Elite: Dangerous krijgt ondersteuning voor Oculus Rift

Frontier Developments, de studio van Elite-ontwerper David Braben, heeft aangekondigd dat Elite: Dangerous de Oculus Rift-vr-bril zal gaan ondersteunen. Beide projecten kwamen van de grond na een succesvolle campagne op Kickstarter.

Eurogamer meldt dat er geen extra kosten aan verbonden zijn voor Kickstarter-backers. Alle mensen die het project via Kickstarter hebben gesteund, en een Oculus Rift tot hun beschikking hebben, krijgen gratis de versie met ondersteuning voor de vr-bril. Of en hoeveel andere mensen extra moeten betalen is niet bekend. Braben vertelt dat de ontwikkelaars al enige tijd experimenteren met de bril en erg enthousiast zijn. Met de bril kunnen spelers ook rondkijken in de cockpit, dit zou vooral handig zijn tijdens gevechten.

David Braben ontwikkelde samen met Ian Bell het originele Elite die in 1984 uitkwam. Het spel was revolutionair door zijn enorme open spelwereld, vooruitstrevende graphics en het gebruik van procedural generation. Met behulp van deze laatste techniek werd de spelwereld tijdens het spelen gegenereerd en gebruikte het spel weinig geheugen. Het spel vormde een inspiratiebron voor veel gameontwikkelaars en wordt gezien als een van de beste games aller tijden.

Bij Frontier Developments heeft een klein team al jaren aan Elite: Dangerous gewerkt. Ook dit spel zal veel gebruik maken van procedural generation. In november 2012 startte de ontwikkelaar een campagne op Kickstarter. Het doel van 1,25 miljoen pond werd ruim gehaald, met andere donaties erbij werd in totaal 1,7 miljoen pond, omgerekend twee miljoen euro, opgehaald voor de ontwikkeling. Volgens de planning moet de ruimtesimulatie in 2014 uitkomen.

Door Eric Scheers

Nieuwsposter

10-10-2013 • 12:48

30 Linkedin

Reacties (30)

30
28
20
2
0
4
Wijzig sortering
De andere waanzinnig succesvolle crowdfunded space-game, Star Citizen, kijgt ook ondersteuning voor de Rift.

Het lijkt me ook een uitstekende fit: je zit tenslotte grotendeels in een cockpit, dus er is geen vreemd gevoel van 'lopen terwijl je eigenlijk zit' oid.
Ook is FPS'en zal een Rift een meerwaarde bieden: je kan vooruit blijven lopen, op volle snelheid en dan toch (al dan niet beperkt) rondom je heen kijken. Games als Arma hebben al head tracking ondersteuning, het lijkt echt wel te werken (eerder positief effect dan negatief effect).

In een cockpit kan ik me inbeelden dat het ook super moet zijn als je gaat dog fighten. Zo kan je de vijand ook tracken met je hoofd (of proberen toch :) ).

@Maikel_1976
Klopt als een bus. Ik heb vroeger Magic Carpet nog gespeeld met die VFX1, het voelde toen al super aan. Kan je alleen maar voorstellen met een lichtere helm, betere resolutie, betere response, beter dit en dat :)

[Reactie gewijzigd door FireFly op 11 oktober 2013 11:31]

Anoniem: 271482
@FireFly11 oktober 2013 03:19
Ik wil je er even op wijzen dat Wing Commander Armada, Strike Commander, en Wings of Glory ook al headtracking ondersteunden, destijds via de Forte VFX1(om en rond 1000 gulden, in de 90's), en dan noem ik alleen de origin games. Er waren ook andere fabrikanten. Als de Rift betaalbaar word moet ik echt nog zien hoeveel hij beter is dan die 90's helm. Ik heb thuis 5 monitoren voor mijn neus, dus omgeving zat.
Anoniem: 271482
@MattH10 oktober 2013 13:28
In SC kun je ook vrij door je hangar lopen, etc. ik denk niet dat de hardware straks klaar is om wat je SC zijn footage ziet(het karakter bedient de VDU's) met de hand) ook daadwerkelijk te doen.

