Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile Nederland neemt Tele2 over

T-Mobile in Nederland neemt Tele2 over. De provider zegt dat het hiermee een geïntegreerde telecomaanbieder in Nederland wil worden om zo beter de concurrentie aan te kunnen met KPN en Vodafone-Ziggo. T-Mobile stelt dat hiermee onder meer de concurrentie op de vaste markt wordt vergroot.

T-mobile zegt dat er met de overname meer concurrentie komt op de Nederlandse telecommunicatiemarkt. De overname van Tele2 past volgens het bedrijf in een langetermijninvesteringsvisie van moedermaatschappij Deutsche Telekom. Volgens deze visie moet T-Mobile in Nederland succesvoller worden en de Nederlandse telecommarkt verder openbreken.

Met de overname zal wel een speler met een eigen netwerk van de mobiele markt verdwijnen. Tot nu toe zijn er vier providers met een eigen mobiele netwerk, maar na de overname zullen dat er drie zijn. T-Mobile en Tele2 beconcurreerden elkaar met abonnementen met onbeperkt mobiel internet. Beide providers zaten bovendien in elkaars vaarwater door te concurreren op prijs.

Volgens de directeur van T-Mobile Nederland, Søren Abildgaard, richt zijn bedrijf zich hiermee specifiek op het machtsblok van KPN en Vodafone-Ziggo: "Het duo heeft veel te lang vrij spel gehad en ze zijn tot nu toe weggekomen met dit spel met maar één verliezer: de klant. Dat is vanaf vandaag verleden tijd. Niet meer. Nooit meer. Door onze krachten te bundelen met Tele2, kunnen we veel efficiënter concurreren en Nederlandse klanten een alternatief bieden. We zullen nooit stoppen met het doorbreken van conventies en we blijven de sector de komende jaren uitdagen", aldus Abildgaard.

De overname is niet alleen gericht op vaste en mobiele diensten, maar ook op de zakelijke markt. T-Mobile stelt vast dat de geïntegreerde pakketten voor mobiele en vaste diensten steeds populairder worden bij de consument en daardoor is het aanbieden van vaste diensten volgens het bedrijf van groot belang om concurrerend te blijven. Ook biedt de overname van Tele2 volgens T-Mobile voordelen op het gebied van kostenbesparingen en wordt het gemakkelijker om nu in en in de toekomst 5g-diensten en netwerkinnovaties sneller door te voeren.

De holding van T-Mobile Nederland neemt 100 procent van de aandelen van de holding van Tele2 over. Tele2 Zweden wordt voor 25 procent aandeelhouder van de holding van T-Mobile Nederland. Deutsche Telekom blijft eigenaar van 75 procent van de aandelen van de T-Mobile Nederland-holding. T-Mobile Nederland betaalt 190 miljoen euro aan Tele2 en Tele2 krijgt een aandeel van 25 procent in het nieuwe gecombineerde bedrijf. T-Mobile verwacht dat de overname in de tweede helft van 2018 zal zijn afgerond. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de relevante toezichthouder, de ACM of de Europese Commissie.

Door

Nieuwsredacteur

318 Linkedin Google+

Submitter: michaelw1998

Lees meer

Reacties (318)

Wijzig sortering
Dit is gewoon schandalig. Ze zijn de markt opgekomen met goedkope 4G licenties voor nieuwkomers. Dit om concurrentie te bevorderen, iets waar Tele2 goed mee bezig was. En dan worden ze gewoon meteen weer door één van de grote drie opgeslokt.
Hopelijk is de ACM eindelijk zo slim om dit te verbieden.

En zo niet, om T-Mobile een paaar miljard te laten betalen voor de licenties die ze nu goedkoper hebben gekregen.

Of dat ze pas mogen fuseren als ze het 4g netwerk van Tele2 verkocht hebben aan een nieuwe provider(wat de fusie minder nuttig maakt).
Niet de licenties verkopen maar teruggeven. Dat lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing: 1 van de eisen aan de frequentieveiling toen was dat er een nieuwe aanbieder op mocht inschrijven. Die aanbieder wordt nu de van de markt gehaald, dus het recht om de frequentie te gebruiken vervalt.
Dat was ook zo toen Telfort werd opgeslokt door KPN: de frequenties moesten ze teruggeven. KPN huilen natuurlijk. Tja.

Wel ontzettend slecht dit. Hebben we eindelijk keus, krijgen we dit. En T-Mobile is volgens mij nu de sterkste speler op de Nederlandse markt.
Ik vind het niet erg om een Abo bij de sterkste speler te hebben, snelste netwerk, grootste dekking, onbeperkt bellen, SMS en data voor één prijs en goedkoper dan Voda en KPN.
Het wordt duurder, niet goedkoper. Als je in een markt zit met te weinig aanbieders is de prjis gewoon maximaal. Waarom zou een van de twee de prijs verlagen? De ander kan dat ook en ze weten dat ze allebei verliezen. Het zijn geen liefdadige instellingen.
Als je een echte prijsvechter erbij hebt (zoals in ons geval Tele2) moeten die andere spelers wel mee in prijs. En de prijsvechter moet goedkoper blijven: mindere reputatie, minder goed netwerk, dus de klant heeft keuze. En die keuzevrijheid zorgt ervoor dat ook de andere spelers goede aanbiedingen moeten doen. Kortom er zit beweging in de markt.
Of dacht je dat levensmiddelen ook goedkoper zouden worden als AH de enige winkel was die ze mocht verkopen?
Stel T-Mobile voegt het Tele2 netwerk samen (dus het Tele2 netwerk begint zichzelf te identificeren met dezelfde SMC code) en migreert alle gebruikers. Dan moeten ze er alsnog voor zorgen dat ze die frequentiebanden gebruiken, dat houdt weer in dat T-Mobile overcapaciteit heeft welke ze moeten slijten (want uitzenden van extra banden is niet gratis) en dat zal er voor zorgen dat T-Mobile de prijs zal drukken.

Daarnaast ga je uit van een hypothetische situatie om je argument kracht bij te zetten en dat is onzin. Als als als, als mijn tante een plassertje had dan was het mijn oom. Een monopolie gaat niet gebeuren en als het al zover komt dan zal er meer aan de hand zijn. Markt kapot door over concurrentie misschien, dan is het logisch dat de prijzen omhoog gaan inderdaad.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:44]

Ehm ja, want:
@sympa zegt:
Als je in een markt zit met te weinig aanbieders is de prjis gewoon maximaal. Waarom zou een van de twee de prijs verlagen? De ander kan dat ook en ze weten dat ze allebei verliezen. Het zijn geen liefdadige instellingen.
Als je een echte prijsvechter erbij hebt (zoals in ons geval Tele2) moeten die andere spelers wel mee in prijs.
3 aanbieders, zoals in het verleden, zijn kennelijk te weinig. Heb je @sympa 's post wel gelezen?
Of vind je normaal om feiten te negeren? Als ik met relevante dingen kom noem je het bashen, hahaha.

Daarnaast, je noemt @sympa's post hypothetisch, maar jouw hele post is hypothetisch:
Stel T-Mobile voegt het Tele2 netwerk samen (dus het Tele2 netwerk begint zichzelf te identificeren met dezelfde SMC code) en migreert alle gebruikers. Dan moeten ze er alsnog voor zorgen dat ze die frequentiebanden gebruiken, dat houdt weer in dat T-Mobile overcapaciteit heeft welke ze moeten slijten (want uitzenden van extra banden is niet gratis) en dat zal er voor zorgen dat T-Mobile de prijs zal drukken
Een monopolie gaat niet gebeuren en als het al zover komt dan zal er meer aan de hand zijn. Markt kapot door over concurrentie misschien, dan is het logisch dat de prijzen omhoog gaan inderdaad.
Over hypothetisch gesproken. 8)7 lololol
Jouw hypothese is dat ze het moeten gebruiken. Ze kunnen het ook verkopen.

En:
Vraag en aanbod is onafhankelijk van aantal marktspelers.
Wat???
Als er maar 1 marktspeler is, dan is hij de enige aanbod. Hoezo aanbod onafhankelijk?
Als 3 spelers samen afspreken de prijs is 50 euro. Dan is de enige aanbod 50eu. Hoezo aanbod onafhankelijk?

I guess you learn something new every day. 8)7
Het deel wat jij citeert gaat over overcapaciteit bij T-Mobile, lees het nog eens.
Nee, het stukje gaat over frequentiebanden:
Dan moeten ze er alsnog voor zorgen dat ze die frequentiebanden gebruiken
Maar goed, je snapt het punt zie ik. Je hebt namelijk geen tegenargumenten meer.
Volgens mij staat in de voorwaarden dat ze hoe dan ook die banden moeten gebruiken en dat betekent overcapaciteit. Ik begrijp jou inderdaad niet.
Zelf gebruiken en hun eigen frequentie verkopen? Resultaat is geen overcapaciteit. Maar goed, had je waarschijnlijk niet kunnen bedenken.
Is ook allemaal hypothetisch, lol.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 17 december 2017 00:24]

Dus wat je nu voorstelt is dat T-Mobile de kleinere kavel van Tele2 gebruikt en hun grotere kavel doorverkoopt aan.... iemand... waardoor ze zelf waarschijnlijk te weinig capaciteit hebben. En de minister vindt dit allemaal super perfect ok. Plausibel.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 17 december 2017 00:33]

Ik zeg toch, is hypothetisch mogelijk. Net als al jouw posts, hahaha
Ik snap nog steeds niet wat er zo hypothetisch is aan citeren van voorwaarden, maar goed jij je zin. Je hebt helemaal 100% gelijk, nu snel naar je bedje.
Wow, ik heb nota bene je hele post gequote en gehighlight. Eerste fase is altijd ontkenning. Hahahaha
En ik heb jou daarna een vraag gesteld waar ik nog steeds geen antwoord op heb gehad. :P
Lol, nee je hebt nergens een vraag gesteld. Lees maar terug. Zie je ergens een vraagteken? 8)7
Ik heb je hele post van tafel geveegd met je hypothetische dingen. Stel dit, dan dat, hahaha. En dan zeggen dat anderen hypothetisch zijn.

