Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Astroneer komt op 6 februari 2019 uit voor pc en Xbox One

Versie 1.0 van ruimte-exploratiegame Astroneer komt op 6 februari 2019 uit voor de pc en de Xbox One. Het spel was al verkrijgbaar via Steam Early Access. De 1.0-versie voegt nieuwe planeten en andere opties toe.

Naast zeven nieuwe planeten bevat Astroneer 1.0 nieuwe uitdagingen en nieuwe opties om personages aan te passen. Ook komen er speciale servers die crossplay mogelijk maken tussen de pc- en Xbox One-versie van de game. Momenteel werkt de game op Windows, maar er komt ook Linux-ondersteuning. Gebruikers melden op reddit dat de game via Steam Play ook al goed werkt op Linux.

Volgens de makers zijn er tijdens de Early Access-periode van de game al meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. De ontwikkeling van het spel werd in 2015 aangekondigd en een jaar later kwam de testversie uit. Op Steam en via Xbox Game Preview kan de vroegtijdige versie voor twintig euro worden aangeschaft. Na de definitieve release kost het spel dertig euro.

De ontwikkelaars omschrijven het spel als een toegankelijke interplanetaire survivalsandbox waarin alles zich afspeelt tijdens de 25e-eeuwse goudkoorts. Spelers moeten de ruimte verkennen, in barre omstandigheden overleven en rijk zien te worden. Astroneer wordt gemaakt door System Era Softworks, een studio die naar eigen zeggen bestaat uit veteranen uit de game-industrie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-11-2018 • 16:51

16 Linkedin Google+

Reacties (16)

Wijzig sortering
Moet zeggen dat dit spel echt visie mist. Het is inmiddels van ver gekomen maar er is geen duidelijk doel en de middelen om de wereld te schapen naar eigen inzicht zijn (te) beperkt. Ook het verkennen is een irritante opgave met de kleine inventory en kunstmatig gelimiteerd door een best wel kleine lucht tank die je als speler meezeult voor zuurstof.

Ik weet niet zo goed waar of wat ze nou willen met het spel. Alles is het net niet wat mij betreft. Wel is het spel erg mooi als je van de stijl houdt, het ziet er erg leuk en speels uit. Wat mij betreft houdt het daar ook op. En dan heb ik het nog niet gehad over de controls ;)
Dit klinkt een beetje net als No Man's Sky, geen duidelijk doel?
Beide hebben ook flinke raakvlakken. En op beide ben/was je zo uitgekeken. No Man's Sky heeft inmiddels veel survival elementen en basebuilding toegevoegd om de houdbaarheid te rekken. Astroneer doet hetzelfde maar het tempo van de ontwikkelingen liggen te laag om spelers lang bezig te houden.

Dit soort games blijven interessant tot je alles top tier hebt (het beloningssysteem) en daarmee vervalt het verslavingselement en stop je al gauw met spelen. De betere games blijven de unlockables toevoegen zodat je het tot in het eind der tijden verslavend blijft. Zoals een World of Warcraft of een ARK Survival Evolved (die laatste gebruikt daar heel slim ook modsupport voor).

Vrijwel elke top rated game gebruikt dit systeem. Het speelt in op de verzameldrang van gamers. Erg slim, en erg leuk.
Ik weet niet. Het verzamelen van steeds nieuwe dingen kan ik heel leuk vinden, is ook een belangrijk onderdeel van diverse genres, zoals rollenspellen. Maar als enige doel? Ikzelf heb toch wel behoefte aan een meer substantieel doel erbij, zoals de grote vijand verslaan, alle levels uitspelen, een bepaalde bestemming bereiken, zoiets. En dat doel moet dan wel overal geïntegreerd zijn in de gameplay. Als ze dat zouden toevoegen, zou ik dit soort spellen geweldig vinden.

Nog een noot: het verkennen van nieuwe werelden/gebieden is ook erg leuk. Maar als die gebieden random zijn kan dat al minder leuk worden, met name als ze daardoor niet zo interessant worden en/of meer hetzelfde worden.
Het is zeker niet het enige doel. Maar het is wel het mechaniek dat de levensduur van een spel bepaald. Hetzelfde trucje wordt uiteraard niet alleen voor games gebruikt. Een bedrijf als Apple is schatrijk geworden door die zelfde drang om iets nieuws en "exclusiefs" te bemachtigen aan te spreken.
Weet je of controller ondersteuning goed werkt? Ik heb de game heel lang geleden gekocht en controller ondersteuning was toen crappy.
Zodra je je creatie een sandbox noemt hoeft dat hogere doel toch niet meer? Ik mis het ook hoor, nu is het gewoon verzamelen, bouwen, klaar.

Waar ik echt lol mee heb is om het samen met mijn kinderen te spelen. Beiden (6 & 8 ) hebben lol in het coop bouwen, graven, zoeken.

Als er nou ook nog een "tegenstander" in had gezeten ala zombie/skeleton van Minecraft was dat voor de simpele combat al leuk geweest.

[Reactie gewijzigd door Togt op 15 november 2018 13:34]

Ben benieuwd of ze ook (eigen te hosten) dedicated servers hebben zoals beloofd.
-edit-
Staat nu nog voor Q3 2018.. maar is het niet al Q4?
https://trello.com/c/ABF0mqQK/364-dedicated-servers

[Reactie gewijzigd door Tuumke op 14 november 2018 17:24]

Ben benieuwd, heb het al een tijdje niet meer gespeeld.
Wel al sinds een van de eerste builds aan het spelen, en het spel heeft mooie vooruitgang geboekt, kudos naar de developers hoor.
No man’s sky V2?
Met alle updates die NMS heeft gekregen lijkt dit nu meer V0.5...
Dat was ook meer mijn gedachte.
Tijd terug lopen spelen, echter na aantal uur had ik het alweer gehad. Kan aan mij liggen uiteraard.
Lijkt me een toffe game

[Reactie gewijzigd door exkull2 op 14 november 2018 17:22]

meer een fan van stationeers

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True