Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Rockfish Games werkt aan Everspace, een singleplayer-ruimtegame met veel actie, die zowel in eerste als derde persoon gespeeld kan worden. De ontwikkelaars haalden via Kickstarter ruim 420.000 euro op. Eind 2016 moet het spel verschijnen voor Xbox One en pc.

Volgens de ontwikkelaars van Everspace zijn er 'fantastische en enorm grote' spacesims op de markt, met 'superrealistische physics en miljarden sterren om te bezoeken'. Rockfish wil zelf een game neerzetten die makkelijker te spelen is, maar wel over topkwaliteit graphics en geluidseffecten beschikt. Bovendien is Everspace een singleplayergame, in tegenstelling tot ruimtegames zoals Star Citizen en Elite: Dangerous.

Het spel, dat in eerste en derde persoon gespeeld kan worden, moet een niet-lineaire verhaallijn en roguelike-elementen krijgen. Rockfish Games bestaat uit de ontwikkelaars die eerder verantwoordelijk waren voor de Galaxy on Fire-games. Met een succesvolle Kickstartercampagne haalden ze ruim 420.000 euro op om Everspace te maken. Wie de campagne gemist heeft en de gamemakers toch wil steunen, kan via de website de pc-versie van het spel vooruitbestellen voor 25 euro. Voor 40 euro krijgen kopers ook toegang tot de bèta, wie 60 euro neertelt kan ook de alpha spelen zodra deze beschikbaar is.

Eind 2016 verschijnt Everspace voor Xbox One. Het spel heeft ook groen licht gekregen op Steam Greenlight. Waarschijnlijk is geen dure hardware nodig om Everspace vloeiend te draaien; de makers schatten dat een 2GHz dualcore-cpu, 4GB ram en een DirectX10-gpu met 1GB vram voldoende is. De game wordt gemaakt in Unreal Engine 4 en krijgt volledige ondersteuning voor vr-brillen zoals de Oculus Rift.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Space games is de nieuwe hype denk ik zo. Als ik alleen al kijk naar vorige week, herinner ik me dat ik iets van 5 nieuwe space games heb gezien op steam.
Niets mis mee lijkt me. Meer concurrentie is alleen maar beter.
Niet gek gezien de batch space films van de laatste jaren alsmede de 80 miljoen die Star Citizen heeft opgehaald. Dit geeft aan dat er geld te verdienen is en dat motiveert natuurlijk de indie developer weer om aan het werk te gaan.
Klopt, maar we kijken allemaal natuurlijk het meest uit naar Star Citizen! Om mijzelf zoet te houden speel ik maar Elite Dangerous alhoewel ik die soms wel erg saai begin te vinden.

Ander nadeel aan al die space sims vind ik dat ze eigenlijk alleen echt goed te spelen zijn met een uitgebreide flight stick welke ik niet heb helaas.
Met een rift is het dan ook erg vet. Dichterbij de ruimte gaan we niet komen.
Wel grappig want enkele jaren geleden werd het genre nog dood verklaard. :)
True.. tegenwoordig zie je op Steam ook veel meer na-apers.
Er zijn waarschijnlijk alleen al 10 spellen, die letterlijk alles van Dwarf Fortress hebben. (echt beschamend; ze hebben nog geeneens de moeite genomen om een iets andere 'lore' aan te houden)

Ik denk verder alleen dat Space games een natuurlijk gevolg zijn.
Weinig mensen lijken er (actief) met me eens te zien, maar de ruimte lijkt mij momenteel de 'hotspot' van de toekomst.
Het gaat of oorlog/genocide zijn, of ruimtevaart in de toekomst (ik heb weinig hoop voor de mensheid om samen te kunnen werken). Wellicht dat daarom indirect ook juist alle games die richting op gaan.

