Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Kerbal Space Program gaat ook uitkomen voor de Xbox One. De game is al uit op pc en is tevens aangekondigd voor de PlayStation 4. Wanneer de game verschijnt, is vooralsnog onbekend. Flying Tiger gaat de port ontwikkelen.

Squad maakte geen details bekend over de komst van KSP naar de Xbox One. Squad en Flying Tiger hebben samengewerkt bij de implementatie van Unity 5 in de game. KSP kwam op 27 april 2015 officieel uit voor Linux, Windows en OS X na een bètaperiode op Steam van meer dan twee jaar. In het spel moeten spelers een ruimtevaartprogramma leiden, in die tijd een ruimtevaartuig bouwen en hiermee vliegen onder gesimuleerde omstandigheden, zoals gewichtloosheid en andere fysieke eigenschappen van het bewegen door de ruimte.

Het spel leunt op een actieve community en daardoor zijn er veel mods beschikbaar. De Kerbals zijn een ras van kleine, groene, humanoïde wezentjes, die leven op de planeet Kerbin, vergelijkbaar met de aarde. Doordat de invloedssfeer van nabijgelegen hemellichamen in de simulaties is meegenomen, heeft het spel veel aandacht gekregen van wetenschappers die zich met ruimtevaart bezighouden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Zeer fun spel, maar ik raak niet eens op mun :P heb m'n droom als astronaut bijgevolg maar even in de ijskast gestopt.
Zoek op YouTube naar de video's van Scott Manley. Uiterst amusant, maar vooral leerzaam en deze hebben mijn een flinke duw in de rug gegeven (naar minmus and beyond).

https://youtu.be/d74m3qThOoU
Probeer eerst Minmus. Wel lastiger om daar te geraken, maar het kost veel minder brandstof. Daar deed ik mijn eerste succesvolle maanlanding tenminste, zo'n 4 jaar geleden.
Ik kan nu zelfs niet meer deftig terug naar kerbal keren, m'n parachute brand iedere keer op :D
Je moet je parachute pas activeren als je langzamer dan zo'n 250m/s gaat. Anders ga je inderdaad te snel.

Ik kan overigens de video's van Scott Manley op Youtube van harte aanraden. Hij deed laatst een play through die voor mij erg veel verhelderde. https://www.youtube.com/p...tdEm5nyZU3a-O2ak6mBYXWPAL

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 21 augustus 2015 10:05]

Ik had die onlangs nog gezien, maar de filmpjes zijn niet de laatste versie jammer genoeg :) tochleuk om te zien dat het "kan" :P
Hij had een serie gemaakt met versie 1.0.2 meen ik. Die zijn nog relevant genoeg om je flink op weg te helpen. Verder is een mod als Kerbal Engineer Redux erg aan te raden om veranderingen in je ontwerp te kunnen beoordelen.
thx voor de tips :D ga ik eens proberen :)
Spreek me vooral maar aan voor vragen, ik ben vrij recent begonnen met spelen en ben waarschijnlijk tegen dezelfde dingen als jij aangelopen.
Als je recht naar beneden valt of gewoon te hard gaat krijg je dat ja. Probeer met een hoek te vallen. Beste is als de periapsis (laagste punt) nog boven het oppervlak ligt (misschien 20km hoogte), dan rem je hopelijk genoeg af. Ook kan je drogue parachutes proberen.
Minmus was, volgens mij, alleen gemakkelijker, vanwege landen/opstijgen. (minder kracht nodig)
Daar komen / langsvliegen, is moeilijker dan Mun.

Wellicht vergis ik me.
Minmus heeft minder delta-V dus brandstof nodig vanwege de makkelijkere landing en terugkeer. Hier staat tegenover dat minmus onder een lichte hoek staat en je wat meer vaardigheid qua besturing nodig hebt. Je hebt hier echter alle tijd voor, terwijl je voor landen op de maan toch wel een tijdslimiet hebt voordat je *kersplat* tegen de grond aan knalt.
Ja true.. het is mij vaak overkomen (echter in oudere versies), dat ik de maan +landen/opstijgen niet haalde, maar minmus wel.
Of dat ik doorschoot en per ongeluk bij minmus uitkwam. (het doorschieten ansich is juist een maneuver, die ik ongepland had uitgevoerd).

