Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 172 reacties

KPN heeft maandag aangekondigd te starten met het in fases aanbieden van bellen via 4g, oftewel VoLTE. De provider zet klanten die over een geschikt toestel beschikken, in de komende maanden over naar de techniek.

4g op HTC OneDaarbij zijn klanten met een Galaxy S6 en S6 edge als eerste aan de beurt, schrijft de provider. Zij bellen vanaf maandag al via VoLTE. Daarna moeten overige klanten stapsgewijs volgen. Op zijn site laat KPN weten dat het een melding zal geven als er toestellen bijkomen die bellen via 4g bij de provider ondersteunen. Tot nu toe zegt het bedrijf succesvolle tests in samenwerking met Samsung uitgevoerd te hebben. Het is de bedoeling dat toestellen van andere fabrikanten in de toekomst ook gebruik kunnen maken van VoLTE.

KPN schrijft verder dat bellen met 4g het voordeel heeft dat er niet geschakeld hoeft te worden naar 2g of 3g als een gebruikers een spraakoproep plaatst. Tot nu toe was dat wel nodig. Eerder noemde KPN bijkomende voordelen, zoals een versnelde gespreksopbouw van één à twee seconden en betere geluidskwaliteit. De provider wil de klanten die in aanmerking komen voor bellen via 4g op de hoogte brengen met een sms.

Andere providers zijn eveneens met VoLTE bezig, zo startte Vodafone in augustus een publieke test. Tele2 begon in maart met het aanbieden van een optie voor bellen via 4g en T-Mobile kondigde eerder aan dit jaar de dienst te willen introduceren.

Net als concurrenten zal KPN ook bellen via wifi aanbieden, om zo het gebrek aan dekking binnenshuis te compenseren door gebruikers daar via wifi-netwerken bereikbaar te laten zijn. Dat gebeurt vanaf volgend jaar, zo zegt de provider.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (172)

Interessant misschien om bij KPN te vragen hoe ze VoLTE en reguliere 4G data scheiden? Bellen via VoLTE gaat namelijk niet van de databundel af, zegt KPN:
Wat kost 4G bellen?
Aan je belkosten verandert niets. 4G bellen wordt betaald uit je belbundel en zie je dus ook zo terug op de factuur. Er worden geen datakosten voor in rekening gebracht.
VoLTE is geen VoIP, dus het gaat in de basis niet via het internet. Het is een apart protocol waarvoor ruimte is opgenomen in de LTE spec en is niet hetzelfde als bellen via een internet verbinding. Hoe de provider dit in hun eigen infrastructuur oplost is natuurlijk de vraag, maar er zou in theorie geen packet inspection nodig moeten zijn om de VoLTE data van internet packets te onderscheiden.
Is het niet gewoon wel VoIP maar dan via een apart VLAN? Dat gaat ook niet over internet maar wel over de 4G verbinding..
VoLTE is SIP maar wordt over het algemeen via een separaat IP netwerk getermineerd. In plaats van VLAN (een Ethernet techniek) gaat het in dit geval over een separaat APN, zoals je dat ook voor MMS en WAP hebt/had.

VoLTE verkeer gaat dus over een aparte 'tunnel' en krijgt daarbij een gegarandeerde bandbreedte voor het spraakverkeer.
Volgens mij is 4G IP-gebasseerd, dus je zult wel gelijk hebben. Ik vermoed dat dit net als VoDSL gaat: wel digitaal, maar met karakteristieken wat betreft QoS die je via internet niet kunt realiseren: lage latency, gegarandeerde bandbreedte.
Redelijk simpel, VoLTE heeft een ander transmissie protocol in de 4G stream, naast je reguliere data protocol.
Interessant misschien om bij KPN te vragen hoe ze VoLTE en reguliere 4G data scheiden? Bellen via VoLTE gaat namelijk niet van de databundel af, zegt KPN:

Net zoals MMS dat ook al niet gaat - via aparte APN's etc.
Hoe zit het als je verbonden bent met een wifi netwerk waarbij betaald moet worden voor het gebruik? Is er een optie om bellen via wifi uit te zetten? Dit lijkt mij namelijk niet in alle gevallen wenselijk. Ook vraag ik mij af hoe kwetsbaar het is voor afluisterpraktijken als je via een openbaar wifi netwerk belt.
VPN naar de provider gok ik
hotspot 2.0 is geen vpn maar onderdeel van het IEEE 802.11u wifi protocol
https://www.spirent.com/~...Fi_Offload_Whitepaper.pdf

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 november 2016 16:59]

