×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile zet eerste mast met 'massive mimo' voor hogere capaciteit aan

Door , 71 reacties

Provider T-Mobile heeft op het Leidseplein in Amsterdam zijn eerste mast voor 'massive mimo' in zijn 4g-netwerk ingeschakeld. Dankzij de inzet van beamforming is het netwerk in staat om meer gebruikers tegelijk van een snellere verbinding te voorzien.

De mast werkt volgens T-Mobile met 64 zend- en ontvangstantennes in een blok van 20MHz binnen de 2,6GHz-band. Daarbij maakt de provider gebruik van td-lte, de variant van 4g waarbij up- en downloaden op dezelfde frequentie plaatsvinden.

Massive mimo is een techniek die een hogere capaciteit in het netwerk mogelijk maakt zonder dat daarvoor ingrijpende aanpassingen nodig zijn. De zenders en ontvangers maken gebruik van beamforming, waarbij een zendmast eerst de locatie van een apparaat bepaalt en door middel van slimme antennetechnieken een extra sterk signaal naar de telefoon stuurt.

Volgens de provider kan de mast een maximale downloadsnelheid van 600Mbit/s bieden, waar dat bij een reguliere mast met dezelfde frequentieruimte rond de 100Mbit/s zou zijn. De provider test de techniek sinds begin september en heeft deze nu aangezet voor alle apparaten. Daarvoor hebben smartphones ondersteuning nodig voor 4g op band 38. Veel smartphones van de afgelopen jaren, vooral high-end modellen, ondersteunen die band. Massive mimo geldt als een noodzakelijke technologie om later 5g mogelijk te maken.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-09-2017 • 16:36

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Hier wat uitgebreider:

https://www.telecompaper....nna-in-amsterdam--1213899

"An early test on the Leidseplein delivered over 35 Mbps each to 16 simultaneous users, using only the 2,600 MHz band. Such speeds normally require multi-carrier aggregation. T-Mobile Technology Strategist Richard Marijs told Telecompaper the antenna will be tested further in the coming months, with the total capacity expected to grow to as much as 800 Mbps. During previous tests, the operator even scaled back the rest of the network somewhat to see what the antenna is fully capable of delivering."
Ik ben heel nieuwsgierig hoe zo'n antenne er dan uit ziet? Is dat vergelijkbaar met het plaatje in dit artikel: https://www.theengineer.c...ations-closer-to-reality/ ?
Het ziet er gewoon uit als een normale antenne, alleen is hij wat dieper en weegt hij veel meer

Onderstaand eentje van ZTE. Dit is de binnenkant zonder kap. Uiteindelijk is die van T-mobile van Huawei en heeft het nog radio's erachter in de antenne zitten.

https://scontent-amt2-1.x...978a7ffac0dd6&oe=5A48FF5A

[Reactie gewijzigd door nightshadow999 op 28 september 2017 19:27]

Toegepast wordt een soort phased array antenne waarbij meerdere antennes op een rij (meestal 1/4 golflengte van elkaar) worden geplaatst. Als je verder niks doet vormt dit een bundel recht vooruit. Door per antenne paar de signaalvertraging te vari๋ren worden bundels in verschillende richtingen gemaakt. Om dit real-time te doen op basis van ontvangen signalen van apparaten is verder alleen wat rekenkracht nodig.

Deze techniek is al tamelijk oud (o.a. zenderbundel door 6 (?) antennes radio Kootwijk naar 'ons India').
https://newsroom.t-mobile...technologie-in-amsterdam/ wat T-Mobile 5G technologie noemt, wordt door Tweakers (de club die "technologie op de proef stelt") benoemd als 4G.

[Reactie gewijzigd door Huxley op 28 september 2017 20:34]

Klopt, T-Mobile gebruikt hier het woord 5g echt als pr-stuntje, het is gewoon lte op band 38 in plaats van band 1,7 of 8 :)
Probleem is, Vodafone 4g zou je dan ook 3.9g moeten noemen?
Zeg maar 3.5. Echt een drama
Of gewoon 2.7g sinds 3g vaak sneller is :P
:) sinds ik op T-Mobile mee draai heb ik gemiddeld 40-160Mbps

[Reactie gewijzigd door Brentjuh2000 op 30 september 2017 20:58]

Wat toevallig! Ik zit nu ook net bij T-Mobile
En ik haal ook super goede snelheden!
Echt een top netwerk!
( 280 is mijn record zo ongeveer )
Hier net buiten breda haal ik al 240mbps op tmobile, echt zware overkill voor een telefoon. Zelfs 4k films kijken waar je niks aan hebt op een 1080p telefoon gebruikt nog niet half de snelheid die je al kan halen.

Hopelijk heb je binnenkort een 4g router waarbij je onbeperkt kan internetten met deze snelheden. Vooral net buiten de gebieden waar je snel internet kan kopen.

EDIT: https://scontent-ams3-1.x...fda4591b9b522&oe=5A449F56

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 28 september 2017 16:43]

Erg mooie snelheid, alleen aan de ping moet nog wat gebeuren wil het bekabeld internet kunnen vervangen zo te zien.

