Sony kondigt 55", 65" en 77" 4k-oled-televisies aan

Sony heeft op de CES een nieuwe televisielijn aangekondigd die gebruikmaakt van oled-panelen. De nieuwe Sony Bravia A1-televisies komen beschikbaar in de formaten 55", 65" en 77" en beschikken over een audiosysteem dat in deels de voet en deels in het scherm verwerkt zit.

Het speciale audiosysteem van de A1-lijn is door Sony Acoustic Surface gedoopt. Volgens de fabrikant wordt niet gebruikgemaakt van normale speakers, maar trilt het complete scherm om geluidsgolven voort te brengen. De A1-televisies zijn voorzien van een voet in de vorm van een kickstand waarin tevens de subwoofer en de aansluitingen verwerkt zijn.

De televisies draaien op Googles Android TV-besturingssysteem, waardoor het mogelijk is om apps te installeren en video's te streamen via de ingebouwde Chromecast-functionaliteit. Alle A1-modellen kunnen overweg met hdr-beelden op basis van de Dolby Vision-standaard, via zowel de hdmi- en usb-ingangen als internetstreams. Deze beelden worden verwerkt door Sony's eigen '4K HDR Processor X1 Extreme'

Hoewel Sony al eerder oled-schermen heeft getoond, ging dat vaak om prototypen of speciale schermen voor de visuele industrie. Wel bracht het bedrijf in 2008 de XEL-1 uit, een kleine oled-televisie van 11". Dit is de eerste keer dat de fabrikant een lijn grote oled-televisies voor consumenten op de markt brengt. De panelen in de televisies zijn afkomstig van LG Display, dat ook oled-panelen aan fabrikanten als Philips en Panasonic levert. Wanneer de televisies uitkomen en wat ze moeten kosten is nog niet bekend.

Sony oled-televisieSony oled-televisieSony oled-televisieSony oled-televisieSony oled-televisieSony oled-televisie

Door Wout Funnekotter

Hoofdredacteur

05-01-2017 • 02:12

96

Reacties (96)

96
91
43
9
0
21
Wijzig sortering
Ik heb medelijden met Sony... Een LG display, een Google OS, vast een Qualcomm chipset.. wat maken ze nog zelf in het huis Trinitron? Een 4K HDR chipset?? Dat is je unique selling point? We kunnen 4K doen? PlayStation dat kunnen ze, maar het vertaald zich niet door

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 23 juli 2024 21:16]

Op de display markt heb je met oled de volgende merken die schermen produceren voor tv's:
  • lg
Er is dus niet zoveel concurrentie op de oled markt, voorheen maakte samsung oled tv's maar daar zijn ze mee gestopt toen lg een veel goedkopere manier had uitgevonden om oled panelen te fabriceren en deze uiteraard heeft gepatenteerd.

Uiteraard probeert sony het wel, in samenwerking met hitachi en toshiba is japan display ontstaan, een grote speler op de lcd markt.

Het is dus voor de meeste fabrikanten een kwestie van door innoveren tot er een betere techniek is dan oled of een goedkopere manier dan lg die niet is gepatenteerd om oled panelen te fabriceren. In de tussen tijd is het dus simpelweg het verbeteren van lcd panel door modernere technieken zoals micro dimming and hdr10.
Zou iemand kunnen verduidelijken wat dat patent van LG inhoudt?
LG maakt OLED panelen met alleen witte OLED's. Hier leggen ze een kleurenfilter overheen om de primaire kleuren te krijgen. Dit is een betrouwbaardere manier omdat alle witte OLED's dezelfde levensduur hebben.

Sony onder andere maakte OLED panelen met OLED's in de primaire kleuren, maar blijkbaar heeft een rode subpixel niet dezelfde levensduur als de blauwe en de groene. Dat was een issue. En LG heeft hun manier van witte subpixels met een kleurenfilter gepatenteerd.

edit. primaire kleuren ipv primitieve natuurlijk, dank R-v-R

[Reactie gewijzigd door maxxie85 op 23 juli 2024 21:16]

Je bedoelt blauw. Blauw was 2 x zo groot als een rode en groene Oled omdat blauw 2 x zo snel vervaagt. ;)

Dit was zo bij de Samsung OLED's en ik dacht dat Sony dezelfde techniek gebruikte.

