Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Raketspel Kerbal Space Program is verschenen in de Xbox-winkel voor de Xbox One. De versie voor Microsofts console volgt daarmee de release voor de PlayStation 4, die enkele dagen eerder plaatsvond.

Bij het porten van het spel was het grootste obstakel voor ontwikkelaar Flying Tiger Entertainment om alle verschillende functies van het spel via de Xbox One-controller beschikbaar te maken, volgens Microsoft. De game kwam in het voorjaar van 2015 al uit voor Linux, Windows en OS X en in de zomer van 2015 kondigde de ontwikkelaar de consoleversies aan.

Op 12 juli jongstleden verscheen de versie voor PlayStation 4. Flying Tiger Entertainment kondigde tegelijk met de PS4- en Xbox One-versies een variant voor de Wii U aan, maar wanneer deze verschijnt is niet bekend.

Bij Kerbal Space Program moeten spelers een ruimtevaartuig bouwen en deze lanceren onder gesimuleerde fysieke omstandigheden, zoals de invloedssfeer van nabijgelegen hemellichamen. De Kerbals zijn daarbij een ras van kleine, groene, humanoïde wezentjes, die leven op de planeet Kerbin, vergelijkbaar met de aarde.

Update, 14.20: Kerbal Space Program is in Europa nog niet beschikbaar voor de PS4. De ontwikkelaar meldt dat het spel nog voor Europa gecertificeerd moet worden, een traject waar het bedrijf hard aan zou werken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Voor mij is dit een van de tofste spelletjes in tijden! Het volgt redelijke getrouw de werkelijke wetten van air & space-mechanica.
Heeft een actieve grote community die veel uiteenlopende mods uitbrengen, zodat je het spel zeer eenvoudig naar hartenlust kunt aanpassen (volgens mij PC-only).
Op Twitch.com zijn een aantal enthousiaste streamers die dagelijks graag hun kennis online met je delen en all je vragen uitgebreid beantwoorden in woord & beeld. (bijv RocketPCGamer en EJ_SA)
Lekker zeer gedetailleerd raketten, SSTO's, shuttle's, vliegtuigen, rovers, satellieten, space-stations en bases bouwen & besturen, zo klein of uitgebreid als je wilt. Niet gewoon full-throttle naar elke planeet blazen, maar keurig orbits maken en 'katapulten' via de SOI's van andere planeten. Ik heb er op een zeer plezierige manier veel van geleerd en kijk heel anders naar de echte raket lanceringen en space-manoeuvres.
Plezierige & komische game waar je je eigen standaarden kan bepalen, geen tijdsdruk hebt en bovendien ook nog eens wat nuttigs opsteekt in het proces. Aanrader voor ouders met kleine wannabe-einsteins!
Persoonlijk zou ik voor de PC versie kiezen ivm met de MOD's.

edit: links toegevoegd

[Reactie gewijzigd door BoomBoomSate op 18 juli 2016 13:24]

Inderdaad,

Ik keek laastst een een video van Scott Manley over de voordelen van Ksp en een van zijn voorbeelden was dat er kinderen van 8 jaar oud zijn welke een space ship kunnen docken en wie orbital mechanica begrijpen, dankzij een feedback loop. Het koste austronauten in de jaren '60 een paar uur! Om weer veilig te docken hehehe

video gevonden:

Can Kerbal Space Program Really Teach Rocket Science?
https://www.youtube.com/watch?v=ogC6ds81gek

[Reactie gewijzigd door xelnaha op 18 juli 2016 14:32]

Heb hem op PC gespeelt flinke tijd terug. Vooral voor ontspanning, echter was er helaas snel op uitgekeken, wat ik dan weer jammer vond. Leuk concept echter mis ik de afwerking.
Daar zijn mods voor. CKAN erbij en de afwerking kun je zelf doen.
Dat snap ik, echter daar heb ik zelf helaas echt geen tijd voor over. Wilde gewoon 'plug&play'. Maargoed, zal het later eens wederom bekijken op PC en dan zien wat voor MODs er beschikbaar voor is. Bedankt voor de tip.
Daar is CKAN wel handig voor, de mods die in dat lijstje staan conflicten elkaar niet en zouden samen moeten werken. Het is doorgaans een kwestie van "aanvinken wat je wilt" en gaan.

