Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Samsung brengt volgend jaar een smartphone uit met minimale schermranden. Dat heeft een technicus van de fabrikant gezegd tijdens een beurs. Onlangs presenteerde concurrent Xiaomi de Mi Mix, die eveneens dunne schermranden heeft.

De technicus wilde niet bevestigen dat het gaat om een variant van de Galaxy S8, maar zegt wel tegen de Zuid-Koreaanse site The Investor dat Samsung fors investeert in de komende smartphone. De relatieve schermgrootte zou uitkomen boven de 90 procent. Dat ligt in lijn met de Mi Mix van Xiaomi. De vorige week gepresenteerde smartphone heeft een lcd die volgens de fabrikant meer dan 91 procent van de voorkant van de telefoon beslaat.

Samsung zou sensors die nu nog buiten het scherm vallen, in het scherm willen integreren. Dat zou nodig zijn omdat er buiten het scherm te weinig ruimte is. Het is onbekend of Samsung de vingerafdrukscanner en frontcamera in de display kan integreren.

Eerder ging er al een gerucht dat Samsung een scherm ontwikkelt dat aan vier zijden gebogen is. Het zou in een variant van de Galaxy S8 moeten zitten. Dat toestel komt naar alle waarschijnlijkheid volgend voorjaar uit. Samsung brengt zijn Galaxy S-telefoons telkens in de lente op de markt.

Vorige week aangekondigde Xiaomi Mi Mix

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Men zegt weer mooi "SAMSUNG komt met scherm zonder randen". Maar we hebben eerder dit jaar gezien dat SHARP met zijn IGZO techniek al zulke modellen hadden getoond. Vind het een beetje jammer dat andere bedrijven technieken ontwikkelen, waar weer andere hippe bedrijven met roem en bekendheid ervan door gaan.

Sharp heeft een heel druk jaar in 2016! Ik wens ze veel sterkte en veel succes in 2017! :*) :Y)

In 2014 al: Sharp-smartphone krijgt 4,5" igzo-scherm met 487 ppi

Samsung investeert in Sharp voor lcd-levering en igzo-technologie

Sharp verschuift productie van lcd-tv's naar igzo-schermen voor smartphones

'Overname van Sharp door Foxconn wordt deze week bezegeld'

[Reactie gewijzigd door NiscoRacing op 1 november 2016 13:35]

Ik snap je betoog niet helemaal? Eerst zeg je dat de juiste bedrijven geen lof krijgen, en vervolgens post je allemaal links die het tegendeel bewijzen...
Maar we hebben eerder dit jaar gezien dat SHARP met zijn IGZO techniek al zulke modellen hadden getoond. Vind het een beetje jammer dat andere bedrijven technieken ontwikkelen, waar weer andere hippe bedrijven met roem en bekendheid ervan door gaan.
Credits due where credits belong:
Professor Hideo Hosono, together with his team from Tokyo Institute of Technology and Japan Science and Technology Agency or JST, developed the crystalline IGZO-TFT in 2003 and amorphous IGZO-TFT in 2004.
Bron/leesvoer: http://www.versiondaily.c...sadvantages-igzo-display/

Daarnaast had Samsung een jaar eerder dan SHARP een licentie genomen op IGZO. Voor zover dat relevant is ;)
JST owns the patent for IGZO-TFT and its applications. Samsung Electronics acquired a license in 2011 and Sharp Corporation followed suit in 2012. However, Sharp, in collaboration with Japan-based research company Semiconductor Energy Laboratories Co. Ltd., was the first to successfully manufacture IGZO-based display panels.
IGZO is dus geen uitvinding van SHARP, wel toegepast door SHARP!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 november 2016 18:44]

Ha kijk iemand die dieper erin duikt TOF.

Mijn kennis over IGZO is ook niet super, mooi dat Professor Hideo Hosono het heeft uitgevonden. Maar dat wilt niet zeggen dat het techniek meteen op zijn hoogtepunt is met kwaliteit - prestatie - enz.

Wie heeft het in al die tijd door ontwikkeld? Voorbeeld: Als je het techniek door ontwikkeld en je behaald daar door betere prestatie. Mag je dan zeggen IGZOb is beter dan IGZOa en dat IGZOb is uitgevonden door bedrijf X ?
Denk niet dat we daar achter gaan komen wie deze IGZO type heeft ontwikkeld. Maar aangezien dat Sharp op aantal beurzen hun prototype liet zien, gaat mijn voorkeur uit naar hun.

