Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google: reclame op thuisscherm Android TV is pilot bij alleen Sony-tv's

Google heeft wat uitleg gegeven over de advertenties die eind vorige week in de Android TV-interface verschenen. Het gaat om een pilot bij alleen bepaalde Sony-tv's. De reclame, die niet kan worden uitgezet, is bedoeld om gebruikers te helpen nieuwe content te ontdekken.

9to5Google nam contact op met Google om te vragen om opheldering, aangezien gebruikers op fora als Reddit niet blij waren met de toevoeging. De internetgigant vertelt dat hardwaremakers moesten aangeven dat ze wilden meedoen aan de pilot en dat niet eens iedere hardwarepartner dit aanbod op de mat kreeg. De verantwoordelijkheid voor de Sponsored-rij ligt dus bij Google en Sony.

Google vertelt verder dat het ontdekken van nieuwe content een pijnpunt is bij Android TV. Deze rij met gesponsorde inhoud moest daarbij helpen. De advertenties zijn dan ook alleen voor content die daadwerkelijk via het apparaat toegankelijk is, wellicht nadat een bepaald abonnement is afgesloten. Opvallend is wel dat deze advertenties, die volgens Google voor gebruiksgemak en niet voor inkomsten zijn bedoeld, niet kunnen worden uitgeschakeld.

Google wil graag dat gebruikers die de nieuwe gesponsorde rij op hun Sony te zien krijgen, feedback geven via het send feedback-stemcommando.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

09-04-2019 • 14:20

214 Linkedin Google+

Reacties (214)

Wijzig sortering
Mooie reden om het smart gedeelte van je tv over te laten aan randapparatuur en je tv niet op internet aan te sluiten.
hoezo?
android dozen die je op je tv aansluit kunnen natuurlijk net zo makkelijk voorzien worden van sponsored content. En dat hoeft niet alleen voor Android te gelden maar voor elke fabrikant die dat soort dozen maakt.
Ik heb heb al lang mijn Sony smart TV van mijn netwerk gehaald en een Apple TV geïnstalleerd voor het smart gedeelte. Ik ben 100% zeker dat er nooit reclame zal verschijnen in mijn start scherm
Nou, dat is ook niet helemaal waar.
Apple beveelt volgens mij ook content aan.
Daarnaast worden specifieke applicaties in de app-store extra aanbevolen, omdat Apple denkt (zegt) dat jij die app maar eens moet proberen. Dat is echt niet op basis van liefdadigheid, maar gewoon om extra omzet te genereren.
Dat is niet erg, maar denken dat je buiten de commercie omgaat omdat je een Apple TV gebruikt is niet terecht.
Ik heb expliciet geschreven "start scherm" omdat ik er vanuit ging dat er wel iemand zou stellen dat in de app store er gesponsorde content van ontwikkelaars.

Nogmaals ik ga NOOIT reclame zien in mijn start scherm. Het is helemaal niet erg te zeggen dat je in de Apple TV commercie zal tegenkomen maar we weten allemaal dat advertenties geen verdienmodel is voor Apple. Dat het bij Android er ooit moest van komen wisten we ook want advertentie inkomsten is zowat gans de omzet van Google.
Daar ben ik niet 100% van overtuigd, vooral niet sinds ze die eigen streaming dienst gaan opzetten.
Heel de maatschappij hangt aan elkaar van reclame. Zelfs Netflix met hun betaalde dienst heeft er mee geëxperimenteerd. Het wordt alleen tijd dat bedrijven gaan inzien dat mensen reclame helemaal beu zijn overal. Het wordt tijd voor een nieuw verdien model. Reclame werkt gewoon niet. Het wekt irritatie op, en mensen stappen massaal over op iets anders. Kijk alleen al naar Facebook. Iedereen wijdt de leegloop aan de privacy schending keer op keer. Maar janboerenfluitjes hebben daar helemaal geen weet van. Het enige wat ik hoor is mensen doe afhaken door de hoeveelheid teringzooi die je momenteel voor je smoel krijgt in de tijdlijn. Daarom ben ik ook gestopt met Facebook. Wat ik gewoon niet snap is dat grote diknekjes bij deze miljarden bedrijven zelf niet zien dat reclame door de strot van consumenten stampen tegenwoordig averechts werkt... Ze verdienen miljoenen zijn zo onwijs slim allemaal... Maar zo iets simpels is te lastig om in te zien.
Welke leegloop? Facebook groeit wereldwijd gewoon nog...
Ze hebben al een succesvolle streamingdienst en daar komen ook geen advertenties aan te pas. Zelfs op hun free to play radio station Beats 1 hebben ze geen advertenties.
Dit is een beetje geforceerd zoeken naar overeenkomsten zodat je kunt zeggen ‘Ja maar Apple doet het ook!’

Ja, Apple laat de meest populaire apps zien in de App Store en beveelt de nieuwste films aan die je kunt zien.
Maar dat is iets compleet anders dan gesponsorde content laten zien zoals het gebeurd op Sony TV’s.
Ik was niet specifiek aan het zoeken om Apple te bashen (waarom zou ik?), alleen gaf Monojack aan dat er bij hem nooit reclame zal verschijnen. (Waarbij hij het zoals hij ook opmerkt over zijn startscherm heeft, en ik inderdaad een menu verder zit.)

Denk je dat die aanbevelingen van Apple puur komen op basis van populariteit?
Of zou het zomaar kunnen dat daar een (heel interessant) verdienmodel achter zit?

Apple is geen liefdadigheidsinstelling, en dat hoeft ook helemaal niet. Ik vind het prima dat ze met die aanbevelingen geld proberen te verdienen.

Echter denken dat je niet blootgesteld wordt aan advertenties omdat er geen reclame voor bijvoorbeeld fysieke producten tussen zit zou naïef zijn.
Ik snap je punt. Maar ik heb een Sony en ervaar het niet tot last. Zie soms wel eens dingen dat ik denk. Dat is interessant.
Hoezo?
Je kunt meer aansluiten dan 'Android dozen' op je tv. Mijn Computestick met Ubuntu werkt perfect. Kan er zelfs meer mee.
dat zeg ik toch. Geldt voor meer dan alleen Android. Het hangt gewoon van de fabrikant af of ze er advertenties in stoppen.
In ubuntu en andere vergelijkbare systemen komt geen reclame.
Ubuntu heeft / had anders ook een Amazon knop hoor ;)
Die kun je gewoon verwijderen.
Oke ik bedoel meer dat je dan geen last van reclame hebt, of er in ieder geval vanaf kunt komen.
Maar als het blijft bij aanbevolen content is het nog niet zo erg, zolang het maar niet echt reclame wordt.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 9 april 2019 21:16]

Hoezo?
Je kunt meer aansluiten dan 'Android dozen' op je tv. Mijn Computestick met Ubuntu werkt perfect. Kan er zelfs meer mee.
Wat je er in ieder geval niet mee kunt is 4K beeld vanaf bijvoorbeeld Netflix naar je TV sturen. Voor zo ver ik weet kan dat op een los OS alleen op met een kaby lake+ processor én de Microsoft Edge browser.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 april 2019 20:34]

Alleen heb je dan de keus voor iets anders dan adware, en wordt je tv niet na een paar jaar een "dumb tv"
In dit geval maakt het ook niet uit of je TV nou rechtstreeks op het internet is aangesloten of via randapparatuur. Aangezien er ook genoeg randapparatuur is wat draait op Android TV, zoals de NVidia Shield en de Xiaomi Mi Box.