Ps. Owja, de stelling vraag en aanbod is onafhankelijk van aantal marktspelers. Is dat ook een hypothese? Je zet jezelf wel een beetje voor schut nu:X

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 18 december 2017 04:13]

Trouwens, welk deel van "Dan moeten ze er alsnog voor zorgen dat ze die frequentiebanden gebruiken" is hypothetisch?
Volgens mij is dat toch duidelijk een vraagteken.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 18 december 2017 15:21]

Maar die had ik al geantwoord, zie post daaronder.
Ja inderdaad, maar dat mogen ze niet, want dat staat ook in de voorwaarden. Dus jah... Lijkt mij dat jij niet zo goed bekend bent met de teksten van de voorwaarden en maar onzin uitkraamt om maar je gelijk te kunnen halen. Dus jah, je hebt gelijk en nu naar je bedje.
Wooow, onzin? Waar staat dat ze niet een gedeelte van hun eigen frequentie mogen verkopen? Enige wat je doet is aannames. Jouw hypothese is dat ze overcapaciteit krijgen. Wat als ze tmobile thuis met 4G verder willen uitrollen? Dat is ook een mogelijkheid. Je noemt mijn posts onzin terwijl jij geen feiten op tafel legt. Hahaha en maar stopwoordjes zetten met naar bed gaan, heb je daar een trauma over? Moest je altijd vroeg naar bed van mama? Hahaha :z

Edit, je bent vergeten te antwoorden op je overige hypotheses. En maar posts van anderen bashen dat het vol hypotheses staan. Hahahaha je bent een grappenmaker.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 21 december 2017 03:14]

Jij je zin jongen, je hebt gelijk. Mu snel naar je bedje.
Hahaha, met zulke reacties word je toch niet serieus genomen?
Meneertje Naar Bed, de grote grappenmaker, hahaha.
Ben het aan de ene kant wel met je eens. Maar in de praktijk zijn er ook niet zoveel grote supermarkten zoals AH en Jumbo. Als je dat vergelijkt met de mobiele markt dan zijn er daar ook maar 4 (straks 3) grote spelers (de AH, Jumbo, Dirk) en veel kleinere spelers zoals de MVO's zoals Robin, Hollandse Nieuwe, Ben, Simpel (en bij supermarkten de Spar e.d.). Nu is in de praktijk het toch zo dat de prijzen in de supermarkt in Nederland een van de laagste van Europa zijn.

De tijd zal het leren...
AH, Jumbo, Dirk, dan de discounters Aldi en Lidl, een hoop plaatselijke spelers, en dan nog de mogelijkheid dat iedereen die dat wil een 'kleine' zaak kan beginnen.

En die MVNO's kopen natuurlijk in bij de 'echte' operators. Dat beperkt ze in hun mogelijkheden. Of ze zijn al eigendom van een operator (Ben, Hollands Nieuwe)
Behalve dat er wel meer spelers zijn op qua supermarkten (kijk maar naar de duitse ketens bijvoorbeeld) is het ook nog zo dat de kleinere partijen (bijv. Spar een Coop) wel degelijk een eigen "infra" hebben qua inkoop. Dat geldt dus niet bij de telecompartijen: de door jou genoemde MVO's kopen in bij KPN, Vodafone of T-Mobile.

T-Mobile is juist met interessantere abo's gekomen toen Tele2 z'n eigen netwerk had, omdat die gingen "trappen" tegen de grote partijen om zo marktaandeel te krijgen - dat gebeurde veel minder toen ze nog afnamen van T-Mobile. Van een MVO hoef je dat minder te verwachten omdat die nog steeds afhankelijk zijn van de grote jongens; als jij teveel trapt als MVO is de kans dat je de deksel op je neus krijgt bij de volgende contractronde.
Echter is het wel een stuk makkelijker om naar een andere supermarkt te gaan dan naar een andere provider omdat je daar lang aan een contract vastzit. Als ze met deze overname dus zorgen dat ze de prijs weer iets omhoog krijgen zullen veel mensen voor twee jaar aan die hogere prijs vastzitten.
Het wordt duurder, niet goedkoper. Als je in een markt zit met te weinig aanbieders is de prjis gewoon maximaal. Waarom zou een van de twee de prijs verlagen? De ander kan dat ook en ze weten dat ze allebei verliezen.
100% mee eens. En dat dat geen overdreven argwaan betreft heeft het verleden al uitgewezen:
reviews: Hoe providers ons meer lieten betalen zonder prijsafspraken

Juist vanwege dit verleden zou men daar nu extra alert op moeten zijn.
Je snapt toch wel dat als de twee providers die elkaar op prijs bestreden samen gaan dat de prijsdruk weg valt? De kans dat bijv. T-mobile zijn prijs laat zakken van 35 naar bijv. ook 25 euro is nu naar mijn verwachting nul geworden.

Ik was net van plan om naar Tele2 over te stappen omdat ik niet meer achter de visie sta van KPN, maar heb hier toch echt even mijn vraagtekens bij.
Bij T-Mobile kun je erg eenvoudig een samen groep maken en betaal je 30euro.

We zullen zien wat er gaat gebeuren, is nu nog pure speculatie. Ze hebben allebei een verschillende DSL structuur met verschillende apparatuur. Ook vond ik al dat ze weinig te duchten hadden van KPN en Vodafone-Ziggo. Zelfs met korting bij Vodafone-Ziggo met mijn vaste Ziggo abonnement zijn ze nog duurder dan T-Mobile in mijn geval.
Dat heeft toch weinig meer met de kostprijs te maken?


Is het rendabel om dergelijk internet aan te bieden.


Dat blijft nu in het midden. Sterker, het aloude verhaal steekt de kop weer op. Vroeger was mobiel internet in het algemeen onbeperkt, vervolgens fair-use, en toen kwamen er beperkingen met blokken van 1 gb of zelfs minder.
De reden waarom het in de begintijd onbeperkt was omdat de nog weinig toepassingen waren. Dat is de afgelopen 10 jaar gigantisch veranderd waardoor dat model niet meer te handhaven was. Daarbij, sinds een paar jaar is er bij Tele2, T-Mobile en Robin Mobile weer onbeperkt te krijgen. Iedereen begrijpt dat dat niet voor 10 euro per maand kan. Al moet je wel meenemen dat je voor die 25 euro per maand (of vanaf 15 euro bij Robin) ook onbeperkt kunt bellen en SMS-en. Een SMS bundel koste 10 jaar geleden ook nog 10euro voor een bundel met 2000 SMS. En onbeperkt bellen was ook nog geen sprake. Als je daar ook 10 euro voor rekent dan ga je ook richting de 30euro (en dan is de snelheid er ook gigantisch op vooruit gegaan).

Het is niet te vergelijken met "vroeger was alles beter". Ik betaalde in 2003 nog 20euro per maand voor een vaste lijn. Daar kwamen de bel en ADSL kosten nog bovenop!

[Reactie gewijzigd door jongetje op 15 december 2017 10:54]

Waarom zou dat niet kunnen?

In het verleden was het koperdraad in de grond de beperkende factor. Nu glasvezel die masten verbinden en 4g(+) valt die beperking praktisch weg.

Glasvezel kan terabits aan data verstouwen, als je dat bundelt een veelvoud daarvan.


De huidige bundeltjes van 1 GB zijn alleen daarom al onzinnig want dat is geldklopperij.


Is ook de reden waarom de overheid met een schuin oog moet meekijken wat die providers allemaal doen, en met name niet doen.
Netwerkcapaciteit is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid zonder dat de kosten exponentieel zijn gestegen
alleen zie je dat niet terug in prijs die gevraagd wordt.
Wat is volgens jou de reden dat vast internet wel onbeperkt kan dan? Hoe past dat in jouw visie als weinig toepassingen?
Ik vind het niet erg om een Abo bij de sterkste speler te hebben, snelste netwerk, grootste dekking, onbeperkt bellen, SMS en data voor één prijs en goedkoper dan Voda en KPN.
Als je het heb over de sterkste speler op de markt, dan heb je het over KPN en niet over t-mobile/tele2. Zelf neem ik nu ook het ¤35 pakket af bij t-mobile en hoe ik het momenteel gebruik is dit de beste prijs/prestatie verhouding voor mij. Als ik echter zakelijk meer afhankelijk zou zijn van mijn mobiel, dan zou ik zeker voor KPN gaan.

Voor vast internet, in dit geval glasvezel 500/500 via XS4ALL, wat tegenwoordig jammer genoeg van KPN is. En prive Ziggo (meteen een zakelijk backup lijntje via een andere technologie en fysiek een andere route naar de wijkcentrale). De ¤13,50 die ik extra betaal bij XS4ALL (vs. t-mobile) is dat meer dan waard voor de extra service omdat dit wordt gebruikt als core business voor mij.

De kwaliteit van XS4ALL is nog steeds drastisch achteruit gegaan na de overname door KPN, maar nog steeds beter dan veel van de concurrentie. Ik ben met glasvezel begonnen bij XMS, deze was overgenomen door Telfort, dat was zo een bagger service dat ik na het eerste issue direct op zoek ben gegaan naar een andere provider, dat is dus uiteindelijk XS4ALL geworden.

Nu kan ik me echter voorstellen dat door de kortingen op combidiensten en lage prijzen je als consument eerder kiest voor een goedkope oplossing als je er niet van afhankelijk bent. Echter is de kans groot dat door minder concurentie, de prijzen uiteindelijk weer omhoog gaan ipv. naar beneden.
Maar Tele2 is nu juist veel goedkoper met een alles onbeperkt abonnement: 25 ipv 35.
Dat zal dus ook weer flink duurder worden.

De andere 2 spelers zijn immers al veel duurder.
Dat denk ik ook , gewoon verbieden dit soort oplslok methodes , ja hoor wordt alles beter bs.
Maar Tele2 is nu juist veel goedkoper met een alles onbeperkt abonnement: 25 ipv 35.
Dat zal dus ook weer flink duurder worden.

De andere 2 spelers zijn immers al veel duurder.
Nou, veel duurder, dat valt wel mee.
Bij Tele2 betaal je voor onbeperkt bellen en sms + 5GB maandelijks ¤18,00 en bij T-Mobile ¤20,00 en als je een T-Mobile groep aanmaakt met minimaal 3 mensen die een T-Mobile nummer hebben, dan betaal je slechts ¤15,00.
T-Mobile kan dus goedkoper zijn dan Tele2.
Dat was ook zo toen Telfort werd opgeslokt door KPN: de frequenties moesten ze teruggeven. KPN huilen natuurlijk. Tja.

