Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Uitgever Square Enix heeft een mobiele versie van Final Fantasy VII op de markt gebracht. De originele versie van de rpg, die in 1997 verscheen voor de PlayStation, is nu speelbaar op iOS-apparaten, al is minimaal een iPhone 5s nodig.

De iOS-versie van Final Fantasy VII is voor 16 euro te koop in de App Store. De game is 1,63GB groot en heeft minimaal iOS 8.0 nodig als ondergrond. Dat niet alleen; de game stelt stevige eisen aan de hardware en draait dus alleen op een iPhone 5s, een derde generatie iPad of tweede generatie iPad Mini of recenter.

De iOS-versie is een heruitgave van de Japanse rpg die Square in 1997 voor de PlayStation op de markt bracht. Het is het eerste deel uit de Final Fantasy-serie die volledig 3d was en ook het eerste deel dat officieel in Europa op de markt gebracht werd. Er zijn tot nu toe 11 miljoen exemplaren van de game verkocht. Tijdens E3 2015 kondigde Square Enix ook een volledige nieuwe versie van FFVII aan. De Final Fantasy VII-remake verschijnt voor de PlayStation 4. Waar in de versie voor iOS het originele uiterlijk van de game behouden blijft, gaat Square Enix dat voor FFVII Remake juist geheel opnieuw vormgeven.

Final Fantasy VII op iOS

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Dit worden weer uren jeugdtrauma's ophalen in de oneindigend lange grotten...

Ik vind 16 euro trouwens belachelijk veel voor een oude game. ¤10,- had ik redelijker gevonden.
Nagenoeg alle S-E FF games zijn 16 euro. De oudere komen meestal wel eens in de sale terecht.
De oudere heb ik ongeveer ~17 jaar geleden al eens voor 5 gulden uit de grabbelbak getrokken omdat het toen al als "oud en vergeten" bestempeld werd :)

Erg bizarre ervaring om voor dergelijke bar oude titels uit mijn jeugd nu weer een soort van hoofdprijs te moeten betalen. Anders gezegd: bizar dat ze het weten te slijten.
En toch kan ik het wel begrijpen; ook al is het ondertussen bijna 20 jaar oud, het is nog steeds een goed spel. Ik denk dat veel game-makers wel blij zijn dat hun spel 20 jaar na dato, na enige modernisering, toch nog weer een nieuw publiek kan trekken / meer geld kan verdienen.

Dat is trouwens ook waarom de muziekindustrie zo hamert op die 90+ jaar copyright; muziek is tijdloos, en als je een keer een goed creatief idee hebt wil je daar de rest van je leven van kunnen profiteren.
Waarom moet je de rest van je leven kunnen profiteren van 1 goed idee? In andere bedrijfstakken heb je dat toch ook niet? Als je loodgieter bent en een kraan repareert krijg je daar toch ook maar 1 keer voor betaald? Waarom lijkt de entertainment industrie het dan nodig te vinden om een eeuw te kunnen cashen op een stukje antiek?

En ja, ¤16 is belachelijk veel, als je het vergelijkt met anderen. GTA San Andreas (een veel nieuwere game) is beschikbaar voor iOS voor ik geloof ¤4,50, en ze hebben ook een bundle met GTA 3 en Vice City waarmee je nog meer geld kunt besparen. Deze heeft overigens geen 5S nodig maar draait op een 4S ook prima. Een overpriced slechte port dus. Zo'n oud spel zou op een 3GS nog moeten kunnen draaien.
Ik kan een hele waslijst met titels geven die ik nog graag zou zien verschijnen. :D
Gelukkig zijn er ook goedkopere oplossingen }>

Heerlijk deze game. Mocht je deze tof vinden: Download een SNES emulator en Lufia 2, werkelijk een geweldige turn based RPG met grote kerkers, veel lastige puzzels en bovenal een leuk vechtsysteem. Oh en een volledig casino :*)
_/-\o_ Amen! _/-\o_

