Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN geeft klanten met iPhones mogelijkheid bellen via 4g in te schakelen

Door , 76 reacties, submitter: sanzut

KPN heeft een update uitgebracht waarmee vanaf iPhones bellen via 4g mogelijk wordt. Daartoe moeten klanten van KPN in de instellingen van hun iPhones 4g kiezen voor het voeren van gesprekken. In de praktijk lijkt VoLTE echter nog niet mogelijk.

Op het forum van KPN wordt melding gemaakt van een update van de aanbiederinstellingen naar versie 28.3. Daarmee kunnen iPhone-gebruikers in hun instellingen VoLTE inschakelen door 4g te selecteren voor het voeren van gesprekken. Een gebruiker meldt dat er bij een gesprek via VoLTE tussen twee iPhones nog van 4g naar 3g wordt teruggeschakeld, wat erop duidt dat KPN het vooralsnog waarschijnlijk niet heeft geactiveerd. Wanneer bellen via voice over lte wel mogelijk wordt, is nog onduidelijk.

Begin dit jaar schakelde Vodafone al bellen via 4g in voor iPhones. In oktober vorig jaar begon KPN met het in fases aanbieden van bellen via 4g. Vodafone startte in in augustus met een publieke test. Tele2 begon in maart 2016 met het aanbieden van een optie voor VoLTE en T-Mobile kondigde ook aan om VoLTE op termijn te gaan aanbieden.

Bellen via 4g heeft onder andere het voordeel dat gebruikers beter bereikbaar zijn in gebieden waar geen of slechte 2g- of 3g-dekking is. Dit komt doordat de lage 800MHz-frequentie van 4g beter in staat is om grote afstanden af te leggen en obstakels te doordringen. Andere voordelen zijn een snellere verbindingsopbouw en betere geluidskwaliteit. De 4g-verbinding blijft tijdens het bellen beschikbaar voor data.

Met VoLTE is het mogelijk om heel snel een verbinding op te zetten. Zoals uit eerdere tests van Tweakers bleek, is het mogelijk binnen een seconde een verbinding op te zetten via VoLTE. Het nadeel is wel dat dit binnen het netwerk van dezelfde provider moet gebeuren. Bij het bellen met een andere provider in Nederland, schakelt het toestel van de ontvanger terug op 2g of 3g om de verbinding tot stand te brengen. De eigen verbinding hoeft niet van 4g af.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

8 mei 2017 16:41

76 reacties

Submitter: sanzut

Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ah... Het VoLTE onderwerp boeit me al een tijdje. Hier een overzicht van de VoLTE toestellen bij de NL providers:

Tele2
Apple iPhone SE
Apple iPhone 6
Apple iPhone 6 Plus
Apple iPhone 6S
Apple iPhone 6S Plus
Apple iPhone 7
Apple iPhone 7 Plus
Microsoft Lumia 550 (Type RM-1127)
Microsoft Lumia 650 (Type RM-1152)
Microsoft Lumia 950 (Type RM-1104)
Microsoft Lumia 950 XL (Type RM-1085)
Samsung Galaxy S4 (GT-I9505)
Samsung Galaxy S5 (SM-G900F)
Samsung Galaxy S5+ (SM-G901F)
Samsung Galaxy S5 Neo (SM-G903)
Samsung Galaxy S6 (SM-G920F)
Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F)
Samsung Galaxy S6 Edge+ (SM-G928F)
Samsung Galaxy S7 (SM-G930F)
Samsung Galaxy S7 Edge (SM-G935F)
Samsung Galaxy S8 (SM-G950F)
Samsung Galaxy S8+ (SM-G955F)
Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
Samsung Galaxy J5 (SM-J500F)
Samsung Galaxy J5 2016 (SM-J510F)
Samsung Galaxy A3 2016 (SM-A310F)
Samsung Galaxy A3 2017 (SM-A320F)
Samsung Galaxy A5 2016 (SM-A510F)
Samsung Galaxy A5 2017 (SM-A520F)
Sony Xperia Z5 (E6653)
Sony Xperia Z5 Compact (E5823)
Sony Xperia Z5 Premium (E6853)
Bron

