Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Release Elite Dangerous: Odyssey wordt uitgesteld tot later dit jaar

De release van Elite Dangerous: Odyssey is door ontwikkelaar Frontier opgeschoven naar later in 2021. Oorspronkelijk had deze uitbreiding begin dit jaar moeten uitkomen op de pc en consoles, maar door de gevolgen van de coronacrisis haalt de ontwikkelaar die deadline niet.

De ontwikkelaar zegt in een bericht aan spelers dat 2020 een lastig jaar was. Frontier meldt dat de aanhoudende lockdowns meer druk leggen op de teams en daarmee ook op de ontwikkeltijdlijn. Op basis daarvan heeft de ontwikkelaar besloten 'de moeilijke beslissing' te nemen en deze planning aan te passen.

De plannen voor de pc-release worden het minst geraakt. Frontier zegt door te gaan met de plannen voor de alpha-toegang op de pc. Dat zal nu ergens in het begin van de lente zijn, iets later dan oorspronkelijk gepland. Tijdens de alpha wordt een gefaseerde aanpak gebruikt, waarbij nieuwe features en systemen geleidelijk aan worden uitgebracht. Spelers met Elite Dangerous: Odyssey Deluxe Alpha en spelers met de Lifetime Expansion Pass krijgen toegang tot de alpha-versie. De officiële pc-release volgt aan het einde van de lente.

Consolespelers moeten langer wachten. De release van de versie voor de PlayStation 4 en de Xbox One staat nu gepland voor de herfst van dit jaar. Frontier biedt daar zijn excuses voor aan, maar stelt dat het uitstel nodig is om er zeker van te zijn dat de content op de consoles aan de hoogste standaarden voldoet. De ontwikkelaar is gevestigd in het Engelse Cambridge. In dat land grijpt de Britse variant van het coronavirus snel om zich heen.

Elite Dangerous: Odyssey is een uitbreiding voor de bestaande ruimtesimulator die in 2014 uitkwam. In deze nieuwste uitbreiding krijgen spelers de mogelijkheid te landen op planeten en die te voet te verkennen. Er zijn speciale missies op de planeten en daarbij zal ook een modus aanwezig zijn met een eerstepersoonsperspectief. Daar zijn korte beelden van te zien in een gameplaytrailer die vorige maand uitkwam.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

14-01-2021 • 11:07

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Heb ED wel gespeeld, maar als je vooral een solo speler bent heb je helaas nog steeds niets te zoeken in dit spel. Sure, bounty hunten kan leuk zijn, maar voor de rest is er geen drol te doen. Ik had liever gezien dat ze met deze uitbreiding wat meer leven in het universum zouden brengen. gooi er 5-10 alien rassen in en een paar subraces , van redelijk makkelijk tot extreem moeilijk , waarmee je bepaalde dingen kan doen of schepen kan unlocken of nieuwe tech kan krijgen, of zelfs schepen, en het zou al een stuk interessanter zijn. vooralsnog is de ruimte gewoon heel erg leeg.

Wat ik wel moet zeggen is dat op alle andere vlakken , immersie, graphics, geluid.. het is wel echt een topgame. helaas alleen voor mij nu nog niet.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 14 januari 2021 13:26]

bedankt voor je reactie, ik zat te twijfelen over deze game, maar las ook dat je de game niet moet kopen zonder de al bestaande exspansie, nog maar even wachten mischien na deze nieuwe aanpassingen dat het beter word.
Je had het een maandje geleden gratis kunnen downloaden van de Epic Gamestore. Inclusief Horizons. En het spel is regelmatig te koop voor een lage prijs in een van de vele Steam acties. Zoals anderen al gezegd hebben is Horizons nu in het basisspel inbegrepen en dus zonder meerkosten te krijgen.

Zoals Visgek82 al aangeeft (alhoewel niet in dezelfde bewoordingen) is het een spel waar je als speler je eigen doelen moeten stellen. Er is geen verhaallijn als zodanig, je bent een kleine speler in een groot universum en niet de held waarop iedereen zit te wachten. Dat betekent dat je zelf moet bepalen wat je wil doen en wat je interessant vindt.

Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar als je daar geen moeite mee hebt dan is het een heerlijk spel om je in te verdiepen.
"....maar las ook dat je de game niet moet kopen zonder de al bestaande exspansie..."
Sinds kort kan je E:D ook niet meer zonder de bestaande uitbreiding (Horizons) kopen, die zit nu in de standaardversie van het spel verwerkt. M.a.w.: koop je E:D, dan zit Horizons daar al bij. Alleen Odessey, daar moet apart voor worden betaald.
Het spel heeft de slechtste delen van single player en een MMO genomen. Echt jammer.
Tsja, het probleem is: in de "Lore" van ED heeft de mensheid slechts 1x een redelijke beschaving ontdekt op laten we zeggen 20ste eeuw niveau. Die is natuurlijk met de grond gelijk gemaakt en op de puinhopen daarvan is de hoofdstad/planeet van het keizerrijk gebouwd.

Die gebeurtenis is de voornaamste splijtzwam geweest waardoor de federatie uiteenviel tussen enerzijds het keizerrijk en anderzijds de resterende federatie.

Pas later bleek intelligent leven met een grote(over de hele planeet) beschaving zo goed als non existent te zijn in dit sterrenstelsel. En werd de beslissing aan alle kanten betreurt. Sindsdien is er ook in dit universum een prime directive welke contact met pre warp civilisaties verbied.

In de wereld van Elite zijn wij de "Greys". Wij zijn de vreemde lichtjes in de lucht.

De enige andere bekende "warp" civilisatie is die van de thargoids, waar niet mee gesproken kan worden, daar zijn we in een perpetual war mee beland. Shoot first, ask questions never.

Er is zat te doen en uit te zoeken, Lore zoals dit is verstopt in het spel. Het heeft mij in ieder geval jaren leuk vertier gegeven. Ik ben er nu al weer even uit (1,5 jaar of zo) maar de kans is vrij groot dat ik binnenkort mijn hotas weer afstof. De community is heel toegankelijk. En zelfs de griefers willen indien je het vraagt je over het algemeen gewoon helpen met tips & tricks.

Voor mij is het grootste probleem de belachelijke enorme delta tussen PvP en PvE.
PvP tactieken en wapens werken een beetje bij PvE. PvE tactieken en wapens zijn waardeloos in PvP. Daarnaast is er een groot verschil tussen gewoon PvE en thargoid PvE. Thargoid PvE is de eredivisie zeg maar.

Kortom, zelfs nu al, is er een enorme diepgang, er is zoveel te doen en te leren; zelfs een simpel onderwerp als combat is niet in 1 alinea te pakken.

ED laat zich het best omschrijven als een kruising tussen DCS en onemanssky. En die omschrijving doet aan geen van drieën recht.
Echt zwaar respect wat deze studio met een fractie van het budget van RSI CIG's SC wel klaar weet te spelen binnen een redelijk termijn.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 14 januari 2021 11:22]

Inderdaad speel het al sinds het uitkwam, erg mooi en steeds nieuwe uitbreidingen maken het ook beter en langer speelbaar.
Natuurlijk ook omdat je letterlijk het hele melkwegstelsel kunt bezoeken :) _/-\o_
Ik wel....

Vanaf een teepje.... op een acorn electron....

Voor het verhaal ook inclusief het bijbehorende boekje : The Dark Wheel :)

https://www.retro-kit.co....ornsoft-Elite-In-The-Box/

[Reactie gewijzigd door hatex op 14 januari 2021 12:29]

ervoor al op de bbc, tape versie en een floppy versie:) in 32kb geheugen dat zowel werk als video geheugen moest zijbn

Elite status gehaald,
Hoezo "er voor".... voor zover ik weet werden zowel de BBC als acorn electron versie op t zelfde moment uitgebracht :

The Acorn Electron was one of the initial platforms that Elite was released on by Acornsoft in the autumn of 1984.

Due to memory restrictions and hardware limitations, several features of Elite were absent from this version. These included the rotating disc/lines on the planets, suns and the alien Thargoid ships. Five types of ship were featured in total, one less than the BBC cassette version, which included the Thargoids, and considerably less than BBC disc Elite (18 ships).

It also failed to reproduce the split screen trick employed on the BBC version - allowing a four-colour control panel - which meant the entire display was in monochrome.