Na al die jaren is Lufia 2 nog steeds mijn favoriete RPG! Spel al zo vaak uitgespeeld Hopelijk komt daar nou is een remake van uit.
Dan is het jammer dat de kickstart hiervoor het niet gehaald heeft :(
https://www.kickstarter.c...1/lufia-the-heroes-legacy
Hmmm dat is wel jammer inderdaad, moet wel eerlijk zeggen, dat ik hier niet van wist. :'(
Ach, op de SNES speelt ie toch lekker? Ik heb alle capsule monsters op M, maar de ancient cave lvl 100 is me nog nooit gelukt, na vele pogingen.

Alle drakeneieren verzamelen lukt wel, maar die draak zelf is nogal een lastpak.

Daarnaast is uiteraard mijn gebruikersnaam geïnspireerd door de beste vechtersbaas van de wereld uit Bound Kingdom ;)

[Reactie gewijzigd door Dekar1 op 21 augustus 2015 13:04]

Helaas heb ik geen SNES :(. en ook geen met ouderwetste aansluitingen.
Ik heb welgeteld 6 HDMI 2.0 aansluitingen en een Component aansluiting. maar scart of Composiet ontbreken...

daarnaast ben ik iemand die zijn spul graag legaal speelt. ik heb niks voor niks een steam libary met 1000+ games...
Ik heb hem gelukkig nog wel en ook het originele spel. Die koester ik nog altijd. Sluit hem vaak aan puur en alleen voor Lufia :) .

Jammer genoeg heb ik hem nooit te pakken kunnen krijgen voor zowel Gameboy Coller als Nintendo DS. Want die wil ik ook graag nog een x spelen. Net als jij wil ik graag het origineel altijd spelen, al kom ik met enkele 100en niet zover op steam als jou.
Enige reden waarom ik nog een windows 98 se machine heb draaien, is zodat ik mijn originele FF7 erop kan spelen, werkt voor geen meter op win2k of XP helaas, om over nog nieuwer maar niet te spreken
Ook niet via een PS emulator?
het orgineel van FF7 is anders gewoon via steam te koop :P, draait zonder problemen om windows 8.1 en 10 (heb hem nooit onder 7 getetst maar dit zal geen probleem zijn volgens de bechrijving)
ja, maar dan moet ik dus weer geld gaan betalen voor een spel wat ik al heb....zit ik niet op te wachten.

en het klinkt misschien vreemd, maar op die oude machine ziet FF7 er beter uit dan huidige machine.....waarom??.....waarschijnlijk omdat ik het op die oude speel met een voodoo5, die heeft om de een of andere redden veel warmere kleuren dan mijn huidige system, terwijl het op dezelfde monitor zit.


enige redden daarvoor die ik kan bedenken is dat die voodoo kaarten intern veel hoger aantal rendering bits hadden dan meeste kaarten, 52bit geloof ik tegenover 32bit van de rest

en bovendien is dat niet het enige spel wat ik erop speel :) is een hele lijst aan oudere spellen :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 21 augustus 2015 14:48]

Russische proxy gebruiken, log in met steam. met de hudige roebelkoers betaal je ¤3,27 voor het spel ;)

en het klopt dat de voodoo versie aanzienlijk beter eruit zag, net als de voodoo versie van queke.

[Reactie gewijzigd door JBVisual op 21 augustus 2015 14:50]

