Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony voegt eind dit jaar Google Assistent toe aan nieuwe generatie tv's

Door , 49 reacties

Sony is de eerste fabrikant die Google Assistent voor zijn televisies met Android TV aankondigt. Eind dit jaar verschijnt er een firmware-update voor de tv's die het bedrijf dit jaar uitbrengt. Met de assistent kunnen ook andere apparaten dan de tv bediend worden.

Gebruikers kunnen na het doorvoeren van de firmware-update later dit jaar de microfoonknop indrukken en de Google Assistent gebruiken, meldt het bedrijf in een update over de Amerikaanse beschikbaarheid en prijzen van zijn nieuwe lichting tv's. Met stembediening kan de assistent dan vragen beantwoorden, films en video's vinden of bijvoorbeeld uitslagen van wedstrijden tonen. Daarnaast is de assistent in te zetten om externe apparaten zoals dimlampen te bedienen, mits die dat ondersteunen.

Sony kondigde zijn nieuwe lijn tv's met Android TV in januari aan. Het gaat om 4k-lcd-televisies met hdr in de X-lijn in de formaten 43", 49", 55", 65" en 75" en om oledmodellen van 55", 65" en 77" in de Sony Bravia A1-serie. Alle tv's bevatten een '4K HDR X1 Extreme'-processor en kunnen apps draaien en video's streamen via de ingebouwde Chromecast-functionaliteit. Van de lcd-tv's is het duurste model de XBR-75X940E met een prijs van 7500 dollar, omgerekend en met btw 8530 euro. Het goedkoopste model, de XBR-43X800E, kost 1000 dollar, wat omgerekend en met btw op 1137 euro neerkomt.

Tot nu toe draaien alleen Googles eigen Home-speaker en de Pixel-smartphones de Google Assistent. Wel waren er al aanwijzingen dat Google de assistent naar meer apparaten wil brengen. Van onder andere de LG G6-smartphone gaat het gerucht dat deze over de assistent gaat beschikken.

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik nu 2 jaar in het bet bezit van een sony android tv maar mijn ervaring is niet super te noemen.
Ik gebruik het veel Voor plex, kodi en online radio.
Mijn tv is niet echt stabiel en blijft regelmatig hangen apps lopen vast.
buiten de standaard sony apps en netflix,werk dts pass through niet in bijvoorbeeld plex, kodi, videoland.

Ik weet niet of of dit in nieuwe versies van androidtv wel goed functioneerd maar ik neem volgende keer geen android tv meer.
Om nu google ook nog mijn tv gedrag te laten screenen. Geen zin in. En ik snap dan ook niet dat Sony niet let op de privacy effecten. LG kan ook een eigen besturingssysteempje hacken. Waarom Sony dan niet? Genoeg linux varianties om iets te prutten. Maar ja dat is managment tegenwoordig. Snapt niet dat je in sommige dingen gewoon zelf moet investeren.
Je hoeft niet zelf te investeren dat is een bewuste keuze die je zelf doet. Maar fabrikanten geven je de mogelijkheid om hun diensten te gebruiken ja of nee.
Kijk eens naar dit stukje over gedragsbeinvloeding van de burger: https://motherboard.vice....ur-likes-helped-trump-win
en dan nu de multiplier google daarover heen...

[Reactie gewijzigd door oks op 14 februari 2017 19:47]

Ben ik de enige die eigenlijk helemaal niet zit te wachten op die soort functionaliteiten en het liefst weer teruggaat naar een tv die "dom" is. Als ik een slimme tv wil hebben dan hang ik er wel een Framboosje aan o.i.d.

Ik kan overigens best begrijpen dat een spraakfunctie / assist voor mensen met een beperking echt een uitkomst is.

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 10 februari 2017 10:01]

Nee, maar ik ben vast ook niet de enige die wel fan is van een (goed geimplementeerde) smart-tv. Ik zit juist helemaal niet te wachten op al die losse kastjes en vind het juist heerlijk om gewoon 1 apparaat te hebben waar alles in zit.

Dat ze altijd wel iets weten te vernachelen is ook weer waar, cpu power is matig te noemen en ook de sw is voor verbetering vatbaar. Maar eigenlijk voldoet het al met al best prima...
Nee, maar ik ben vast ook niet de enige die wel fan is van een (goed geimplementeerde) smart-tv.
En daar zit het probleem!