[Reactie gewijzigd door underdog007007 op 28 september 2017 22:22]

Is denk ik alleen voor gamers van belang. En veel mensen die in buitengebieden met langzaam DSL klooien zullen er sowieso blij om zijn.
In de buitengebieden waar ik regelmatig kom, heb je niet eens een fatsoenlijke mobiele verbinding om mee te bellen, laat staan om je internet te gebruiken.
Soms wens je dat je langzaam DSL had i.p.v. een mobiele verbinding. :+
Op de Lageweg, waar ik woon, is enkel een 2mbit verbinding beschikbaar voor de bewoners. Er staat echter een 4G-mast in de buurt, waardoor er gelukkig wel normaal internet is.
De ping gaat bij T-Mobile vaak genoeg rond de 15! Prima toch?
Als je gamed tegen iemand op glasvezel ben je dan toch al gauw 14ms te traag met schieten...
dat is onzin. Zelfs als je op glas zit, zal je altijd zo rond de 10 ms zitten. Dit heeft gewoon met de hubs/routers/route te maken.

Minder dan 10ms over het internet is bijna niet te doen, omdat je altijd wel ergens schakel-/routepunten hebt zitten.
Ik heb het even getest.

Op mijn mobiele netwerk heb ik een ping van 18ms (115mbps DL, 34mbps UL)
Op mijn router (5Ghz verbinding op ADSL), een ping van 7ms (65mbps DL, 24 UL)

Beide op T-mobile netwerk (4G vs Thuis) in het centrum van Amsterdam. Getest op dezelfde server van speedtest op een iPhone 6s.
Dat klopt, maar we hebben het over gamen, waarbij de servers vaak in het buitenland staan en de verwerkingssnelheid altijd ook altijd wat ms opslokt.
Dus een standaard speedtest kan best betere resultaten geven. Ik reageerde dan ook op het op gaming gedeelte :)
Dat snap ik uiteraard. Wilde alleen even het verschil laten zien aan de mensen die te lui zijn om het te testen ;). Als ik test op servers in het buitenland (Moskou, New York & Teheran) blijft het verschil in ping ongeveer gelijk ( tussen de 8 en 12 ms onderling verschil). De DL/UL snelheden vari๋ren wel enorm.

[Reactie gewijzigd door de bunker op 29 september 2017 14:20]

toppie ! bedankt voor de aanvullende input :)
Een maat van mij is pas verhuisd, en de eerste 2 weken was hij nog niet aangesloten op internet. We hebben toen via mijn hotspot ( T-mobile via Galaxy S8 ) gegamed op een PS4. Rocket League, GTA 5 en Fifa17 werkte perfect. In Rocket League werd aangegeven dat de ping rond de 20 schommelde. Geen een keer lag gehad. Kan het iedereen aanraden!
Het gaat er juist om dat er meer gebruikers tegelijkertijd op het netwerk kunnen.
Maar vooral dat die ook een behoorlijke snelheid daarbij houden.
dat niet alleen. Door iedereen een hogere snelheid te geven, wordt jou plekje eerder vrijgegeven, waardoor er sneller ruimte voor iemand anders beschikbaar is. Dus inderdaad meer gebruikers "tegelijkertijd".
Watvoor mobiel heb je om zulke snelheden te kunnen halen ?
Je hoeft niet continu 240mbps te verbruiken om baat te hebben bij deze 'capaciteit.' Veel verkeer, bijvoorbeeld het binnenhalen van een webpagina, is 'bursty' traffic. Even zo snel mogelijk alles binnenhalen om vervolgens een langere tijd 'idlen.'

Dat ้้n device 240mbps continu binnen kan halen betekent mogelijk ook dat er een grotere totale capaciteit wordt gerealiseerd, wat weer meer mogelijkheden biedt voor de toekomst. Daarbij kunnen de kosten per GB hierdoor waarschijnlijk ook omlaag en wie weet... op termijn misschien wel geheel verdwijnen.
Heb hier in Amsterdam ook regelmatig rond de 200 mbit down. Best ‘royaal’ inderdaad.
Dat geeft juist aan dat er voldoende (of in ieder geval een hoge) capaciteit is. Wanneer het drukker wordt op die locatie zal de snelheid afnemen.

De theoretische 600Mbit/s uit het artikel maakt dit ook wel duidelijk.

En inderdaad is dit een mogelijke oplossing voor mensen die in buitengebieden wonen waar breedband internet (glasvezel) slecht verkrijgbaar is.
Het is dan goedkoper om wat extra masten neer te zetten.
Zowel KPN als T-Mobile bieden al 4G routers voor het buitengebied aan. KPN is zelfs afgestapt van hun datalimiet. Nu dus onbeperkt: https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
maar dat is alleen beschikbaar voor een zeer beperkt aantal adressen .... wij halen 7mbit maar er ligt ook coax, dus deze aanbieding krijgen wij niet.
Dergelijke masten hebben een wettelijk maximaal vermogen,
moment dat je dan gaat bundelen,
overtreed je dan niet de norm?