Of de reclame nou direct via de TV wordt weergegeven of via tussenkomst van een mediaspeler is dan lood om oud ijzer.
Wat Ronwiel bedoeld is dat je nu juist niet dergelijke apparatuur gebruikt dus met Android TV, maar randapparatuur die doet waar het voor dient. Persoonlijk zie ik liever het hele smart gedeelte uit de TV's verdwijnen. Laat ze concentreren waar het bij een TV om gaat. SMART voeg je/ik zelf wel toe middels de genoemde randapparatuur.

Sowieso is SMART in een TV al een ramp als het op support aankomt… dat kun je ook via randapparatuur veel beter regelen.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 april 2019 14:40]

De dingen die ik gebruik op mijn TV (Netflix, Youtube en Plex) werken anders vlekkeloos sinds de aanschaf.
Geen idee of er veel verschil zit tussen WebOS en andere platformen

Ik vind het gemak wel wat waard, helemaal op plekken waar je zomin mogelijk randapparatuur wilt.
Alleen een TV neerzetten met internet kabel en je bent klaar.

Maar ieder zo zijn ding he :)
De dingen die ik gebruik op mijn TV (Netflix, Youtube en Plex) werken anders vlekkeloos sinds de aanschaf.
Geen idee of er veel verschil zit tussen WebOS en andere platformen
idd dat doen ze in het begin altijd tot na zeg 3 ,4 of 5 jaar de ondersteuning stop, apps niet meer geupdate kunnen worden en ze niet meer werken.
Sja, mijn 2015 sony TV doet 't prima met Android. Hoewel de beveiligingsupdates niet komen, installeer ik eigenlijk nooit iets anders dan dat er al op staat (Netflix, Spotify, kodi zonder addons) en gebruik ik de browser nooit.

Wat er op staat draait prima, dus ik klaag niet. En als m'n Netflix app veroudert dan is dat maar zo. Blijft het voorlopig echt nog wel doen.
Op mijn sony tv van voor 2015 zonder android werken de apps dus niet meer. TV doet het nog goed maar het smart gedeelte heeft blijkbaar last van alzheimer.
Maak daar maar 2 of hooguit 3 jaar van. Niet heel lang geleden volgens mij nog een onderwerp op de frontpage over geweest. Terwijl een gemiddelde TV toch algauw een jaar of 8 a 10 meegaat.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 april 2019 15:33]

Vergeet niet het opzettelijk slechter maken van producten met “updates” geforceerd omdat deze met internet verbonden is
Maar om dan verplicht reclame te moeten bekijken, ondanks dat je flink hebt betaald voor het apparaat, is andere koek.
Die mening deel ik hoor, zolang het een "bar" is kan ik er wel mee leven, maar straks krijg je fullscreen reclame. Ze gaan natuurlijk telkens meer proberen.
Zelfs de bar gaat te ver.
Dat kan voor jou zo zijn, gelukkig kan iedereen daar voor zichzelf over oordelen.

Ik heb een Sony met Android, als het hier bij blijft is het jammer maar kan me er niet heel druk om maken.
dat kan men dus niet voor zichzelf beoordelen aangezien deze "functie" niet uitgeschakeld kan worden en dat is zeer kwalijk.
Lees anders eens waarop ik reageer...

Iedereen is vrij zijn eigen mening te vormen, dat hoeft trolletje plowking niet voor andere te doen.

Als mijn reactie direct op het artikel zelf was had ie niet genest gezeten onder die van een ander.
Zucht, dan vul ik wel:"Zelfs de bar gaat MIJ te ver" in, als dat niet duidelijk was.
En dit is anders met randapparatuur? Dat kan ook flink in de papieren lopen. En kunnen van het 1 op andere moment voor reclame zitten. Daar is SmartTV niet anders in.
Dat valt wel mee, ik heb één mediacenter bij de TV staan. Geen set-up box, DVD of Blu-Ray speller of andere componenten, alleen nog een receiver voor de 7.1 set. Eigenlijk het minimale wat je veelal in een huishouden tegenkomt. Alhoewel de Reciver kleiner kan zijn.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 9 april 2019 15:37]

Uiteraard niet zo duur als de rest. Maar een tv is natuurlijk ookmeer als alleen smarttv.
Helaas moet je wel heel goed kijken hoe je alle "verplichte" accounts kunt omzeilen voordat je de smart functie van je TV kunt gebruiken. Maar daarna werkt het wel fijn.

Ik ben geen audiofiel dus als ik netflix kijk heb ik echt alleen maar de TV nodig. Er staat wel een full blown pc onder die echt alles kan afspelen, maar als die de geest geeft komt er wel een kleiner zuiniger apparaat voor terug. Tot die tijd kan ik netflix en youtube gewoon via de TV blijven gebruiken.
Precies.

Mijn Samsung tv gaat nu al ruim 10 jaar mee. Het beeld is nog steeds goed, de apps zijn jaren geleden al overleden. Mijn tv is al sinds 2012 een domme tv, en een Apple TV neemt het slimme deel voor z'n rekening. Als je niet van Apple houdt, dan kan dat ook een Nvidia Shield zijn. Je hebt dan een kastje met capabele hardware dat jarenlang goed onderhouden wordt. Dat geeft een 1000 keer zo goede smart ervaring dan de gemiddelde smart tv, die zeer incapabele hardware heeft, en die zelden updates krijgt.
Als mijn eerste TFT monitor een goede indicatie is dan gaat je TV meer dan 15 jaar mee. Echter een post-2015 model is qua beeld kwaliteit toch echt wel positief te onderscheiden van een model uit 2012. Laat staan een 10 jaar oude tv! Dat nog even los van de waarschijnlijke aanwezigheid van judder op 23.x fps content (lees zo'n beetje alle moderne media).