Ik heb geen mod-points maar +3
De verbinding zal tijdens een telefoongesprek altijd via het 4G netwerk lopen en niet via wifi lijkt me. Anders gooit KPN z'n eigen glazen in :)
VoWiFi komt er ook aan. Bellen via wifi, maar wel van je bundel af. Vooral handig voor gebieden met slechte dekking.
Wel raar eigenlijk. Je betaalt om te kunnen bellen en daar hoort ook de infrastructuur bij. En dan is hun infrastructuur niet toereikend en dan mag je het zelf gaan oplossen en bekostigen middels wifi.
Soms kun je zaken gewoon niet oplossen als provider omdat gemeenten of provincie gewoonweg in de weg zitten. Er zijn situaties geweest waarbij het jaren duurde voordat er Řberhaupt een mast geplaatst werd of kon worden.

Ook heeft het te maken met kosten baten. Als jij in je woonplaats tot 5% van de klanten behoort, is het financieel verre van aantrekkelijk om daar prioriteiten aan te stellen (voor een betere dekking). Jij kost dan zeg maar samen met de overige klanten meer dan je zou opleveren binnen de zogenaamde terugverdientijd.

Ook zit je natuurlijk met enorm veel andere soorten situaties. Stel KPN vraagt jou om achter in je tuin een mast te plaatsen of op 50 meter van je woning af (waarop je op zo'n lelijk ding uit kijkt) dan zit je daar ook niet op te wachten (net als menig ander). Zomaar even ergens een mast neerzetten zodat jij minder te klagen hebt voor een goede ontvangst gaat dus zomaar niet.

Al met al is dekking niet zo zeer het probleem van alleen de consument of alleen het bedrijf. Het is het probleem van iedereen en door iedereen. We willen zo min mogelijk wat onze horizon vervuilt, voor een zo laag mogelijke prijs. Dan komt een provider EINDELIJK eens met een oplossing en is het vanzelfsprekend weer niet goed genoeg want ojee dat we onze wifi die we toch al ingeschakeld hebben staan een paar watt extra per jaar laten verbruiken voor een verbetering van onze eigen bereikbaarheid "die oh zo heilig is". Wil je een andere oplossing, zul je toch echt heel wat tientjes meer per maand moeten gaan accepteren trouwens, providers willen en kunnen die kosten voor specifieke gevallen (klanten) niet dragen als je nagaat dat een gemiddelde consument het niets interesseert.
Ik denk ook niet dat dit alleen voor gebieden met slechte dekking geld. Maar in grote steden als je hoger dan 30meter boven de grond woont/werkt is de verbinding ook een stuk slechter of als je hoger woont/werkt heb je helemaal geen verbinding.

Nu kan je als bewoner een UMTS Hotspot aanschaffen. Hoe mooi zou het zijn als dat niet meer nodig is, je kan zelf kosten besparen de meeste hebben immers al een WIFI hotspot thuis staan.

Wat ik wel vind is dat providers mits ze via WIFI bellen wel mogen compenseren. Hoe dat er uit gaat en kan zien dat is nog even de vraag. Maar lijkt me niet meer dan logisch gezien je de UMTS masten dan ook niet meer belast.
Ik weet dat het met kosten en baten te maken heeft, daar gaat het altijd over. Ook in mijn eigen bedrijven moet ik daar rekening mee houden. Nee, de wifi kost de wereld niet, ook niet qua stroomverbruik. Maar het ging me om het principe.
Want KPN kennende schuiven ze dan nog een stuk verantwoordelijkheid af: op het moment dat je ontvangst via wifi ook slecht is, mag je het ook zelf oplossen.

Want de oplossing is basically dat je het zelf oplost. Daar ging het me om. En nee, ik ga geen kromme analogieen gebruiken, maar ik weet wel dat mijn klanten het minder grappig vinden als ik ze een probleem - wat ik zou oplossen - zelf laat oplossen, hoe groot of klein ook.

Toevoeging:

Ik woon zelf in een grote stad en heb bij elke provider gewoon de volle ontvangst.

[Reactie gewijzigd door Tha_Butcha op 1 november 2016 11:14]

Of gewoon overstappen op een andere provider, woon zelf in een dorpje waar je als kpn klant geen of heel iets duits bereik hebt, gelukkig staat er wel een t-mobile mast in de buurt.
Dat is dezelfde discussie als toen Vodafone met haar 3G zendmasten (Femtocel) voor thuis kwam. WiFi of zo'n femtocel geven dan de benodigde binnenhuisdekking, daar waar je normaal niet zou kunnen bellen. Mits providers werk blijven maken van de dekking buitenshuis kan dit een topoplossing zijn voor binnenshuis. Vooral nieuwbouw heeft veel afscherming en dan niet alleen in het beton, maar tot isolerende folies in HR++ ramen aan toe. Daar kan geen mobiel netwerk tegenop. Buiten kan je goede dekking hebben, die binnen bijna weg of totaal weg is. Met wat geluk nog dekking boven. Of alleen dekking van die ene provider met een mast vlakbij die recht bij je naar binnen straalt.

