Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Akasa brengt mini-stx-behuizing uit voor fanloze builds

Akasa heeft de Galileo ST uitgebracht. De kleine behuizing is voorzien van heatpipes en een koelblok, zodat een mini-stx-moederbord met daarop maximaal een Intel Core i3-7300T-processor met een tdp van 35W passief gekoeld kan worden.

De behuizing, waar volgens FanLessTech al langere tijd aan werd gewerkt, heeft afmetingen van 300,6x154x58,5mm. Het kastje is vrijwel helemaal van aluminium gemaakt en een groot deel van de binnenkant wordt in beslag genomen door een koelblok. Dat blok wordt via heatpipes in contact gebracht met de cpu op het mini-stx-moederbord dat in de kast geplaatst moet worden.

In het kastje is ruimte voor twee 2,5"-ssd's of -hdd's. Aan de achterkant zitten uitsparingen voor wifiantennes en twee seriële poorten. Volgens de fabrikant is het kastje daarom geschikt voor zakelijke en educatieve omgevingen. Aan de voorkant zitten usb-aansluitingen met een reguliere type-a-connector en een type-c-variant. Ook zijn er audioaansluitingen aanwezig.

Op de behuizing zitten vesa-bevestigingspunten, zodat het kastje bijvoorbeeld achter een scherm gemonteerd kan worden. Akasa heeft niet bekendgemaakt wat de prijs is van de Galileo ST-behuizing. De fabrikant heeft al diverse behuizingen voor passief gekoelde systemen in zijn assortiment. Dat zijn onder andere kastjes voor mini-itx-moederborden en behuizingen voor NUC's.

Door

Nieuwsredacteur

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Leuk kastje voor een HTPC al voel ik me toch meer vertrouwd met een oplossing met een stille actieve koeling.

Stoort op zich niet als je tv kijkt als je een erg stille HTPC gaat draaien. Geluid van de fans hoor je toch niet door het geluid van je speakers :)
Inderdaad, ik vind dit wel een gaaf kastje hoor, maar ik zou er dan alsnog een fan opzetten die gewoon super stil kan draaien, vind ik toch net een wat fijner idee dan alleen passief te koelen (zeer zeker als die htpc nog in een tv meubel komt te staan) en is ook prima onhoorbaar te maken.

Ze geven zelf aan dat het ideaal is voor educatieve doeleinden, dus je moet er niet zo snel een HTPC in zien, denk ik. Misschien dat fanless interessant is als je een klaslokaal vol met deze dingen hebben, dan kunnen al die fans wellicht irritant worden. Maar dan nog is dat wel goed te krijgen met stille fans.

Ik snap het niet zo (buitenom het best gaaf is). Bij fanless komen er best wat nadelen en zaken waar je rekening mee moet houden bij, wanneer weegt dat op tegen het (kleine) voordeel dat zo'n ding echt stil is?

Misschien als je er een rack mee wilt volhangen en een centraal ventileer systeem wilt gebruiken ofzo, maar dat lijkt me de doelgroep ook niet echt.
Naja, in principe is alles dat draait een mogelijkheid voor een mechanisch defect, natuurlijk. Hoe minder bewegende delen, hoe minder dat stuk kan gaan (waarbij na verloop van tijd luidruchtiger worden ook als 'stuk' telt, in sommige contexten).

En aan de andere kant: idealiter is voor computers voor (non-gaming) thuisgebruik gewoon steeds minder energieverbruik nodig. Als je een processor hebt die een max TDP heeft van pakweg 35 Watt of minder, en die zijn er gerust, kan het makkelijk zonder actieve koeling. Sterker nog, ik heb momenteel met wat oude onderdelen een HTPC in elkaar gedraaid die volledig passief draait, met een processor met een TDP van 65 Watt. Slechts paar honderd Mhz afgeknepen om throttling te voorkomen, maar het is dan ook een oude Athlon 64 X2, wat modernere CPU had dat afknijpen niet eens nodig geweest. Bij belasting SSD niet warmer dan 40 graden, CPU niet warmer dan 67 graden - lijkt me ook op de langere termijn geen enkel probleem op gaan leveren.