Dat even los van de opmerking dat het best handig kan zijn om 'smart' los te koppelen van de tv. Dat klopt. Persoonlijk probeer ik de boot nog af te houden omdat Kodi native op AndroidTV draait. Scheelt weer een kastje en een paar snoeren.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 9 april 2019 20:40]

O, ik zie ook wel dat een LG OLED tv mooier beeld heeft dan mijn tv. Dus die komt vast nog wel eens. Maar nu niet, nu voel ik nog geen noodzaak.
Tenzij je er een gebruikt zonder ads, zoals een apple tv.
Ja, maar het is een stuk makkelijker om te switchen tussen een box van +/-€50 en een tv van +/-€2000
maw, je wil dus geen android tv gebruiken, als je reclame wil "missen".
zelf heb ik op mijn Pihole de volgende Blocklist toegevoegd.
https://gist.github.com/h...03fcd306979411d44c8d38459

ik heb zelf een LG webos maar als je kijkt waar die allemaal mee probeert te verbinden.
Ik verschiet wel van de samsung lijst :o
Die ga ik ook van mijn lijstje halen... (Of ook een Pihole installeren 8-) )
Klopt Samsung is echt erg. :o
haha, moetje de lijsten van google, amazon, en microsoft maar eens bekijken, ik zit dik boven de 2000 urls in mijn firewall block list
ik heb deze er in staan alleen moet je soms wel wat whitelisten:
https://tspprs.com/dl/cl1 List Total 1,153,024

hier kan je hem samen stellen wat je wil blokkeren :https://tspprs.com/
Top, dank! Ik wil 'm wel eerst even betatesten. Updates en sommige apps gebruik ik daadwerkelijk wél op m'n Philips namelijk.. vorige maand nog een nieuwe Android versie erop geknald.. dat soort dingen moeten niet zomaar stuk gaan.
Dank voor de tip, heb je voorbeeld meteen gevolgd.
Mooie reden om een pihole in je netwerk te hangen zodat deze alle rotzooi kan wegfilteren (inlcusief advertenties).
maar dan zie je allemaal lege witte vlakken waar elders een advertentie stond? Ook vrij irritant.
Doe jij een mooi zwart plaatje, of een plaatje met "natuurfoto's" laten terugsturen door je pi-hole, jouw pi-hole, jouw plaatje :Y
Dat hoeft niet. Kan ook zijn dat je geen vakken ziet maar een lege rij. Ze kunnen immers totaal geen content vinden, dus ook geen vakjes ervoor genereren.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 9 april 2019 16:58]

eerlijk gezegd ik zou dit niet erg vinden... maar vind ik wel dat ze de prijs van de TV's wel flink moeten verlagen.
Prima reden voor mij om Sony van mijn shortlist te halen.
Blijven LG en Philips over, maar Philips heeft ook Android TV...
Mijn tv (Sony maar niet Android) zal niet rechtstreeks aangesloten worden op internet. Ik beschouw het als een veiligheidsrisico. Ik heb wel Apple TV, waar trouwens ook gewoon reclame gemaakt wordt voor de content die ze aanbieden. En verder vertrouw ik er maar op dat het tv-kastje van m'n provider wel veilig is...? Maar dat is geen reden om er nog een mogelijk onveilig apparaat bij te zetten.
Wat is het ergste dat kan gebeuren wanneer jouw tv onveilig blijkt te zijn? Wat voor doem scenario's zie jij voor je?
Malware die andere apparaten kan infecteren, of die inventariseert wat voor apparatuur ik gebruik. Ik heb nu een paar apparaten aan het net, en wil het risico zoveel mogelijk minimaliseren.
Inderdaad. Dat zou in mijn geval m'n Pi zijn met Kodi. Films, series en uitzending gemist (NPO Start). Meer heb ik niet nodig. Een tv is voor mij een monitor. Ik zet daarin ook altijd alle beeldbewerking uit want daar wordt het alleen maar slechter van. Belangrijkste voor mij is dat de gangbare reeks framerates wordt ondersteund. De inhoud van het scherm bepaal ik zelf wel. 8-)
Zelfde geldt voor reclame in de Netflix app. Betaal je bijna € 15,- per maand, worden er in de Android app automatisch afspelende previews gestart die niet zijn uit te schakelen.
Wat gebeurd er dan als je naar de bioscoop gaat? Zit je ook 10 minuten naar reclame te kijken, misschien een trailertje als je mazzel hebt. Is van alle tijden helaas.
Ik ga nooit naar de bioscoop. Geluid staat meestal veel te hard en te veel prikkels van mensen om mij heen.
Er zit natuurlijk wel een verschil in de prijs tussen bioscoop en een telefoon. En in de bioscoop is de reclame die je ziet natuurlijk maar eenmalig per keer dat je bezoekt (wat waarschijnlijk minder is dan de aantal keer dat je naar de appstore/playstore gaat). En de telefoon koop je, de bioscoop niet.
Ja de hebberigheid van de mensen kan ver gaan. Aan de andere kant: mogelijk dat ze nog meer gevraagd zouden hebben voor de telefoon als er daar ook geen extra inkomsten zijn.
Is die crap er ook uit te slopen met een PiHole? Asking for a friend.

Hoewel.. ik heb geen Sony TV.. wel een Philips met Android TV. Heerlijk systeem verder hoor, daar niet van.
Vast wel eruit te slopen (de basis van pihole is bepaalde verzoeken blokkeren), echter wat er visueel dan wordt gedaan met die ruimte voor de advertentie is de vraag. Wordt deze verborgen of blijft deze bestaan en is het verder blanco, of krijg je een error te zien?

[Reactie gewijzigd door Jivebunny op 9 april 2019 14:25]

Vast wel eruit te slopen (de basis van pihole is bepaalde verzoeken blokkeren), echter wat er visueel dan wordt gedaan met die ruimte voor de advertentie is de vraag. Wordt deze verborgen of blijft deze bestaan en is het verder blanco, of krijg je een error te zien?
Je krijgt een collectie grote (16:9) lichtgrijze lege tiles te zien.
Goed om te weten, thanks
Goed om te weten, thanks
Iets anders goed om te weten: je kunt deze channel / tile-row kennelijk dankzij een glitch permanent weg krijgen.

Deze channel komt binnen via een update van de Android TV Core Services app. Deze wordt bijgewerkt via de Play Store, wat wil zeggen dat je de update die deze toevoegt kunt uninstallen.

Helpt natuurlijk weinig als auto-updates aan staan. Dus die zou je dan uit kunnen zetten.
Een meer sneaky aanpak die -voorlopig in elk geval- toestaat dat je deze aanhoudt, is het volgende:
  1. Installeer de app-update via de Play-store, zodat het Sponsored kanaal aan je homescreen toegevoegd wordt. Je hebt hierbij niet de keuze om dit kanaal uit te zetten.
  2. Deinstalleer nu de update. Geen paniek als je het homescreen hierbij ziet crashen; dat is verwacht gedrag. Je kunt het opnieuw oproepen middels de [HOME] toets.
  3. Het Sponsored kanaal zal verdwenen zijn. Maar het is niet helemaal weg, en daar kun je misbruik van maken!
  4. Ga naar het Channel settings menu, waar het menuitem voor het Sponsored kanaal nog is blijven bestaan. Er zou een aan/uit schuifje bij gekomen moeten zijn, wat er voorheen niet was.
  5. Zet het kanaal hiermee uit.
  6. Herinstalleer de update.
Het sponsored kanaal zou, volgens Reddit hearsay althans, nu weg moeten blijven.