Mocht je je eerste basis willen maken, is minmus wel een stuk gemakkelijker.

Volgens mij is Minmus gewoon stuk kleiner dan Mun en heeft daardoor minder zwaartekracht. Daarbij zit die in een wat grotere orbit om Kerbal heen.

Voor mijn gevoel is het ook logisch dat een buitenste orbit object kleiner is. (meer snelheid = meer kans om iets te raken = kleiner?)
Als je een _echt_ moeilijke uitdaging wilt in KSP, probeer dan maar eens op Eve te landen _en_ terug te keren... In 1.0.4 dan he, met het nieuwe atmosferische model (voor 1.0 was het redelijk simpel). Ik ben er al weken mee bezig, zonder succes vooralsnog.


Info: Eve is het pendant van Venus in ons zonnestelsel. De planeet heeft een sterkere aantrekkingskracht dan Kerbin, maar vooral een atmosfeer van 5 Bar op zeeniveau. Die dichte atmosfeer maakt landen simpel (onder een chute gaat het lekker langzaam), maar opstijgen bruut moeilijk: Je hebt wel 8 km/s aan delta-v nodig.
Zal me niks verbazen als er veel spelers zijn, die eerst een basis gaan opbouwen om achteraf nog een keer terug te gaan kunnen.
Vind het ook geweldig dat ze die resource gathering hebben toegevoegd. (dus daadwerkelijk een reden hebben gegeven om ergens een basis op te bouwen)
Ja en met de mod 'Station Science' worden ruimtestations ook nog eens nuttig voor wetenschapspunten en niet alleen als tankstation. Heb nu een klein station om Minmus draaien met 4 drones die op Minmus naar brandstof boren. Zo kan ik zeer eenvoudig lange ruimtereizen maken :)
Wat mij betreft is het al zo moeilijk, dat ik niet op mun geraak, laat staan ergens anders.
Hehe.. ze hebben het een stuk moeilijker (en leuker in mijn opzich, want het is wat realistischer) gemaakt met re-entry temperaturen en alles.
In mijn laatste game, die ik niet heel vaak aanraak (kost zoveel tijd).. was ik ook uberhaupt nog niet bij Mun.
Daar moest ik wel alles eerst vrijspelen, dus ik heb nog geeneens fuel connectors. (daarmee wordt alles stukken makkelijker).

Hoofdregel om bij de maan te komen.. wacht tot de maan net opkomt (aan de horizon staat).
Blaas recht omhoog en op hoger niveau hel je met de maan mee, totdat je op +- 75-100km hoogte een ronde orbit heb om Kerbal.. en meestal kan je in 1 thrust de maan halen. (als je niet gaat wachten in je orbit)

Ik speel zelf wel met.. ehm.. ben de naam even kwijt.. Een mod, die ook vrij te spelen is, die alle acties automatiseert. Dus opstijgen, naar mun, hohman transfer etc.
Ik doe het zelf minimaal 1x zelf en daarna laat ik die mod het doen. (vind het logisch dat je automatiseert in ruimtevaart anyhow)
Vind het anders niet zo heel grappig om uren bezig te zijn en een ander object net een kilometer te ver passeert.
Wel de re-entry is nu compleet ziek moeilijk, als ik ergens in de bergen naar beneden kom kan ik m'n paraschut niet eens optijd lossen, ik ben nog steeds te snel aan het gaan. En de tijd tussen activatie en "save" is zo klein dat het niet haalbaar is te landen. Ik had gehoopt dat ze ook de noob spelers zoals mezelf wat meer zouden helpen, maar blijkbaar verkeerd gedacht. het word enkel meer en meer realistisch.

Verder dan een zeer dichte fly-by bij mun ben ik nog niet geraakt :P

[Reactie gewijzigd door svennd op 21 augustus 2015 11:33]

Ik vermoed dat je dan eerst nog meerendeel van je snelheid moet indempen, voordat de boel affikt.
Dus de rest van je fuel wegbranden in de andere richting, als je onder.. ehm.. 70km zit ofzo?

