Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties
Submitter: Mixpower

ASRock heeft zijn eerste systeem op basis van de Mini Socket Technology Extended-formfactor getoond. De fabrikant plakt de naam DeskMini op de kleine pc en voorziet het systeem onder andere van een Core i3-6100.

ASRock heeft de DeskMini in samenwerking met Intel ontworpen. Intel kondigde de moederbordformfactor voor Mini Socket Technology Extended-, of mini-stx, vorig jaar aan onder de noemer '5x5'. Wat oppervlak betreft is de formfactor 29 procent kleiner dan mini-itx en bijna dubbel zo groot als nuc.

In combinatie met een Core i3-6100 is de DeskMini al sneller dan bestaande systemen met een Core i7-6500U, waarbij de fabrikant Cinebench R15-resultaten toont om deze claim kracht bij te zetten. Veel fabrikanten voorzien kleine desktops van niet-verwisselbare mobiele processors. De mini-stx-formfactor moet een compacte omvang combineren met krachtiger verwisselbare desktop-cpu's.

De inhoud van de DeskMini is 1,92 liter, maar er is desondanks plek voor de standaard Intel-processorkoeler en twee 2,5"-opslagschijven. Meer details maakt ASRock niet bekend over het product, maar dat deed het in januari wel, toen het nog om een concept met de naam H110M ging. De prijzen en verschijningsdatum zijn nog niet bekend.

ASRock DeskMini

ASRock H110M-STX Mini PC (DeskMini) & moederbord

Apparaat

H110M-STX

H110M-STX Mini PC

Cpu-ondersteuning

Intel zesde generatie Core (Skylake) Processors

Intel zesde generatie Core (Skylake) Processors

Chipset

Intel H110

Intel H110

Geheugen

2 x ddr so-dimm @ 2133 MHz (32GB Max)

2 x ddr so-dimm Slots @ 2133 MHz (32GB Max)

Audio

Realtek ALC283

Realtek ALC283

Lan

Intel Gigabit i219V

Intel Gigabit i219V

Expansiesleuven

1 x m.2 Key E

1 x m.2 (sata)

3 x sata 3.0

1 x m.2 Key E

1 x m.2 (sata)

3 x sata 3.0

Drivebay

N/A

1 x usb 3.0

Usb

3 x usb 3.0 (1 x Front, 2 x Rear)

1 x usb 3.0 Type-c (Front)

3 x usb 3.0 (1 x Front, 2 x Rear)

1 x usb 3.0 Type-c

Verbindingen

1 x vga

1 x hdmi

1 x dp

1 x lan

1 x vga

1 x hdmi

1 x dp

1 x lan

1 x dc-in

Afmetingen

140mm x 147mm (lxb)

155mm x 155mm x 80mm (lxbxh)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Leuk ding maar heeft denk ik wel veel potentie om een stofnest te worden. Wel jammer dat je het geluid alleen kan verbeteren D.M.V. een USB DAC.

EDIT: Hier een foto van het mobo zelf, ook wel leuk om te zien.

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 29 april 2016 13:16]

ik zie dit soort dingen gebruikt worden als extra voor bijvoorbeeld een mengpaneel of handig voor bij een werk tafel in garages een groot systeem neemt vaak teveel ruimte in beslag en laptops gaan snel kapot(vallen).

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 29 april 2016 13:34]

ik denk eerlijk gezegd dat dit een beetje overpowered is voor zulke toepassingen, bovendien vraag ik me echt af wat nu dan het nut is ... leuk dat zo'n ding sneller is, maar de intelgrafics valt tot nu toe altijd nog bijzonder tegen, dus kom je aan office-taken etc waar die mobiele zooi gewoon prima vodoet, en waar dat niet zo is, wil je vaak ook een grafics card (bijv voor cad of gaming), en kies je voor itx.
Dat is juist ook de bedoeling Office taken en dan is een i3 prima ja je zou er eventueel ook een Pentium G serie in kunnen stoppen maar overkill wil ik het niet noemen.

verder is CAD vooral CPU gebonden de onboard Graphics zijn prima zat om 3D modellen weer te geven.