"Two problems facing mainstream OLED production are the relative lifespan of the "blue" pixel, and a relatively low yield"

Verder klopt je verhaal wel.

Ook schijnt het dat OLED problemen kan hebben met inbranden.
ik wist het niet precies meer dus ik had gewoon een voorbeeld gepakt.
Geeft niet. ;)

Het totaalbeeld klopt nu weer. :)
Sony onder andere maakte OLED panelen met OLED's in de primitieve kleuren
Maakte? Doen ze nog steeds alleen niet voor de cosumenten markt

Professional OLED Evaluation Monitors
Okee, daar was ik niet van op de hoogte.
Ik denk dat je primaire kleuren bedoelt i.p.v. primitieve kleuren.
hahaha wauw, ja dat bedoel ik zeker 8)7
Het is een patent dat ze gekocht hebben van Kodak. Het komt er op neer dat het paneel gebruik maakt van witte leds, met een kleurfilter er voor. Elke led is dus hetzelfde. Dat zorgt voor eenvoudiger productie en het op dezelfde manier afnemen van de lichtopbrengst van de leds. Een kleurfilter er overheen is simpele techniek. Dit is veel goedkoper te fabriceren dan een paneel met een matrix van rode, groene en blauwe leds.
Ik heb even gezocht naar die patenten, maar het is nogal een warboel van patenten. een ervan is hier http://www.google.ch/patents/US7646366

Wat ik me nu afvraag is hoe lang het patent geldig is. In de patentensites die ik vind staat alleen de overleggingsdatum en de publicatie/acceptatie datum, niet hoe lang ze geldig zijn.

Van de warboel van patenten die ik tegenkwam en het feit dat KODAK OLED al gespecificeerd had in de jaren '70 vermoed ik dat patenten eeuwig worden gemaakt door er nieuwe patenten bovenop te stapelen.

Maar nog steeds vraag ik mij af hoe ik de afloopdatum kan vinden. Heeft iemand een hint?
Er is nog JOLED, waar SONY ook in zit. Maar voorlopig heeft JOLED nog geen marktrijpe panelen.

http://www.oled-info.com/joled
De software en chip technology is net zo belangrijk voor goed beeld.
Je kan mooie panelen maken maar het moet ook aangestuurd kunnen worden.
De engines die Sony op hun televisies heeft behoren al jarenlang tot de beste.

Overigens is het al jaren normaal zelfs in tijd van de beeldbuis televisies dat die gemaakt werden door andere fabrikanten....
Sony heeft zelf maar weinig chipsets gemaakt (waren bijvoorbeeld klant bij Philips, ITT, Siemens), dus dat is alvast niet raar. De "eigen" LCD en LCD/LED panelen waren ooit 50% Sony en 50% Samsung, maar dat is ook al jaren geleden aan Samsung verkocht. Business as usual, het is gewoon te moeilijk en te duur voor elke fabrikant om zijn eigen panelenfabriek drijvende te houden. Philips verkocht zijn aandeel al heel lang geleden aan LG, en bijvoorbeeld ook Panasonic en Hitachi werkten samen.

Dat gaat niet anders dan vroeger met beeldbuizen. De meeste apparatenfabrikanten maakten die ook toen al niet zelf, al waren er wel banden tussen fabrieken (in Europa had je Philips Components, dat gelieerd was aan Philips, Standard Elektrik Lorenz dat gelieerd was aan en eigendom is geweest van ITT, Nokia en later Panasonic, WF dat eigendom werd van SDI (Samsung) en Videocolor dat gelieerd was aan Thomson). Sony maakte toevallig wel beeldbuizen in eigen huis (en liet in licentie produceren), maar dat was vooral een kwestie van koppigheid want Trinitron was een gelukkig goed genoeg uitgevallen noodgreep alleen maar omdat het systeem zoals ze dat wilden maken niet lukte en het hun eer te na was om schaduwmaskerbuizen in licentie te nemen.

Hoe dan ook, het wordt algemeen aangenomen dat de fabrikant van het mainboard en de kast de fabrikant van de televisie is.

Alternatieve zienswijze is dat je het merk als fabrikant beschouwt, zoals hierboven in het artikeltje "Philips" staat terwijl de fabrikant eigenlijk "TP Vision" of zelfs "TPV" is.