Volgens mij zou je Kerbal relatief veilig in moeten komen, als je maar niet teveel snelheid hebt. (ik bedoel gewoon neer beneden vallen d.m.v. alleen zwaartekracht zou stopbaar moeten zijn met een chute vanaf 70/75km)
Ik weet het inderdaad ook niet zeker meer wat de beste optie was.
Dat was in v1 de update nu zorgt ervoor dat je chute zou opbranden als je hem zo hoog activeerd.
Ja ik bedoelde trouwens niet dat je je chute meteen moest openen.. maar volgens mij overleven de meeste raketten wel de 'reguliere' val vanaf een hoog punt.. zolang je verder niet te snel gaat dus.
Misschien ligt het aan mij, maar het landen van capsules en spaceshuttles gebeurt in het echie ook niet in de bergen.

Voorheen gebeurde landden capsules vaak in zee/oceaan tegenwoordig in Kazachstan op een vlakte tussen 500-100m hoog.
Spaceshuttles landden op een strip die ook niet bepaald op een hoogvlakte ligt...

Daarbij is een astronaut ook niet de eerste de beste die gister z'n vliegbrevet heeft gehaald.

Probeer je baan door de atmosfeer zo lang mogelijk te maken (flauwe afdalingshoek) als je toch van plan bent in de bergen te landen. Dit doe je door een vrij hoge periapsis te houden.
Je bedoelt MechJeb?
Ikzelf speel altijd sandbox, veel leuker om zelf een doel te stellen en net zolang te prutsen totdat het enigzins lukt.

Voordeel is dat je ook veel leert over ruimtevaart en wiskunde. Zou een goed spel zijn voor natuurkundelessen op een middelbare school (met natuurlijk wel een aantal opdrachten erbij)
ja precies, MechJeb.
Ik gebruik het dus niet om alles over te nemen, maar wel dingen, die ik al eerder heb gedaan.
Anders overschiet je je doel, omdat je net even een telefoontje kreeg o.i.d.

Het is belachelijk hoeveel meer inzicht ik heb gekregen in al die laatste ruimte nieuwsberichten door Kerbal. (landen op n 'roid, die solar propulsion etc)
Geweldig spel. Leuk dat ze zich uitbreiden naar de consoles. Lijkt me overigens wel een uitdaging om dit spel met een controller te spelen.
Welk deel is dan lastig met een controller? Dat gefriemel met je muis om dingen op elkaar te plakken in 3D vind ik niet echt een sterke kant van Kerbal. Daarnaast kun je met analoge knoppen/sticks ook prima zaken bijstellen tijdens je vlucht.
Waarschijnlijk zul je wel door dingen moeten "draaien" om bij het juiste onderdeel uit te komen (om bijvoorbeeld een meting te doen), dat lijkt me wel wat irritant.
Het lijkt me allemaal wat trager verlopen aangezien je niet zo snel met een controller kan bewegen als een muis. Misschien dat ze daar wat op hebben gevonden, ben gewoon erg benieuwd hoe dit zal verlopen op de consoles.
Oh zo, dat is wel waar. Gelukkig is het geen game waar dit van cruciaal belang is om te "winnen", het is inderdaad gewoon wat onhandiger.

Kinect integratie zou trouwens wel tof zijn, zodat je gewoon echt kan aftellen voor een lancering om vervolgens de motor te starten en de verschillende stages te doorlopen :o

[Reactie gewijzigd door Fliepke op 21 augustus 2015 11:31]

Zeker waar. Je kan wel lekker op de bank zitten en op al je gemak een raket op de maan zetten.

