Valve komt met digitale cadeaukaarten op Steam

Valve heeft op Steam een mogelijkheid toegevoegd voor gebruikers om hun vrienden een digitale cadeaukaart te geven. Het geselecteerde bedrag wordt toegevoegd aan de Steam-portemonnee van de begunstigde. Fysieke cadeaukaarten waren al langer te koop.

Digitale cadeaukaarten zijn alleen op Steam te koop en gevers moeten zelf dus ook een account hebben op het platform van Valve. De kaarten zijn beschikbaar met bedragen van 5, 10, 25, 50 en 100 euro. De kaarten kunnen gekocht worden met de gangbare betaalmethoden op Steam en gegeven worden door iemand te selecteren uit de vriendenlijst. Die persoon moet minimaal drie dagen op de vriendenlijst staan.

Het is al langer mogelijk om fysieke cadeaukaarten te kopen voor Steam. Deze bevatten een code die op het verkoopplatform van Valve ingevoerd kan worden, waarna het bedrag van de kaart wordt toegevoegd aan de Steam-portemonnee. Deze kaarten worden onder andere verkocht bij speelgoedwinkels.

De aankondiging van de nieuwe digitale cadeaukaarten komt vlak voor het moment waarop een nieuwe Steam Sale van start gaat. Volgens gamewebsite Kotaku begint donderdagavond de Steam Halloween Sale en die duurt tot 1 november. Van 22 tot 28 november zou de Steam Autumn Sale plaatsvinden, gevolgd door de Steam Winter Sale van 21 december tot en met 4 januari.

Steam-cadeaukaart

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-10-2017 • 10:04

87

Reacties (87)

87
84
22
0
0
39
Wijzig sortering
Ergens toch wel jammer dat Steam blijkbaar zoveel van die sales heeft gepland. Vroeger was de Steam Summer Sale echt een ding. Er kwamen veel (nieuwe) spellen in de sale erbij en soms bleef ik nog op voor een flash deal.
Nu is het een beetje eenheidsworst geworden met dezelfde games die wederom in de sale gaan, jaar na jaar, meerdere keren per jaar.
Ik heb liever de refunds zoals we ze nu hebben dan de flashsales, ook al zijn de kortingen dan minder hoog. Ik vind het aanbod ook nog steeds redelijk gevarieerd.
De refunds houden zich niet eens aan het Nederlands recht. De 2 uur is echt dikke nonsense. Ik ben met DOOM toen bijna 2 uur bezig geweest om de boel goed te laten draaien, heb het toen maar gerefund, want No Mans Sky (Welke bijna elke consumenten bescherming wet brak die we hier hebben) werd met een paar uurtjes meer niet gerefund en staat nu nog mijn library te vervuilen.

Bij elke andere winkel heb ik netjes 2 weken, of zelfs 2 maanden, de tijd om een product wat niet aan mijn verwachtingen of de advertenties voldoet, weer terug te brengen.

Erg krom ook omdat de EU Valve op de vingers heeft getikt voor o.a. de refunds, we dus geen flash sales meer krijgen zoals vroegah, waar 90% korting op titels met een positieve score nog vrij normaal was.
De sales van vroegah waren gewoon een vrij standaard manier om een markt over te nemen. Netflix en Spotify doen het ook, zo goedkoop mogelijk je product aanbieden, zodat iedereen overstapt, om dan de prijzen de lucht in te gooien. Valve, is ondanks hun enorme aanzien, geen fluit beter dan de andere grote bedrijven.
Bij elke andere winkel heb ik netjes 2 weken, of zelfs 2 maanden, de tijd om een product wat niet aan mijn verwachtingen of de advertenties voldoet, weer terug te brengen.
Enkel retail-verpakkingen van software waarbij de verzegeling niet is verbroken vallen onder het herroepingsrecht. En je kan het er wellicht niet mee eens zijn, maar hoe is het in strijd met het Nederlands recht?
@batjes wat @Superkanjo zegt klopt.

De enige regel die mogelijk van toepassing kon zijn is "Als u er niet mee kunt doen, wat de verkoper gezegd heeft."

Daarvoor zijn jouw systeem eisen van toepassing, daar is de verkoper niet voor verantwoordelijk. Die staan vermeld op de pagina waar je de game koopt. Daarnaast gelden er voorwaarden.

