Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Screenprotectors tonen mogelijk voorkant en bezels Samsung Galaxy S8

Door , 113 reacties

Er zijn foto's opgedoken van screenprotectors voor de nog niet aangekondigde Galaxy S8-smartphone van Samsung. De accessoires tonen dat het toestel een afgerond scherm heeft met minimale bezels en laten bovendien veel openingen zien boven het scherm.

De screenprotectors stonden als eerste in een Poolse tweet van DforDesign. De twitteraar zegt tegen Android Police dat het geen voorkantjes van de S8 en S8 Plus zijn, maar dat het gaat om screenprotectors die een ander bedrijf heeft gemaakt. Volgens de bronnen van de goed ingevoerde Android-fansite komen ze goed overeen met het ontwerp van de telefoon.

Het gaat om twee telefoons. Eerdere geruchten spraken over schermen van 5,7" en 6,2" en hoewel het formaat niet op te meten is, lijkt dat in grove lijnen overeen te komen met de grootte van de screenprotectors. Ze tonen bovendien afgeronde hoeken van het scherm op het punt waar ze afbuigen naar de zijkant.

Boven het scherm zijn veel openingen te vinden. Enkele daarvan zijn voor de nabijheidssensor en de frontcamera. Vermoedelijk zitten daar ook nog een infraroodzender en infraroodcamera bij om een irisscanner mogelijk te maken, zoals die zat op de Galaxy Note 7.

Samsung presenteert de Galaxy S8 vermoedelijk binnen enkele maanden. Tot nu toe gebeurde dat het vaakst in februari, hoewel de smartphonemaker de S III presenteerde in mei 2012 en de S4 in maart 2013. Inmiddels draait de geruchtenmolen rondom de S8 op volle toeren. Alle hiervoor verschenen foto's bleken echter nep te zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130111+171+27+31Ongemodereerd27
Ik heb iets van 4 keer nieuws gesubmit aan Tweakers, met soortgelijk nieuws over de Galaxy S8. Het ontwerp op de foto hierboven komt overeen met de artikelen die ik had gestuurd. Anyway, hier wat artikelen met wat renders die overeen komen met de foto hierboven:
We hebben het nieuws op de voet gevolgd, maar een render kan iedereen maken natuurlijk. Het feit dat het nu om een foto gaat en dat een welingelichte website als Android Police zegt dat het overeenkomt met wat ze van hun bronnen gehoord hebben, gaf voor ons de doorslag om er nu wel iets mee te doen.
Begrijpelijk. De pest is, is dat er niet duidelijk is of het om chte renders gaat, of om fake renders. In een ander artikel van GizmoChina stond er namelijk wel bij dat het uiteindelijk om fake renders ging.

Die afbeeldingen die uit mijn link komen lijken exact op de foto's van dit artikel. Ik begrijp dat jullie geen nepnieuws willen verspreiden, maar ik heb ook af en toe een extra link bij "opmerkingen" gezet die bijvoorbeeld verwees naar PhoneArena. Nu is er natuurlijk ook geen garantie dat wat PhoneArena verspreidt, ook daadwerkelijk klopt.
Die afbeeldingen die uit mijn link komen lijken exact op de foto's van dit artikel. Ik begrijp dat jullie geen nepnieuws willen verspreiden, maar ik heb ook af en toe een extra link bij "opmerkingen" gezet die bijvoorbeeld verwees naar PhoneArena. Nu is er natuurlijk ook geen garantie dat wat PhoneArena verspreidt, ook daadwerkelijk klopt.
Meestal gaat het in dit cirkeltje:
- er komt info naar buiten over het ontwerp van een toestel waar veel mensen op zitten te wachten. Alleen info, geen afbeeldingen
- Fans maken renders op basis van die info
- Sommige sites denken dat het gaat om renders van de fabrikant en brengen dat als nieuws

Daar willen we natuurlijk niet intrappen. De renders die jij submitte waren duidelijk fan-renders. In sommige gevallen staat de ontwerper er gewoon bij. Ze geven een indruk van hoe ze eruit kunnen zien. Wat ook kan gebeuren is
- er komt info naar buiten over het ontwerp van een toestel waar veel mensen op zitten te wachten. Alleen info, geen afbeeldingen
- iemand die de telefoon heeft gezien produceert een render op basis van eigen waarnemeningen of laat dat maken. OnLeaks doet dat veel, maar ook dit is een klassiekertje
- daarbij vermelden we duidelijk dat het door derden gemaakte renders gaat op basis van input van mensen die het toestel hebben gezien en brengen het wel.

Dit is nog een heel ander geval. Er zijn al eerder cases gelekt en we kregen ook submits van de renders van GSMArena met exacte afmetingen erbij. Daar heb ik over getwijfeld - ik heb de bezels berekend en die kwamen zo exact overeen met elkaar dat ik het niet geloofde. Eentje was simpelweg een uitgerekte versie van de ander. Bovendien was daarop een micro-usb-aansluiting te zien en dat geloof ik niet; de nieuwe A3 en A5 van Samsung hebben ook al usb-c.

Kortom: er waren tot nu toe geen beelden die wij geschikt achtten voor publicatie. Deze foto's waren dat echter wel, en daarom hebben deze foto's de frontpage wel gehaald :)
Arnoud, bedankt voor je uitgebreide bericht.

Ik vind die renders er echt levensecht uit zien, en dus is het moeilijk om te achterhalen/zien of het fake is of niet. Hoe kon jij dan zo eenvoudig zien dat de renders die ik had gesubmit, fake waren?