Vodafone
Apple iPhone 5S/C enkel VoWiF geen VoLTE, de rest van de lijst ondersteunt beide.
Apple iPhone SE
Apple iPhone 6
Apple iPhone 6 Plus
Apple iPhone 6S
Apple iPhone 6S Plus
Apple iPhone 7
Apple iPhone 7 Plus
Vodafone Smart Ultra 7
Samsung Galaxy A3 2016 (SM-A310F)
Samsung Galaxy A3 2017 (SM-A320F)
Samsung Galaxy A5 2016 (SM-A510F)
Samsung Galaxy A5 2017 (SM-A520F)
Samsung Galaxy S6 (SM-G920F)
Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F)
Samsung Galaxy S6 Edge+ (SM-G928F)
Samsung Galaxy S7 (SM-G930F)
Samsung Galaxy S7 Edge (SM-G935F)
Samsung Galaxy S8 (SM-G950F)
Samsung Galaxy S8+ (SM-G955F)
Bron

KPN
Apple iPhone SE
Apple iPhone 6
Apple iPhone 6 Plus
Apple iPhone 6S
Apple iPhone 6S Plus
Apple iPhone 7
Apple iPhone 7 Plus
Samsung Galaxy S6 (SM-G920F)
Samsung Galaxy S6 Edge (SM-G925F)
Samsung Galaxy S7 (SM-930F)
Samsung Glaxy S7 Edge (SM-935F)
Samsung Galaxy A3 2017 (SM-A320FL)
Samsung Galaxy A5 2017 (SM-A520F)
Bron Bron
De Samsung Galaxy S8(+) ondersteunt KPN ook vast, maar die staan nog niet in hun lijstje.

T-Mobile is zover ik heb kunnen vinden nog niet klaar met testen.
Bron

Ik heb ondervonden dat het verschil tussen 2/3g en VoLTE / VoWiFi bellen gaat van bij het raam moeten blijven staan tot door het pand kunnen lopen. Ik heb de indruk dat je beter af bent met een VoLTE toestel, qua ontvangst zoals omschreven in dit nieuwsbericht, maar ook omdat de 2/3g ontvangst imo de komende jaren niet beter zal worden.
Hoewel 2/3g de komende jaren niet zal verdwijnen, bieden (straks) alle providers sowieso VoLTE aan. Het is niet aannemelijk dat exotische toestellen ondersteund zullen gaan worden, maar het prijskaartje ligt vaak lager. Wat mij betreft maakt Tweakers hier een aandachtspunt van bij reviews. Hoeft wellicht niet negatief te zijn voor exotische toestellen, maar als bewustwording? Welke waarde zou de consument aan VoLTE hangen?

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 9 mei 2017 01:39]

Dit is eerder een zaak voor de mededingingsauthoriteiten - in hoeverre mag een telco weigeren om de VoLTE/WiFi Calling carrier settings te pushen naar toestellen die het technisch wel ondersteunen? Er valt wellicht wat te zeggen voor een tijdelijke testperiode, maar als het structureel is, is dit toch een behoorlijke keuzebeperking qua toestelkeus.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 mei 2017 00:02]

Als het zeker is dat het zo werkt heb je een goed punt. Moeten fabrikanten geen licenties afdragen voor VoLTE etc, spelen alle fabrikanten mee? Mag de provider settings en functies pushen die niet in de firmware staan? Waarom schuiven providers bijvoorbeeld Huawei toestellen maar (vooralsnog?) zonder VoLTE ondersteuning terwijl dat eigenlijk betere dekking biedt?