[quuote=https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand]Digitale producten downloaden
Koopt u een product om te downloaden op uw pc, tablet of telefoon? Bijvoorbeeld muziek, een spelletje of een film? Hebt u laten weten dat u het product binnen veertien dagen wilt hebben? Én hebt u laten weten dat u afziet van de bedenktijd? Dan hebt u geen bedenktijd. De ondernemer moet alle informatie over uw aankoop én het feit dat u afziet van de bedenktijd bevestigen. Bijvoorbeeld per e-mail. Hij moet dat doen voordat u het product gaat downloaden.[/quote]

Dit wordt aangegeven in de Verkoop Voorwaarden. Sterker nog, je hebt (naar mijn beste weten) een onbeperkte bedenktijd. Enige voorwaarden die er aan zitten is dat het spel niet meer als twee uur gebruikt mag zijn. Dat komt overeen met de voorwaarden aan de retail verkoop dat de verzegeling niet verbroken mag zijn.

Mocht de software werkelijk ondeugdelijk zijn en op een systeem met de minimum systeemeisen niet werken zonder dat dat de schuld is van third-party software, of een verneukt OS (allemaal factoren waar de verkoper geen invloed op heeft) kan je gewoon een email sturen en weet ik zeker dat je je geld terug krijgt. Maar dat zou automatisch al betekenen dat je het spel helemaal niet hebt kunnen spelen dus nog binnen die twee uur zit.

Kortom, Valve houdt zich prima aan de Nederlandse wetgeving. En ik vind het een bijzonder nette regeling van Valve. Zeker aangezien deze met terugwerkende kracht is ingetreden, had jij een spel 5 jaar geleden gekocht en voor minder dan 2 uur gebruikt. Kon je deze op de dag dat dit in werking is getreden retourneren.
Daarvoor zijn jouw systeem eisen van toepassing, daar is de verkoper niet voor verantwoordelijk. Die staan vermeld op de pagina waar je de game koopt. Daarnaast gelden er voorwaarden.
Genoeg games die niet draaien, crashen, gamebreaking bugs, niet uit te spelen zijn, etc, etc,etc ondanks dat je ver voorbij de minimum eisen komt.

Dat is hetzelfde als een stuk product afleveren als vaste ouderwetse winkel zijnde. De verantwoordelijkheid ligt gewoon bij de verkoper hoord, dat deze een deugdelijk product moet leveren.
Sterker nog, je hebt (naar mijn beste weten) een onbeperkte bedenktijd
2 weken in library of 2 uur speeltijd, whichever comes first.
"Genoeg games die niet draaien, crashen, gamebreaking bugs"

Kan je mails over sturen, maar dan ben je niet de enige. Betekent niet automatisch dat je recht hebt op je geld terug, maar wel op een fix. dus kortom, Valve houdt zich netjes aan de wet.
is dat veranderd dan? Heb namelijk twee spelen van 2 jaar oud terug gebracht..
Als je software of een game koopt die adverteerd met features die het gewoonweg niet heeft, of dat de software of game niet aan de praat te krijgen is, mag je het ook met verbroken verzegeling of verpakking gewoon terugbrengen. Je had dit immers niet kunnen weten zonder het product te proberen. Die 2 uur grens die Valve hier steld, is gewoon dikke vette arbitraire bullshit. Maar men vind de 2 uur schijnbaar heel genereus van Valve... Zou de HEMA eens moeten flikken "Oh sorry, maar u heeft het product 2 uur gebruikt, oh het werkt niet? dondert uit elkaar van ellende? Begint ineens naar rotte eieren te ruiken? Pech gehad, u krijgt geen geld terug, 2 uur zijn voorbij".

Het is o.a. in strijd met het recht op een deugdelijk product. En daar heeft Valve bv gewoon schijt aan. No Man's Sky is een mooi voorbeeld hiervan, maar zo zijn er nog honderden, zo niet, duizenden games op Steam te vinden die de wetgeving in Nederland breekt. En gezien Valve de verkopende partij is naar ons consumenten, is het hun verantwoordelijkheid.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 21:27]

Ik reageerde meer op jouw algemene stelling dat de refunds zich niet aan het Nederlands recht houden, wat wel zo is.