Het smart deel van een smart tv draait op een manke SoC, de software is matig, en de software krijgt geen of nauwelijks updates.

Mijn Samsung smart tv, 7 jaar oud, heeft NetFlix en YouTube apps die het niet meer doen. Zit je alsnog aan externe kastjes vast!
True, dat is inderdaad meestal het probleem... Maar een smart-tv an sich vind ik heerlijk. En op zich maakt het smart-stuk het tv kijken an sich niet slechter (het reageert misschien iets minder snel allemaal, maar dat is met digitale tv an sich al het geval vergeleken met analoog).

En juist die support is de reden dat ik voor een androidtv heb gekozen, in de hoop minder afhankelijk van de fabrikant zelf te zijn voor apps als netflix, youtube, etc.

Anyway, smaken verschillen en ik snap dat niet iedereen een smart-tv wil of hoeft. Maar ik wilde alleen even aankaarten dat er ook zat mensen zijn (inclusief mezelf) die dat juist specifiek WEL willen ;)

Maar inderdaad, op de een of andere manier lijkt het een beetje een gebied te zijn waar de fabrikanten zich makkelijk van af willen maken helaas.

Overigens ondertussen best wat updates gehad van Sony hoor, met veel fixes (vooral in het begin was het een drama met deze android tvs schijnt) en als iets werkt hoeft het ook niet geupdate te worden van me... En de sw an sich is niet matig imo, alleen is de hw underpowered.
En de sw an sich is niet matig imo, alleen is de hw underpowered.
En vlak daarvoor:
Overigens ondertussen best wat updates gehad van Sony hoor, met veel fixes (vooral in het begin was het een drama met deze android tvs schijnt)
;)

Maar goed, genoeg daarover. Geniet van je smart tv, zolang het gaat! Zo ben ik ook begonnen. Maar nu, met het smart deel extern, merk ik pas hoe erg ik moest "afzien" met trage hardware en brakke software.
Mijn lg B6 werkt prima en snel (zeker na het eerste laden)

Ik ben tevreden over wat het doet een wat ik er mee kan.
Ik gebruik bv YouTube nu veel meer op mijn tv dan bij mijn vorige tv met Chromecast

Netflix, Amazon prime werkt allemaal prima
Probleem is wel dat alle apparaten tegenwoordig smart zijn. Zelfs Bluray spelers, receivers. Je hebt dan een flinke overdaad aan dezelfde functionaliteiten die op het ene apparaat fijner werken dan op het ander.
Doe mij maar een domme TV en een slimme HDMI plug. Op zo'n manier lijkt het toch 1 apparaat, maar is de 'intelligentie' wel gewoon iedere 2 jaar te updaten. Op dit moment is de chromecast wat mij betreft nog niet slim genoeg. De Apple TV is iets verder en zit aan de uiterste dimensies voor wat er achter de TV is weg te werken. Voor mij mag de ontwikkeling veel meer daar op komen te liggen.
Zijn punt is dan natuurlijk ook dat jouw doelgroep wel word bediend maar de zijne (waar ik ook toe behoor) niet...
Gewoon de netwerk stekker eruit laten en hij is zo dom als je wilt.
Dat heb ik :P Maar tv is alsnog rete traag omdat ie wel van alles opstart.
Kan ook gewoon aan mn tv liggen. Samsungetje

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 10 februari 2017 10:32]

Yep, en PCtje er naast zetten waar *jij* de baas op bent...
Vast niet de enige, maar sommige features, zoals HDMI-CEC, zijn erg prettig om te hebben. De rest mogen ze trouwens vervangen door Chromecast built-in (met een breed scale aan codec support vergelijkbaar met Nvidia Shield TV) en een goed geïmplementeerde Miracast.
Ik heb nu ook een "smart"-TV, maar als het even kan gaat een volgende TV weer het liefst dom worden. Dat smart gedeelte loopt vaak binnen de kortste keren hopeloos achter en het gebruikers gemak is vaak beperkt.
Veel beter om een TV slim te maken door middel van een extern kastje (chromecast of iets dergelijks).