Is niet helemaal duidelijk.
Lijkt me niet. Normaal gebruik je dat vermogen ook, maar gaat het grootste deel op aan zenden naar leeg gebied. Dat is tenminste hoe ik de illustratie interpreteer.
https://www.antennebureau...en/antennes/over-antennes

Hogere snelheid op bepaalde afstand,
lijkt me dat er dan ook meer energie op die lokatie komt.
Het signaal wordt gefocused en neemt dus minder in vermogen af met de afstand. De signaalsterkte op afstand zal echter niet hoger zijn dan de signaal sterkte dichtbij van een oude mast. Als dat laatste geen probleem was, waarom zou dit dan wel een probleem zijn?
Niet noodzakelijk... Door meer gericht te gaan stralen, moet er ook minder data verstuurd worden in die richting. Waar je op je antenne normaal je bandbreedte verdeelt over de gebruikers onder een bepaalde hoek, verdeel je die nu over een kleinere hoek.
De signaalsterkte hoeft daarvoor niet te wijzigen, maar omdat er in die kleinere hoek minder apparaten zijn, is er per apparaat gewoon meer beschikbaar.
Waarom zou je het maximaal vermogen overschrijden? Als je kunt bundelen, kan je ook de energie verminderen.
In de wet word het EIRP aangegeven. Dit betekend dat de gebruikte antenna hier een hogere gain heeft.
Als je een richtgevoelige antenne gebruikt dan wordt weer minder vermogen gestuurd in de richting waar het niet nodig is. Je kan met een richtgevoelige antenne een beter signaal bereiken of je kan het zendvermogen terugbrengen of een combinatie afhankelijk van de antenne gain.

Vergelijk het met een zaklamp met of zonder reflector. Een reflector geeft een fellere lichtbundel op een kleiner gebied.

[Reactie gewijzigd door fastedje op 28 september 2017 19:00]

Nee hoor, er is geen wettelijk vermogen. Dat is met wifi omdat dat n vrije band is. Dit zijn gekochte frequenties. Geldt alleen een EMC norm voor de electromagnetische straling voor. Maar met scherpere bundels hebben mensen beneden in het gebouw juist minder energie
Gewoon uit nieuwschierigheid is er ook een lijst met daadwerklijke toestellen die het kunnen? Dus die niet alleen '4g+' aangeven.
Laten we het zo stellen. 4G+ bestaat niet. Dat is gewoon 4G zoals het oorspronkelijk is ontworpen. De telefoon maatschappijen hebben echter 4G een handicap gegeven om te kunnen voldoen aan grootschalig gebruik. Je 4G modem in je telefoon is allang "compatible" wat eigenlijk al en misvatting is. MIMO is iets wat een antenne hub moet ondersteunen en is verder niet van belang voor de individuele clients die verbonden zijn met de hub zolang het juiste standaard wordt gebruikt wat in dit geval gewoon 4G oftewel LTE is.
Denk aan verschil tussen netwerk hub en netwerk switch maar dan voor draadloos verbindingen als dat je wat zegt.
Goed bezig T-Mobile. Heeft de laatste jaren het meest geinvesteerd in het netwerk en blijft maar investeren. Wordt zeer gewardeerd!
Inderdaad! Fantastisch netwerk ondertussen!
Keep going!
Ik haal hier soms al snelheden van 285 mbps , dat gaat dus nog wat worden!
Met welke provider? Bij mijn weten capt elke provider de maximale snelheid, T-Mobile 130mbps dacht ik.
T-Mobile heeft geen cap op de maximale snelheid. Naar mijn weten doen Vodafone & KPN dit ook niet. Alleen bij de budget aanbieders zie je vaak een snelheidcap.
Ik zie op de website van T-Mobile toch echt "4G-internet tot 300 Mb/s" staan. Dit was ooit 130Mb/s ligt mij bij.
T-Mobile kan je makkelijk 200 mbps halen, Landelijk! Soms zelfs richting 300. :)
Ze hebben het bijgesteld naar 300 zie ik inderdaad!
Ik haal dat bij Tmobile.
Wat doet dit als je in een rijdende trein zit? Werkt het system dan juist niet averrechts?
Dan doet het juist wat het moet doen: Beamforming, waardoor het signaal juist naar jouw terminal wordt gestuurd.
Ik kijk hier een beetje als leek tegen aan, maar wat nou als er heel veel apparaten tegelijk op 1 locatie hier gebruik van maken. Ontstaat er dan een hele krachtige beam? en wat kan het vervolg daarvan zijn?..
Nee, die beams zitten op dezelfde frequentie. Heeft geen zin die samen te bundelen, je kan die frequenties maar 1 keer gebruiken. Dan wordt je weer een gewome zendmast.

Die beams hebben als voordeel dat ze op dezelfde frequentie naar jou kunnen zenden als naar iemand anders met een eigen bundel. Heb je beiden volle snelheid.