KSP is een beetje zoals Skyrim of Fallout, de makers komen met een -redelijk uitgebreid- basis spel waarna het aan de community is om dit verder uit te breiden. Ik vind dit zelf juist een sterk pluspunt omdat je dan het spel een beetje kan maken zoals jij het zelf wilt.

Verder zijn de volgende mods wel aanraders en de meeste KSP spelers hebben deze:

Chatterer
Kerbal Attachment System
Kerbal Engineer Redux
Kerbal Inventory System
Mechjeb 2 -notitie: Dit maakt het makkelijker (en naar mijn idee leuker/realistischer)
RemoteTech -notitie: Dit verhoogd de moeilijkheidsgraad aanzienlijk
SafeChute
SCANSAT
TAC Life Support (TACLS) -notitie: Dit verhoogd de moeilijkheidsgraad aanzienlijk

Zelf heb ik de volgende mods ook (kan wat persoonlijk zijn):

6 Crew Science Lab
Antennas
B9 Aerospace procedural Wings - Fork
CactEye
een boel contract packs
CxAerospace: Station parts pack
DaMichel's Cargo Bays
Dmagic Orbital Science
Dr. Jet's Chop Shop
Kerballoons
KOSMOS Space Station Parts Pack
Near Future (construction, electrical, IVA props, propulsion, solar en spacecraft)
Solar Science
Station Science

"Stock Visual Enhancements" en "Distant Object Enhancement" vind ik vrij belangrijk voor een beter realisme gevoel.


Verder nog een stapeltje mods die met bovenstaande komen (of er door aangeraden worden). Ik heb verder al een week of 2-3 niet meer gekeken wat erbij gekomen is voor de laatste KSP versie, dus er zullen meer goede mods bij zitten. Ik heb zelf ongeveer 1/5de van de beschikbare mods in CKAN.

Oh en let op, CKAN start de 32bit versie van KSP op, en als je al meer dan 2 of 3 mods hebt ga je snel te weinig geheugen hebben en crashed de bende. CKAN gebruiken voor het downloaden en instaleren van mods, dan start ik zelf de KSP_64.exe op (waarschijnlijk kan je KSP.exe wegmieteren en KSP_64.exe hernoemen, maar goed)

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 juli 2016 13:13]

Had je toen al Career-mode met missies en opdrachten?
In het begin was het er niet, toen was het een pure sandbox-game. Dat is als een doos Lego, je krijgt de blokjes en je mag zelf bedenken wat je er mee gaat doen.
Later hebben ze Career-mode toegevoegd waarin je met een paar eenvoudige onderdelen begint en nieuwe onderdelen verdient door missies te voltooien, dat geeft wat meer sturing.
Kerbal Space program is best nog een pittig spelletje/simulator.De demo is gratis te proberen op Steam voor de PC gebruikers. Ik vind het fijn voor XBox gebruikers dat ze nu eindelijk ook de mogelijkheid krijgen om Kerbal uit te proberen. Vlekkeloos werkt dit echter nog niet wat betreft updates.

Met bovenstaande bedoel ik dat spellen zoals Minecraft en Subnautica die beide ook inmiddels voor de XBox te spelen zijn er een variatie zit in de updates en mods. Bij Minecraft zijn de udpates gelijk getrokken maar ik weet niet zeker hoe dat zit met mods. Bij Subnautica ligt het spel wat achter ten opzichte van de PC variat.
Interessant is wel dat we eerst een hele tijd hadden waarbij spellen eerst voor consoles uitkwamen en later een (vaak matige) port kregen naar PC en we nu zien dat de PC variant weer gelijktijdig uitkomt in veel gevallen met de console en er nu dus ook spellen eerst voor PC zijn en later pas voor consoles. Ik wijt dit effect puur aan de marktverandering als gevolg van specs. De PC is weer een beetje een leuk en goed platform voor development geworden omdat consoles vaak moeite hebben om bij te blijven met de hardware van de PC's in deze tijd. Maar ik ben natuurlijk geen expert. ;)

