×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam-winkel geblokkeerd in MaleisiŽ wegens release vechtspel met goden

Door , 480 reacties

In MaleisiŽ is het 2d-vechtspel Fight of Gods aanleiding geweest om op vrijdag toegang tot de Steam Store op landelijk niveau te blokkeren. De Maleisische Communications and Multimedia Commission, een onderdeel van de overheid, beschouwt de game als godslasterlijk en ongevoelig.

Meldingen van de blokkade kwamen aanvankelijk binnen op sociale media en online forums, maar inmiddels heeft Valve zelf ook van zich laten horen in het kader van de zaak. In een reactie aan Kotaku laat de gamegigant weten dat het het spel van de markt af haalt in Maleisië en in contact staat met de regering om de blokkade weer op te heffen. Toegang tot de Steam Library was niet geblokkeerd. Het Islamitische land staat erom bekend streng toezicht te houden op alle soorten media en het is ook niet de eerste keer dat een dergelijke ingreep uitgevoerd wordt.

Fight of Gods is een 2d-vechtgame die figuren bevat als Jezus, Boeddha, Mozes, Zeus en Odin. De game is sinds 4 september verkrijgbaar in het kader van Early Access en het is het tweede spel dat ontwikkelaar Digital Crafter uitbrengt op Steam. De studio zegt tegenover Kotaku dat het 'teleurgesteld is dat de keuzevrijheid niet bij de bevolking gelaten wordt', maar ook dat het 'alle regels en censuur van ieder land zal respecteren'.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

09-09-2017 • 13:24

480 Linkedin Google+

Reacties (480)

Wijzig sortering
Waarom nu pas een blokkade?

Diverse Mortal Kombat spellen bevat toch een God (Shiva/Sheeva)
Sheeva is geen God in Mortal Kombat, ze heeft alleen dezelfde naam als een God
Ze is van hetzelfde ras als Kintaro en Goro, de Shokan.
Goed punt. Maar dan zou de blokkade dus afhangen van hoe de god of semi-god exact wordt gepresenteerd in het verhaal van het spel...

Wat een ontzettend primitief idee dat je zoiets zou willen blokkeren. Ook allemaal ontzetten inconsequent.
Het gaat iig om personages die voor moslims heilig zijn. In dit geval zie ik sowieso twee profeten Jezus (vzmh) en Mozes (vzmh).

(Mods: dit is exact waar het om gaat dus on-topic en relevant)

[Reactie gewijzigd door HakanX op 9 september 2017 20:55]

Jezus was veel meer dan alleen een profeet.
Dat is een andere discussie, voor de moslims is hij de ťťn na laatste profeet. Maar dat maakt hier verder ook niet uit, blijft ongepast om er vechtspel poppetjes van te maken.
Waarom is dat ongepast?
Omdat geloof een belangrijk onderdeel van het leven van heel veel mensen is. Dat kun je gewoon respecteren en niet aan zitten. Of het nou moslim, christen, jood of iets anders is. Laat iedereen in zijn waarde en hou je ergens anders mee bezig als geloof jou niet boeit.
Laat jij KKK-mensen in hun waarde? Zij geloven echt dat negroide mensen minderwaardig zijn. Laat jij salafisten in hun waarde? zij vinden dat het geoorloofd is om tegen niet-moslims te liegen. Ik zou niet weten waarom ik KKK-leden of salafisten zou moeten respecteren en vrijwaren van mijn spot. Men is niet op aarde gezet om andermans lange tenen te ontwijken, wat mij betreft.
Elke religie verdient het om bespot te worden. Sterker nog: het is nodig. Religie en het geloof in oude verhalen wordt veel te serieus genomen, het zaait alleen maar verdeeldheid. Totale xenofobie tot gevolg, waarom mag een moslim bijvoorbeeld niet met een niet-moslim trouwen?
Mag wel hoor, als de niet-moslim dan maar moslim wordt. Sowieso mag een moslim man wel met een niet-moslimvrouw trouwen, maar andersom niet. NB ik heb het hier over de niet-liberale vorm van de Islam, deze wordt door 83% van de gelovigen aangehangen :) edit 2 x typo

[Reactie gewijzigd door theobril op 10 september 2017 21:03]

Heere Jezus wordt niet in de Koran heilig gemaakt, sterker nog Heere Jezus wordt in de hadith en Koran als leugenaar uitgemaakt en dat Allah Heere Jezus haat.

