Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste deel van Elite Dangerous: Beyond komt volgende week uit

Ontwikkelaar Frontier heeft bekendgemaakt dat Elite Dangerous: Beyond - Chapter One op 27 februari uitkomt voor alle platforms. De uitbreiding bevat een verhaallijn en verschillende uitbreidingen op de gameplay.

Beyond is de naam van het derde seizoen van ruimte-mmog Elite Dangerous. Het eerste deel daarvan komt gratis beschikbaar voor alle bezitters van de game. De uitbreiding komt tegelijkertijd uit voor de versies van de game op de pc, de PlayStation 4 en de Xbox One.

Volgens Frontier bevat Chapter One verschillende verbeteringen aan de game, die doorgevoerd zijn aan de hand van feedback van spelers. Het gaat om veranderingen aan de engineering mechanics, de introductie van GalNet Audio en een overhaul van de rewards die spelers krijgen voor het voltooien van missies.

Ook is het crime and punishment-systeem aangepast. Op het forum van Frontier geeft de ontwikkelaar daar uitgebreide uitleg over. Verder voegt de update een nieuw Alliance-warship toe: de Chieftain. Dit ruimtevaartuig is alleen beschikbaar voor spelers die ook Elite Dangerous: Horizons bezitten. Dat is de naam van het tweede seizoen, dat als losse dlc beschikbaar kwam voor de game.

Elite Dangerous kwam eind 2014 uit voor de pc en een paar jaar later verscheen er ook een vr-versie voor de Oculus Rift. De game kwam daarna ook uit voor de PlayStation 4 en de Xbox One.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-02-2018 • 19:08

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Elite Dangerous was helemaal geen Oculus Launch game... De game was daarvoor al gewoon uit op de PC. Er was zelfs een periode dat heel de community over de zeik was, omdat er een periode lang alleen maar VR gerelateerde updates en patches uitkwamen, terwijl veel gameplay bugs unfixed bleven. Dat terwijl bijna niemand de game in VR speelde.

Het was wel een van de eerste games met Oculus ondersteuning ja. Maar dus even voor de duidelijkheid voor iedereen die de game niet kent. Het is geen Oculus Space VR Demo. Dit is een van de uitgebreidste space sims MMO's die er momenteel te krijgen is. Miljoenen sterren, planeten, landen en rondrijden op planeten, bases op planeten, space stations in alle maten, trading, economy, factions, multicrew ships, alien artifacts, massive multiplayer etc. Het zit er allemaal in! Het is vrij letterlijk de game die No mans Sky had moeten zijn. Als je beetje into sims en space bent dan is dit zeker een van de games die je moet proberen! Het enige wat nog mist is rondlopen. Helaas ben je gebonden aan je ship of op planeten aan je rover. Maar uitstappen kan nog niet. Al staat dat wel nog op de roadmap. (had stiekem gehoopt dat zij dit seizoen 3 zouden introduceren).

Helaas heeft deze game weinig media aandacht gehad en is die bij een groot publiek nog altijd vrij onbekend, wat erg jammer is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 20 februari 2018 19:32]

Klopt, Elite Dangerous is ondergesneeuwd geraakt maar dat hebben ze ook wel zelf een beetje veroorzaakt.

De release van ED was kort gezegd: rommelig en verwarrend, en de game heeft lange tijd ook echt gebrek gehad aan de zaken die het tot een echte game zouden moeten maken. Destijds had je de core mechanics, namelijk het besturen van je schip, je had een paar (letterlijk) locaties om te landen, en verder procedural generation. Het was een te smalle basis voor velen - 'maak je eigen verhaal' was toen het credo... want anders had je gewoon geen reet te doen buiten het eindeloos herhalen van procedureel gegeneerde bounties, en het verschepen van spulletjes van de ene basis naar de andere; die er overigens ook altijd hetzelfde uit zag.