@shadowsalyer. Ik denk dat je daar ook wel een punt hebt. Ik verwacht dat deze portability nog veel groter gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan Vulcan. Ik vermoed dat zelfs zaken zoals het OS van je PC een stuk minder relevant gaan worden als gevolg. Ik kan het alleen maar toejuichen als er een systeem komt waarbij het onderliggend platform niet beperkt wat je kunt draaien. Principieel is/was het achterhaald dat je een app of spel alleen op besturingsysteem of platform X kunt draaien. Ik denk dat voor developers het ook fijner is als ze een 'write once' methode kunnen handhaven voor de kern van hun software. Alhoewel het standpunt en inzicht van een devver hierin wellicht relevant zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 18 juli 2016 08:56]

In dit geval heeft het meer met de ontwikkelsituatie te maken dan dat het onderdeel van een trend is. De PC heeft gewoon het voordeel dat je toestemming van niemand nodig hebt om er software voor uit te brengen. Voor een nieuwe studio als Squad, die de juiste relaties in de spellenindustrie nog niet heeft, alsook nog geen vertrouwen van de gevestigde namen, is dat een enorm voordeel. PC in brede zin: Windows, Linux, Mac. Dat laatste heeft naast dat je voor deze platformen ook vrijelijk kunt publiceren wel te maken met een trend: Omdat engines, waaronder de hier gebruikte Unity-engine cross-platform zijn, worden ports zeer goedkoop. De kosten-/batenanalyse valt in het voordeel van ports uit. (Dat men een technisch probleem met Windows 64-bit ondervond, pleitte nog extra voor de ports.)

Op de Xbox en Playstation kun je niets zonder toestemming van Microsoft of Sony publiceren. Een onafhankelijke studio lukt dat ofwel doordat ze afstand nemen van al hun rechten en tekenen bij het kruisje, ofwel omdat het spel zichzelf dusdanig heeft bewezen dat de grote uitgevers er brood in zien. Bij KSP is het laatste het geval geweest.

Deze situatie is geen trend, hij is altijd zo geweest: Nieuwe onbekende spelstudio's zijn geneigd exclusief voor de PC te ontwikkelen. Wat wel een trend is, is dat spelcomputers technisch PC's zijn geworden, wat over en weer porteren eenvoudiger en dus goedkoper maakt. Daarmee zullen grote uitgevers sneller tot een port van een spel besluiten.
Windows, Linux, Mac. Dat laatste heeft naast dat je voor deze platformen ook vrijelijk kunt publiceren wel te maken met een trend: Omdat engines, waaronder de hier gebruikte Unity-engine cross-platform zijn, worden ports zeer goedkoop. De kosten-/batenanalyse valt in het voordeel van ports uit. (Dat men een technisch probleem met Windows 64-bit ondervond, pleitte nog extra voor de ports.)
<knip>
Deze situatie is geen trend, hij is altijd zo geweest: Nieuwe onbekende spelstudio's zijn geneigd exclusief voor de PC te ontwikkelen. Wat wel een trend is, is dat spelcomputers technisch PC's zijn geworden, wat over en weer porteren eenvoudiger en dus goedkoper maakt. Daarmee zullen grote uitgevers sneller tot een port van een spel besluiten.
Voor veel consoles kun je niet eens ontwikkelen zonder eerst een development kit te kopen. Een beetje hobbyen op zolder zit er dan niet in. Alle verveelde studenten die iets leuks willen programmeren doen dat dus op de PC. Daarom zijn er ook zo veel meer indie's op de PC dan elders, de drempel te beginnen met programmeren (technisch en financieel) is erg laag.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 18 juli 2016 11:49]

Daar heeft het allemaal niet zoveel mee te maken denk ik. Het komt denk ik puur door de verbetering van de engines en de portability die dat meebrengt. Games zijn nu makkelijker te porten, dus het loont alle versies gelijktijdig uit te brengen. Als je een spel 6 maanden moet tegenhouden voor een PC-release, dan loont het niet zo.

Als hardware echt het probleem is/was, dan hadden we uberhaupt nooit in de situatie gezeten waarin consoles games eerst krijgen.
Lijkt me meer dat dit soort spellen beter werken met muis en toetsenbord en de ontwikkelaar zich dus eerst op de pc gaat richten. En nu de game een succes is willen ze console gamers aan spreken.
Komend van de pc versie van KSP, is het spel goed te spelen met een controller?
Gedeeltelijk. Als je het goed instelt gaat het vliegen veel makkelijker. Maar ik weet niet of het aanpassen van individuele modules tijdens de vlucht een groot succes wordt. :'(

Aanpassing: spelling

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 18 juli 2016 13:34]

Ik zag dat er een plugin is voor de steam controller
Oke, maar dat verandert er toch niets aan het feit dat je met de muis sneller op een module kan klikken om iets te regelen?
Want dat was mijn punt ;)

Aanpassing:
Even een verklaring en voorbeeld: ik heb een space shuttle. Werkt 99% van de tijd perfect (overige 1% was testfase, geen kerbals verloren). Daarbij dien ik regelmatig de kracht van de raket onder de externe brandstoftank bij te stellen. Ik weet het, in het echt zat er geen raket onder de oranje tank maar ik heb 'm nodig vanwege het formaat (en daarmee het gewicht).

Met een controller zou ik daar niet op tijd bij komen en zou het hele ding omslaan. Beetje jammer van de 214k funds die het ding kost :p

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 18 juli 2016 16:50]

Ik kon dit spel nog niet, lijkt me best leuk. Maar als ik het filmpje zie lijkt het me erg vermoeiend dit met een controller te spelen.

[Reactie gewijzigd door Z500 op 18 juli 2016 10:56]

Ik heb het geprobeerd met een controller te doen, erg uitgebreide Xpadder profiel gemaakt met een stuk of 5 pagina's met layout van toetsen (LT en RT voor het switchen hiervan) en nog kwam ik knopjes te kort en raakte ik in de war, moest Xpadder op ander scherm erbij openhouden om te zien in welk profiel ik in welk moment zit.

Dus ik ben erg benieuwd hoe ze dit opgelost hebben en of dit naar de PC komt. Met je keyboard een raket de ruimte insturen is eerder geluk en toeval dan volledig uitgedacht en geplanned.
Oh nice, ik speelde vroeger Buzz Aldrin "race into space", kent iemand deze nog?
Ik weet niet hoe jij een grote titel definieert, maar Kerbal Space Program is een populaire game. Bij launch was het in de top 5 meest verkochte steam games en best verkochte game voor Linux. Als ik in de steam charts kijk dan staat de game nog altijd in de top 100 meest gespeelde steam games. Het is niet eens een goedkoop/gratis spel waardoor er zoveel spelers zijn, want op steam kost het gewoon 40 euro. Het is inderdaad een indie game, maar ik noem dit zeker geen kleine titel. En een grote of kleine titel zegt ook helemaal niks over de plezier die je er aan kan beleven. Gemiddeld AAA titel bereikt niet een 97% overwhelmingly positive rating op steam wat deze indie game wel voor elkaar krijgt.

[Reactie gewijzigd door Musical-Memoirs op 18 juli 2016 12:04]

Het spel was ook al online aan te schaffen voordat het op Steam beschikbaar was, voor een aanzienlijk lagere prijs. Ik geloof dat ik 13 betaalde of iets dergelijks, sub-20 in ieder geval. De keys waren daarna ook te gebruiken op Steam. Dus je stelling over spelersaantal en prijs is niet noodzakelijk correct.

Niet dat het verder iets van het succes afneemt, gewoon wat extra info.