Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

De Nederlandse provider Tele2 geeft vanaf vrijdag alle nieuwe klanten automatisch toegang tot de functie om te bellen via 4g. Tot nu toe belden klanten automatisch via het 3g- of 2g-netwerk van T-Mobile. Tele2 heeft alleen een eigen 4g-netwerk.

Nieuwe klanten moeten om te bellen via 4g gebruikmaken van een toestel dat de technologie aankan en sofware die het netwerk van Tele2 ondersteunt. De provider heeft een lijst alle momenteel geschikte toestellen online gezet. Daaronder zitten vooral Galaxy S-telefoons van Samsung, maar ook de Sony Xperia Z5-serie en recente Lumia's. Veel telefoons zijn echter nog niet geschikt, waaronder Apple iPhones.

Tele2 zegt met andere toestelfabrikanten te werken om bellen via 4g op meer telefoons mogelijk te maken. De functie is voor de provider belangrijk, omdat deze als enige in Nederland alleen een 4g-netwerk heeft. Alle andere providers met een eigen netwerk - KPN, Vodafone en T-Mobile - hebben ook 2g- en 3g-netwerken.

Inmiddels bellen 150.000 klanten van Tele2 via 4g, ongeveer 15 procent van het totale aantal klanten. Ook andere providers zijn begonnen met het aanbieden van VoLTE, zoals de technologie heet. Vodafone begon vorige maand, KPN deed dat eind oktober.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Wat zijn de voordelen?
Tot stand brengen van de verbinding gaat veel sneller. Vanaf moment dat je de belknop indrukt gaat hij gelijk over bij de andere kant.

Hogere gesprekskwaliteit(als beide kanten het ondersteunen, momenteel is dat alleen nog maar VoLTE bellen naar een andere VoLTE beller binnen dezelfde provider).

En voor Tele2 scheelt dit euro's overmaken aan T-Mobile...

Mocht je buiten 4G dekking raken dan word je overigens alsnog (naadloos) overgezet naar het 3G netwerk van T-Mobile.

[Reactie gewijzigd door Devian op 16 december 2016 07:38]

Hogere gesprekskwaliteit(als beide kanten het ondersteunen, momenteel is dat alleen nog maar VoLTE bellen naar een andere VoLTE beller binnen dezelfde provider).
Is dat het enige onderscheid dat valt te maken? Ik heb toch regelmatig het idee dat als ik naar bepaalde mobiele nummers bel dat de kwaliteit veel beter is dan wanneer ik bel met bepaalde vaste nummers, of ligt dat eerder aan de kwaliteit van de toestellen die ze gebruiken?
Via 3g zijn ook al hogere kwaliteit voice codecs mogelijk. Volgens mij bieden alle providers die ook aan. Dus als je 3g naar iemand anders bij dezelfde provider belt, dan heb je waarschijnlijk vaak ook al hogere kwaliteit.

Hét grote voordeel van VoLTE, bij welke provider dan ook, is gewoon dat je toestel niet meer naar 2g of 3g hoeft te switchen om te kunnen bellen. Of dat, als je gebeld wordt, je toestel ineens over switched.

Verder gaat bij VoLTE de verbindingsopbouw ook wat sneller. Niet alleen omdat hij niet meer van techniek hoeft te switchen, maar ook de opbouw zelf.
Alle providers behalve tele2 bieden hd voice over 3g. Tele2 wil dat alleen over 4g aanbieden.
Dat komt omdat Tele2 alleen maar een 4g netwerk heeft, de 3g gaat via T-mobile. De vraag is dus of de ondersteuning voor voice over 3g is meegenomen in de overeenkomt tussen die beide partijen, niet of dit wel of niet wordt ondersteund.
En data transport tegelijk met het bellen blijft mogelijk.
Als je toestel overgaat op een 3G verbinding voor een gesprek dan vervalt die mogelijkheid.
?? Met 3G kun je wel bellen en data tegelijkertijd, toch?
De snellere tijd tot verbinding zie ik eerder als nadeel. Ik bel nog weleens iemand per ongeluk door een bedieningsfout op het touchscreen.
Veel betere kwaliteit, snellere gespreksopbouw en volgensmij ook minder batterij verbruik, maar dat weet ik niet zeker.
Nee, 4G gebruikt meer stroom dan 2G/3G, dat heb ik vorig jaar ondervonden.
Ik zei ook 'weet ik niet zeker' ;)
Maar, als je geen VoLTE hebt, dan houd je telefoon toch contact met 2G/3G?
Bellen als er geen zendmast in de buurt is.