Je realiseert je dat het gebruik van een proxy om spellen goedkoper te krijgen op Steam lijnrecht tegen de TOS van Steam in gaat en dat ze daar in principe je volledige account voor kunnen terminaten? Zo ver komt het niet snel, maar ik vind het een vreemd advies voor iemand die hierboven nog verkondigde trots te zijn op het feit dat al zijn games legaal zijn... Dit is toch op zijn minst grijs gebied.
en hoe denk je dat alle keys die online verkocht worden bemachtigd worden :P.
Maakt niet uit, als je ze hier kunt activeren zonder gebruik van een VPN dan zijn ze voor deze markt bedoeld. Wat jij beschrijft is uitdrukkelijk verboden in de terms of service en er staat ook uitdrukkelijk bij dat je er je account door kwijt kunt raken (al heb ik nog nooit gehoord dat Valve dat werkelijk gedaan heeft).
Ik beken wel eerlijk dat het grooste deel nog nooit geinsteleerd is geweest, ik koop regelmatig bundles van 5 tot 20 games waarvan ik er maar 1 wil spelen. maar de pakketprijs goedkoper is dan het spel aanzich op steam zelf :P

Wat wel is dat de DS versie niet zo leuk schint te zijn, die is namelijk aan action-RPG en geen echte turn-based RPG zoals de eerste 2 delen waren.

De gameboy versie heb ik liggen, alleen geen gameboy meer :(
Ja een lastbak is het zeker, maar heb het wel voor elkaar gekregen. Al is het wel vaak opnieuw gaan, omdat je net 1 ding fout doet.
ja bijna niemand heeft kans gehad die kickstarter te backen creator heeft hem amper 1 dag na het online zetten de funding stopgezet

tja hopen op 10000 in amper 1 dag voor een goed spel wat niet heel bekend is dat word niks en helemaal als je als eind doel 100k wil halen

ik heb meer kickstarters onderuit zien gaan omdat ze met een goed idee kwamen maar backers de tijd niet gunnen te pledgen
Tales of Phantasia ook echt vet. Ma lufia 2 is echt goed, en ook nog in het nederlands uitgebracht.
'Stevige eisen'? Het is een PSX/PSP game, zo grafisch was het nu ook weer niet. Of zal de iOS versie al tikje remake zijn en iets mooier dan de PSX/PSP versie?

Edit, origineel uiterlijk, is een iphone4 dan zoveel trager? Ik had toch het idee dat mobiel toch wel het niveau van PSX grafische kracht al had moeten halen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 21 augustus 2015 09:41]

Nee, dit zal waarschijnlijk met de emulator te maken hebben die ze gebruiken. Die gebruiken vaak een hoop meer resources om te compenseren voor hardware die vaak niet in systemen aanwezig is. Daarbij zijn ze, met name voor games, soms heel slecht geschreven...
Dit lijkt mij ook de enige verklaring. Dat ze de Iphone 4 er buiten houden kan ik nog begrijpen, het ding kan IOS 7 al nauwelijks vlot werkend krijgen. De Iphone 5 daarentegen zou dit toch wel moeten kunnen behappen. Als je kijkt naar Max Payne dat gewoon vlot draait op een Ipad 2/ Iphone 4 en er toch echt wat beter uit ziet.
Er zal in ieder geval een goede reden achter zitten want je sluit toch een behoorlijk deel van je klanten uit met dit soort beperkingen.

Overigens knal ik deze vanavond gelijk op m'n Ipad,
Dit merk ik de laatste tijd wel vaker met games. Mijn iPhone 5 wordt steeds vaker uitgesloten van deelname.
Ik denk dat niet zo zeer te maken heeft met dat deze telefoon het niet meer aankan, maar meer met dat ze graag willen hebben dat er ook nieuwe iPhones verkocht worden. Om mij steeds meer het idee te geven dat mijn iPhone End Of Life is...

FFVII is wel heel gaaf, maar prefereer toch een controller. Die onscreen toetsen zijn niet voor mij weggelegd.
Tsja ik geloof niet echt in die verhalen dat ze je willen pushen naar een nieuwe iphone. Vooral omdat Apple de iPad 2 in mijn ogen al veel te lang ondersteund, het ding is echt langzaam. Als je kijkt naar vergelijkbare hardware die rond 2011 is uitgekomen is alles wat niet op ios draait allang end of life.