In die gevallen zou WiFi bellen een mooie aanvulling zijn. Bellen kost erg weinig data, maar het blijft dan wel jammer dat bijvoorbeeld binnenshuis alleen klanten van 1 provider kunnen bellen, aangezien dit een handenbindertje wordt maar angstvallig niet over te stappen naar een andere provider voor vast en mobiel.
Waarom zou bij volte over WiFi enkel 1 provider per woning mogelijk zijn volgens jou?

Bij de femtocell heb je gelijk, maar die wordt dan ook door de provider geleverd en aan zijn netwerk gekoppeld.
Dat is een interessante opmerking! Vermoedelijk geheel onterecht ben ik er vanuit gegaan dat het alleen werkt met WiFi via dezelfde provider, zegmaar zoals via de Ziggo en KPN hotspots op hun vast internet modems. Maar daar heb ik inderdaad geen aanwijzingen voor. Het zal vast gewoon via een WiFi verbinding gaan werken onafhankelijk van je provider. Dat zou dan ook betekenen dat bijvoorbeeld campings in natuurgebieden daarmee opeens mobiele dekking zouden kunnen brengen via hun lokale WiFi netwerk. Wie meer weet: laat het weten.
Als je daarvoor in de plaats een uitstekend bereik krijgt waarom niet? Bijna iedereen heeft WiFi thuis. Ook kost het weinig bandbreedte.
Ik betaal al lang niet meer om te bellen, bellen doe ik namelijk al via 4G, gewoon via VOIP. En Vodafone kan lekker de ziekte krijgen met zijn krankzinnige tarieven voor bellen naar buitenland.
Oftewel: Nog minder urgentie om de bekende gebieden van fatsoenlijke dekking te voorzien.
Ik verwacht hier private Picocellen, welke aan de provider aangesloten zijn.
Dit zal dan de "hand-over" problemen (van 4G naar reguliere Wifi wordt wel heel spannend) van het lopende gesprek oplossen.
Wij hebben een vodafone picocell op de zaak en die kan al geen fatsoenlijke handover doen naar het grote net...
De stream is encrypted.
Voor zover ik weet is t per toestel afhankelijk of je fallback kan uitzetten.

Bestaan er nog wifi netwerken waar je per MB voor moet betalen ja? Apart.
In BelgiŰ is dat toch nog heel gebruikelijk? EDIT: Niet per MB maar datalimieten

[Reactie gewijzigd door RobinF op 31 oktober 2016 18:14]

Hoe kom je daar bij? Ik kom het in ieder geval niet tegen.
Zoek even op VoWIFI of Wifi calling en het beantwoordt al je vragen. In het kort: zodra een provider VoWIFI gaat aanbieden (volgt later bij KPN en de anderen) wordt er door de UE een VPN opgezet naar de ePDG node. Daarvandaan wordt de security geregeld via een AAA en HSS.
In de Vodafone-pilot kun je in je dialer een optie WiFi Calling aan/uitzetten.
Je belt nu via 4G in plaats van 2G/3G, Daar heeft Wifi werkelijk niets mee te maken, het is namelijk geen Voip. Gaat ook niet uit je mobiele databundel.
Misschien dat je even het hele artikel moet lezen:

Net als concurrenten zal KPN ook bellen via wifi aanbieden, om zo het gebrek aan dekking binnenshuis te compenseren door gebruikers daar via wifi-netwerken bereikbaar te laten zijn. Dat gebeurt vanaf volgend jaar, zo zegt de provider.
Vreemd alleen dat men alleen Samsung telefoons ondersteund.
De Iphone7 ondersteund aldus de specs ook gewoon VoLTE (Voice over LTE) om maar eens een voorbeeld te noemen.
Mijn Xiaomi Mi Max ondersteunt ook VoLTE maar daar ontbreekt LTE 800 op. Ben benieuwd of dat gaat werken dus maar eens gaan informeren denk ik.
V.z.i.w. werkt VoLTE op alle frequenties van KPN
Je zult dan eerder terugvallen naar bijvoorbeeld UMTS900 bij KPN, maar zolang er een LTE1800-signaal is zul je bellen via LTE dan.

Is trouwens maar de vraag hoe het precies gaat werken, want je moet wel de juiste software draaien om VoLTE te activeren. Toen ik in de VS had kon ik bijvoorbeeld ook niet via VoLTE bellen op T-Mobile USA omdat mijn toestel geen T-Mobile-toestel was en geen T-Mobile firmware had.

