Oorspronkelijke ontwerper Elite-game werkt aan vervolg

David Braben, een van de bedenkers van de legendarische ruimtesimulatie Elite, werkt aan een nieuwe versie van het spel genaamd Elite: Dangerous. De ontwikkelaar hoopt het project te kunnen bekostigen via Kickstarter. Er is minimaal 1,25 miljoen pond nodig.

Volgens Braben is er bij zijn studio Frontier Developments een klein team dat in de afgelopen jaren tussen andere projecten door aan Elite: Dangerous heeft gewerkt. Het team heeft de fundamenten gelegd voor de techniek en het design, en volgens Braben is het nu tijd om het spel echt te gaan maken. Hoewel de gameplay grotendeels dezelfde zal blijven - je begint met een ruimteschip en bent vrij om te doen en laten wat je wilt - wordt het ook mogelijk om met anderen te spelen. Het spel wordt geen mmorpg, maar zal enkel een co-op-modus bevatten. Hoe deze precies geïmplementeerd wordt, is nog niet bekend.

Het originele Elite kwam uit in 1984 en werd ontwikkeld door David Braben en Ian Bell, het spel was revolutionair door zijn enorme open spelwereld, vooruitstrevende graphics en het gebruik van procedural generation. Met behulp van deze laatste techniek werd de spelwereld tijdens het spelen gegenereerd en gebruikte het spel weinig geheugen. Het spel vormde een inspiratiebron voor veel gameontwikkelaars en wordt gezien als een van de beste games aller tijden.

Ook Elite: Dangerous gaat volgens de Kickstarter-pagina veel gebruikmaken van procedural generation om kosten te besparen. Het spel moet volgens de planning in maart 2014 af zijn. Er zal geen uitgever bij het project betrokken zijn. Op het moment van schrijven is er al bijna tweehonderdduizend pond opgehaald.

Door Eric Scheers

Nieuwsposter

06-11-2012 • 17:08

61 Linkedin

Reacties (61)

61
61
30
2
0
23
Wijzig sortering
De originele kun je downloaden.

Waarschuwing voor modemgebruikers: Is maar liefst 97KB. :+
Bedankt voor de link! Nu ik de screenshots zie herken ik het spel. Veel gespeeld, maar ik was te jong om het echt te begrijpen volgens mij :P

Het lastige is dat er de laatste tijd zo veel Kickstarter-projecten zijn, met allemaal nostalgische verhalen. Welke moet ik ondersteunen?
Anoniem: 256409
@mr_obb6 november 2012 17:52
http://www.robertsspaceindustries.com/star-citizen/

ziet er opzich goed uit, mooie doelen...
en een professioneel team...
Meh, je was me net voor.

Star Citizen, van Chris Roberts (Wing Commander, Freelancer) ziet er heel interessant uit, Ik heb vandaag een bijdrage op Kickstarter gedaan. Er is nog een beperkt aantal plekken vrij om voor $30 de game te krijgen, daarna is het $60.

http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen

edit:
voor mensen die kickstarter niet kunnen of willen gebruiken, je kan ook gewoon op de officiële site pledgen met (zo op het oog) dezelfde rewards.

En hier houdt iemand een spreadsheetje bij van de bijdrage progressie.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 6 november 2012 19:39]

Nou revival of the genre.
Elite dangerous
Star citizen
X Rebirth.

3 wat grotere titels in die in de toekomst ergens uitkomen.
Anoniem: 271482
@SG7 november 2012 12:37
Star Citizen is voorlopig nog niet klaar(2014), maar heeft al wel meer dan 2,5 miljoen aan donaties binnen. Ik ga persoonlijk meer voor het "wingcommander/starlancer" gedeelte(De Squadron 42 militaire campagnes) dan voor het "privateer/freelancer" stuk. Campaigns vliegen vind ik nou eenmaal leuker dan trade/exploration, zelfs het boekhouden in Strike Commander vond ik al irritant!