En tenslotte de "follow the money" zienswijze die soms voor importheffingen en dergelijke wordt gebruikt: de fabrikant van het duurste onderdeel is de fabrikant. Dan kom je vaak weer wel op het LCD-paneel uit. Technisch gezien is dat onzin, maar economisch zou je het zo kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 21:16]

Mhua, ik vermoed dat je onderaan de streep geen medelijden hoeft te hebben met Sony. En vergeet niet, voor de comsument boeit het niet. Uiteindelijk toch beter goed 'gejat' dan slecht gekopieerd.
Natuurlijk boeit dat de consument weldegelijk.

LG kan comfortabel zijn prijs hoog houden, zowel voor consumenten als voor andere producenten. Pas als een andere fabrikanten goedkopere en als het even kan betere OLED panelen gaat leveren, krijg je concurrentie. En concurrentie zorgt voor lagere prijzen.

Zolang LG de enige fabrikant is, blijven deze panelen krankzinnig duur.
Zo krankzinnig duur zijn die niet meer hoor
Je hebt al een 65 inch OLED van LG voor 3200,-
Mijn 65 inch Sony LED was een half jaar geleden duurder dan dat.....

Je betaalt voor kwaliteit.
Ja je hebt vast ook voor 1000 euro een 65 inch tv met ede led, maar ik koop liever gewoon goed spul anders erger ik me kapot aan de backlight bleeding, artifacts brakke motion, lage refreshrates....
Anoniem: 813437 @Raindeer5 januari 2017 02:55
Omdat mensen Sony in de kou hebben laten staan. Innovatieve dingen willen mensen voor een habbekrats. In 2008 kwam Sony met een oled tv xel-1. Maar cheapskates willen koreanse kopieer meuk over Japanse kwaliteits spul. Erg jammer hierdoor verdwijnt de productie van elektronica uit jap. En gaat naar China. Kijk wat er van die gave laptop modellen vaio ux of vaio P Bijv. made in Japan gemaakt is. Bijna niks meer. Troep wat een jaartje meegaat doet het tegenwoordig goed. En het liefst zo goedkoop mogelijk.
Dat is het probleem met innoveren. Het is duur en je product slaat veel al niet goed aan.

Toen Microsoft met hun eerste 'tablet computer' kwam sloeg dat ook niet aan.. de techniek was er nog niet volwassen genoeg voor en het gebruiksgemak ook niet.
Die Sony Vaio laptops waren zeer strakke stijlvolle kleine laptops.. maar schreeuwend duur voor de 'specs' die je er voor terug kreeg (let wel dit was in de tijd vóór we op de 'kleiner is beter' bandwagon gesprongen waren).

Zie dan ook het geweldige succes van Apple. Weinig innovatiefs maar ze weten wel de juiste techniek op het juiste moment aan de man te brengen...
iPod: er bestonden al veel langer mp3 spelers, maar niet met een 60GB HDD erin.
iPhone: er bestonden al langer 'smartphones' (en ja, ook smartphones waarmee je kon copy&pasten! :+ ) maar hun capacitief touchscreen ontworpen voor vingerbediening met grote pictogrammen was gewoon slim. De eerdere 'palm' producten of windows mobile producten (denk HTC titan 1, 2 etc) sloegen ook nooit echt aan.. zelfde met de Nokia Communicator lijn (9000 etc).

Laten we wel wezen, wie koopt er nou een 11" oled TV in 2008. Maakt me geen drol uit dat het het mooiste beeld leverde dat je ooit hebt gezien (voor die tijd), niemand gaat hun 24-30inch TV (volgens mij normale maten in die tijd) vervangen voor een KLEINERE tv wanneer fabrikanten juist uitkomen met grotere modellen a la 40 of 50 of zelfs 60 inch...