Er lijkt dus veel meer werk in te zitten dan ik had gedacht. Eerst alles berekenen en de afmetingen bekijken, dan moet je ook nog het internet afstruinen om erachter te komen of het fake is of niet.
Klinkt vooral alsof er een hele hoop werk gaat zitten in het bekijken of je geruchten al dan niet gaat kopiren en publiceren op je eigen website. Blijkbaar zitten er veel mensen op te wachten, maar je kunt natuurlijk ook gewoon wachten op berichtgeving van de fabrikant. Hoef je geen tijd te steken in deze 'onderzoeksjournalistiek' en die telefoon wordt er toch niet anders van. 'Nepnieuws' bestaat bij de gratie van 'hype trains'.
Is een vrij groot scherm voor een mainstream-model. Maar met zulke kleine bezels is de telefoon alsnog goed vast te houden natuurlijk. Ben benieuwd! :P
Nou,qua bezels is in de breedte natuurlijk niks veranderd door de edge-to-edge methode van Samsung. Of te wel, het toestel wordt wel degelijk breder. waardoor het minder goed vast te houden wordt.

Het moet niet gekker worden, het standaard model 5,7". Wat wordt de mini versie dan? 5,2"? Nou doe mij de S8 micro dan maar.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 19 januari 2017 11:46]

Als dit legit is, dan is werkelijk de homeknop verdwenen in de S8. Zeer jammer.
Mag ik vragen waarvoor die homeknop dan nog handig is? Zowel mijn huidige toestel (Xperia Z5) als mijn vorige toestel (Nexus 5) hebben geen fysieke homeknop, maar heb deze nog geen enkel moment gemist.
Ik gebruik de homeknop op de S7edge erg vaak. Dubbel klik op de homeknop start namelijk de camera super snel op. Dat vind ik bijzonder prettig. Je hebt een tactische feedback dus zonder te kijken kun je snel je camera opstarten en een foto schieten. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

@Sayko: De kans is aanwezig dat ze die knop natuurlijk verplaatst hebben naar de achterkant of zijkant. Ik moet zeggen dat ik hem ook wel zou missen als deze echt weg is. Maar goed, mijn S7 doet het nog dermate goed dat ik voorlopig nog niet de urgentie heb om een nieuwer toestel aan te schaffen.
Ik gebruik de homeknop op de S7edge erg vaak. Dubbel klik op de homeknop start namelijk de camera super snel op. Dat vind ik bijzonder prettig. Je hebt een tactische feedback dus zonder te kijken kun je snel je camera opstarten en een foto schieten. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.
Begrijpelijk, die behoefte had ik niet kunnen voorzien. Heb een Xperia dus een dedicated camera knop :)
Dat zou ik ook helemaal prima vinden stiekem. Dan kan die homeknop me ook 'gestolen' worden hoor. Als er maar een snelle manier is om vanuit je broekzak (zonder te kijken) de camera op te starten.
Is er ook, door tweemaal op de power button te drukken opent de camera app op mijn Nexus 6P, Samsung zal wel een soortgelijke handeling toevoegen bij de S8.
De feedback die het levert en het neemt niet onnodig schermruimte weg.
Feedback is een persoonlijke voorkeur ja, kan ik inkomen. Maar een fysieke knop zorgt toch ook dat er op die plek geen scherm zit, dus neemt ook schermruimte weg? Sterker nog, geen fysieke homeknop geeft je meer schermruimte omdat deze verdwijnt wanneer je bijv. full-screen een filmpje kijkt oid.
Het punt is dat heel veel toestellen met onscreen buttons, wel een hoop 'loze ruimte' onder het scherm hebben zitten. In zo'n geval heb ik liever dat daar buttons zitten, zodat je altijd je volledige scherm kan gebruiken.

Als het scherm helemaal tot onderin het toestel doorloopt, dan heb ik net zo lief onscreen buttons.
Bij alle applicaties die full-screen zouden moeten draaien verdwijnen de on-screen buttons gewoon. Het is niet zo dat je bij YouTube oid altijd tegen onscreen buttons aan zit te kijken.
I know, maargoed dan moet je ze weer naar binnen swypen als je er gebruik van wil maken, in plaats van dat ze er altijd zitten. Het voordeel is dat ze dan wel met de orientatie van je toestel mee gaan :)

Mijn punt was meer dat ik het zo zonde vind als er n loze ruimte onder het toestel is, n onscreen buttons zijn.
Ik neem met de homeknop een telefoongesprek aan, met handschoenen aan erg handig, vind ik persoonlijk.

Het is geen halszaak als de fysieke homeknop verdwijnt, al zal ik het aannemen van gesprekken en het dubbeldrukken-voor-camera wel missen.

Overigens, wat krijgt de S8 een prachtig design (als alle voortekens juist zijn).
Ik ben helemaal voor grote schermen en kleine toestellen. Voor mij is dit echt een goede stap. Maar het blijft persoonlijk.
Zeer jammer? Ik vind die fysieke knop jst vervelend.

Het grote nadeel aan onscreen buttons is dat je schermruimte verloren gaat. Wat we hier zien is echter zeer dunne schermranden onder (en boven) n een wat langer gerekt scherm (wat de LG G6 ook lijkt te doen: nieuws: LG kondigt G6-smartphone met 18:9-scherm op 26 februari aan). Het grootste nadeel (imo) is daardoor geen nadeel meer :)