Je idee zou trouwens wel echt een stukje sfeer toevoegen!
Ja geweldig spel en ongelooflijk waar ze gekomen zijn sinds 2011.
Ik hebwwerkelijk geen idee hoe dit met een controller gaat werken, lijkt me een uitdaging. Ook vraag ik me af hoe de Xbox omgaat met de gigantische raketten die je soms moet bouwen. Daar gaat flink wat cpu in zitten.
Geen probleem voor cloudcomputing.
Is er op de Xbox ook een systeem voor mods? KSP zonder Kerbal Engineer lijkt me wel een gemis namelijk.
Is er op de Xbox ook een systeem voor mods? KSP zonder Kerbal Engineer lijkt me wel een gemis namelijk.
Om een voorbeeldtje te geven: heb je ooit met de Project Orion Nuclear Pulse Rocket willen vliegen? In KSP met mods kan het. En ja, je kan er zelfs een vliegtuig van maken. ;)

Overigens zijn er ook veel mods die veel van het theoretische rekenwerk uit handen nemen. Ik denk dat de ontwikkelaars hier wel van gaan afkijken, rekening houdend met het gemiddelde publiek dat een Xbox One heeft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2015 10:00]

Ja inderdaad, wat het spel vooral leuk maakt zijn de talloze mods.
Ik krijg in kernel nooit wat klaar. Ik speel t alleen om heel die bende te laten ontploffen Haha alleen dat is al vermaak genoeg. 😎
Ja, als ik aan m'n kernel ga knutselen ontploffen er ook altijd dingen ;P

Alle gekheid op een maanraket, de ontploffingen zijn natuurlijk een van de leukste dingen.
Ik bedoelde uiteraard kerbal . Ik speel t ook alleen om monsterlijke raketten te bouwen en dan ontploffen. De rest boeit me niet zo xd
Verplichte dosis ksp gerelateerde xkcd strips ;)

https://xkcd.com/1244/

https://xkcd.com/1356/
Dit spel is echt geweldig; leuk, creatief en leerzaam. En dan de mods die beschikbaar zijn, je kunt je in feite eindeloos vermaken.
Dit spel is geniaal omdat het experimenteren aanmoedigt: falen is niet erg en als je eindelijk iets lukt dan voelt het echt als een prestatie. Een van de betere spellen die ik de afgelopen jaren heb gekocht en ik heb nog heel wat uren vermaak in het verschiet.
Briljant spel, maar kijk wel inderdaad wat youtube videos. Scott Manley is een aanrader, anders is de leercurve wel wat steil.
Ook de in-game tutorials verduidelijken veel, daar heb ik veel van geleerd m.b.t. de HUD, navball, en deftige benamingen van simpele dingen als prograde, retrograde, anti-normal, etc.
De kracht van het spel zit in de vrijheid die je krijgt, het gevoel van verlies als je iets verprutst en vervolgens de warme trotse gloed als je het toch weer weet te herstellen.

Zo heb ik eens een science missie verprutst door een lab-module op Minmus te landen (zo trots) om er na een paar seconden al achter te komen dat ik geen antenne aan boord had om mijn data retour te sturen. AAAHHHHHH !!!!!!
De dag erop een kleine probe gemaakt, met antenne en rcs thrusters en die bovenop !!! mijn lab-modules docking-port geland. (ok 2 pogingen moeten doen)
Ik kon wel dansen toen mijn probe netjes dockten met de lab-module.
Dat voelt een beetje als het slaan van eeen hole-in-one, van hier naar de maan, en daar komt het ook wel een beetje op neer.
Zwaar verslavend....
Ik heb de PC versie ook en een tijdje mee zitten spelen. Op dit moment alweer een tijd niet aangeraakt, maar daarvoor heb ik 3 crafts in orbit gebracht rondom de aarde. Ik had nog steeds moeite (of ik kreeg het maar niet voor elkaar) om een simpele (en vaak wilde ik toch weer net teveel eraan bouwen) space lab laten landen op minmus. Misschien had ik meer de missies moeten volgen dan alleen "Sandbox mode" mode te spelen.

Ben benieuwd naar de eerste beelden van de PS4 versie straks en of daar ook een alpha versie voor uitkomt! MOD support voor de console versie zou inderdaad ook welkom zijn.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 21 augustus 2015 12:51]

iederen die het speelt: mechjeb uitstekende add on, auto pilot, auto orbit, auto launch control etc.
ook andere geweldige addons op die site gratis ook nog eens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True