Ik denk dat de teams van lucasarts ondertussen wel weer een geupdate versie van X-wing/TIE fighter eruit poept, makkelijk cashen(word dan de 4e facelift voor die twee bewuste games), als ze er nu eens fatsoenlijke multiplayer inbouwen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 271482 op 7 november 2012 12:49]

Bedankt voor de link!!! Ga deze branden en daarbij mooi dvd hoesje printen. Heb ik wat om op tafel te leggen met sinterklaas dobbel spel haha. Mijn pa heeft het altijd over dat spel als we over gamen beginnen in de oude tijd :+
Volgens mij is het linken naar abandonware sites niet helemaal de bedoeling bij tweakers.

ontopic. Dit was inderdaad een vet spel. Klassieke bleep-muziek als de docking computer werd aangezet.
tadadadada-dahda-dahda...
Ooh dit roept herinneringen op ;-). Ik denk dat ik hem gewoon zou kopen uit nostalgische overwegingen...
Ik heb de Kickstarter gebacked, en dat moeten jullie ook allemaal doen. ;)
Moet je dan een CC hebben, of werkt het ook met iDeal?
Alleen met Cc (niet eens met PayPal)...
Ik zou even de sites in de gaten houden (hun officiële site en hun kickstarter project), het kan best zo zijn dat ze, als de funding op kickstarter eenmaal gehaald is, alsnog ook op hun eigen site de mogelijkheid bieden om hun game te backen. In dat geval kan je waarschijnlijk ook met paypal betalen.

Bij Star Citizen is dit al het geval, je kan via kickstarter steunen, maar ook op hun eigen site en dan o.a. met paypal.
Hier ook gebacked. Als hij uit komt, weet ik zeker dat ik hem ook krijg :D

Kan me nog het knieperende piepje herinneren als je probeerde te docken met zo'n vervelend draaiend ruimtestation.

[Reactie gewijzigd door HDoc op 7 november 2012 10:52]

Je kan EVE Online spelen. Elite, maar dan online :). Helaas alleen geen dogfighting.
Eve haalt het gewoon niet bij de gameplay van Elite. In dat spel ben je pas echt alleen in het universum. Ik weet nog wel na 100 speeluren dat ik mijn eerste missie kreeg, schrok me helemaal dood omdat het zo afwijkte van de standaard gameplay.

Eve is multiplayer en heeft geen echte hoge focus op single gameplay. Het is er wel, maar je loopt snel tegen een muur aan die je alleen met een groep spelers kan oplossen.
ik baal nog steeds dat ik niet door die missie ben gekomen waarin het op een gegeven moment stikt van de Thargoids, en route naar een planeet waar een top-secret superschip naartoe is gevlucht (of iets dergelijks). 1 of 2 kon ik nog er wel hebben, maar 3 in een keer...
Volgens mij was ik ook blijven steken op exact hetzelfde punt.

Dat was een redelijk beruchte, als ik het goed herinner - schoolvrienden van me hadden het ook over. Ik denk dat er zelfs op de schoolcomputers (BBCs) tijdens lunchpauzes savegames gedemonstreerd waren...

Ahhh... 1984... zucht! :)
Je kan EVE Online spelen. Elite, maar dan online :). Helaas alleen geen dogfighting.
En geen realistisch physics; geen vergelijking.
Anoniem: 392131
@Delgul6 november 2012 17:35
Star Trek Online? Ies graties te spelen :)

voordat de stro, pek en hooivorken komen; in 1984 was ik nog een onderdeurtje, dus nooit van dit spel gehoord. maar ja, space = space, right? :+
Sorry, maar in de verste verte nog niet.
Je mag dan een onderdeurtje geweest zijn in 1984 maar dat wil niet zeggen dat je als tweaker geen gebruik kan maken van de wayback machine, of als je dat te moeilijk is van Wiki of Google.

Niks autmatisch docken (zonder docking computers that is), je moet zelf landen op het space station, en dat hangt niet stationair in de ruimte.

En niks niet toestemming geven aan klingons om je aan te vallen, je wordt gewoon aan stukken geknalt als je niet op zit te letten, en dat betekend ook meteen dat je alles kwijt bent wat je had vergaart, dus niet terug naar een safespot en hooguit 10 minuten playtime verloren maar gewoon boem bang weg alles..
Dit klopt niet helemaal, in Elite kon je dus gewoon Docking computers kopen en ook kon je het spel opslaan (saven op tape) waardoor je nooit helemaal terug was bij af.

Ondergetekende had het destijds geschopt tot: Dangerous.
(Een zeldzame status)

Ik zal zo even kijken op kickstarter.
Destijds vond ik de "opvolger" Frontier niet zo heel denderend.....

http://elite.frontier.co.uk/
(een video van het oude Elite voor wie het niet kent......)

