×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia Shield TV is eerste Android TV-apparaat met Google Assistant

Door , 60 reacties

Google heeft de komst van Google Assistant naar Android TV aangekondigd, te beginnen met de Shield TV van Nvidia. Vanaf vandaag brengen de beide bedrijven de persoonlijke assistent naar het apparaat voor streaming video.

Het gaat voorlopig alleen om Amerikaanse Shield TV-bezitters die de Google Assistant kunnen verwachten; wanneer de andere landen waar Google zijn spraakassistent aanbiedt volgen, is niet bekend. Google geeft de gebruikers van het Nvidia-apparaat tegelijk drie maanden gratis toegang tot YouTube Red, de betaalde YouTube-dienst zonder reclame.

In de komende maanden krijgen bezitters van Sony Bravia-tv's met Android TV eveneens toegang tot de Google Assistant. Details hierover maakt Google nog niet bekend. Volgens het bedrijf komen bepaalde Android TV-apparaten die de Marshmallow- en Nougat-versies draaien in aanmerking voor de Assistant.

Gebruikers kunnen vervolgens met de microfoonknop en de tekst 'ok Google' spraakcommando's invoeren, om vragen beantwoord te krijgen, video's op te vragen of muziek af te spelen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-09-2017 • 17:04

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Ik krijg net update 6 met de assistent op mijn shield :)

(Gewoon in NL dus)

[Reactie gewijzigd door Foxy66 op 28 september 2017 17:16]

Inderdaad, kreeg gisteren ook een melding, update gedaan.
Hier vind je alle wijzingen van versie 6.0:
https://shield.nvidia.com...ndroid-tv/release-notes/1
Hier ook, in Canada.
"Het gaat voorlopig alleen om Amerikaanse Shield TV-bezitters die de Google Assistent kunnen verwachten"

;(

Ik wil ook..

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 28 september 2017 17:06]

Snap er niks van, hier werkt gewoon namelijk. Bij instellingen/Google de optie enabled, en gaan met die banaan.
Heb je je Shield TV in het Engels of Nederlands staan? Misschien dat het daar aan ligt (Google Assistant werkt nog niet in het Nederlands). Ik heb de mijne in het Engels staan en kreeg hem ook net binnen.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 september 2017 17:41]

Ik denk dat hij in de war is met voice control en die werkt wel in het Nederlands.
Dat zou kunnen. Maar de regio is dus verder niet van belang, aangezien ik op mijn Shield TV wel de assistant binnen kreeg. Gewoon de Engelse (US) taal kiezen en de update zou binnen moeten komen. Wel een grappige functie, zit je te netflixen kan je even snel vragen wie de hoofdrol speelt (terwijl de film doorspeelt)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 september 2017 20:11]

dat meen je niet? Echt tof, ik ga hem ook even op Engels zetten, de zoektermen die we hier als gezin in youtube enzo gooien met deze functie zijn toch in het engels.

Echt gaaf dat we dit nu ook kunnen krijgen door hem alleen op Engels te zetten, bedankt voor de tip.

Al heb ik wel een lopende imdb database als vrouw, dus ik moet nog even een nut zien te vinden, maar ze kent echt duizenden acteurs en alles uit haar hoofd, gaat ze mij bij een film vragen stellen als: die xx persoon, die had toch ook in de film xx en yy uit de jaren 90 gespeeld? En ik denk: huh, ik heb die film gezien, maar ik herken ze niet en ze heeft altijd gelijk. Echt altijd. Maar ik vind vast een functie voor dit nieuwe speeltje.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 28 september 2017 22:36]

Hahaha in de trant van I don't need Google, my wife knows everything
Werkt hier ook gewoon met Engels (US) ingesteld :)
Maar kan je met die optie ook je andere apparatuur etc ook besturen? Want Google voice control werkt inderdaad op de oudere modelen. Maar zover ik weet kan je daar bv niet je hue lampen met besturen. Of je gordijn dichtdoen(als je gordijnen het ondersteunen).
Daar heb ik een vrouw voor, schat doe je effe de gordijnen dicht?
Een vrouw is in de long run duurder. En luistert niet altijd.
Als je hem op engels (US) zet krijg je echt de assistant. Ik heb hem ook gisteren geupdate en kan prima m'n hue lampen en alle andere dingen er mee bedienen. De interface is ook duidelijk anders. Alles wat op Google Home en op de telefoon werkt, lijkt nu ook te werken op Android TV!
Ja omdat hij denkt dat je in VS zit. Verander hem naar Nederlands en er blijft weinig over als het goed is.