Ben verder wel benieuwd naar Star Citizen.. het vermoeden is alleen, dat ik hiervoor specifiek een nieuwe PC moet gaan shoppen. (niet heel gek; heb vroeger een Playstation voor álleen GTA gekocht en uberhaupt nooit een ander spel aangeraakt)
Kerbal Space Program blijft altijd nog een aanrader. Zelfs meer dan Star Citizen.
Ik zelf speel het nieuwe Space City Builder "PlanetBase" heel vaak deze maand. Het spel is zeker een aanrader en word heel vaak geupdate, met suggesties van mensen op het Steam forum :)
Dank voor de tip! Doet me een beetje denken aan outpost van vroeger. Ik ga hem even halen en proberen
Wat ik in single-player ruimtespellen mis is het RPG element zoals de mogelijkheid om zelf te landen. Vaak gaat het automatisch zodra je voor "dock" kiest als je kortbij komt. En dan krijg je een menu van wat je er kan doen. Wat ik leuker zou vinden is dat je zelf uit de cockpit kan komen, en door de basis kan rondlopen a la Mass Effect.

Of de mogelijkheid om zelf door een dampkring van een planeet te vliegen en op de grond te landen (als er grond is natuurlijk).
Dat hebben ze geprobeerd bij X-Rebirth, geloof ik.
\Wat ik leuker zou vinden is dat je zelf uit de cockpit kan komen, en door de basis kan rondlopen a la Mass Effect.

Of de mogelijkheid om zelf door een dampkring van een planeet te vliegen en op de grond te landen (als er grond is natuurlijk).
No Man's Sky.
alles wat je zegt/vraagt is mogelijk in star citizen... ook om bv upgrages te kopen voor je schip zal je uit je schip moeten komen, in de basis naar de 'parts-store' wandelen en daar dan onderdelen aan de counter bestellen.

Zelfs uit je schip komen is iets dat je écht doet; je moet namelijk je hatch openen, de ladder/trap neerlaten en daar dan afwandelen (of uit middelsize-class schepen die je met meerdere mensen bemant is er soms een lift aanwezig die dan naar beneden komt vanuit het ruim.

om een planeet te benaderen moet je altijd eerst door de (indien die er is) dampkring vliegen...

investeren in star citizen wordt steeds meer de moeite aangezien we dichter en dichter beginnen te komen bij de lancering van bepaalde onderdelen
Ik vraag me af hoe dit spel opkan tegen het star citizen/squardon 42 geweld. Die hebben inmiddels een voorsprong van een slordige 90 miljoen of zo.
Maar die hebben meer hooi op de vork. Zij doen ook multiplayer en alles Is zeer gedetailleerd.
Compleet ander soort gameplay om maar iets te noemen.
SC zet een hele hoop dingen neer (of dat willen ze gaan doen) waaronder redelijk realisme.
Deze game is vooral gewoon lekker arcade schieten.

Overigen heb ik in beide games geld zitten, vind afwisseling alleen maar goed en leuk :)
Ik blijf het toch een vreemd concept vinden om op voorhand te betalen voor een spel dat misschien binnen enkele jaren af is en waarvan je niet weet of het enigszins gaat worden wat je er van verwacht.
Dat is ook het mooie, je hoeft er niet aan mee te doen als je dat niet wilt of er geen vertrouwen in hebt..
Het is voor kleine developers een hele goede manier om iets wel op de markt te kunnen brengen.
Is ook vreemd maar voor veel games is het jammer genoeg ook de enige manier om gemaakt te worden.

De grote jongens in de game wereld zien er geen brood in. Die releasen liever elk jaar een nieuwe COD, AC etc.
Iets te veel disco (licht/neon)effecten in het filmpje. ;)
Het spel, dat in eerste en derde persoon gespeeld kan worden, moet een niet-lineaire verhaallijn en roguelike-elementen krijgen.
Als dat niet een excuus is om een flinterdun verhaal neer te zetten met wat random elementen erdoorheen gegooid. Aan de andere kant: FTL is bijvoorbeeld ook zeer vermakelijk om te spelen zonder sterk verhaallijn. Gameplay blijft de succesfactor, dus ik ben benieuwd wat ze gaan brengen.
Mooi design en graphics zeker voor de hardware eisen ^^ als daar VR aan toe gevoegd wordt dan zal dit een Knaller worden.

Naast de game is ook de Studio erg interesant door slim gebruik van de Engine en ontwikkeling.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True