Heb de BBC versie eigenlijk nooit kunnen spelen.... Ben van de Electron over gestapt op de BBC Master Compact en die werkte standaard met ADFS i.p.v. DFS wat weer voor problemen zorgde...
Tape werkte daar niet meer op :
The cartridge and cassette ports were removed as a space saving measure

Overigens : Ian Bell ( 1 van de ontwerpers) heeft op zijn site info en een emulator met game om alsnog te kunnen spelen.

http://www.iancgbell.clara.net/elite/index.htm

Vooral de concept art pagina is tof : http://www.iancgbell.clara.net/elite/design/index.htm

[Reactie gewijzigd door hatex op 14 januari 2021 17:07]

Ik heb het even nagezocht... Er was ook een BBC Master compact versie van Elite op 3.5 inch diskette
klopt, had zelf de model b

had af en toe ook issues want ik had bij hoe heten ze ook al weer een betere versie gekocht die ook met dubbelzijdig en dubbel density schijfjes overweg kon van solidisk

de emulator heb ik inderdaad, nostaligia

zit te denken om een vr bril te kopen en dan de nieuwe eens te proberen.

groter contrast kan bijna niet
zou best eens kunnen, heb in ieder geval wat van ze gekocht ook een tekstverwerker rom
en zo stom glasje om de code te llezen wat niet werkte, kon je weer op niueew laden pfff lang leven de hack interface (spec 48)
C64. Rank Dangerous gehaald. Cloaking device. :D
Nee toen was ik 2 ;)
De nieuwste versie :)
Ik speelde het in 1984 op een Acorn BBC met handgemaakte muis.
geweldig!
Ja vroegah ,.. gevalletje me2

Heb het ook gespeeld op de BBC Micro, zonder muis maar wel van een floppy disc. (toen cutting edge ;) )
Afgelopen kerst gratis gedownload van Epic Gamestore en met m'n zoon gespeeld !!!
ED doet het goed, maar als je kijkt naar features, dan proberen ze nu pas SC te benaderen terwijl SC wel dieper gaat natuurlijk. Schepen zijn volledig van binnen en buiten interactief. Je hebt in ED op het moment wel beschikking over een...wat miljarden sterrenstelsels?, maar die zijn natuurlijk helemaal leeg (planeten). Meer features en diepere gameplay wilt idd niet zeggen dat het voor iedereen is weggelegd, maar op dit moment is er wel al meer mogelijk in SC dan ED in een enkele stelsel, die je moet zien als foundation voor de rest die uit gaan komen (2 anderen dit jaar). Daarnaast is er nu een dedicated team die zich puur en alleen met het uitrollen van sterrenstelsels gaat bezig houden en natuurlijk hebben ze ook Squadron 42 in ontwikkeling.

Je kan ED op bepaalde vlakken gaan vergelijken, maar SC gaat toch echt een heel stuk verder en zal net als ED ook constant in ontwikkeling blijven. SC is eigenlijk net zo goed al gereleased net zoals ED. Je bent ook niet verplicht schepen met echt geld te kopen, want die zijn ingame ook te koop, en daarnaast betaal je niet voor elke update wat wel het geval is bij ED.

2 verschillende space games, met ieder een eigen doel. De ander gaat wat gameplay betreft dieper en is gedetailleerder dan de ander.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 14 januari 2021 13:17]

Meh, als ik SC en ED nu vergelijk is de ene een proof of concept met een ever-changing-scope en slechtste management in de branche en de andere al een 'GotY' contender (bij wijze van).
SC voelt nog steeds ergens als een ponzi scheme.

Stel je voor wat Frontier had kunnen doen met dat geld, damn :9~
Frontier is nou ook weer niet een studio's die technologische hoogstandjes laat zien. Dus de "damn" bij Frontier...nou nee.

Genoeg mensen die juist meer plezier hebben met SC in zijn huidige staat dan heel ED. SC is wat dan aan gaat ook wel een next-level. We hoeven niet allemaal dezelfde game fomules te zien, gelukkig is er iets heel anders dan de basic space sims die er veelal zijn.
Ze proberen SC niet te benaderen, maar pakken het gewoon anders aan. Als je op youtube gaat kijken hebben Braben en Roberts zelfs samen een gesprekje over hoe de games gaan worden.
Elite maakt gewoon een werkend platform waar elke keer een blok aan toegevoegd word maar wel speelbaar.
SC maakt een blok waar steeds grotere blokken aan toegevoegd worden tot het "af" is en brengen het dan pas uit.

Voordeel van Elite, je kunt het nu al spelen en (met een beetje fantasie) genoeg te doen.
Voordeel van SC is dat als het uit is een rete goed spel zal zijn.
Nadeel van Elite, je hebt niet alles in een keer tot je beschikking.
Nadeel van SC, je moet errug lang wachten tot er iets speelbaars en stabiels uit komt.
Hahaha, ik vraag me af hoeveel van de early backers nog flink gamen tegen de tijd dat SC Gold gaat. Of hoeveel backers er zijn overleden in die tussentijd. Ik hoop wel echt dat ik voor 2030 SC gold kan gaan spelen, want de droom die je verkocht wordt is natuurlijk prachtig.
Laten we hopen dat het niet bij een droom blijft, maar vergeet ook niet dat er al heel veel cash is verbrand (geloof rond de $200 miljoen al t/m 2017 en funding t/m 2020 was geloof ik $350 miljoen)
Is RSI al een echt spel nu dan?
Het word per update steeds meer stabieler. En je kan nu al echt missies doen geld sparen traden etc. Plus de graphics van star citizen is mijlen verder dan ED. update 3.13 voegt de Icache toe wat een hoop irritante bugs moet gaan fixen. Maar zoals met elke update is ook weer de vraag welke nieuwe bugs erbij komen.

