Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Frontier Developments komt in mei met een grote update voor ruimtespel Elite:Dangerous. De 'Power Play'-expansie voegt facties toe die strijden om galactische dominantie. Spelers kunnen zich bij een factie aansluiten en missies voltooien om de invloed van hun factie te vergroten.

Elite:Dangerous is een ruimte-mmog waarin spelers het universum kunnen verkennen. Het spel verscheen op 16 december vorig jaar voor de pc. Met de gratis update voegt Frontier een strategisch element toe aan Elite:Dangerous, dat tot nu toe vooral was gericht op acties van losse spelers.

Volgens Frontier zullen sommige facties zich meer richten op oorlogsvoering, terwijl andere gefocust zijn op handel en economische dominantie. Op de sterrenkaart wordt in een nieuw overzicht getoond waar groeperingen zich bevinden en hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Elke factie heeft een deel van het universum in handen en heeft zijn eigen achtergrondverhaal. Frontier voegt bij de introductie van de update al een aantal grote groeperingen toe. De spelers bepalen vervolgens zelf door het uitvoeren van missies welke lokale facties uitgroeien tot galactische machten. Er zullen maximaal twintig van dat soort grootmachten in het spel zijn.

Elite:Dangerous 'Power Play'-updateElite:Dangerous 'Power Play'-update

Gamers kunnen zich aansluiten bij een factie, wat voor hen bonussen oplevert zoals lagere boetes, handelsvoordelen en goedkopere scheepsreparaties. Veel van die voordelen gelden alleen in de systemen die de factie controleert. Spelers kunnen zich ook afzijdig houden van het factiespel.

Per week worden voor iedere factie nieuwe doelen vastgesteld, zoals het veroveren van een naburig zonnestelsel op een andere groepering. Aan de hand daarvan kunnen spelers missies uitvoeren die bepalen of de factie zijn doel bereikt. Wanneer dat niet gebeurt, kan de factie in het ergste geval worden opgeheven. Ook individueel hebben de prestaties van spelers gevolgen. Succesvolle spelers kunnen hun invloed binnen de factie vergroten, waardoor ze kunnen meebeslissen over de wekelijkse doelen.

Op de Game Developers Conference in maart kondigde Microsoft aan dat het vorig jaar uitgebrachte Elite:Dangerous deze zomer ook voor de Xbox One zal verschijnen. Het spel komt dan ook uit voor Mac OS. In beide versies zal de 'Power Play'-expansie al zijn opgenomen. Pc-gamers kunnen de update in mei verwachten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Ben niet blij dat het spel uitkomt op een console. Dit betekent veelal dat grafische hoogstandjes niet worden gebruikt op een PC omdat de console het niet aankan. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy XIV die grafisch stukken beter kan op de PC maar niet gebeurt doordat er ook een PS4 versie is.
De bestaande Cobra engine die FD gebruikt is kwalitatief niet een van de beste. Dat is in het spel redelijk goed te zien dus in dat opzicht verlies je niet gek veel als je het via een console zou spelen.
Ik vind hem eigenlijk best okay.... Vooral als je bedenkt dat ze deze steeds door ontwikkelen. Als de rest van de interieurs zo goed uit zien als de cockpits, en je straks ook nog door gasreuzen kunt vliegen (check https://www.youtube.com/watch?v=iTBvpd3_Vqk vanaf 4:47 bijvoorbeeld) en op planeten zelf kunt landen.....

En dat dus in 400 miljard zonnestelsels. Moet wel wat mee te doen zijn :)

Cryengine is natuurlijk kwalitatief gezien beter, maar als ze die bovenstaande zaken halen zal Cobra niet ver achterliggen.
Toch raar dan dat ze de "most realistic graphics" award gewonnen hebben van Curse Network op PAX East 2015.

https://instagram.com/p/1xfPZ2qNE5/

Ik speel het spel zelf op een GTX 980 op 2560x1440 en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit van de graphics (heb alle graphics opties op de hoogst mogelijke stand staan). De frame rate is ook prima in orde (100+ fps in space en zeker 60+ in de space stations).
Allemaal onzin. Dit spel is gebouwd voor 8k en om het te kunnen spelen heeft FD alles teruggebracht naar 'normale' proporties. Ik zou willen weten waar je in dit spel kan zien dat de engine niet zo goed is?