Dus Heere Jezus is niet heilig volgens Koran, moet je zien hoeveel AtheÔsten heere Jezus belachelijk maakt, geen enkel moslim die daar iets van aantrekt, maar wordt Mohammed belachelijk gemaakt, dan ligt de hele islamitische landen in rep en roer.
Jezus (isa) is in de koran gewoon een profeet/boodschapper.
Het enige wat verschillend is dat de koran zegt dat jezus niet de zoon is van God/Allah.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Isa_(profeet)

" Soera Het Geslacht van Imraan 45 maakt melding dat de engelen hebben gezegd: "O, Maria, waarlijk, God geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Isa, zoon van Maryam, geŽerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.""

"Een boodschapper is dus altijd een profeet, maar een profeet niet altijd een boodschapper. De boodschappers brachten de boeken met de Goddelijke openbaring. Isa wordt hierbij in de rij gezet van oudtestamentische profeten en patriarchen, zoals in Soera Het Vee 84-86 de volgende rij vermeld: Ishaq, Ya'qub, Nuh, Dawud, Suleyman, Ayyub, Yusuf, Musa, Harun, Zekeriya, Yahya, Isa, Ilyas, Isma'il, Al-Yasa, Yunus en Lut."

"Isa volgt de Thora maar ontvangt ook een nieuw Boek, de Indjil. Bij Jezus' geboorte wordt van God gezegd: "Hij zal hem het Boek (de goddelijke Wet) en de Wijsheid en de Thora en het Evangelie onderwijzen." (Soera Het Geslacht van Imraan 48). Met "Wijsheid" wordt waarschijnlijk de wijsheid van Suleyman bedoeld."

"Boodschapper is meestal van toepassing op Mohammed, maar ook Isa wordt boodschapper genoemd in de Koran. Een voorbeeld: "Voorwaar, Wij gaven Musa het Boek en deden boodschappers de een na de ander zijn voetsporen volgen. En Wij gaven aan Isa, zoon van Maryam, duidelijke tekenen en versterkten hem met de geest der heiligheid." (Soera De Koe 87)"

Als jij zo veel weet van de koran dan vraag ik aan jouw, geeft mij een goede vertaling van 2.87 - 3.45 - 6:85 - 21:91
Jezus (isa) is in de koran gewoon een profeet/boodschapper.
Het enige wat verschillend is dat de koran zegt dat jezus niet de zoon is van God/Allah.
...
" Soera Het Geslacht van Imraan 45 maakt melding dat de engelen hebben gezegd: "O, Maria, waarlijk, God geeft u blijde tijding door Zijn woord: Zijn naam zal zijn: de Messias, Isa, zoon van Maryam, geŽerd in deze wereld en in de volgende en hij zal tot hen behoren die in Gods nabijheid zijn.""
...
Als jij zo veel weet van de koran dan vraag ik aan jouw, geeft mij een goede vertaling van 2.87 - 3.45 - 6:85 - 21:91
Zoveel weet ik ook niet van de koran. Wat ik wel weet is dat Jezus in de koran vaker genoemd wordt als Mohammed en dat de koran zegt dat:
1) Jezus, zoon van Maria, de Messias is en een boodschapper voor IsraŽl. https://quran.com/3/45-55
2) Maria maagd was:
https://quran.com/3/45-48
45: [And mention] when the angels said, "O Mary, indeed Allah gives you good tidings of a word from Him, whose name will be the Messiah, Jesus, the son of Mary - distinguished in this world and the Hereafter and among those brought near [to Allah ].
46: He will speak to the people in the cradle and in maturity and will be of the righteous."
47: She said, "My Lord, how will I have a child when no man has touched me?" [The angel] said, "Such is Allah ; He creates what He wills. When He decrees a matter, He only says to it, 'Be,' and it is.
Dit wordt herhaald in https://quran.com/19/17-37 dus het zal wel belangrijk zijn.
20: She said, "How can I have a boy while no man has touched me and I have not been unchaste?"
21:He said, "Thus [it will be]; your Lord says, 'It is easy for Me, and We will make him a sign to the people and a mercy from Us. And it is a matter [already] decreed.' "
22: So she conceived him, and she withdrew with him to a remote place.
3) Jezus zou sterven en opstaan https://quran.com/19/33
And peace is on me the day I was born and the day I will die and the day I am raised alive."

