Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Microsoft en ontwikkelaar Frontier Developments hebben bevestigd dat Elite: Dangerous deze zomer zal verschijnen voor de Xbox One. Het gaat volgens de ontwikkelstudio niet om een versimpelde versie, maar om een volwaardige versie van Elite: Dangerous.

De komst van Elite: Dangerous naar de Xbox One werd woensdagavond bekendgemaakt door Microsoft Xbox-baas Phil Spencer, tijdens een presentatie op de Game Developers Conference in San Francisco. De consoleversie van het spel werd daarna nog eens bevestigd door een bericht van Frontier-directeur David Braben op het officiële forum van Elite: Dangerous. Volgens Braben werd een consoleversie binnen de studio altijd al overwogen, en was de Xbox One een perfecte match, mede door de ervaring die Frontier heeft opgedaan met het ontwikkelen van Zoo Tycoon en Screamride voor Microsofts console.

De Xbox One-versie van Elite: Dangerous zal volgens Frontier alle content bevatten die gamers in de pc-versie van het spel kunnen vinden, inclusief de 'March Wings'-contentupdate die in maart nog wordt doorgevoerd. Die update zit voor de pc-versie momenteel in de bètatestfase. Spelers die de Xbox One-versie spelen zullen bovendien bijdragen aan dezelfde overkoepelende verhaallijnen en dezelfde 'galaxy state' als de pc-gamers. Of dat betekent dat Xbox One-spelers ook kunnen rondvliegen in hetzelfde universum als pc-gamers is echter nog niet duidelijk.

Elite: Dangerous is een ruimtesimulatie waarin gamers vrij zijn om een openwereld-universum te verkennen dat gebaseerd is op onze eigen melkweg. De gameplay bevat allerlei soorten missies, waarin handel en combat een belangrijke rol spelen. Het spel is de opvolger van het in 1995 verschenen Frontier: First Encouters, en het gaat om het eerste spel in de Elite-reeks dat als mmog te spelen is. Dat houdt vooral in dat de acties van alle spelers bijdragen aan een overkoepelend verhaal. Gamers kunnen echter nog steeds veel singleplayercontent vinden in Elite: Dangerous. De game verscheen op 16 december voor de pc, en komt deze zomer behalve voor de Xbox One ook uit voor OS X.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

PS4 inmiddels ook bevestigd, alleen timed-exclusive voor de One..
Ik voorzie enige problemen; een controller voor de One heeft een beperkt aantal combinaties aan boord. Ondanks dat dat aantal combinaties waarschijnlijk wel genoeg is voor alle mogelijkheden in Elite, lijkt het me ontzettend lastig om via Trigger, ShoulderA, X, Y je linker-ballast te kunnen legen.
Je kunt het spel nu al spelen met de XBOX controller op de PC
Neemt niet weg dat een toetsenbord erbij toch eigenlijk een must is.
Nee hoor. Ik gebruik een addon voor de pc versie waardoor ikmde meeste dingen viamvoice control kan doen. Als ze dit er inbakken zodat kinect gebruikt kan worden is dat helemaal geen issue.
"Zet Kinect Aan"
"Zegt tegen Kinect" Computer, empty left ballast.
"Set course to nearest Galaxy"
"lightspeed"

mwa, ooit vroeger het spel gespeeld, geloof c64.
Wist niet tot dit bericht dat er een recente versie is voor PC en straks voor XBOX.
Ziet er goed uit, ik ga me er eens in verdiepen.
Microsoft verkoopt (vanwege de vraagprijs t.o.v. de PS4) tegenwoordig de One los van de Kinect. Bundels zijn er nog wel maar die zie ik minder en minder in de winkels liggen.

Door de decentrale regionale instellingen is het zo goed als onmogelijk om jouw One in NL in te stellen (waardoor je dus de NL store kan benaderen, NL apps kan gebruiken etc) en tegelijkertijd Engels kan praten tegen je Kinect. Wil je Engels praten, moet je dit omzetten in je system en de console herstarten (en niet meer aangesloten zijn op de NL store).