Verder zit de vingerafdrukscanner onder het scherm. Ik ben fan!
Ik zou het juist zeer vervelend vinden als die fysieke knop verdwijnt. Ik heb nu de S7 en gebruik deze dan ook zeer vaak zonder ernaar hoeven te kijken (vooral camera). Heb ook de nexus 4 gehad met onscreen homebutton, het werkt allemaal wel maar persoonlijk hou ik meer van een fysieke knop. En die paar mm meer of minder, maakt dat nou echt zo veel uit? Als je zo graag een groter scherm wilt kan je toch ook gewoon voor een groter toestel kiezen? En dunne randen? Dan is je scherm alleen maar sneller kapot als je hem eens per ongeluk laat stuiteren. Collega van me met de S7 edge kan spreken uit ervaring. Plus je raakt alleen maar sneller iets ongewild aan als je de telefoon alleen al vast pakt. Zoals de S7 er nu uit ziet vind ik eigenlijk wel prima. Het enige irritante is dat het scherm aan de zijkanten licht afbuigt waardoor er nergens een fatsoenlijke glazen screenprotector te vinden is die het hele scherm dekt n hecht met het glas.
Ik zou het juist zeer vervelend vinden als die fysieke knop verdwijnt. Ik heb nu de S7 en gebruik deze dan ook zeer vaak zonder ernaar hoeven te kijken (vooral camera). Heb ook de nexus 4 gehad met onscreen homebutton, het werkt allemaal wel maar persoonlijk hou ik meer van een fysieke knop.
Dit is persoonlijke smaak natuurlijk. Ik vind het fijner dat ik geen knop hoef in te drukken (dan hoef je geen druk te zetten en kan je er overheen vegen, om druk te zetten moet je het toestel stabiel vast hebben), jij niet (force feedback is waarschijnlijk een van je argumenten). Kunnen we het lang over hebben, maar dit is echt smaak :P
En die paar mm meer of minder, maakt dat nou echt zo veel uit? Als je zo graag een groter scherm wilt kan je toch ook gewoon voor een groter toestel kiezen? En dunne randen?
JA! Dit is essentieel. Een klein toestel past in mijn broekzak, een groot toestel minder goed. Een groot toestel is bovendien minder fijn om vast te houden en om mee te typen met 1 hand. Hoe smaller het toestel, hoe makkelijker dit is. Iedere millimeter is pure winst. Loze ruimte om je toestel heen is nutteloos.
Dan is je scherm alleen maar sneller kapot als je hem eens per ongeluk laat stuiteren.
Dit is pure onzin. Iedere telefoon heeft tegenwoordig een glasplaat die van rand tot rand loopt. Dat maakt een toestel fragiel. Hoe groot het display is achter die glasplaat, maakt geen reet uit voor de valbestendigheid van een telefoon.
Plus je raakt alleen maar sneller iets ongewild aan als je de telefoon alleen al vast pakt.
Dit kan softwarematig met palm rejection zeer goed worden opgelost. De software in de S7 Edge is wel voor verbetering vatbaar, dat is waar.
JA! Dit is essentieel. Een klein toestel past in mijn broekzak, een groot toestel minder goed. Een groot toestel is bovendien minder fijn om vast te houden en om mee te typen met 1 hand. Hoe smaller het toestel, hoe makkelijker dit is. Iedere millimeter is pure winst. Loze ruimte om je toestel heen is nutteloos.


Zo is eigenlijk alles wel op persoonlijke voorkeur gebaseerd. Bij mij past naar mijn mening een Note model ook nog gewoon prima in mijn broekzak.

Dit is pure onzin.


Zo'n onzin is dat niet, het scherm kan het zelfs begeven zonder dat het glas breekt.

Dit kan softwarematig met palm rejection zeer goed worden opgelost. De software in de S7 Edge is wel voor verbetering vatbaar, dat is waar.

Daarom ben ik ook niet voor de edge gegaan, mooie telefoon maar dat gebogen stuk is meer een gimmick. En dunne randjes met zo'n grote telefoon houdt ook niet zo lekker vast
Hoop dat er ook een S8 komt met een plat scherm. Ik zie nog steeds niet het nu van een Edge scherm. Ze kunnen beter de consument zelf laten kiezen inplaats van alleen een Edge scherm.
Ja en de consument heeft gekozen voor de edge bekijk de koopcijfers maar
Ik geloof best dat de edge versie veel beter verkoopt maar ze kunnen toch in mindere aantallen ook een S8 met een plat scherm uitbrengen?
Hehe grappig he hoe die meningen veranderen :P Eerst las je niks anders dan Samsung die teveel verschillende modellen uitbrengt, paar jaar later balen mensen dat Samsung alleen de beste (verkochten) modellen door laat gaan en de minder lopende varianten laat vervallen :P

Ik vind het allang goed van Samsung dat ze bij de S6 en de S7 de keuzen gegeven hebben. Ze hebben niet direct na de verkoopcijfers van de S6 en S6 Edge het normale variant laten vervallen bij de S7.
Maar goed, dit kunnen ze niet eeuwig blijven doen voor de paar mensen die het normale (in mijn ogen: saaie) model willen.
Het kost gewoonweg een hoop geld om een duur model beperkt te fabriceren aangezien de vraag beperkt is. Focus je dan op het model die bijna iedereen wilt: de Edge.

Niet dat ik het erg zal vinden indien er een normale S8 komt naast de S8 Edge, maar ik zou het wel begrijpen indien Samsung de normale reeks loslaat.
Misschien een beetje algemene opmerking, maar meningen hoeven niet te veranderen hoor. Er zijn gewoon mensen met verschillende meningen en je hoort per keer de mensen die niet blij zijn met de actuele beslissingen.

On topic: Ik zie ook niet veel in die afgeronde schermen. Ik vind het lelijk en zie de functionele meerwaarde niet. Geen reden tot klagen, gewoon een reden om deze modellen niet te kopen.
Dat kan ook, dat gedeelte van mijn reactie was ook niet persoonlijk bedoelt. Ik weet niet wat zijn mening bijv 2 of 5 jaar geleden was.
Alleen zie je zulke meningen elke keer veranderen bij nieuws artikelen.
Ene keer wordt er geroepen dat er te weinig privacy is, andere keer wordt een app die anti-privacy is de hemel in geprezen (zoals dat pokemon spel, terwijl daar toevallig wel diezelfde tweakers wat helemaal blij zijn met het pokemongo spel, klagen over facebook (wegens privacy) enzovoort. Gewoon geniaal).
Enja bij telefoons zie je dat ook, eerst moest alles kleiner en kleiner, daarna moest alles groter en groter, daarna moest alles weer kleiner :D. Kortom: het is nooit goed wat fabrikanten doen :D
Het is zeker te begrijpen als ze de platte versie laten vervallen. Maar toch erg jammer. Dat je die keuze dan niet meer hebt. De edge wordt langzaam maar zeker een standaard in de mobiele markt. Op een gegeven moment denk je niet eens meer aan een plat scherm denk ik.
Dan koop je een ander merk als je wel een plat scherm wilt.
Bedankt voor je opmerking, daar was ik nog niet opgekomen.
Ja daar heb je gelijk in ik hoop het voor je
Iedereen die ik ken met een Edge, heeft die gekozen voor de langere batterijduur. Dat nare randje aan de zijkant, waardoor je je telefoon niet meer met 1 hand kunt vasthouden zonder steeds per ongeluk op het scherm te drukken, wordt daarbij als erg vervelend ervaren.
Helemaal mee eens _/-\o_
Volgens de geruchten komen er alleen nog maar een variant met gebogen randen (de Edge versie dus):

http://www.gizmochina.com...-a-curved-screen-variant/
Die komt er niet, dus stop met hopen. De Note 7 heeft al laten zien dat Samsung zijn vlaggenschepen ook alleen met een Edge-scherm op de markt durft te brengen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 19 januari 2017 10:29]