Tegenwoordig begint het toch wel echt ergens op te lijken en ja, ED is zeker de moeite waard. Het is nog steeds grindy en repetitief, maar nu dan wel met voelbare progressie n een stuk meer immersie. Cruciale elementen zoals 'presence' en 'purpose' zijn nu aanwezig.
De first version was inderdaad vrij leeg. Het concept van create your own story zit natuurlijk wel in de basis en zal altijd zo blijven. Maar inmiddels heb je powerplay / faction wars. Uitgebreide missions waarvan veel ook weer invloed hebben op je standing met factions, Trading, Mining, Personen vervoer, Bounty's, PVP, Public events van hele grote tot kleine en nog meer. Wat je vaak ziet is dat het niet echt duidelijk is hoe en wat en dat het zeker voor nieuwe spelers wat overweldigend is allemaal en daardoor een beetje lost raken. Ik vloog in het begin ook een beetje doelloos rond met af en toe een missie van de mission board denkende dat er weinig te doen is. Ik had ook een periode dat ik dacht van nou is dit het nou beetje van A naar B vliegen missies van de mission board doen. Maar er is zoveel te doen, alleen kost het je wat moeite om uit te vinden hoe en wat.
. Destijds had je de core mechanics, namelijk het besturen van je schip, je had een paar (letterlijk) locaties om te landen, en verder procedural generation. Het was een te smalle basis voor velen - 'maak je eigen verhaal' was toen het credo...
Ja, maar nu heb je het over de beta. Toen had je inderdaad maar een paar stelsels waar je naartoe kon. Maar toen was het nog niet gereleased. Ook in de beta's had je al de 3 verschillende ruimtestations en de verschillende binnenkanten ook.

Bij de release was dat allang al helemaal opengesteld. Ja, er is door de jaren veel aan toegevoegd maar dat houdt het juist interessant vind ik.
Nee niks beta, de release was net zo leeg als de beta... De beta heb ik nooit aangeraakt.
Tja maar het ligt ook wel een beetje aan hen zelf. ED is veel te geeky. Ik heb er maanden mee gespeeld toen het uitkwam op PS4 en hoe graag ik het spel ook speelde ik ergerde me echt dood aan het geeky aspect waar je met een notebook naast je een spel ligt te spelen op de console. Om vooruit te geraken in het spel moet je gewoon heel veel research doen en dat breekt de immersie. Ik kan me echt niet voorstellen dat je dit spel in VR kunt spelen want je moet steeds naar EDDB of een andere fansite om te begrijpen wat je moet doen of waar je moet zijn om een doel te bereiken. Ik snap echt niet hoe de mensheid zo ver is geraakt met het koloniseren van de ruimte zonder universe-wide internet. Nergens in heel het universum is er informatie te vinden maar buiten het ED universum is er dan weer een schat aan informatie te vinden.

Op PC snap ik dat het werkt maar in VR of op console werkt dat niet.
Dat is niet waar. Ik speel dit spel al jaren. Ook even met VR btw. EDDB enzo ken ik allemaal wel maar kom er zelden. De meeste dingen zijn mischien moeizaam toch te vinden in het spel. De enige site die ik wel geregeld gebruik is inara.cz en dan eigenlijk alleen voor de engineers. en natuurlijk youtube.

Er zijn sites die je hele reis loggen. er zijn sites die alles bijhouden. Maar dat boeit niet. De game is meer dan traden, minen. bounty hunten. maar dat boeit ook niet. De hele ED ervaring zit in je (mijn) hoofd. en het zal mij worst wezen dat op die planeet net 0.5% meer arsenic te vinden is bijvoorbeeld. Als 1 van de weinigen is geld ook nooit een doel geweest. Dat komt echt vanzelf wel
Het was origineel ook een echte PC game. Het is pas veel later naar de console en VR gebracht. En ja dat je informatie nodig hebt van sites etc. dat klopt zeker en of je dat leuk vind is natuurlijk persoonlijk. Ik zelf hou er wel van als de game niet alles voorkauwt en ik echt een beetje het internet af moet en praten met mede spelers om alles te ontdekken. Ik heb al behoorlijk wat uren in het spel zitten en speel bijvoorbeeld ook met HOTAS. Maar ik weet echt nog lang niet alles en ook mijn vlieg skills zijn nog lang niet zo goed als van sommige spelers. Zeker in PVP battles maken je flight skills echt wat uit.

