Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

System Era Softworks kondigt met Astroneer een nieuwe ruimte-exploratiegame aan, die gemaakt wordt met Unreal Engine 4. Een voorlopige versie van de game moet in het eerste kwartaal van 2016 verschijnen via Steam Early Access.

Astroneer is de eerste game van System Era, een studio die volgens Engadget bestaat uit veteranen uit de game-industrie. Onder andere ontwikkelaars van Ubisoft en Valve zouden betrokken zijn bij het project. Hoewel de eerste beelden speels ogen, lijken de makers een game met serieuze trekjes neer te willen zetten. Ze zeggen meer geïnspireerd te zijn door de ruimtewedloop, het Apollo-programma en SpaceX, dan door sciencefiction als Star Wars.

Gamers kruipen in de rol van een Astroneer, die niet alleen moet zien te overleven in zware omstandigheden, maar ook een basis op moet bouwen. Bovendien kunnen spelers het oppervlak van de planeet aanpassen; daarmee lijkt het spel wat Minecraft-achtige trekjes te krijgen. De planeten die gamers zullen moeten ontdekken en ontginnen worden procedureel gegenereerd.

De eerste build van de game, die naar verwachting begin 2016 op Steam Early Access verschijnt, zal een exploration sandbox zijn. Multiplayer-opties zijn dan nog beperkt tot kleine co-op-sessies. De definitieve release zal meer verhalende elementen bevatten en meer multiplayer-mogelijkheden krijgen.

AstroneerAstroneerAstroneerAstroneerAstroneerAstroneer

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Speelt dit zich af in een universum of in een relatief kleine planeetcluster of maar 1 planeet?
Wellicht een leuk(er) alternatief voor No Man's Sky? (of sla ik dan de plank compleet mis?)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 8 oktober 2015 16:07]

Ik denk dat dit een goede strategie kan zijn van de development team, content toevoegen, nieuwe stelsel met andere klimaten etc.
Speelt dit zich af in een universum of in een relatief kleine planeetcluster of maar 1 planeet?
Het antwoord staat in get artikel:
"De planeten die gamers zullen moeten ontdekken en ontginnen worden procedureel gegenereerd."
Probeer Starbound, minder 3d (2d) maar erg leuk gemaakt en erg veel planeten om te onderzoeken, zit momenteel nog in de beta geloof ik.
Je kan redelijk ingewikkelde bouwwerken maken hiermee (als minecraft) maar toch veel ontdekken.
You’ll encounter procedurally generated creatures and weapons, discover populated villages and abandoned temples. Explore planets dotted with dungeons, eyeball trees and treasure. Make use of over a hundred materials and over one thousand in-game objects to build a sprawling modern metropolis or a sleepy secluded cabin in the woods, and do all of it alone or with friends!
komt die game ooit nog uit ze early acces vraag ik me af, heb die game al zo lang geleden helemaal suf gespeeld, waardoor het me nu zeer weinig meer kan boeien, dat vind ik ook het grootte gevaar met Early Acces games

Dit ziet en klinkt zeker leuk, maar ik zou zelf niet snel meer Early Acces games aanschaffen
Dit, inderdaad.

Ik blijf er nu ook ver van weg. Een boek lees je niet als het nog niet is geschreven.
Maar een boek is geen game. :) Het zal natuurlijk per persoon verschillen wat je precies uit een game wilt halen, maar persoonlijk vind ik het heel leuk om tijdens de ontwikkelfase nog heel actief te kunnen 'meewerken' aan een game, zeker als er een beetje een dergelijke bug en featuretracker aanwezig zijn. Dit kan natuurlijk niet meer of in elk geval in veel mindere mate als de game al voorbij de ontwikkelfase is.
Voor het overgrote deel van de developers is dat 'meewerken' dan ook omgezet in een vage overeenkomst met jou als onbetaalde tester, het is dan meer een illusie dan dat je echt input hebt. Je bent niet meer dan een onderdeel van de wet van de grote getallen voor het testen van features. En als kers op de taart betaal je daar ook nog voor, soms zelfs gewoon de volledige aankoopprijs. Beta testers van nu zijn van een totaal andere orde dan de échte beta testers van vroeger.

Er zijn maar heel weinig developers die écht naar de pijpen van de community dansen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 oktober 2015 11:40]

Vind je dat niet een heel cynische blik op de (indie)development scene? Ik heb actief en veel feedback gegeven op Prison Architect en in het verleden op ArmA3. Check de bugtrackers en de manier waarop developers in gesprek gaan met gebruikers eens. Er wordt wel dergelijk geluisterd naar gebruikers die aan (goed onderbouwde) mening ergens over hebben.

Dat betekend natuurlijk niet dat alles wat de community wilt ook maar gebeurd, dat zou je ook helemaal niet willen hebben want dan blijft er weinig over van de (creatieve) visie van de ontwikkelaars.

Disclaimer is natuurlijk dat grotere studios met AAA games en 'beta's' zoals Star Wars: Battlefront doen wat jij zegt, het testen van serverload en massatesten van hoe een level loopt en of de balans oké is. Je zal hier weinig invloed hebben op het eindresultaat.

En goed, mijn voorbeelden zijn natuurlijk twee games die voorbeelden zijn geweest van hoe een early access game wél werkt, er zijn voor elk goed voorbeeld misschien wel tien slechte te vinden, maar dat wilt niet meteen zeggen dat dit ook vooraf de intentie was van de developer(s).
Mijn cynische blik wordt vaak nadat het kwaad is geschied, bevestigd. Gezonde argwaan noem ik het liever, en een beetje tussen de regels door lezen levert vaak de echte waarheid op ook al beweert een dev het tegendeel.