Ik vind dit echt geen aanwinst. Het ziet er heel leuk uit, maar ik ben van mening dat er geen weinig meerwaarde is behalve de eye-candy factor. Daarbij zal dit toestel zo fragiel als de pest zijn. Sta je dan met je fragiele telefoon: laat hem vooral niet vallen.

Ze zijn bij Samsung de focus jaren geleden al kwijtgeraakt. De consument wil een stevige telefoon met een goede accuduur zonder 100 bloatware apps die ook nog eens up-to-date gehouden wordt. Waarom kunnen ze in Korea wel dit soort schermen voor een telefoon ontwerpen, maar zijn de basiselementen welke ik noem te moeilijk?

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 19 januari 2017 11:11]

De consument wil een stevige telefoon met een goede accuduur zonder 100 bloatware apps die ook nog eens up-to-date gehouden wordt.
Heb je daar ook bronnen voor? Of is dat puur jouw referentiekader? Ik ben eerlijk gezegd wel uitgekeken op het standaard design van de meeste telefoons, geef mij maar iets met een origineler ontwerp met nieuwe 'toeters en bellen' in plaats van een 13-in-een-dozijn-telefoon.
Leg mij eens uit:

- zijn er consumenten welke geen goede accuduur willen. Ik zie toch echt altijd en overal vrienden / familie met een lege accu.
- wie zit er echt op al die bloatware te wachten. Juist: niemand.
- wie wil er een onveilige telefoon: niemand.
- zijn er consumenten welke geen goede accuduur willen. Ik zie toch echt altijd en overal vrienden / familie met een lege accu.
Nee, natuurlijk niet. Maar dat is tegenwoordig niet echt meer aan de orde. Zelfs de heavy users redden het makkelijk een dag op de accu van een S7. Heeft ook niet bijzonder veel te maken met het design van de telefoon (tenzij dat ding te dun is voor een behoorlijke accu).
- wie zit er echt op al die bloatware te wachten. Juist: niemand.
Again, niemand, maar dat is tegenwoordig (sinds de S6) ook niet meer aan de orde.
- wie wil er een onveilige telefoon: niemand.
En nog een keer een irrelevant punt. Samsung (en de andere grote fabrikanten) rollen tegenwoordig maandelijks security updates uit. Moet je ze wel zelf installeren, natuurlijk.
Kortom: je punten waren een aantal jaar geleden zeker valide. Echter, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik kan nog wel meer zaken noemen, maar die zijn natuurlijk vanuit mijn referentiekader. Ik word gewoon niet meer warm van dit soort toestellen. Zaken waar ik naar kijk:

- SD card is een must-have
- Verwisselbare ACCU zodat ik op een festival wel kan wisselen. Erg leuk dat een gemiddelde consument het een 'dagje' vol kan houden, waarom niet gewoon je ACCU kunnen wisselen. Als ik 4 uur wil filmen wil ik 4 uur kunnen filmen. Waarom legt iedereen de lat zo laag?
- Fragiel scherm. Een telefoon is een must have tegenwoordig, zo'n apparaat neem je dagelijks 100x in je handen met kans op vallen. Iedereen die ik ken stopt zijn Eye Candy toestel in een lelijk hoesje, really??
- Updatebeleid: ik ben blij dat het beter is, mijn ervaringen met Samsung (enm android) android zijn echt belabberd namelijk.
- SD card is een must-have
Mee eens. Gelukkig zit dat nog steeds in de meeste (high-end) Androids.
- Verwisselbare ACCU zodat ik op een festival wel kan wisselen. Erg leuk dat een gemiddelde consument het een 'dagje' vol kan houden, waarom niet gewoon je ACCU kunnen wisselen. Als ik 4 uur wil filmen wil ik 4 uur kunnen filmen. Waarom legt iedereen de lat zo laag?
Deels mee eens. Verwisselbare accu is handig, maar met hetzelfde gemak neem ik voor dergelijke gevallen een powerbank mee. Heb een mooie 3100mAh van Samsung liggen die niet veel groter en zwaarder is dan een losse accu.
- Fragiel scherm. Een telefoon is een must have tegenwoordig, zo'n apparaat neem je dagelijks 100x in je handen met kans op vallen. Iedereen die ik ken stopt zijn Eye Candy toestel in een lelijk hoesje, really??
Dat vind ik dus best knap (vanuit mijn referentiekader, uiteraard). Ik sta soms juist verbaasd van wat zo'n toestel nog kan hebben, alhoewel ik genoeg mensen zie lopen met een scherm aan gruzelementen. Ik heb in de loop der jaren flink wat toestellen gebruikt en de ergste schade was op mijn prive-toestel, een Lumia 950XL. Die viel uit mijn broekzak van zo'n 60cm plat op de betonnen vloer van mijn balkon. Toen waren een aantal hoekjes van het scherm heel lichtjes beschadigd langs de randjes. Verder genoeg toestellen laten vallen (en zelfs een paar vliegles gegeven) maar nooit meer schade dan een enkele buts op de behuizing. Ik gebruik ook nooit hoesje omdat ze zo lelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 20 januari 2017 08:55]

Ik vind een powerbank gewoon niet fijn. Het is prima om bij te laden, maar bijladen tijdens gebruik is gewoon onhandig en zorgt voor veel stress op de connector.