4) Dat Maria en Jezus een teken zijn voor de wereld
https://quran.com/21/91

5) Dat Jezus leven geeft, geneest en de doden opwekt tot leven https://quran.com/3/48
48: And He will teach him writing and wisdom and the Torah and the Gospel
49: And [make him] a messenger to the Children of Israel, [who will say], 'Indeed I have come to you with a sign from your Lord in that I design for you from clay [that which is] like the form of a bird, then I breathe into it and it becomes a bird by permission of Allah . And I cure the blind and the leper, and I give life to the dead - by permission of Allah . And I inform you of what you eat and what you store in your houses. Indeed in that is a sign for you, if you are believers.

Let op: Ook dit wordt herhaalt in https://quran.com/5/110
[The Day] when Allah will say, "O Jesus, Son of Mary, remember My favor upon you and upon your mother when I supported you with the Pure Spirit and you spoke to the people in the cradle and in maturity; and [remember] when I taught you writing and wisdom and the Torah and the Gospel; and when you designed from clay [what was] like the form of a bird with My permission, then you breathed into it, and it became a bird with My permission; and you healed the blind and the leper with My permission; and when you brought forth the dead with My permission; ..."

Ofwel 6 Jesus creŽert en blaast leven in zoals God deed.
https://quran.com/6/2
It is He who created you from clay and then decreed a term and a specified time [known] to Him; then [still] you are in dispute.

https://quran.com/38/71-72?translations=20
[So mention] when your Lord said to the angels, "Indeed, I am going to create a human being from clay. So when I have proportioned him and breathed into him of My [created] soul, then fall down to him in prostration."
73: So the angels prostrated - all of them entirely.
74: Except Iblees; he was arrogant and became among the disbelievers.

7) Jezus niet gestorven is (maar dat een dubbelganger is gekruisigd) maar wel dat hij 3 dagen heeft 'geslapen' en daarna is opgestegen ťn dat hij terug komt aan het einde der tijd.
https://www.islamicity.org/5640/jesus-will-return/
https://quran.com/4/157-167

Kortom, hoewel hij 'slechts een boodschapper' is, is hij de enige die creŽert en leven maakt. Hij is opgevaren ten hemel en hij komt terug aan het einde der tijd, hij heeft alle eigenschappen van een godheid, ook al wordt elders het tegenovergestelde gezegd.

@Willem10000 kan ik alleen melden, ja de koran verdraait veel t.o. van de Bijbel maar lees dit en gebruik het als je moslims spreekt. Isa is Jesus is ιεσυος.
Aangezien u Heere Jezus zegt denk ik dat we allebei hetzelfde geloven en denk ik daarom wel begrijpen waar uw stelling vandaan komt. Hij is emotioneel begrijpelijk, maar feitelijk niet juist.

Moslims geloven wel degelijk dat de Heere Jezus (عيسى) een profeet van IsraŽl en de messias is. Alleen geloven zij niet dat hij God op aarde was maar dat zijn wonderen werden verricht door God (الله) via hem. Daarnaast komt bij hun de kruisiging en wederopstand niet voor.

Dat ligt natuurlijk wel gevoelig. Wie de Heere Jezus is en wat hij heeft gedaan voor ons zijn de fundering van mijn geloof. Maar goed, ik geloof ook niet alles wat anderen geloven. Simpelweg omdat het in mijn geval niet in de Bijbel staat. Dat betekend nog niet dat ik andere geloven of gelovigen zie als leugenaars.

We leven in een wereld voor haat en onbegrip. Als er iets is wat de Heere Jezus ons leert is het wel barmhartigheid, het zoeken van de overeenkomsten in plaats van de verschillen.