Dat klopt niet, KPN moest deze niet teruggeven vanwege de overname van Telfort!
Er zat op de frequenties een ingebruikname verplichting, en daar moest aan voldaan worden. Dat deed KPN niet, en daarom heeft KPN onder een dwangsom de frequenties teruggeven aan de staat.
Dat was ook zo toen Telfort werd opgeslokt door KPN: de frequenties moesten ze teruggeven. KPN huilen natuurlijk. Tja.
KPN heeft niet zitten janken omdat het de frequenties moest teruggeven, KPN leverde de frequenties vrijwillig (kpn pressrelease) in omdat de frequenties niet werden gebruikt zoals wel voor de UMTS frequenties verplicht was.

Wel had KPN moeite met het feit dat ze een boete opgelegd kregen, een boete die ook wel terecht was. Maar de frequenties moesten ze zekers niet teruggeven, houden kon ook maar dan wel onder de voorwaarden die waren gesteld.

Niets meer of minder.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 15 december 2017 12:26]

Mooi zo, gelijke monniken, gelijke kappen
Waar stoel je dat juridisch op?
KPN werd destijds ook gedwongen om de Telfort frequenties terug te geven omdat ze zich niet voldoende hielden aan de voorwaarden. Er was toen wel meer aan de hand.

Daarnaast staat er in de voorwaarden van de veiling dat de vergunning niet zomaar doorverkocht mag worden en dat Tele2 moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. Tele2 zal niet zomaar ophouden met bestaan.
In elk geval niet op kennis van de exacte voorwaarden. Ik ben ook geen jurist, maar techie die dit allemaal gadeslaat en aangeeft wat er (wat mij betreft) zou moeten gebeuren. Je hebt licentie gekregen onder voorwaarden, voorwaarden geschonden, dan teruggeven. De ins en outs ken ik niet - als, zoals er door RTL gesuggereerd wordt, de voorwaarden per 2018 vervallen, dan is dat nu eenmaal zo en kan T-Mobile er gebruik van maken.

Maar dan vind ik dat er iemand die die voorwaarde erin gezet heeft toch wel op het matje mag komen; er is een frequentiegebied uitgegeven om een extra aanbieder te interesseren, en dan wordt die aanbieder toch al redelijk snel opgeslokt - ook nog eens door de partij met wie er al banden waren voordat ze 'zelf' wat gingen doen. Dan ga je bijna denken dat er wellicht al iets vooraf bedacht was.
Ik hoor net op RTLZ dat die eis per 2018 vervalt. Dus van een teruggeefverplichting zal geen sprake zijn.
Je gaat er nu van uit dat Tele2 zal ophouden met bestaan op de mobiele markt. Ik zie dat niet zomaar gebeuren, zeker omdat T-Mobile de vergunning niet over mag nemen. Tevens komt in het artikel sterk naar voren dat het T-Mobile gaat om het vaste netwerk. Het is daarom aannemelijk dat Tele2 doorgaat als mobiele provider.
niet terug geven, want waar gaan ze dan naar toe?
Probleem is dat het spectrum al zo verdeeld is...
Dus echt 5CA 4G aanbieden hier in nl met echt zeg maar 1+Gb is in Nederland niet echt haalbaar. om dat het frequentie spectrum zo versnipperd is..

Tmobile zou het nu ze band 7 en 8 er bij krijgen totaal 30Mhz aan ruimte echt 5 of zelfs 6CA kunnen aangaan bieden... Jammer genoeg hebben de meeste banden nog steeds niet 20Mhz dus echt vol je telefoon van dit jaar of volgend jaar benutten kan niet echt.
Dat lijkt mij inderdaad ook de beste optie. De vraag is dan alleen: gaat er een investeerder of buitenlandse telecomaanbieder zijn die de licentie gaat willen? Indien niet heb je nog niet veel aan het teruggeven van de licentie. Hebben we in België ook gezien. Daar werd ruimte gemaakt voor een vierde speler en werden de licenties opgekocht door de belgische kabelaanbieders (Telenet en Voo) om na het verlopen van de termijn waarbinnen een netwerk moest opgezet worden gewoon de boete te betalen en de licenties terug te geven.
Het probleem is dat een licentie niet genoeg is als nieuwe speler. Je moet als nieuwe speler ook investeren in masten, apparatuur en (veel) goede mensen om dit allemaal in goede banen te lijden.
Zoals je het schrijft in België had men de eisen dus hoger moeten maken, binnen 1 jaar zoveel %, 2 jaar zoveel % en helemaal niets dan een hele dikke boete.

De boete die men nu betaald is schijnbaar ingecalculeerd, het is goedkoper de boete te betalen waardoor men zelf hogere prijs kan behalen. Dan is de boete per definitie dus te laag.

als overheid kun je ook kiezen voor een partij die niets betaald maar wel garantie geeft binnen 1 jaar zoveel% van de burgers te bereiken, 2 jaar zo veel enz.
Dan waren de boetes gewoon te laag.
Ah je bedoelt wat men de afgelopen 40 jaar ziet bij CB-Radio (27Mc/27MHz) en sinds een jaar of 18 bij LPD's en PMR's? Zoiets als.... we geven de burger een vrije frequentie spectrum waar ze met goedgekeurde PAN/CEPT apparaten mogen uitzenden en vervolgens als de burger het heeft aangeschaft gaan ze met eigen gefabriceerde versterkers en antenne's aan de gang zodat men vervolgens interferentie veroorzaakt op nabijgelegen frequenties.

Juist! En dat is dus iets wat niemand wilt en al helemaal de telecomsector al niet.
Dat is juist de hele reden waarom de overname nu plaats vindt. Volgens de regels van de frequentie auction is het zo dat vanaf 1 Januari 2018 de geveilde licenties vrij verhandelbaar zijn.
Heb je daar ook een bron voor?
ACM gaat dit niet verbieden verwacht ik. Dan hadden ze ook overnames/fusies zoals ZiggoVodafone moeten blokkeren. Er zijn nu eenmaal 3 grote partijen, dat is concurrentie genoeg. Daarbij is er in NL op het moment geen verstoorde marktwerking, we hebben prima netwerken tegen acceptabele prijzen.

Ben het overigens eens met het sentiment dat er op deze manier geen (business model) innovatie door inbrekende nieuwe partijen plaatsvindt. Slechte zaak.
Missschien geen verstoorde marktwerking...maar het doet de concurentie zeker geen goed. Tele 2 was juist de prijsvechter waardoor o.a. T-mobile zijn prijzen verlaagde(het onbeperkt abbo bijvoorbeeld). Hoe meer partijen hoe beter en nu wordt het er dus 1 minder. Jammer dit.
T-mobile kwam eerder met Unlimited dan Tele2.
Denk je dat ze dezelfde propositie hadden gedaan als Tele2 er niet was geweest?
Eerlijk gezegd? Ja, eigenlijk wel. T-mobile had niet voor niks besloten een landelijk dekkend 1800mhz netwerk te bouwen: daarmee zijn ze koning van capaciteit en snelheid geworden. Wat ze vooral hebben gedaan om de naam T-mobile te zuiveren. Dat is jarenlang gezien als 'het slechtste netwerk' en dat wouden ze goed maken. Wat ook gelukt is trouwens.

Die beslissing is, door te bieden op de 1800mhz frequentie, gemaakt voordat Tele2 op de markt was.

Het aanbieden van Unlimited kwam echt uit het niks. T-mobile had er, als het puur om concurrentie zou gaan, ook voor kunnen kiezen om de prijzen gewoon te verlagen.
Een "propositie uit het niets" komt eigenlijk alleen voor als er een partij is die marktaandeel wat al verdeeld lijkt te zijn wil verwerven. Gezien het prijsverloop lijkt het wel duidelijk te zijn dat al jaar en dag er een tandem Vodafone/KPN is die het allemaal wel prima vindt hoe dat de koek verdeeld is. Daar kwam toendertijd T-Mobile bij, en die is ooit inderdaad met "unlimited" gekomen. Toen die koek verdeeld was, mochten ze ook op de Vodafone/KPN tandem meerijden, en dus was er een 4e aanbieder nodig: Tele2 om weer dat gebeuren op te schudden.