Het vasthouden aan actieve koeling voor eenvoudigere systemen is een beetje een overblijfsel uit de tijd dat dingen echt heet draaiden, maar nu alles steeds efficiŽnter en zuiniger begint te worden, is het lang niet altijd meer nodig.
Misschien een beetje domme vraag, maar waarom laat je de processor altijd langzamer draaien om te voorkomen dat hij soms automatisch langzamer gaat draaien?

Heb zelf geen ervaring met passieve systemen, maar ik vind het altijd wel heel interesant, vandaar :)

[Reactie gewijzigd door Magic op 26 oktober 2017 11:17]

Ja, dit was ook mijn eerste experiment op dat vlak, met oude hardware - het was dus voor mij ook even zoeken.

In de praktijk bleek dat de processor vrolijk op 2,6 Ghz draaide tot het ding 86 graden was, om vervolgens een tijdje op 0,8 Ghz te draaien om weer af te koelen, en dan weer van voor af aan te beginnen. Toen ik in BIOS een maximumsnelheid van 2,2 Ghz instelde werd het ding niet meer warmer dan die 67 graden en hield ie die 2,2 Ghz constant vast, zonder dips naar 0,8 Ghz. Het verschil tussen 2,6 en 2,2 Ghz merk ik in de praktijk niet, het verschil tussen 2,6 en 0,8 Ghz was wel erg pijnlijk, daar liepen streams van vast.

Het was een gevalletje constant iets langzamer of afwisselend hollen en (bijna) stilstaan :P

Edit: ik moet zeggen, ik heb er reuze veel lol mee gehad om het ding te bouwen (oude full-size kast gesloopt en stuk kleiner gemaakt om passieve HTPC van te maken) en het gebruik is super, voor mijn doeleinden. Hele leuke en goedkope manier om te testen of een HTPC wat voor mij was, na 2 jaar frustratie met Raspbberry Pi die steeds sd-kaartjes opvrat :P

[Reactie gewijzigd door Twam op 26 oktober 2017 11:24]

Duidelijk, bedankt! Ik ging er van uit dat throttling iets intelligenter en iets minder radicaal gebeurde :)
Tegenwoordig wel, maar vroegah (niet eens zo heel lang geleden) draaide je gewoon altijd voluit, en hadden CPUs alleen een nood-throttle om oververhitting te voorkomen. Nog een paar jaartjes eerder knalde het ding gewoon, en had je duur dood silicium.
Ik kan me herinneren dat het knallen echt een AMD trait was en dat Intel al veel eerder thermische beveiligingen had.

Ik herinner mij een filmpje dat er op een AMD en een Intel een Quake3 demo afgespeeld wordt, en ze trekken van beide machines de fan van de cpu-heatsink. Binnen enkele seconden begint the intel te haperen, fps dropped en uiteindelijk slaat hij helemaal vast. Bij de AMD verschijnen er vrijwel gelijk software fouten, maar de cpu blijft vrolijk doorvlammen en binnen no time verschijnt er een rookpluimpje.

Edit: Heb em gevonden :) https://www.youtube.com/watch?v=06MYYB9bl70
Pentium 3 alweer, pff dat is oud

[Reactie gewijzigd door Zoop op 26 oktober 2017 13:02]

Ik heb wel eens fanless voor iemand in elkaar gedraaid die het apperaat in een ongeving had hangen waar veel stof was. Ipv dat die persoon een keer per week bijvoorbeeld de kast van binnen net perslucht moest schoonmaken hoefde die nu alleen even de kast af te blazen.

Werkte voor hem fijner. Dus ik kan me voorstellen dat het zijn toepassingen wel heeft :)
Nou ja, ieder zijn ding. Ik zit al een jaar of 8 met volledig stille fanloze oplossingen voor mijn HTPC. Ik hoor het geluid van fans duidelijk (en zeker van zoiets als een NUC) en ik vind dat uiterst irritant. :)

Er zijn al jaren mooie oplossingen hoor. Voor mijn Core i5 herrie NUC kocht ik deze https://www.quietpc.com/tranquil-b2 en dat was helemaal top.

Nu heb ik een wat lichter systeem, deze pricewatch: ASRock J3455-ITX en die heeft zelfs HDMI 2.0 wat normaal alleen in dure losse moederborden zit. Bevalt erg goed ook.