En is er ook een manier om altijd je mic aan te hebben?
Klopt. Ik heb mijn devices meestal toch liever in het engels staan. Vertaalfouten zie je alom en voice assistants werken altijd beter in het engels.
Mic altijd aan zal alleen met assistant werken vermoed ik. Dus dan zal die op engels moeten staan. Altijd aan werkt in ieder geval alleen als je de nieuwe controller hebt. Die heb ik ook niet, ik heb de 2015 versie, dus ik gebruik gewoon de knop op de remote.
Aah Thx. Goed om te horen dat er een always on functie is. Helaas heb ik ook de oude controler.. toch maar even kijken voor een nieuwe controler.
Hoe heb je de Hue lampen gekoppeld? Ik krijg het niet voor elkaar. Of heb je deze gesideload?
Die had ik via assistant op m'n telefoon al gekoppeld. Hoefde ik op de Shield niets meer voor te doen. Ging vanzelf.
fout

[Reactie gewijzigd door Theodor op 29 september 2017 12:58]

Ik heb het al, misschien door mijn VPN die naar een Amerikaanse server staat.
Dus gratis VPN vinden(of betaalt) en kijken of ie update?
Nvidia krijgt hier toch echt respect voor van mij! Ik kan geen ander (Android) toestel bedenken dat zo lang ondersteunt wordt en zoveel nieuwe features kreeg na launch. Wel denk ik dat het niet geheel toevallig is dat er geen opvolger is (dan zouden de nieuwe features enkel in de nieuwe versie zitten) nu blijven ze gewoon de oude versie verkopen maar eigenlijk vind ik het zo beter: oudere maar toch nog steeds goede hardware en goede software.
Maar hoezo is de shield zo oud?
Hij ondersteund 4K, HDR en ondersteund alle gangbare video en muziek formaten.
Daarnaast is het zowat de meest krachtige media speler die op de markt is (van de kant en klare media spelers, consoles niet inbegrepen)

Dus waaron oud?
Oud zegt iets over leeftijd, niet over specs.
Aangezien de Shield TV sinds mei 2015 verkrijgbaar is, is deze al redelijk op leeftijd te noemen, maar dat blijft natuurlijk een mening ;-)
Er is een nieuwe generatie shield tv uit 2017, dus niet oud ;)
Zelfde ding, iets gewijzigde behuizing.
Het gaat niet om specs zij meneer waarop ik reageerde, dus dan is de de huidige Nvidia shield TV officieel uit 2017.
Ikzelf blijf steeds wachten om zo'n ding aan te schaffen. Reden daarvoor is de leeftijd.
Wanneer ik iets wil kopen ga ik ervan uit dat wat ik koop het laatste is.
Bijvoorbeeld waarom de iphone 6 of 7 kopen als de 8 en X uit is..
Gezien ze nog steeds de 'oude' shield updaten en geen vernieuwde hardware voorzien wacht ik af.
Ik vind het wel super dat ze nog steeds updates geven en niet ieder jaar zouden afkomen met een nieuwe shield. Wat ik dus niet meer gewoon ben in deze wereld van steeds ieder jaar een nieuwe opvolger te zien op apparaten.
Shield komt toch van 2015? Samsung geeft ook minstens 2 jaar support.
Toch kom ik regelmatig Android smartphones tegen van Samsung die echt geen 2 jaar lang updates krijgen.
Tuurlijk krijgen de S en A reeks mooie updates, maar ga je naar de budgetreeks, dan mag je überhaupt blij zijn als je een officiële update krijgt, laat staan 2 jaar support.
Ik denk dat je nu echt vergist tussen de uitstekende ondersteuning van Google voor Android en de krakkemikkige ondersteuning van NVIDIA voor het apparaat.
Gebruikers kunnen vervolgens met de microfoonknop en de tekst 'ok Google' spraakcommando's invoeren, om vragen beantwoord te krijgen, video's op te vragen of muziek af te spelen.
Huh ? Dat heb ik al standaard op mijn Shield zitten. Mijn joystick heeft een mic met een knop en ik kan alles vragen aan mijn shield wat ik maar wil. En ik de shield al anderhalf jaar... mis ik hier nou wat ?
Ja en nee. Er bestond al voice control voor het apparaat. Maar met deze functie kan je bv je hue lampen besturen.
dus ook de ikea lampen vermoedelijk?
Die ook ja. Alleen is de hue is bekender. Vandaar dat ik die noemde.
Nee, die spraakopdrachten van Google werken ook zooooo lekker. NOT! Zit in de auto en vraag 'speel muziek af van The Police'. Maakt Google ervan: wilt u in de buurt zoeken naar politie? En krijg een google maps app voor m'n neus met nabijgelegen politiebureau's. En de keren dat ik als antwoord krijg; 'ik begrijp niet wat u bedoeld met.......' zijn ook ontelbaar. Ben al jaren een tevreden android gebruiker, maar die Google Now services is genoeg aan te verbeteren.