De keuze geen verwisselbare accu's meer te ondersteunen komt grotendeels door de concessies welke gemaakt moeten worden voor het design van een toestel. Ook de keuze om een telefoon zo dun mogelijk te maken zorgt direct voor een verminderde accucapaciteit.

Gelukkig zijn jouw ervaringen met vallen goed, maar stel je eens voor dat na een stuiterpartij (zoals ik gehad heb) je wel een barst / cracked screen zou hebben. Ik denk dat jouw mening in zo'n geval anders zou zijn ;)
Al die punten gelden niet voor Samsung.
S7 heeft 1 van de beste accu duur.
Wat is bloatware? Samsung was de eerste met notificatie center en togels ook wel bloatware.... oww wacht android heeft het van Samsung overgenomen.
En veiligheid patches krijg ik nog steeds op mijn s7
Ik vind dus wel dat deze punten gelden, zo is het updatebeleid voor de flagships redelijk te noemen, maar dit kan veel beter. Dit geld ook voor accuduur & capaciteit. Men pompt miljoenen in een mooi scherm, maar er zijn ook andere zaken waarop je je kunt focussen. Zie ook het debacle met de Galaxy Note.

Verder komt een Galaxy (in het verleden in ieder geval) met een scala aan pre-installed apps; nu is dit persoonlijk, ik zit hier dus niet op te wachten.

Ik vind dat fabrikanten weinig aandacht besteden aan basale zaken en zich teveel richten op 'de dunste' of 'de snelste' of 'het mooiste scherm'.
"Verder komt een Galaxy (in het verleden in ieder geval) met een scala aan pre-installed apps; nu is dit persoonlijk, ik zit hier dus niet op te wachten"

Precies wat je aanstipt.. "In het verleden". Dit is sinds de Galaxy S6 al bijna niet meer van toepassing. Uiteraard zijn er enkele nuttige apps wel voor geinstalleerd maar die hebben bijna allen betrekkig op het apparaat. (bijvoorbeeld Samsung Edge Configuration (mits je een Edge hebt)

Ben het helemaal met je eens overigens dat bloatware echt 'not done' is. Maar ik vind het op mijn S7edge echt wel meevallen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om preinstalled apps te verwijderen of te disablen dus het is langzaam wel een non-issue aan het worden. Daarmee bedoel ik te zeggen dat je mening over Samsung telefoon wel iets bijgeschaafd mag worden en ik zou niet je keuze daarvan laten afhangen.
Misschien hebben/hadden Samsungs wat veel voorgeinstalleerde apps. Daar staat tegenover dat een aantal v.d. standaard apps van Samsung gewoon erg goed zijn.
De klok en de calculator op de enige Samsung die ik gehad heb (S3) waren qua usability met gemak de beste klok en calculator apps die ik ooit gezien heb.
Met punt 1 en 3 heb je gelijk, maar ik ken toch meer dan genoeg (meestal wat minder technisch onderlegde) mensen die bloatware niks kan schelen. "Ach ja het zit er nou eenmaal op ik gebruik het toch niet." Zij willen vooral kunnen whatsappen en een keer een simpel spelletje spelen
Ik vind de telefoons van Samsung er indrukwekkend uitzien en het uiterlijk is misschien wel een van de redenen waarom ik zou overwegen om over te stappen van de iPhone 7, die voor het derde jaar op het rij hetzelfde ontwerp heeft gekregen. Voor mij is het uiterlijk wel een belangrijke factor en het laat maar weer eens zien dat niet iedere consument hetzelfde is.
Dat is toch precies wat ik aanstip? Het ziet er leuk uit, maar de basiselementen zijn niet op orde bij Samsung. En ja, dat is een mening. Ik stel persoonlijk gebruiksgemak boven uiterlijk.
De basiselementen zijn niet op orde bij Samsung? Zoals?

- Kun je ermee bellen? Check!
- Kun je ermee op internet? Check!
- Kun je ermee mailen/berichten versturen? Check!
- Kun je het toestel gebruiken zonder continu verbonden te zijn met een oplader? Check!

Geen idee wat jij onder basiselementen verstaat, maar bovenstaande is voor mij in elk geval de basis voor elke smartphone en dat werkt gewoon naar behoren op elke Samsung.
De basiselementen zijn niet op orde bij Samsung? Zoals?
- Je neemt hem zondagsavond opgeladen mee en vrijdagavond als je thuis komt is hij nog (net) niet leeg? Oeps
- hij kan er tegen als hij fietsend uit je jaszak valt? Oeps
- bevat geen bloatware die continu je aandacht trekt en onnodig ruimte in neemt?
...
Dit had mijn telefoon 16 jaar geleden wel
Draaide jouw telefoon van 16 jaar geleden ook op een CPU met meer rekenkracht dan een PC van 16 jaar geleden? We hebben het hier over smartphones, geen Nokia 3310. Toen speelde men hooguit een potje Snake, tegenwoordig Candy Crush. Scheelt nogal wat of je een hoog resolutie kleurenscherm moet aansturen of een zwart/groen beeldschermpje met een resolutie van 10x40 pixels of iets dergelijks. Ook jouw argumenten slaan in 2017 als een tang op een varken.

Kon jouw telefoon van 16 jaar geleden trouwens mee het zwembad in, in je broekzak, zonder dat je 'm uit elkaar moest halen om te drogen? Dat kunnen de nieuwe topmodellen van Samsung bijvoorbeeld wel.

Innovatie en verandering zijn eng voor sommigen, ik ga liever met de tijd mee dan rond de eeuwwisseling blijven denken.

[Reactie gewijzigd door FooLsKi op 19 januari 2017 15:10]

Kortom je weet niet waarover je het hebt.
Klopt, na ruim 13 jaar in de mobiele telecom te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen 7 jaar als device tester, weet ik he-le-maal niets van telefoons en snap ik er ook niets van.