@hieronder Jasper Jansen:
Ik zou heel graag mee willen doen maar helaas heb ik geen credit card.
En dat is helaas de enige mogelijkheid om mee te doen.
(Overigens staat dit nergens goed vermeld.......)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 6 november 2012 22:18]

Nou in 84 was ik nog klein pubertje. Met een atari 2600 en daarna lange tijd niks meer.
Wel ZX81 gehad maar puur alleen wat basic programmeren.
Exaenklass motorvoertuigen techniek hadden we onze eerste PC. 80386 en toen begon het PC gamen. Maar ik was toen helemaal in combat flight sims Microprose F19 was mijn eerste game.

Privateer was mijn eerste space game
Vooral Elite 2, Frontier heb ik veel gespeeld op de Amiga vroeger, ongelofelijk dat zo'n geweldig spel op een diskette van 880 kb kon, (of waren het twee diskettes, zeker niet niet meer).
Inderdaad, persoonlijk vond ik Elite2: Frontier een waardige opvolger van het oorspronkelijke deel. Vond het ook erg bijzonder dat alle ster systemen incl. posities en afstanden van de werkelijkheid waren overgenomen.
Heb daar destijds echt gigantisch veel tijd in gestopt, na bijna 30 jaar gaming is dat nog steeds na WoW mijn langst gespeelde spel ooit.
De veel later uitgebrachte Freelancer kon ik ook erg waarderen, heeft aardig wat gelijkenissen met Frontier gehad.
Daar zou ik nog graag een echt vervolg van willen zien.
Vervolg op Freelancer? Geen probleem: http://www.kickstarter.com/projects/cig/star-citizen (is al volledig funded, maar als je snel bent kan je nog met 50% korting de game krijgen ($30 tier pledge).

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 6 november 2012 18:32]

Anoniem: 237962
@Madshark6 november 2012 19:23
Wat ik vooral zo indrukwekkend vond destijds was dat je in een ruk vanuit de ruimte op een planeet kon landen en vice versa, zonder laadschermen of andere overbruggende zaken die je uit het ruimtegevoel helpen. Het enige wat nog ontbrak was dat je daarna uit je ship kon stappen en die plaats waar je was geland kon gaan verkennen.

Hierboven werd de game van Chris Roberts al genoemd, maar ik moet zeggen dat zijn Wing Commander serie destijds maar een behoorlijk uitgeklede versie van Elite was, ook al zag dat er beter uit.

EVE online en de X-serie zijn allebei eigenlijk volledig geëent op Elite. EVE valt voor mij sowieso al af omdat ik geen trek heb in het online gedeelte, maar de X-series moet ik nog een kans geven.

Dit klinkt in ieder geval, net als de Star Citizen game overigens, heel interessant.
Wing commander is een space combat sim, net zoals X-wing, inferno, battle for jacob's star, etc, etc.

Elite kun je vergelijken met privateer, die in het universum van wing commander speelt.

Nog een andere voorganger, ook van origin, was space rogue(Pc, Amiga, Atari, C64). Deze game had de mogelijkheid te switchen tussen realistische physics en arcade-achtige voor spaceflight&combat, had een verhaallijn a-la privateer(en free-roaming ertussendoor of er na), de mogelijkheid om in top-down view als mannetje door de ruimtestations te wandelen.


En als je echt iets nostalgisch wil pak dan privateer:ascii sector(gratis), is gewoon privateer maar dan met Ascii graphics en nog veel complexer dan Elite

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 271482 op 7 november 2012 13:28]

Grappig dat jij geen zin hebt in het online gedeelte, dat is juist wat mij zo geweldig lijkt...als zo'n spel goed gemaakt word kan je echt een hele wereld creëren waar goederen en diensten grotendeels door spelers vervuld worden...bij EVE Online is dit in ieder geval goed gelukt, het grote nadeel daar is voor mij nog dat je naar mijn mening te weinig controle hebt over de space combat...ik wil heuse dogfights uitvechten, rollen en dodgen met een joystick enzo...niet rechts op mijn tegenstander klikken en 'orbit at X distance' selecteren en een kop tee gaan zetten...
Anoniem: 271482
@Cronax7 november 2012 16:15
De Squadron campaigns worden, net zoals bij starlancer, in co-op te spelen. Je kan dus wel degelijk met een team missies vliegen, een tot nu toe unieke feature van starlancer(andere space sims is het allemaal deathmatch of battle royale).

Dat wat ik online dus niet wil is precies wat jij ook niet wil. Als ik een dienst zou gaan leveren word het mercenary/bounty hunter.
De beste versie was nog altijd de eerste, waar je dwars door de draadmodellen heen kon kijken. Damn, wat heb ik veel uurtjes versleten aan dat spel.