Edit; voor iemand het gaat zeggen dat er veel omgevingsgeluid is in een auto. Het betrof een test terwijl de auto stil stond en de mic aan mijn mond. :-)

[Reactie gewijzigd door SwerveShot op 28 september 2017 17:20]

Nu weet ik niet of je voor het gemak de opdrachten vertaald hebt, maar de dingen die de Nederlandse Google Now services herkent is vrij summier.
Volgens mij heb ik beiden geprobeerd maar krijg ik wel altijd een reactie in het Nederlands. Vind de ervaring nogal tegenvallen als ik kijk hoe anderen onder dezelfde omstandigheden wel goede resultaten krijgen met Siri. Maar om daar nu het android platform voor vaarwel te zeggen; nah dacht het niet.
Zeker in het Nederlands heeft Siri betere ondersteuning. Maar qua spraakherkenning (Engels) wint Google's Assistent het wel. Ik heb hem wel in het Engels staan (omdat je dan meer functionaliteit hebt) maar wordt zeker niet altijd goed herkend (temeer omdat mn uitspraak belabberd is :) )
Wie er in zn totaliteit meer kan, weet ik eigenlijk niet. Gebruik Siri alleen voor de grapjes en Google Assistant alleen in de auto. Vind het wel jammer dat je bv niet kan zeggen Google, play music from the 70's
Dat kan prima hoor, als ik tegen Google "play music from the 70's" zeg, gaat hij dat gewoon doen. Zowel met Spotify als Google play music als muziekdienst
Oh dat was mij nog niet gelukt, als ik dat vraag krijg ik alleen zoek resultaten.
Ik gebruik Android Auto al een half jaar in 't Engels (eerst gewoon op telefoon, nu in nieuwe wagen geïntegreerd in infotainment). Dat werkt echt steengoed. Listen to X by Y etc worden altijd perfect herkend. Best aangenaam!
Maar listen/play X by Y is natuurlijk meer gespecificeerd dan Listen to Y. Misschien als hij had gezegd Play Roxanne by the police, dat ie het wel goed gedaan had.
Welke telefoon heb je? Misschien heb je een verouderde Android versie, misschien doet je microfoon het niet zo goed. Of heb je ooit waterschade opgelopen? :?

[Reactie gewijzigd door Dion33 op 28 september 2017 17:45]

Heb een S5 Neo draaiend op marshmallow en in uitstekende conditie. Wel wat gedateerd ondertussen maar zou prima met Google's spraakassistent overweg moeten kunnen.
Heb je het al eens getest op de telefoon zelf ? Dus Play music by the police? Als ik het test op mn OnePlus met Nougat, herkent ie wel dat (engels weliswaar)

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 28 september 2017 18:00]

Het betrof een test terwijl de auto stil stond en de mic aan mijn mond. :-)
Overstuurd dus.
ook weer niet zooo dichtbij
Android Auto werkt in de auto zelfs met veel geluid en de muziek aan. Bixby werkt zelfs foutloos als er muziek op staat en er drie dames door elkaar kwebbelen, ging alleen de fout in toen ik moest hoesten en accepteert complexe verzoeken (beter dan veel mensen die ik ken)!
In de auto via een Bluetooth Jabra Cruiser 2.
Siri op de iPhone 6 Plus van mijn vrouw gebruiken wij ook voor de humor, bij de meeste vragen komt zij met een grappig (fout) antwoord.
Is niet een apparaat waar ik persoonlijk zelf zo veel interesse in heb, aangezien mijn ps4 voor mij voldoed voor al mijn multimedia doeleinden. Maar is wel interessant apparaat, heb er alleen nog maar goed nieuws over gehoord.
Klopt. Ik heb ook een PS4 en vind dit een zeer mooi apparaat. Had ik geen PS4 had ik de Shield zeker gekocht. Zeker omdat ik nog zelden game op de PS4 en het alleen gebruik met Plex, en voor eventueel de keer dat ik een Bluray kijk.
Ik ben de update ook aan het binnenhalen!
Heb de taal in het Engels staan.
Niets dan lof voor Nvidia! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door B3rtj3666 op 28 september 2017 20:25]

Het is dat onze internetverbinding zo belabberd slecht is, anders had ik 'm al in huis gehad. Nog ongeveer een half jaartje wachten en hopelijk... Hopelijk is de verhuizing er dan door en kan ik een nieuw obstakel gaan aanpakken: mijn partner...
Helaas niets in de update over de HEVC bug :'(
Hmm ik heb hem al, dus niet alleen Amerika. Maar mijn VPN stond wel naar Amerika. Dus misschien is het dat dan?