Hoe meer partijen, hoe moeilijker het wordt om "afspraken" te maken - zeker als ze eigenlijk niet mogen. Juist daarom is het van belang om meer dan 3 netwerken te hebben - de kans dat er dan onderlingen afspraken komen worden kleiner.
Dat ben ik met je eens. De discussie ging er enkel over of T-mobile ook met Unlimited was gekomen als er geen 3e speler was ;)
Ik denk dat T-Mobile het Unlimited-abonnement behoorlijk hoger had geprijsd als Tele2 er niet was geweest. Ga maar na: voor EUR 45 zouden ze tegenover KPN en Vodafone nog steeds een top-aanbieding hebben gehad. Met Tele2 ernaast (zelfs zonder hun Unlimited propositie destijds)... Not so much.
Het gaat er niet om wie er eerder mee kwam, het gaat erom dat Tele2 nadat T-mobile ermee begon snoeihard hetzelfde aanbood voor een lagere prijs.
Maar Tele2 boody hun diensten onder kostprijs aan. Dat is geen gezonde concurrentie maar prijsdumping en daar wordt uiteindelijk niemand beter van.
Weet ik zo nog niet. Kijk naar Tesla, dat bedrijf heeft ook een hele tijd verlies gemaakt en kijk wat het nu heeft bereikt. Af en toe wat opschudding op de markt lijkt me helemaal niet zo slecht.
Tesla verbrand nog steeds massa's geld.
Het is maar wat je verbranden noemt, de winst volledig in R&D pompen noem ik geen verbranden. Dat het niet de mooiste zet is om de aandeelhouders tevreden te stellen wil niet zeggen dat het nutteloos is. Het ging mij ook om het feit dat de markt (ISP's) wordt opgeschud en de dominante spelers die de huidige situatie allemaal wel best vinden omdat ze lekker binnen lopen, wakker worden geschud.
maar het doet de concurentie zeker geen goed.
Dat is nog maar de vraag. Als Tele2 geen bestaansrecht had (en daar lijkt deze overname op te wijzen) dan krijgen we drie gezonde bedrijven met elk voldoende klanten om winst te kunnen maken. Dan is er meer mogelijk dan met 4 bedrijven waarvan er 3 klanten verliezen (maar waar de kosten gelijk blijven) en de 4e nieuwe klanten wint maar niet uit de kosten komt.
Dat is waar natuurlijk, maar ik dacht dat Tele2 juist wel bestaansrecht had. Juist door de concurerende prijzen. Over hun geldzaken weet ik niets, dus het zou best zo kunnen zijn zoals je zegt. Echter is het tegenwoordig 99% van de tijd slecht nieuws als een grote dominante speler een kleinere "opkoopt", dus misschien ben ik ook wel een beetje biased. We zullen het gaan zien de komende tijd.
Ziggo en Vodafone zaten voor hun fusie niet echt in elkaars markt. Ziggo had geen eigen mobiel netwerk, en Vodafone juist geen vast netwerk (althans, geen vast netwerk waar je als klant een aansluiting op kon krijgen. Ze hadden vast wel een eigen netwerk voor hun zendmasten.) Er verdween dan ook geen aanbieder met eigen netwerk van de mobiele markt. Dat is hier anders. Dat maakt de overname wat mij betreft onvergelijkbaar.
Ziggo had eigen mobiele frequenties en zelfs een deployment in brabant. Daarnaast had Vodafone Thuis 300.000 fiber klanten.
Vodafone Thuis had op moment van overname ongeveer 150000 klanten (Bron: T-mobile nieuwsbericht).
Ziggo had daarnaast 1 4G frequentie waar ze niet veel mee konden en maakten voornamelijk gebruik van het Vodafone Netwerk. (Bron: bestemobieleproviders)
T mobile en Tele2 zitten fysiek op veel locaties met elkaar verbonden.
Dat gaat de ACM natuurlijk niet doen. Anders kunnen ze over een paar jaar niet tot de conclusie komen dat ze de overname hadden moeten voorkomen.
We kunnen wel met z'n allen een protestactie ondernemen.
De overheid heeft bij de frequentieveilingen nieuwe partij een voordeel gegeven. Twee partijen wonnen de frequentie: Ziggo en Tele2. Nu allebei laten overnemen is ABSURD!
Wie start een petitie?
Je lijkt er grote problemen mee te hebben. Waarom stel je dan deze vraag: "Wie start een petitie?"?
Je laat mooi het probleem van Nederland zien! Iedereen wil wat doen, maar wie begint?

Ik zou zeggen: Geef het goede voorbeeld!
Ik heb al melding gemaakt bij het ACM dat dit eigenlijk niet kan. Ik weet niet wat je met een petitie wil. Het ACM hoeft zo ongeveer geen verantwoording af te leggen. In ieder geval niet wettelijk. Als burger kan je eigenlijk niks doen.
Al die veilingen vestzak broekzak. Wie denk je dat die bedragen op moet hoesten.
Vergeet het KPN/Telfort debacle niet, T-Mobile koopt Tele2 misschien maar de voorwaarden van de licentie gelden nog steeds. Daar is nu genoeg jurisprudentie voor, dus het agentschap hoeft er niet eens moeite voor te doen.

De prijzen voor nieuwkomers waren niet lager, het was zo dat er 2 frequentiebundels speciaal voor nieuwkomers waren weggelegd. Hier mochten alleen nieuwkomers zich voor inschrijven (daarmee wordt verstaan niet de grote drie) en de bundels mogen niet worden doorverkocht aan de grote drie. Daarnaast gelden er andere voorwaarden voor nieuwkomers, voornamelijk m.b.t. tot aanleg van een eigen netwerk. Dit termijn is langer en in de tussen tijd mogen ze gebruik maken van interconnects om hun netwerk dekkend te krijgen, dat mogen de grote drie niet.

T-Mobile koopt Tele2 misschien als bedrijf, maar mag de licentie niet overdragen aan zichzelf en daarnaast moet het het Tele2 netwerk in stand houden, dekkend krijgen en de gestelde targets halen.

T-Mobile zelf zegt al dat ze de Nederlandse markt verder willen openbreken en dat is in lijn met de visie van Tele2, dat wordt nog eens bevestigd door het feit dat Tele2 25% aandelen krijgt in T-Mobile NL. Tele2 heeft nog steeds zeggenschap en ze zullen hun visie verder proberen door te drukken. Ik zie zo even niet wat het probleem is. Enige wat er nu gaat gebeuren is dat er op internet abo's T-Mobile staat ipv Tele2.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 08:48]

Het probleem is dat er minder concurrentie is. En dat betekent dat de prijzen omhoog gaan.
Jaren geleden werd me door een netwerkbouwer uitgelegd hoe de prijsontwikkeling voor consumenten in elkaar zat. Prijs per bit natuurlijk dalende. Alleen hadden ze een tweede grafiek voor de 'Three-markets', ofwel de landen waar de Hutchison-proverder Three actief was. De prijzen waren daar de helft van die op andere markten.
Dus als je graag wil dat de andere providers de prijzen verdubbelen, moet je vooral blij zijn over het opslokken van Tele2. Ik dnek ook niet dat de andere providers er tegen zullen zijn. Die profiteren alleen maar, van het wegvallen van een concurrent.
En die 'betere dienstverlening' uit persberichten: "om u nog beter van dienst te kunnen zijn is dit filiaal vanaf nu gesloten". Ken je die?
Ik weet niet waar mensen die glazenbol vandaan halen, waar verkopen ze dat? Ik wil er eentje kopen die een optimistische beeld laat zien, i.p.v. pessimistisch. In het artikel staat:
De holding van T-Mobile Nederland neemt 100 procent van de aandelen van de holding van Tele2 over. Tele2 Zweden wordt voor 25 procent aandeelhouder van de holding van T-Mobile Nederland. Deutsche Telekom blijft eigenaar van 75 procent van de aandelen van de T-Mobile Nederland-holding. T-Mobile Nederland betaalt 190 miljoen euro aan Tele2 en Tele2 krijgt een aandeel van 25 procent in het nieuwe gecombineerde bedrijf. T-Mobile verwacht dat de overname in de tweede helft van 2018 zal zijn afgerond.
Dus Tele2 is nog steeds actief, onder welke naam en hoe dat wordt ingevuld moet zich nog in de praktijk uitwerken. Tele2 heeft nog zeggenschap en daarnaast deelt T-Mobile hun visie van de markt openbreken en dat zullen ze zeker uitvoeren.
Als we alle providers laten fuseren, denk je dan dat we hogere of lagere prijzen krijgen?
Als ik dat kon voorspellen ging ik nu naar het casino. Dit gaat over Tele2 en T-mobile, niet wat KPN en Ziggo/Vodafone doen, en die laatste 2 hebben geen bekende fusieplannen. Persoonlijk lijkt me de marktwerking meer gebaat bij 3 grote spelers, dan 2 grote en 2 kleine zoals het nu ging.
Lagere veel minder idiote kosten naast elkaar. Zelfs al ze meer veel meer winst maken wordt het toch voordeliger. Net als de pakketpost.
Het zijn geen liefdadige instelling. De prijs wordt niet bepaald door wat het kost, maar door 'what the market can bear'. Kijk wat er met vast internet gebeurd is: vroeger kon je voor 16 euro per maand een aansluiting krijgen. Nu is dat het dubbele.
Er is veel meer winst te behalen met een net en een backup net. Nu van alles en nog wat naast elkaar. En vergeet niet de reclame budgetten.
Dus een bedrijf met gouden winstkansen. Voor 16 EUR kan je nu makkelijk nog internet krijgen p/m
Dat weet ik niet, daar hebben we mensen voor (ministeries en agentschappen) die dat soort dingen onderzoeken en aan de hand daarvan besluiten nemen. Een van hun taken is het ervoor zorgen dat het niet zover komt. Dan kan ik weer als burger mijn inbrengen doen via bezwaren procedures of via volksvertegenwoordiging.

Daarnaast schets je wel echt een zeer hypothetische situatie, zomaar een monopolie gaat niet gebeuren. Als je wil zeggen dat de markt zo kapot is dat alle spelers het faillissement ingaan, dan is er inderdaad echt iets aan de hand en zullen de prijzen omhoog gaan.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:20]

Blijkbaar niet. Want Vodafone gebruikt nu ook de frequenties van Ziggo voor het mobiele netwerk; en zend dat gewoon uit onder Vodafone. Niet onder Ziggo.
nieuws: Vodafone begint met aanbieden 1Gbit/s-4g en gebruikt Ziggo-frequenties

Dat was al een probleempje omdat Ziggo die frequenties onder speciale omstandigheden heel goedkoop heeft kunnen krijgen, evenals Tele2 nu. Ze hadden kunnen verwachten op het AT dat dit zou gebeuren.
Nu heb je dus feitelijk de situatie dat Vodafone en T-Mobile veel meer spectrum hebben tegen een veel lagere prijs, en KPN de hoofdprijs heeft moeten betalen voor minder spectrum. :+ Ik ben benieuwd of ze KPN dan extra spectrum gaan geven of gaan eisen dat Ziggo en Tele2 hun spectrum terug geven omdat het complete doel van die veiling nu in het water valt en het tegenovergestelde bereikt van wat de bedoeling is.

Eigenlijk is dit hele frequentiegedoe echt een enorm grote blunder, maar dat het zo zou gaan hadden we hier op Tweakers destijds al voorspeld. :P
Je mist weer de helft van het verhaal (wat al meerdere keren is uitgelegd). Ik kan me eigenlijk niks herinneren over een contraverse over het gebruik van die frequenties, heb je een link?

Ten eerste, de frequenties zijn niet goedkoper (daar is al naar gelinkt met een tabel wat elke provider heeft betaald, overigens heeft Ziggo het meeste betaald). In de 800/1900 (je haalt nou 2 aparte veilingen door elkaar, Ziggo deed alleen mee met de 2600 veiling, op de multiband veiling heeft Tele2 na KPN het meeste betaald per vergunning) veiling werden de 2 kavels verkocht onder de voorwaarde dat het een nieuwe speler is in de markt EN de ingebruiksnameverplichting werd verzacht. Dat wil zeggen dat ze aan minder strenge regels zijn gebonden als het gaat om bouw van eigen netwerk, wat nogal logisch is want de huidige spelers hebben al een netwerk en hebben al locaties dus voor hun is het makkelijker.