En het titel op dit news bericht laat soort van blijken dat Samsung achter deze schermen zit. Het kan wel in officieel documenten staan dat Sharp deze door ontwikkeling heeft gedaan, maar men die deze telefoon ziet en news berichten als deze zullen onthouden dat het van Samsung is. Wat eigelijk niet zo kan zijn, want Samsung kan deze schermen bij Sharp halen.

Graag zou ik meer details over dit willen weten :D
Mijn kennis over IGZO is ook niet super, mooi dat Professor Hideo Hosono het heeft uitgevonden. Maar dat wilt niet zeggen dat het techniek meteen op zijn hoogtepunt is met kwaliteit - prestatie - enz.
Dat is ook zeker waar, maar hoe weet je zo zeker dat Samsung niet met die basis aan de gang is gegaan? En hoe weet je uberhaubt dat er spake is van het gebruik van IGZO? In 2013 toonde Samsung al AMOLED schermen die zo goed als randloos waren. Daarnaast noemt niemand IGZO icm dat scherm wat Samsung misschien in een telefoon wilt stoppen?

Wat de exacte werking van IGZO is is mij ook niet helemaal duidelijk overigens. Het zorgt voor kleinere transistoren, maar voor wat precies lees ik dan weer nergens (backlight/kleurenfilter?).
Wat eigelijk niet zo kan zijn, want Samsung kan deze schermen bij Sharp halen.
Het kan maar jij neemt ook aan dat het zo is. Daarnaast is het toch echt Samsung die een telefoon ontwerpt en gaat verkopen, tuurlijk zijn de credits voor hun, dat is nou eenmaal zo als je aan consumenten verkoopt.

Er zitten nog 100den dingen in je telefoon waarvan 99% van de consumenten niet weet wie ze gemaakt heeft omdat er maar 1 merk op de verlakking staat.
Er is een verschil tussen technology providers en product ontwikkelaars. In een smartphone zit tegenwoordig zoveel tech dat geen enkel bedrijf alleen een smartphone inelkaar kan zetten.

IGZO techniek is misschien wel ontwikkeld door Sharp maar Samsung en Xaiomi passen het toe. Een losstaande techniek ontwikkelen is anders als een techniek toepassen.

Er staat ook duidelijk: "Samsung brengt volgend jaar smartphone zonder schermranden uit". Blijkbaar ziet Samsung een markt of denkt hiermee een onderscheidende feature te hebben en kiezen ze ervoor om het toe te passen in hun producten. Dat wil dan niet zeggen dat ze het zelf hebben ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 1 november 2016 15:24]

IGZO techniek is misschien wel ontwikkeld door Sharp maar Samsung en Xaiomi passen het toe. Een losstaande techniek ontwikkelen is anders als een techniek toepassen.
Dat dacht ik ook, maar door zijn post ben ik eens verder gaan kijken dan Sharp, en wat blijkt het is niet eens door Sharp bedacht (maar toegepast), dus hij geeft zelf de verkeerde persoon credits, de Ironie :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 november 2016 18:39]