Verder denk ik dat je star citizen moet gaan zien als een game wat nooit uitkomt maar wel continue geupdated word. Net als Elite Dangerous. Game is technisch gezien uit. Maar voegt ook telkens nieuw spul toe.
"Update X voegt Y toe die alles werkende gaat krijgen." Dat heb ik de afgelopen jaren wel vaker gehoord |:(
Toch werkt het spel. Ik speel zelf op 60-70 fps en in drukke gebieden minimaal 30 fps. Tuurlijk bugs zal je voorlopig wel houden. Maar tis speelbaar.
Het word per update steeds meer stabieler. En je kan nu al echt missies doen geld sparen traden etc. Plus de graphics van star citizen is mijlen verder dan ED.
Aan de andere kant; ED is al jaren lang uit en wordt echt goed onderhouden etc, waar SC nog geen stable release heeft na vele jaren ontwikkeling.
Het is gewoon een tech demo vol bugs.
heeft uit eindelijk te maken gehad met de uit rol van elite dangerous, hele duidelijke haalbare doelen ipv. 20 dingen te gelijk.
Vooral dat die gast de definitie van een featurecreep is.
dit was al duidelijk toen freelancer in ontwikkeling was, snap niet waarom er nog zo gehoopt wordt.
Nou ja, Freelancer is "gered" door een competente project manager aan te stellen en het af te maken. Was het perfect? Nee. Was het speelbaar? Ja. Had het game-blocking bugs? Niet dat ik gemerkt heb.

Het probleem van SC is dat er weinig kans is op een dergelijke ingreep, door de bedrijfs- en financieringsvorm.
klopt, maar dat zegt toch juist genoeg :P
Op zich logisch, want hoe groter je budget des te meer mogelijkheden je als haalbaar gaat zien.

Dan moet je wel heel goed management hebben om te bepalen wat wel en niet belangrijk is. En als ik de verhalen hoor is dat helemaal niet het geval bij de andere partij 😅
Dan moet je wel heel goed management hebben om te bepalen wat wel en niet belangrijk is. En als ik de verhalen hoor is dat helemaal niet het geval bij de andere partij
Dit lijkt inderdaad het grootste struikel blok voor SC, dat je meer budget hebt betekent niet dat je alles tegelijk moet willen doen :P
De textures zijn dan ook niet echt te vergelijken hé?
Maar wat ze klaar weten te spelen is in scope een hoop minder uitgebreid dan SC.

Neen, niet het argument 400 miljard star systems vs "eentje" (of tiental/hondertal). Maar de features, het sociale aspect, detail level (elk schip wordt bijna "geengineerd", niet gewoon 3dmodelletje opwerpen en klaar), de planeten, steden, ..... in Odyssey krijgen we alleen "thin atmosphere planets" - hoe "dik" is die "thin atmosphere"? 0.1 atmo? 0.05? In zo'n geval atmospheric flight modelleren en programmeren is natuurlijk best simpel, vergeleken met een volledig aerodynamisch flight model in breathable atmosphere. Nu is SC geen volledig aero model maar er is veel meer interactie dan in Elite.
Ook even kijken naar het weather system in SC? hoe de wolken/mist ook echt rond de bergen lijkt te gaan?

Nu kan je argumenteren dat "niemand daarop zit te wachten" en of het "wel nut gaat hebben", maar dat op zich heeft geen nut. Chris wil "zijn" game maken. Niet het "jouwe" en ook niet Frontier's (niet specifiek naar jou gericht trouwens).
Tuurlijk heeft het wel nut voor de immersion maar zelfs dingen als shock diamonds zijn vrij trouw nagemaakt (enkel in atmosfeer, niet in de lege ruimte). Dat is iets waar enkel een echte nerd/space geek zoals mezelf op gaat letten, en als het er inzit of niet, aan de immersion gaat het weinig doen.