Zo werkt dat in Nederland ook een beetje; je firmware moet geschikt zijn zodat de juiste settings aanwezig zijn op de telefoon (aangezien dat een ding is bij VoLTE helaas :+)
De Xiaomi is natuurlijk geschikt voor de Chinese netwerken dus daar werkte VoLTE met China Mobile gewoon. Zal dan hier inderdaad een ander verhaal worden.
Als ze ook een ROM hebben voor de Europese markt en het pushen van VoLTE-settings ondersteunen dan zal het ook hier gaan werken.

Het is vooral stom dat het noodzakelijk is om bepaalde settings vanuit de provider te pushen, want er zal altijd een groepje telefoons blijven waar dat niet kan en die dus via 2G/3G zullen blijven bellen :{
Die worden ook wel ondersteund, maar alle grootschalige tests zijn met Samsung toestellen gedaan. Dan is 't logisch dat ze eerst naar die toestellen uitrollen, terwijl de rest nog rustig getest wordt.

Overigens ondersteunt de iPhone 6S het volgens mij ook. :)
Het heeft vziw wel een software update nodig voordat de functie verschijnt. :/
Het heeft vziw wel een software update nodig voordat de functie verschijnt. :/
Ik dacht zelf van niet. KPN doet niets aan de softwareupdates, ja. Volgensmij pushen ze alleen een configuratiebestand
Dat zou kunnen :)
Hoop dat ze snel pushen dan :P
Geen software update van iOS,maar een carrier profile die bijgewerkt moet worden.
We zullen moeten wachten op KPN: die moet Apple betalen om hun netwerk te certificeren. Hoop dat dat samen met VoWifi gebeurt.
Ja, dat klopt. De reden om met 1 type device te beginnen is gewoon praktisch. Je wilt het rustig opbouwen. Als je alle device die VoLTE ondersteunen vanaf dag 1 toelaat krijg je in 1 keer een bak verkeer. Mochten er dan nog issues zijn dan is de ramp veel te groot. Nu wordt het verkeer gedoseerd. Als het met Samsung goed gaat, kan KPN het voor andere merken aan gaan zetten.
Alle iPhones die sinds eind 2014 zijn gebracht (de iPhone 6 en nieuwer dus) ondersteunen het. Alleen blijkbaar moet de provider samenwerken met de fabrikant om het vervolgens daadwerkelijk mogelijk te maken. Klinkt allemaal weer heel omslachtig, want als Apple bijvoorbeeld geen zin heeft om aandacht te besteden aan andere toestellen dan de nieuwste iPhone dan kan je dus lang wachten terwijl het toestel er wel ondersteuning voor biedt volgens de specificaties.
De Iphone7 ondersteund aldus de specs ook gewoon VoLTE
Ja maar nog niet zo goed als Samsung.

Zie ook WhatsappHack hierboven.
Er wordt getest met verschillende toestellen en met veel toestellen werkt nog niet alles zoals het moet. Bij de Samsung S6 werkt alles ondertussen wel, andere Samsung, Sony en Apple toestellen zijn er bijna maar hebben nog wat dingetjes.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 1 november 2016 08:34]

Samsung ondersteund z'n eigen telefoons al niet, dus ach.

De iPhone ondersteunt VoLTE nog altijd beter dan de Galaxy Note 7. Hah!
Vreemd alleen dat men alleen Samsung telefoons ondersteund.
De Iphone7 ondersteund aldus de specs ook gewoon VoLTE (Voice over LTE) om maar eens een voorbeeld te noemen.
Er zijn talloze moderne toestellen die VoLTE ondersteunen, de iPhone 7 en Galaxy S7 natuurlijk ook, maar die wordt ook nog niet ondersteund. KPN begint met een praktijk PROEF en rolt het daarom als eerste alleen uit naar een deel van de toestellen, waar ze ook nog eens uitgebreide tests op hebben uitgevoerd. Als ze VoLTE voor alle toestellen in 1x aanzetten en er faalt iets door een ict bug dan is het land te klein.

Dus ja, als de proef slaagt komt het binnen afzienbare tijd (ik gok 6-12 maand) langzamerhand naar alle VoLTE toestellen.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 1 november 2016 14:10]

Dit werkt toch alleen binnenin hetzelfde netwerk/provider?
Nee, waarom? De ontvanger krijgt gewoon verbinding alsof het een gewone telefoon is, net als met je telefoon op ADSL/Kabel.

VoLTE is gewoon net als voip.