Neem nou dit nieuwsartikel. In MaleisiŽ is er geen scheiding van kerk en staat zoals we die hier kennen. Als we hier die scheiding niet hadden zouden we ook genoeg verbieden in naam van de kerk. Sterker nog, ik denk dat we elk ander geloof allang hadden verboden als we die scheiding niet hadden.
offtopic:
Wanneer de Heere Jezus komt zal zijn liefde ons allemaal verbazen. Zijn liefde is immers grenzeloos. Hij vergeeft verder dan wij mensen ooit zouden kunnen.

Hij zou vragen waarom we de Moslims hebben uitgekozen als zondebok, terwijl de Joden niet eens zijn bestaan erkennen, volgens onze leer hem hebben vermoord en hem nooit zullen erkennen als Messias. Terwijl we wel vredig en vrijwel probleemloos samen leven met hun en hun geloof.

Hij zou hoe dan ook Jood, Moslim en wie dan ook vergeven en bij hem laten komen.

Daarom vind ik het zo jammer dat zijn licht zo gedimd overkomt bij je. Laat je niet verleiden door het kwaad. Ik hoop met toestemming voor je te mogen bidden.
Zo zo, mijn feiten over de islam wordt gekenmerkt als ongewenst, dit bewijst weer dat er veel van die linkse wegkijkers hier komen.

Wel ongewenst raten, maar met tegenargumenten niet komen, zo ken ik jullie weer hihihihi
Willem ik denk dat je een 'vertaling' van de Koran hebt gelezen van iemand met verkeerde bedoelingen. Er zijn ook veel verzonnen hadiths met eensgelijke bedoelingen.
In dit geval gaat het om bekendere goden en geen goden die zijn opgemaakt voor het spel alleen.

Dan is ook de vraag: Waarom Age of Mythology dan wel? Waarschijnlijk omdat daar de goden niet in worden afgebeeld en je zelf ook niet echt speelt als god.

[Reactie gewijzigd door Fordox op 9 september 2017 13:46]

In dit geval gaat het om bekendere goden en geen goden die zijn opgemaakt voor het spel alleen.

Dan is ook de vraag: Waarom Age of Mythology dan wel? Waarschijnlijk omdat daar de goden niet in worden afgebeeld en je zelf ook niet echt speelt als god.
Age of mythologie probeert juist de mythologie over te brengen door het verhaal te vertalen naar de campaign. Dit spel heeft niks educatiefs en bespot juist de goden en profeten. Nu lijkt het mij een best grappig spel, maar ik begrijp dat bepaalde groepen mensen dit als godslastering bestempelen.
Blasphemy should be a matter of the Gods....not men
Dan maar de hele Steam Store blokkeren? Kom op zeg.
Ze kunnen moeilijk ťťn spel op de Steam Store blokkeren, het lijkt mij dat Valve daar geen gehoor aan geeft.
Blokkeren niet, verwijderen wel.

In een reactie aan Kotaku laat de gamegigant weten dat het het spel van de markt af haalt in MaleisiŽ en in contact staat met de regering om de blokkade weer op te heffen.
Om dat soort onzin af te straffen zouden ze eigenlijk gewoon heel Maleisie moeten blokkeren en de gamers daar melden dat ze het maar met hun regering moeten opnemen. Hetzelfde trouwens met Duitsland dat tegenwoordig ook steeds meer censuur trekjes krijgt en dat meteen de hele EU probeert op te dringen.
Simplistische gedachte:
Overheid verbiedt iets en daarom moet de bevolking van dat land volgens u geen toegang meer hebben tot hetgeen het land zojuist verboden heeft?
Dat is dus gewoon het verbod in standhouden. Niks geen "afstraffen" zoals u dat noemt.

Verder: Omdat 1 spel uit de hele Steam bibliotheek afbreuk maakt aan de wetten van 1 land alle spellen in dat land maar blokkeren?
Dan kan u als gamer ook niet meer terecht in:

+ Duitsland : Dead Rising, Madworld, Condemned en The Darkness.
+ Verenigde Arabische Emiraten: de complete GTA serie, de complete God of War serie, Red Dead Redemption, Max Payne 3, Mass Effect 2 en 3, Dead Rising 2
+ Brazilie: Carmageddon
+ China: Footbal Manager 2005 (Tibet als eigen land)
+ Amerika: The Guy Game
+ India: Fallout 3
+ AustraliŽ: Saints Row IV, The Witcher 2 en Tweakers schreef al een stukje over: Hotline Miami 2 , Sexy Poker voor de Wii

(edit: spelfoutje)

[Reactie gewijzigd door Cheetah_777 op 9 september 2017 18:59]

Psst; the guy game had daadwerkelijk een topless minderjarig grietje, dat word (gelukkig) in bijna geen enkel land toegestaan.