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 21:16]

Anoniem: 857195 @Ayporos5 januari 2017 12:08
Klopt. Maar tv kijken op 5 inch amoled mobiel blijft voor mij ongeëvenaard qua beeld beleving.
Ik zou die 11 inch Sony destijds wel gekocht hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 857195 op 23 juli 2024 21:16]

Dit dus, japan was een enorme innovator in de tech industrie. De kwaliteit is in veel gevallen nogsteeds ongeevenaard met wat sony bouwde jaren terug. Nu zie je dat voornamelijk terug in hun vormgeving.
Inderdaad. Vaio desktop uit 2006 loopt nog als een zonnetje. Zelfs geen versleten lcd.
Acer all in one met android (DA223HQL) is precies na 24 maanden dood.
Hoewel de Acer het prima deed , krijg ik toch de indruk dat het de kwalificatie ondeugdelijk product verdiend.
Sony gebruikt een LG paneel, maar doet het design van de TV, en de image processing, een van de redenen waarom mensen de TV zullen kopen, zelf.
Vroeger Maakten de Japanners alles na, tegen eenlagere prijs en op de duur beter dan het origineel. Als ze dat nu ook doen met tv`s dan klaag ik niet als consument.
Noem mij eens één televisie fabrikant die de meeste onderdelen zelf ook ontwikkelt en produceert.

Daarnaast is volgens mij LG de enige die OLED TV schermen goed en goedkoop kan produceren en dankzij hun patenten heeft bijvoorbeeld Samsung hun OLED productie eerder in de ijskast gezet (en overigens weer met een nieuw procédé opgestart)
Nu maar hopen dat die stand eraf kan anders kan hij dus niet aan de muur. Ik zal je zeggen dat ik zo'n dure televisie niet eens neer DURF te zetten met die twee kleine boeven van mij. Zal er maar eentje tegenaan lopen en dat ding valt om , daar moet je toch niet aan denken.Nou heb ik wel een verzekering maar toch. Mijn tv hangt veilig aan de muur.
Die stand zal er zeker niet af kunnen. Als je kijkt naar de dikte van de TV en van de stand dan zal alle electronica in de stand zitten.

Ik verwacht eerder dat de stand zelf van VESA gaten voorzien zal zijn en dat je heb dus met de stand aan de muur kunt bevestigen.

Het zou vreemd zijn als het helemaal niet mogelijk was; Veel platte TVs worden aan de muur of aan een arm bevestigd; ik geloof nooit dat Sony die hele doelgroep gaat afschrijven voor zo'n design.
Het is eigenlijk gewoon een kickstand als je het zo bekijkt (lijkt er althans op). Alles zit in de stand idd en je kan het staand positioneren. Klap je het dicht kan je het zo tegen de muur aan monteren. Geniaal ontwerp eigenlijk, geen aparte stand nodig en toch makkelijk te bevestigen. Enig minpuntje als het zo werkt: je kan de TV niet recht staand hebben, je hebt dus altijd een kijkhoek. Als je iets hoger zit is dat wel fijn maar als je lager zit is zo'n hoek niet handig.
op de muur bevestigt klapt de stand dicht , dus gewoon vlak op de muur
https://www.sony.co.uk/electronics/televisions/a1-series
kijk maar op het plusje bij de foto met stand
Dat is ook wat ik zeg...?
je hebt gelijk als ie met stand staat staat ie schuin
Meen mij te hierinneren dat bij eerdere bravia's de naar achter gekantelde positie als feature werd genoemd. Zodoende zou je minder kans hebben op reflectie van ramen en via de tv meer naar het plafond kijken.
Sowieso razend irritant, die glanzende schermen. Ik haat glanzende schermen, spiegeling is echt ruk.
Hoewel ik het met je eens ben snap ik ook wel dat er geen diffuus paneel word geplaatst op een tv die juist details moet tonen. Zeker wanneer deze met 5-10 gelijken in een showroom staan.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 23 juli 2024 21:16]

Het zou geweldig zijn om een echt ontspiegeld materiaal te vinden :)

Diffuus hoeft niet perse natuurlijk.
Gelukkig maken kijkhoeken niet veel uit bij OLED tv's
dat wil je niet, want dat dat is (deels) de subwoofer. Sony zal wel andere modellen uitbrengen die je wel kan omhoog hangen :-)
Waarom zou je dat niet willen omdat het de subwoofer is? Waarom zou dat verschil maken?