Van Streacom en Akasa zijn er ook al jaren mooie fanless behuizingen. De Euler's van Akasa hebben echter maar een advies van een maximale TDP van 35W voor de processor. Die van Streacom gaan wel tot 54W. Jammer dat de nieuwe Core i3 8100 dan weer 65W is. Een G4560 zal wel kunnen.

Deze Galileo ST heeft gezien de specs (7e generatie ....T processors) dus blijkbaar ook slechts een maximale TDP van 35W voor de processor. Ik vind zelf deze https://www.msi.com/Desktop/Cubi-3-Silent-S-7m/ dan interessanter (okee, is wel een U processor, maar goed).
HD-Plex maakt HTPC kastjes die tot 95W gaan en zelfs een aparte fanless keeling voor een videokaart hebben. Het bedrijf zit in Hong Kong, maar je bestelt uit een Europees magazijn en het valt onder EU garantievoorwaarden.
Okee, mooi. Ik had deze pricewatch: HDPLEX H1.S Fanless Computer Case een keer toegevoegd aan de pricewatch en die heeft een half jaar in mijn wenslijst gestaan, maar helaas geen dealers. Dus had ik het maar opgegeven. Ook snapte ik de stroomvoorziening niet. Je ziet een 3-punts voeding aansluiting op de behuizing van het HDplex kastje van bovenstaande link. Ook op hun website had ik dat gezien. Maar normaal zit er dan nog een en ander tussen die aansluiting en het moederbord. Of zit dat hier allemaal in die stekkeringang van een paar cm ingebouwd? Ik zou zelf het liefst gewoon een extern blokje hebben voor zoiets. Maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die het liever ingebouwd hebben als dat kan. Ik snapte het alleen niet. Het ziet er ook niet uit als een pico PSU.
Hij levert verschillende PSU oplossingen. Je kunt zelfs een complete ATX voeding op gelijkstroom kopen. Het best is om je vragen gewoon rechtstreeks aan hem te stellen of op het forum van de website.
Gewoon alles via https://www.hdplex.com? Dus ook daar vragen en eventueel bestellen?
Er zijn op die website links naar een forum (zie onderaan) en op de product pages staan links voor het stellen van vragen en het checken van de voorraad.
Persoonlijk snap ik niet waarom je nog een pc als htpc zou gebruiken.

Een shield tv met Emby of Plex als backend op je nas/server is veel praktischer. Het voordeel is dan je dan ook meteen fatsoenlijk YouTube, netflix, Amazon prime etc. kan gebruiken.
Snap ik wel. Ik heb zelf ook een TV met android draaien en ik kan alles netjes direct van de TV draaien.

UTP kabel prikken en good to go.

Lijkt me dat vooral mensen met iets 'oudere' en not-so-smart TV's hier baat bij hebben? Zullen ongetwijfeld wel nog wat opties zijn om voor een HTPC te kiezen zoals bv gaming maar dan heb je deze alleszins al zeker niet nodig door de beperkte koeling :)

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 26 oktober 2017 13:20]

Snap ik wel. Er zijn mensen die nu eenmaal liever Windows of iets anders hebben dan Android.

Zelf ben ik nogal gecharmeerd van Gom Player. Mooi beeld, en handige interface. Youtube kijken vind ik ook fijner in een normale browser.
Terwijl je op de bank ligt?

Heb een tijd een NUC ivm kodi gebruikt met Emby als backend maar een shield als client is imo veel handiger.
Yep, gewoon met draadloze muis. Kodi is niet mijn ding trouwens. Wat vind ik dat een vervelend programma. Ik heb het in de afgelopen jaren meerdere keren geprobeerd, maar nee, ik kan er maar niet lekker mee werken. Daarnaast vind ik het beeld via GOM beter. Ik weet niet hoe dat kan, ik heb geen 'beeldverbeteraars' aangezet ofzo, maar de kleuren zijn toch sprankelijker en het lijkt allemaal wat scherper te zijn. Beiden gewoon standaardinstellingen. Anyway, gewoon vanaf de bank en bed dus. :)

