Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Ontwikkelaar Frontier Development heeft aangekondigd dat Elite Dangerous: Horizons ook naar de Xbox One komt. De uitbreiding op Elite Dangerous komt volgens Frontier 'binnenkort', maar een specifiekere periode dan 'in het tweede kwartaal van 2016', geeft de studio niet.

Met de uitbreiding voor de ruimte-mmog komen Planetary Landings, Loot, Crafting en Multicrew-gameplay naar Elite: Dangerous op de console. Michael Gapper, communicatiemanager van Frontier Developments, deed de aankondiging in een e-mail.

Door de uitbreiding wordt het mogelijk voor spelers om vanuit de ruimte te landen op elke plek die een speler wil, op planeten die op hun eigenlijke maat worden gesimuleerd. Volgens Gapper wordt daarmee de hardware van de Xbox One tot het uiterste gedreven.

Met Elite Dangerous: Horizons wordt ook de Engineers-klasse geïntroduceerd. De engineers maken onder andere crafting en andere aanpassingen van ruimtevaartuigen mogelijk.

Komende updates, of 'seizoenen', van Elite Dangerous worden zowel voor pc als voor Xbox One tegelijk uitgegeven. Dit seizoen, nummer 2.1, kost voor pc 33,99 euro. Na dit lente-seizoen komt nog de zomer of 'Guardians', de herfst of 'The Commanders' en een nog niet bekendgemaakt seizoen met volgnummer 2.4.

Elite Dangerous: Horizons komt naar Xbox OneElite Dangerous: Horizons komt naar Xbox OneElite Dangerous: Horizons komt naar Xbox OneElite Dangerous: Horizons komt naar Xbox One

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Ik speel het zelf op de PC, nu zelfs met de Oculus. Ik zou het eigenlijk niet op de Xbox willen spelen, ik heb wel een Xbox en sommige spellen lenen zich er wel voor, maar Elite werkt toch wel veel beter aan het bureau met een Hotas joystick.

Ik vraag me af of we in dezelfde wereld spelen als de Xbox spelers? Of hebben die hun eigen wereld?
Voor zo ver ik het goed heb begrepen spelen we in een aparte sessie, met dezelfde database.
Dus bijvoorbeeld planeten die ontdekt worden door een PC gamer, zullen dan ook door diezelfde gamer ontdekt worden in het xbox universum.

Oh en wat besturing betreft.... gaat prima met een controller hoor. ;-)

[Reactie gewijzigd door Tiny op 29 april 2016 14:42]

Aha maar je kan elkaar dus niet tegen komen in game. Wel jammer want het ontmoeten van andere spelers is al erg zeldzaam vanwege de enorme wereld. Al die extra spelers zouden zeker helpen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 april 2016 14:44]

Het zou zeker de kansen iets vergroten dat je anderen tegenkomt, maar bedenk wel dat je dan meteen uitkomt bij dezelfde discussie die altijd naar voren komt: het oneerlijke verschil tussen een controller en een M:KB / Hotas.

Dus hoe leuk het ook klinkt, het zorgt voor serieuze gameplay issues.
Ja maar ik denk dat dit in dit geval een stuk minder speelt dan bij shooters: Een controller werkt ongeveer net zo als een joystick. Je hebt niet de directe besturing die je met een muis wel hebt. Een controller is eigenlijk een hele kleine HOTAS.

Overigens heb ik nog nooit een gevecht gehad met een andere speler, iedereen die ik tegenkom is vriendelijk.

Ze zouden het in elk geval optioneel kunnen maken voor de Xbox spelers, of ze gezien willen worden in de PC Wereld.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 april 2016 16:29]

Je spreekt nu je eerste bericht wel erg tegen, wat is het nu?
Ik vind het prettiger spelen met een HOTAS ja maar ik bedoel niet zo zeer dat ik daar een voordeel mee heb. Het is gewoon veel immersiever. Zeker nu met de Oculus omdat de piloot in het spel ook een HOTAS gebruikt. Hetzelfde met aan het bureau zitten i.t.t. op de bank.