Ik blijf het echter wel raar vinden dat de overheid bepaald wat voor media haar populatie wel of niet mag nuttigen. Spellen die daadwerkelijk een wet breken; prima, maar iets blokkeren omdat een groep mensen er misschien aanstoot aan neemt (Duitsland en Australie dan vooral) is nogal belachelijk.
Ik blijf het echter wel raar vinden dat de overheid bepaald wat voor media haar populatie wel of niet mag nuttigen. Spellen die daadwerkelijk een wet breken; prima, maar iets blokkeren omdat een groep mensen er misschien aanstoot aan neemt (Duitsland en Australie dan vooral) is nogal belachelijk.
We geven in Nederland ook mensen verkeersboetes omdat ze misschien een ongeluk veroorzaken, dat probleem hebben we hier dus ook.
Misschien een ongeluk? Hoe bedoel je precies?

Heb je het over zaken als niet handsfree bellen in het verkeer, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat deze de kans op ongelukken dermate vergroot dat dit gewoon bij voorbaat al moet worden geweerd van onze wegen? Mensen die te hard rijden waardoor het een stuk lastiger word om deze in te kunnen schatten?

Emoties zijn iets persoonlijks, iets wat je zelf wel of niet in de hand kan houden. Een ander die jouw aanrijd kan je zelf niet in de hand houden.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 10 september 2017 15:45]

De kans op ongelukken vergroot. Kans, dus misschien. Ook als je geen ongeluk veroorzaakt heb krijg je die boete, juist vanwege de verhoogde kans, en niet omdat je net een ongeluk veroorzaakt hebt.
Zo moeilijk was het toch niet te begrijpen?
Jij wil serieus een wetenschappelijk bewezen kansvergroting van >400% goedpraten?

Je speelt niet alleen met je eigen leven, maar ook met het leven van anderen. Dat laatste is waarom het vrij hard word bestraft.

Voorkomen is beter dan genezen. Als jij zo graag met een leven wil spelen, houd het dan bij je eigen.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 10 september 2017 17:44]

Nergens zeg ik dat die niet zouden beboet moeten worden? Nergens praat ik het goed. Ik toon je gewoon aan dat, zoals je zelf al zei, het de kans vergroot, niet dat het een garantie is... en dat MISSCHIEN dus het correcte woord was.
Als jij het totaal verkeerd wil gaan interpreteren is dat jouw probleem.

[Reactie gewijzigd door Nha op 10 september 2017 19:45]

zijn ze gewoon verplicht, doen ze ook met duitsland
Lijkt mij juist wel. Anders ga ik games maken die in een bepaald land verboden zal worden. Met als gevolg dat Valve om valt. Er is vaak genoeg regionale blokkades geweest. Tera heeft ook een tijd(misschien zelfs nu nog). Niet in de EU Steam gestaan omdat het voor VS only was. Nu weet ik niet hoe groot de markt van Maleisische markt is. En hoe goed dit spel verkoopt. Maar ik verwacht toch eerder dat Steam meer verdien aan de Maleisische markt dan aan 1 game.
Wat ik alleen jammer vind is dat ze niet eerst hebben overlegt met Valve om dit op te lossen.
I got some good news for you!!! Tera eu staat op steam.
Denk ook dat het een uitgever ding was, omdat eu heeft gameforge en vs heeft enmass.
Klopt. En Enmass had(toen ik het nog speelde) er gewoon een regio blok op gegooid. En Gameforge wou niets met Steam doen. Wel goed om te horen dat het gameforge gelukt is.
Je kan nog steeds de VS versie spelen (doe ik ook), door gewoon de EnMasse client te downloaden.
Er is dus geen regioblokkade in het spel. (Maar goed ook, want Gameforge gaat van mij geen cent kijgen.)
Klopt. Maar De VS versie was wel even via Steam te spelen. Maar om welke reden dan ook is die uit Steam voor EU gehaalt.
Of dit op last van Gameforge is geweest. Of vanuit enmesse kwam weet ik niet zeker.
maar ik begrijp dat bepaalde groepen mensen dit als godslastering bestempelen.
Dan hebben die groepen verdomd weinig vertrouwen in hun goden.
In plaats te bidden/smeken/whatever voor een bliksemschicht, gaan ze zelf handelen.
En Mohammed zat er geeneens in. Misschien omdat diens aanhangers dermate chill zijn, dat Mo er in stoppen te weinig ophef zou geven?
Die komt in de prophets DLC na release. Het roster staat nog niet helemaal vast dus misschien voor die tijd al. Veel spelers vragen er om in de fora.
Ondanks je -1, is je topic wel on-point.
Alle religies/goden worden genoemd, behalve de Islam. Waar is Allah?

