Tele2 verhoogt tarieven van dsl-internetabonnementen

Tele2 heeft zijn dsl-internetabonnementen duurder gemaakt. Het goedkoopste abonnement wordt drie euro duurder en de twee snellere abonnementen krijgen een meerprijs van twee euro. Van één abonnement gaat de snelheid omhoog.

Het Internet Basis-abonnement heeft voortaan een maximale downloadsnelheid van 60MBit/s, dat was voorheen 50MBit/s. De uploadsnelheid is ongewijzigd en bij de andere abonnementen zijn de snelheden gelijk ten opzichte van de oude situatie.

De prijsverhoging blijkt uit wijzigingen op de Tele2-website, die door internetabonnement.nl werden opgemerkt. De prijsverhoging is dinsdag ingegaan; een gecachte pagina van maandag toont nog de oude tarieven.

De prijsverhogingen worden doorgerekend in alle andere abonnementsvormen waar internet bij zit. Ook heeft Tele2 de aansluitkosten van dsl-pakketten verhoogd van 25 naar 30 euro.

Abonnement Snelheid Prijs per maand Prijs per maand (oud)
Internet Light 20/2Mbit/s 25 euro 22 euro
Internet Basis 60/10Mbit/s 30 euro 28 euro
Internet Extra 100/30Mbit/s 32 euro 30 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-03-2018 • 19:45

105

Submitter: Anoniem: 1056583

Reacties (105)

105
104
56
2
0
16
Wijzig sortering
Als reactie op @hotabibber - Weet niet waarom mijn bericht niet als reactie onder jou is geplaatst :-(

Er is geen minimum of maximum grens waarbij je mag opzeggen. Iedere wijziging van een overeenkomst (welke in het voor- of nadeel is van de consument is), dient ten minste één (1) maand voor de wijziging ingaat te worden geïnformeerd zodat deze kan opzeggen (indien de wijziging in het nadeel is van de klant).

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijs van een abonnement veranderen. Hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal een maand van tevoren aan u laten weten.

Is de wijziging in uw nadeel? Bijvoorbeeld omdat de prijs omhoog gaat of omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag u het abonnement zonder verdere kosten opzeggen. In twee gevallen kunt niet opzeggen. ...........

bron

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 25 juli 2024 09:53]

Dank je voor de duidelijke uitleg.
Goedkoopste abonnement is een prijsverhoging van meer dan 10 % volgens mij heb je dan recht om dit abonnement per direct op te zeggen ook al loopt je contract nog door.

De andere 2 abonnementen zitten ze er jammer genoeg net onder die 10 %, volgens mij geldt dan die klapper niet dat je direct mag opzeggen i.v.m. prijsverhoging.

Het staat mij tenminste bij dat die grens op 10 % zit, maar bind me er niet helemaal aan vast.
Je mag / kan niet opzeggen als:
- verhoging is nav wettelijke maatregel
- inflatie correctie

Beiden zijn m.i. niet van toepassen, dus opzeggen kan en dat moet Tele2 ook aangeven.
Dat is anders als het om een comtract gaat met minimale tijdduur zoals een 1 of 2 jarig contract. In zo geval hoor je er beiden aan te houden en doe je dat niet dan is het contract breuk. Na 1 of 2 jaar is het niet belangrijk, want dan kan je zoizo na een maand van je abo af.
Technisch gezien pleegt Tele2 ook contractbreuk door de prijs te verhogen (buiten de twee hiervoor geschetste situaties) en mag je dus éénzijdig opzeggen.
Alleen de prijzen voor afsluiten van een nieuw abbo gaan omhoog, niet die van huidige abonnementen. Je mag dus niet opzeggen.
Ook bij een 1 of 2 jarig contract mogen dit soort prijsverhogingen niet zomaar doorgevoerd worden. Alleen een inflatie correctie is toegestaan, mits dit in de voorwaarden vermeld is.