Maar die shield ziet er wel goed uit trouwens ja. Ik ben wel gesteld op mijn venstertjes in Windows die je mooi over elkaar heen kan leggen. Bij Android -dus ook op de Shield- is alles full screen neem ik aan?
Ik snap niet hoe je met een muis fatsoenlijk relaxed vanaf een bank/bed je media kan bekijken. Kodi werkt prima nadat je een fatsoenlijk skin hebt ingesteld. Als dat je ding niet is zou ik toch eens naar Emby of Plex kijken. Tenzij je natuurlijk perse door een Windows omgeving heen wil klikken maar ik denk dat je dan tot een hele kleine minderheid behoort :)

Shield is idd allemaal full screen dus als je geen apps wil gebruiken dan is dat je ding waarschijnlijk ook niet.
Maximaal een i3? het lijkt met toch eerder dat ze naar de tdp kijken toch?
Als jij weet wat je doet kan je er natuurlijk vanalles inhangen; het gaat er nu om dat zij, zonder aannames te moeten doen over de kennis van de klant, kunnen stellen dat een i3 ondersteund wordt. Hang je er een i7 in, dan hoef je ze niet te bellen als het niet werkt.
Maximaal een i3 zegt inderdaad niet zoveel.
Als je kijkt naar de specificaties van Akasa zelf zie je dat er verschillende T-processoren ondersteund worden met een TDP van 35W.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 26 oktober 2017 11:18]

Yep, doen ze ook. Als je op de specs klikt, zie je dat de goedgekeurde CPU's allemaal T processors zijn. Net zoals in hun Eulers zal het advies voor de maximale TDP dan ook wel 35W zijn. Een nieuwe Core i3 8100 van 65W zal ik hier niet in durven doen.
Kun je beter gewoon een NUC aanschaffen aangezien er toch geen videokaart in past. Zie het nut van deze kast dan ook helemaal niet.
1. Laten we bijvoorbeeld eens fanloos noemen? Zoals in de titel staat? De meeste (weet niet of het geldt voor alle) NUCs die ik heb gezien zit een fan in, en die fan is klein, en kleine fans maken lawaai. Heb zelf een intel i5 nuc gehad, weg gedaan door combi van net niet krachtig genoeg voor me (als main pc) en net teveel geluid van de fan... ook op zeer laag toerental. Niet irritant als je muziek aanhebt, of een film kijkt, wel als je gewoon in stilte aan het werk bent.

2. Krachtigere hardware? De meeste nucs hebben een u versie cpu... De T versies zijn alweer wat krachtiger. Sowieso is het vervangen van hardware makkelijker/een optie in dit apparaatje.

3. Ander design. Smaken verschillen, misschien trekt dit model mensen net aan of zijn de afmetingen precies ok voor wat ze zoeken.

Ik heb zelf nu trouwens een ASrock deskmini 110 en deze is onhoorbaar wanneer ik er naast zit (stille fan, groot en langzaam draaiend 99% van de tijd). Verder heb ik er 3 ssds in zitten (PCI-express als main OS schijf en 2x sata ssd als storage) en gewoon een i5-6500.

Helaas ook hier geen mogelijkheid voor een videokaart (hoewel ik echt bijna nooit game, dus eigenlijk mis ik het niet. Maar heb liever de keuze om niet te gamen dan dat het niet kan ;) ) maar het is verder een volwaardige pc in een minimaal kastje (ik hoefde geen grote toren meer in mijn kamer, hoe minder hoe beter).

Oeh, zie nu toevallig dit voorbij komen :P

https://www.asrock.com/nettop/intel/DeskMini%20GTXRX/

Jammer dat ze echt enorm duur zijn (MXM videokaart), 700e voor de barebone GTX1060 versie.

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 26 oktober 2017 11:50]

MXM is echt geen optie helaas.
Wil je gamen met een 1060 op een mini computer dan is een Node202 van Fractal of een XPCcube van Shuttle volgens mij het minimale wat je nodig hebt qua grootte. Ook met koeling in acht nemend. Ik zag laatst een soort NUC voorbij komen waarbij de videokaart boven het mobo/cpu wordt geplaatst en dat er met een soort blower wordt gewerkt om de CPU te koelen. Maar dat lijkt mij qua geluidsproductie ook niet ideaal.

Zelf heb ik een Node202 met een 7700K en 1050i.
Dit heb ik gecombineerd met een H55 aoi waterkoeler en de fan van de 1050i heb ik vervangen door een 140mm fan. Een erg stille maar snelle en koele build waar ik heel tevreden mee ben. Deze power in deze grootte en deze geluidsproductie vind je niet zo snel denk ik.
Geen optie voor jou bedoel je?