Ten tweede, (is ook al naar gelinkt) in de voorwaarde staat specifiek dat interconnects zijn toegestaan. Het enige waar je hard aan vast zit is dat je ervoor moet zorgen dat je op die frequenties landelijk in gebruik zijn. Of dat gaat via een paal van Huawei, Nokia, gedeeld, een aardappel of eigen bezit maakt niet uit. Die frequenties moeten werken, punt! Of je dan je eigen SMC of een andere SMC uitzendt maakt ook niet uit.

Stel T-Mobile gaat zijn eigen SMC uitzenden op de banden van Tele2 (is ook al uitgelegd), dan is er nog niks aan de hand. Wat er dan gebeurt is dat T-Mobile er ineens een hoop capaciteit bij krijgt, capaciteit waar ze voor moeten betalen want het vermogen en de hardware is niet gratis. Omdat ze die capaciteit hebben en omdat ze ervoor betalen moeten ze het ook slijten, dat zal ervoor zorgen dat de prijs wordt gedrukt.

Het hele verhaal van Telfort is juist omdat KPN de frequenties niet gebruikte en daarom moesten ze onder een dwangsom de frequenties terug geven aan de staat. Dat is nu nog niet eens aan de orde en het klopt ook niet met jou Vodafone/Ziggo verhaal, want de frequenties worden gebruikt.

Als ik al die informatie (waar al naar is gelinkt, zoek het op) naast jou verhaal hou. Dan klopt jou verhaal gewoon niet.

/edit: Vooruit, je krijgt alsnog een paar links van me.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 14:14]

Waar haal jij vandaan dat ze goedkoper waren voor Tele2? Ik zie dat in ieder geval niet terug in de prijs (https://www.agentschaptel...and-frequentieveiling.pdf)
En ik kan er ook geen enkele bron over vinden. Ze hebben gewoon moeten meedoen aan de frequentieveiling.

Edit: ik zie in bron https://www.agentschaptel...antwoorden/15-nieuwkomers dat er mogelijk sprake is van twee frequenties voor nieuwkomers, maar die mag dus niet worden verkocht. Na 5 jaar zou dat echter mogelijk zijn, na toestemming van de minister, maar dat mag dan niet aan kpn, Vodafone of T-mobile zijn. Lijkt me dus niet overdraagbaar aan T-mobile.

[Reactie gewijzigd door Johan9711 op 15 december 2017 08:07]

Na 5 jaar zou dat echter mogelijk zijn, na toestemming van de minister, maar dat mag dan niet aan kpn, Vodafone of T-mobile zijn. Lijkt me dus niet overdraagbaar aan T-mobile.
In punt 11 van je tweede linkje staat de volgende tekst:
"In de praktijk betekent dit dat de minister zijn beoordelingsbevoegdheid zodanig zal invullen dat hij in beginsel voor de eerste vijf jaar na vergunningverlening negatief zal besluiten op een verzoek om de vergunningen A1 over te dragen aan een van de drie bestaande partijen. Met toestemming van de minister mogen deze vergunningen wel gedurende de looptijd van de ingebruiknameverplichting worden overgedragen aan een andere partij dan een van de drie bestaande partijen."

Het is nu op de kop af 5 jaar en 3 dagen geleden dat de veiling is afgerond. Uit bovenstaande tekst blijkt dus dat de frequenties over mogen naar één van de 3 (KPN, Vodafone of T-Mobile) wanneer er toestemming wordt gegeven door de minister.
Pak dan even het hele stukje erbij:
In de strategische nota is voor de gereserveerde 800 MHz-vergunningen (vergunningen A1) aangegeven dat deze gedurende de looptijd van de ingebruiknameverplichting niet mogen worden verkocht aan een van de drie bestaande partijen (hieronder worden tevens leden van diens groep begrepen). In de praktijk betekent dit dat de minister zijn beoordelingsbevoegdheid zodanig zal invullen dat hij in beginsel voor de eerste vijf jaar na vergunningverlening negatief zal besluiten op een verzoek om de vergunningen A1 over te dragen aan een van de drie bestaande partijen. Met toestemming van de minister mogen deze vergunningen wel gedurende de looptijd van de ingebruiknameverplichting worden overgedragen aan een andere partij dan een van de drie bestaande partijen.
Daarnaast mogen ze de licentie misschien wel doorverkopen (aan partij X of als de minister echt een goede reden heeft een de grote 3) maar de voorwaarden van de licentie (ingebruiknameverplichting, dus een dekkend netwerk met targets) blijft nog steeds in stand, de KPN/Telfort overname is hier een voorbeeld van. Dus ook al koopt T-Mobile Tele2, ze hebben niet de licentie, ze moeten het Tele2 netwerk in stand houden en ze moeten de gestelde targets halen.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 08:45]

Klopt helemaal, zie ook mijn reactie hieronder op Johan.

Wat gebeurt er na die 5 jaar die hier staat beschreven? Waarom wordt die 5 jaar hier aangehaald als de meeste vergunningen een looptijd van 17 jaar hebben? (ik weet de exacte looptijd van de nieuwkomers 800MHz frequentie niet).

Ik haal eruit dat er na die 5 jaar een verzoek gedaan mag worden waarop de minister niet direct een negatief besluit neemt.

Bron looptijd (onderaan de pagina): https://www.agentschaptel...requentieveiling-afgerond

[Reactie gewijzigd door Azziax op 15 december 2017 08:57]

Je zegt het zelf al: "je gaat ervan uit", dus je gaat al uit van een besluit waarvan jij denkt dat die negatief is omdat deze niet strijkt met jou visie. De realiteit is dat jij als burger bezwaar in kan dienen als je een gegronde reden hebt en dat moet de minister dan overwegen, daarnaast zal de minister eerst grondig onderzoek laten doen naar de gevolgen (yolo besluiten doen het over het algemeen niet goed in de 2de kamer).

Daarnaast staat er ook in het artikel:
De holding van T-Mobile Nederland neemt 100 procent van de aandelen van de holding van Tele2 over. Tele2 Zweden wordt voor 25 procent aandeelhouder van de holding van T-Mobile Nederland. Deutsche Telekom blijft eigenaar van 75 procent van de aandelen van de T-Mobile Nederland-holding. T-Mobile Nederland betaalt 190 miljoen euro aan Tele2 en Tele2 krijgt een aandeel van 25 procent in het nieuwe gecombineerde bedrijf. T-Mobile verwacht dat de overname in de tweede helft van 2018 zal zijn afgerond.
Tele2 heeft nog steeds zeggenschap in die geheel dus hun visie van de markt openbreken (iets wat T-Mobile ook wil als ik mag geloven wat ze zeggen) is nog steeds uitvoerbaar.

Als laatste:
De overname moet nog wel worden goedgekeurd door in ieder geval toezichthouder ACM.
Dus is dit alles nog redelijk voorbarig, maar gezien de Ziggo/UPC/Vodafone fusie en KPN die van alles opkoopt zullen ze het er wel doorheen krijgen denk ik.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:02]

Ik denk helemaal niet dat het besluit negatief is. Volgens mij hebben we een misverstand. In het artikel van Agentschap Telecom staat namelijk het volgende:

"In de praktijk betekent dit dat de minister zijn beoordelingsbevoegdheid zodanig zal invullen dat hij in beginsel voor de eerste vijf jaar na vergunningverlening negatief zal besluiten op een verzoek om de vergunningen A1 over te dragen aan een van de drie bestaande partijen. "

Daar komt mijn term negatief uit. En nogmaals: waarom wordt die 5 jaar hier aangehaald? Dat vraag ik me af (of snap ik niet, misschien ben ik wel simpel). Want een regel hoger staat inderdaad dat de frequentie gedurende de looptijd niet verkocht mag worden. In de bijgevoegde bron van mijn vorige reactie staat dat de meeste vergunningen een looptijd hebben van 17 jaar.

[Reactie gewijzigd door Azziax op 15 december 2017 09:09]

Dat snap ik, je schrijft:
Daaruit concludeer ik dat er na die vijf jaar een verzoek gedaan mag worden waarop niet direct een negatief besluit wordt genomen. Daarom ga ik ervan uit dat T-Mobile wel degelijk een verzoek gaat doen.
Daarop zeg ik:
De realiteit is dat jij als burger bezwaar in kan dienen als je een gegronde reden hebt en dat moet de minister dan overwegen, daarnaast zal de minister eerst grondig onderzoek laten doen naar de gevolgen (yolo besluiten doen het over het algemeen niet goed in de 2de kamer).
Dus wat is het probleem? Dat T-Mobile enkel een verzoek doet en dat de minister dat laat onderzoeken (onafhankelijk van het uitkomst) is al reden genoeg om nu al te klagen? Dan snap ik niet waar we het over hebben (en daar gaat dus mijn aanname over jou aanname over), want jah we weten nog niet wat de minister in deze situatie zou besluiten.
Waar haal je vandaan dat er een probleem is? Ik doe niet eens een uitspraak over het mogelijke besluit van de minister, anders dan wat er op de site van Agentschap Telecom staat.

Ik reageer enkel met een constatering van feiten op de reactie van Johan9711 die mij niet juist lijkt. Ik trek verder niet mijn eigen conclusies en doe al helemaal geen aanname over een mogelijke uitspraak van een onderzoek dat nog niet eens gedaan is.

[Reactie gewijzigd door Azziax op 15 december 2017 09:30]

Ik zeg toch niet dat er een probleem is, ik vraag er alleen naar omdat ik niet zo begrijp wat je punt is. Het enige wat je nu zegt is dat T-Mobile een aanvraag in kan dienen en dat de minister er onderzoek naar laat doen, is het nou echt nodig om dat ze uitbundig hier te bespreken?

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:46]

Hoe ik het lees zou ik zeggen dat ze de frequentie moeten gebruiken, niet dat dit een opzichzelfstaand netwerk zou moeten zijn, met

Het netwerk van T-Mobile is gebouwd met Huawei Single RAN techniek in principe kunnen ze dus van de ene op de andere dag het tele2 netwerk uitzetten en op hun eigen masten die frequentie activeren en voldoen ze aan de verplichting. (oke, het is iets gecompliceerder omdat de simkaarten ook om moeten, maar formeel voor de verplichting kan t zo simpel zijn).