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 oktober 2016 16:51]

Niet helemaal. Op dit moment werkt VoLTE alleen tussen KPN gebruikers met VoLTE
Omdat de anderen VoLTE nog niet live hebben gezet....
Dat is niet waar. China Mobile heeft VoLTE al uitgerold en KPN en China Mobile hebben ook onderlinge VoLTE getest maar het is nog niet live voor gebruikers.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 31 oktober 2016 17:43]

Als je VoLTE heb kan je de hele wereld bellen en door de hele wereld gebeld worden.
Dus als 2 VoLTE gebruikers elkaar bellen dan blijven beide op VoLTE ook als zitten ze op verschillende netwerken.
Of je VoLTE kan bellen tijdens roamen is een ander verhaal.
Dus als je bij KPN met VoLTE belt naar een vaste lijn dan val je terug naar 3G om te bellen? Bij Vodafone kun je in ieder geval naar alle nummers bellen via VoLTE (en met Vodafone-klanten ook in HD Voice).
nieuws: T-Mobile start met bellen over 4g medio 2016

Volgens dit artikel van een jaar geleden is dat niet zo vanzelfsprekend.
Dat zegt dan meer over T-MObile dan over VoLTE. VoLTE calls komen interconnecten naar ieder willekeurig ander publiek telefoonnetwerk. Dat is de kracht van VoLTE t.o.v. OTT VoIP diensten die vaak alleen maar werken bij gebruik van dezelfde apps (denk bijvoorbeeld aan Whatsapp Voice). Met VoLTE kan je gewoon iedereen bellen die toegang heeft tot telefonie. Uiteraard zijn de VoLTE specifieke voordelen alleen maar beschikbaar bij calls tussen VoLTE devices.
Nee. Als de andere provider het ook ondersteunt, kan je gewoon via 4G bellen met elkaar als het goed is. Alhoewel ik in dit artikel het volgende zie staan:

nieuws: KPN komt begin volgend jaar met bellen over 4g
Bellen via 4g werkt niet tussen verschillende providers. KPN-klanten kunnen alleen naar elkaar bellen via 4g. Wanneer een klant een gesprek probeert op te zetten met een klant van een andere provider, schakelt het toestel van de ontvanger terug op 2g of 3g om de verbinding tot stand te brengen, terwijl de KPN-klant wel op 4g blijft. Het grote technologische verschil is dat telefoongesprekken traditioneel circuitgeschakeld zijn en er dus van de ene telefoon naar de andere constant een verbinding open staat, terwijl VoLTE net zoals ander dataverkeer werkt met packet switching.
Maar goed, dat was in september.
Voor nu is het antwoord ja. Maar er wordt gewerkt aan VoLTE tussen providers
Tof, dit klinkt super! Ik heb echter mijn s6 omgeruild voor een s7. Lijkt er op dat ik (vooralsnog) even buiten de boot val?

Hoe zit het verder als je met een geschikt toestel iemand belt die dat niet heeft? Bel jij dan via VoIP en de ander niet?
Hoe zit het verder als je met een geschikt toestel iemand belt die dat niet heeft? Bel jij dan via VoIP en de ander niet?
Op dit moment bel je alleen via VoLTE als beide partijen een geschikt toestel en 4g hebben
Op dit moment bel je alleen via VoLTE als beide partijen een geschikt toestel en 4g hebben
Dat is niet waar... bellen is bellen. Je kan ook via 4G bellen naar vaste telefoons, mensen op 2G of 4G, voicemail, 112 enz.

[Reactie gewijzigd door Jaco69 op 31 oktober 2016 19:07]

Van de website:
In het eerste kwartaal van 2017 wordt 4G bellen beschikbaar gemaakt voor de Samsung S7 en S7 Edge en de Huawei P9. Van de overige telefoons is door leveranciers nog niet aangegeven wanneer er over 4G gebeld kan worden.
Van welke website precies? Ik kan het zo 1,2,3 niet terugvinden
Jouw gesprek loopt met het VoLTE verbindingspunt van je provider vanuit hier kan het alles zijn. SIP, traditioneel, ATM.

Dus de VoLTE leverancier regelt de trunking naar andere koppel punten.

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 31 oktober 2016 16:05]

Ik zit met mijn Mate 8 ook bij KPN maar ben denk ik als een van de weinige blij dat ik nog niet op VoLTE wordt overgezet.. Ik kijk liever eerst de kat uit de boom gezien de dekking op 4G nogal hard achteruitgaat naar gelang je iets meer uit de buurt van een mast bent.
Je toestel kan uiteraard gewoon terugschakelen naar 2/3G mocht dat nodig zijn. ;)
Wel apart dat je zo slecht bereik hebt met dat toestel, ondersteunt die enkel 4G-1800 ofzo?
Mijn toestel heeft GEEN slecht bereik, het ondersteunt ook gewoon iedere standaard.
Ik geef aan dat het bereik van 4G snel achteruit loopt wanneer je verder van een mast komt
Ja dat wijst erop dat je 1800 bereik hebt (of nog hoger) in plaats van de "goed bereik" frequentie 800. :) Vandaar mijn vraag of je telefoon toevallig 800 niet ondersteund, maar t kan ook zijn dat je geen mast in de buurt hebt.