Uiteraard: Als Google deze draak er toch door wil duwen, zullen ze dat uiteindelijk gaan patchen door de hele setting te gaan negeren of de uninstall aanpassen om het menu item ook op te ruimen.


Saillant detail in heel dit geval is dat voor een system-app genaamd "Android TV Core Services," het wel een verdacht andere interne package ID heeft: com.google.android.tvrecommendations

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 april 2019 22:28]

Tijd voor een "Nee-Nee"-sticker op de modem... :+
Alles beter dan dat die gasten proberen ideeen in je hoofd te stoppen.

edit: verduidelijking

Het gaat erom dat dus merk A in je hoofd wordt geplaatst als bekend, waardoor je onderbewust liever voor merk A kiest omdat je het kent, als je kan kiezen tussen A en B. Hoe dat niet ideeen in je hoofd stoppen is?

[Reactie gewijzigd door PlowKing op 10 april 2019 10:54]

Kwestie of je die ideeën toelaat of niet
Met de hedendaagse reclame overload wordt het iig steeds makkelijker om er "blind" voor te worden
Dat zou je verbazen, er is genoeg onderzoek naar gedaan.
Dit heeft vrij weinig te maken met ideeën in je hoofd stoppen... Daarnaast, als een Pi-hole er voor zorgt dat er helemaal geen content wordt getoond d.m.v. een error, kom je nog niet veel verder.
Het hele doel van reclames zijn het sluimerend ideeen toevoegen.
Het doel van reclames is merk- en/of productenbekendheid, een positieve houding creëren t.o.v. een merk, product of dienst of invloed uitoefenen op het koopgedrag. Vooral het koopgedrag beïnvloeden is in mijn ogen de belangrijkste functie van reclames, maar om dit nou meteen te gooien onder "ideeën in je hoofd stoppen"... Ligt inderdaad helemaal in hoeverre je labiel bent en dit dus toelaat.

Ben blij dat het geen 'Subliminal Advertising' is...
Het gaat erom dat dus merk A in je hoofd wordt geplaatst als bekend, waardoor je onderbewust liever voor merk A kiest omdat je het kent, als je kan kiezxen tussen A en B. Hoe dat niet ideeen in je hoofd stoppen is, moet je dan even uitleggen.
Allereerst verschilt dat per persoon. Niet iedereen laat een merk in zijn hoofd plaatsen door een reclame en gaat deze dan onbewust kopen. Wellicht voor de consument die koopt met zijn ogen...
Bovendien, als je merk A kiest omdat je merk B niet kent, doordat deze bijvoorbeeld niet adverteert, is dit dan als een idee in je hoofd gestopt, of wist je niet van het bestaan af van merk B? Jou standpunt verwijst meer naar subliminal advertenties gezien deze letterlijk een idee in je hoofd planten zonder dat je er bewust van bent.
Lees je eens in op de psygologie van reclame en reclame voering. Het doel is om een idee in je hoofd te planten, exact zoals ik zei. Ookal vinden de meeste mensen dat een eng idee dus ontkennen ze dat.
LG & Samsung hebben ook reclame in hun TVs. Echt een vieze trend :(

edit: LG heeft schijnbaar de reclame uit hun TVs gehaald. Jammer, want voor mij was het een invloedrijke factor bij mijn keuze. Ik had geen zin om €3000 te betalen voor een TV met reclame.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 april 2019 15:57]

LG heeft geen reclame in hun tv's meer, dit was maar voor korte duur.
Mijn LG V1 tv en WebOS 1 met WebOs v3.5 hebben beide geen reclame, die versie met WebOs 1 heeft zelfs nooit gehad.
LG heeft geen reclame meer, dat was van korte duur.
Ik zie geen reclame op mijn LG tv. Kan mij ook niet herinneren dat ik die ooit gezien heb in de afgelopen 2-3 jaar dat ik hem heb.

Maar helaas is het wel een trent. En niet alleen TV's maar alles. Leuk als je straks zo'n slimme speaker hebt die je dan eerst 2 of 3 "gesponsorde" resultaten geeft alvorens een antwoord op je vraag te geven. Of je zoekt een restaurant in Google Maps met Android Auto, en krijgt eerst 2 andere restaurants te zien.

Ik zie het helaas al helemaal voor mij.
Heb je de laatste tijd wel eens bij Ziggo op een 'verkeerd' niet bestaand zendernummer gedrukt
Tegenwoordig verschijnt er dan een reclame(zin) van 'neem nu een abonnement op...'
of 'De zender van de maand is ...' etc. Best slim ;) ook jammer...

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 9 april 2019 16:31]

Ik heb een Samsung The Frame. Die doet zijn uiterste best om naar allerlei Samsung sites te connecten. Pihole houdt dat netjes tegen, maar als je ziet wat dat ding aan requests genereert dan schrik je je rot. Vooral naar deze twee sites:
lcprd1.samsungcloudsolution.net
ocfconnect-shard-eu02-euwest1.samsungiotcloud.com

Zo te zien zitten er geen hard-wired IP adressen in de TV, dus Pihole voldoet hier prima om Samsung te blokkeren

Daarnaast wordt er continue met Netflix gebabbeld. Ook als de TV uitstaat of helemaal geen Netflix actief heeft. 20 Netflix-gerelateerde DNS requests per minuut is geen uitzondering.
Is er geen Adguard app vor android-TVs? :)
Geen idee, vast niet.. maar goed, er is ook een Teamviewer client, dus op zich zou dat niet eens zo heel gek zijn.
LOL zie het al voor me: Moeders belt: "de TV doet raar, kun je (op afstand) even kijken?" ;)
Ik heb dit soort reclame ook op mijn Nvidia Shield. En als ik het uit zet, dan is het met een reboot of het ontwaken uit de slaapmodus weer terug. Bij mijn Shield gaat het om sponsored content uit de Play Store. Als dit blijft dan overweeg ik wel een overstap te maken naar een Apple TV.
Het staat bij mij gelukkig helemaal onderaan. Maar vind het niet te storend. Zolang het maar geen "gewone" advertenties worden. Aanbevelingen prima
Tsja ik vind het persoonlijk wel storend, ik heb betaald voor de Shield, en heb een betaald abonnement op YouTube, Netflix, Videoland en NLziet en alsnog word ik geconfronteerd met advertenties. En ik heb echt een spuug hekel aan advertenties en daarom betaal ik liever wat meer dan dat ik advertenties moet zien.
Ik heb ook een shield en volgens mij is dat een bug.
Het was mij niet opgevallen omdat het, zoals benoemd door tjref, onderaan staat.
Het uitvinken en herstarten werkt hier, het is nu weg. (nvidia shield tv)
Ik heb dat gelukkig nog niet gezien op mijn shield.
Ik heb een Apple TV, en strikt genomen tonen zij ook reclame voor hun content bovenaan het menu, met name trending films etc, vergelijkbaar met Netflix. Het ziet er alleen veel gelikter uit en ik vind het niet direct storend. Als je opstart, dan toont ie de lijst met apps, met je laatste keuze geselecteerd, en als die wat lager in de lijst staat, dan krijg je dit niet te zien, maar als jouw app hoger staat (wat overigens zelf in te delen is) dan dus wel...
Ik heb het ook op mijn shield. Maar dat heb ik opgelost door gewoon rechtstreeks naar Kodi te booten en vanuit daar mijn netflix, youtube en andere dingen op te starten. Ik zie het home screen niet meer
Maarja, AppleTV heeft weer andere minpunten.. zo is er bij elk device wel wat te klagen. Maar ben met je eens dat het uitschakelen van sponsored content wel mogelijk zou moeten zijn.
Maar als het goed is, komt google (volgens nvidia) met een fix zodat het wel disabled blijft als jij het hebt uitgezet, zou dus een bug zijn dat het 'random' weer aan gaat.
Krijg hier een erg dubbel gevoel bij. Aan de ene kant is het natuurlijk ruk om advertenties te krijgen op je duur betaalde smart TV.