@maniak: het spel is al uit dus ik snap je punt niet. Ik heb alle audiovisuele hoogstandjes en dat ze naar een console porten heeft geen invloed op de pc versie.
Daardoor is er alternative star citizen die wel alleen voor pc wordt ontwikkeld :-)
Ik begrijp je punt wel inderdaad.
Daardoor is er alternative star citizen die wel alleen voor pc wordt ontwikkeld :-)
Ik begrijp je punt wel inderdaad.
Het gaat nog jaaaren duren voordat Star Citizen in de buurt van "klaar" komt
De huidige streefdatum voor release is eind 2016, dus 'jaaaren' is wel overdreven. In de tussentijd komen tevens elke zoveel maanden nieuwe modules uit.
Welk spel haalde ooit zn streef datum?

:+
Dit is volgens Frontier een misverstand.

Elite Dangerous is ook nog eens een van de beste VR ervaringen met Rift support
(Heb zelf een DK2) en draai 2 keer net onder 4k.

Ik ben wel blij met de meerdere platvormen want het maakt verdere ontwikkelingen mogelijk.
Zo staat planetaire landing staat nog op het menu.
Elite Dangerous is geschreven in Frontiers eigen game engine Cobra. De engine zou sterk zijn in multi platvorm programmeren. Elite Dangerous is hiermee niet alleen een game maar ook Cobra's showpiece
:)

Oop Cobra was al genoemd...

[Reactie gewijzigd door Elite_Frontier op 24 april 2015 17:22]

"Elite Dangerous is ook nog eens een van de beste VR ervaringen met Rift support
(Heb zelf een DK2) en draai 2 keer net onder 4k."

Ik snap dit niet; de DK2 heeft een resolutie van 960 x 1080 per oog ...en als je 2x4k externe monitoren bedoeld, dan vraag ik me af met welke hardware, want dual titans zullen dat niet aan kunnen...
3840 pixels × 2160 lines Keer 2 beelden.
Dat gaat. Helaas net niet goed genoeg om het optimaal te noemen. Zo kun je het in een coriolis wel k noemen.
Maar net even er onder is prima te doen Op mijn asus strix gtx 980 en mn i5je 2500k
:*)
Kijk hier maar even (ook interessant voor non rifters)
https://forums.frontier.co.uk/showthread.php?t=121355

[Reactie gewijzigd door Elite_Frontier op 27 april 2015 11:31]

Wat een onzin. FFXIV was eerst op PC uitgebracht, 3 jaar voordat de PS4 op de markt kwam.

PC games zien er niet beter uit omdat ze ook op de consoles uitkomen. Kijk maar naar de pc exclusives. World of Warcraft(vergeleken met games van die tijd op consoles), Guild Wars 2 is alleen op PC maar ziet er slechter uit dan FFXIV zelfs. Daarentegen FFXV die alleen op de PS4 is een van de mooiste open wereld games van het moment.
FFXIV was ook eerst op de PS3, dat is de console die het spel tegenhouden.
De Engine van E:D is heel erg goed schaalbaar.

Vergeet niet dat de consoles maar 720p hoeven uit te sturen en hardwarematig upressen naar 1080 trerwijl de PC vaak op 1080 native gezet wordt.
Ben niet blij dat het spel uitkomt op een console. Dit betekent veelal dat grafische hoogstandjes niet worden gebruikt op een PC omdat de console het niet aankan. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy XIV die grafisch stukken beter kan op de PC maar niet gebeurt doordat er ook een PS4 versie is.
Wat een flauwekul!
Battlefield is een goed voorbeeld waarom je er he-le-maal naast zit.