Gezien Tele2 een overeenkomst had met T-Mobile om hun antenne locaties te gebruiken en Tele2 het netwerk via Nokia networks kreeg (T-Mobile op Huawei) lijkt het mij vrij aannemelijk dat ze het netwerk van Tele2 gewoon uit gaan zetten/ontmantelen en het spectrum integreren. Ze halen namelijk geen winst uit de meeste opstelpunten, en de hardware zal niet zomaar integreren in het bestaande netwerk.
Even lezen:
Het is toegestaan dat een bedrijf dat frequentieruimte heeft verworven, gebruik maakt van een ander bedrijf dat verantwoordelijk is voor het (uitrollen van het) netwerk. De vergunninghouder blijft echter verantwoordelijk voor het voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de vergunning, waaronder de ingebruiknameverplichting. Andere vergunninghouders mogen ook gebruik maken van dit netwerk, maar ook zij dienen te voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de vergunning. Dit houdt in dat zij aan de ingebruiknameverplichting van hun eigen vergunning moeten voldoen door gebruik te maken van hun 'eigen' frequenties. Voor de wettelijke bepaling wordt verwezen naar artikel 10.9 Telecommunicatiewet.
Zoals ik hieronder al zei, voor nieuwkomers gelden er soepelere regels m.b.t. de uitrol en dat is eigenlijk het enige. Op d'n duur moeten ze er wel voor zorgen dat het netwerk er is.

Daarnaast mogen ze (zoals al een paar keer eerder is gezegd) niet zomaar het netwerk uitzetten. Bewijs hiervan is de KPN/Telfort overname. Er staat duidelijk beschreven dat een vergunning is gebonden aan het opzetten van een eigen netwerk met die frequenties. Dat ze daar meer of minder zenders voor gebruiken is bijzaak, providers doen sowieso aan sharing (om ervoor te zorgen dat niet heel Nederland vol staat met die lelijke dingen) dus dit is maar bijzaak.

Stel T-Mobile voegt het Tele2 netwerk samen (dus het Tele2 netwerk begint zichzelf te identificeren met dezelfde SMC code) en migreert alle gebruikers. Dan moeten ze er alsnog voor zorgen dat ze die frequentiebanden gebruiken, dat houdt weer in dat T-Mobile overcapaciteit heeft welke ze moeten slijten en dat zal er voor zorgen dat T-Mobile de prijs zal drukken.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:33]

https://www.agentschaptel...mte/veilingen/multiband-1

Ik zit die FAQ door te lezen,
het enige wat genoemd word is dat de eigen frequenties gebruikt moeten worden voor hun netwerk, er staat nergens dat dit een fysiek losstaand netwerk moet zijn, er staat zelfs letterlijk genoemd dat ze dit mogen delen dmv een andere aanbieder voor de ingebruiknameverplichting (oftewel, ze mogen andere zenders met hun frequentie gebruiken om te voldoen aan de eisen)
de ingebruiknameverplichting heeft overigens ook een looptijd van 5 jaar waarna de frequentie na akkoord van de minister gewoon overgedragen mag worden.
Volgens mij zeg ik hetzelfde. Waarom jij ervan uitgaat dat alle providers heel Nederland vol moeten bouwen met zendmasten snap ik even niet. Daarnaast zeg ik:
maar de voorwaarden van de licentie (ingebruiknameverplichting, dus een dekkend netwerk met targets) blijft nog steeds in stand.
De verplichting is binnen 5 jaar netwerk opzetten, die verplichting (nogmaals, zoals vaker gezegd) is voor nieuwkomers soepeler, maar uiteindelijk moet er een netwerk komen. Ook al verkopen ze die licentie, het netwerk moet bestaan, dat wil zeggen dat een publieke dienst mogelijk is via die frequenties (zie KPN/Telfort, link ergens in deze thread).

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:55]

Het kwam over alsof je op mijn eerdere post reageerde dat het niet zou kloppen (waarbij ik schets dat het logisch is dat het fysieke tele2 netwerk uitgaat en de frequenties in de zenders van T-Mobile geactiveerd zullen worden) ik ga er niet van uit dat ze een eigen netwerk moeten en willen gaan aanhouden (en je kan je ook afvragen op de lange termijn of je het met 2x 10mhz en 2x 5mhz wel gaat redden in je eentje)
Dat weet ik zo even niet. Laatste wat ik kan vinden is dat Tele2 110.000 gebruikers heeft, dat tegenover de miljoenen aantallen van de andere drie. Ze hadden een goeie hit met hun unlimited abo, maar daarna zal de groei geleidelijk zijn. De aantallen van de andere drie zal echt wel even duren. Ik denk dat de capaciteit voorlopig genoeg was en niet vergeten dat er ook een 2600 kavel bij zit die nog moet komen.

Maar voor een sterke groei is fuseren denk de beste optie.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 10:22]

Tele2 heeft 1.1 miljoen klanten waarvan 110K met een unlimited abonnement.
Een vraag:

Wat heeft T-mobile daaraan? Ze hebben niet de volledige bedrijf in handen maar moeten wel targets halen. Heeft het nut om met zo'n iets dan nog door te gaan?
Ze willen op de vaste market een quad play opzetten (Voadfone/Ziggo en KPN hebben dat al) en waarschijnlijk laten ze Tele2 op de mobiele markt lekker hun ding doen. Dat is de enige logische conclusie die ik kan binden aan deze actie. Vooral ook omdat Tele2 25% aandeelhouder wordt in T-Mobile NL.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 09:15]

Ik zie je de hele tijd hameren op die 25%. Dat is dus minder dan 50% en dus geen enkele zeggenschap. Hoe kom je er bij dat ze dan lekker hun ding kunnen doen?

Heb je een voorbeeld van een overname of fusie waarbij de minderheidsaandeelhouder 'lekker zijn eigen ding kan doen'?

Volgens mij hebben alle aandeelhouders maar een doel en dat is winstmaximalisatie.

[Reactie gewijzigd door henkebek op 15 december 2017 11:09]

Dus wat je nu zegt is dat Tele2, als losstaand bedrijf ook winstmaximalisatie op het oog had? Aandeelhouders willen primair winst draaien, dat willen niet aandeelhouders maar elk bedrijf. ZO werkt dat. Daarnaast heb je secundair ook een missie en een visie, dat is wat elk bedrijf uniek maakt. Als aandeelhouder kan en mag je je mening en je visie uiten en daarmee heb je een stukje medezeggenschap. Er zijn regels m.b.t. medezeggenschap en Tele2 heeft echt wel wat te zeggen met hun 25%.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 11:20]

Uiteraard wil elk bedrijf winstmaximalisatie. En met een concurrent minder en lagere prijsdruk gaat dat een stuk makkelijker, vooral als je bedenkt dat beiden meer in de budgetvijver vissen dan KPN en Vodafone.

Het zal vast niet direct gevolgen hebben. Tele2 blijft misschien zelfs wel als merk bestaan eerst, omdat integratie tijd kost. Maar op lange termijn gaat t zelfde kant op als met Telfort.

[Reactie gewijzigd door henkebek op 15 december 2017 12:17]

Verschil met Telfort is dat Tele2 nog zeggenschap heeft in de vorm van een moedermaatschappij. Telfort werd in z'n geheel opgeslokt.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 15 december 2017 12:33]

Ja, wie weet is dit het eerste bedrijf waarbinnen twee delen elkaar gaan beconcurreren met als gevolg lagere winst voor het hele bedrijf en beide aandeelhouders. :9~
Er staat toch: "aan een andere partij dan een van de drie bestaande partijen"?
Dus niet aan T-mobile, KPN of Vodafone.
Dat klopt, maar in de eerste regel die ik aanhaal staat vermeld dat er binnen de eerste 5 jaar direct een negatief besluit door de minister wordt genomen op een aanvraag om de vergunning over te dragen aan één van de drie.

Daaruit concludeer ik dat er na die vijf jaar een verzoek gedaan mag worden waarop niet direct een negatief besluit wordt genomen. Daarom ga ik ervan uit dat T-Mobile wel degelijk een verzoek gaat doen.

Daarnaast is dit natuurlijk een discussie die gestart is door de bovenste reactie. In het artikel zelf staat niet vermeld dat T-Mobile deze overname doet omwille de frequenties. Misschien willen ze deze niet eens, want dan moeten ze mogelijk (ik heb daar geen verstand van!) ook weer flink investeren om de apparatuur beschikbaar te maken voor 800MHz.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Azziax op 15 december 2017 08:51]

Je kan je afvragen of Nederland niet te klein is voor 4 spelers. De trend is triple/quad play als je op lange termijn wil overleven, daar heb je schaal voor nodig. Tele2 was daar te klein voor.

[Reactie gewijzigd door TMC op 15 december 2017 08:00]

Dat Nederland te klein is voor 4 kan ik me voorstellen. Ik denk echter dat je zonder triple of quad play nog best uit de voeten kunt, zeker bij jongeren. Er komen steeds meer interessante diensten voor tv of tv-kijken, ook vaste nummers heb je amper nog nodig maar "we nemen het er wel bij voor die euro".

Een goede 4G provider voor mobiel was erg welkom, wat mij betreft. Maar van T-Mobile heb ik nog een hele zure, bittere nasmaak. En ik vind het ook aso dat ze met een nieuwkomer hun marktaandeel willen vergroten.
Precies, ik ben 26 en heb nooit een tv abo of vaste telefoonlijn afgenomen. Waarom zou ik dat willen?

Daarbij, zelfs als het argument zou kloppen dat Tele2 te klein was omdat paketten zo populair zouden zijn, dan zie ik alsnog niet in waarom dat zo zou zijn; ook Tele2 biedt vast internet, vast bellen, en tv voor concurerende prijzen als ik hun website zo bekijk.