Jezus was ook mens, dus kan wel afgebeeld worden? Hij is ook God, dus past wel in het spel.
Mohammes was geen god, maar profeet en zit er niet in.
Maar Mozes was ook geen god en wel profeet en zit er wel in...
Budda is trouwens ook geen god, maar zit er ook in.

Dus de 'selectie' op enkel goden is niet kloppend.
Het komt er op neer dat je alle godsdiensten belachelijk kan maken, behalve de islam/Allah/Mohammed.
Want dan storten er vliegtuigen neer, ontploffen er bommen of rijden er vrachtwagens door straten heen.
Het is denk ik niet kwestie van bekendere goden. Shiva is, zover ik weet, een hindoeÔstische god.
Ik denk dat het de Maleisische overheid het om de islamitische figuren/goden gaat die in het spel zitten. Die komen niet voor in Mortal Kombat klaarblijkelijk en daarom is bijv. dat spel niet geblokkeerd.
Even gezocht maar allah zie ik niet in de game staan. Sterker nog grote kans als ze dat doen dat de hele islamitische gemeenschap over ze heenvalt. Vul zelf maar in als je Allah bespot wat er met je gebeurt.

Wat het dus wel laat zien is dat je andere geloven zonder gevolgen voor dit soort spelletjes kan gebruiken. Dat zegt denk ik ook al genoeg .
Jezus is in Islam wellicht niet de zoon van God, maar wel een profeet van Allah.

Shiva daarentegen is heidens, so most ppl don't care.
klopt Jezus komt ook in koran voor. Heb echter nog nooit moslims in opstand zien komen als Jezus bespot werd.Doe hetzelfde met Mohammed of Allah en zie wat er gebeurt. Helaas voorbeelden genoeg ondertussen.
Apart is sinds de naam Jezus vaker in de koran voorkomt dan mohammed
Klopt viel me ook direct op, de druk van deze religie is blijkbaar zo groot dat de makers anders voor hun leven moeten vrezen
Dus een soort van religieus racisme? Andere goden mogen wel maar de poep raakt de ventilator wanneer allah of andere profeten uitgebeeld worden?
Racisme wat niet om ras draait, noemt men doorgaans gewoon discriminatie

En in tegenstelling tot bijv het christendom (althans, het katholicisme), is binnen de islam het inderdaad verboden om bijvoorbeeld de profeet mohammed af te beelden.
In de islam is het verboden om islamitische profeten af te beelden. Dat is omdat dat tot verafgoding zou kunnen leiden, doordat de afbeeldingen dan aanbeden zouden kunnen worden, wat de niet de bedoeling is, alleen Allah mag aanbeden worden.

In de tijd van de islam waren afgodsbeelden de belangrijkste vorm van afbeeldingen, vandaar dit totaal verbod.
In feite kent de Thora (Joods) eenzelfde vorm van een verbod op afgoden (van de 10 geboden mag je teen afbeeldingen maken, en je mag je niet voor buigen). Niet zo heel lang geleden pasten sommige christenen dat letterlijk toe, door bv tegen familie foto's etc. te zijn.