Tja, als Samsung dit in oled weet te doen vijf ik het persoonlijk eerlijk gezegd ook een stuk interessanter dan 'gewoon' in LCD...
Alleen daarmee al nieuwswaardig, natuurlijk.
Mooi voor ze dat ze het hebben ontwikkeld, maar waar zijn de producten voor mensen die de technologie gebruiken?
Je hebt geen idee hoe lang Samsung al in staat is dat soort schermen te produceren. Ze publiceren dat niet omdat zij eindproducten maken en door het pas kort voor release aan te kondigen hebben een tijdje een uniek eigenschap voor hun producten. Heeft sharp sensoren in huis die werken door een scherm heen? Kan dat überhaupt met een igzo scherm? Je maakt dit veel te kort door de bocht in het voordeel van sharp
Bij de s2, mijn eerste smartponde, was de rand net iets hoger dan het glas. Dat was (en is) voor mij juist een verkoopargument om hem wel te kopen. Ding heeft in de loop der jaren heel wat te verduren gehad maar glas heeft het altijd gehouden. Tot op de dag van vandaag.
Onlangs een lg g4 gekocht waarbij dat opstaande randje voor mij opnieuw een belangrijk verkoopargument was, samen met verwisselbare batterij en sd-kaart optie. (met als belangrijkste usp natuurlijk de leren achterkant. Zeg nou zelf, wie heeft er een telefoon die lekker ruikt? :Y) )
Lijkt me erg onhandig wanneer je je telefoon pakt ergens rondom het scherm....je drukt van alles in wat je niet wil. Hoor ik nu al vaker van mensen met een telefoon met 'curved edge'...
Alleen heb je hier geen curved edge, maar een gewone rand. Alles hangt dan af van hoe goed de software is om na te gaan of een aanraking gewenst of ongewenst is.
Die software is al erg goed, ik kom vaak met mijn handpalm op de rand van het scherm van mijn s6 en dat registreerd hij meestal niet als aanraking. Ik ga er van uit dat dat alleen maar beter word. Ik vraag mij wel af hoe ze de frontcamera in het scherm willen verwerken.
Nou, met mijn Galaxy S7 heb ik er toch geregeld last van dat iets, zonder mijn bedoeling, is opgestart. Puur omdat ik een rand raak oid
S6 Edge Plus hier en ook nergens last van..
Ja maar nu is de vraag, gebruik je een hoesje of case? Zo ja is het wel logisch dat je daar minder of geen last van hebt. Ik gebruik mijn S7 Edge zonder hoesje en dan start je toch wel regelmatig onbedoelde dingen op.
Ah, gelukkig... dan is het wel handig om je handen voor een stuk scherm te hebben natuurlijk. 8)7

Dit is weer zo'n schijninnovatie van een markt die van gekkigheid niet weet hoe de telefoons duurder gemaakt moeten worden en de marges van het verleden behouden moeten blijven. Wat apart toch dat Samsung over zijn hoogtepunt heen is.... zou het tegelijk met de schaarse goede ideeen die ze hadden overboord zijn gegooid?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 november 2016 10:45]

Ik vind dit juist geen schijninnovatie maar juist erg prettig, als dit concept goed wordt uitgewerkt kunnen de telefoons weer kleiner worden zonder in te leveren op schermgrootte.

Het ligt inderdaad aan hoe de software hiermee om kan gaan, maar lijkt me sterk dat daar geen oplossing voor wordt bedacht.
Ik hoop ook dat de telefoons kleiner kunnen worden, maar cel of het niet. Kijk naar de Xiaomi, die is "bijna niet groter dan de iPhone plus" |:(
Echt jammer dat er zo weinig keus voor kleine telefoons is. Misschien dat ik dan tenminste een 5.5" in de broekzak kan doen.
Het schermoppervlak is wel ongeveer 20-25% groter dan van de iphone plus.
Zeker. Maar ik zou hopen dat de foons kleiner worden i.p.v. het scherm nog groter.
Ook ik zie dit nu juist als één van de weinige dingen die nog echt verbeterd kan.... Ik wil een zo groot mogelijk scherm, maar een zo klein mogelijke telefoon. Dit is een makkelijke volgende stap hierin (weer volgende stappen zullen wellicht projectie, vouw/-/rol schermen etc. zijn. Maar dat zie ik nog niet snel gebeuren!).
Xiaomi heeft speciale software geschreven voor Android die detecteert of het daadwerkelijk een tik is of het vasthouden van je telefoon. Misschien negeren ze zelfs alles wat aan de rand zit.

Ik verwacht dat Samsung iets vergelijkbaars gaat maken.
Daarvoor is er software geïntegreerd die deze aanrakingen kan negeren: palm rejection.

Daar tegenover staat dus een veel groter scherm, wat handig is voor webbrowsen, het consumeren van media, enzovoort. Hell, als het een OLED is, zou Samsung er zelfs softwarematige bezels in kunnen zetten en de buitenste pixels uitschakelen, zonder dat dit extra energie kost.
Mogelijkheden genoeg, dus :)
Dat zou wel vet zijn dat je bij gewoon gebruik een bezel hebt. Maar zodra je video kijkt of een spelletje aan het spelen bent die bezel weg gaat.