Ik denk dat je met name in gevechten niet veel voordeel hebt. Want dan heb je niet veel knoppen nodig.
Maak eens niet zo reclame voor dat ding joh ;)
Heb van hetzelfde merk een goedkope ¤40 stick doet het prima. Uiteraard niet de bouw bouwkwaliteit van je geliefde hotas stickie.

Edit: die hotas versie heb je dus ook in een el cheapo variant. Laat maar dus.. :X

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 2 mei 2016 08:53]

Die van mij is ook maar ¤40 euro, ik heb de thrustmaster, niet de saitek :). Ik heb die wel geprobeerd maar ik vond de thrustmaster prettiger voor Elite. Omdat hij een klikje heeft in het midden waar de 0 stand van Elite ook zit. Ook had de saitek een raar ribbelig gevoel bij het bewegen van de stick.

Maar HOTAS is een term uit de luchtvaart dus niet een merknaam, vandaar dat er meer merken zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 mei 2016 13:23]

Achso, ik ga het eens googelen.
En een PS4 versie ? PSVR support zou helemaal geniaal zijn.
Idd een stuk interessanter dan de Xbox versie als je mij vraagt. Niet alleen omdat hij krachtiger is, maar ook omdat Frontier wel keek naar PSVR support.
Hoe is het verschil eigenlijk tussen de PC en XBO versie van deze game? Ik wilde deze eerst op steam kopen omdat je daar hele dedicated pve clans en instances had, maar dat lijkt op de XBO niet het geval?
Oh gaaf, ik zag deze uitbreiding op de PC en hoopte al dat deze ook naar de Xbox zou komen.

Nu nog de cross platform play toevoegen, het universum maakt al gebruik van dezelfde database heb ik begrepen.
34 euro per seizoen?
hoe durven ze dit te vragen zeker op de xbox is de userbase nu al zo klein dat je zometeen iedereen wegjaagt
het is nou niet dat dit spel ook geweldige recensies krijgt en mensen naar de winkel rennen om een exemplaar te bemachtigen.
Ik heb in den beginne een lifetime pass gekocht. Die was ongeveer even duur als het spel zelf. Dat geeft me recht op alle uitbreidingen, het was een koopje!

Ik speel niet veel Elite. En ik speel alleen offline want ik heb echt geen zin in griefers en zo. Ik wil mijn ding doen zoals mining en dan wil ik niet opgeblazen worden met een lading goud.
Heel jammer dit weer. Ik heb Elite zelf zo'n 20 uur gespeeld en heb de hoofdactiviteiten (vervoeren van cargo, hier en daar bounty hunten, minen en exploren) allemaal kort uitgevoerd, maar daar hield het voor mij wel op. Ik heb zelden een meer repetitieve game gezien en mijn hoop lag dan ook op hun visie van het "continu uitbreiden". Dat ze daar dan zo'n som voor vragen is genoeg voor mij om de serie achter me te laten liggen. Ik wacht wel op een equivalente game die meer vanaf het begin biedt. :)
Het is minder repetitief dan de vorige Elite versies maar ben het met je eens dat in vergelijk met de hedendaagse concurrentie het nou niet bepaald een GTAV is.

Wat de geïnteresseerden betreft zoek even uit of het je wel aanspreekt want het speelt heel anders dan wat je in de gelikte trailers ziet.
Ben zelf altijd heel analytisch wat betreft het uitzoeken van games en kijk over het algemeen zon 5 uur gameplay footage voordat ik een game besluit te kopen. Heb dan ook al wat uren Horizons gekeken en ik zie wederom dat er potentie in zit, maar dat had de Elite "standalone" ook. Elite voelt gewoon erg leeg voor mijn gevoel, niet omdat ik weinig players tegenkom, maar omdat ik weinig dingen zie die me het gevoel geven waarmee ik interactie mee uit kan voeren! Dit is iets dat games zoals No Man's Sky en Star Citizen veel minder hebben!
Wat een uitspraak weer. Zowat elke console wordt tot het uiterste gedreven door zowat elke game. Dat ze vaak maar op 720p en <30 fps zegt genoeg.