NMS is een hele andere case ja, maar ik neem aan dat je ze hebt aangeschreven ivm een niet deugdelijk product? Wat zeiden ze daarop? Dit heeft namelijk niks meer met de standaard refund te maken maar is een op zich zelf staan iets.
Ik heb het over refunds in het algemeen. En die houden zich duidelijk niet aan het Nederlands recht.

Want wees nou eerlijk, er zijn meer dan genoeg games die meer dan 2 uur nodig hebben om erachter te komen "Deze game bied niet wat het videotje op de Steam Store page doet geloven".

Ik heb het verhaal destijds bij de consumentenbond neergelegd en die vonden dat ik gelijk had (in eerste instantie), maar het is mij te veel moeite daar mee bezig te gaan voor die 60 euro.
Het WKOA is bedoeld om een product te kunnen proberen zoals je in de winkel zou doen, niet om het product te gebruiken.

Je kan het er niet mee eens zijn, maar dit is zoals de wet is bedoeld. In een winkel ga je ook niet uitgebreid een product gebruiken. En is het niet conform moet de verkoper zorgen dat het wel conform wordt, of een andere oplossing bieden. Maar dit heeft niks met de WKOA te maken.
Wat?
https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is
Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken
Geen arbitraire standaard 2 uur (waar je niet omheen kan, als je een refund indient, met goede argumenten na die 2 uur, wordt je verzoek AUTOMATISCH afgewezen) zoals Valve hanteert
Dit heeft niks met de WKOA te maken. Bepaalde tijd kunnen gebruiken bedoelen ze levensverwachting.

Je haalt non-conformiteit en de WKOA door elkaar.
Jij begint over wet kopen op afstand, ik ben daar niet eens over begonnen... Waarom niet? Omdat Valve dit afvangt zodra je wat koopt, dat je afstand doet van je koop op afstand rechten.

WKOA doet er helemaal niet toe. Je hebt meer rechten dan WKOA.

https://i.imgur.com/Je3R6KX.png

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 21:27]

Bij elke andere winkel heb ik netjes 2 weken, of zelfs 2 maanden, de tijd om een product wat niet aan mijn verwachtingen of de advertenties voldoet, weer terug te brengen.
Hier begin jij er toch over, samen met je opmerking over de refund. Daarnaast zeg jij dat ze niet aan de wetgeving voldoen, dus ik vraag welke wetgeving.

Jij begint over non-conformiteit en geeft als voorbeeld NMS. Maar je geeft ook aan die niet bij Valve te hebben aangegeven, dus hoe voldoen ze niet aan de wetgeving dan?
Jij begint over wet kopen op afstand, ik ben daar niet eens over begonnen... Waarom niet? Omdat Valve dit afvangt zodra je wat koopt, dat je afstand doet van je koop op afstand rechten.
Je doet er geen afstand van, die rechten zijn er niet op digitaal aangekochte software, wezenlijk verschil.

[Reactie gewijzigd door Superkanjo op 23 juli 2024 21:27]

Ik hinte op de wet "Recht op een deugdelijk product". Wat ik ook aangehaald heb in de link van de consuwijzer.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 21:27]

Dat is geen wet maar goed, ik snap wat je bedoeld. Hoe voldoet Valve daar niet aan als je ze niet eens hebt aangegeven dat je een non-conform product hebt? Welke wet is overtreden?
Dat is wel een wet
artikel 7:18 lid 1 Burgerlijk Wetboek
ze kunnen misschien wel aangeven in hun voorwaarden dat je afstand doet van je WKOA

maar volgens mij gaat wet nog altijd boven AV.

ik kan ook in mijn voorwaarde zetten dat ik het recht heb om jou te bestelen. dit houd juridisch geen stand.nu zal steam wel iets beter verwoord hebben. en dit hebben laten checken. Maar ik gok dat wanneer je het hard speelt dat je een grote kans hebt dat je in het gelijk wordt gesteld.

wanneer je dwars gaat liggen dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk je op een gegeven moment wel tegenmoet komen, maar je uitsluiten van steam ofzo.
Volgens de wet mag je als consument afstand doen.

Dit kan bij andere bedrijven ook, meestal dien je daarvoor wel even contact op te nemen.
"wanneer je dwars gaat liggen dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk je op een gegeven moment wel tegenmoet komen, maar je uitsluiten van steam ofzo".