Verder zijn er Engelsen die de grootst mogelijke moeite hebben om Kinect correct te laten luisteren naar hun eigen taal. Aangezien de gemiddelde Nederlander helemaal steenkolen-Engels praat, is ook dat dus een extra factor die de besturing verslechtert. Er is niets onhandigers dan dat je tijdens een battle niet wordt begrepen door jouw console.

Ja, Kinect is leuk. Nee, het werkt niet voor een klein (financieel onnozel) land als Nederland in het grote schema van Microsoft. Dat is erg jammer voor mensen die een Kinect hebben (zoals ik) en dus een paar woorden Engels anders moeten leren uitspreken en door hoepels moeten springen om stores, games etc makkelijk te benaderen.
Er is een verschil tussen het met kinect bedienen van de xbox zelf en games. Zo kan je prima Kinect gebruiken voor stembediening in Forza Horizon 2 als je XBOX in het Nederlands staat en de stembediening voor de xbox zelf niet werkt. De in game stembediening is dan nog steeds Engels, maar voor de meesten (gamers) geen probleem denk ik.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 5 maart 2015 13:56]

In ED zou je dat kunnen doen door middel van de boordcomputer, die zich aan de rechterkant van je cockpit bevindt. Kwestie van bumper/trigger voor boordcomputer, optie kiezen en off you go. Alhoewel het niet zo snel en gemakkelijk is als het simpelweg indrukken van een enkele toets, is het prima te doen.

Ik speel zelf met een DualShock 3 controller in combinatie met MotionJoy drivers. Ik gebruik een Oculus Rift voor de adembenemende immersie, en aangezien ik niet mijn toetsenbord kan zien met de Rift op, is een controller de go-to solution voor gaming. In plaats van een knop kijk ik naar rechts voor de boordcomputer en voila. Werkt als een tiet.
Hopelijk blijven de PC en XO versie gescheiden en niet dat de PC versie moet lijden onder de beperkingen van de XO...
Het gaat volgens de ontwikkelstudio niet om een versimpelde versie, maar om een volwaardige versie van Elite: Dangerous.
Je kan het dus ook andersom zeggen: de One hoeft niet te lijden onder (sommige) inferieure PC's waardoor een spel op de PC voor duizenden verschillende configuraties geschikt hoeft te zijn. Een One is een One en daar hoeft een publisher eigenlijk maar 1 versie voor te schrijven.

Kan het zijn dat ik enige argumenten & bewijs mis voor het feit dat jij vindt/zegt dat de One beperkter is dan de PC?
In zoverre is elke console beperkter dan een PC als je kijkt naar de specs. Een computer kan beter zijn dan een console qua grafische prestaties (lees: PC hoeft niet betere prestaties te leveren). Waar het echter om draait is dat veel gamers die van mooie spellen houden (grafisch) vaak betere hardware hebben dan een console levert. En nu er een console versie komt, zou het zo kunnen zijn dat er afwegingen worden gemaakt, waardoor sommige functies die, als er geen console versie was geweest, wel waren gedaan, maar nu niet.

Hierboven geschreven tekst is natuurlijk bijna geheel een hypothese.
Pc's junnen weldegelijk een beperking zijn omdat ze rekening moeten houden met een scala aan pc's. Mischien is jouw PC wel beperkter dan mijn pc omdat ik bijvoorbeeld hogere specs heb.
Maar de PC an sich als platform is waar het om gaat, niet dat speler X configuratie Y heeft. Het gaat om de gemene deler, niet om de 'lowest common denominator'. De gemene deler bepaalt namelijk wat het minimum gaat zijn waarmee je kan gamen, omdat dat commercieel het meest interessant is.