Of ben je misschien een beetje teleurgesteld omdat je nu niet meer zo'n uniek spel hebt omdat het geport gaat worden naar de spelconsoles?
Uhm, aangezien het spel eerst uit is gekomen voor PC (En ze zijn bezig met de Mac versie) denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat het nu in een console port gaat veranderen...
Veranderen, nee... maar over een aantal jaar? En wie zegt dat de huidige engine niet gemaakt is met de console in het achterhoofd?
Ga daar maar niet vanuit dat het een console centric spel wordt, er zijn teveel zaken die een PC voor de echte fans veel te aantrekkelijk maakt. Namelijk goede flightsticks/rudders, Oculus Rift en veel betere graphics mogelijkheden.

Zie het als "Get your first fix on console, but if you really want to fly high, get a PC!" ;-)

De Xbox One heeft gewoon te beperkte hardware om met de PC te concurreren waarmee ze tot op heden al hun inkomsten hebben verkregen. Frontier is geen EA, die zijn eigen ruiten ingooit.
Het is nogal ongegrond om er van uit te gaan dat ze een PC game pur sang gaan afraffelen omdat er ook een console versie moet komen. Ik kan me zelf niet een game voor de geest halen die eerst op de PC is uitgekomen, maar grafisch ondermaats was omdat deze in een later stadium ook nog op een console uit moest komen.
Zoals ik al zei: Final Fantasy XIV is een goed voorbeeld...
Was FFXIV ooit bedoelt geweest om een grafische showcase te zijn?

Ziet ED er dan zo slecht uit dat je hierop zo zit door te hameren?

https://www.youtube.com/watch?v=SDPbXAKxNdc

PS4 doet niet eens onder voor de PC versie namelijk.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 24 april 2015 20:44]

Dat zeg ik niet, je ziet alleen wel dat er keuzes zijn gemaakt mbt grafische mogelijkheden. Zeker omdat het spel ook nog draait op een PS3 zal er niet snel een grafische sprong gemaakt worden.
Ik ben desalniettemin onder de indruk van hoe mooi FFXIV eruit ziet. De art design is echt prachtig. Hopelijk zal de DX11 update in juni de PC versie goed doen. Tevens was FFXIV eerst op PC en is dat het hoofdplatform, het ziet er beter uit dan de PS4 (en zeker de PS3) versie.

OT: Ik hoop dat die facties helpen mijn richting te vinden in Elite:Dangerous. Ik ben er net mee begonnen en ik ben wat rond gaan vliegen, maar nu weet ik niet waar ik anderen kan ontmoeten, waarom ik containers met blueprints niet kan verkopen maar die mij wel boetes opleveren als ik bij een station kom en waarom ik sommige stations niet eens de optie krijg om een 'docking request' in te dienen. De learning curve is best steil.
Off-topic: het is illegaal om vracht te bergen tenzij de containers moedwillig zijn gedumpt ("abandoned"), wat op dit moment alleen spelers kunnen doen. Die boetes krijg je dus van de politie als ze je betrappen, en de stations weigeren je toegang omdat de eigenaars waarschijnlijk een beetje boos op je zijn.

Voor illegale vracht moet je op de zwarte markt zijn ("Black Market" onder "Contacts" in het station-menu, maar pas op, niet ieder station heeft een zwarte markt. Het makkelijkst is om een zwarte markt te zoeken op één van de kleine stations. Je kan eventueel naar een groot station gaan, en proberen met sluipvaart ("silent running") langs de politie te glippen.

Ik had begrepen dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je bergingsrechten kan kopen voor een bepaald stelsel, maar voorlopig is het dus illegaal.
Bedankt voor je uitleg! Ik zal er op letten. Vreemd dat ik voor het bergen van die blueprints ook niet de docking option kreeg... ik dacht dat het te maken had met groepen of partijen waar je lid van moet worden, maar dit artikel lijkt dat tegen te spreken.
Maar jullie hebben dus het spel online in Engeland gekocht met een credit card? Of bestaan er inmiddels normalere distributie?
Sinds een tijdje ook via Steam te downloaden!