Edit: klopt, was nog niet helemaal wakker

[Reactie gewijzigd door nickbouwhuis op 16 december 2016 09:58]

Je bent in de war met bellen over WiFi, zoals Vodafone heeft ingeschakeld. Voor bellen met 4G heb je nog steeds een zendmast nodig.

Trouwens wel opvallend dat iPhone geen ondersteuning hebben.
Dat is wel bijzonder, aangezien de iPhone zelf wel ondersteuning hiervoor heeft.

https://support.apple.com/en-us/HT203078
Zo ver ik het weet, wordt iphone wel ondersteund. Zie ook een andere lijst op hun website https://www.tele2.nl/lightbox/4g-ready-smartphones/
Ja, de iPhone heeft 4G, maar nog niet VoLTE, althans de iPhone heeft het wel, alleen dat moet door Apple geactiveerd worden en dit gebeurd op verzoek van de provider (Tele2 in dit geval) en na controle van het netwerk door Apple.
En waar denk je dan dat aan ligt? Apple is hier de partij die het vrij moet geven. De toestellen moeten het aan kunnen(n kunnen het technisch gezien ook al) en aangezien Apple de functie middels een provider update kan inschakelen zijn zij degene die bepalen wanneer iPhone gebruikers gebruik kunnen maken van VoLTE. Pas als Apple de kwaliteit naar haar maatstaven vindt zal ze de functie vrijgeven!
Niet Apple maar Tele 2 moet eerst alles succesvol getest hebben en de juiste instellingen naar de telefoon sturen. Misschien zijn er nog wat rest puntjes.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 16 december 2016 10:50]

Yep, vanaf 10.2 zou het moeten werken
Vodafone en KPN hebben ook alleen Samsung.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 16 december 2016 08:00]

Vodafone ook apple...
geen zendmast is toch ook geen verbinding met 4g...
Dit is dus alleen voor nieuwe klanten? Ik heb nu zon 8 maand een Tele2 abonnement. Ik heb een S6, dus die zou ondersteund moeten zijn..
Ik ben ook klant bij Tele2 met een S6 en VoLTE is al zo'n half jaar actief bij mij. Kijk zelf eens bij instellingen -> mobile networks en er moet een VoLTE call regel zichtbaar zijn met een knopje om het aan/uit te zetten.
Soms helpt specifiek bij dit toestel ook om het even op airplane mode te zetten en dan weer actief. Schijnt een foutje van dit toestel te zijn ..
Thanks, ik zag de optie eerst niet eens, vliegtuig mode "fix" werkte.

Wist niet eens dat ik over 4G kon bellen.. Kwaliteit/snelheid is wel te merken damn.
Tof
Blijft een beetje barbatruc maar als het werkt :)

Oh ja, check weer bij volgende Android versie. Bij mij was VoLTE weer verdwenen. Niet na security updates.

[Reactie gewijzigd door yoom op 16 december 2016 10:40]

Die is waarschijnlijk al op VoLTE gezet. Als je belt zou je 4G verbinding moeten blijven houden ( mits dekking goed genoeg is).
Het gaat hier dus niet om data als ik het goed begrijp? Waarom de data ook niet meteen over 4g?

O wacht. Waarschijnlijk ook data? Gat bellen standaard niet over 4g dan? Als Kpn ook pas eraan doet... Apart. Hoe zit dit :P

[Reactie gewijzigd door spokje op 16 december 2016 07:25]

Data gaat al over 4G bij Tele2, mits je een 4G verbinding hebt.
Vooralsnog gebruikten we 2g en 3g voor data en bellen. 4g was puur en alleen voor data gebruik, waardoor op het moment dat je ging bellen of gebeld werd terwijl je op 4g zat, je automatische terug viel (csfb: Curcuit switched fall back) op 2 of 3g. Dit zorgde er o.a. voor dat als je het navigeren was met google maps, dat je geen internetverbinding meer had als je terug viel op 2g. Met bellen over 4g hopen we dat dit verleden tijd zal zijn.
Het gaat hier dus niet om data als ik het goed begrijp?
Met VoLTE is bellen eindelijk data geworden :)
Alleen gaat VoLTE niet van je internetbundel af maar wordt het in mindering gebracht op je belminuten (als je die hebt).
Waarom staat er op de site van TELE2 dat een iPhone niet geschikt is terwijl Apple zelf aan geeft op hun site dat zij VoLTE aanbieden?
Volgens mij is dat isp afhankelijk.
Ah oké, ik zit wel eens waar bij Tele2 en ben benieuwd naar de vernieuwing maar of het nou zo'n groot verschil gaat geven. Ik moet het nog horen...

Zojuist gekeken op de Apple site en Tele2 staat er tussen als provider die Apple ondersteund als het gaat om VoLTE

[Reactie gewijzigd door ChristianBurger op 16 december 2016 08:06]

Zeker weten vergelijk het met bellen via Whatsapp met een top wifi verbinding waarbij het lijkt alsof de tegen partij tegenover je staat te praten. Volgens mij heeft tweakers.net ergens een oud artikel waar dit vergeleken wordt met hd voice (3g), 2g en VoLTE. Je kon daarbij audio fragmenten naluisteren.
Jammer dat je er wel een door Tele2 gecertificeerde telefoon moet hebben. Telefoons als de OnePlus 3 zijn hierdoor dus incompatible.

Let hier goed op! Alleen telefoons in de lijst van Tele2 zullen bellen via LTE ondersteunen!

Ik weet niet of Device Faker werkt om alsnog ondersteuning te krijgen, maar ik zou er in ieder geval niet op rekenen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 december 2016 08:27]

Wanneer de toestellen niet op de lijst staan, wordt VoLTE ook aan Tele2 zijde mogelijk gemaakt, zijn het alleen nadat klanten met de toestellen op de lijst zijn geprovisioned. Dat gaat overigens knap rap op het moment. Wanneer je toestel niet op de lijst staat is er alleen geen garantie dat het werkt. Wanneer de fabrikant de juiste software instellingen voor Tele2 naar de toestellen pushed zal het dan werken. Tele2 werkt hier maximaal ( zonder kosten) aan mee, alleen ze kan fabrikanten niet dwingen mee te doen.
Ik ben zelf klant van Tele2 4G, gebruik een OnePlus 3 en die hebben gezegd dat zonder dat Tele2 de telefoons eerst certificeren dat het niet zal gaan werken(hoe dan ook).
Sorry dat je verkeerde informatie hebt gekregen, of verkeerd hebt begrepen, maar dat is niet juist. Tele2 hanteert geen blacklist/whitelist mbt toestellen op het netwerk.

(Ik doe geen officiële uitspraken namens Tele2, maar ben wel onderdeel van het VoLTE projectteam)

[Reactie gewijzigd door SkyFlyer op 16 december 2016 14:47]

Ik had de informatie verkregen van het Tele2 Forum team, daar had ik de vraag ook gesteld.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 16 december 2016 20:20]

Klopt het dat ze geen prepaid sim's hebben, dit om te testen?
Die hebben ze wel, maar is duur. Je kunt hun abbo per maand aanschaffen, kost minimaal 12 Euro en is maandelijks opzegbaar. Ik was er tevreden mee, ook met hun klantendienst.
Het is dus nu ook provider onafhankelijk dan? Stel ik bel vanaf TELE2 4G naar iemand van KPN of T-Mobile, heb ik dan ook HD Voice, of werkt VOLTE alleen binnen je eigen provider netwerk?
VoLTE is niet hetzelfde als HD voice.
HD voice werkt niet altijd tussen netwerken zelfs als beide gebruikers een oproep over VoLTE plaatsen.
Okay, dan andere vraag stelling: werkt VoLTE naar andere providers ook? Of alleen binnen je eigen provider netwerk? Krijg ik een kristal helder geluid van iemand die bij KPN zit, als ik vanuit TELE2 of T-Mobile bel?
Dat ligt aan de verbinding tussen de netwerken (netwerken dekt de lading beter dan providers). Histories doen die 64kb/s PCM voice en als dat niet veranderd is om HD-voice toe te laten dan krijg je dus de mindere bandbreedte van standaard PCM voice (zoals bij vaste telefoons).
Op zich is dat niet veel slechter dan HD-voice dus je moet je best doen om dat te horen.
En wanneer is volte net zo als 3g wat 'gewoon' kan verbinden? Waarom kan volte dat niet?
VoLTE werkt door verbindingen met veel verschillende SIP servers over IP i.p.v. een apart kanaal. Om alle bel functies zoals op 2G en 3G ook op VoLTE te laten werken met allerlei redundantie ingebouwd zijn er heel wat instellingen op de telefoon nodig. Er komt heel wat bij kijken om alles goed te testen en de telefoon en netwerk instellingen en software goed te keuren.
Vorig jaar was er nog geen één telefoon waarmee alles goed werkte.
Ik merk wel verschil, eerst viel ik terug op het netwerk van t-mobile. Dat omschakelen duurde altijd even. Nu bijna direct een kiestoon, en wanneer de verbinding tot stand komt popt er een HD icoon/logo op. De kwalitiet is stukken beter. Dat HD icoon komt echter wel alleen op als ik met iemand bel die ook tele2 heeft. Bij mij in mijn omgeving zijn dat er aardig wat dus dat komt mooi uit.
VoLTE = bellen over 4G = dataverbruik.
Betekend dat je gesprekken eigenlijk duurder worden (gesprekskosten + data verbruik)
Wat als je databundel op is? Of valt dit buiten het verbruik van de databundel?
bellen met VoLTE gaat uiteraard niet van je databundel af :)
Dat is vreemd want volgens de wet Netneutraliteit en de OPTA mag er geen onderscheid gemaakt worden in dataverbruik.
T-Mobile ligt op dit moment onder vuur vanwege hun data-vrije muziekdienst die ze onder de noemer "Zero-Rating" buiten de wet Netneutraliteit te houden.
Technisch gezien valt VoLTE daar ook onder, het is een dienst die dateverbruik veroorzaakt en zou dus niet buiten de bundel mogen vallen.

Zie hier voor wat leesvoer over de interpretatie van T-Mobile over zero-rating.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 16 december 2016 10:36]

Dat is vreemd want volgens de wet Netneutraliteit en de OPTA mag er geen onderscheid gemaakt worden in dataverbruik."
Bellen met een vaste telefoon of mobiel op 2G of 3G is ook digitale data en vaak gaat die data achter de schermen ook over IP netwerken.
Daar heeft de eindgebruiker toch niets mee te maken die belt gewoon.

Bovendien is je databundel voor internet data en blijft de VoLTE gespreksdata apart van het internet.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 16 december 2016 11:18]

Onzin. Bij geen enkele provider gaat VoLTE van je databundel af. Zou ook raar zijn: er is dan geen enkel voordeel voor de klant om daarmee te bellen. Ik zou dan altijd eerst mijn duurbetaalde belminuten over 2G/3G opmaken.
In zekere zin zou ik het graag anders zien: je wilt niet weten hoeveel je kunt bellen voor 1GB aan data :)

Van de site van Vodafone:
Voor bellen via 4G en wifi betaal je niets extra's. Een telefoongesprek wordt op dezelfde manier afgerekend als een gesprek via 2G/3G. Er wordt geen dataverbruik in rekening gebracht.

[Reactie gewijzigd door Thedr op 16 december 2016 10:41]