Hyperspace! :) :) :)
Docking computer for the win !!!
Echte mannen gebruikten geen docking computer! Gewoon meedraaien met de brievenbus :)

Ik bleef maar avonden rondzoeken naar zo'n groot kolonidatieschip wat rond zou moeten dolen, en volgens mij heb ik nog een supernova gehad ook!
Elite, de hoeveelheid uren die ik in dat spel heb zitten.

Intense spanning als je een lading drugs naar een veilige democratische wereld hebt weten te smokkelen, je de docking computer aanzet, (muziek The Blue Danube Waltz), je 2 seconden voordat je de docking gate doorgaat er een planetary cargo shuttle undocked en je schip opblaast.

Ik heb tot nu toe nog niet meegedaan aan een kickstarter, maar David Braben gaat van mij een bijdrage krijgen.

Ik hoop dat hij bij het oude genre blijft en het oude nostalgische gevoel weer terugbrengt.
Erg interessant, gaat ook enorm hard, gisteravond 50k en nu al 200k, interesse is er duidelijk. Hopelijk halen ze het, ik wens ze succes :) Nu nog PayPal ondersteunen op Kickstarter en we kunnen er ook wat mee als Nederlander.
En wanneer komt Elite 4 nou eens uit? Na Outsider toch? Welke ook niet gecancelled is.
Elite 4 is Elite dangerous.
Voor de liefhebbers van 'Frontier: Elite II' en 'Frontier: Fist Encounters' (Braben's eerdere opvolgers van het oorspronkelijke Elite) kan ik Pioneer aanbevelen: een open-source game, die momenteel in alpha is. Ondanks deze status is het stabiel en goed speelbaar. Elke maand is er een 'officiële' release, naast dagelijkse 'nightlys'.
Ik dacht bijna dat het over "Wing Commander:Pioneer" ging. Een dergelijk project als dit, en een prequel op privateer(40 jaar eerder in de tijdslijn).

Maar dat project staat al sinds 2007 stil, dit is iig de moeite om eens naar te kijken.
Anoniem: 292668
6 november 2012 19:00
David Braben lijkt dit keer dan toch een echte poging te doen om Elite nieuw leven in te blazen.
Een prima zaak. Ik heb me jaren afgevraagd waarom een andere software boer geen (echte) clone van deze game op de markt bracht.
Vraag iedereen met grijzende slapen naar een favoriete game en 10 tegen 1 dat Elite je tot slaapverwekkens toe wordt beschreven.
Terecht overigens, de games waren -hoewel soms met meer bugs dan een autoruit tijdens de zomer- hun tijd spectaculair vooruit.
Iets om naar uit te kijken voor ons, rijpe gamers. :)
Omdat in DAvid braben en Ian Bell eigenlijk gewoon een game maakten zoals die ook zelf zouden willen spelen. Publishers eisen toen 3 lives & a score. Toen kon je nog games maken met heel kleine team. In 2006 deed DB nog een poging preproduction maar had toen Elite MMO voor ogen. Maar kwam tot een halt omdat de tech nog niet ver genoeg was.

Maar ik haat MMO dus ben heel blij verast dat DB MMO heefd geschrapt. Co-op online of tegen mekaar vind ik wel een grote toevoeging vooral co-op.

Elite wat toen een sucses, toen hadden de nerds vooral een dure hobby thuis computer als de PC pioneers. Dus veel intelectuelen niet gewone volk. Toen was 500.000 een kas sucses. Nu zijn zulke sales een extreme flop met de 100 keer grotere budgeds.
Nerds zijn er nog steeds maar minderheid. Op steep learning curve knapt de massa keihard op af.
Gamers die wel braaf manuals doorspitten is ook de massa niet.

Dit soort games is gewoon niet geschikt voor massa gamers. Dus ik heb twijvels of het ze wel gaat lukken. Het kan dat de game wat moderne massa aan gamer trekt maar dan de game voor hen een domper wordt als te nerdy hardcore blijkt te zijn.
Opzich is hun kickstarter doel als minimale grens voor basic game een goed plan. Met lage budged kan je makkelijker oo niche markt richten.

Elite nooit gespeeld.

Wel privateer freelancer xseries van 2 tot de laaste.