Ik zie best wel mogelijkheden.
Heeft Intel eens gedemonstreerd met een tablet-laptop hybrid. Als laptop was het scherm volledig gevuld. Ging je het apparaat als tablet gebruiken dan werd een rand rondom zwart en niet meer gevoelig voor Touch zodat je hem daar beet kon pakken.
zouden ze daar al aan gedacht hebben? leg je idee maar snel vast ;)
Vind het er leuk uitzien, maar niet bepaald handig inderdaad. Toevallig gister video hierover gezien op YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=m7plA1ALkQw
Ik heb daar nog nooit geen last van gehad, het lijkt mij wel mooi, maar vooral erg gevoelig voor vallen, ik denk dat dat een groter probleem is dan het oppakken.
Het enige wat gevoelig is voor vallen is de glasplaat, niet het achterliggende display.
Menig toestel heeft op dit moment al een glasplaat die 99% van de voorkant van het toestel inneemt ;)
Toch is de kans groter dat de schade kleiner is als er een rand is, ook de Z1 had een glasplaat die het hele toestel bedekte, maar een val van relatief lage hoogte, op de zijkant kon hij wel hebben.

Glas heeft de onhebbelijke neiging om verder te barsten dan alleen het valpunt.
Simpel gehard glasplaatje erop (2 euro via Ali...) en nergens last meer van! Gebruik ik al jaren op voor- en achterzijde van mijn toestel en nooit meer last van barsten. Enkel het beschermglas barst wel eens... Daar heb ik dan ook een voorraadje van ;)
Werkt niet, ik gebruik mijn toestel ook in een carkit, dat beschermende glasplaatje breekt dan snel. Reeds geprobeerd, ik heb nu een hoes annex portemonnee, het is een heel pak maar het werkt.
Dat is een keuze die Samsung gemaakt heeft. ZTE heeft ook een randloos model waar je bij aanraking niks activeert.
Ja, het ziet er chic uit hoor, maar ik heb inderdaad met mijn 3mm rand hier al regelmatig last van.
Precies. Men corrigeert dat wel weer met software trucs, maar ik heb het al vaak gehad met mijn HTC M8 for Windows dat dan opeens met mijn andere hand een touch niet geregistererd werd, omdat de correctie software te rigide ingreep.

Wat dat betreft ben ik blij dat de HP Elite x3 wél weer een mooie (dunner beter vinden is ook maar een mening) en dus ook praktische rand heeft.

Zeker nu schermen steeds groter worden, wordt het steeds lastiger een toestel vast te houden zonder ook de schermrand af en toe aan te raken.

Te dik is zonde, maar te dun is weer lastig.
Ik ben absoluut geen fan van Samsung, maar dit ziet er toch wel heel mooi uit.
Die telefoon is niet van Samsung maar van Xiaomi.
dit is een xiaomi doe je ziet op de afbeelding, de miix
Afbeelding is de Mi Mix van Xiaomi:

http://www.mi.com/mix/
De afbeelding is van de Xiaomi Mi Mix, niet Samsung. Dat mag Tweakers.net er nog wel even bij zetten overigens...
Het staat er onder, maar wel enorm klein...
Grappig! Dit is namelijk geen Samsung, maar de Xiaomi mix!
Laat dat nou net de Xiaomi Mi Mix zijn. ;)

Ben benieuwd wat Samsung hievan gaat maken.
Randloze telefoons kunnen weleens de volgende hype worden in smartphone land imo.

edit: typo
edit2: Inmiddels al heel veel reacties, haha.

[Reactie gewijzigd door mkliko op 1 november 2016 10:35]

Waar zit de speaker dan van die Mi Mix?
Zie artikel van Xiaomi.
Er zit een speaker achter het scherm. Werkt met een soort acoustische plaat.

Dit bestaat ook al op grotere schaal. Zo kunnen speakers in muren verwerkt worden. Wordt regelmatig toegepast in luxe jachtschepen. Maar verwacht hier geen geweldige kwaliteit van. Hoe goed het is voor telefoongesprekken durf ik niet te zeggen.
Bedankt voor je uitleg. Lijkt me dat de geluidskwaliteit dan idd niet denderend zal zijn.
Deze is van Xiaomi, niet Samsung. Ik denk ik zeg het nog even :D :D :D :D :D
Ik geloof niet dat het om een telefoon van Samsung gaat :+
De telefoon op het plaatje is de Xiaomi Mi Mix.
http://www.androidauthority.com/xiaomi-mi-mix-review-725356/

Edit: ik zie nu dat er al flink wat mensen het zelfde hebben gezegd. Op een of andere manier laden de comments niet allemaal goed bij mij.