Nee dat valt best wel mee.
Ik heb jaren geleden voordat er refund gegeven werd een spel gekocht op steam.
Een enkeling kreeg een refund maar dit was in de tijd dat je van goede huizen moest komen als je je geld trug wou

Dit spel zat zo vol met bugs dat het half speelbaar was en als je geluk had kon je een paar uur spelen zonder crash.

Steam wou eerst geen refund geven. Zat toen al 40 gametijd op.
Na aangehaald te hebben dat het product wat ik koop in mijn land moet werken naar mijn verwachtingen dus volledig moet werken en het feit dat julie buiten europa opereren dat niet betekend dat ze een product mogen leveren wat half werkt

Toen heb ik ze voor de laatste maal verzocht mijn geld trug te storten en dat ik anders een advocaat ging raadplegen en nog geen 5 dagen later stond mn 9 euro in mn steam wallet.
Game was wel verwijderd tho...best jammer, die 50% wat wel speelbaar was vermaakte ik me prima mee.

Anyhow, dat zal een jaar of 5 geleden zijn en mn account bestaat nogsteeds
De flash sales zijn er met een heel andere reden uitgegaan (oneerlijk en veel klachten van mensen die niet on die 8 uur online konden) en dus vervangen door meer voorspelbare sales. En an sich zijn de kortings(percentages) niet veranderd. Alleen heb je waarschijnlijk de spellen al gekocht in eerdere sales ;)

PS Ze hebbebn nooit een markt hoeven over nemen. Ze zijn immers al vanaf dag 1 heer en meester.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 23 juli 2024 21:27]

Netflix en Spotify zijn ook de eerste in hun markt, hanteren hetzelfde principe.

Klikt voor mij als een excuus. Want er zijn nog steeds flash sales die maar een beperkt aantal uur geldig zijn. De kortingen zijn alleen geen 70%+ meer, maar 30-40% als het mee zit.
Er zijn geen sales meet die maar paar uur geldig zijn en die kortingen zijn er nog steeds.
Afgelopen kerst waren er nog van die 4 uur durende sales als ik het goed heb.
Nou dag 1...
Ik kan me nog herinneren dat Steam een klein (!) programma was dat je nodig had om Counter-Strike te spelen... tot ieders woede, want daarvoor kon je CS gewoon spelen zonder Steam. Het was de tijd dat je het met 128 MB geheugen moest doen. Met 256 MB was je een baas.
Maar tot 2011 ofzo was er eigenlijk geen een concurrent. En wat jij beschrijft was 2003.
Die 2 uur is enkel voor een automatische refund. Indien je meer dan 2u op een game hebt kan je nog steeds via de support een refund request indienen.

Ik heb dit bv gedaan voor een game waarop ik al 4u had, voordat een update een game breaking bug introduceerde die niet gefixed werd.
Alleen krijg je die refund bijna nooit... Had zelf een spel welke ergens 3 uur in compleet crasht elke keer door een cutscene, en de uitgever (haaaallooooo Namco Bandai) had echt een bizar slechte customer support die voor geen meter hielp, zelfs 2 weken later had ik geen (nuttig) antwoord, en de oplossingen die ik online kon vonden die waren... nou ja, nog nuttelozer dan alles anders in mijn geval.

Vervolgens dien ik een refund verzoek in bij Steam, en gereject.... Terwijl het product niet werkt zoals het zou moeten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 392841 op 23 juli 2024 21:27]

Oei, herkenbaar verhaal. No Man's Sky 2 uur en 10 minuten spelen en dan geen refund krijgen omdat het langer gespeeld was dan 2 uur.
Als je echt vind dat het je library vervuild; je kan tegenwoordig games definitief verwijderen uit je library.
Ik zou best een paar knaken over hebben voor een langere probeer-tijd. Gun me een hele dag speeltijd. Laat me het volgende weekend beslissen.

Ik wil met liefde vaker indie games proberen, maar dankzij het huidige systeem ben ik zeer terughoudend. Twijfelgevallen refund ik maar, ookal had ik misschien beter wat meer tijd moeten investeren.

Een alternatief voor de makers is een demo aanbieden. De factorio demo speelde ik in alle rust. En aan het einde was ik compleet "shut up and take my money!". Hetzelfde met walking dead en life is strange waar je een episode gratis had.
Volgens mij is die 2 uur expliciet niet bedoelt als demo-tijd, maar puurt om te kijken of de game uberhaupt draait op je PC.
Dank voor de nuancering.
Waarom kreeg je DOOM niet aan de praat? Dat spel is ultra scalable en werkt op bijna alles. Settings te hoog?
Ik had zelf het vermoeden dat de IDTech engine moeite had met de AMD bulldozers.