Jezus (Isa in de islam) en Mozes zijn ook islamitische profeten, de Koran is namelijk voor een belangrijm een soort hervertelling van de Bijbel (die volgens moslims gecorrumpeerd is)).
Daarom mogen Jezus en Mozes ook niet afgebeeld worden. Daar zijn moslims heel serieus in, al zien wij vaker dat ze tegen Mohammed afbeeldingen zijn. Ze zijn overigens tegen elke vorm van afbeelden, niet alleen tegen video games of spotprents, hoewel dat natuurlijk wel als extra beledigend wordt ervaren.

Jezus is zelfs een zeer belangrijke profeet in de islam, het is de enige mens die volgens de Koran geen zonden deed (itt Mohammed die een aantal keer om vergeving bidt, en voor wie alle moslims nog steeds om vrede (genade) bidden door vzmh achter zijn naam te zetten.)
Moslims wachten ook op de terugkomst van Jezus, niet van Mohammed.

Tot zo ver een beetje islam-theologische context.
In de Tien Geboden staat dat je God niet mag afbeelden:
"Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde."

Maar goed, het katholieke geloof neemt het Oude Testament niet echt serieus. Dus tja :p
Inmiddels is het spel geblokkeerd en is Steam weer beschikbaar.
De blokkade is inmiddels alweer opgeheven. Steam heeft geluisterd en heeft het spel geblokkeerd voor inwoners van MaleisiŽ.
De mensen in dat politiek orgaan hebben naar alle waarschijnlijkheid de trailer niet gezien het spel niet gespeeld en zijn op ingezonden afbeeldingen afgegaan. Dit is geen godslastering maar god verheerlijking! En dat het spel "ongevoelig" is (hoe werkt dat Łberhaupt?) zou geen reden moeten zijn tot een nationale blokkade in mijn optiek. Met onze wereldgeschiedenis en huidige tijd vol religieus geweld verbaasd het mij dat er een probleem wordt gemaakt als speelbare karakters in een spel gebaseerd op fictieve entiteiten en personages met elkaar op de vuist gaan.
Is god of war dan ook verboden in Maleisie?
Nee God of War is niet verboden in Maleisie voor zover ik weet. Dat is ook niet het punt. Isa (Jezus) en Musa (Mozes) zijn ook islamitische profeten. Dus niet zo vreemd dat een islamitische staat daar enigszins een stokje voor steekt...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 9 september 2017 18:47]

MaleisiŽ is geen islamitische staat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staat
Een staat is een hiŽrarchische politieke organisatie die gezag uitoefent over een bevolking, gelegitimeerd door een vorm van recht, waarvan de naleving wordt afgedwongen met een monopolie op het gebruik van geweld. In de politicologie wordt aan deze definitie het moderne begrip soevereiniteit toegevoegd, maar in de geschiedenis en antropologie wordt dit niet als wezenskenmerk beschouwd, zodat ook van staten kan worden gesproken vůůr de moderne tijd.
Een gebruikelijk synoniem is land, maar dat woord heeft meer betekenissen, zoals: stuk landbouwgrond, persoonlijk onroerend goed, tegengestelde van zee enz.
Dus niet zo vreemd dat een islamitische staat daar enigszins een stokje voor steekt...
Wel vreemd als je in een land woont waar religie en staat gescheiden zijn.
In MaleisiŽ is alles iets gecompliceerder:
  • Officieel een constitutionele Monarchie
  • Roulerend koningschap, elke vijf jaar een andere Sultan (die wordt dan Agong genoemd)
  • De constitutie geeft aan dat Islam de godsdienst van de staat is
  • In principe vrijheid van godsdienst (geldt alleen voor niet islamieten)
  • Voor islamieten gelden in sommige gevallen andere wetten (Sharia, b.v. oppositieleider zit een gevangenisstraf van 5 jaar uit voor sodomie)
  • Belediging van een Godsdienst (vooral islam) wordt zwaar bestraft
  • enz.
Binnenkort moeten er verkiezingen worden gehouden waardoor alles nog scherper wordt aangezet.
Is dat zo?

* Iblies mompelt mein kampf
Waar is dat dan? Niet in Nederland, want hier zijn de twee absoluut niet gescheiden.
In Nederland is de kerk en Staat van elkaar gescheiden. Dat we politieke partijen met een geloofsovertuiging hebben staat er los van. Geen van de partijen is ook tegen de scheiding van kerk en staat.