Zag een review voorbij komen waarbij de 1080 versie van dit kastje, dus met MXM kaart, niet veel onder deed voor een full size pc met 1080. Qua prijs natuurlijk amper tot niet te doen, maar qua performance viel het absoluut niet tegen.
Nee ik bedoel vrijwel geen optie voor iedereen.

Daarmee doel ik op de verkrijgbaarheid, die is vrijwel 0,0 in NL (zowel deze barebones met een videokaart erin alsmede een losse MXM videokaart). Je moet dan gaan importeren uit China/Korea/IndonesiŽ/etc. wat niet echt wenselijk is gezien de hogere aanschafprijs vs. de garantie.
Je bedoelt dat je geen fan bent? Ze hebben hun doel bereikt :+
Hmm.. benieuwd of dat ding voldoende airflow krijgt om een G4560 te koelen als ie achter de TV hangt terwijl er nog andere apparatuur onder staat te brommen ( dus hitte ). Ik ben al tijden op zoek naar een kleine form factor HTPC die encode capaciteiten heeft. Er zijn Intel NUCs die dit bieden, maar deze zijn niet bepaald goedkoop.

Erg nieuwsgierig naar de koelprestaties van deze behuizing wanneer er een iets serieuzere CPU in gaat :3

[Reactie gewijzigd door quintox op 26 oktober 2017 10:49]

Als je het bij elkaar gaat optellen is deze ook duur, de behuizing alleen, waarschijnlijk zonder voeding, gaat zo'n 120 euro kosten.

Kun je beter naar de Asrock deskmini kijken, dat is een behuizing met mobo en voeding.
Maar die is dus niet fanless. Dus dan houdt het voor persoonlijk gewoon al helemaal op.
Die ze adviseren en goedkeuren zijn allemaal T processors van 35W (is op de specs te zien). Een G4560 is max 54W. Dus tsja, zit er toch aardig boven.

Er zijn wel een aantal mensen voorbij gekomen op het Desktop Advies forum hier die toch die G4560 in een Akasa Euler fanless (ook TDP max 35W advies) hebben gezet. Dat ding staat als HTPC toch nagenoeg de hele tijd uit zijn neus te eten. :) Er moet daar wel een thin mini-itx boardje in, deze pricewatch: Asus H110T nemen ze dan meestal, omdat daar ook een display-port op zit, handig om 4k @ 60Hz door te geven (al dan niet via een Club 3D HDMI 2.0 pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter ).

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 26 oktober 2017 11:38]

@Xtuv Maximaal een i3 slaat nergens op, een i3 8350K bijvoorbeeld gaat echt niet lukken lijkt mij. Terwijl een Core i7 8650U bijvoorbeeld waarschijnlijk wel zal gaan en een Core i7 7Y75 sowieso.
Ik zal er een tdp bij zetten :)

Zijn er uberhaupt mini-stx-bordjes met laptop-cpu's?
Voorlopig nog niet, tenzij die nieuwe passive van msi, die misschien stx zijn.
Wat moet je in godsnaam met twee seriŽle poorten?
Deze computer is bedoeld voor (zoals ook in de advertentie staat) business and education in plaats van als Office computer of dergelijke. Daar worden seriŽle aansluitingen nog regelmatig gebruikt. Ze worden bijvoorbeeld ingezet als control-unit. Van mini-computerbouwer Shuttle weet ik dat ze zelfs een computer kunnen leveren met 8(!) RS232 poorten http://www.shuttle.eu/products/slim/xc60j/overview/

[Reactie gewijzigd door michaelboon82 op 26 oktober 2017 12:30]

Heel leuk voor een silent H110 mini-stx build met een G4560 voor een leuke HTPC / simpele pc.
Vraag me wel af of de 2.5" schijven het niet een beetje warm gaan krijgen.

Stiekem vind ik de ASRock mini nog steeds mooier: nieuws: ASRock toont kleine mini-stx-pc met verwisselbare desktop-cpu

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 26 oktober 2017 10:40]

Kan niet genoeg aanbod zijn in passief gekoelde kasten. Heb je daar eenmaal ervaring mee dan wil je geheid niets anders meer.