Maar inderdaad, het is geen arcade space shooter. Het is een echte sim met een hoog nerd gehalte. Er zitten dingen in de game die de gemiddelde speler waarschijnlijk niet eens opvalt. Zoals dat sterrenstelsels kwa locatie en rotatie overeenkomen met de echte. Of hoe zwaartekracht van een planeet je flight path realistisch benvloed. Sommige outposts hoor je zelfs geluiden die daadwerkelijk vanuit de ruimte zijn opgenomen (ze klinken echt super creepy). De game zit vol met dit soort details, als je die ziet en weet dan waardeer je ook meteen veel meer wat ze hier aan het doen zijn. Uiteraard zullen er genoeg mensen zijn die dit verder allemaal weinig boeit. Ja die zullen wat eerder vallen over dat stations vaak hetzelfde eruit zien (alhoewel die de laatste tijd steeds meer variatie hebben) etc. Dat begrijp ik wel. Het is dan ook wel echt een nerdy super uitgebreide space sim en geen arcade space shooter. Je moet er natuurlijk wel van houden.
Elite was in de beta al met de development kit van Oculus te spelen dus VR ondersteuning was er voor de release al.
Het was origineel ook een echte PC game.
Het echte orgineel was een Acorn spel dat later ook op de commodore 64 gespeeld kon worden als ik mij niet vergis.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elite_(computerspel)
PC's waren niet beschikbaar in 1984.
Tja dat weet ik ook allemaal wel over het spel. Je kan zelfs Voyager gaan zoeken enzoverder en ja dat is geweldig en zoals ik al zei snap ik dat het op PC perfect werkt. Maar op console en ik denk ook in VR klopt dat niet en moet je al wat meer voorgekauwd krijgen omdat browsers op consoles gewoon niet handig werken en je dus moet overschakelen naar een tweede apparaat.

Ik had steeds het gevoel dat ik uit de toekomst in mijn ruimteschip naar het heden in mijn huiskamer werd gesmeten telkens als iets niet duidelijk was of bijvoorbeeld een item nodig had. Maar ik snap echt wel wat je zegt dat dit een uitzonderlijk goede game is. Dat is het zeker maar als ik lees over wat er allemaal nog gepland staat hebben ze zelf ook wel door dat het spel toegankelijker kan.
Ik speel dit spel sinds de public beta en alleen in VR. Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit op zo'n klein 28 inch schermpje spelen, je mist zo veel en je ziet niets van de enorme schaal van planeten en stations.
Ja, ik gebruik ook soms inara.cz of iets dergelijks, maar dan schuif ik mijn headset gewoon eventjes naar boven en duik erna weer in mijn schip. Ik heb medelijden met mensen die dit niet in VR kunnen ervaren.
En inmiddels was het voor mij de omgekeerde wereld. Speelde Elite al lang voordat de VR er bij kwam kijken. Uiteindelijk had ik de Vive gekocht voor grotendeels dit spel, uiteindelijk blijken er zoveel mankementen aan de VR experience in deze game te zitten dat ik juist meer andere VR games ben gaan doen in plaats van Elite. Beetje jammer dat ze zichzelf de nek omdraaien met zulke dingen. Hetzelfde geldt voor de game in het algemeen, de basis is goed maar er is zoveel in de game dat het net-niet is wat het juist zoveel beter kan maken, ben tot nu toe ook totaal niet onder de indruk van 'Beyond'.
Ik ben het wel met je eens wat betreft Beyond. Het is erg mager voor een nieuw seizoen. Bij Horizons waren er echt grote veranderingen zoals landen op planeten etc. Tussentijdse patches hebben meer gebracht dan Beyond nu doet. Inderdaad een beetje een teleurstelling.
Bij mij is het juist omgekeerd, het is eigenlijk het enige waar ik mijn Oculus voor gebruik. Er zijn zoveel dingen die je zonder VR helemaal niet kan zien en waar toch heel veel zorg aan is besteed.
Ik zat er naast wat Oculus Launch-game betreft, rechtgezet :)
Wat me wel een beetje tegenstaat is dat ze heel lang flink aan het uitbreiden zijn geweest (Horizons was echt geweldig), maar dat ze nu een heel jaar 'stilte' inlassen met Beyond. Een aantal heel belangrijke beloftes zijn nog steeds niet op het programma gezet, zoals landen op planeten met atmosfeer, door schepen en ruimtestations lopen ("Space legs"). En inderdaad het daadwerkelijk rondlopen op planeten zoals je noemt. Eventueel het bouwen van een basis (planeten genoeg voor iedereen immers). Dat zijn natuurlijk allemaal grote dingen, want bijvoorbeeld planeten met atmosfeer hebben veel meer diversiteit dan zonder. Maar ik zou toch wel graag zien dat ze 1 van die dingen aanpakken per jaar.