Heb ik 2 dagen geleden ook gedaan. Had ik nooit moeten doen. Werken , eten en slapen zijn ineens bijzaken geworden in mn leven. 8)7
Hoe vind je deze game ten opzichte van Eve online, als je die wel eens gespeeld hebt?

Enorm veel zin in een dikke space "sim". Eve online heeft het juiste gevoel van ontdekking en zit goed in elkaar, maar voelde al snel als een soort manager game aan. Moet ik er wel bij zeggen dat ik behoorlijk "noob" ben in de game.
Het auto-pilot gebeuren heeft ook wel weer iets, en wel realistisch aangezien we nu als mensheid al met zelf rijdende auto's bezig zijn. Echter zit je toch wel veel naar cooldowns en energy balkjes te staren.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 24 april 2015 18:42]

Eve heb ik nooit gespeeld , dus daar kan ik niet zoveel over zeggen. Wel een paar you tube filmpjes van bekeken omdat ik ook twijfelde tussen eve of elite. Eve is naar wat ik uit die filmpjes op kon maken idd meer managen. Elite is naar mijn idee meer een sim.

Leercurve is wel behoorlijk stijl. Paar brakke YouTube video's waarin de absolute basis word uitgelegd, daar moet je het mee doen in t spel. Dus als je snel gefrustreerd bent zou ik hm overslaan. Ik vind dat uitvogelen juist heerlijk. Maar als t kwartje eenmaal valt ben je hooked :)
Bedankt voor de info! (alle 3) Dit kon ik niet zo 1-2-3 van de website halen.
Je kon het altijd al van hun website kopen met Ideal of paypal. Sinds kort staat het ook op steam overigens.
Gewoon beschikbaar op Steam. Betalen met iDeal.
Helaas kan ik zelf nog steeds niet spelen, sinds gamma heb ik last van microstuttering continue. De thread is nu 40+ pages lang, twee keer een official die nog niet kan zeggen waar het aan ligt. Deze patch zou het moeten verminderen maar niet fixen.
Misschien ns op het VR forum kijken.
er staan veel tips voor grafische problemen. Ook handig wanneer je geen Rift hebt.
Dat het spel later voor de console komt zal me echt niks uit maken

De game zelf is zeer vermakelijk , beetje bounty hunten en traden
Straks met deze update wordt het nog beter. kan niet wachten.
Klinkt als content die het broodnodig kan gebruiken, zal mij althans hopelijk minder het gevoel van eindeloos en en een beetje doelloos door de ruimte te navigeren. hoewel dat natuurlijk onderdeel van de charme van het spel is, merk ik dat ik door de games van de afgelopen jaren geconditioneerd ben om naar een doel toe te werken. Slimme update dus als je het mij vraagt!
gisteren ook een mail gekregen van fd ivm powerplay. het lijkt me een zeer leuke toevoeging aan het spel. ook de 2 nieuwe ships die uit komen zien er wel lekker uit.
Goede toevoeging voor de game. Eve Online heeft al bewezen dat dit soort power play mechanieken een game veel interessanter kunnen maken.
Elite Dangerous komt trouwens ook gewoon naar de PS4, en ik durf 1000 euro erop te wedden dat dit een Project Morpheus game gaat worden net als Eve valkyrie.
When congratulated by a fan for porting the game to Xbox One, Braben replied: "Sure. Mac of course, then down the line we will support more, including PS4. The XB1 is a timed exclusive."
http://www.gamespot.com/a...n-clarifies/1100-6425716/
Jammer, dit gaat me veel te veel richting iets als Eve Online. Maar je kan je afzijdig houden zie ik.

Ik zie veel liever de geplande planetaire landingen en het rondlopen in je ruimteschip en ruimtestations. Al worden dat geen gratis updates, wellicht doen ze dit eerst omdat het een kleinere update is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 25 april 2015 00:32]

Mooi, dat geluid in de ruimte. :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True