Een console is per definitie een beperking omdat het stilstand introduceert in een markt die drijft op vooruitgang. Dat is funest voor alle gamers en alle games op de lange termijn. Dus je kan dit op duizend manieren uitleggen in het voordeel van de console, maar dat is alleen van toepassing voor de korte termijn binnen één console generatie.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 maart 2015 14:10]

Niet met je eens:

Naar mijn bescheiden mening is de pc nooit gemaakt als game platform...
Een console wel en zal met vergelijkbare hardware daarom altijd (veel) beter presteren.
Aangezien je bij de pc niet alleen de top configs kan meenemen, zal je toch ook de mindere mee moeten wegen hetgeen de gemene deler omlaag haalt.

Eerlijk gezegd denk ik dat die twee platforms qua bruikbare kracht hedendaags niet ver uit elkaar liggen...
Nee de Pc is breed multi functioneel. En gamen valt daar onder.
Console hebben fixed spects dat heeft zijn voordeel dat de game settings op redelijke FPS staat. Maar je kan niet veel instellen dus ook nadeel.
PC heb je minimum spects tja als je toch op een non game PC wilt gamen dan kan dat ook op ouwe spul. Maar dan neem je ook mindere gameplay ervaring voor lief. Dat vrije keuze. Dat is een voor en nadeel.
Dan is er recommended. En tja dat bied al wat meer dan console.
En dat verschil zal groeien.
Tot extreme luxe als native 4K en SLI CF dat vrije keuze.
De consoles zijn lowbudged tot midrange hardware.
Je hoeft niet al te gek doen om console spects te kloppen.

De console genieten van dedicated lean&mean OS. Maar ja met een CPU die per core kwa IPC wat tegen valt. Het zijn er nogal wat cores dus afhankelijk van zeer efficient multithreading game engine. Tja dan zijn veel games voor GPU afhankelijk nou.
In begin zal dit wel wat compenseren maar op PC gebied gaat de hardware wel kwa generaties vooruit. Al gaat het de laaste tijd wat langzamer.
Enerzijds klopt dat ook, ik wil ook niet zeggen dat PC's dat niet zijn. Maar @Vayra hieronder beschrijft heel goed wat ik bedoel :)
Hoe kom je erbij dat een console minder beperkt zou zijn als een PC?

De enige reden dat een console functionaliteit heeft, of ontbeert, is de keuzes die gemaakt worden in een verdienmodel van de fabrikant (Microsoft in dit geval). De games die op die console uit komen hebben daar maar mee te dealen.

Een PC kan alle kanten op, en de gebruiker bepaalt. De game developer kan daarop inspelen. Op een PC kan je Elite spelen (ja, nu op dit moment) met een Oculus, met een HOTAS, met een Xbox controller of muis/tobo. Op de Xbox is dat nog maar de vraag.

Dat eeuwige gezever over 'al die PC configs' is allang niet meer van deze tijd. Het wordt juist steeds makkelijker want de overgrote meerderheid zit op hetzelfde OS (Win 7) en heeft een GPU van één van de twee fabrikanten die er zijn. De verschillen in CPU kracht worden ook steeds kleiner, omdat de stappen in performance kleiner zijn geworden en die trend is met Sandy Bridge al ingezet - zelfs oudere PC's hebben nu een redelijk snelle CPU. Windows XP is uitgefaseerd en Vista werkt volgens het nieuwe driver model. Kortom, allerlei omstandigheden die ports versimpelen en het speelveld gelijker maken.

Tot slot: een One ís een inferieure PC. Het is feitelijk een laptop CPU met 8 low power cores en daar lopen verschillende devs nu dan ook tegenaan. De console van nu als uitgangspunt nemen is per definitie je PC versie cripplen. Daarom komt Star Citizen bijvoorbeeld ook niet uit op de X1. En is Elite:Dangerous in beginsel voor PC ontwikkeld. Denk maar niet dat je E:D op je Xbox One hoger dan 1080p kan draaien. Ik draai die game op m'n PC nu wél op een hogere res, en dat is voor deze game een enorm verschil in IQ. Dit is gewoon onderdeel van de standaard opties in de game zelf, opties die de X1 niet gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 maart 2015 13:44]