En praten tegen mijn apparaten is nog steeds niet iets wat ik van plan ben om te doen.
Voor stemcommando's (praten tegen apparaten) is het noodzakelijk dat er een permanente open microfoon in de huiskamer hangt. Wil je dat echt?
Niet per se.
Vaak gaat het met een knop op de afstandsbediening, wat werkt als microfoon. Ook LG heeft dat. Ik heb het bewust niet aangezet na het bekijken van de voorwaarden, maar het staat niet permanent aan.
Ehm. Jij vertrouwd er op dat de microfoon fysiek is uitgeschakeld als je op de knop duwt.... of is de implementatie ervan alleen maar een vlag in de interpreter om niets te activeren van wat beluisterd wordt.

Mijn vermoeden is dat de signaal processing altijd plaats vindt (minimaal het lokale deel), maar het meest waarschijnlijk niet op geacteerd wordt, hetzij door het kanaal naar een STT backend nog niet open te zetten hetzij door niets te doen met het antwoord... maar dat zijn details die niet in handleidingen te vinden zijn.
De knop is geenszins een schakelaar tussen microfoon en DSP chip.
Net zoveel als ik vertrouw in het accepteren van de voorwaarden... Er zitten geen batterijen in die 'slimme' afstandsbediening. Ik gebruik de domme.
En dan wordt er een advertentie op TV getoond die allerlei commando's roept en dan heb je het vlaggen :)
cfr: Thuisapparatuur reageert onbedoeld op Google-commercial
Mee eens, Daarnaast heeft Sony bewezen geen respect voor privacy te hebben. Na het rootkit schandaal heb ik Sony daarom volledig geboycot. In combinatie met Google lijkt het me helemaal een ware nachtmerrie. (nee ik gebruik ook geen smartphone).
Ik heb een maand geleden mijn eerste Sony tv gekocht. En dat word ook gelijk mijn laatste, ik krijg continu meldingen in beeld dat de USBmgr gestopt is. Als ik de melding wegdruk komt die weer in beeld, alleen na een harde reset blijft de melding tijdelijk weg. Het kan zijn dat dit een Android TV iets is, maar ben er niet blij mee.
Sony zou beter eerst kunnen beginnen met het toevoegen van NPO Uitzending Gemist aan hun Smart TV. Reden om met een grote boog om Sony Smart TV's heen te lopen.

(op hun Sony Entertainment Network https://www.sony.nl/electronics/sony-entertainment-network)

Android TV zal het probleem niet zijn. Maar wanneer je een jaar geleden een Sony TV hebt gekocht.....

[Reactie gewijzigd door voorstad op 10 februari 2017 10:07]

Je kunt gebruikmaken van de HBBTV implementatie van NPO 1, 2 en 3 (rode knop AB gebruiken als je op een van die zenders bent) voor Uitzending Gemist of de 'TVNL' app uit de Play store downloaden. Ik kijk al maanden met veel plezier NPO Uitzending Gemist op mijn Sony AndroidTV.

Die reden om er met een grote boog omheen te lopen is er dus niet ;)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 10 februari 2017 10:37]

Daar heb je dan wel tv ontvangst voor nodig?
Voor de HBBTV-oplossing wel, voor de TVNL app niet.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 10 februari 2017 10:38]

Of je kan altijd nog kodi instaleren en het via de npo add-on op kodi kijken :)

[Reactie gewijzigd door johanneswk op 10 februari 2017 10:10]

Sony moet een uitzending gemist app maken en dat toevoegen aan de play store?

Sinds wanneer zien we Sony als ontwikkelaar voor Nederlandstalige apps?
Precies, we betalen als Nederlanders allemaal mee aan de NPO, maar een Andrid TV app maken is blijkbaar een onmogelijke taak.

Dat Sony dat maar moet oplossen is een nogal bizarre redenering.

[Reactie gewijzigd door i7x op 10 februari 2017 10:35]

"Reden om met een grote boog om Sony Smart TV's heen te lopen."