Overigens kan 4G+ met CA een vertekend beeld qua bereik geven. Sommige toestellen geven bijvoorbeeld met de combinatie 800+1800 het bereik van 1800 aan. Bij 3-component zelfs soms enkel t bereik van 21/2600. Het zwakste signaal dus. Dat wil niet zeggen dat je daadwerkelijk slecht 4G bereik hebt, maar enkel dat je 4G+ bereik snel achteruit loopt. En dßt kan kloppen, en zal inderdaad bijna altijd redelijk snel teruglopen. Is het CA bereik helemaal pleite of valt de zwakste weg? Dan zie je je bereik weer oplopen over de resterende frequenties.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 2 november 2016 01:16]

Dat we op n gegeven moment via 3G konden bellen, betekende ook niet dat 2G bellen werd uitgezet. Als je vandaag de dag geen 3G bereik hebt, gaat ie doorgaans vanzelf naar 2G, sterker nog ik bel ivm accuduur altijd via 2G en dat werkt nog steeds prima.
Op dezelfde manier neem ik aan dat als je in de nieuwe situatie geen (Vo)LTE bereik hebt, hij vanzelf terugschakelt naar 3G/2G.
Dus je krijgt hier alleen maar meer (voice) bereik/frequenties mee, lijkt mij.
edit: oeps, dit was al gezegd

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 31 oktober 2016 18:27]

Bij bellen over 4G via VoLTE zal je tijdens een lopend gesprek gewoon terugvallen naar 3G of 2G als de dekking minder wordt. Je gesprek blijft gewoon doorlopen en je hoort op zijn meest een haast onmerkbaar zacht klikje of hikje. Hoogstens merk je dat een glashelder 4G gesprek opeens wat doffer gaat klinken.

Het lukt trouwens niet om tijdens het bellen weer terug te gaan naar 4G via VoLTE bellen. Je gaat pas nadat je hebt opgehangen weer naar 4G terug. KPN heeft een prima 3G-900 dekking uitgerold, waardoor je zelden problemen zal hebben als je hiernaar moet terugvallen

Wel handig: tijdens een VoLTE gesprek via de speaker van je telefoon, kan je tegelijkertijd ook internetten en appen/tweeten etc.
Wat is de reden waarom er per toestel wordt uitgerold? Dit zou toch generiek moeten zijn en niet per toestel ontwikkeld moeten worden? Mijn "oude" huawei ascend P7 zou het namelijk ook moeten ondersteunen (als een van de eerste telefoons) maar ben ik dan afhankelijk voor welke toestellen KPN/Vodafone/Tele2/T-Mobile het beschikbaar maakt?!?
Compatibiliteit... RFC's zijn leuk maar elke fabrikant heeft daar zo zijn eigen visie en interpretatie op..

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 31 oktober 2016 16:23]

Inderdaad, in de wereld van SIP is het altijd een "verassing". De SIP specs zijn vaak ook nog wat vaag of flexibel waardoor 2 systemen wel volgens de SIP RFC's kunnen werken maar toch niet zomaar samenwerken zonder extra ingrepen.
Wellicht zal er langzaam een best-practice volgen waaraan de grote fabrikanten zich committeren.
Daarnaast wordt sowieso elk nieuw toestel op het netwerk getest voordat het te koop is. Alleen is het nu even andersom, eerst het netwerk bouwen en dan bestaande toestellen testen.
Langleve de interop tests :(
Maar hoe weten ze dan welke telefoon je gebruikt? Die dingen geven toch geen "user agent string" achtige dingen door aan het telefoonnetwerk? En zelfs al zouden ze dat doen is het toch te spoofen?
De Samsung-software biedt ondersteuning voor VoLTE-bellen. Overigens kan de provider aan de IMEI van je toestel zien welk type toestel het is :)
HD Voice is niets meer of minder dan een andere compressie codec voor voice, alleen dan via 3g.

De kwaliteit is vergelijkbaar met de gesprekskwaliteit die je over VoLTE kan halen. Tot zo ver heb je dus een punt.