Aan de andere kant vinden we het natuurlijk ook ruk als we nu een mooie smart tv kopen die geen updates krijgt en na verloop van tijd zelf bepaalde apps verdwijnen. Oftewel je koopt nu een mooie smart tv die over ene paar jaar alleen nog maar als 'dumb TV' gebruikt kan worden. (zie ook mijn react op nieuws: LG's 2019-tv's krijgen halverwege dit jaar een update voor AirPlay 2 ...)

Het probleem zit hem in het verdienmodel achter de tv. De smart functionaliteit is een mooi verkoop argument en veel consumenten kopen daarom de tv wel of niet. Is de tv echter al verkocht dan verdiend de fabrikant er nooit meer geld aan. Er is dan dus ook geen stimulans meer om nieuwe functionaliteiten toe te voegen.

Met het toevoegen van advertenties borgen de fabrikanten dat ze geld verdienen aan het gebruik van de TV in plaats van de verkoop. Met andere woorden gaat het ineens ook lonen om de software up-to-date te houden en gebruikers aan zich te blijven binden.

[Reactie gewijzigd door Ivolve op 9 april 2019 14:35]

Aan de andere kant vinden we het natuurlijk ook ruk als we nu een mooie smart tv kopen die geen updates krijgt en na verloop van tijd zelf bepaalde apps verdwijnen.
Dat is waarom het hele model van de smartTV niet klopt. De slimheid moet zoveel mogelijk los van het scherm. De chips/apps in zo'n TV zijn toch altijd langzaam, beperkt en snel verouderd. Ik wil een scherm kopen, geen goedkope computer met pruts-OS. Ik snap dat er altijd een chip in een moderne TV moet om alles aan te sturen, maar ik zou liever hebben dat ze geen tijd & moeite verspillen aan een "smart" gedeelte.
Met het toevoegen van advertenties borgen de fabrikanten dat ze geld verdienen aan het gebruik van de TV in plaats van de verkoop. Met andere woorden gaat het ineens ook lonen om de software up-to-date te houden en gebruikers aan zich te blijven binden.
Waarom zouden ze de rest ook onderhouden en niet alleen het deel dat advertenties laat zien?
Dat vind jij misschien zo maar voor een groot deel van de consumenten is het smart gedeelte toch iets wat meespeelt in een aankoopbeslissing. Ik zou zelf ook liever een alles-in-één oplossing hebben maar ik weet ook dat dat maar tijdelijk is...

Zoals aangegeven moet de rest ook onderhouden worden om gebruikers aan zich te blijven binden. Als de NPO app ineens niet meer werkt dan zal een gebruiker snel een andere oplossing verzinnen voor het smart gedeelte en de advertentie inkomsten dalen...
Dat vind jij misschien zo maar voor een groot deel van de consumenten is het smart gedeelte toch iets wat meespeelt in een aankoopbeslissing. Ik zou zelf ook liever een alles-in-één oplossing hebben maar ik weet ook dat dat maar tijdelijk is...
Ik ben niet tegen smart-TV's, ik ben tegen de huidige oplossing waarin het Smart-gedeelte 1:1 gekoppeld is aan een TV. Het schaalt niet om voor iedere TV aparte software bij te houden, dat maakt het veel te duur. Ik wil het smart-deel vervangbaar maken zodat je zelf een andere chip/chromecast/... in je TV kan steken die dan naadloos integreert met de ingebouwde chip, en ik wil dat die apparaten gebruik maken van standaard software die je zelf kan vervangen.
Zoals aangegeven moet de rest ook onderhouden worden om gebruikers aan zich te blijven binden. Als de NPO app ineens niet meer werkt dan zal een gebruiker snel een andere oplossing verzinnen voor het smart gedeelte en de advertentie inkomsten dalen...
Het idee dat fabrikanten voor deze apps moeten zorgen is een slecht idee. Alleen in Nederland zijn er tientallen diensten die allemaal hun eigen app willen. Ieder ander land op de wereld heeft z'n eigen populaire sites en diensten. Een TV-fabrikant kan onmogelijk honderden of duizenden apps onderhouden. Dat kun je veel beter laten doen door de diensten zelf, zonder tussenkomst van de TV-bouwer.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 9 april 2019 15:26]

Ik wil het smart-deel vervangbaar maken zodat je zelf een andere chip/chromecast/... in je TV kan steken die dan naadloos integreert met de ingebouwde chip, en ik wil dat die apparaten gebruik maken van standaard software die je zelf kan vervangen.
Dat is er toch? chromecast of een android TV box kun je op iedere TV aansluiten. Dit is ook waar veel mensen gebruik van maken nadat hun smart TV na een aantal jaren waardeloos is geworden. Toch blijkt dat veel consumenten bij de aankoop wel kijken naar het smart gedeelte en de UI hiervan.
Het idee dat fabrikanten voor deze apps moeten zorgen is een slecht idee. Alleen in Nederland zijn er tientallen diensten die allemaal hun eigen app willen. Ieder ander land op de wereld heeft z'n eigen populaire sites en diensten. Een TV-fabrikant kan onmogelijk honderden of duizenden apps onderhouden. Dat kun je veel beter laten doen door de diensten zelf, zonder tussenkomst van de TV-bouwer.
Klopt maar fabrikanten hebben wel degelijk veel invloed op app makers. Ik ben er ook van overtuigd dat apps langer zouden blijven werken als fabrikanten hier geld aan zouden verdienen.

Begrijp me niet verkeerd he, ik ben helemaal niet per see voor reclames op je duur betaalde smart tv. Tevens boeit het mij ook niet zoveel welk platform mensen gebruiken om hun apps te draaien. Mijn stelling is enkel: Welk platform mensen ook gebruiken voor smart tv functionaliteit, het blijft enkel en alleen goed werken als er bedrijven zijn die er geld aan verdienen dat het blijft werken.
Dat vind jij misschien zo maar voor een groot deel van de consumenten is het smart gedeelte toch iets wat meespeelt in een aankoopbeslissing. Ik zou zelf ook liever een alles-in-één oplossing hebben maar ik weet ook dat dat maar tijdelijk is...