De engine leek geen rekening tehouden mee dat het in feite een opgevoerde quadcore is. 4 cores zijn float. Maar elke float heeft 2 ints, dus het is een "octo". (Windows 7 had hier ook een patch voor nodig bv)

Het denkt dus gewoon 8 volledige cores te hebben. En lijkt dus 4+ float threads te gebruiken, waar de FX enorme moeite mee heeft.

De enige manier dat ik een speelbare FPS (40-50 dacht ik) kreeg, was echt alles op laagste settings, met een resolutie van 1024*800 dacht ik(minimale wat mijn scherm kan scalen), en dan moest ik tegen een muur gaan staan en niet bewegen.

Ik had een vermoeden dat ik er wel uit zou komen met wat meer tijd en gekloot, of anders dat over een maand of wat er vanzelf wel een update uitkomt (vind wachten echt niet zo erg). Maar gezien je maar 2 weken of 2 uur de tijd krijgt van Valve... De bende gerefunded.

Ik ga er vanuit dat het euvel ondertussen al gefixt is trouwens, ik meen er wat van meegekregen te hebben een paar maanden geleden. Maar ik probeer zo min mogelijk via Steam aan te schaffen. Persoonlijk ben ik Valve een beetje zat.
Het zou mogelijk moeten zijn om ze beide te hebben. Gewoon invoeren dat je na een refund een bepaalde tijd (1 maand) moet wachten voor je het spel opnieuw kan aanschaffen.
Ik vind het juist wel fijn dat ik geen jaar hoef te wachten om wat geld te besparen
Nu is het een beetje eenheidsworst geworden met dezelfde games die wederom in de sale gaan, jaar na jaar, meerdere keren per jaar.
Waarom wachten op een uitverkoop? Log in op IsThereAnyDeal.com (kan met je Steam account) en je kan spellen op je wish list zetten. Zodra deze in de aanbieding zijn bij de online winkels die jij hebt gekozen voor het bedrag lager of gelijk aan wat jij ervoor wilt betalen sturen ze je een bericht.
Ik vind het persoonlijk ook dat Steam er de laatste jaren een beetje op achteruit is gegaan. Er worden inderdaad veel sales gehouden. Een summersale en een wintersale zou voor mij ook al wel meer dan genoeg zijn. Wat mij de laatste jaren opvalt is:

- De sales zijn lang niet meer zo boeiend als jaren geleden. Je krijgt steeds meer games die nauwelijks of bijna niet goedkoper zijn. Je hebt bijv. een game die €60,- kost op Steam, en dan gaat er bijv. 10 of 15% van af. Uiteindelijk is Steam dan nog steeds duurder als een andere reseller. Jaren geleden had je spellen waar er gewoon 75 tot 85% van de prijs af ging. Tegenwoordig heb je dure spellen die misschien wel 75% van de prijs af hebben, maar dan betaal je nog minimaal €15,-. En het komt regelmatig voor dat deze games al minstens 6 maanden uit zijn.
- Je kan tegenwoordig geen 2- of 4-pack meer halen, waardoor ik een game minder snel koop. Vaak was de sale ook nog een soort van periode waar we met enkele kameraden leuke spellen gingen bekijken. Als voorbeeld games zoals Rust. Tegenwoordig heb je al Ark, maar het zou mooi zijn als je hier met korting een 4-pack voor kan halen.

Stiekem vond ik de echte flashsales ook heel erg leuk. Dat je echt enkele games had die super goed waren afgeprijsd. Tegenwoordig maakt dit niet meer uit, en zijn games de gehele periode in de aanbieding. Het probleem wat je natuurlijk hier hebt is dat je een game op maandag koopt, en dinsdag is deze in de flashsale waarbij de game extra goedkoop is.