Echter, nog een voordeel van VoLTE is dat je toestel niet meer van 4g naar 3g of 2g over hoeft te schakelen als je een oproep ontvangt of als je zelf gaat bellen. Dit zorgt mede dus ook voor een snellere gespreksopbouw.
heel gek, 3 jaar geleden was DAT TOCH AL??? :?

nieuws: KPN activeert HD Voice permanent op hele netwerk
Dit artikel gaat over 4G en het artikel waar jij naar linkt gaat over "HD Voice op zijn gehele 3g/umts-netwerk".
Da's niet hetzelfde he?
Misschien een domme vraag.. maar kost bellen via 4g dan voortaan data uit je databundel zoals dat nu ook al gaat bij apps als Whatsapp?
Zover ik heb begrepen is 4G de verbindingstechniek en niet per definitie 'internet'. Correct me if I'm wrong.
klopt VoLTE wordt anders verzonden in de 4G stream dan reguliere "Data".
Whatsapp daarin tegen is reguliere data, maar daar filteren ze gewoon op Doel IP en rekenen die data niet mee in verbruik van je bundel.
Maar, hoe verhoudt zich dit dan tot de wetgeving op het gebied van netneutraliteit }>
Ze hebben een uitzondering gekregen, de providers.
Hoewel het een aparte stream is, is t wel data. Maar ze mogen wÚl:
1) De data niet doorberekenen
2) Voorang geven aan VoLTE verkeer

Dit o.a. met het oog op de behoeften van de burger en natuurlijk ook het kunnen garanderen van een stabiele verbinding met 112.
VoLTE is geen internet maar een intern netwerk voor voice dat over LTE wordt aangeboden. Naast dat voice-netwerk heb je (net als bij 3G) ook internet dat je via een apn kunt benaderen. Deze kanalen zijn gescheiden en om die reden valt dit buiten netneutraliteit. Wat dat betreft is het dus te vergelijken met bellen via 2G en 3G waar het ook een aparte status heeft binnen het netwerk. Het staat dus echt 100% los van het internet via die netwerken.

Op VoLTE kan dan ook QoS worden toegepast zonder dat er shallow of deep packet inspection nodig is omdat het echt losse datastromen zijn.
Klopt, het is al jaren zo dat voice en data van elkaar gescheiden zijn en er zelfs een compleet ander netwerk voor ligt. :) (Voor de utilities, anyway. Voor diensten als Skype en dergelijken uiteraard niet.)

Bij VoLTE heb je, imho, echter wel degelijk te maken met een IP-dataverbruik op andere wijze dan 2G/3G. Het is meer een soort VoIP, dat het uiteindelijk terminate op een gescheiden intern netwerk... Meh, dat vind ik een detail. :P Ik vond dat je daar niet echt van kon spreken bij 2G/3G.

Maar het ligt er een beetje aan hoe je er naar kijkt, I guess. :)
Ik zie het grote verschil niet; bij 2G en 3G-data wordt (m.u.v. EDGE @ 2G) exact dezelfde modulatie gebruikt bij voice als bij data. Alleen zijn het 2 gescheiden kanalen aan de achterkant, net als met VoLTE eigenlijk ;)
Maar, hoe verhoudt zich dit dan tot de wetgeving op het gebied van netneutraliteit }>

Netneutraliteit houdt minder in dan mensen vaak denken.

Een provider biedt verschillende diensten aan over dezelfde kabel, net zoals Ziggo bijvoorbeeld internet een TV aanbiedt over dezelfde kabel. Binnen internet mag men geen onderscheid maken, anders dan zoals de wet toestaat, maar niet internet diensten vallen er niet onder.

MMS gaat ook al via jaar en dag over internet, en wordt ook niet va je bundel afgehaald. En bij 3G internet was data en spraak ook niet meer dan twee gemoduleerde kanalen.
Niet om te verdedigen maar interessante vraag.
Het verkeer blijft neutraal men doet niets anders dan identificeren en daarmee het niet mee te tellen in je verbruik.

Zolang men geen rare (lees extreme) QoS of nog erger blokkades opwerpt is het volgens mij "OK"

Wat belangrijker is, hoe gaat men om met SIP dialers.
Ik spreek een beetje Jip en Janneke taal in mijn posts. Maar ik ben druk bezig met native GSM in te koppelen via SIP op een SIP platform.

Met VoLTE wordt het nog spannender, geen SBC meer nodig voor sip registraties te providen van de GSM registraties. Worden dit dan directe SIP registraties naar de SIP Proxies toe vanuit het toestel? (ik heb met VoLTE nog geen dergelijke ervaring). Wat gaan providers daarmee doen?
En wat gaan ze doen met SIP Software clients op mobiele telefoons. Alleen een Data abbo is voor mij al redelijk gebruikelijk, maar door provider graded firewalling is het erg lastig om de registraties "gezond" te houden. (even geen STUN gaan roepen aub).