Je mag dus ook hier eenzijdig opzeggen.
Let wel op: Indien het een mobiel contract is, met een toestel, dan zijn er mogelijk speciale voorwaarden voor het toestel deel.
Als bedrijf zijnde sluit ik graag een contract met jou af. Een mooi contract voor 2 jaar waarin we een dienst afspreken voor 50 euro per maand. Tussentijds denk ik als bedrijf, moah de prijs kan wel omhoog naar 80 euro. Daarvoor krijg je niks extra, de dienst blijft hetzelfde.

Dus jij gaat hiermee akkoord?
Misschien mijn bericht opnieuw lezen? Want ik zeg juist het tegenovergestelde
Nee hoor, je reageert op een post waarin uitsluitsels worden opgesomd wanneer je niet kan opzeggen bij een prijsverhoging. Dit zijn twee punten waarna de beste persoon zegt dat als een verhoging niet terugslaat op 1 van de 2 uitsluitingen (wat Tele2 nu doet), je kan opzeggen.

Vervolgens zeg jij dat het anders is als je een 1 of 2 jarig contract hebt, wat onjuist is. Een verhoging die niet een indexatie is of wettelijke verhoging, mag je ook opzeggen bij een 1 of 2 jarig contract.

Snap je nog wat jezelf zegt?
Het kan niet gezien huidige klanten nog steeds dezelfde prijs betalen en voor voorlopig nog niet omhoog gaan tot zo ver bekend.
Zeg je op, maar dan welke provider levert nog ADSL voor dit prijsje? Bij T-Mobile zit je net wat hoger.
Youfone. Het eerste jaar betaal je daar namelijk ongeveer drie tientjes per maand voor het 100 Mbit/s Alles-in-1 pakket. Jaarlijks overstappen loont nog steeds de moeite, al bespaar je er maximaal een tientje of twee per maand mee.
We hebben over de goedkoopste abo, dat is nog 5€ goedkoper, voor mensen die dit bandbreedte niet nodig hebben.

Blijft bizar dat je geen basis pakketje voor 15€ of zo kan krijgen.
Er zullen altijd consumenten zijn die echt de laatste paar centen gaan omdraaien. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die lang hoeven na te denken over de keuze tussen een schraal internet only lijntje en voor vijf Euro meer per maand een dikke lijn, met een compleet TV pakket én telefonie.
Anoniem: 195390 @John Duh28 maart 2018 00:29
er zitten aardig wat mensen met schuld problemen, die moeten wel elke cent omdraaien
Juist die groep is gebaad bij een voordelig Alles-in-1 pakket, i.p.v. allerlei losse abonnementen die samen uiteindelijk meer kosten. Helemaal niets afnemen is natuurlijk nog goedkoper.
er zitten aardig wat mensen met schuld problemen, die moeten wel elke cent omdraaien
Dat denk ik ook er zijn veel meer arme mensen dan rijke.
https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1522247799892
Anoniem: 677216 @John Duh28 maart 2018 09:13
TV hoef ik niet, en bellen kan ik met mijn smartphone. Waarom zou ik daar dan extra voor betalen (zelfs als het maar om €5 gaat)?
Lineaire commerciële TV heb ik al jaren geleden de interesse in verloren, bellen gaat via een ongelimiteerd mobiel abonnement.

Die paar euro voor een ‘schraal’ lijntje steek ik met plezier in de zak. (Om hem vervolgens weer als aanbetaling voor Netflix te gebruiken).
Krijg je er een gratis straatkast bij dan. Of het nou tot 8 Mbit/s is of tot 20 Mbit/s, het is puur en alleen een prijsverhoging.

Duidelijk een opwaardse harmonisatie. Er blijven maar twee DSL partijen over.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 25 juli 2024 09:53]

KPN rekent aardig wat voor de lijn, voordat de providers überhaupt kunnen leveren. Dat, en als je voor 15 euro al 10mbit ofzo hebt zal een groot deel van de markt dat waarschijnlijk al nemen, want sneller boeit de Facebookers toch niet. Dat drukt de winst weer op de rest.
ik betaal maar 29 euro per maand voor 100mbit bij t-mobile.
dus dat hij duurder is, is niet waar
Als je de eerste reactie van de thread leest, ga je zien dat TS heeft over de goedkoopste abonnement.