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 9 mei 2017 01:44]

Edit: @Chris.nl
Vooralsnog werkt VoLTE bellen alleen tussen Tele2 klanten. Je kan wel bellen naar andere providers *via* VoLTE(waardoor je dus wel sneller overschakelt, dit staat niet in het artikel beschreven), maar de gesprekskwaliteit zal hetzelfde als 2g/3g zijn. Dat zal wel bij andere providers hetzelfde zijn. Hoop dat we uiteindelijk allemaal met elkaar VoLTE kunnen bellen. :/

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 9 mei 2017 00:46]

"Bij het bellen met een andere provider in Nederland, schakelt het toestel van de ontvanger terug op 2g of 3g om de verbinding tot stand te brengen. De eigen verbinding hoeft niet van 4g af."

Een tweetal vragen:

1: Is dit in het buitenland anders, omdat er specifiek Nederland staat?
2: Is dit iets wat in de toekomst nog aangepast zou kunnen worden als de providers onderling hier afspraken over zouden maken of iets dergelijks? Ik weet niet wat de reden is dat het nu nog niet kan, misschien is het wel iets dat niet overkomelijk is, dan negeer mijn vraag maar. Haha.
Ja in de praktijk is VoLTE in roaming situaties weer een ander verhaal. Het heeft er ook mee te maken dat er twee manieren zijn om VoLTE in roaming af te handelen: via Local-BreakOut (hiermee handelt het VPLMN, het bezochte netwerk in het buitenland) het gesprek af op een locale proxy alvorens het door te zetten naar het IMS netwerk van de eigen aanbieder. Het gesprek zal dan dus als 'spraak' dienst worden doorgezet EN gefactureerd (per minuut/seconde/whatever). Het alternatief is S8-Homerouting. De S8 slaat op de data-interface die tussen de SGW van het VPLMN en de PGW van het HPLMN gebruikt wordt. De handset bouwt een IMS sessie op via een proxy in het HPLMN, het verkeer van handset naar thuisnetwerk is dan puur data en het gesprek kan dan onderling niet meer per minuut worden gefactureerd. Immers, het VPLMN ziet echt alleen nog maar data lopen en weet strict gesproken niet wat voor data het is (niet helemaal waar natuurlijk, men ziet een GTPv2 tunnel naar de APN "IMS" lopen, goh wat zou dat nou zijn)...

Op dit moment lijkt het erop dat de markt nog niet helemaal eens is welke interface (LBO of S8HR) men voor VoLTE roaming wil gebruiken. Elk heeft z'n eigen voor- en nadelen. De S8HR manier is voor de eindgebruiker en zijn netwerk leverancier het prettigst, maar heeft uitdagingen omdat het verkeer end-to-end encrypted kan zijn (het is immers allemaal data, geen voice) wat weer een uitdaging kan zijn qua Legal-Intercept. Ik verwacht dat men om die reden spraak in roaming voorlopig nog traditioneel via Circuit Switched zal blijven aanbieden op 2G of 3G.
voor vraag 1 .. ja hoor ik bel al met 4g hier in Dublin sinds maart 2015 :Y) 50mbit up/down onbeperkt , voor 20 euro per maand (noodgeval internet noem ik dat :D ).

En ik weet niet of vraag 2 hier mee beantwoordt wordt maar, ja het is elke keer weer een euvel als ik wil bellen in Nederland of Duitsland, waar ik de maand erna weer een fikse rekening van krijg, dus Ja in Nederland maakt men zeer zeker afspraken ??

Als ze op dit eiland al landelijk 4g kunnen dekken , zonder problemen maar niet in (high-tech) Nederland, dan ja dan is er wat aan de hand met die telecom providers ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 8 mei 2017 17:04]

Dit heeft KPN ooit getest samen met andere providers. 4G Bellen tussen providers is dus gewoon mogelijk alleen is dit op dit moment nog niet 100% operationeel
waarom kan dit alleen op de iPhone ? ondersteund Android het niet of is dit al mogelijk op Android toestellen ?
Zie hier een lijstje met ondersteunde telefoons.
Ja al maanden op bijv. Samsung toestellen.
Android ondersteunt het vanaf 4.4, maar providers kunnen kiezen op welke toestellen ze VoLTE willen ondersteunen.