Als je dan programma's zoals 3DSMax of Sony Vegas wilt gebruiken ben ik het met je eens dat dit soort systemen niet geschikt zijn maar daar richt Asrock expres niet op met dit soort systemen denk ik zo

ik zie ze meer als werkplek voor thinclients die zo nu en dan ook lokale kracht nodig hebben om het een en ander te doen.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 29 april 2016 14:57]

verder is CAD vooral CPU gebonden de onboard Graphics zijn prima zat om 3D modellen weer te geven.
Waar baseer je dat nu weer op?
Voor CAD kan de GPU-rekenkracht ook niet genoeg zijn.

Edit: @firest0rm hieronder:
Leuke marketingpraat, maar dat zijn hun minimale vereisten: "koop Autodesk en Intel, dan heb je geen zware hardware nodig"... right.
Net als bij 3D-games weet je dat hoe zwaarder de game, des te krachtiger de videokaart mag zijn om er fatsoenlijk op te spelen.
Geloof me (als CAD-professional), dat dit ook geldt voor een beetje serieus CAD-model. Natuurlijk heb je genoeg aan een iGPU als je wat blokjes modelleert, maar wat als je met je team aan een boorplatform moet werken? Juist: dan gaat die FirePro GL of die Quadro kaart er echt komen, anders werkt het voor geen meter.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 april 2016 15:08]

Omdat dat zo is?
http://au.autodesk.com/au...lt-suite/ac4037#chapter=0
CAD kan prima met onboard graphics van intel omgaan.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 29 april 2016 14:54]

Ja het kan er prima mee omgaan, maar bij zware cad bestanden is de Intel graphics wel geen cadeau, dus das een no go voor professionals...
De meeste Inventor professionals maken geen enorme assemblys kan ik je uit ervaring vertellen. Uiteraard is voor de groep zware tekenaars een zware kaart onmisbaar. Daarnaast draait Inventor ook nog eens op de laatste DX ondersteuning. Daardoor geeft de Surface 3 pro bij mij betere performance dan een workstation met Quadro van een paar jaar eerder.
Nee voor autocad niet.
De videokaarten wat voor autocad word gebruikt zijn heel erg duur.
Als je tenminste autocad wilt draaien met een hardware matige versnelling.
Verder ziet het er best leuk uit,
Je zou het als downloadbak kunnen gaan gebruiken naast je tv.
Er is plaats voor hdmi als ik goed gekeken heb.
Alleen jammer voor de gamers, volgens mij pas er geen pci express videokaart in.
Omdat het gehele bord geen peg connector heeft.
Het maximaal installeerbaar geheugen is ook een pluspunt.
Al met al ziet het er leuk uit en het is niet te groot.
wat zou zo een ding kosten eigenlijk? :)
Zakelijk kan al snel met zware exel en access bestanden worden gewerkt en dan is een potent processortje wel een uitkomst.
Voor officetaken neem je toch echt gewoon een thinclient. En er zijn thinclients die zelfs geschikt zijn voor CAD.
Dan zou ik toch sneller voor een CompuLab, of iets in die trend kiezen. Passief en waarschijnlijk een stuk steviger gebouwd.

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 29 april 2016 15:03]

Als ze hem nou iets hoger hadden gemaakt zou deze passen: pricewatch: Nofan CR-80EH Copper - Passive :) Of beter natuurlijk, zelf zo'n koeler ontwikkelen zodat alles passief gekoeld zou kunnen worden. Volgens mij heb je dan automatisch ook minder stof.

Wel sowieso een leuk ding overigens.
mja ik zou verwachten dat ze er zelf een custom cooler bij zouden leveren die daar al op lijkt... maar helaas... best wel een gemiste kans als je het mij vraagt.
Ik denk dat het stofnestgehalte wel mee valt.
Aangezien het een (zeer) kleine ruimte is die voor 80% bestaat uit ventilator zal er voldoende flow zijn en de stof niet echt de kans krijgen om neer te dalen.
Leuk detail: de behuizing lijkt wel wat op die van een ATX voeding en de afmetingen komen ook redelijk overeen (150x140x86)

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 29 april 2016 13:36]