20Mbps kost bij Tele2 25€ en bij T-Mobile 27€.

Ik laat de berekening voor jou.
Nergens staat dat ze ook tarieven gaan wijzigen voor bestaande klanten. Gaan ze dat wel doen, dan mogen ze volgens de voorwaarden de prijs aanpassen op 1 juli:
"Tele2 is gerechtigd om haar tarieven jaarlijks op 1 juli te
wijzigen volgens de CBS Consumentenprijsindex over het
voorgaande kalenderjaar. Artikel 2.4 is op deze vorm van
tariefswijziging niet van toepassing"
Gaan ze de tarieven voor bestaande klanten verhogen dan mag je opzeggen per datum ingang van de nieuwe tarieven. Dat hoeft dus niet minimaal 10% te zijn om op te mogen zeggen.
Fijn voor het overgrote deel van de gebruikers die de max snelheid toch al nooit halen over dsl... Weer 3 euro erbij voor 7mbps hier.
Gemakkelijk cashen is dit weer.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 25 juli 2024 09:53]

Eigenlijk zou er de regel moeten zijn dat wanneer het maximum niet haalbaar is (wat nogal snel kan gebeuren met DSL) je een bepaalde korting krijgt op je abonnement op basis van de snelheid die je misloopt. Met dit soort prijsverhogingen of snelheidsverhogingen naai je een deel van de gebruikers die niet hoger kan dan bijvoorbeeld 7Mbit/s.
Het kan natuurlijk ook anders, ze zouden ook kunnen zeggen... De snelheden op DSL zal lager zijn dan 7Mbit/s dus we zullen niet aan je leveren omdat er alternatieven zijn zoals 3G/4G die sneller zijn.

En zo zijn er nog legio aan andere oplossingen te bedenken, het is alleen de vraag of de consument zit te wachten op dergelijke oplossingen.
Nee da's lekker :+ Dan ben je aangewezen op vaak veel duurdere opties met meer restricties. In mijn ogen sluit je een abonnement af voor het maximaal haalbare van dat abonnement. Ik heb bijvoorbeeld 100/100, daar betaal ik voor en dat krijg ik ook. Helemaal prima. @Rataplan_ betaalt voor 20/2 maar haalt door externe factoren maar een derde daarvan. Die problemen liggen niet bij hem dus waarom zou je dan alsnog moeten betalen voor die snelheid? Wees dan als provider wat coulant.
Nee da's lekker :+ Dan ben je aangewezen op vaak veel duurdere opties met meer restricties. In mijn ogen sluit je een abonnement af voor het maximaal haalbare van dat abonnement.
Juist, en dat doe je dus bij ADSL. De snelheid is tot maximaal 20Mbit (bijv) alles daaronder valt onder die maximale 20Mbit. Het is daarbij onmogelijk om exact na te gaan wat de snelheid zal zijn op een adres. Er zijn mensen die het adsl-modem in de meterkast (laten) monteren maar er zijn er ook zat die deze gewoon in de woonkamer plaatsen.

Gevolg is dat je buurman 15Mbit kan halen terwijl jij op 7Mbit zit (ik noem maar even wat). Dat zou dan inhouden dat er voor het bepalen van de maximum snelheid (steeds) een monteur moet komen om een meting te doen tot aan de ISRA. Alles vanaf het ISRA is dan eigen verantwoording met alle gevolgen van dien.
Die problemen liggen niet bij hem dus waarom zou je dan alsnog moeten betalen voor die snelheid? Wees dan als provider wat coulant.
Ik snap je punt wel, maar zouden we dat dan niet eens overal moeten gaan toepassen als we alles op basis van "eerlijkheid" moeten gaan krijgen? Ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegengekomen die tegen een provider heeft gezegd, jongens... mijn snelheid is hoger, zal ik eens wat meer betalen? Net zo min als iemand bij de Kassa zegt, jongens die zak aardappelen van 5Kg is 5,5Kg zal ik voor die 0,5Kg nog even bijbetalen?