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 1 november 2016 11:56]

99999 mensen hebben het al gezegd, maar voor het geval dat je het nog niet gelezen had van de andere tweakeraars.

Het gaat hier om een Xiaomi Mi Mix, dat weet je dat vast ;)
Bedankt voor de update, ik had inderdaad niet door dat dit een Xiaomi Mi Mix is. Mijn mening over het uiterlijk ervan verandert niet overigens, ziet er mooi uit.
hahahahaha wilde ook al zo iets posten :P
Zou het zo niet heel snel kapot gaan bij een val?
We hebben op dit moment al glasplaten die de gehele voorkant van telefoons bedekken in vrijwel ieder mid/high-end toestel. Die glasplaat zal in dit toestel waarschijnlijk net zo snel breken.

Het enige wat veranderd is het achterliggende display. Dat heeft weinig tot geen effect op de duurzaamheid.
je moet je telefoon ook niet laten vallen, mijn koffiemok gaat ook stuk als ik hem laat vallen.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 1 november 2016 10:37]

Dat dus, beetje hetzelfde als je laptop of tablet, gewoon voorzichtig mee omgaan. Ik heb nog nooit een tablet, telefoon of uberhaubt apparatuur laten vallen, en ik heb 6 jaar lang bij de MyCom en Dixons gewerkt waarbij ik elke dag genoeg in mijn handen heb gehad. Gewoon als een baby behandelen zeg maar.
Sommige producten zijn gewoon slecht ontworpen. De S7 Edge is daar 1 van. De minste geringste onschuldige val heb ik al meerdere schades zien veroorzaken van 300+ euro. (bijv van nog geen 40cm uit zak glijdend door iets van de grond te rapen, of zelfs in een redelijke hoes van schoothoogte: 379 euro aan schade.

Moet je met een telefoon gooien? Nee. Maar valt een gebruiksobject als een telefoon bij het merendeel van de bevolking nou eenmaal af en toe? Ja. En de meeste toestellen kunnen gelukkig tegen een stootje. Niet alle toestellen.

Dat jij er nog nooit een hebt laten vallen maakt je vrij uniek vandaag de dag.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 1 november 2016 14:11]

Het lukt mij ook prima om hem niet te laten vallen. Gewoon wat voorzichtig er mee zijn, het is tenslotte een apparaat van 800 euro...
Of een laptop nou 100 of 2000 euro kost, de kans dat ik die laat vallen is voor beiden minimaal dat heeft niks met de waarde te maken maar met de manier van gebruik. Iemand die in deze maatschappij nog nooit een telefoon heeft laten vallen is zeldzaam. Mensen die een telefoon laten vallen zijn echt niet meteen super nalatig of niet voorzichtig.
Juist de hoge prijs van de apparaten maakt dat je er extra voorzichtig mee bent. En ze daardoor anders gaat behandelen en juist daardoor gaat het helaas ook wel eens mis. Mijn telefoon valt me niet vaak uit de handen maar het komt wel eens voor.
Soms heb je helaas gewoon pech. Bij mij is tijdens het rennen naar een bus ook mijn oude XPeria z1C destijds uit mijn jaszak gerold en stuiterde doodleuk 6 meter door. Telefoon had alleen wat krasjes erna.
Ik stop mijn mobile enkel in een zak met rits, of eentje waar die heel diep in gaat. Let ik netjes op bij het kopen van kleding (kan ik mijn portefuille en mobile veilig kwijt?). Als dat allemaal niet kan (driekwartbroekje in de zomer ofzo) houd ik hem vast zodat ie er niet uit komt tijdens het rennen. Zoals ik zeg, ik behandel apparatuur als een baby :P

En natuurlijk, een ongeluk(je) op de motor oid, tjah, pech, dan heb ik mijn best gedaan (hoewel die dan in mijn binnenzak zit, en je meestal niet op je borstkas valt bij een glijder)

[Reactie gewijzigd door six-shooter op 1 november 2016 13:47]