Blijkbaar snap jij niet dat je als telefoonfabrikant jezelf moet onderscheiden van de rest. Voor de meeste Tweakers zijn dingen als design ondergeschikt aan bepaalde functionaliteiten (o.a. accuduur). Het gros van de mensheid geeft echter meer om het visuele plaatje, waardoor design een veel effectievere onderscheiding wordt dan puur specificaties. Daarnaast verwachten de meeste kopers een upgrade; het toestel moet sneller aanvoelen dan de vorige, een scherper scherm en een betere camera zijn ook wel fijn, etc. Gevolg daarvan is dat er ergens concessies gedaan moeten worden, want er zijn maar weinig mensen die met een telefoon formaatje baksteen willen lopen. Persoonlijk boeit het mij niet zo dat mijn telefoon wat dikker is; ik loop met een Incipio off-grid powerpack op mijn Moto Z Play, zodat ik dat ding maar eens in de 5 dagen hoef op te laden.
Klopt, na ruim 13 jaar in de mobiele telecom te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen 7 jaar als device tester, weet ik he-le-maal niets van telefoons en snap ik er ook niets van.
Scherm van 10x40 pixels, je gelooft het zelf h?
Schermen waren klein, maar niet zo klein. Zelfs de eerste toestellen met maar n regel voor een telefoonnummer te kunnen weergeven, zoals de NMT-toestellen uit 1993 hadden meer pixels.

Nee, ik wijt het eerder aan beroepsdeformatie. Als je in een zo volatiele business werkt dan gaat je geheugen je misschien parten spelen. Maar ik wil dit helemaal niet op de man spelen.
Nee, natuurlijk was het niet 10x40px, duh. Ik probeerde het verschil wat extremer uit te drukken dan de werkelijkheid. Soms vergeet ik dat sommigen dingen iets te letterlijk nemen. Je snapt hopelijk wel dat 2 tekstregeltjes qua resolutie extreem veel lager zijn dan een toestel met een 1440p-scherm.
Je snapt hopelijk wel dat 2 tekstregeltjes qua resolutie extreem veel lager zijn dan een toestel met een 1440p-scherm.
Ja natuurlijk. Maar dat soort resoluties vindt ik absolute overkill. Ik heb nu een 7201280px 5,5" scherm en vind dat meer dan genoeg. (De accu is met 4000 mAh dus nog te klein.)
Een 1440p scherm is zinvol op een desktop-scherm of op 17" laptop. (Die laptops zitten vaak nog op 7681366 of 9001600 en ook veel desktops halen niet meer als 10501400. Daar zou resolutievergroting zinvol zijn.)

En gezien het scherm de grootste stroomverbruiker is (met de CPU/SOC, maar die draait continu en het scherm niet) is daar dus het meeste te besparen.

Er zijn trouwens genoeg rugged toestellen te koop, echter niet van Samsung en ze zijn ook veel minder high-end maar wel prijzig.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 19 januari 2017 16:37]

Tja, ik zou dan nog een paar maanden wachten op de iphone 8. Blijkt ook een redesign te zijn met geen homebutton.
Aangezien ze bij apple dan alweer 2 jaar werken met 3d touch en forcetouch in combi met haptic feedback, geef ik hun het voordeel van de twijfel dat ze met een betere oplossing komen om de homebutton te vervangen met een virtuele homebutton, die toch nog aanvoelt als een fysieke knop.
Welk jaar leef jij? TW heeft allang geen bloatware meer en de 8 maanden oude S7 is sneller dan de nieuwste Pixel van Google met een 'kaal' OS.

En de focus al jaren kwijt? Ze hebben zo'n beetje het meest veranderd aan hun design van alle fabrikanten en dat heeft vruchten afgeworpen gezien de verkopen.

Sorry, maar je slaat echt onzin uit.
Ze hebben zo'n beetje het meest veranderd aan hun design van alle fabrikanten en dat heeft vruchten afgeworpen gezien de verkopen.

Ik begrijp ook wel dat consumenten gevoelig zijn voor design, dit maakt een toestel niet automatisch fantastisch. Je legt de lat echt te laag nu: kijk naar wat ze gebouwd hebben de afgelopen jaren en welke stappen er met het scherm gezet zijn.

Ik heb het gevoel dat de marketing afdeling een flinke vinger in de pap heeft bij Samsung..
Ze hebben juist stappen met het scherm gemaakt. Van ok schermen naar de beste schermen op de markt al 2,5 jaar achtereen volgens Displaymate. De schermen zijn zo goed dat andere fabrikanten ze nu ook hebben en Apple volgend jaar de iPhone 8 uitrust met een Samsung scherm... Dus je snapt dat ik het simpelweg niet met je eens ben omdat je geen feiten aanhaalt maar vanuit een onderbuik spreekt.

En nee het design maakt het toestel niet automatisch fantastisch. Daar komen ook het aantal features, duurzaamheid, batterijduur, snelheid en camera bij kijken. Allemaal punten waarbij de S7 bijvoorbeeld uitblinkt en het daarom niet voor niets de beste telefoon van 2016 was, zelfs na releases eind 2016 van Apple en Google.
Je interpreteert mijn reactie helemaal verkeerd. Samsung heeft grote stappen gezet en levert fantastische displays, maar door designtechnische keuzes blijft ontwikkeling op andere vlakken achter..
Ok, misschien, maar dan snap ik je nu helemaal niet meer...

Kun je dan uitleggen welke ontwikkelingen op welk ander vlak dan?

De Edge telefoon is een opstapje naar de vouwbare telefoons bijvoorbeeld waar ze dit jaar mee komen, de camera heeft de autofocus ingebouwd gekregen van een DSLR camera (uniek voor smartphones), de chips worden steeds krachtiger en zuiniger dan ooit, de batterijen laden steeds sneller op...