Yep Star citizen draaid niet lekker op mijn 5870 onspeelbaar. ED wel.
Maar een R9-290X draaid hem wel goed.
Denk ook dat E: D voor console ook goed mogelijk is door de redelijk system eisen van E: D.
De xbox versie zal waarschijnlijk wat mindere graphix krijgen. Meerder schermen of 1440p is er gewoonweg niet bij op een console. Daarnaast zouden xbox spelers mogelijk ook het onderspit delven tegen flightsticks en deze omdat die gewoon iets preciezer zijn.
Denk dat dat wel meevalt van de Cobra engine (die ze zelf hebben ontwikkeld) schaalt redelijk goed. Het is alleen een engine gebaseerd op oudere technologieën zo te zien want het ziet er allemaal wat hoekiger uit en de textures zijn ook niet overal even scherp.

E:D is nu min of meer een zandbak met een dun laagje zand. Met nog een flink aantal updates zullen ze moeten dat die zandbak wat voller wordt zodat je meer variatie hebt dan alleen grinden.
Je weet dat de gfx van 8k zijn teruggeschroeft? Er is niets hoekigs aan. Baseer je niet op screenies. Ik heb het spel. Op het moment dat we een 4k monitor kunnen kopen kan dit spel het aan. En daarna de 8k. Het is gebouwd voor de toekomst.
Ik denk eerder dat scene complexiteit budged gespreid is door zeer grote game zone. Als je super dupper gFX wilt dan zijn corridor games daar het meest geschikt voor. Hoge concentratie van detail dicht bij.
Ik gebruik op de PC versie een xbox controller en na wat oefenen heb je dit wel onder knie. Zowel de combat als de docking en het opstijgen zijn controleerbaar. Hier en daar ook wel nog een keybind op toetsenbord, dus ik ben wel benieuwd hoe ze dit zullen aanpakken. Alvast leuk om te zien dat deze game naar console komt, al vrees ik dat het gepaard zal gaan met een minder snelle ontwikkeling van updates (?). Ik kijk namelijk heel erg uit naar de seamless planet landings. Deze game is een echte aanrader als je van het space sim genre houdt.
Hier ook met de XO controller op de PC. Speelt prima. De rest van de commands stuur ik aan via voice, hoef geen toetsenbord meer aan te raken.
Het stelt ook wat teleur. Het ziet er mooi uit maar soms krijg ik het gevoel dat het de jongensdroom van David Braben is, om een realistische universum sim te maken. Dat is gelukt. Maar het spel is leeg. Er zijn geen NPC's, er is weinig echte sfeer. Het is repetitief. Je bent je schip, pas bij de volgende update krijg je een beperkte camera zodat je je eigen schip eens kan zien.

Het is als de originele Elite uit 1984 of zo. Maar Frontier: Elite was in sommige opzichten al uitgebreider. Tenminste had je nog gezichten van de handelaars etc. Ik heb sinds dat spel gewacht op een vervolg en nu het er is, ben ik toch wel wat teleurgesteld.

Helaas zie je dat wel meer. Men bouwt een spel in de meest simplistische variant mogelijk, brengt het uit en pas daarna wordt het uitgebouwd. En dan bedoel ik niet dat er major updates gaan komen, zoals planetaire landingen. Maar dit is gewoon een bare-bone spel.

Ik kan gewoon niet zo enthousiast worden van het feit dat er een paar honderd duizend sterren zijn in een bol rond de aarde waar je heen kan, zo uit de sterren atlas gehaald.

Wat wel leuk is...koop Voice Attack. $8,- Als ik speel kan ik in principe bijna alles zo controleren.

Online spelen...heb ik niet eens geprobeerd. Vroeger dacht ik al toen ik de eerste Elite speelde hoe gaaf het zou zijn als je dit met elkaar kon spelen. Dat was dus in de eerste helft van de jaren 80 en internet, dat bestond niet. Hoe ik op het idee kwam...van netwerken had ik nooit gehoord, maar misschien is het wel logisch. Ik wist ook niet dat er een amerikaans militair netwerk bestond.