Zoals aangegeven moet de rest ook onderhouden worden om gebruikers aan zich te blijven binden. Als de NPO app ineens niet meer werkt dan zal een gebruiker snel een andere oplossing verzinnen voor het smart gedeelte en de advertentie inkomsten dalen...
Dus eigenlijk komt het er op neer, je koopt een smart tv met verkoop argument dat je apps kan draaien.
Onderhoud is te duur dus na 3 jaar worden de apps niet meer geupdate en werkt het smart gedeelte niet meer goed.
Dus pushen we reclames die je verplicht bent te accepteren, daarmee kan men het smart gedeelte wel up to date houden.

Als je er goed over nadenkt is dat heel erg krom.

Dus stel je koopt een windows pc, na 3 jaar wordt de software niet meer geupdate en heb je pech.
Maar door een windows pc te kopen waarop verplicht reclame zit krijg je na 3 jaar nog wel updates.
Dat is dus exact waarom ik de post begon met "Krijg hier een erg dubbel gevoel bij."... ;)
Speelt voor mij ook een belangrijke rol, en ben dus blij dat de "Big-Screen Gaming Monitoren" in opmars zijn....

Zodra de eerste 50-55" Monitor uitkomt (die enigszins betaalbaar is) dan is het bye bye smart-tv....
Geen regulier tv-abbo, paar streaming services & geen smart-ads-tv meer, lijkt me ideaal.
Bij LG lijkt diti toch erg mee te vallen met updates en niet werken, ik heb 1 LG tv met WebOS versie 1. nog wat.
Deze smart tv werken echter alle apps nog steeds op, Netflix/Videoland,RTLXL en zelfs beruchte NPO app doet het gewoon nog.
Twee LG TVs hier. Eentje op WebOS 2.X(geen idee welke subversie) en eentje op 3.5. Geen van beide heeft reclame (nog nooit gezien), ze bevallen mij prima en met uitzondering van de Kijk app (wat een gedrocht) draait alles soepel.

Ben aan het kijken om de WebOS 2 TV dit jaar te vervangen met een nieuwe TV maar dat zal zeker geen AndroidTV worden. Nee dankje Google, ik hoef je "hulp" niet om nieuwe content te "ontdekken".
Wat bedoel je met de Kijk app ?
Ah ok zou kunnen die app heb ik er niet op staan, kan LG ook denk ik niet veel aan doen.
@loki504's gok is correct. De app voor de Talpa kanalen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de RTLXL en NPO app is Kijk super traag.

Je moet soms letterlijk een minuut wachten nadat je op een knop heb gedrukt voordat de app reageert. Dit is eerder de schuld van Talpa dan van LG (gezien de andere apps wel soepel werken).
Gelukkig gebruik ik die dan niet sowieso kijk ik weinig reguliere tv, en als ik het kijk is er voor mij niks boeiends op de Talpa kanalen.

Maar ja snap inderdaad wel dat het vervelend kan zijn, en om nou voor 1 app een chromecast of apple tv neer te zetten is beetje overdreven.
Dat verdienmodel is geen verdienmodel maar de weg van het kortste, meest luie, pad naar Profit. Niet eens een strategie dus, maar doodgemoedereerd aanmodderen. Die luiheid is iets wat je aan het denken zou kunnen zetten. Mij deed het dat; en ik kwam op het volgende uit:

Er zijn, wel degelijk(!) verdienstelijke verdienmodellen; verdienmodellen die de fabrikant in staat stellen om, met behoud van winstgevendheid, aan de wettelijke plichten van fabrikanten te voldoen.

Voor wat betreft (de stimulans voor) het toevoegen van nieuwe functionaliteit: Als dat zo was moesten Tv-fabrikanten aan (andere) strenge wettelijke normen voldoen want ze verkopen dan kennelijk speculatieve producten waarvoor niet met monopolie-geld betaald is.. Kortom: Kansspel.
Onacceptabel. Als je betaalt voor iets met geld (de TV) is het niet meer dan redelijk om te verwachten dat dat apparaat geen reclame spuugt naar de nieuwe eigenaar. Het is ook niet meer dan redelijk om te verwachten dat je niet geprofiled wordt als je met geld betaalt.

Dit soort onzin (en de toenemende mate ervan) is waarom ik geen traditionele TV meer kijk als ik eerlijk ben.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 9 april 2019 14:31]

Blijkbaar is het toch acceptabel, want de populairse TVs in de pricewatch hebben allemaal reclame die je niet kan uitzetten (LG / Samsung).

Je kan natuurlijk gewoon de internet stekker niet erin steken - probleem opgelost. Al mis je dan wel de smart features van je TV... keuzes keuzes

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 9 april 2019 14:35]

LG heeft geen reclame meer dit is even kort geweest, dit hebben ze met een update er weer uit gehaald.
Ik heb zelf 2 LG tv's met WebOS en beide hebben geen reclame, waarvan 1 nooit gehad heeft maar ja WebOS 1 is te oud waarschijnlijk.

Maar de nieuwe heeft ook geen reclame.
Zou juist wel een reden zijn om traditionele tv te kijken. In het smart gedeelte worden gesponsorde advertenties om nieuwe content te ontdekken getoond en het is vaak traag, slechte ondersteuning etc.
Met traditionele TV bedoel ik de hele infrastructuur die gebruikt werd om naar TV te kijken voordat het web dit goed aan kon. Bij Netflix bijvoorbeeld heb ik tot nu toe nog nooit last gehad van reclame.

Het feit dat het apparaat een "smart" TV is (ironische naam btw, een kip is nog slimmer) is idd een grote extra reden om er nee tegen te zeggen.
.. Bij Netflix bijvoorbeeld heb ik tot nu toe nog nooit last gehad van reclame.
Misschien nog niet voor Pampers, maar je krijgt iedere keer bij starten van Netflix aanbevelingen voor films, series enz, allemaal op basis van je profiel. Eén grote rij reclame. Het is een grijs gebied en je kunt het zien als deel van de service, maar dat valt bij mij onder reclame.
Ohh, je bedoelt een grote monitor voor een apparaat dat het beeld aanlevert, niet zijnde een tv-ontvanger in wat voor vorm dan ook? Om het even helemaal compleet te hebben zeg maar.