On-topic: Persoonlijk vindt ik dit een digitale cadeaukaart een top idee. Bij enkele vrienden kocht ik normaal gesproken een game, maar vaak zat ik wel te twijfelen of ze die game nu ook leuk vonden. Met een cadeaukaart heb je dit probleem niet, en kan de gebruiker zelf bepalen wat hij/zij wil halen.
Het probleem wat je natuurlijk hier hebt is dat je een game op maandag koopt, en dinsdag is deze in de flashsale waarbij de game extra goedkoop is.
Dan neem je toch een refund en koop je hem opnieuw met korting? Dit is expliciet toegestaan volgens het refund beleid.
het is jammer om te zeggen maar ik ben er mee eens :(
"Hey fijne verjaardag, check Steam voor je cadeau"

Dan heeft zo'n Steam kaartje toch een hogere attentiewaarde IMO :)
Alleen ben je soms niet in de positie om mensen fysiek een cadeau te overhandigen, bijvoorbeeld bij mensen die je alleen via Steam kent
goed punt, zo had ik t nog niet bekeken.
Zou ik liever een foto sturen via app met de open gekraste kaart ofzo. Is toch iets anders nog dan een simpele druk op de knop om te accepteren. Dan is de persoonlijkheid iig niet compleet verdwenen
Momenteel doen mensen elkaar games giften, wat is hier anders aan?
Wat mij betreft gaat het om de gedachte er achter. Mijn vrienden en ik maken voor elkaars verjaardag gewoon geld naar elkaar over, het principe is hetzelfde.
Wat suf. Dan krijg je dus jaarljks even veel geld op je rekening gestort dan dat je overmaakt naar je vrienden, wat een zinloos en onpersoonlijk geld rondpompen.

Kun je dan niet beter dat geld 1x per jaar gebruiken voor een gezamenlijke bbq of iets dergelijks?
Doen wij ook. Elke verjaardag 10 euro in een potje en dan 1x per jaar een Mannendag organiseren.
Tuurlijk. Maar wij zijn meer van het ondernemen omdat we het leuk vinden en niet zozeer "omdat we weer een jaartje verder zijn". Die mannendag waar Tusk het over heeft, die doen wij elk kwartaal wel.

In mijn optiek is het fijner om eens per jaar een slootje geld te krijgen en dat geld dan gebruiken om iets (duurs) te kopen. Die n keer per jaar (afhankelijk van de grootte van je vriendengroep) geld overmaken doet qua uitgave minder pijn (beetje het beginsel van de minste pijn). Maar ieder z'n ding, hè.
Het is dus een spaarprogramma zonder rente? Soort spaarkas in de kroeg?

Inderdaad, ieder zijn ding.
En daar krijg je niet het gevoel van: "Waar doe ik het eigenlijk voor?"
Je maakt jaar na jaar het zelfde bedrag ( lijkt mij? ) naar elkaar over.
Is toch veel leuker om iets te krijgen?
Ik vier verjaardagen niet. Soms ga je bij elkaar op bezoek, maar ook niet verplicht, gewoon zo een keer op bezoek gaan heeft veel meer waarde dan verplicht bij een verjaardag op komen dagen.

Het "iemand wat kado doen" is ook zulke onzin, in mijn omgeving kopen we alleen iets voor een ander als je dat zelf wilt en word je echt niet raar aangekeken als je niets geeft. Ik krijg liever ergens halverwege het jaar een keer een game gegift van een maatje van me, dan dat hij verplicht iets moet doen voor mijn verjaardag, dan is het geforceerd.
Maar ho even. Ik reageer op een reactie waar ze WEL graag een "kado" geven. Alleen dan maken ze geld over, en dat vind ik raar. Ik zeg niet dat niks geven raar is?
Dat jij / jullie niet aan kado's doen, is natuurlijk je / jullie goed recht. :)
Heh, was ook niet helemaal specifiek tegen jou, gewoon dit hele subtopicje :P

We doen wel kados geven, maar niet als verplichting. Ik geef mijn ouders gewoon random wel eens een fles drank kado, of me pa wat leuke survival dingetjes. Keer een game in een aanbieding tegenkomen en giften naar een maatje etc.

Op die manier hebben kadootjes naar mijn idee een waarde, met verjaardagen en kerst enzo, is het een verplichting.
Ja ik snap je inderdaad wel, ook dat is inderdaad leuk.
Ik en mijn gamervrienden gaven elkaar al jaren games via Steam. Ligt denk ik vooral aan het publiek waar je mee optrekt en de principes die je er zelf op nahoud.
Wat dat betreft vind ik iets als dit eigenlijk best wel traag geïntroduceerd.
Afgelopen zomer heb ik samen met een vriend van me voor ongeveer €40,- aan Steam games cadeau gedaan aan een vriendin van ons tijdens de Summer sale. Omdat je er nu een tijd aan kan verbinden konden we het zo plannen dat ze ongeveer 1 uur nadat wij aankwamen op het feestje de 'cadeaus' kreeg.