Verder hou ik van space simulators/shooters maar heb dit spel toch echt overgeslagen. Dat hele procedurally generated crap komt er bij mij niet meer in, er zit totaal geen waarde aan. Lekker makkelijk, zogenaamd oneindig groot universum wat uiteindeljk éen grote illusie is. Dat 90% van de spelers dit spel na 2 weken al zat is zegt genoeg over dat oneindig grote universum ;)

Nee dat is de schunnig hoge prijs zeker niet waard.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 29 april 2016 15:44]

Gedeeltelijk mee eens. De procedurele kant is briljant en werkt goed om een heelal te genereren. David Braben is een liefhebber van astronomie en dat speelt de game parten denk ik. Gewoon naar een zonnestelsel vliegen en naar een planeet is voor hem een geweldige ervaring.

Maar het spel was leeg en pas nu met Horizons begrijp ik dat er gezichten worden toegekend aan de missies, zodat je tenminste het idee hebt dat het heelal bevolkt is. In Frontier had je tenminste al wat gezichtjes...

In die zin lijdt Elite onder wat veel games nu parten speelt. Men ontwikkelt een kale spel-kern die men dan via seizoenen uitbreidt tot het reliëf krijgt. Ondertussen haken mensen af maar het garandeert blijkbaar toch genoeg inkomen om met ontwikkeling door te gaan.
Komt er ook een mobiele versie?

Mobiele games zijn de computer spelletjes van de jaren 90. Toen kaarten, scrable Teteris, sim city en age of empire populair waren als spel op de computer.

Hardware basis kan het daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Hardware van een goedkope computer die uitgebracht is met W7.
Dus een niet highend computer, is volgens mij nu gewoon beter dan de smartphone van nu.

Groter zullen de smartphones niet worden, wel dikker.
"Dus een niet highend computer, is volgens mij nu gewoon beter dan de smartphone van nu."

Maar een highend niet?

Verder vreemde reactie op een bericht over een spel dat redelijk veel eist van een pc... ook al is het gemaakt met een mobile game engine (gebruikt als basis).
Is ook een vreemd bericht. Ben ik ook zeker van bewust.
Want dit kan natuurlijk nooit worden uitgebracht op de mobiele markt, als het nu al amper op de pc of Xbox kan.

Terwijl ze juist eigenlijk de andere kant op moeten, willen ze flink geld gaan verdienen.

Maar dit is volgens mij voor de ultieme gamer, die er 1600 euro voor een game pc betaald.
en niet voor de Massa.

Ik vind het raar dat er geen bedrijven zijn die leuke en mooie games maken voor de WM10.
Maar wel zulke games maken voor een klein groepje mensen, gezien de prijs gaan ze daar ook van uit.
Dit spel is veel te ingewikkeld voor op een mobiel denk ik. Ook is het vrij zwaar, ik ben al verbaasd dat ze het op een Xbox one hebben kunnen laten werken.

Ook kan je niet echt zonder veel knoppen. Ik heb 12 knoppen op mijn HOTAS (joystick en throttle) en dat is al te weinig, heb regelmatig nog het toetsenbord nodig.

Het is ook niet echt iets wat je even tussendoor speelt als je in de wachtkamer zit.
Je vergeet het belangrijkste, games op de mobiel mogen helemaal niks kosten, alleen dan proberen mensen het uit en een klein percentage geeft er dan wel een fortuin er aan uit. Maar laat elite nou net 1 van de duurste games van het moment zijn.
Ik vind het een geniaal spel, maar ik heb de vorige horizons uitbreiding nog niet gekocht. Ik vind het een beetje jammer dat er voor iedere upgrade weer flink betaald moet worden, horizons voegt voor mij niet zoveel toe dat het voor mij de prijs rechtvaardigt. Ik wacht het gewoon nog even af totdat deze weer eens flink in de aanbieding is of totdat er nieuwe mogeljikheden uitkomen die mij genoeg aanspreken.
Precies wat jij zegt heb ik ook. Even wachten op de aanbieding en dan pas kopen.