Als de subwoofer in de TV zelf ingebouwd zou zitten zou je hem ook gewoon aan de muur kunnen hangen. Ik zie niet in hoe dat verschil gaat maken.
(buiten dat je een TV met subwoofer überhaupt niet op wilt hangen omdat daarmee een deel van de functie van die subwoofer verloren gaat)
omdat, zoals ik het zie op de afbeelding, de box naar de muur gericht is ;-). Dat is nefast voor de ophanging, en het geluid. En daar betaal je bij dit specifieke model net voor.
Ik denk dat je de plaatjes met een hele grote korrel zout moet nemen. Zo zie ik bijvoorbeeld nergens aansluitingen op de voet terwijl het verhaal verteld dat ze daar wel op zouden zitten. Daarnaast zie je ook nergens een mogelijkheid om op te hangen terwijl, zoals ik al eerder stel, het niet waarschijnlijk is dat dit niet op de hangen is.
Ik zie echter geen gaten in de achterkant bij de stand, en ook al zou dat wel kunnen, dan komt de tv toch een behoorlijk stuk van de muur af, die stand ziet er erg dik uit.
Het is niet raar dat je geen gaten ziet. Het zijn namelijk geen fotos. Het zijn renders. Dit is dus ook niet hoe het er in werkelijkheid uit zal zien.

En hoewel de stand er mischien dik uit ziet, is de totale dikte als het ding ingeklapt is, niet veel meer dan van een TV waar alles in de body zelf zit. Nog sterker; het is waarschijnlijk dunner dan de CCFL TV die ik hier heb staan......
Mooier zal zijn dat je de stand (electronica) er gewoon af kunt halen en met een kabel naar de tv kunt gaan, welke je aan de muur kan hangen. Net als bij de nieuwe LG. Alleen die soundbar ziet er naar mijn mening niet uit, maar smaken verschillen.
Er helemaal af zal niet kunnen, maar ik hoop eigenlijk wel dat je hem deels kan loskoppelen waardoor er nog een enkele dikke (platte) kabel van het scherm naar de stand loopt. Scherm mooi plat aan de muur en de 'stand' netjes opgeborgen in een kastje.
De Sony A1 televisies kunnen 'plat' aan de muur worden gehangen zie ook: https://www.sony.nl/electronics/televisies/a1-series

[Reactie gewijzigd door Makie op 23 juli 2024 21:16]

Jammer van die kickstand. Ik wacht op een monitor (vvor aan de muur) met HDMI 2.1. Hieraan koppel ik dan mijn eigen mediacenter. Een aparte geluidsinstallatie (b.v. soundbar) voltooid het geheel.

N.B. Absoluut geen behoefte aan ingebouwde Android of iets dergelijks.
Absoluut geen behoefte aan ingebouwde Android of iets dergelijks.
Ik heb zelf op mijn kantoor een Sony 4K televisie met Android. De reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat het voor mijn gevoel meer open was dan de proprietary besturingssystemen van andere merken. In de praktijk heb ik na een aantal maanden wat gemixte gevoelens.

Voordelen
  • Veel applicaties en mogelijkheden beschikbaar. Ik heb op kantoor geen TV signaal en gebruik uitsluitend applicaties om beelden te genereren. Bijvoorbeeld een goede HTML5 browser om een realtime monitoringscherm weer te geven.
  • Ingebouwde Chromecast waardoor ik zelf of mijn klanten vaak draadloos kan laten presenteren.
  • Plex en Kodi draaien soepel en probleemloos zonder externe apparatuur.
Nadelen
  • Volledig opstarten duurt vaak erg lang, dat is niet erg als de televisie de hele dag aan blijft staan, maar wel storend als je hem even snel nodig hebt.
  • Ondanks het open Android systeem heb je met de stock launcher alsnog weinig controle over de gebruikersinterface. De interface is bovendien niet echt naar mijn smaak, erg rommelig en veel kleuren en afbeeldingen, terwijl ik het zelf liever wat minimalistischer zou hebben. Dit valt overigens niet direct aan Sony te wijten, want ze hebben zich te commiteren aan de Android TV design richtlijnen van Google. Dit is overigens prima op te lossen met een alternatieve launcher.
Ondanks de nadelen ben ik toch blij om Android TV te gebruiken. Een televisie heeft sowieso een besturingssysteem nodig en dan denk ik dat dit de meest open en flexibele keuze is.
Precies mijn idee. Ik kan mij ook niet voorstellen dat iemand met geld voor dit scherm geen geld heeft voor een degelijke audio-installatie of deze vermoedelijk al heeft.
ben ik de enige die zich zorgen maakt over hoe schuin dit ding staat? Deze TV oogt nogal onlogisch, maar we weten nog niet alles. Het lijkt nu nogal dat hij schuin staat als je hem niet aan de muur hangt. En ik heb een vermoeden dat die kickstand er niet vanaf kan, omdat daar alle techniek in zit. Ben wel blij met de ontwikkeling, ondanks dat het allemaal panelen van LG zijn. Zou je toch ook verwachten dat LG de beste panelen zelf houdt ;-)
Het is wellicht afwijkend maar lijkt me niets om je zorgen over te maken. Volgens mij heb ik nog nooit iemand op een laptop zien werken met een rechtstaand scherm. Als ik hier even om mij heen kijk zie ik ook alle monitoren die gebruikt worden in een lichte hoek naar achteren staan. Zoals eerder opgemerkt waarschijnlijk ook handiger om reflecties te verminderen.