Ik moet toch zeggen dat ik 's avonds laat vaak de tv even aanslinger om Discovery te kijken. Het programma dat op dat moment begonnen is start ik dan overnieuw en spoel als ik eraan denk de reclame door.
Zo werkt het natuurlijk ook niet. Het kan ook zijn dat een fabrikant door het toevoegen van reclame een tv voor 999 Euro in de markt kan zetten i.p.v. 1099 Euro.
Dat kan ik niet uitsluiten. Maar gegeven de drang naar steeds hogere winsten is het aannemelijker dat de prijs hetzelfde blijft, en dat de data mining er qua inkomsten bovenop komt m.a.w. de consument gaat er netto helemaal niet op vooruit.
Natuurlijk gaat een bedrijf voor de winst, maar de marges op dit soort elektronica zijn tegenwoordig klein. Men moet het meer hebben van hoge aantallen dan van hoge stuksprijzen.
Daarmee maak je m'n punt voor me, want het zal de drang om de prijzen gelijk te houden en daarbovenop nog wat extra inkomsten binnen te trekken alleen maar vergroten voor fabrikanten.
Okay, Sony TVs komen er bij mij dus ook niet meer in. Ik heb al betaald voor de TV, over mijn lijk dat ik die reclame wil zien.
is bedoeld om gebruikers te helpen nieuwe content te ontdekken.
Ja, daarom staat er ook heel dikgedrukt [Sponsored].

[Reactie gewijzigd door Cilph op 9 april 2019 14:25]

Daarom ook zo blij met mijn LG tv's die hebben dit niet, LG had dit even kort maar hebben ze weer eruit gehaald.
Sowieso is met OLED de panelen komen bij LG vandaan, dus koop ik toch liever een tv van hun dan een tv van Sony met een LG tv(Die weer beetje loopt te spelen ermee).
Helaas is de beeldverwerking van LG vaak niet zo goed als die van Sony of andere merken. Niet alleen het scherm is bepalend ook de aansturing en daar loopt LG helaas op achter.
Blijft ook wel persoonlijk ik vind die van mij prachtig beeld geven, zou geen andere er voor terug willen.
Nee dit komt gewoon uit de testen en reviews naar voren. Vooral beweging heeft LG moeite mee an een aantal andere merken zoals Panasonic/ Sony doen dat toch veel beter.

Ik heb zelf gewoon een LG55 c8 hier staan en ben ook tevreden maar de prijs is er ook naar. LG is goedkoper dan die andere OLED tv's van andere merken en dat heeft dus zo zijn redenen ;)

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 9 april 2019 15:30]

De LG C8 heb ik toevallig ook sinds februari, maar is al weer een jaartje oud ondertussen :) (En sterk afgeprijsd begint bij 1.300 euro).
Wie weet doet de C9 het ondertussen beter straks.

Maar ook al komt het uit de test dat andere het beter doen, blijft persoonlijke smaak wat je zelf mooier vind.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 9 april 2019 15:34]

Stotterige motion bij snelle bewegingen heeft weinig met smaak te maken......

Hoogstens dat 1 er gevoeliger voor is dan de ander net zoals de 1 een hogere fps kan waarnemen andere maar dit zijn gewoonweg meetbaar punten waarop LG het minder doet.

Persoonlijk hoop ik dat LG door middel van updates nog het 1 en ander kan verbeteren en hoop ik niet dat het een limitatie is van de chip.
Ik heb 1 ding gemerkt en dat was met Spiderman op de ps4, toen ik heel snel door de stad ging slingeren werd iets slechter.
Maar ik kwam er ook achter dat mijn hmdi poort nog niet goed stond ingesteld op de tv, en de tv niet in game modus stond.

Wellicht dat het beter ging maar goed heb hem al uitgespeeld, verder merk ik helemaal niks van..
Er komt meer bij kijken dan de display zelf...
Dat snap ik maar de gene die hem maken zitten toch het dichtste bij de techniek, dus zou je denken dat die ook beste manier weten van aansturing etc.
Verder blijft het persoonlijk smaak of je het zelf mooi vind.

Het zelfde Tmobile nu volgens mij al 2 jaar tot beste netwerk uitgeroepen, ik vind het een bagger netwerk nog steeds.
Ik hoor nog steeds alleen maar mensen met slecht bereik met tmobile, van Vodafone en kpn hoor ik bij mij nooit iemand.

Goed ik ga er verder dan zelf ook op zitten straks met simpel prive mobiel, maar mij zal het een worst schelen of mijn bereik effe weg is(Gebruik 100mb data per maand).
Motion handeling heeft weinig met het paneel zelf te maken. Iedere maker zet zijn eigen chip met software er in en dan maakt het niet zoveel meer uit of je de maker van het paneel zelf bent.
De oplossing is om je tv niet op het netwerk aan te sluiten, en dit over te laten aan de kastjes van je provider, van Apple of Google of andere aanbieders. Dan gebruik je nooit of zelden het smart-gedeelte. Ik doe dat zo net zoals vele anderen. De enige keer dat ik het smart-deel gebruik is als ik een video van een stick wil afspelen. Daar heb ik geen netwerk voor nodig.
Maarja, ik koop een nieuwe tv met smart zodat ik voorlopig geen extra kasje nodig heb... Zodra het smartgedeelte van de tv te oud begint te worden, DAN kijken we wel naar een externe oplossing.
Jemig. Hoeveel geld moet ik neerleggen om niet mijn ziel te verkopen en wel gebruik te maken van mooie fetaures?
0 euro - Sluit je smart TV niet aan op internet.
Dan kan die niet gebruiken maken van de " Mooie Features " :)
Dan hang je toch om het even welk ander device met een internet-verbinding aan je TV? Het is natuurlijk persoonlijk, maar mijn ervaring is dat de bruikbaarheid SmartTV niet veel verder gaat dan een paar apps (Youtube, Netflix e.d.), en het is puur uit gemakzak dat ik de desbetreffende apps op de TV gebruik. Maar gemakzucht houdt op zodra bepaalde grenzen worden overschreden (en advertenties tonen op een apparaat waar je al grof geld voor hebt betaald staat, samen met Google spyware in het algemeen, hoog genoteerd op mijn persoonlijke lijst van 'doodzondes') - het kost nog geen 5 minuten om een andere online device aan je TV te koppelen en nooit meer naar de "smart"-functionaliteit van je TV om te hoeven kijken...

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 9 april 2019 15:12]

Klopt inderdaad je kan er ook prima een Chromecast of Apple TV ofzo aan hangen, en dan gewoon casten die handel.
En die andere devices hebben niet gewoon hetzelfde probleem? think again, zelfs de chromecast...
Is inderdaad voor die mooie features... “die volgens Google voor gebruiksgemak en niet voor inkomsten zijn bedoeld, niet kunnen worden uitgeschakeld..”
apple store? Of dumb tv met pc aan. Allesinds geen android, want die is geen geld, wel ziel.
Opvallend is wel dat deze advertenties, die volgens Google voor gebruiksgemak en niet voor inkomsten zijn bedoeld, niet kunnen worden uitgeschakeld.
Moet je het dan wel advertenties noemen?

Sowieso snap ik het niet helemaal. Als dit 'sponsored' wordt genoemd zal er toch voor worden betaald? Waar blijft dat geld dan?

Als er betaald wordt zijn dan inkomsten voor iemand's zak.
Als dat niet het geval is noem jet het niet 'sponsored', maar suggested or iets in die categorie 'this is what we like for you'.