Om toch even OT te blijven, die onscreen knoppen zijn inderdaad een pain in the ass. Al heb ik dat er graag voor over om klassieker on to go te kunnen spelen :)
...Als je kijkt naar vergelijkbare hardware die rond 2011 is uitgekomen is alles wat niet op iOS draait allang end of life. ....

Dus Apple moet juist hun voorbeeld volgen? Het lijkt me logischer als andere fabrikanten eens hun ondersteuning op orde krijgen en hun spul net zolang als een iPad 2 ondersteunen. Daar wordt niemand slechter van als je je spullen langer kan gebruiken.
Ja, want Sqaure Enix zit echt te wachten tot jij een nieuw iPhone koopt, ze worden stiekem betaald door Apple om mensen te pushen naar nieuwe iPhone. Square Enix wil gewoon zoveel mogelijk software verkopen. Als ze oudere iPhones konden ondersteunen hadden ze dat écht wel gedaan. De enige verklaring is dat de user experience op oudere devices te wensen laat. Dan is het kiezen: meer verkopen en regen van klachten en lage ratings. Of alleen op snelle hardware en mensen die tevreden zijn met het product.
Het verschil tussen de iPhone 5 en 5s is dat de 5s een 64 bit processor heeft. Het zou toeval kunnen zijn maar het is best denkbaar dat het te moeilijk was om de code fatsoenlijk op 32 bits te draaien.
Ja dat zou een mogelijkheid kunnen zijn inderdaad. Als je de game kan optimaliseren voor 64-bit processoren pak je de huidige en volgende generatie mee.

Ik heb geprobeerd om er wat meer informatie over te vinden maar alle artikelen over FF7 op IOS zijn variaties of letterlijke vertalingen van dit artikel..
iPad 3 is gewoon 32bit, maar die mag wel meedoen...
Ik heb er even naar gekeken:

- PS1 (PS2 ?) graphics op je iPhone. Echt retro dus.
- Spel rendert in 4:3, niet 16:9, dus je hebt zwarte balken links en rechts (a la letterbox formaat)
- Op iPhone niet te spelen. Ze laten de controller buttons op het display zien. Mij teveel gepriegel.
- Ik ben niet bekend met RPGs, maar beetje vechten vond ik maar een hoop gedoe. Kleine priegel knopjes om wapens en modes te selecteren.
- Lijkt ook of de characters hyper zijn, want de animaties zijn veel te snel, net of geen rekening hebben gehouden met krachtiger hardware.
voordeel van 4:3 is dan weer wel dattie op iPad briljant full screen draait omdat die wel 4:3 verhouding heeft :D

Wel jammer is de prijs voor dit spel in de store... en het feit dat de game niet mee roteert met de orientatie... de game startte bij mij onderste boven... en na wat roteerpogingen omdat ik dacht dat t gewoon een bug was concludeerde ik maar dat de game gewoon Fixed een orientatie aan neemt... beetje jammer voor die prijs :/
Precies, speel hem op iPad (heb hem gelijk gekocht) en daar speelt het als een zonnetje.

Eerlijk gezegd lijken de controls me ook niet echt geschikt voor het kleine scherm, dus daar zou ik hem links laten liggen. Heb je een iPad, dan is dit een prima aanschaf!

Al snap ik niet waarom ze de prijs zo hoog leggen van die oude ports..
Ik heb toevallig de ps1 versie op mijn buro liggen! Oo de nostalgie. Ik ban bang dat ik weer 16 euros armer ben. En dan ook nog een goede controller aanschaffen voor mijn ipad mini 2 :D

Zo dit ook zo via apple tv op het grote scherm kunnen spelen?