Ik ben dus erg benieuwd waar je nu precies op doelt...
Ik stel zelf bepaalde eisen aan een smartphone, mijn eisen richten zich op gebruiksgemak boven uiterlijk. Je bent welkom om het met me oneens te zijn:

- een telefoon moet tegen een stootje kunnen. De Galaxy valt eigenlijk automatisch af: alsof je een baby in je handen hebt. Motorola heeft bijvoorbeeld een toestel met een sterk en praktisch onbreekbaar scherm.
- extra software installeer ik als consument zelf, pre-installed apps horen niet thuis op een toestel.
- je mag vandaag de dag verwachten dat een toestel mico-sd kaartje heeft.
- android / security updates dienen direct uitgerold te worden, ik hoor dat dit beter op orde is, mijn ervaringen met Sumsung zijn niet positief te noemen.
- meer accucapaciteit; meer mah
- een verwisselbare accu is echt fantastisch.

Samsung maakt bepaalde keuzes waardoor interessante opties wegvallen: geen verwisselbare accu maar een mooie achterkant.

Kijk, dit is prima natuurlijk, maar ik ga elders winkelen.
Ze zijn bij Samsung de focus jaren geleden al kwijtgeraakt.
Denk ik ook; daarom verkopen ze ook nog amper telefoons :+
De randen worden steeds maar dunner, terwijl ik nu al regelmatig per ongeluk op de zijkanten druk op mijn s7 edge. Ben benieuwd hoe ze deze telefoon bruikbaar gaan maken.
Daarom vind ik dat hele edge-gebeuren ook volledige onzin. In mijn optiek draagt het amper wat bij en is het enkel een design dingetje zodat Samsung destijds kon laten zien waartoe ze in staat waren.

Ik wacht nog op de Note 8. Als deze uitkomt zal dat zijn rond het moment dat mijn huidige mobiele abonnement afloopt. Hoop dat er dan ook een non-edge variant uit komt, anders ga ik op zoek naar een ander merk toestel.
Waarom is dat onzin? Design is ten eerste enorm belangrijk. Velen noemen het belang van het design bij Apple. Ten tweede is het heel normaal dat je als bedrijf laat zien wat je kunt. Vooral als het zo is als je de concurrentie ver vooruit bent. Dat is in dit geval zeker van toepassing.
Ik snap dat design belangrijk is, maar waarom twee praktisch identieke telefoons (Note 7 en Galaxy S7) ?
Moa best wel logisch denk ik.
1 omdat het geen identieke toestellen zijn, het grootste verschil is nog altijd aanwezig: stylus met bijbehorende functies.
Het belangrijkste van de Note reeks is dus nog altijd aanwezig.
Daarnaast zullen vast en zeker mensen met een Note de S7 Edge omhoog prijzen qua looks.
Dus ga je het combineren onder de Note naam.. Van beiden werelden het beste in 1 toestel: de Note 8.
Zelf hecht ik geen waarde aan de Note reeks, ik zal deze dus niet kopen. En dan komt de S8 Edge die mij wel aanspreekt. Ik hoef geen overbodige (voor mij dan) zaken te hebben.

Of jij het prettig vind of niet staat er los van, Samsung zal vast en zeker hun onderzoeken gedaan hebben en de boekhouders zullen ook wel het 1 en ander aangetoond hebben.

Dus nee, het zijn niet 2 praktisch identieke telefoons. Het is nog altijd de Note met zijn eigen USP.

Maar goed jouw vraag kan je aan elke fabrikant stellen, of het nu om een TV, wasmachine of auto gaat... Kijk je verder dan je neus lang is dan zie je alle verschillen. Een Audi A4 lijkt tegenwoordig veel op de A6, de A6 lijkt tegenwoordig veel op de A8. Vroeger zag je alle verschillen qua looks veel beter, zo ook de verkoopcijfers. Sommige denken anno 2017: waarom een duurdere A6 kopen? Ziet vrijwel hetzelfde uit als de goedkopere A4...
Heb je er een tikkeltje verstand van, dan kan die gene je de verschillen wel opnoemen waardoor je voorkeur toch kan afwijken en je de duurdere neemt.

Idem dito voor Samsung met de S8 Edge en de vermoedelijke Note 8 Edge.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 januari 2017 14:17]

Zal alleen edge zijn kon je al zien aan de note 7
Zou jammer zijn. Vroeger was er altijd een duidelijk verschil tussen de Galaxy- en Note-series. Nu lijken ze als twee druppels water op elkaar, alleen heeft de ene een stylus en enkele softwaremodificaties. Vraag me af of beide series dan nog wel bestaansrecht hebben. Ik wil gewoon een toestel zonder rare gebogen schermen. Gewoon lekker plat, zoals mijn huidige Note 4.
Bij mijn weten komen er dan ook geen Note toestellen meer vermits de deuk in die naam niet meer te fixen valt. Waarschijnlijk daarmee dat ze met zo'n groot Galaxy toestel komen.

Bron heb ik niet, maar ik meen het toch ergens gelezen te hebben, neem mijn woorden dus zeker niet als feit ;)

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 19 januari 2017 10:40]

Ik heb de bron wel, ik heb gelezen dat de Note 8 vermoedelijk wl komt.. Namelijk hier op tweakers
nieuws: Samsung komt volgend jaar toch met Galaxy Note 8
Het voordeel aan de Edge-schermen is dat je de randen om het scherm heen ook onder een hoek hebt zitten. Hierdoor kan de rand van het toestel kleiner worden, waardoor het toestel smaller is, terwijl je wel een groot scherm hebt. Daarnaast ziet het er tof uit.

Je merkt dat Samsung er mee aan het experimenteren is. Ik heb een Note 7 demomodel getest, ik heb zelf een S7 Edge. Wat je aan de Note direct merkte is dat er een veel kleiner gedeelte van het scherm gebogen is; maar 4 (?) millimeter in plaats van de 8 (?) millimeter aan de zijkant van de S7 Edge. Als ze bij de Galaxy S8 eenzelfde kortere edge implementeren, is dat (imho) een vooruitgang.