(ben overigens al jaren Tele2 klant)

[Reactie gewijzigd door i7x op 15 december 2017 09:07]

Ik ben getrouwd, we vermaken ons prima zonder middeleeuws tv abo hoor. ;)

Alles wordt hier gewoon gestreamd.
Netflix/Spotify abbo is geen TV abbo ;)
Wij hebben thuis ook geen TV abbo meer. veels te duur voor wat je krijgt en vol met reclames. Netflix/Spotify/RTL XL (voor vrouwlief natuurlijk) is meer dan genoeg voor ons. voor het overige doe je maar je ooglapje op.
10+ jaar samen en Netflix is echt meer dan voldoende. En zelfs Netflix zouden we niet erg missen. Voordat het beschikbaar was vulde we ook prima onze avonden.
Hier van mobiel+glas XS4All naar tele2 unlimited. Van 55¤/maand naar 26¤. Dan kan ik voor 348¤/jaar Blu Rays, CD's e.d. kopen. Dat krijgen we niet weggekeken/geluisterd.
Hier ook, heel gezin op 4G van Tele2. Alle 4 in onderwijs, dus dan is met 10 weken vakantie mobiel breedband een must.

En UG is prima, en nee het is niet SD. Vergelijk eens Ziggo analoog met UG. De een is 576i, met afgeknipte randen, en superslechte kleuren, de ander 576p, alle lijnen zichtbaar, keurig sRGB, AAC geluid. Maar ik ben wel heel ongeduldig waneer KPN nou eindelijk zijn verplichting tot 1080p DVB2T inlost.
Wij kijken eigenlijk nooit NPO (al kan het technisch gezien wel, want ik heb Android TV met een app daarvoor). We hebben Netflix (ik heb het ook zo ingesteld dat we het Amerikaanse aanbod hebben, da's veel groter). Soms halen we een nieuw filmpje van Vudu. Werkt allemaal prima, en ik heb in geen jaren meer een reclame hoeven zien.

[Reactie gewijzigd door i7x op 15 december 2017 08:57]

Oh, sorry, daarmee doelde ik op een vaste telefoonlijn. ;)

Ik heb er overigens wel eens over nagedacht een telefoon met unlimited Tele2 abo aan de router te hangen. Moet in theorie prima werken zolang je een 4G telefoon gebruikt en de router ethernet over usb ondersteunt (ik draai dd-wrt). Maar dat is uiteindelijk niet de moeite waard (al is het wel leuk knutselen). Voor internet betaal ik ook maar 30 EUR/100mbit. Met Tele2 4G aan de router zou mij dat 5 euro (of 4 bij maandelijks opzegbaar) schelen, maar dan gaat de snelheid op mijn locatie ook omlaag naar ~50mbit.
Ach, ooit hadden we er 5.
De telecom in NL is net mariakart. Zodra je achterop raakt krijgt je altijd voordelen om weer naar voren te komen...

(bron: iemand op het internet)
Eten of gegeten worden, dat is niet schandalig, dat is hoe een vrije markt werkt.

Dat het jammer is voor de consument is een tweede. Daarbij is het nog maar afwachten of de EC dit gaat toestaan, zoals Tweakers zelf in het achtergrondartikel ook zegt is er een precedent in Denemarken gecreëerd, daar was de EC ook al niet al te happig op de overname en stelde strenge eisen waarop de overname is afgeketst.

In Oostenrijk, Ierland en Duitsland heeft de EC bij overnames al geeist dat de nieuwe partij wholesale toegang aan MVNO's zou gaan verkopen, als voorwaarde voor dergelijke overnames. De vraag is of dat bij TMO/TELE2 voldoende gaat zijn of dat de EC met strengere eisen gaat komen.

In de Denemarken case hebben Telia/Telesonera als onderdeel van het proces van goedkeuring een voorstel gedaan om een nieuwe challenger in de markt te zetten, maar blijkbaar was dit ook niet voldoende voor de EC.

Daarbij is de markt in Denemarken al heel klein (6 miljoen inwoners) en daar vond de EC 3 operators te weinig voor concurrentie. Men zal zeker geleerd hebben van voorgaande debacles, dus waarom zouden ze in een land met 17 miljoen hoofden een teruggang naar 3 miljoen operators wel voldoende vinden?

bronnen:

https://www.reuters.com/article/teliasonera-telenor-denmark/update-3-teliasonera-and-telenor-fail-to-get-danish-merger-approved-idUSL5N11H0IU20150911

https://www.ft.com/content/c935224c-5853-11e5-97e9-7f0bf5e7177b
Dit zat er aan te komen. Waarschijnlijk heeft tmobile in het beginsel het slim gespeeld door de kosten van de nieuwe 4G netwerk aan Tele2 Zweden over te maken met als voorwaarde Tele2 daarna over te nemen oid.

Zo blijven er natuurlijk weinig prijsvechters over.
Ik neem aan dat 25 euro alles onbeperkt straks veranderd in een rare actie van tmobile met de eerste 6 maanden 19,95 per maand en daarna 39,95 oid.

[Reactie gewijzigd door ibuza op 16 december 2017 03:55]

Er komt volgens tmobile zo meer concurrentie op de markt, maar er verdwijnt toch een provider ?
Tmobile had al alles in 1 door de glasvezel van Vodafone.

Als nu is er nog maar 1 provider die onbeperkt data bundel aanbied, kunnen ze de prijs weer beetje opschroeven :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 15 december 2017 11:35]

Inderdaad.

Er verdwijnt 1 van de 4 mobiele netwerkuitbaters -> 4 spelers is al net te weinig voor gezonder concurrentie. Slechts 3 spelers is een regelrechte schande.

En T-Mobile beweert dat dit beter is voor concurrentie op de vaste markt -> onzin, want Tele2 en T-Mobile beiden momentele al allebei diensten aan over het KPN netwerk. De overname verwijdert dus net 1 virutele provider van het vaste net.

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 december 2017 09:07]

Ik voorzie dat er straks één van de grote drie zijn prijs iets verhoogd, waarna de andere twee vlot zullen volgen met die verhoging. En dan is het hek van de dam. Sinds het samengaan van Vodafone en Ziggo lijkt het nieuwe businessmodel om echt overal geld uit te kloppen wat vroeger gewoon bij de dienstverlening hoorde (CI+ kaartjes, apparatuur huren). Idem bij de andere partijen. Prijzen gaan naar elkaar toegroeien, evenals de inhoud van pakketten, daarmee verwacht ik dat er nauwelijks onderscheidend vermogen zal zijn, wellicht een GB meer, wat belminuten minder, maar dat is het wel.

Zelfs met drie partijen is de concurrentie hier niet mee gebaat. Tele2 had een grote rol als prijsvechter, die is nu succesvol van de markt gehaald. Mijn verwachting is dat het speelveld nu zodanig veranderen dat klanten meer naar triple play pakketten zullen gaan omdat die de meeste korting opleveren in combinatie met vrienden/familie deals. Daarmee word je lockin gelijk groter naar zo'n provider toe. ACM heeft als taak de concurrentie te bevorderen, ben benieuwd wat hun reactie gaat worden.

Al met al geen positief verhaal.
Precies ik ben blij dat ik met Ziggo nog de kaart toen heb kunnen kopen, en ik heb nu een 2de erbij.
Door pakket wijziging hebben ze mij een nieuwe opgestuurd(helemaal niet om gevraagd), maar goed ze hebben gezegd zolang ik hem niet gebruik betaal ik hem niet dus dat scheelt.

Ik denk ook mocht dit door gaan dit zeker niet goed is voor de prijs, minder dingen voor meer geld inderdaad.
Ik ben ook benieuwd hoe de ACM hier op gaat reageren.
Op de vaste markt, daar zijn ze een kleine speler..
Tele2 is op vast nou ook niet echt groot.
Daar vergis je je in, Tele2 is behoorlijk groot in de zakelijke VOIP markt weet ik uit ervaring.
Dus nu is er nog maar 1 provider die onbeperkt data bundel aanbied, kunnen ze de prijs weer beetje opschroeven.
Er is ook nog Robin Mobile (echter zijn die snelheiden wel echt crap) ;)
Dat is die provider die je zo makkelijk vergeet, aangezien je er nooit reclame of weet ik het wat van ziet :P.
Met deze overname verliest Nederland een partij die scherpe prijzen neerzette en andere partijen dwong mee te gaan in de prijsdaling.
Na de overname is het mijns inziens dan ook gedaan met dit prijsvechten en kan T-Mobile zijn prijzen opvoeren. Vertel mij dan maar eens hoe de klant hier beter op wordt?
Tele2 heeft destijds te kennen gegeven een prijzenoorlog te starten. Deze wordt nu de mond gesnoerd met deze overname.
Tele2 heeft destijds te kennen gegeven een prijzenoorlog te starten. Deze wordt nu de mond gesnoerd met deze overname.
Tele2 stemt in met deze overname. Hun toetreden tot de Nederlandse markt beschouwen ze dus als onvoldoende succesvol. Blijkbaar waren kosten en opbrengsten nog steeds onvoldoende in balans. Het lijkt er dus op dat ze te goedkoop aanboden, daar kun je klanten mee lokken maar niet van overleven.
Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre je als provider met totaal 30 mhz kan overleven.
Als je stunt met onbeperkt en hoge snelheden zal je relatief veel groot gebruikers aantrekken, maar met "slechts" 30 mhz spectrum kan het ook gerust zijn dat ze zagen dat hun ingeslagen pad gewoonweg niet veel verder kon.
Ongelooflijk dat mensen wegkomen met liegen toch?
Geen haan die er naar kraait want hij is een slimme zakenman, iemand om serieus te nemen, en wij zullen het wel fout begrijpen.

Op terugkomen over een jaar en publiekelijk aan de schandpaal nagelen tesamen met politici en ander vals zakentuig. En morgen trapt men er weer in.

[Reactie gewijzigd door 936443 op 15 december 2017 08:31]

Staat ook in:
The enlarged company will continue to operate as T-Mobile Netherlands and will also use the Tele2 brand in the market.

Dus dit betekend toch dat de merknaam tele2 niet verdwijnt zoals hier gezegd wordt of heb ik het mis?
Een provider minder en dat zou meer concurrentie geven?

Waren er niet een aantal studies geweest dat minstens 4 providers nodig waren voor concurrentie?

De consolidatie in de industrie is nu vooral gedreven omdat het goedkoop geld lenen is voor overnames, niet omdat er markt-inefficiëntie zou zijn.

Concurrentie op vast is een kul-argument. Ziggo/KPN hebben hun eigen netwerken. Tele2 en T-mobile niet. En dat gaan ze ook echt niet aanleggen ook. Ze blijven gewoon meeliften op het opengestelde KPN-netwerk. Beetje schaalvoordeel misschien, maar dat is het ook wel.