Je hebt gelijk, er zijn ook developers die het niet zo spelen, maar dat zijn er bijzonder weinig en deze zijn vaak heel goed herkenbaar aan een bepaalde tone of voice en constante aanwezigheid in de community.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 oktober 2015 12:25]

Qua screenshots krijg ik een beetje Kerbal Space Program x Space Engineers gevoel hierbij.

Ik vraag me sowieso af wat dit biedt ten opzichte van Space Engineers, het concept lijkt me grotendeels hetzelfde.
Space Engineers begint wel een kant op te gaan met dezelfde elementen (het heeft survival en 1 van de volgende updates gaat planeten introduceren), maar het concept is aanzienlijk anders.
Hetzij Space Engineers eigenlijk om het engineeren gaat:
Niet technische spelers kunnen best ver dingen automatiseren, programmeurs kunnen vrijwel alles scripten. (C#)

Kerbal Space Program is een realistische simulatie.

Ik vermoed dat het een eenvoudige variant van Space Engineers is, maar dan zonder engineering.
Ik zie eigenlijk niet hoe dit verschilt met No Man's Sky, of is daar het bouwen veel minder aanwezig?

Het komt een beetje erg knullig over op me (zeker gezien met alle andere concurrenten op dit moment; hadden ze niet even iets origineler kunnen zijn)
offtopic:
Je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt
Er zijn ook al initiatieven om het C# programmeren wat visueler te krijgen.

Maar vanavond zij het vast weer bugfixes door de grove wijzigingen van vorige week. tot eind december krijgen we teasers van planets :+
Ja, zijn ze niet erg handig in geweest.
Nu vind ik het zelf niet erg, want ik heb liever, dat ze het op hun gemak releasen (planets), dan dat zij het gaan rushen, vanwege een nieuws bericht ofzo.
De community loopt nu redelijk te zeuren, die niet door heeft dat het wel een erg intensieve update is. (dit is iets, wat letterlijk het spel voor iedereen onspeelbaar kan maken door een foutje in tegenstelling tot alle andere kleinere bugs)

Misschien ga ik met Prison Architect (had nu 900k voor een nieuwe gevangenis na mijn oude verkocht te hebben, iets teveel van het goede) later nog mods uitbrengen.
Als ze een release hebben uitgevoerd, is het namelijk niet erg veel moeite extra objecten toe te voegen

Ik weet niet of ze de modding zelf uitgebreid hadden (LUA dacht ik; ben een tal van scripts/talen gewend).
Het was een tijdje terug niet afdoende om zelf een Mail/Chapel room te maken.

Wil bijvoorbeeld nog steeds graag een fitness/gym toevoegen, of misschien van die schooluitjes, die een brief moeten schrijven enzo.
Ontzettend mooi concept, alleen erg jammer, als ik zo snel zag, dat je met een "tool" de wereld kan shapen
Dit zou dan ook op de conventionele manier moeten gaan, met echte tools
Craften en dergelijke, dan is je mindsetting echt in de Survival mode
Maar voor de rest, ben ik enorm benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst
Ik snap je punt, maar vele haken ook meestal af omdat de conventionele manier erg lang duurt. Een optie van beide zou beter zijn imo.
Kleuren palet van No Man's Sky geleend?

Ziet er wel geinig uit, ik koop alleen geen Early Access spellen meer. Hopelijk blijft dit spel niet vijf jaar in Early Access hangen zodat ik het nog kan spelen voordat het achterhaald is.
Het eeste dat ik dacht bij het lezen van de titel was "Uiteraard, No Man's Sky is momenteel een enorme hype, dus hier begint de onvermijdelijke stroom ruimte-verkenningsgames." En wat blijkt? Zelfs het kleurenpalet hier is inderdaad duidelijk geïnspireerd op No Man's Sky. Jammer.

Off-topic: "Ruimte-exploratiegame", Tweakers?
Jij dacht niet dat de Star Citizen hype de oorzaak van die stroom ruimte-verkenningsgames was? Waar No Man's Sky dus ook een gevolg van is.
Het kleurenpalet van Astroneer staat overigens nog best ver van die van No Man's Sky en er zijn ook duidelijke verschillen in de gameplay / ervaring. Dus ik snap niet wat er nu 'jammer' is...
Het ziet er vernieuwend en vrolijk uit. Als dit hetzelfde uitpakt als Minecraft, verwacht ik dat er prachtige "planeten" geschapen worden.

Ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn op het moment dat dit spel in een Early Access State verkeerd. Vaak zie je dat spellen wel een basis hebben van functionaliteiten, maar dat de diepgang ontbreekt. Als het team zo ervaren is als dat het artikel beweert, verwacht ik dat ze hier goed op inspelen. Mocht het zijn dat er genoeg diepgang is en de prijs binnen de perken blijft ben ik bereid dit spel aan te schaffen.

Er zit hier wel potentie in naar mijn gevoel.
Grappig, maar wel een beetje een open deur, de space sandbox/survival games springen met bosjes tegelijk uit de grond de laatste 2 jaar.
Dit heeft best veel potentie, indien het goed uitgewerkt wordt. Ik ben benieuwd, bij sommige andere indie games werd spontaan de stekkers eruit getrokken. Ik hoop dat het hier niet gebeurt. Ik ga het zeker proberen als ik hem op steam zie.
Vrolijk filmpje, ziet er veelbelovend uit, niet te slick en niet te simpel.
Art Style van NMS met hinten SE, Moonbase Alpha, Take on Mars en het aloude Minecraft. Ben benieuwd.
Ik vind dit vet :D

Ben zelf enorm geïnteresseerd in de ruimte e.d., deze komt sowieso op mijn wishlist.

De vormgeving ziet er ook erg leuk uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True