Daarbij is natuurlijk palm rejection er belangrijk bij Edge-schermen, iets waar toestellen ook steeds slimmer mee worden. Zelf kan ik daardoor best goed met mijn S7E om gaan, maar het zou inderdaad beter kunnen. Ik heb er in ieder geval wel vertrouwen in :)
Zal moeilijk zoeken worden in de toekomst, aangezien iedereen het over lijkt te nemen
Kwestie van geduld. Zaken als 3D en gebogen panelen bij televisies zijn ook op hun retour wegens gebrek aan succes.
Dan heb jij een bijzondere voorspellende gave..

En geldt dat niet voor alles? CD's, cassettebandje, plasma, etc etc. Daar gaat het nu alleen toch niet om? Nu wil de consument dit en dus dat is wat ze gaan verkopen de komende jaren. Het zal zelfs alleen nog maar meer worden met uiteindelijk vouwbare schermen.

Dus terug naar mijn punt: zal moeilijk zoeken worden in de toekomst.

Hoop dat jouw Note 4 net zo veel geduld heeft als jij, maar ik vrees het ergste.
Klopt, 3D vanaf dag 1 een flop.
Edge vanaf dag 1 een wereldsucces.

Mja jij ziet al geen verschil tussen een mogelijke Note 8 Edge en een mogelijke S8 Edge, dan wordt dit ook lastig in te zien vrees ik :D (flauw grapje)
Is er geen goede edge detection dan? Je zou toch zeggen dat de software er voor zorgt dat je niet perongeluk op de zijkanten drukt.
Als je dit soort bezels ziet dan vraag ik me echt af hoe Apple nog zoveel non-scherm durfde uit te brengen met de iPhone 7. Ik ben ook wel benieuwd hoe Samsung de home knop + vinger afdruk gaat afvangen. Voor mij is het bijvoorbeeld essentieel dat dit aan de voorkant gebeurd.
"Is er geen goede edge detection dan? Je zou toch zeggen dat de software er voor zorgt dat je niet perongeluk op de zijkanten drukt."
Jawel hoor. Gebruik zelf de S7edge al een tijdje en heb helemaal geen last van het genoemde fenomeen. De palm/edge detection werkt echt super bij de S7edge. Begreep van sommige dat het bij een S6edge nog wat minder was maar dat dit op de S7edge dus stukken beter is. Zelf alleen ervaring met de S7edge dus daar kan ik verder niets over zeggen.
Ik heb er toch wel last van bij de S7edge. Vaak als ik bij bijvoorbeeld een youtube filmpje de commentaren lees wil hij automatisch gaan reageren op iemand. Is irritant, want dan moet je hem eerst wegklikken met de terugknop en vervolgens vraagt youtube of je de reactie wil opslaan.

Of op een website dat je opeens helemaal naar beneden scrollt.
Apple komt ermee weg, waarom zouden ze het aanpassen? :P Ik snap het zelf ook niet. We zijn op het moment gekomen dat er 5,7" smartphones zijn die fysiek kleiner zijn dan de 5,5" iPhone 7 Plus.

De vingerafdrukscanner schijnt in het scherm verwerkt te zijn :)
Ja vermoedelijk door een irisscanner hoe ik het zo begrijp (althans, zo gaan de geruchten).
Nee, de irisscanner is gewoon een tweede manier om je te identificeren. Er zal ook nog een vingerafdrukscanner op zitten, maar die zit dan dus in het scherm verwerkt. http://www.forbes.com/sit...recognition/#749b84287cde
Omdat die schermen spot goedkoop geproduceerd / ingekocht worden. Ze maken gigantisch veel winst (lees: besparen) op dit soort onderdelen en kunnen de hoogst denkbare prijs vragen. Alleen maar win-win-win dus, dat ze zich daar kapot lachen staat er los van :D
Mooi om te zien dat de bezels aan de onder- en bovenkant dunner zijn geworden, dit is momenteel toch een beetje nutteloze ruimte. De maten 5,7" en 6,2" lijken me dan weer iets te veel van het goede. Daar moet de telefoon toch haast wel een maatje groter van worden. Een van mijn belangrijkste redenen om voo de S7 te gaan was dat het met 5,1" een behoorlijk compacte telefoon is; een van de weinige in het high-end segment. Het zou zonde zijn als die keuze verdwijnt.
Het voordeel van die kleinere bezels is natuurlijk dat je een groter scherm kwijt kunt in dezelfde totale afmeting. Ik verwacht dan ook niet dat de 5,7" significant groter gaat zijn dan de S7 Edge nu.
Klopt inderdaad. Zelf vind ik de S7 Edge dan ook net een maatje te groot, dus het zou jammer zijn als dat de kleinste keuze wordt. Dit alles is natuurlijk alleen van toepassing als het kleinste model inderdaad 5,7" zou zijn, wie weet is dat slechts een gerucht. Ik zal er ook weinig last van hebben, aangezien ik persoonlijk nog wel een paar jaar vooruit kan met de S7 ;)
Als de screenprotectors legitiem zijn, dan betekent dat eveneens dat:
  • ...de vingerafdrukscanner niet alleen in het scherm is verwerkt, maar ook door een extra laagje glas heen werkt
  • ...of de vingerafdrukscanner heeft plaatsgemaakt naar de achterkant, wat ik niet aannemelijk acht in dit geval
  • ...of de vingerafdrukscanner is verdwenen (en wellicht geheel vervangen door een irisscanner, wat ik ook niet aannemelijk acht). Ook kan het zo zijn dat er accessoires uitkomen die de werking van de vingerafdrukscanner teniet doen, wat me ook niet heel logisch lijkt.
Aannames, aannames, aannames. Misschien krijg je wel een losse adapter bij je telefoon waar je je vinger op kan leggen. We weten het niet..
Je vergeet de achterkant, maar dat is geloof ik niet aannemelijk gezien de leaks tot nu toe
Als dit inderdaad ook echt is, vind ik het jammer dat de homeknop weg is, en tevens de hard-wired 'terug' knop.

Ben benieuwd naar de nieuwe functies.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*