Ik blijf het raar vinden dat ze je voor een uitbreiding laten betalen en dan een jaar lang dingen binnen het seizoen uitbrengen waarna het pas echt waarde heeft gekregen. Een soort pre-order is het dus zeg maar. Jammer.

Maar goed, ik betaal geen ¤60, maar ¤15-35 afhankelijk of het in de steam summer sales terecht komt. En dan zijn er tenminste een hoop features in af!
Ik vind het een geniaal spel, maar ik heb de vorige horizons uitbreiding nog niet gekocht. Ik vind het een beetje jammer dat er voor iedere upgrade weer flink betaald moet worden,
Onvermijdelijk. Je betaald niets per maand voor het gebruik van de servers. Dat betekent dat Frontier elke paar jaar iets niets aan je zal moeten verdienen om de servers overeind te houden of dat ze nieuwe klanten moeten blijven vinden. Een klein beetje een piramidespel.

Ik ben een actieve ED speler (Anaconda!) maar ben het met dit business model niet erg eens.
Iets betalen voor een upgrade/nieuwe functies vind ik niet erg, maar ik vind de upgrades vrij prijzig in verhouding tot de toegevoegde waarde. Bij een goeie aanbieding zal ik ze alsnog kopen dus. Overigens zou een abonnement mij ook niet afschrikken als de prijs juist is.

offtopic:
Anaconda's target ik graag tijdens bounty hunten, kan je rondjes omheen vliegen en geven nog een leuke bounty ook ;)
Volgens mij bewijst guild wars 2 dat het wel kan. Laatst pas de eerste betaalde expansie. Verderre updates zijn gratis.
elite dangerous heft natuurlijk niet de grote mogelijkheid tot een cash shop. Ze verkopen dan wel skins voor schepen maar daar houd het dan ook op. En ik kan me niks bedenken wat je nog meer kan verkopen.
Wat dacht je van mmo's en free 2 play games waar zij vaak nog veel meer ongemerkt aan uitgeven. Maar omdat dit eenmalig een paar tientjes in een keer is, is het opeens duur.
Hoop dat dit genoeg geld in het laadje brengt zodat mss eens kunnen investeren in de game.
Na premium beta dan beta en na 3maand na de release had ik het wel gehad.
Niets te doen en door het leuke instance systeem zag je amper iemand buiten 1 of 2 systemen waar niets zat buiten griefers.
Premium beta was veel plezanter doordat je meer volk zag.
Hoop wel dat het spel ooit wat meer vulling krijgt om terug wat intersant te maken

Grondwerk + ideeen is er maar geen uitwerking er van.

Dit is wel van ondertussen meer als 1 jaar geleden maat als je de forums volgt is er nog niet veel veranderd.

[Reactie gewijzigd door Xeon_1 op 29 april 2016 15:56]

Oh wow niet lullig bedoeld, maar misschien eens je eigen reactie na kijken? Het is echt bijna niet te begrijpen wat je schrijft.
ok snap het al.
zal geen comments meer maken sorry voor het ongemak
Nou het was niet lullig bedoeld verder hoor. Een spelling foutje hier of daar heb ik echt geen moeite mee. Wellicht heeft de reageerder dyslexie of heeft hij pas sinds kort Nederlands geleerd.
Echter jouw reactie is wel zo dusdanig vreemd geformuleerd en vol spellingsfouten dat ik er serieus moeite mee had om er nog iets van te begrijpen.
Waardoor het komt dat je zo schrijft weet ik verder niet, maar het voegt zo weinig toe.
Probeer je alleen maar te helpen eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 29 april 2016 21:25]