Dus vraag me af of Elite mij wel zal liggen.
Universal combat heb ik bijvoorbeeld laten vallen als een baksteen. David smart game. Had geen manual.

[Reactie gewijzigd door SG op 9 november 2012 07:16]

Ik zie niet in waarom het één niet met het ander te verenigen is? Hoewel ze het misschien niet 100% perfect doen is Blizzard wel het levende bewijs dat 'easy to play, hard to master' gewoon mogelijk is...en als we naar EVE Online kijken met hun vernieuwde tutorials dan zien we dat ook complexe systemen best uitgelegd kunnen worden in relatief simpele termen, hoewel je ook daar nog net iets meer profijt kan halen als je er iets dieper in duikt...

Je zal het waarschijnlijk niet zo bedoelen maar je komt nogal 'elitair' over met je post en ik zie echt geen enkele reden waarom een game niet zowel de 'casual' als de 'hardcore' gamer kan bedienen...
Nou ik ben zeer geinterreseer in game development. De laaste game die vers in mijn geheugen zit is de laaste van de X-Series. Veel plezier aan dit middelmatige rushed out on af product. En dan bekijk je zoon gane met perspectief van developer. Ik ben nog geen dev. Maar heb veel boeken van en dus goed ingelezen. Probleem van deze game is uiteraard steep learning curve. Maar niet zo zeer door de complexheid van de gane. Maar door slechte UI systeem dat niet voldoed en half uitgewerkt is. De AI zo beperkt. En zelfs de micromanagement zo ontoegankelijk.

Ja de steep learning curve kan daar heel stuk platter.

Nou denk ik al lang na om games met veel diepte en complexiteit toch toegankelijk te maken. Maar dat houd ook in dat je een groot focus op GUI en ondersteunende player AI .
Dus net als U denk ik er ook zo over complexiteit en depte kan gemaskeerd worden en de game toch zeer toegankelijk zijn. Door manuals te mijden en duidelijke intiutieve UI. En voor de hand liggende taken te automatiseren.

Elite van vroeger is een elitaire game. Het heefd vooral te maken met Newtonian flight model. Dat maakt space combat stuk uitdagender, maar ook heel anders dan de meer space aktie gerichte dogfight met aircombat trekjes in space games.

Ik ben niet Elitair. Ik ben juist bang dat de game meer op dat publiek is gericht. Ook heb ik nog niet een Newton physics flight model gespeeld. Universal Combat heefd dat ook. Maar mijn tryout was zo kort. Zonder combat ook nog.

Er zijn weinig dev boeken over Game UI design. Ik heb er een. AI voldoende beschikbaar.
Game design en productie is een iteratie proces. Zo ook gui deel. Maar vaak krijgen ze de tijd niet om er voldoende uit te werken. Zo ook AI.
Blizard is een top dev met voldoende budged en tijd voor alle aspecten van game development. Dus dan kan wat betere uitwerking op alle componenten verwachten, dus ook GUI. En dosis polish en optimalisatie.

Het mooie is dat Egosoft zelf ook bewust is van beperkingen in hun huidige game engine en game design. Dat hun nextgen game deze twee crusiale punten gaan anpakken. En dus van schonere lei beginnen met X-Rebirth.
Dit artikel en de reacties hierboven klinken als muziek in de oren. Ik heb Freelancer helemaal stuk gespeeld, eerst singleplayer en daarna online via een van de vele mods. Ik heb altijd gedacht dat een vervolg onmogelijk was, omdat de rechten van de game bij Microsoft zouden liggen.

Nu zie ik dat er een "vervolg" komt op zowel Elite (een belangrijke voorloper van freelancer) een freelancer zelf!
Freelancer was een grote titel uit de genre hoogty dagen. En ook meer gericht op de massa. Elite lijk mij heel hardcore kwa flight physics en dus ook de gameplay. Ik ga hem wel spelen en maar zien hoe ver ik kom.
Anoniem: 271482
@SG7 november 2012 13:23
De hoogtij was toen al voorbij. Starlancer, Freelancer, en Freespace2 waren de laatsten, en in tegenstelling tot de Wing Commander en X-wing series, net als de enorme rij klonen rond 93/94 geen commerciele successen.
Als je fan bent van freelancer zou ik eerder star citizen steunen. Dat gaat meer die richting op en is van dezelfde maker als freelancer.
Ja als het allemaal goed gaat kan je in de toekomst kiezen tussen
Elite dangerous
Star citizen
X- Rebirth

Meer kansen op game dat bij je past

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee