Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

De Belgische provider Proximus heeft in samenwerking met Huawei een test uitgevoerd waarbij snelheden tot 70Gbit/s werden behaald via 5g, waarvan de standaarden nog niet zijn vastgesteld. De snelheden werden behaald in de 73GHz-frequentieband.

Proximus logo In een persbericht spreekt Proximus over snelheden tot 'tientallen gigabit per seconde', waardoor 5g snelheidswinst moet bieden tegenover bestaande technieken, zoals 4g, 4g+ en 4,5g. Deze laatste twee varianten kunnen momenteel overdrachtssnelheden tot respectievelijk 225Mbit/s en 1,1Gbit/s bieden, aldus de provider.

De provider wil de techniek die hij zelf 4,5g noemt, waarbij vier frequentiebanden worden gecombineerd, vanaf 2017 'geleidelijk' op een aantal plekken beschikbaar stellen. De snelheid zou in de praktijk neerkomen op 450Mbit/s. Deze beschikbaarstelling vindt volgens de provider plaats in afwachting van 5g. De lagere latency van deze techniek zou belangrijk zijn voor verschillende toepassingen, bijvoorbeeld bij zelfrijdende auto's en ziekenhuisoperaties op afstand.

De latency ligt bij 5g op ongeveer een milliseconde, terwijl dat bij 4g veel hoger is. Dat komt vooral doordat providers met 5g veel verkeer lokaal willen afhandelen, waardoor data niet over allerlei servers wereldwijd hoeft te gaan. Voor de invoering van 5g is geen nieuwe infrastructuur vereist, meldt Proximus verder. Zo is het voldoende om small cells op bestaande zendmasten bij te plaatsen.

De provider maakt verder bekend in de komende weken te beginnen met het invoeren van VoLTE, oftewel bellen via 4g. Dat moet onder andere leiden tot een betere geluidskwaliteit en een snellere gespreksopbouw. Gebruikers die voor de techniek in aanmerking komen, ontvangen een sms-bericht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Onbruikbaar, tenzij de antenne in dezelfde ruimte zit.
Leuke die "mogelijke" snelheid, maar laten ze eerst maar het maximale uit 4g halen.
Zolang we geen VoLTE hebben, tussen providers geen HD Voip loopt, op veel plekken teruggeschakeld wordt naar het inferieure 3g (CDMA, het moest verboden worden), in sommige landen 7Mb/s het gemiddelde op 4G is, valt er nog veel te verbeteren.
KPN en vooral T-Mobile hebben de zaken redelijk voor elkaar in NL, maar het kan veel beter.
Ik heb proximus en de gemiddelde bandbreedte op 4G is goed. Tussen de 30Mbits/sec. en de 100Mbits/sec. Vrijwel altijd is er 4G beschikbaar. 3G zie ik zelfden nog verschijnen. Edge is nog 'populair' in de metro of ondergrondse garage's. Dit is tegelijk ook een capaciteitsupgrade omdat de 4 gebundelde frequentiebanden ook gewoon naar 1 frequentieband kan gebracht worden zodat er 4x meer mensen tegelijk bediend kunnen worden. Dus de consument heeft erg veel voordeel dat de pieksnelheden stijgen, de gemiddelden stijgen mee. Maar dan moet de leverancier wel over de totale bandbreedte beschikken want het grootste probleem is dat er bedrijven een kleine hoeveelheid 4G bandbreedte aankopen en als volwaardige 4G adverteren. In de realiteit valt dat dus erg hard tegen.

Tijdens de aanslagen in Brussels Airport was het Proximusnetwerk wel als eerste offline. En dat zou in deze tijdens niet meer mogen zijn.
Op iphone 5 SE:
Ik haal met t-mobile maar 23,99 bij 8,86 Mbits/sec en 23ms ping (WIFI): thuis 2 bolletjes dekking, maar traag! En 23,64 bij 15,44 Mbits/sec met ping 16ms op 4G (2 bolletjes)
Ik zie sommige hier snelheden halen van 50-100Mbits/sec?! Hebben jullie ook speedtest app gebruikt of is er verschil in abbo's en signaal 2 bolletjes en 5 bolletjes?. Ik heb namelijk een 6 gigabyte abbo en t-mobile adverteert met 120 Mbits/sec!!! Hoe serieus moet ik dit nemen??


Kan iemand me vertellen hoe die bandbreedte wordt verdeeld en de techniek erachter? Werkt het met wijkcentrales en hoeveelheid mensen op een ontvangstpunt? Of heeft iedereen een vaste bandbreedte? Of wordt er afgeknepen per abbo net als bij vaste internet providers?? Hoe zit dat met die bolletjes?

[Reactie gewijzigd door paranoia68 op 16 november 2016 06:39]

Proef op de som:
4G tussen gebouwen in de stad met 2 bolletjes op iphone 6s: 54.5 Mbits/s download, 11,5 Mbits/supload en 32ms ping.
Proef op de som:
4G tussen gebouwen in de stad met 2 bolletjes op iphone 6s: 54.5 Mbits/s download, 11,5 Mbits/supload en 32ms ping.
Welke provider en abbo heb je voor die hoge snelheid??
Ik woon in Eindhoven, 4 bolletjes terwijl ik binnen zit, haal gewoon 56Mbit/s met T-Mobile.
Ik woon in Eindhoven, 4 bolletjes terwijl ik binnen zit, haal gewoon 56Mbit/s met T-Mobile.
Welke provider en abbo heb je voor die hoge snelheid??
Ik zei al dat ik T-Mobile heb, en mijn abonnement is gewoon een standaard Stel Samen abonnement dat ik i.c.m. een telefoon heb afgesloten in 2013. Ik heb een 3GB bundel maar zie in Mijn T-Mobile wel dat het een "3GB Extra snel" bundel is. Hier heb ik nooit speciaal voor gekozen zover ik weet en was de standaard bundel die ik via de T-Mobile website heb besteld.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 16 november 2016 09:23]

Waar woon je dan als ik het weten mag? Ik heb met T-Mobile nergens last van namelijk. Super snel interner en zeer goede ontvangst.
Waar woon je dan als ik het weten mag? Ik heb met T-Mobile nergens last van namelijk. Super snel interner en zeer goede ontvangst.
Welke provider en abbo heb je voor die hoge snelheid??
.

[Reactie gewijzigd door Cihan1988 op 16 november 2016 09:19]

Ik woon in zoetermeer.
misschien is je afstand tot de zendmast te groot ofzo. Ik zou maar een kijken waar die mast staat misschien ligt het daar aan.
Op iphone 5 SE:
Ik haal met t-mobile maar 23,99 bij 8,86 Mbits/sec en 23ms ping (WIFI): thuis 2 bolletjes dekking, maar traag! En 23,64 bij 15,44 Mbits/sec met ping 16ms op 4G (2 bolletjes)
Ik zie sommige hier snelheden halen van 50-100Mbits/sec?! Hebben jullie ook speedtest app gebruikt of is er verschil in abbo's en signaal 2 bolletjes en 5 bolletjes?. Ik heb namelijk een 6 gigabyte abbo en t-mobile adverteert met 120 Mbits/sec!!! Hoe serieus moet ik dit nemen??


Kan iemand me vertellen hoe die bandbreedte wordt verdeeld en de techniek erachter? Werkt het met wijkcentrales en hoeveelheid mensen op een ontvangstpunt? Of heeft iedereen een vaste bandbreedte? Of wordt er afgeknepen per abbo net als bij vaste internet providers?? Hoe zit dat met die bolletjes?
Update: ik heb gebeld met t-mobile, maar 23mbit/sec is de gemiddelde snelheid van de provider, snelheden van 50-120mbit/sec worden alleen behaald bij minimaal 10-100 meter van zendmast! :( 8)7
Tja, proximus zou ook express offline kunnen zijn gehaald.
Ach bij mij in de buurt zijn ze er niet vies van terug te schakelen naar GPRS omdat de dekking van 3G al ruk was.

Ik zie inderdaad niet hoe ze dit beter willen gaan implementeren als ze nu al lopen te klagen over de kosten van het netwerk en ze straks nog meer apparatuur nodig hebben.

Ook zie ik de snelheden van bedraad internet niet meer zo hard stijgen (waar het eerst toch wel vaak een factor 2 sneller werd), dus zie ik ook niet in waarom we moeten over gaan naar een mobiel netwerk wat sneller is, maar waarvan de snelheid hard daalt als je de hoek om gaat. Liever een beter bereik en stabiele verbinding.
Een puntje is wel dat we dit 5G netwerk écht nodig hebben voor zelf rijdende auto's etc...
Leuke voorbeelden van Ericsson hier:
https://www.ericsson.com/res/docs/2015/5g-rev-c.pdf
ik zie niet in waarom. Een zelfrijdende auto rijdt nu ook al zonder 5g zelf.
Wat als het netwerk uitvalt: gaan al die zelfrijdende auto's van de brug afrijden?
Interessant, dat mensen zo veel intelligentie hebben maar dan bij vragen niet even Google gebruikten. Laat me dat illustreren met een voorbeeld:

http://www.telegraaf.nl/a...or_auto-industrie___.html
Botsing voorkomen
“5G zal car-to-car-communicatie veel betrouwbaarder maken. Het is enorm snel, maar ook stabiel. De technologie kan ervoor zorgen dat een botsing tussen twee auto’s wordt voorkomen door automatische communicatieprotocollen”, zegt Ryan Heath, woordvoerder van de Europese Commissie.
Car-to-car communicatie zou als een volledig peer-to-peer netwerk uitgevoerd moeten worden. Afhankelijkheid van een externe, gecentraliseerde factor als een 5G netwerk van providers is veel te riskant. Als er een zendmast uitvalt botsen alle auto's zeker op elkaar? Nee, de auto's moeten een verbinding met hun directe omgeving opbouwen om zo het rijgedrag op elkaar af te stemmen.

Welke techniek daarbij gebruikt wordt is niet heel relevant, nagenoeg elke latency is significant sneller dan de reactietijd van mensen. Mensen zitten al gauw tegen de 200ms, als je een latency van 5ms of lager hebt is dat al zo veel beter. Het is ook absoluut geen noodzaak dat in de toekomst auto's slechts 5 cm van elkaar afrijden zodat een dergelijk lage reactietijd ook niet essentieel is.

5G is prima hiervoor natuurlijk, zolang het maar niet een 5G-netwerk nodig heeft.
Nodig hebben als ondersteuning. Maar ik moet er niet aan denken dat een zelfrijdende auto afhankelijk is van een 4g 5g of externe communicatie om te kunnen rijden. Het ding moet zelfs zonder verbinding gewoon kunnen rijden.
Moet de internet snelheid blijven vermenigvuldigen in bandbreedte dan? Volgens mij zijn we op een punt beland dat we eens wat meer aan de latency moeten doen. Bijna elk huishouden kan ondertussen een paar 100mbit krijgen. Maar toch is 30-50 ping nog redelijk normaal naar servers in Amsterdam. Dat heeft de afgelopen 10 jaar gewoon stilgestaan.
Ik ken nog genoeg mensen die geen 'paar 100mbit' halen bij Proximus en Telenet. Enkele van die mensen halen zelfs geen 20mbit, daar zouden ze beter wat aan werken. Ik zelf zit op een 50/3mbit verbinding en kan hier best mee leven.
Naarmate er meer mensen op 4G overstappen wordt 3G jusit weer steeds beter. CDMA gaat ervan uit dat iedereen elkaar overschreeuwt, dus met minder schreeuwerts betere ontvangst! :)
3G wordt wel waarschijnlijk eerder afgeschaft dan 2G, dus wie weet wordt het over een paar jaar alleen maar erger als de 4G niet werkt...
Het is de ook de bedoeling dat antennes voor dit soort toepassingen in dezelfde ruimte hangen. Gewoon een vervanging voor wifi AP's. Maar dan wel met de voordelen dat je gewoon kunt roamen tussen de verschillende gebieden en ook naar buiten kunt zonder verlies van verbinding.
'Onbruikbaar' is een vrij zwaar statement. Indien je in de huidige 4G LTE netwerken enkel de frequentie verhoogt, dan wordt het inderdaad enkel bruikbaar binnen dezelfde ruimte.
Maar er zijn een hoop technieken om zelfs met dergelijk hoge frequenties toch goede dekking te halen. Zo kan je met heel veel antennes op een site (massive MiMo) beamforming/tracking gaan doen en zelfs gebruik maken van het feit dat het signaal eerder weerkaatst op muren dan er door gaat. Aangezien de antennes fysiek een heel stuk kleiner worden is dit makkelijker te realiseren dan met LTE op 800MHz. Daarnaast zijn er nog talrijke andere technologie die hiervoor gebruikt zou kunnen worden. Sommige nog in een erg primitieve onderszoeksfase, maar ook al meer industrieel bruikbare.
Dank voor je reactie.
Met onbruikbaar bedoelde ik het gebruik in het mobiele werk. Straat, lift, gebouwen, auto, kantoren, winkels, etc.
We kunnen natuurlijk in elke huis en kantoor kamer een cel ophangen zodat we 70gbit/s kunnen halen. Maar ik vrees dat, als het wereldwijd gelukt is, we dan al bij 6 of 7g zijn.

Gisteren in de trein een paar keer gezien dat de "koffie en koek" meneer zijn pin automaat het niet deed. "Sorry, geen dekking". En dat terwijl ik 30mbit/s via T-Mobile (twee simkaarten op 1 abbo, aanrader) en mijn 4g hotspot doosje (TP-Link, aanrader) zat te browsen op mijn laptop (Lenovo 510s, aanrader).
Heb maar contant betaald.

[Reactie gewijzigd door pe0mot op 16 november 2016 10:11]

Daarstraks een 'boze' tweet gestuurd naar één tijdens het journaal, ze opperden immers dat het om 70 gigaBYTE per seconde ging terwijl er duidelijk in beeld kwam Gbit :+

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2819138
https://twitter.com/runelaenen/status/798136980798402560
Dit artikel is anders ook een leuke op dat vlak:

Voor de invoering van 5g is geen nieuwe infrastructuur vereist, meldt Proximus verder. Zo is het voldoende om small cells op bestaande zendmasten bij te plaatsen.

Update: in het bron-artikel staat:
"Het is niet nodig om de bestaande zendmasten te vervangen, de installatie van bijkomende kleine cellen (small cells) volstaat."
Zeggen dat er geen nieuwe infrastructuur nodig is (zoals in het stuk wat Tweakers er van maakt), impliceert dat er geen nieuwe hardware nodig is. Dat klopt dus absoluut niet.

Off-topic: één en technologie-gerelateerde nieuwsberichten, het blijft moeilijk. Zo was er onlangs ook deze: https://twitter.com/BitProcessor/status/790604470447202304

[Reactie gewijzigd door BitProcessor op 14 november 2016 17:18]

Waarschijnlijk om hen met een zendmastenfobie rustig te houden...

Het aantal masten waar antennes op hangt zal waarschijnlijk niet stijgen, er zullen gewoon meer antennes op dezelfde masten komen.
En de small cells zal men waarschijnlijk amper herkennen als zijnde gsm-antenne.
Ik snap niet waarom je een -1 krijgt, want deze storende fouten worden al veel te veel gemaakt.
Ik ben benieuwd wanneer zulke diingen beschikbaar komen in Nederland bij de grotere providers zoals KPN en Vodafone.
Dit was maar een test, en zoals het artikel zegt, heeft 5G nog niet eens standaarden... ga ervan uit dat het nog een aantal jaren duurt voordat dit voor de consument beschikbaar zal zijn. En dan nog zullen de werkelijke snelheden waarschijnlijk een stuk lager uitvallen.
Volgens vrt nieuws zou het pas in 2020 beschikbaar zijn voor consumenten
Waarschijnlijk nog jaren en jaren, wij zijn typische kat uit de boom kijkers.
Wachten tot het allemaal bewezen techniek is.
Dus KPN gaat zich er voorlopig niet aan branden, Vodafone is nu in handen van de grootste internet hatende partij van de wereld, enige hoop is T-Mobile omdat Deutsche Telekom er al wel mee bezig is.

https://www.technologyrev...ace-to-build-5g-networks/
https://www.telekom.com/en/company/special--5g-haus
En dan ook nog betaalbaar. Hartstikke leuk hoor, maar de prijzen zijn alsnog het hoogste van Europa.
Ben je lekker in 2 seconden door je datalimiet van een maand heen :+
Hoezo? Spotify, Netflix en Youtube gaan niet sneller afspelen hoor....

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 14 november 2016 16:30]

Maar schakelen wel over naar hogere kwaliteit (en dus meer datagebruik).
Dat is niet meer relevant bij deze snelheden hoor en nog echt iets uit het 3g tijdperk. Met 4g stream je al op maximale kwaliteit. Met 70 Gbit wordt dat echt niet nóg maximaler, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Deze techniek kan ook voor andere zaken dan mobiel internet gebruikt worden. Een paar worden al genoemd. Maar ook bijv. om een afgelegen dorp met 20 huizen dat enkele kilometers van een centrale ligt midden in dat dorp van een draadloze hoge snelheid koppeling te voorzien. Desnoods met een paar parallel gekoppelde verbindingen. Stukken goedkoper dan glasvezel naar dat dorp aanleggen.
Netflix/youtube filmpje op 4K, ben je zo door je 2 of 4GB hoor
5G zal pas publiek beschikbaar komen na 2020, al wil Zuid Korea het al in 2019 beginnen uitrollen met een eerste grote test in 2018
Stel je voor, kunnen we allemaal in HD of 4k live streamen... Bizar
Voor zover ik weet: hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de reikwijdte.
Is 73GHz dan wel praktisch op grote schaal bruikbaar?

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 14 november 2016 16:04]

Goede hardware kan ook zeker op een hoge frequentie ver zenden.
Denk aan de huidige straalverbindingen.
bijvoorbeeld Airfiber 11FX van Ubiquiti. 11Ghz met een 300km+ bereik.
En toch een snelheid van 1.2Gbps
Een straalverbinding is absoluut niet hiermee te vergelijken. Een straalverbinding is voor dit soort toepassingen ook absoluut volledig zinloos.
Ja, maar als je een kartonnen doos in de straal zet heb je geen verbinding meer.
Ik mag er toch vanuit gaan dat er door netwerkbedrijven als Proximus op voorhand wordt nagedacht over hoe hoogfrequente techniek op grote schaal inzetbaar kan zijn. Enkel laboratoriumbewijs hebben ze niets aan.

Er wordt verder geschreven dat geen nieuwe infrastructuur nodig is, dat duidt erop dat het met de huidige infrastructuur mogelijk moet zijn om een adequate dekking te bereiken.

- Edit, hier wordt e.e.a. uit de doeken gedaan, mocht je geïnteresseerd zijn https://arxiv.org/pdf/1511.07311.pdf

[Reactie gewijzigd door MTDjassen op 14 november 2016 16:12]

Iemand die het gelezen heeft en een tl;dr versie er van kan maken?
Wetenschappelijke artikelen worden sinds jaar en dag voorafgegaan door een TL;DR: het abstract :+
In stedelijke gebieden is het net een voordeel. Veel kleine cellen die niet ver dragen maar wel zeer grote volumes kunnen verzetten.
Gewoon veel kleine base stations neer zetten. Zie het al een vervanger van vaste verbindingen. Daar heb je nog veel meer infrastructuur nodig. Hang in een kantoortuin 1 of 2 van die dingen op en iedereen heeft een retesnelle verbinding.
Dat gaat zelfs amper door een blad papier met laag vermogen.

[Reactie gewijzigd door r2504 op 14 november 2016 17:07]

Dit lijkt me mast tot mast hebben als toepassing?
In Loppersum (Groningen) wordt hier al langer mee getest. Zie ook het artikel van Tweakers.
reviews: Testen met 5g in Noord-Groningen
Hoeveel vermogen willen ze daar in pompen om het werkend te krijgen? Bij die frequenties is de range zeer beperkt. Een aantal jaren geleden had je al een ultra wide band 60GHz standaard voor binnen de huiskamer. Kon je o.a. wireless HDMI mee doen, maar er moest bijna een line of sight zijn om het over maximaal een meter of 10 te laten werken. Hoe ze 73GHz rendabel willen inzetten voor mobiele netwerken is mij een raadsel.
Dit is voornamelijk een reclamebericht:
1) Deze golflengte is enorm gevoelig voor onderbreking door zo'n beetje alles wat er tussen staan; hoe kan Proximus dan claimen dat er dan geen netwerk aanpassingen gemaakt moeten worden en er met kleine cellen gewerkt kan worden? Het lab is niet de praktijk.
2) Het gaat om een additionele latency geassocieerd met de techniek van 1 ms (beperking: lichtsnelheid!, lokaal afhandelen kun je ook bij je huidige netwerk). In andere worden: geen ziekenhuisoperaties op afstand gaan uitgevoerd worden met 5G - vooral ook omdat daar geen behoefte voor is. In het ziekenhuis ben je op het moment blij als je je patiëntendossier binnen 1 minuut open krijgt.. En die auto's hebben geen 5G nodig om onderling te communiceren (wat zouden ze uit moeten wisselen dat zo groot is?).

In andere woorden: 5G ophitserij om iedereen dadelijk bereid te maken om er maandelijks een flink bedrag voor neer te tellen.
Klopt, 640kb aan opslag was ook ooit meer dan genoeg. En toen werd ook medegedeeld dat wij nooit meer nodig zouden hebben.
Tijden veranderen. Steeds meer apparaten gaan online en deze moeten in steeds hogere kwaliteit voldoen.

Dus ja, 5G zal straks ook welkom zijn.

En op om die auto's terug te komen; Deze zullen ook steeds meer data verbruiken, omdat er meer data wordt opgevangen en gedeeld.

[Reactie gewijzigd door Antarloka op 15 november 2016 15:49]

Gaaf, die snelheden.

Als het zo snel gaat met de techniek wordt het in de nabije toekomst misschien zelfs mogelijk om fatsoenlijke dekking in huis (in het 'buitengebied') te krijgen, zodat we ook nog eens kunnen bellen....
Zou het met korreltje zout nemen. Zijn hele poos Proximus klant geweest met alle producten en nooit de snelheden gehaald die aangekondigd werden. Vdsl2 haalde met moeite 10mbps en 4g+ 25mbps. Daarbij zijn ze nog de duurste ook.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2