Dit zijn in de praktijk de types toestellen die het vaakst in combinatie met een abo worden gekocht en waar ze het meest op verdienen, Galaxy S7/S8, etc. Een chinaphone zal ws nooit VoLTE mogen doen van de provider, ook al kan hij het wel - tenminste, afgaande op het beleid van buitenlandse telco's waar VoLTE/WiFi Calling al langer bestaat.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 mei 2017 21:48]

Klinkt als iets wat in strijd is met de mededingingswet..
een telco kan altijd schermen met technische redenen, toestel niet getest, etc. Klinkt misschien cynisch, maar ik zie het nu al een tijdje in het buitenland gebeuren, en niemand vindt t belangrijk genoeg om te klagen. Tis ook vervelend voor 4G-routers met VoLTE support - leuk dat ze het kunnen, maar vooralsnog wil geen enkele telco hun carrier settings naar die dingen pushen.
Als het native wordt ondersteund in de low-level(de OS) dan kan je dat niet als reden geven, want immers zou het dan op elke telefoon met native ondersteuning allemaal precies hetzelfde moeten zijn/werken. Hetzelfde concept met 2G/3G/4G(waarbij je radiochip wel ofc de geschikte frequenties moet ondersteunen).

Dit is dus inderdaad in strijd met de mededingingswet, maar wie gaat er naar de rechter hiermee?

Het *IS* mogelijk om VoLTE support te forceren door het in de juiste APN settings van een custom ROM te gooien, want Tele2 weigert niet persee connecties met een unsupported telefoon(als dit wel zo was, dan zou dit per definitie tegen de mededingingswet zijn). De gegevens daarvan lijken alleen niet publiek(ik kan het in ieder geval nergens vinden, die van Tele2 dan...)

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 9 mei 2017 00:55]

Wat ik begrepen heb is dat de carrier update die naar het toestel gepusht moet worden oa een certificaat bevat waarmee de VOIP stream wordt getunneld, het is niet zomaar enkel client-side aan te zetten.

Wellicht kan iemand met ervaring bij een telco hier iets meer over zeggen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 9 mei 2017 01:09]

Ik snap niet zo goed waarom dit wederom alleen maar voor iPhones wordt gedaan. Niet erg klantvriendelijk voor de overige gebruikers.
Alleen maar? Waar lees je dat?

Sinds okt. Vorig jaar is het geactiveerd bij KPN en werkt het op verschillende (Samsung) Android telefoons.

nieuws: KPN begint met aanbieden bellen via 4g

PS daar werkt het wel als het aan staat op je telefoon ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 mei 2017 20:43]

Lekker belangrijk dat je snel een verbinding kunt opzetten, evengoed moet je wachten tot de tegenpartij opneemt.
Vergeet niet dat de kwaliteit van het gesprek (helderheid) ook toeneemt met VoLTE, dat zal voor mij het grootste "voordeel" zijn :)

* ik zet voordeel tussen haakjes omdat ik amper nog bel
Vergeet niet : seamless handoff (indien ondersteunt uiteraard) tussen LTE en WiFi (WiFi-calling), snelle setup tijden, wideband codec, etc.
Dit is puur voice over 4G, wifi-calling valt daar niet onder. Of KPN moet nog een verrassing voor ons hebben :)
Dit is puur voice over 4G, wifi-calling valt daar niet onder. Of KPN moet nog een verrassing voor ons hebben :)
KPN heeft al aangekondigd naast bellen over 4G ook WiFi bellen te willen gaan introduceren, dus dat komt wel. Naast Vodafone en KPN is niet bekend wat Tele2 en T-Mobile gaan doen. Alleen T-Mobile heeft nog geen belmogelijkheid over 4G via VoLTE actief en maakt daar volgens eigen zeggen ook niet veel haast mee.