Het is even krom, maar jaren geleden is bij DSL vastgesteld dat de snelheden gecommuniceerd worden als "maximum haalbaar". Ik meen mij zelfs te herinneren dat tegenwoordig bij afsluiten van de overeenkomst zelfs de maximum haalbare praktijksnelheid al per definitie wordt medegedeeld waardoor je wel van hele goede huize moet komen wil je überhaupt voor coulance in aanmerking komen.

Persoonlijk denk ik ook dat het een beetje ligt aan waar je prioriteit ligt. Ik woon in Dordrecht, in een wijk waar glasvezel al aardig lang in de grond ligt. Toch zie ik nog hier en daar mensen met een DSL lijn (die niet boven de 5Mbit komen). Waarom ze ervoor kiezen? Omdat het over het algemeen nog steeds goedkoper is dan glasvezel en zelfs goedkoper dan de kabel. Doormiddel van een coulance regeling ga je mensen die er anders geen probleem van zouden hebben gemaakt nog belonen ook. Gevolg, providers gaan het verschil juist terughalen bij de alternatieve technieken (glasvezel). Want denk maar niet dat ze de winst die ze zouden mislopen op ADSL aan zich voorbij zouden laten gaan, links of rechtsom wordt het toch wel binnen geharkt.

Wat providers dus eerder zullen doen - en dat doen ze in feite al; is zeggen... je zegt de diensten maar op en zoekt maar een alternatief, en dan kom je dus inderdaad uit op 3G of 4G.
Dan kun je er natuurlijk vooral van uit gaan dat het duurder wordt voor de mensen die het wèl halen ;-)
Hier ben ik het wel mee eens. KPN levert op mijn adres alleen bundled 100MBit maar dit is niet beschikbaar voor Tele2. Vandaar dat de max van KPN vaak hoger ligt terwijl Tele2 dit niet levert. Ze geven nu aan dat 50MBit 60 wordt, terwijl ze dat technisch niet waar kunnen maken.
Overstappen op 4G voor thuis van T-Mobile? Heb je 25 MB snelheid volgens mij.
Samen met een datalimiet van 100gb per maand, daarna 5gb per dag of 2 gb per sms... je zou maar eens een paar keer een steam game downloaden, of netflix in hd kijken :-)
Ja, maar wat is erger/beter? 7 MB ADSL, of 25 MB via 4g en als je er overheen gaat aanvullen?
En een mooie datalimiet. Niet dat ik nu veel nodig heb, maar het moet wel kunnen als ik eens een maandje doorhaal. 4G is hier trouwen ook klote, ik heb mn gsm op 3G staan om fatsoenlijk verstaanbaar te zijn ivm wegvallende verbindingen. KPN trouwens. Mooie is dat ik het laatste huis waar glas ligt zowat zie liggen als ik naar buiten kijk.

Anyway, Tele2 heeft geen extra kosten aan een hoop mensen mbt hogere bandbreedte of investeringen die die snelheid toch niet halen. Zou ze wellicht netjes staan alleen de mensen die daadwerkelijk iets hebben aan de verhoging ook door te belasten.
Ben ik toch wel blij met mijn glasvezel...37 euro voor 1000mbps.
Ik geloof er geen reet van.
Ik heb een 200 mbps voor 35 euro en kom niet eens in de buurt van de 1000 mbps.
En ik heb goed geshopt.
Vertel me. Waar heb je dit geregeld.

[Reactie gewijzigd door jqv op 25 juli 2024 09:53]

Tja, als je 200 mbps hebt. zal je de 1000mbps ook niet halen.
Misschien glasvezel van Tweak, dat kost nu 40 euro per maand. Maar wellicht nog een oud abonnement voor 37 euro.
Ikzelf heb Jonaz 500 Mbit/s voor 39,95 p/m maar haal rond de 950 Mbit/s :)
Toch is het waar.. ik zit bij netrebel
Kost inmiddels 50 cent meer maar toch een geweldige prijs.
Het is wel over kill, maar liever teveel als te weinig.

Kleine dingetje, je krijgt bij deze provider geen router deze moet je zelf voorzien.
Voor mij was dit een pluspunt maar als je niet de meest handige bent met ict/netwerk instellinge, kan ik je dit niet aanraden.
"Het goedkoopste abonnement wordt drie euro duurder"
In de tabel staat twee keer de prijs van 25 euro? Typefout?
Volgens de 2 gelinkte bronnen is de tabel incorrect en de tekst correct.
Tabel gefikst :)
Mooi, even de overnameprijs voor T-Mobile verhogen. (ja, ik denk serieus dat dat meespeelt :p)
Die overnamesom staat al vast, dus nee, dat speelt niet mee.
Is de verhoging ook van toepassing bij bestaande klanten?
Als je een contract hebt van 1 of 2 jaar niet.
Voor anderen wel.
Klein genoeg om terug te stappen als de concurrentie niet volgt. Maar ik denk dat de gevestigde partijen dit in dankbaarheid aanvaarden. Wedden dat er binnenkort elders ook een paar euro bijkomt?
Van Telfort weet ik het iig precies: 3 jaar terug betaalde ik hen €20,40, en dat was niet eens het goedkoopste abo. Nu is het goedkoopste abo €30. Een stijging van >50%!
Ca 5 jaar terug had je nog genoeg abo's van ca €20/maand, maar die zijn allemaal duurder geworden.
Wat langer geleden kon je ook je eigen modem regelen, dat scheelde €1-2 aan modemhuur, nu betaal je dat standaard.
Misschien dat door populariteit van streaming en cloud meuk, het dataverkeer enorm is toegenomen, en ze de kosten daarvan op deze manier proberen terug te verdienen.
Als je weinig verbruikt ben je toch beter af met mobiel van Tele2 onbeperkt data en bellen. Hotspot en klaar... Nog sneller ook.
Klopt maar voor gamen is het niet interessant en ook met Netflix al gauw irritant omdat er een soft daglimiet van 10 GB is. Daarna moet je voor iedere volgende GB een sms sturen voor je verder kunt..
Sterker nog, de dag limiet is 5 GB per dag! Daarna mag je al een SMS versturen.
Nog erger! Het knullige is dat toen ik het de eerste keer had ik echt in the middle of nowhere zat zonder Wifi en ik niet een instructie kreeg om een SMS te sturen maar om het extra tegoed via de app te regelen. Die natuurlijk een internetverbinding nodig had. |:(

Pas later vernam ik van mijn broer dat het met een SMS ook werkt. Echt bizar dat ze dat niet standaard vermelden bij het versturen van het bericht dat je daglimiet bereikt is. Sowieso vind ik het annoying dat onbeperkt op deze wijze beperkt is al snap ik dat ze misbruik willen voorkomen. Maar dat kan ook bij bijvoorbeeld 20GB pas, waarna je opnieuw 20GB krijgt na een handeling (i.p.v. steeds 1 GB er bij).

[Reactie gewijzigd door snmght op 25 juli 2024 09:53]

hoi, bij mij is het geen 5 gb per dag meer maar 21 gb. vandaag gebeld met tele2 en de dame van de helpdesk zei me, nadat ze op haar eigen telefoon keek dat zij ook 21 gb per dag had. het lijkt dus dat tele2 stilzwijgend de dagelijkse bundel heeft verhoogt :P
Hier gewoon nog 5GB volgens de app...
Je kunt ook vooraf al een sms bom versturen dmv een sms appje
Ik heb hem wel een tot 100gb gebombardeerd om te testen. ;)

Zit regelmatig te netflixen op 4k...
Heb ook al eens een emailtje gehad van Tele2 omtrent het gebruik...
Maar dat was omdat ik een heel seizoen in 4k zat te verstoken in een weekend ;(
Wat is weinig dan... Heb al twee gevallen gezien van kleren die tussen 100 a 150GB verstookt hebben en die een mailtje van Tele2 gehad hebben , die werden vriendelijk gevraagd om minder data te gebruiken.