Zolang ik maar kan vliegen en knallen in het "squadron" gedeelte, vind ik het wel prima. Bij de Privateer en Elite games, en ook in strike commander vond ik het recources managen en vrachten overbrengen om de verhaallijn te volgen een stuk minder dan gewoon missies vliegen. Maar ieder het zijne.
De plannen zijn er dat dat gaat lukken. Ik moet nog zien of al die miljoen ook daadwerkelijk in gerealiseerde plannen gaat worden omgezet. SC is wel buitensporig ambitieus.
Mmm SC moet misschien iets minder focussen op niche dingen zoals de OR en gewoon dat spel afwerken zodat ik mijn spaceship eindelijk uit die hangar kan vliegen! Zo diet die hangar module er wel fancy uit maar 1keer rondwandelen en je hebt het wel gezien, het is toch niet echt de core van het spel. Ik blijf er wel erg naar uitkijken!

On topic: Is het misschien niet gewoon een stunt om de game "Elite" nog even terug in de aandacht te brengen? Dat meerdere games de Oculus Rift zouden gaan ondersteunen maakt het wel heel veelbelovend natuurlijk. Zelf wacht ik wel op de OR 2.0 zonder de kinderziektes typisch aan een eerste model. Soort van VR, het blijft toch een beetje een kinderdroom niet? :)
Als je met niche alle pc gamers wereldwijd bedoelt, dan heeft het aardig potentie.
Anoniem: 271482
@bstard11 oktober 2013 03:07
Squadron(1988) wat richting origin destijds als demo ging was ook behoorlijk ambitieus, met alle dingen die onhaalbaar waren eruit gehaald was het in 1990 nog steeds een showstopper(X-wing werd bijna drie jaar uitgesteld, zodat ze in de buurt konden komen)

Als je zoekt naar de geschiedenis kijkt van privateer, zie je ook wel dat compensaties gedaan zijn, qua interactie(met name de de game engine). En het "vreemde kind", starlancer vond ik zelf een geweldig spel. En wing commander was de reden waarom ik gedwongen met een koptelefoon op ging zitten, die occulus rift kan er nog wel bij. Freelancer vond ik bijvoorbeeld, net als privateer, na een tijdje spelen niet meer leuk.

Het enige waar ik me bezorgd om maak is dat ze besluiten dat je niet samen een campaign kan vliegen. Wat starlancer wel kon, maar dan moet je samen afspreken en als je afhaakt kun je niet meer later inspringen. Game doorspelen duurt wel ff, maar tegenwoordig moet het haalbaar zijn.
offtopic: Ow no. Lees ik dit nou goed. komt er een nieuwe elite? Daar heb ik in het verleden heel wat uurtjes aan......verspild. geweldig spel, maar dodelijk voor je social life ;-)
ontopic: Nice. Spacegames lijken me heerlijk met een OR vr bril :D
Elite was dodelijk voor je studie ook..
ik ben bang dat de combinatie VR bril en Elite, straks mn dood word....(dood door uitdroging, welteverstaan)
Ik heb destijds een instabuy gedaan op de kickstarter :)
Mooi spel, jammer dat het alleen voor PC is.
Had graag gezien dat dit spel ook eens uitkwam voor de nieuwe generatie Xbox en Playstation.
Maar dat is not going to happen :'(

[Reactie gewijzigd door p0pster op 10 oktober 2013 13:13]

Niets is zeker, het is goed mogelijk dat het ook uit komt voor de nieuwe xbox/ps4
Uiteraard niet want dan moeten ze waarschijnlijk een groot deel van hun inkomsten afstaan aan MS/Sony en zijn ze aan allerlei regeltjes gebonden. Het zal dus misschien wel komen nog maar dat zal sowieso pas gebeuren wanneer ze winst maken met deze game.