Tenslotte: KPN klanten worden batch gewijs geactiveerd voor bellen over 4G. Dus ook met de nieuwe settings actief bel je pas over 4G als jouw simkaart al in een batch geactiveerde klanten zit. En je moet voldoende 4G dekking hebben als je gesprek start. Wordt je 4G dekking daarna te weinig, dan schakel je tijdens het gesprek haast ongemerkt over naar 3G (of 2G, maar dat heb ik nog niet kunnen reproduceren).
T-Mobile heeft wel degelijk VoLTE actief: http://www.gsmhelpdesk.nl...bellen-via-het-4g-netwerk

Even een chatberichtje kan je direct laten aanmelden op het VoLTE-netwerk van KPN. Dat heb ik dan ook gedaan en ik heb een bevestigings-SMS van KPN ontvangen. En toch werkt het niet altijd. Soms ook wel, dat is het gekke.
Sowieso is de 4G-dekking eigenlijk altijd beter en stabieler dan 3G. Het probleem komt voor onder zowel 4G als 4G+.
Ja, T-Mobile test, maar die test is niet toegankelijk voor klanten. De andere providers hadden ook al testen lopen natuurlijk voor de klanten er mee aan de slag konden. Zij hebben het commercieel actief voor wie dat wil, T-Mobile heeft dat niet. Dus je stelling lijkt meer te beloven, dan wat het eigenlijk blijkt te zijn.

Via de klantenservice kan je het inderdaad aanvragen, maar als iedereen dat gaat doen, dan wordt daar snel een stop op gezet. Daarom heb ik dat bewust niet vermeld. KPN wil juist grote problemen voorkomen door batchgewijs te activeren en het niet meteen voor iedereen open te gooien.
Seamless handoff tussen WiFi en 4G is alleen bij Vodafone het geval.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 8 mei 2017 17:37]

Dat valt mee, in principe is dit ook gewoon HD Voice, wat op 3G ook al meer dan een jaar geļmplementeerd is. Om daar gebruik van te maken moet je overigens wel beide op het KPN-netwerk zitten (andere providers bieden het ook aan, ook daar geldt dezelfde restrictie...).
Dat is niet meer zo. Inmiddels kan je tussen KPN en Vodafone ook HD-voice gebruiken. T-Mobile weet ik niet
Klopt Richh, is al jaren bij KPN, ligt aan je toestel, heb al jaren hd voice bellen via KPN, Nokia E7-00 nu een 1020 en andere high end toestellen van Nokia, heeft te maken met antennes van KPN als provider en als die ook van Nokia zijn is het automatisch geactiveerd. Binnenkort Nokia 6(229¤)😃 heeft deze techniek ook, beste antennes beste ontvangst, als ik soms eens bel met een smasung of appeltje , absoluut geen vergelijk kwa geluid. Werkelijk een modulatie van ze zitten in een zakdoekje te praten hahaha
Haha, het heeft niks met antennes te maken. Het is de codec die het netwerk hanteert.
Verschil in geluidskwaliteit zit 'm in de microfoon van toestellen. Al denk ik dat het vooral 'tussen je oren' zit als je de grote merken minder goed vind presteren.

Het komende Nokia toestel is gewoon een Chinees met een Nokia sticker, dat weet je toch? :)
Als jij dat denkt, jammer dat je niet weet hoe het in elkaar zit met de "nieuwe Nokia ". 😃 HMD is gewoon Fins. En Foxconn fabriceert, Doen bv Appels ook😃
Precies, met Foxconn is helemaal niks mis hoor. Maar je vorige post ademt nogal warme gevoelens bij het merk Nokia, tot aan zogenaamde technieken die helemaal niet bestaan (betere antennes voor HD Voice, zo werkt dat dus niet).