Terwijl ze nu met beyond het hele seizoen (naar mijn mening) alleen maar kleine dingen verbeteren. En veel nadruk op groepsspelen (squadrons, wing missies) die me als vooral solo speler niet interesseren. Integendeel, ik vind het juist een probleem als groepen te machtig worden (zoals de corporations in EVE Online). De crime en punishment dingen zijn leuk tegen trolls zoals de Smiling Dog Crew maar veel liever zou ik een native PoE mode zien waarbij je elkaar niet kan aanvallen. Dan hebben we niet meer het probleem dat populaire PoE groepen als Mobius vol raken.

Het heeft een beetje het gevoel van "shit het geld is op, laten we maar rustig aandoen en hopen dat er ooit wat meer belangstelling komt". Ook het veel langzamer maken (veel meer grinding omdat het voor elke module gereset wordt) van engineering geeft me echt het gevoel dat ze het spel steeds meer willen rekken omdat er voorlopig niets meer op het programma staat.

En inderdaad, het is geweldig op de Oculus. Juist daarom zou ik zoveel meer content willen zien.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 februari 2018 23:07]

Hoe is de vergelijking met EVE? Die heb ik een tijdje gespeeld...
Die vergelijking wordt vaak gemaakt, toch zijn het 2 behoorlijk verschillende games. Elite Dangerous is echt een space flight sim met MMO elementen. Elite Dangerous is echt bedoeld om met HOTAS in je virtuele cockpit te stappen en rond te vliegen. Daarbij zijn er allerlei MMO / RPG elementen om de game een soort doel te geven. EVE Online is wat dat betreft een meer tradionele MMO en is het vliegen zelf meer een bijzaak. EVE Online zie je je schip in 3th person en vlieg je prima rond met je muis. Daar gaat het meer om stats en blueprints etc...

Eve Online is echt een soort World of Warcraft, terwijl Elite Dangerous meer een mix is tussen World of Warcraft en X-Plane ofzo.
Het had denk ik wel in het artikel vermeldt mogen worden, @Xtuv: volgens Wikipedia is de oorsprong van dit spel terug te vinden in het spel 'Elite', dat in 1984 o.a. voor de Commodore 64 computer is uitgebracht (en best legendarische status heeft bereikt).

Nog even een filmpje van de 1984 release:
https://www.youtube.com/watch?v=ltsqeUbPuEM
... graphics zijn wel vooruitgegaan in 34 jaar tijd... :D

[Reactie gewijzigd door vanaalten op 20 februari 2018 20:21]

Kwam als eerste uit op de bbc (en acorn electron)....

Uuuren plezier aan beleefd , heb m nog, inclusief bijbehorend novell/boekwerk (verhaal)
Dat was voor die tijd echt huge , verhaal erbij om de sfeer te creeeren en dan een "oneindig" speelveld... een heus omniversum...
Dat heeft er al zo vaak bij gestaan, niet elk artikel hoeft een geschiedenisles te zijn toch?
Dat kan ik heel goed gemist hebben. :)
Ben niet zo'n gamer, dus veel game-gerelateerde artikelen sla ik over - maar de naam 'Elite' trok m'n aandacht. En toch, als ik bij dit artikel doorklik naar gerelateerde artikelen, zie ik maar twee nieuwsberichten over Elite waar niets over de geschiedenis staat. Zeker weten dat het er vaak in het artikel zelf bij stond? Of werd het dan in de reacties genoemd?
In de komende patch worden ook de planeten een heel stuk gevarieerder qua kleuren, dit is iets waar de community lang om gevraagd heeft. Met de komende patches wil Frontier Development meer gameplay aan het spel toevoegen om zo de kern van het spel wat steviger te maken. Mocht je een VR bril hebben dan mag dit spel niet ontbreken in je collectie; dit is ht spel dat ik gebruik om demo's te geven aan familie/vrienden.

Voor diegene die het spel niet kennen: op het forum hebben we een vrij uitgebreide topic over ED lopen, waarbij de eerste post een berg aan achtergrondinformatie bevat (link: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1716365). Het spel wordt door nieuwe spelers soms als moeilijk beschouwd, maar post vooral je vragen op het forum als je ergens tegenaan loopt.

[Reactie gewijzigd door Drumatiko op 20 februari 2018 21:51]

Precies! Drumatiko en ik posten daar geregeld en zijn zeker bereid om vragen te beantwoorden :)
Speel het nu alleen maar in combinatie met VR, geweldige truck simulator in space ervaring. Helemaal als je je desktop met Netflix 'docked' in je schip zodat je lekker film kan kijken tijdens het vliegen.
Woaa die mod ken ik niet.. Hoe dan??
Ik zelf gebruik Oculus Desktop wat zo ver ik weet alleen werkt op de Oculus Rift. Werkt vrij goed voor als je iets aan zet wat weinig klikken vereist sinds het wel weer wat toetsslagen nodig heeft om de focus te krijgen op een desktop zodat je weer kan typen er op.

Dit lijkt nog steeds te werken, wat gratis is en ook werkt voor de Vive, hier is een filmpje over hoe het in-game er uit ziet (met zo te zien een skin).

[Reactie gewijzigd door Drvagax op 20 februari 2018 22:15]

Voor de Vive heb je OVRDrop, kan je op steam kopen voor 15 euro. Daarmee kan je een venster op bijv. een app zoals je browser vrij in 3d ruimte plaatsen. Ik heb bijna altijd een Twitch stream aan staan als ik aan het vliegen ben.
kan toch ook als je ED windowed speel, dan kun je een extra window met een fillempie erbij zetten
ziet er niet uit, weet ik. Maar het kan wel!
Wat houdt het verhaal precies in?

Reden dat ik deze niet verder heb gespeeld is, omdat ik geen idee had wat ik aan het doen was. Zonde van zo'n rijke (veel te doen) game, maar dat er geen 'doel' is. Doe mij gewoon iig even een begin verhaal waar een tutorial aan gekoppeld is, zodat je een paar uurtjes op weg wordt geholpen. Het is mij vanaf het begin meteen te 'hardcore'. Ik vind er gewoon geen kont aan als ik op youtube allerhande saaie uitleg ga moeten zitten kijken om een beetje een spel te begrijpen. Speel het voor mijn vermaak, niet omdat ik iets nieuws wil leren.
Elite heeft eigenlijk geen verhaal, of tenminste dat heeft het wel maar het is veel meer background lore dan een echte storyline. Daarnaast is het doel meer iets wat je zelf bepaald, misschien een bepaald schip kunne kopen, een piraat worden, naar het center van de melkweg rijzen etc.
In de komende patch kun je vanuit je schip de "Galnet1 artikelen" laten voorlezen, deze bevatten het achtergrond verhaal. Ik was hier zelf destijds vrij sceptisch over, maar in de beta versie van de patch heb ik het zeker als positief ervaren. Het verhaal ontwikkeld zich in de loop der jaren en wordt begeleid door community goals (collectieve missies waar iedereen samen aan kan werken).

Het verhaal gaat deels over de (politieke) strijd tussen de verschillende facties, maar ook over een dreiging van buitenaf: http://elite-dangerous.wikia.com/wiki/Thargoid.

1https://community.elitedangerous.com/en/galnet
ik snap het even niet meer, Braben eerst kondigde aan dat ze niet meer volgens het seasons release model gingen werken. En zowaar hier hebben we een nieuwe season?
Het is geen season in de zin dat Horizons dat was (een paid expansion). Beyond is gratis voor alle Horizons-eigenaars.
Dit klopt eigenlijk ook wel. Seizoen 3 is namelijk gratis en eigenlijk een verlenging van seizoen 2 is. Maar er is wel sprake van een betaalde toekomstige update. Hoewel verdere info daarvan ontbreekt
Cool! Ik heb hier echt zin in :)
Gaaf, lang niet gespeeld maar prima game vond ik
Toxh eens afstoffen het spel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True