Op mobiel gebied integreren de Tele2/T-mobile netwerken (T-mobile verzorgt nu al de 3G achtervang voor Tele2) en zijn we daarmee een 4e speler met eigen netwerk kwijt. Dat zou echt slecht zijn voor de prijsvorming en innovatie op mobiel.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 december 2017 08:36]

Hmmm....

Zo te zien blijft Tele2 als merk bestaan en krijgt T-Mobile wel de beschikking over de spectrumlicenties van Tele2 na de overname. Daarnaast blijven ook de vaste diensten van Tele2 in het aanbod van T-Mobile beschikbaar.

Bron
Deutsche Telekom AG and Tele2 AB today announced that they have reached an agreement under which T-Mobile NL (“T-Mobile”) will acquire Tele2’s Dutch business (“Tele2 NL”) for a combination of cash and shares. The enlarged company will continue to operate as T-Mobile Netherlands and will also use the Tele2 brand in the market.

En:

- The best-tested #1 network in the Netherlands with improved spectrum portfolio through the addition of Tele2’s 800 MHz and 2,600 MHz licenses, boosting network capacity for disruptive mobile data propositions while maintaining quality in terms of speed and low latency
- Access to Tele2 NL’s B2B fixed-line infrastructure and improved scale in B2C broadband
- Complementary strength in distribution through the shop network of T-Mobile and online distribution strength of Tele2 NL
De titel klopt toch niet? "Neemt over" moet "wil overnemen" zijn, gezien er nog geen toestemming is gegeven. Ik zal wel weer naïef zijn, maar op basis van een verdwijnende partij neemt de concurrentie af en zo de overname dus verboden moeten worden, zeker gezien de geschiedenis met telco's.
Nope. Want dan starten ze gewoon een rechtszaak omdat Vodafone ook met Ziggo mocht fuseren en daar geen bezwaar tegen was. Dan kan je niet zomaar gaan stellen dat VZ dat wel mag, maar T-mobile dat niet mag met Tele2.

Al moeten die frequenties wat mij betreft wel terug, zowel van Ziggo als Tele2.
Want die hele veiling destijds is nu een grote faalactie geworden, de enige die geen mega goedkoop spectrum via-via heeft bemachtigd is KPN.
Worden ze niet enkel op de vaste markt keihard benadeeld door overheidsinstanties, maar ook nog eens op de mobiele markt als de AT/ACM daar niet op ingrijpt. :+
Wow, wat een discussie’s. Vind het een prima zaak. Velen vergeten dat Nederland veelste veel virtuele providers hebben. Klagen dat het er weinig worden. Beetje jammer allemaal. Maargoed, ieder z’n mening.
Die virtuele providers kunnen vaak niet bieden wat Tele2 biedt.
Voor onbeperkt internet heb je naar mijn weten slechts 3 opties.
- Robin Mobile - Verschillende abbonementen gecapped op snelheid. 30 euro per maand voor 8mbit zodat je fatsoenlijk kunt streamen, maandelijks opzegbaar.
- T-Mobile zeer goed netwerk op volledige snelheid maar minimaal 1 jaar aan vast met een tijdelijke korting voor die periode. Dus tijdelijk 35 zolang je contract lokkertje loopt daarna 50 euro per maand.
- Tele2 26 euro per maand maandelijks opzegbaar zonder snelheidscap wat in de praktijk uit komt op 20 tot 100 mbit.

Het is dan ook niet heel gek dat velen balen omdat er voor dat Tele2 abbonement geen goed alternatief bestaat. Als de prijs te hoog op loopt vlucht ik terug naar robin maar hiervoor lever ik dan wel veel snelheid in.
Erg jammer. Een m.i. belangrijke prijsvechter is hiermee min of meer verdwenen.
Zat te kijken wat dan een mooie vervanger is voor Tele2:

Huidige prijzen Tele2:
Tele2: 2 GB: 14,00
Tele2: 5GB 18,00
Tele2: 10GB 21,00
Tele2: Onbep 25,00

T-Mobile, als je 2 vrienden hebt met T-Mobile, redelijk gelijk aan Tele2
Tmobile: 1gb 17,50 12,50
Tmobile: 5gb 20,00 15,00
Tmobile: 10gb 25,00 20,00
Tmobile: Onbep 35,00 30,00

Vodafone aantrekkelijk als je Ziggo hebt
- 5 euro + dubbele data met ziggo
Vodafone: 3gb 21,00 16.00 6GB
Vodafone: 10gb 25,00 20,00 20GB
Vodafone: 20gb 31,00 26,00 40GB

KPN... als je 20GB nodig hebt, en ADSL via KPN of Glasvezel, zit je nog enigzins goed
-5 euro + dubbele data als je KPN hebt
KPN: 2gb 27,00 22,00 4GB
KPN: 10gb 29,00 24,00 20GB
KPN: 25gb 38,00 33,00 50GB

Kortom Tele2 ik ga je missen, maar wel overstappen voordat de migratie ellende gaat beginnen, heb overnames niet vaak goed zien gaan.

Op een rij (als je de korting kan scoren):

Tmobile: 1gb 17,50 12,50
Tele2: 2 GB: 14,00
Tmobile: 5gb 20,00 15,00
Vodafone: 3gb 21,00 16.00 6GB
Tele2: 5GB 18,00
Tmobile: 10gb 25,00 20,00
Vodafone: 10gb 25,00 20,00 20GB
Tele2: 10GB 21,00
KPN: 2gb 27,00 22,00 4GB
KPN: 10gb 29,00 24,00 20GB
Tele2: Onbep 25,00
Vodafone: 20gb 31,00 26,00 40GB
Tmobile: Onbep 35,00 30,00
KPN: 25gb 38,00 33,00 50GB

[Reactie gewijzigd door XiniX88 op 15 december 2017 10:32]

Grappig dat je bij alle providers de korting er af haalt behalve bij t-mobile. Bij t-mobile krijg je of 2.50 euro korting als je met 1 ander nummer in een groep zit en vanaf 3 personen krijg je 5 euro korting.
Bij T-Mobile is de korting van 15 euro per maand voor twee jaar er al af, het unlimited abo EU kost namelijk gewoon 50 euro per maand. Ik geloof er nog steeds niets van dat over anderhalf jaar T-Mobile weer een nieuw kortingsaanbod gaat doen als de concurrentie weg is.
Dat is niet waar. Ik heb zelf t-mobile en betaal 31 euro met korting en niet 35 zoals in de tabel aangegeven. Heb 1 jarig contract vandaar de euro meer.
(na dat jaar ga je gewoon 50 euro betalen als je geen nieuw contract afsluit)
Dat klopt, ik heb daar ook al een mailtje over ontvangen om opnieuw af te sluiten voor de lage prijs die ik nu heb. Tot nu toe vind ik alles heel netjes bij t-mobile en handelen ze alles goed af
Bij t-mobile heb je ook ¤ 2,5 t/m ¤ 5,- euro korten, als je t-mobile samen gebruikt.
https://www.t-mobile.nl/k...extras-voor-klanten/samen

Als iemand overweegt t-mobile te nemen kijk dan ook even op GoT: T-Mobile Samen en Vriendenkorting

[Reactie gewijzigd door MetalfanBlackness op 15 december 2017 08:42]

Precies. Je krijgt bij T-mobile voor 15 euro 5GB data en de rest onbeperkt. En als ik in jouw lijstje kijk, zijn ze dus het goedkoopste van allemaal.
Vodafone thuis bestaat niet meer en is nu T-Mobile thuis. Ook daar heb je combinatie pakketten. Ik betaal bijvoorbeeld 18¤ voor mijn 10GB mobiel abbo. Ik zou hier dus niet zomaar aan voorbij gaan.
De prijzen van Simpel duiken hier nog weer onder:
1GB 5,00
2GB 7,50
4GB 10,00
6GB 12,50
Heel veel van die opties zijn voor mij niet interessant, omdat het combinatiepakketten betreft. Ik wil enkel een vaste internetverbinding (zonder TV / telefonie / etc.) en een mobiel abonnement met voldoende data.
Hollands Nieuwe...
2 GB voor 11,00
3 GB voor 13,00
5 GB voor 15,00

De 18e zit ik dan ook daar ;)
Bij T-mobile ook 5 GB voor 15 euro. Met vriendenkorting, maar dat is zo geregeld. En dan heb je niet die irritante voorwaarden dat als je boven je bundel komt, je opeens de hoofdprijs betaalt. En het beste netwerk van NL.
Ben:
0,5 GB voor 3,00
1,5 GB voor 4,00
3,5 GB voor 7,00
6,5 GB voor 10,00

4G voor 1,00

Ik blijf lekker.
ik zit ook bij HN maar overweeg naar Vodafone te gaan, red met ziggo voor eur 16,oo met 6gb (en gratis onbeperkt internetblox), dat is 2 eu en 1gb meer dan bij HN (op basis van 2 jaar) en movies en series L er bij.

Ik heb bij HN net een week mijn verlenging aangevraagd, n het is al in geaan ga kijken of dat terug te draaien is, ik zit nog binnen 2 weken.
Ik denk dat deze overname niet zoveel uitmaakt voor de concurrentie van vaste die diensten. Daar is KPN en VodafoneZiggo te sterk in. Zolang VodafoneZiggo niet hun vaste netwerk hoeven op te stellen aan anderen komt er geen echte concurrentie. Binnenkort stap ik ook van T-Mobile naar Vodafone om de voordelen van vast en mobiel te krijgen wat T-Mobile mij niet kan aan bieden ondanks samen te gaan met Tele2.
Je geeft allemaal redenen aan om bij VFZ weg te blijven. Maar je gaat er naartoe...
Hoezo? Ik vind de prijs/aanbod goed.
Je weet toch dat T-Mobile voor het vaste netwerk alles van Vodafone heeft overgenomen? Dus die bieden nu ook voordelen daarvoor aan als je dat combineert met mobiel.
Ja maar met t-mobile thuis krijg ik maar max 20 mb internet snelheid wat in de praktijk max 5 mb zal worden.
T-mobile heeft nu toch ook triple en quad play abonnementen? Kunnen die geen vast leveren bij jou in de straat?
Nee helaas niet. Al zouden ze kunnen leveren het aanbod van Ziggo is veel beter zowel qwa (extra) zenders als internetsnelheid.
1 2 3 ... 7