Tot dusver is HMD gewoon de zoveelste telefoonbouwer die de boel door Foxconn laat fabriceren. Het USP 'Nokia is Fins' is daarmee dus afgedaan.
Ooh wauw. Nokia is niet Fins, haha laat maar joh. En je gebrabbel over codecs, pfff succes.
De nieuwe Nokia die binnenkort uitkomt, is inderdaad niet in Finland geproduceerd, waardoor de 'resultaten behaald in het verleden' betreft bouwkwaliteit zeker niet gegarandeerd kunnen worden.

Blijf vooral vasthouden aan je gevoel :)
Ik zou zeggen , youtube Nokia 6scratch test, teardown test, even kijken wat je ervan vindt. Build like a tank. Ohja ook even een buigtestje kijken, thonge jonge. ¤229 toestel he even vergelijken met zon ¤700 toestel hahah
Zou gewoon lekker voor een Moto G5 gaan. Bewezen bouwkwaliteit, bewezen updatebeleid en nog goedkoper ook.
Zal ik ook zeggen, :) wacht maar totdat je er eentje een x in je handen hebt zon Nokia6, praten we wel weer. Fijne dag.
evengoed moet je wachten tot de tegenpartij opneemt.
Natuurlijk, maar daar heeft de tegenpartij nu wel eerder de kans toe (dat toestel gaat gewoon eerder over) en daarom hoef jij net een secondetje korter te wachten.
Een seconde? Ik heb in de VoLTE-testgroep gezeten. Op 3G is een wachttijd van 8-12 seconden echt niet ondenkbaar, als je beide belt over VoLTE is het een kwestie van minder dan een seconde :)

Toch ben ik er nog niet super te spreken over. Het is dan wel ein-de-lijk uitgerold voor de S7-serie, maar als ik het toestel op 4G lock (wat ideaal is in de trein, de terugval op 3G is soms verschrikkelijk als je video kijkt bijvoorbeeld) ben ik toch soms onbereikbaar. De ander krijgt dan een 'in gesprek'-toon.
"Op het forum van KPN wordt melding gemaakt van een update van de aanbiederinstellingen naar versie 28.3."

Hehe, er werd eerder al melding gemaakt op t KPN forum - op basis van een post op de Tweakers gathering :+ T was hier dus eerder bekend dan bij KPN. :)

Anyway, dit werkt niet. KPN moet het netwerk-side nog activeren.
Je kan dit aanvragen bij de KS, maar ze doen t zelf in batches in de loop van deze maand :) (Duurt tot 5 dagen.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 mei 2017 17:27]

Hoe vraag je dit aan bij de klantenservice? Gewoon bellen?
Ja, en t liefst vermeiden te melden dat je een iPhone hebt. ;) Je hebt gewoon "een toestel" dat geschikt is en nu wil je graag 4G bellen aanvragen. Ze deden bij mij van t weekend moeilijk, toen opnieuw teruggebeld en geen woord over de iPhone gezegd; et voila :P
Gedaan :) Ben benieuwd hoe lang het duurt voor het geactiveerd is, ik zou een SMSje moeten krijgen aldus de mevrouw van de klantenservice.
Weird, ook zonder update staat Gesprekken en data bij mij al op aan op 4G, met aanbiederinstellingen versie 27.0.

Edit: ah kennelijk moet er een optie VoLTE bijkomen.

[Reactie gewijzigd door Narc op 8 mei 2017 17:04]

Dat is die optie. "Gesprekken en data" voor 4G betekend dat VoLTE is ingeschakeld. Alleen moet t netwerk t nog ondersteunen, en dat staan ze nu nog niet toe voor iPhones. De carrier update is een voorbereiding op de uitrol.
Nu T-Mobile nog. Hoewel ik niks te klagen heb over het kwaliteit van het netwerk.
Mooi, maar ik ben nog steeds aan het wachten op de bellen over wifi die begin januari/gebruari beschikbaar zou komen. Ontvangst bij mij is bar-slecht en vind het toch wel fijn als die belofte ingelost wordt gezien er niet snel wat gedaan lijkt te worden aan de ontvangst problemen in de wijk
Nu nog VoWiFi zoals bij Vodafone. Ideaal.