Ik vind het een prachtding. Ik ben alleen nog benieuwd naar de inputlag en de prijs. En dan moet ik even gaan kijken hoe ik mijn vriendin overtuig dat onze 42" uit 2007 nu toch echt naar een andere kamer moet ;)
Tip, niet over techniek beginnen met haar, maar de tv in de winkel laten zien. In mijn geval was ze zeer te spreken over het "uiterlijk" van onze nieuwe lg oled tv. HDR, reso etc snappen ze niet, maar hoe mooi de voet is en hoe dun het scherm letten ze weer wel op ;-)
Wellicht wordt het tijd dat tweakers naast 'Buyer's guides' ook 'How to convince your significant others guides' rondom technologie gaat maken. O-)
Als dat audiosysteem goed werkt en behoorlijk geluid geeft kunnen dit wel eens heel erg interessante toestellen worden. Prijs zal echter niet mals zijn verwacht ik.
Het ziet gelikt uit allemaal! Ben benieuwd naar de audiokwaliteit.
Nu is de vraag... Krijgt sony wel de exclusiefe nieuwe oled panalen van LG of juiist de normale zodat de exclusiefe exclusief aan lg blijft
En dat vind ik nog het grootste probleem. Het beste spul houden ze voor zichzelf, wat ik zonde vind daar toch gebleken is dat Sony en Panasonic vaak veel meer uit hun producten weten te halen.
Hij ziet er wel erg mooi uit. En qua inovatie....ben erg benieuwd hoe zoiets zal klinken. Als het wat is scheelt het je een soundbar voor normaal TV kijken en dan hoeven de buizen bakken niet aan ;-)
Ik vraag mij af of die stand nog een beetje kan knikken naar binnen zodat het scherm minder schuin staat. Ben toch van mening dat de beste kijk ervaring recht naar het scherm kijken is ipv via een kijkhoek. Al is die tegenwoordig wel bijna 180.
Wel echt een heel mooi ding. Ben altijd wel fan van sony geweest. Maar mag hopen dat dit scherm sneller opstart.. mijn huidige(2014 model w8) start zo traag op, dat ik de eerste 30 sec niet van kanaal kan switchen en maar moet kijken naar het kanaal waar die de laatste keer op stond...

Als ze nou eens tv's zouden maken waarbij dat (haperige) smart gebeuren mee uitgezet kon worden....

Ben overigens ook wel benieuwd wat de response tijd gaat worden, die liggen altijd behoorlijk laag bij sony's

[Reactie gewijzigd door Akilla op 23 juli 2024 21:16]

Inderdaad, bij mijn sony ook erg vervelend (model uit 2009/2010 ofzo).

Maat van me heeft laatst een van de nieuwere sony-tv's gekocht (hij heeft en nu een jaartje, laat het een 2015 model zijn geweest), en die is minstens net zo traag. Ja, hij heeft allerlei meer dingen zoals integrated netflix enzo. Maar ik had toch wel verwacht dat het wat vlotter zou opstarten. En als je ziet hoelang hij nog moet doen om een youtube- of netflix-app op te starten... Switchen van HDMI input naar eentje waar een PC met browser op zit is 10x sneller. |:(

[Reactie gewijzigd door Kliko op 23 juli 2024 13:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.