Zo kreeg ze dus even 10 mailtjes in d'r box gegooit. Dat maakte het toch best grappig en een leuk cadeau.
Grappig hoe het meest succesvolle digitale distributieplatform pas zo laat komt met digitale cadeaukaarten en eerst fysieke heeft uitgebracht. :)
Was ook gelijk het eerste wat ik dacht. Had verwacht eigenlijk dat ze dat al lang hadden. :)
In a way. Je kon natuurlijk wel spellen kopen voor iemand anders maar dat is niet hetzelfde als een cadeaukaart, alhoewel het principe hetzelfde kan werken.
Fysieke kaarten kun je kwijtraken, en als ze dan al zijn gekocht is het "gratis geld" voor Steam.
Net zoals al die restaurant/VVV/bioscoop bonnen etc...
Vind zelf ook wel eens terug na 2-3 jaar in een laatje...

Die digitale gaan mensen zeker wel uitgeven :)
Die zijn vooral handig om te kopen als je kinderen hebt. Die hebben geen paypal of kredietkaarten.
Als een 16jarig kind iets wilt kopen op steam kan deze in de winkel een kaart gaan halen en een spel kopen. Tevens ken ik nog veel mensen die geen paypal hebben en terughoudend zijn met kredietkaarten op het internet. En dan heb je uiteraard nog een pak mensen die geen kredietkaart willen.
Het mag dan wel een cadeaukaart zijn maar het word vooral gebruikt als veilige prepaid kaart die in een vertrouwde omgeving gekocht kan worden (althans vanuit de leefwereld van het desbetreffende doelpubliek).

Een digitale cadeaukaart, wel die koop je enkel maar als cadeau en zal dus een pak minder vraag hebben.
Leuke toevoeging. Vermoed dat dit wel populair gaat worden als item in weggeef- of winacties bij bijvoorbeeld livestreamers of gamesites.
Lijkt me onhandig: in het artikel staat dat degene waar je de cadeaucard aan wil geven eerst 3 dagen in je vriendenlijst moet staan. Als gever krijg je dus allemaal onbekenden in je vriendenlijst, en als 'winnaar' moet je dus ook 3 dagen wachten op je prijs.
Dan kan je beter in de winkel een fysieke card kopen en dan de code weggeven, dat kan al veel langer.
Ik was gisteravond wat in mijn steamaccount aan het kl*ten en toen had ik het al tegengekomen. Ik heb er op dat moment niet bij stilgestaan, maar nu ik het hier zie staan, schiet het me wel terug te binnen.

Ik en mijn jongste broer geven elkander wel eens (indie-) games cadeau voor de verjaardag. Een cadeaubon kan ook altijd wel gebruikt worden, maar persoonlijk vind ik het toch leuker om zelf op zoek te gaan naar een game waarvan ik denk "hmmm, dat is wel iets voor hem". Als ik een giftcard cadeau zou krijgen, zou ik het eerder gebruiken voor een DLC of een AAA-game, want voor mezelf ga ik niet tot in de kelders zoeken naar een game die me aanstaat, daar staat de library al vol van :P
Lijkt me onhandig: in het artikel staat dat degene waar je de cadeaucard aan wil geven eerst 3 dagen in je vriendenlijst moet staan. Als gever krijg je dus allemaal onbekenden in je vriendenlijst, en als 'winnaar' moet je dus ook 3 dagen wachten op je prijs.
Dan kan je beter in de winkel een fysieke card kopen en dan de code weggeven, dat kan al veel langer.
Dat is dan toch ook maar voor het eerste jaar, daarna zitten ze toch in je vriendenlijstje. Of je moet je echte vrienden natuurlijk veel vroeger gaan toevoegen dan hun verjaardag. Dan geef je al een hint weg wat ze gaan krijgen ;)
Niet als je 3 dagen bevriend moet zijn geweest, in dat opzicht een vreemde limitering.
dat is natuurlijk i.v.m. met hacks... Niks vreemds aan
Naja, ik bedoel in dat opzicht vooral van, het had een leuke toevoeging geweest voor streamers e.d. Ik snap wel dat het gelimiteerd wordt, maar het zit wel hiervoor in de weg :)
Ja goed, voor dat specifiek geval wel, maar het platform is natuurlijk ook nooit opgezet om een kansspelen- of actieplatform voor streamers te zijn, of wat voor 'zakelijk' platform voor de gebruikers dan ook.