Ook vraag ik me af of beide consoles wel de Oculus ondersteunen, volgens mij niet namelijk.

Dat is dan weer een voordeel die wij PC gamers krijgen, wij moeten het ook zonder GTA V en Red dead Redemption doen op de PC ;)
En een extra easy moeilijkheids graad. Beter dat console meuk bij haar lees blijft en PC bij de PC.
hoe precies? console kan gewoon controller gebruiken
Als ze hem porten naar linux kan je hem op de steam machine spelen :)
Anoniem: 64119
10 oktober 2013 15:30
Aanvulling op dit nieuws onderwerp:

"Volgens de planning moet de ruimtesimulatie in 2014 uitkomen"

Volgens de planning komt Elite Dangerous in maart volgend jaar uit (over 5 maanden dus).
http://elite.frontier.co.uk/

@hieronder: verkeerde medicatie gebruikt ?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 10 oktober 2013 22:10]

En maart volgend jaar is in het jaar... jawel.. 2014.
Anoniem: 399807
10 oktober 2013 17:20
Dat geouwehoer over pc games wordt oud. PC gaming leeft meer dan ooit.

Ik ben blij met de OR support. Afhankelijk van hoe goed dit spel uitpakt, is het voor mij een reden om een OR aan te schaffen.
Pc gaming is dead https://robertsspaceindustries.com/ Funds Raised 21,117,698 dollar
Elite: Dangerous £1,900,943 Raised! <pond
Denk dat pc gaming lang nog niet dood is!
En GTA V triestig als we portje krijgen zoals GTA 4 !

[Reactie gewijzigd door Exitz op 10 oktober 2013 15:35]

Nou staat los van dood. Want deze genre is gewoon een gat dat opeens door enkele kickstarter games wordt gevuld waar er eerst niet veel was.
Xseries of wat ouwere UniversalCombat.

Tja nu hebben we ED en SC hoi hoi hoi.

Elite ken ik niet. Mijn eerste van dit soort games is privateer. En toen freelancer en in verlengde daarvan komt SC .

Elite nou mijn eerste PC game was F19 van microprose speel meer combat flight sims.

Maar kijk naar allemaal uit.
X series X rebirth
Elite dangerous
Star citezen.

Geen pledger heb geen CC
Dus diegene van de drie die retail of op steam komen. Die ga ik spelen.
De vrAse lijkt mij ook wel wat http://www.vrase.com/ =)
Het is geen double dutch, want het is geen onzin, of gezwets. Het is misschien taalverloedering :)
Maar dat is het gebruik van de uitdrukking "double dutch" ook aangezien we daar plenty (grapje) nederlandse woorden voor hebben ;)

Verder denk ik dat een Nep Echt Bril als N.E.B. toch niet echt (phun intended) goed zou aanslaan.

On topic: Ik hoop dat GTAV voor PC er ondersteuning gaat krijgen voor de O.R. Ruimtesimulatie is prima, maar ik wil gewoon van een flat afspringen met een parachute, en schietend door de stad vliegen.

[Reactie gewijzigd door terracide op 10 oktober 2013 14:25]

Ik hoop gewoon dat de PC versie van GTA V er komt, met of zonder O.R. ondersteuning!
GTA V is 3rd person, dat lijkt me niet direct aangenaam spelen met de Rift of ze moeten eerst een first person mod(e) maken voor GTA V.

Heb het spel 'Elite' nooit gespeeld, maar lijkt me wel een leuke game om met de Rift te spelen. Hoe meer spellen de Rift ondersteunen, hoe beter dus laat maar komen zou ik zeggen. Kan alleen maar de ontwikkeling van de Rift bevorderen.
Virtual Reality is al jaren in gebruik als leenwoord (-term).
Virtuele Werkelijkheid kan wel, maar met 'VW-bril' krijg ik meer een Herbie idee...