Daar moest ik ook meteen aan denken.
Lijkt me wel interessant.
Een kast die het dan toe zou laten is bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Cooler Master HAF 932
Ik dacht al; is dit niet gewoon een pc in een voeding?
Leuk dingetje lijkt me geschikt voor een eventuele media server? Hoewel er geen prijs wordt vermeld zou ik zeggen dat dit dingetje nog aardig wat zal kosten.
Vooral in vergelijking als je zelf een kleine pc samen stelt waar je alles van kan vervangen.
Als media server isie toch te krachtig ?
Ligt er maar net aan wat voor media je wilt serveren.
Zelf gebruik ik op mijn Htpc naast films ook Steam-in-home-Streaming. Helaas moet ik het downscalen naar 720p omdat mijn atom processor het anders niet aan kan. Daarbij gaan we langzaam naar h265 en 4K beeldmateriaal.
Dan is dit systeem echt geen overbodige luxe.
Wat je wilt is niet meer ruwe kracht, maar simpelweg een iets nieuwere GPU met een recentere video decoder. Want die hebben tegenwoordig gewoon hardware support voor h265 en 4k over de hele linie, van Atom tot i7.

Dus, een Atom van vandaag is beter als mediaplayer dan een i7 uit 2010 ookal is die i7 veel sneller volgens elke benchmark.
Dan nog zijn mobiele i3/i5's voldoende lijkt me ? Eerste de prijs afwachten natuurlijk, maar ik heb niet het gevoel dat dit toestel echt een gat in de markt gaat opvullen.
Een celeron N3150 kan 4k h.265 al verwerken. Deze heeft namelijk al een hardwarematige decoder. Daar heb je geen zware processor voor nodig. Ik heb het in een Asrock Beebox bakje

pricewatch: ASRock Beebox N3150/B/BB

Dit is een barebone. Dus nog geheugen en mSata SDD toevoegen.
Heb de n3000 genomen vanwege fanless design. Gebruik hem als mini server (2012 r2) en Kodi als mediaplayer. Nog geen 4k geprobeerd, maar 1080 werkt prima.
Wat maakt dit nu anders dan bv een Intel NUC ?
Je hebt iets meer SATA poorten, maar probeer maar een aantal HDD erin te krijgen.
Er is geen PCI-E, dus je moet nog steeds gebruik maken van de iGPU, net als een NUC.
Dit is vlees noch vis.
En als ik nu een super kleine oplossing zoek voor foto / video bewerken? Dan lijkt me dit ideaal. Een NUC is vaak niet geschikt vanwege de langzamere CPU. Dit kan voor mij de oplossing zijn.
Klein technisch detail:
Pas als je een video gaat renderen/encoden heb je een krachtpatser nodig: gallery: GoT
Voor het bewerken kan je prima met een NUC uit de voeten.

Note: Er is ook een I7 Intel NUC: http://www.intel.com/cont...ge-the-game-with-nuc.html
Alleen voor het renderen van een video zal ik alsnog gebruik maken van mijn watergekoelde I7 6700K.
In de praktijk levert dit stiekem niet eens zoveel op. Je ziet het bij desktop CPU's al; als je je CPU wil vervangen is er al een nieuwe socket uit en heeft het upgraden van de CPU niet meer zoveel zin. Of de beschikbaarheid, of de prijs gooit roet in het eten.

Misschien dat er in deze markt voor mini-PC's wel ruimte voor is, maar ik betwijfel het.
denk dat er keuze is voor diegene die bijvoorbeeld een celeron of pentium cpu in willen hebben dat daar de optie voor is.
Van een i3 6100 naar een i7 7xxx zit echt wel een snelheid verschil. tenzij je echt alleen singel Core Power nodig heb. dan kan je beter naar de K versie kijken en er een flinke OC op gooien.
punt is alleen dat je in dat geval meestal ook een low budget moederbord hebt ic.m. die i3 waarbij het upgraden naar een i7 vaak alsnog een nieuw moederbord nodig is...
? Ik heb vaak genoeg een i7 aan een budget plankje van 50 euro gehangen. nooit problemen mee gehad om eerlijk te zijn.
MSI heeft ook een mini-pc gepresenteerd rond dit platform.
http://www.techspot.com/review/1164-msi-cubi-2-plus/