Over het algemeen geven die trouwens toch eerder specifieke spellen weg dan tegoedbonnen lijkt me, dus al het extra werk en juridisch gedoe dat om die paar 'zakelijke' gebruikers die echt een tegoed willen geven heen zit is voor steam gewoon niet interessant genoeg als ze ook gewoon al de papieren variant kunnen kopen.
offtopic:
Jammer dat ik gisteren al nieuws had gesubmit omtrent sales en dat er dan uiteindelijk vandaag in het kort even 2 regels wordt toegevoegd zonder credit.


Ik vind het jammer dat Steam niet de mogelijkheid geeft om zelf een bedrag aan te geven qua toevoegen aan je eigen wallet of als cadeaubon, je wordt zo gedwongen (in hun voordeel) om meer geld te betalen als opwaardering dan gewenst.
Het is een beetje hackity, maar de manier waarop het bedrag geselecteerd wordt is een javascript functie. In de console is dit aan te passen naar elk willekeurig bedrag boven de 5 euro: javascript:submitAddFunds( 1337 ); Het kan dus wel, maar handig is anders.

https://i.imgur.com/3eZImZI.png

Edit: Ha, werkt op dezelfde manier voor de nieuwe Giftcards. :)

[Reactie gewijzigd door Whaam op 23 juli 2024 21:27]

Javacript is natuurlijk clientside. Ik ga er even vanuit dat ze niet zo dom zijn om het hele betaalproces daar op af te laten hangen.
Ik gok dus ook dat je niet door het betaalproces gaat komen door serverside validatie.

Edit:

Getest en blijkbaar wel dus. Ik kom gewoon in 't iDEAL betaalscherm. Slecht hoor..

[Reactie gewijzigd door Hieronymuski op 23 juli 2024 21:27]

Dit vermakkelijkt de diensten/services die steam geld omzetten in echt geld. Omdat dit makkelijker wordt zal steam minder inkomsten creeeren en wordt steam geld (in vergelijking met echt geld) meer waard.
Precies, en nu zal het ook andersom mogelijk worden om steam funds te kopen; met echt geld, voor een percentage van de value
Dit vermakkelijkt de diensten/services die steam geld omzetten in echt geld. Omdat dit makkelijker wordt zal steam minder inkomsten creeeren en wordt steam geld (in vergelijking met echt geld) meer waard.
Hoe dan?
Als je een digitale gift card koopt voor iemand, kun je daarvoor NIET je steam wallet tegoed gebruiken. (anders gaan mensen de steam community market vermijden waar valve een aardig percentage per transactie pakt, en daaraan gekoppeld zou het scams uitlokken)
Ik ben vast niet de enige maar, ik zoek altijd online naar een steamkey omdat ik persoonlijk zelf niet altijd kan wachten om een "nieuw" spel te spelen. Ik kom ze dan altijd wel tegen in een steamsale maar dan is het toch al te laat.

Iemand die toevallig weet of de steamsales goedkoper zijn dan steamkeys van een externe site? ik dacht dat steamkeys goedkoper waren :P

[Reactie gewijzigd door BoldAction op 23 juli 2024 21:27]

Hangt van de game af. Ik gebruik zelf isthereanydeal.com om te checken of de steamsale het "waard" is :)
Wat nog wel belangrijk is om te melden is dat deze giftcards niet met je steam wallet gekocht kunnen worden. Je kan ze alleen met externe betaalmiddelen kopen zoals IDeal etc.
Erg handig! Ik loop nu 3 jaar achter elkaar stage, en heb tot nu toe altijd gehad dat mijn stagebegeleider steam games speelt/koopt. Hiervoor gaf ik dan een game van het verlanglijstje als bedankje voor het leerzame jaar, maar dit is toch vele malen handiger!
Make money... ze hebben toch ook een geweldig platform opgezet voor games.
Wat maakt het uit wat ze eerst deden? Of had je liever dat ze een nieuw bedrijf hadden opgericht voor Steam? Lood om oud ijzer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.