In Nederland hangt de scheiding samen met het beginsel van gelijke behandeling, het neutraliteitsbeginsel, en de vrijheid van levensbeschouwelijke of godsdienstovertuiging uit artikel 1 en artikel 6 van de Nederlandse Grondwet.
Oh, mag de winkelsluitingwet dan wat minder christelijk? Kan de belastingdienst ook gewoon op zaterdag en zondag bereikbaar zijn? Waarom zijn scholen op zondag dicht? Waarom heeft de kerk een geheim lijntje met de gemeentes? Waarom is er (christelijke) godsdienstles op school?

Niet om het een of ander, maar alle krampachtige "niet op zondag" dingetjes hebben allemaal hun grondslag in het christemdom. Want owee als je op zondag iets doet.

Nee, de wet en godsdienst zijn gescheiden hoor. Behalve voor alle gevallen waar dat niet zo is.

Het artikel wat je aanhaalt, lijkt trouwens alleen maar te beschrijven dat je vrij bent om te geloven wat je wilt. Het verbiedt wetten en wettenmakers niet om een grondslag in christemdom te nemen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 september 2017 02:03]

En daarom zijn er in genoeg gemeentes winkels gewoon open op zondag. Wij hebben een 5-daagse werkweek (maandag t/m vrijdag), als je wilt dat je medewerkers ook op zaterdag en zondag gaan werken, moet je dat afspreken in een CAO/arbeidscontract, en dat doen ze blijkbaar niet bij de overheid. En sommige winkel eigenaren willen ook een dag vrij, dus zijn ze op zondag dicht. Is historisch zo gegroeid. Ik ken ook bedrijven die op zondag open zijn en op maandag dicht. En waarom zouden christelijke scholen geen godsdienstles mogen geven? Hetzelfde zal ook gebeuren op islamitische scholen. Maar op de openbare school waar ik op gezeten heb, werd geen godsdienst les gegeven. (en de godsdienstles die ik heb gehad op de katholieke school ging over alle 5 de grote godsdiensten en hoe ze in relatie met elkaar stonden, heel leerzaam!)

En scheiding van kerk en Staat wil zeggen dat er geen wetten zijn die anders zijn voor anders-gelovenden. Alle wetten en regels zijn voor iedereen hetzelfde, of je nou boedist, hindoeist, jood, christelijk, islamiet bent, of een van de vele kleinere godsdiensten aanhangt. Of zelfs helemaal niets gelooft. Alleen op kleinere schaal (dus niet staat!) wordt hiervan afgeweken (zwarte kousen gemeenten, religieuze scholen, clubs). Maar zelfs daar geldt dat alle wetten voor iedereen geldt. Ook daar kunnen ze niet iemand de deur wijzen omdat hij niet de godsdienst aanhangt die verder iedereen wel heeft (of die persoon er dan iets te zoeken heeft, is natuurlijk een heel andere vraag).
Nee, de wet en godsdienst zijn gescheiden hoor. Behalve voor alle gevallen waar dat niet zo is.
"Ons onderzoek van de 1137 Nederlandse wetten heeft zeker 60 gevallen opgeleverd van bevoorrechting van godgelovigen en hun instituties." (neem bijvoorbeeld de vrijstelling van OZB voor kerkgebouwen)
(volledige tekst)
Precies het voorbeeld wat je aanhaalt zou ik nog wel tolereren. Hoewel het strafrecht voor gedienden in goddienstelijke gebouwen niet anders moet zijn dan voor alle andere burgers, kerkgebouwen zelf zijn een stukje nationale cultuur. En cultuur is iets waarvoor we best wat geld opzij mogen leggen. In dit geval zouden kerken dus onder monumenten of nationaal erfgoed oid mogen vallen.

Echter, er zijn ook moderne kerkgebouwen, en andere religeuze gebouwen die niet onder onze nationale historische cultuur kunnen vallen, en diť zouden daar natuurlijk niet van moeten meegenieten.
Smite ook verboden neem ik aan ?
Geen Jezus of andere Islamitische profeten.

Smite heeft ten tijde van Seizoen 1/2 dit soort gezeik uit India op de nek gehaald vanwege Kali.