En nu kan het. En nu ben ik bang. Want ik ben een uur waardevolle erts aan het ontginnen en dan komt er een 11-jarige klojo die denkt dat het concept van online gaming hetzelfde is als per definitie elk speler-schip aanvallen.

Eerlijk gezegd heb ik al weer maanden het spel niet gespeeld. Het heeft te weinig inhoud. Zelfs met Voice Attack is mining en de rest repetitief. 'Deploy cargo scoop'. 'Retract cargo scoop. Deploy weapons, engage, deploy landing gear, retract, open map, close map, next target... '
Wellicht wat 'random', maar zou dit dan ook controller support voor de PC betekenen? Want ik moet toegeven, ik ben een vrij luie gamer, en zit daarvoor liever niet achter m'n bureau :+
Er zit al uitgebreid controllersupport in het spel.
http://www.gamespot.com/a...-buy-suppor/1100-6425696/

Cross-buy (dus voor sommige games hoef je niet meer 2x te betalen) en er komt een nieuwe/dedicated controller voor de PC.

Keus genoeg lijkt me.
Maarrrr, komt hij ook uit voor hololens? Zou wel mooi zijn als de hud op mn bureau geprojecteerd wordt en kan bedienen, zodat ik wanneer ik rechtvooruit kijk alleen het spelbeeld zie.
Die gaat al een tijd mee, ik speelde Elite dertig jaar geleden al op de ZX Spectrum, met witte draadframe graphics.
De game komt waarschijnlijk ook uit voor de ps4:

http://www.polygon.com/20...ous-ps4-xbox-one-possible
Maar hoe hebben jullie dit spel besteld? Via de website in Engeland (!) ? Is het dan zo duur en moeilijk voor Frontier Developments om de normale distributie kanalen te gebruiken? Ik zou de aanschaf serieus overwegen als ik niet in het buitenland hoefde bestellen?
Edit : En nog veel belangrijker... waar staan de online servers? Alleen in Engeland ?

[Reactie gewijzigd door AtariXLfanboy op 6 maart 2015 02:17]

Deze deal zal Frontier uiteraard de nodige financiële injectie geven, maar ik had toch liever gezien dat ze eerst de PC versie beter invulde (want op het moment is de content nog vrij beperkt en herhaaldelijk) voordat ze zich gaan focussen op andere platformen. Dit zal helaas niet ten goede komen aan de PC ontwikkeling / invulling van content.
Waarom niet? Er is nu een grotere markt en de game is altijd met een stap naar de consoles in het achterhoofd ontworpen. Desondanks ontbeert de game geen enkele optie die je op PC zou moeten hebben: je hebt grote keuze in inputs, supersampling zit in de engine, etc. etc. etc. De hele game ademt juist NIET dat het een console port moest worden.
Omdat de resources die men heeft (het aantal manuren) nu moet verdelen, terwijl dit eerst kon worden gestoken in het verbeteren van de al ontwikkelde versie.

Verder heb ik het ook niet over die opties qua instellingen e.d. die de game bevat maar over de invulling van de content. Helaas is er weinig te doen in de game op grinden voor credits na alhoewel er verbeteringen aankomen (zoals de wings update).

Graag had ik een wat levendiger universum gezien, met meer afwisselende missies en een betere implementatie van b.v. het minen.

Maar goed dit is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door David Regeling op 6 maart 2015 12:29]

Dat ben ik wel met je eens hoor, het is nu nog een beetje 'leeg' allemaal. Altijd een euvel van procedural generated games vind ik. Maar voor zo'n game is het al best wel aardig, het is nu ook pas een paar maanden uit en de eerste grote content update is er al. En wat ik belangrijker vind; het is allemaal retestabiel en zit goed in elkaar. Wát er is, is kwaliteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True