Ik denk dat als koffiemokken net zoveel zouden kosten als high-end mobiele telefoons, je een geringe valbestendigheid daarvan ook wel een issue zou vinden.
De S7 Edge is behoorlijk val gevoelig, een stuk gevoeliger dan mijn eerdere toestel de Z1
Ik behandel mijn elektronica ook als een baby maar toen ik hem, sgs7, in een houder stopte van mijn fiets, sprong de veer in de houder. De val was een meter, straatsteen, beide kanten een flinke barst in het glas. Dit in tegenstelling tot mijn S5 die 2 meter viel, straatstenen en een klein stukje plastic was ingedeukt, deze viel uit het in-click-hoesje, die had ik nog in mijn handen. Dit laatste had ik dus ook niet zien aankomen.
Als elektro nerd wil je het glas meteen vervangen.. jup .. no go!
Herkenbaar,

Het is alleen zo jammer, qua design is het een prachtig toestel, je ziet er alleen zo weinig van door de hoesjes bumpertjes en andere beschermende maatregelen.
90% van de mensen koopt direct na aanschaf van (bijvoorbeeld) een s7 een beschermhoesje.

Ik noem dat een ontwerpfout...
Ik niet, aangezien 90% van alle andere smartphones dat ook doet, die dingen zijn nu eenmaal val gevoelig.

Het enige wat ik mij afvraag is of ik straks wel zo veel waarde ga hechten aan een stuk design.

Ook deze ontwikkeling lijkt mij een pracht van een toestel te worden, maar je moet je zelf de vraag stellen of je toch niet naar een robuuster plastic model moet gaan met dezelfde capaciteiten.

[Reactie gewijzigd door TheStef op 2 november 2016 10:03]

Ik niet, aangezien 90% van alle andere smartphones dat ook doet, die dingen zijn nu eenmaal val gevoelig.
Daarom zei ik "bijvoorbeeld". Wat mij betreft is het dus ook bij al die andere telefoons een ontwerpfout. Je koopt een incompleet product. Aangezien 90+% vd gebruikers er direct een hoesje bij koopt is dat een "mening" die in de praktijk door 90% van de gebruikers wordt gedeeld.
Die van mij is ook nooit gevallen, maar nog steeds is het complete scherm op de een of andere manier verbrijzeld.
Telefoons mogen best kapot kunnen gaan, maar de juiste vraag is: kost het dit keer geen vermogen om het te repareren.

Glas vervangen in de Samsung Galaxy S7 Edge kost je bijna 400 euro, omdat ze niet alleen het glas maar ook het scherm zelf en de behuizing moeten vervangen.
295 voor je glas en lcd bij Samsung zelf, met behoud garantie
Dan is de prijs omlaag gegaan, want het was 385 oid.

Nog steeds veel geld, though : )
Kuch, moto x force. Het kan dus makkelijk
Je hebt een punt alleen is een telefoon gemaakt voor dagelijks gebruik en moet tegen een val of stootje kunnen anders hoeven ze ook geen gorillaglas te maken toch?
Ik ben benieuwd! Ook wat betreft de "ongewilde" acties op het scherm.
Deze ontwikkeling is erg mooi, en Samsung zal ongetwijfeld mee willen met deze nieuwe trend.
Xiaomi is intussen goed bezig! Hoop eigenlijk dat de Mi Mix ook naar NL komt!
Je kan toch prima een deadzone instellen op de rand van het scherm? Dat heeft wellicht wat aanpassingen nodig aan de interface ivm scrollen edg maar het kan prima. Of neem de zijkant als referentie en gebruik dat voor dynamische deadzones op het scherm. mogelijkheden genoeg :)
Zal vast wel goed komen! :)
Ben benieuwd wat dit voor effect heeft op de prijs van een vervangend scherm als ze de censoren er ook nog eens in gaan integreren.
Ik denk dat reparatie een stuk duurder (en ingewikkelder) wordt.

Het lijkt mij ook erg irritant dat er geen ongevoelige gebieden meer zijn.
Randloos liever niet, ben ook geen fan van de edge telefoons, zeer dunne randen, heel graag. Zou toch fijn zijn als je een 5.5 inch telefoon in het formaat van een 5 inch oid kan passen. Zijkanten 1mm bezels, boven en onder 7 mm oid. Kan je nog net een camera en 2 speakers kwijt, vingerafdruk in het scherm of achterop. Ik zou het zo kopen.
Mooi hoor zo'n scherm tot te randen :9
Wat ik niet begrijp is dat er software nodig voor is om ongewenste aanrakingen te detecteren, maar waarom zitten er eigenlijk "sensoren" aan die zijkant, die kunnen toch weggelaten worden of uitgeschakeld worden aan de rand?