Reden voor jou. Ik vind het absoluut geen gemis.
Toen ik afgelopen december een Sony TV kocht had ik dit probleem ook, maar sinds ze Android TV gebruiken kan je gewoon vanuit de NPO app op elk ander apparaat casten naar je TV.
Net zoals de inmiddels 7 jaar geleden gehypte videodienst video unlimited van sony

Nog steeds niet in de majority of the eu beschikbaar.
Terwijl er buiten ons reclame gemaakt wordt voor 50 cent per film komend weekend

Weet nog goed de psvita tv, gezien op de doos gewoon stond ' download de nieuwste blockbusters zoals spiderman'
Maar sony geen commentaar gaf als je als klant vroeg wat/hoe/ waar dan
Leuk, maar dat hele Android TV draait überhaupt nog voor geen meter op de huidige Sony TV's.... Hoeveel rare bugs en andere ongein ik vrijwel altijd ondervind bij gebruik. Bovendien zouden de 2015 TV's ook naar Android 6 gaan eind vorig jaar, ook niet gebeurd. TV is prachtig en beeld ook, maar software compleet ruk.
Mwah, overdrijven is ook een vak...

Heb zelf de W805c en hoewel het zeker voor verbetering vatbaar is zou ik het absoluut geen 'voor geen meter draaien' willen noemen.

Performance laat te wensen over en soms spelen er wat bugs op ja, maar met de meest recente firmwares zijn de meeste problemen voor zover ik zie opgelost en is het goed genoeg voor dagelijks gebruik.

Neemt niet weg dat ik graag een krachtigere socket had gezien en hoop dat android 6 vlot uitgerold wordt.
Zelf heb ik de X830C met Android TV en met de MT5890 soc. Het is inderdaad niet rap maar kan uitstekend 4K@60Hz decoden en draaien en dat is alles dat er momenteel van een video-soc gevraagd mag worden.

Het grote voordeel is dat je kodi kunt installeren. Volgens mij kon dat alleen maar op sommige Philips smarttv's en op die van Sony. Daar kan geen ander merk aan tippen. Een vriend van me schept op over zijn Samsung maar die kan geen kodi installeren.

Het mooiste zou nu zijn wanneer de interne tuner zou worden ondersteund via een Sony addon in kodi. Sony kan dan de opnamefunctie beperken tot het eigen toestel maar dan heb je een volledig mediacenter op je Sony tv geinstalleerd. Daar kan niemand tegen op.
Ik wil gewoon tv kijken en niet geconfronteerd worden met bugs in mijn tv. Wat is er smart aan een tv als dergelijke dingen je zo nu en dan in de weg staan om het apparaat naar wens te gebruiken?
En dan is de vraag; wat wordt het Android TV update-beleid? Gaan we deze functionaliteit ook op Sony's Android TV's van dit en vorig jaar terugzien?
Het Android TV update-beleid staat los van de Google Assistant. Dat is gewoon een App die beschikbaar is voor Android + de Google Home Appliances. De Google Home is niet gebaseerd op Android, maar op Chrome OS.
"Tot nu toe draaien alleen Googles eigen Home-speaker en de Pixel-smartphones de Google Assistent. Wel waren er al aanwijzingen dat Google de assistent naar meer apparaten wil brengen."

De assistent is ook al beschikbaar op de nieuwe LG watches en de Nvidia shield.
Assistent is nog niet officieel beschikbaar op de Nvidia Shield (in tegenstelling tot wat op een aantal crapsites staat), Google Voice Search wel.
Komt die firmware ook voor de tv's van vorig jaar?
Ik heb namelijk net ergens in september 2016 of zo een nieuwe sony tv met android tv etc gekocht en zo'n microfoon in de AB.
Ben bang van niet. Hier het zelfde verhaal. Alleen heb ik Mn tv 3 weken hier een Sony bravia sd85
oke, ik heb de XD8305 Series met 4k en hdr en android tv etc, lijkt mij toch niet moeilijk om daar de zelfde soort firmware voor te maken?
lijkt mij misschien zacht gezegd ook wel iets waar recht op mogen hebben, omdat het type tv amper een jaar oud is. ;(
Best jammer om te leZen dat Mn tv 2016 model Sony sd85 4K met HDR en Android tv dus niet ge-update word
Krijgen we dan ook na een paar jaar weer een vervelende melding dat het "smart" gedeelte niet meer functioneert, zoals bij Philips onlangs het geval was? Of dat we geen beveiligingsupdates meer krijgen? Of dat er massaal data wordt verzameld via Google? Of reclame in onze smart-menu's?

Om heel eerlijk te zijn vind ik de hele "smart" rommel die men nu in TV's stop een doorn in 't oog. Wat extra functionaliteit is prima, maar niet als dat op de bovenstaande manier wordt gedaan en bijgehouden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*