Dit gaat sowieso leiden tot een negatief sentiment. Snap ook niet waarom Sony de vingers hier aan zou willen branden.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 9 april 2019 14:35]

[...]
Dit gaat sowieso leiden tot een negatief sentiment. Snap ook niet waarom Sony de vingers hier aan zou willen branden.
Om uiteindelijk de TV langer softwarematig te kunnen onderhouden.
Marges op TV zijn klein en mensen verwachten wel dat de software altijd up-to-date blijft.
Dat kost geld. Het is voor de fabrikant veel slimmer om mensen een nieuwe tv te verkopen.
Op deze manier kan het toch uit om de oude tv's te blijven updaten, want zolang mensen het smart gedeelte goed kunnen gebruiken, blijven ze op deze manier inkomsten genereren voor Sony.

Los van wat we er verder van vinden, kan ik het waaróm wel begrijpen.

Heel ongebruikelijk is het ook niet, ook veel gratis apps hebben reclame ingebouwd.
Persoonlijk zou ik liever ook gewoon de keuze hebben hoor. Bijvoorbeeld een 'Sony update abonnement' waarbij je 4x per jaar de nieuwste Android-versie krijgt (bij wijze van spreke) met nieuwe apps voor bijvoorbeeld 10 euro per jaar. Of een nieuwe versie kopen voor een klein bedrag eenmalig. Dat kan je dan zo vaak doen als je wilt. Met Windows was dat vroeger hetzelfde. Je pc kon nog prima mee, maar een upgrade naar Windows 7 was bijvoorbeeld 100 euro. Bij pc's was de software altijd al losgekoppeld van het apparaat. Wellicht dat dat hier ook kan.
Wil je niet betalen, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor advertenties of altijd de versie houden die je bij aanschaf had.
Heel ongebruikelijk is het ook niet, ook veel gratis apps hebben reclame ingebouwd.
In een gratis app of dienst valt er nog wel wat voor te zeggen, maar er is imo. geen enkel excuus te bedenken om reclames te tonen op een apparaat waar vele honderden, zo niet duizenden euro's aan besteed zijn. En dan hebben we het over advertenties die je in je mik krijgt voordat je uberhaupt een seconde daadwerkelijke content hebt bekeken op je TV....

Ik ben een echte fanboy als het op Sony TV's aankomt (heb al meerdere versleten en nooit een ander merk TV bezeten), maar als dit gemeengoed wordt laat ik het merk sneller vallen dan een je "bosbessen-taart" kunt zeggen.
Jawel, maar je koopt de TV moet de software die er op dat moment op draait.
Het enige wat je redelijkerwijs kunt verwachten, zijn beveiligingspatches (maar ook dan is de vraag natuurlijk, tot wanneer).
Wil je geen updates, dan verdien je zeker geen reclames. Dat vooropgesteld.

Wil je wil updates?
Dan kun je kiezen uit een soort abonnement, eenmalige betaling per update, advertenties kijken etc., maar net wat de fabrikant wil/kan doen.

Het is eigenlijk gek om te verwachten dat updates altijd gratis zijn voor alle producten. Het kan gewoon niet voor de marges die er op de tv's zitten momenteel. Iedereen wil de tv zo goedkoop mogelijk en ergens moet wel het geld vandaan komen.
Updates leveren hoort nou eenmaal bij het leveren van software of een software-dienst: als dat de winst-marges in gevaar brengt, dan heb je als bedrijf dermate slechte keuzes gemaakt wat betreft je business- en verdienmodel dat je feitelijk geen bestaansrecht hebt.
Zou iemand het accepteren als er ineens geld gevraagd wordt voor Windows, macOS, iOS of Android updates (je koopt immers je device "met de software die er op dat moment op draait")? Of zou iemand zich laten chanteren reclames te tonen, want anders geen updates? Zou jij dat accepteren?

Deze hele ad-constructie heeft overigens he-le-maal niks te maken met dienstverlening, "stroomlijnen van de user experience", het dekken van ontwikkelkosten, of wat voor bullshit-reden ook uit de koker van de marketing-afdeling is komen vallen (want waarom zou dat nu ineens een issue zijn?) Het is pure hebzucht.
Tot aan Windows 8 moest je gewoon betalen voor Windows upgrades...
Ook de Mac moest je tot niet al te lang geleden ook iets van 40 euro betalen voor een upgrade.

Microsoft heeft die kosten met Windows 10 geschrapt en wat zijn ze gaan doen om toch wat te verdienen? Precies ja! Of had jij zelf Candy Crush en Disney geïnstalleerd? Gewoon advertenties in het startmenu dus!

En Apple heeft een bijzondere positie wat dat aangaat, die vragen inderdaad drie keer zoveel voor een apparaat en betalen daar inderdaad de 'gratis' updates van.

[Reactie gewijzigd door vrow op 9 april 2019 18:18]

Marges op TV zijn klein
Ik heb hier een Sony 55KDXF9005 staan die als vervanging gekomen is voor een defecte XE.
Per abuis heb ik van de reparateur een volledige factuur gekregen met daarop de daargerekende kosten vanuit fabriek voor de XF. (Het was eigenlijk vervanging onder garantie, zonder kosten, alleen hebben ze ergens bij het genereren van het reparatierapport/factuur een verkeerde instelling gebruikt.)

De adviesprijs van de XF is nog steeds grofweg 1400 EUR. De doorberekende fabrieksprijs voor het ding was nipt meer dan de helft van dat bedrag; 760 EUR.

Reken even mee dat retailers grote TV schermen bijna nooit meer zelf op magazijn hebben staan, maar dat deze per dag of week-deel vanuit de magazijnen van fabrikanten aangevuld worden en soms zelfs uitgescheept worden naar een lokaal distributiecentrum, direct vanuit de fabrikant. En ook voor reparatie wordt je vaak direct naar de fabrikant doorverwezen en daar zitten dus ook geen extra logistieke kosten meer aan verbonden.

Vroeger moesten dat soort zaken allemaal nog uit het meer-gedeelte van de winkelprijs komen. Tegenwoordig is dat pure winst. Dus dat met die lage marges; ik geloof daar niet meer in.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 april 2019 19:49]

Moet je het dan wel advertenties noemen?
Jawel. Het is google die er mooie woorden aan plakt in de hoop mensen te overtuigen dat het geen advertenties zijn en dat het allemaal in het belang van jou is.
Maar het blijven gewoon advertenties.
"De reclame, die niet kan worden uitgezet, is bedoeld om gebruikers te helpen nieuwe content te ontdekken."

Dit is nog het ergste: behandel mensen toch niet als debielen.

"Nieuwe content ontdekken". Maar geen mogelijkheid het uit te zetten en geen melding vooraf.
Nee, dat is marketing speak voor we tonen advertenties maar dat is een vies woord dus we noemen het sponsored en zeggen dat we mensen willen helpen.