Net neutraliteit geeft ons als gebruiker veel recht en als tussen persoon veel speelruimte.. ik ben benieuwd.

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 31 oktober 2016 16:15]

Het VoLTE/IMS verkeer wordt op een ander APN afgehandeld, die volgens mij alleen beschikbaar is voor de native dialer. Hierbij wordt authenticatie in combinatie met de SIM uitgevoerd.

Signalering (SIP) krijgt binnen dat APN hoge prioriteit, media (RTP) een gegarandeerde bandbreedte.
Hoe zit het dan met de private-APN voor de picocellen en daar de handovers van de lopende gesprekken? APN hopping?
Als je doelt op private-LTE oplossingen, hangt dat af van de manier waarop dat ge´ntegreerd is. Als het IMS APN beschikbaar is en gekoppeld is aan het IMS, zou je in theorie ook op de picocel VoLTE gesprekken moeten kunnen voeren.

Zolang je op het LTE macronetwerk zit, zijn handovers voor zover ik weet reguliere data handovers. Daarnaast zijn er mechanismen om een lopend gesprek over te zetten naar 2G/3G (SRVCC, Single Radio Voice Call Continuity) of een andere vorm van network access en vv.
Voor VoLTE wordt er doorgaans een andere APN gebruikt dan voor internet. Deze APN heeft een hogere QoS, andere IP range etc. Op basis van die APN wordt er dan gebilled.

Komt dus geen DPI aan te pas...
Iemand al meer info over wanneer bellen via wifi beschikbaar wordt? Vanaf volgend jaar is een breed begrip en ik wacht met smart op deze optie ivm slecht bereik door zowel locatie als zwaar ge´soleerd huis.
Iemand al meer info over wanneer bellen via wifi beschikbaar wordt? Vanaf volgend jaar is een breed begrip en ik wacht met smart op deze optie ivm slecht bereik door zowel locatie als zwaar ge´soleerd huis.
Daar kun je zelf toch al voor zorgen?
Maak een voip account aan, installeer een voip app en bellen maar.
Ik wil bereikbaar zijn op mijn zakelijke 06 nummer. Nu heb ik dat maar op 1 plek in het huis: andere plekken ben ik meestal niet bereikbaar. Als KPN bellen over WiFi mogelijk gaat maken is dat probleem opgelost :)
Daar heeft vraagsteller dus waarschijnlijk niets aan, want dan moet hij ook aan degene met wie hij wil bellen vragen om dezelfde app te installeren, of naar een ander nummer te bellen dan het 06-nummer waarop hij eigenlijk bereikbaar wil zijn.

Wat je wil, is gewoon bereik op je 06.
Daar heeft vraagsteller dus waarschijnlijk niets aan, want dan moet hij ook aan degene met wie hij wil bellen vragen om dezelfde app te installeren, of naar een ander nummer te bellen dan het 06-nummer waarop hij eigenlijk bereikbaar wil zijn.

Wat je wil, is gewoon bereik op je 06.
Waarschijnlijk denk jij bij voip account aan Skype-achtigen, maar er zijn ook voip accounts waarmee je kan bellen naar normale telefoonnummers (hoewel dat ook met Skype kan).
Voipbuster bijvoorbeeld, kan bellen naar Voipbuster accounts, maar ook naar telefoonnummers.
Uhm, dat hoef je mij niet te vertellen. Ik maak al jaren gebruik van zulke providers.

En met bv. Cheapconnect kan je uitgaand zelfs je 06-nummer als caller ID gebruiken.

Blijft echter het feit dat, als je ook op je normale 06 gebeld wil worden, je zal moeten werken met doorschakelingen e.d.

Het blijven dus allemaal workarounds die gewoon niet nodig zouden moeten zijn en waarvoor, derhalve, providers dus ook aan een oplossing werken.
Vanaf de KPN-pagina:
VoWiFi
Naast 4G bellen gaat KPN in 2017 bellen over Wi-Fi (VoWiFi) introduceren. Dit heeft als voordeel dat wanneer het 4G signaal niet tot binnenshuis reikt, klanten toch een goede bereikbaarheid ervaren doordat ze bellen via het aanwezige Wi-Fi-netwerk. De telefoon kiest automatisch het sterkste netwerk, Wi-Fi danwel 4G van KPN. Met bellen over Wi-Fi zal indoordekking verder verbeteren en de gebruikerservaring van klanten toenemen. De eerste testen staan gepland voor begin 2017. Later in het jaar verwacht KPN VoWiFi te introduceren.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True