Mooi klein, maar toch wel vrij prijzig. Je gaat toch gauw richting de 500 euro, voor een budgetpc. Je moet de zwaardere processor echt wel nodig hebben, anders kun je beter kiezen voor iets op basis van de N3150, die compleet al voor ruim 200 euro te vinden is.
pricewatch: ASRock Beebox N3150-2G32SW10/B

Of nog wat lichter/goedkoper:
pricewatch: ASRock Beebox N3050-2G32SW10/B

[Reactie gewijzigd door weballey op 29 april 2016 17:34]

Wat een raar tabelletje onder het artikel.
Dat de i3-6100 beter scoort dan de i7-6500u is niet zo bijzonder gezien deze een stuk sneller draait en de i7-6500U gemaakt is voor echt zuinige systemen. De i3 kan ruim 50 Watt uit het stopcontact trekken vs 15 Watt voor de i7 ultra. En als je kijkt naat het systeem zelf met de desktopclass cpu koeler vindt ik het ook niet bijzonder dat er een CPU met zo een hoge TDP erin past.

Dus het stafen met de resultaten van Cinebench is dan ook kul argument. Het is het zelffde als zeggen dat een Ferrari veel sneller optrekt naar 100 km/h dan een Fiat Panta...
Waarom is dat een kulargument? De vergelijking is hier dat op basis van een vergelijkbare form factor en een gelijke of lagere prijs betere prestaties gehaald kunnen worden. Dit omdat er van standaard componenten gebruik gemaakt kan worden in plaats van duurdere zuinige processors. Of die processor 50 of 15 Watt trekt lijk mij voor de meeste consumenten immers van minder van belang.

De (eeuwige) auto vergelijking snap ik ook niet helemaal. Een Panda en een Ferrari liggen verre van in dezelfde prijscategorie en dienen ook niet echt hetzelfde doel.

[Reactie gewijzigd door BCage op 29 april 2016 15:46]

Over de prijzen staat niets aangegeven, enkel over de performance dus laten we dat buiten beschouwing. En ook is het geen vergelijkbare formfactor, maar 100% groter (dubbel zo groot als een NUC). Dus eigenlijk zegt Asrock: We maken een formfactor 2x zo groot en nu past er een desktop cpu in. Als je naar het plaatje boven kijkt, zie je gewoon een DESKTOP KOELER. Natuurlijk past dat niet in NUC, anders zou iedereen een desktop cpu in een NUC kunnen plaatsen.

Zoals eerder aangegeven, over de prijs staat niets aangegeven in het artikel en daar ging mijn argument niet over. Het ging puur over de performance.
Asrock: We maken nu een kast 2x zo groot, waar een desktopclass cpu met desktop class koeler in past. We proppen er meteen een cpu in die ALTIJD sneller is dan de i7-6500U en gaan we bewijzen dat dit sneller is.
Dus de autovergelijking slaat heel goed op dit voorbeeld. ;)
Ongelukkige en wat overbodige maat; slechts 29% kleiner dan mini-itx waar je tegenwoordig zware en volledige systemen mee kan bouwen, en met min of meer de inbouw- en aansluitmogelijkheden van de NUC, die een stuk kleiner is.
Het mag wat mij betreft zelfs nog met de helft kleiner als dit mogelijk is. Wellicht zo klein en zo plat als een mobiel. Niet hoger dan een normale laptop. Bestaan er geen moederborden waar je mobiele processors op kunt prikken? En ook allemaal fanloos graag.. De opmars van kleiner en minder energie en dus fanloos gekoeld. mag wat mij betreft ook een nog grotere boost/prikkel krijgen zodat de ontwikkleing sneller gaat. Heb het idee dat dit nogsteeds angstvallig behouden blijft om het mobile/laptop markt aftebakenen van de desktop. Om de laptop prijzen apart te reguleren voor meer winst. Dit mag van mij allemaal open geblazen.

[Reactie gewijzigd door SoundByte op 29 april 2016 18:00]