Maar ja, elke dag beetje streamen gaat wel hard.
Beetje internet bankieren, belasting aangifte, wat mailen en wat info zoeken. Geen games en streaming.
Dan is die uimited op 4G wel genoeg inderdaad.
En gigantisch overkill: internet bankieren kost, zeg, 5 MB per keer, belasting aangifte zo'n 50 MB.

Mijn aanbeveling momenteel zou eerder zijn: Lebara 2GB voor 5 euro per maand. Ook nog overkill. Waarschijnlijk is Lebara One (2 MB/cent) afdoende met om de paar maanden misschien eens een grote bundel (Lycamobile 7 GB voor 7,50 euro, of Vectonemobile 10 GB voor 10 euro).
@Waterfietser Hier in de Achterhoek wordt momenteel in diverse gemeenten glasvezel aangelegd of loopt momenteel de vraag-bundeling periode, zoals nu in Bronckhorst de animo hiervoor is heel groot.
Voor zover mij bekend is in elke gemeente ruimschoots de vereiste 50% gehaald welke nodig was om glasvezel aangelegd te krijgen, zo was de eindstand in Achterhoek zuid bij de "deadline" 69,1%.

Nu op dat brakke ADSL haalt men als men heel veel geluk heeft 8Mbps echter het overgrote deel mag het doen met hooguit 3 of nog minder
Anoniem: 160587 @bemu27 maart 2018 20:57
Dan heb je glasvezel maar vaak "vage" aanbieders die slechte service leveren en hoge kosten. Kabel wint het vaak van glasvezel qua betrouwbaarheid en downlink.
Ik kan je vertellen uit ervaring dat een kabel die maximaal 8Mbit haalt pas echt ongelooflijk brak is. Dan praten we nog niet over iets proberen te uploaden..

Geef mij maar gewoon m'n glasvezel. Ik mag dan maar kunnen kiezen uit 1 aanbieder maar 100 up en down is vele malen stabieler. Je moet wel een hele slechte aanbieder hebben als dat slechter uitpakt.
niet van toepassing verkeerde info

[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 25 juli 2024 09:53]

Top voor jou, maar natuurlijk totaal niet in context met wat er gesteld wordt. Het gaat hier over iemand die dusdanig ver van de kast verwijdert zit (net als mijn huishouden) dat de verbinding gewoon onstabiel en sloom wordt.

[Reactie gewijzigd door tekken4111 op 25 juli 2024 09:53]

Je hebt gelijk zal hem weghalen
Iemand heeft het over ADSL en jij begint over Kabel.

En iedere niet obscure provider zoals t-mobile, TELE2 en KPN bieden ook gewoon internet/tv/telefonie via glasvezel. Niets vaags aan.
Dat is mooi. Hier in het Westen loopt het wat langzamer, bekend gemaakte percentage is met anderhalve week te gaan 28%. Ik heb geen inzicht of er nog wat aanmeldingen in de pijplijn zitten. Naburig project haalde in laatste week volgens de organisatoren nog 22% punt op in de laatste week.

Kabel, zelfs Rekam is een decennium geleden gestopt met uitbreiden; 'met digitenne hoeft dat niet meer'.

Zijn inderdaad op KPN (via 'KPN Brand' Solcon) na, kleinere partijen. Enkel Internet is relatief niet eens zo heel duur, 800 Mbit/s voor 49,95.
Is dit nu nog even snel geld binnenharken voordat Tele2 T-Mobile wordt? Of is er ook een degelijke economische reden voor deze prijsverhoging?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.