[Reactie gewijzigd door Dennis013 op 21 augustus 2015 10:19]

Er zit geen Airplay support in, en volgens mij ook geen bluetooth controller support. Airplay kan je overkomen door een (xx)-pins > HDMI adapter te kopen maar zonder controller ben je er nog niet..
je kunt natuurlijk altijd gewoon video mirroren naar je Apple TV. Maar een controller zou wel leuk zijn ja. Ik denk nog even afwachten op de nieuwe Apple TV over een paar weken ;)
Verbaas me een beetje over de systeemeisen. Een game uitgebracht voor de eerste Playstation zou performancewise toch ook wel op een iPhone 4 kunnen draaien lijkt me? Los van versie van iOS.
makkelijk, een psp met een 333mhz processortje kon al relatief probleemloos ps1 games emuleren
Mooi nieuwe voor de iOS gebruikers. Voor zover ik gelezen heb op AndroidPIT komt hij ook naar Android. Zoals daar vermeld eerst naar iOS en later naar android. Geen idee wanneer dat precies is, maar ik hoop snel. Een geweldige game die ik niet op de pc ga spelen omdat ik daar genoeg andere dingen te doen heb, maar waar ik graag wat uurtjes aan besteed tijdens reizen of in het kleinste kamertje. Nu maar hopen dat je wel op elk moment kunt saven en niet alleen bij een save point, want anders wordt het wel een lastiger verhaal voor mijn korte speelsessies op mobiele telefoons.

Iemand daar meer uitleg over? Het saven van je spel?
Nog steeds als de oude versie met save points.
" Dit Final Fantasy VII Remake verschijnt in 2016 voor PlayStation 4 en PS Vita." < Dit is toch nog niet helemaal zeker? Stel dat dat zo zou zijn dan vind ik de naam Remake wel slecht gekozen. Eerder een Re-Release met opgepoetste graphics.

Als het echt om een Remake zou gaan dan wordt dat echt geen 2016. Als je het promofilmpje mag geloven dan zit er enorm veel tijd in alleen al om het filmpje te produceren. Remodelling van characters, de game , het maken van de cutscenes, etc. Ik verwacht eerder ergens in 2017-2018. < dit hoop ik meer dan een uitgemolken psx versie.

Tot die tijd geniet ik wel van de iphone/ipad versie.
Volgens mij gaan ze de game aardig op de schop gooien met behoud van de basis storyline, maar hoe is nog niet bekend. Ik dacht aan volledig 3d omgevingen waar je vrij doorheen kan lopen ipv top-down view, meer interactie met de characters, misschien moderner battle-systeem (al hoop ik van niet!) etc etc, het zal een '2015' interpretatie zijn op deze klassieker.
Ik heb dit spel tot in den treuren gespeeld op de PS1. Eén van de betere games uit het FF-universum al moet ik zeggen dat ik FFVI nog net een tikkeltje beter vind qua verhaal en characters. Ondanks de hoge prijs is dit toch een instant-buy voor mij. Je haalt er met gemak wel zo'n 100 uur aan speeltijd uit. Hopelijk hebben ze de graphics ook een beetje opgepoetst voor de tablet. Sommige iOS FF-games kunnen wel wat betere textures gebruiken. Als de controls een beetje te doen zijn (FFVI was prima te doen na de laatste update), dan is dit wel een toppertje :)

Nu nog FFIX uitbrengen Square Enix :)

[Reactie gewijzigd door vhal op 21 augustus 2015 09:40]

Tja, 100 uur gamen op een telefoon.. ik gooi hem wel weer in mn ps1, ps2, ps3 of pc. Maar nu eerst FFIX afmaken waar ik nu weer eens mee bezig ben O-)
Dit is niet de PS1 versie maar de Steam versie op iOS. Prima te spelen met de standaard digitale "analog stick". Er zit een bug in waar het lijkt alsof de FPS veel te hoog staat, opnieuw starten fixed het. Mis wel de 16:9 versie. Ook hekel aan het instant upgraden naar max stats, wat ze er wel uit mochten laten (zit toch ook niet in al die andere ports?)

[Reactie gewijzigd door Braverly op 21 augustus 2015 10:38]

"volledig 3d"

uhm, nee? gewoon 2.5D achtergrond/level afbeeldingen hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True