Ik ben grote fan van alles wat ze met SC aan het doen zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel een argument dat naar voren komt als het over de scope van SC gaat...
Corona is maar een heel makkelijk smoesje denk ik. O-)
Ontwikkelaars (van spellen) geven structureel een te vroege datum op. |:(
En juist nu in de lockdown is men op zoek naar iets met urenlang (per dag) vermaak. :Y)

De fanboys zijn weer bezig met -1 . Terwijl het nog wel on topic is. :(

Ik vind het spel trouwens ook best leuk.
Heb de eerste versies nog op DOS urenlang gespeeld.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 14 januari 2021 11:54]

Ik denk niet dat je hierin gelijk hebt.

De uitbreiding had een geplande release datum die kennelijk vooral door corona niet gehaald wordt. Frontier is gevestigd in de UK. Dat land wordt recent extra hard door corona getroffen en het zou me niet verbazen dat door de extra strenge maatregelen (extra) vertragingen geven. Ik zou dit niet meteen willen bestempelen als een "makkelijk smoesje".

Vertraging van de release betekend dus ook dat dit niet de geplande inkomsten gaat geven, juist in deze periode waarin behoefte is aan extra content (zoals je zelf al aangeeft) en dit dus zelfs meer dan geplande inkomsten zou kunnen geven. Het lijkt mij dat dit voor het bedrijf zelf de grootste tegenvaller is en ze liever alles op tijd uitgebracht zouden hebben.
Corona is maar een heel makkelijk smoesje denk ik. O-)
Mensen kunnen moeilijker samenkomen, kinderen zijn thuis (ouders moeten hen dus verzorgen) en corona zorgt ook voor extra ziekteverzuim.

Tenzij jij bewijs hebt om aan te tonen dat deze developer niet geraakt wordt door alle bovenstaande redenen (die bijna iedereen raken), zou ik niet zo snel dat soort uitlatingen doen.

[Reactie gewijzigd door Trousercough op 14 januari 2021 11:22]

Corona raakt bedrijven die dicht moeten hard, of waar mensen niet thuis kunnen werken. Maar als je kijkt naar bedrijven waar mensen goed thuis kunnen werken dan valt het meestal nogal mee.

In de multinational waar ik werk raakt het ons vrij weinig. We kunnen gewoon onze klanten blijven bedienen en waar oorspronkelijk met 10% omzet daling rekening werd gehouden blijkt er nu vrijwel geen daling te zijn.

Een software ontwikkelaar is ook een bedrijf waarvan er geen reden is om aan te nemen dat die zwaar geraakt word door corona.

Tegelijkertijd is het wel logisch dat de console versie meer vertraging heeft.
Hun testers (en ontwikkelaars) zullen niet allemaal verschillende consoles thuis hebben staan. Dus daar krijg je dan wel een probleem. Terwijl ze vast wel game pc's hebben.
Er is ook zoiets als het creatieve aspect, in game development. Of het nou met je UX te maken heeft (die overigens altijd top-tier was in ED, vooral met eye tracking maakte die holographic displays echt sense) of andere zaken (designs van assets) - dit zijn dingen waar je vaak heen & weer worstelt, dingen uitprint, neerlegt. Bespreekt met mensen, gezamenlijke kijk op doen.

Dat hele process gaat zoveel natuurlijker als je met je team op 1 plek zit. Er zit een enorme mentale overhead op remote werken als het op dit soort dingen gaat. Men doet minder aan inchecken, want het is meer moeite om iets even klaar te poetsen om te laten zien in een Teams meeting etc. Of als je even een geweldige ingeving hebt, en dat even wilt bespreken maar niet direct kan want die andere personen zitten al in 1 of andere bespreking.

Ik kan mijn baan makkelijk remote doen, want dat deed ik feite op kantoor al (server beheer etc.) - maar ik ben niet creatief bezig. Heel groot verschil.
maar ik ben niet creatief bezig. Heel groot verschil.
Daar kun je zelf ook veel aan doen.

Als je op kantoor iemand snel even stoorde voor iets, waarom doe je dat niet virtueel? Iemand bellen is net zo snel als je omdraaien en iemand wat vragen. (En als ie op kantoor in een bespreking zat, dan kon je 'm ook niet lastig vallen, dus dat is niet anders van voorheen)

Maar dat zijn we niet gewend te doen bij remote werken, want als iemand thuis ging werken dan wilde ie vaak niet gestoort worden. En veel mensen blijven in die modus zitten. We bellen mensen alleen om iets specifieks te bespreken. Niet om even je koffiegesprek te doen.
Daarom merken mensen ook dat thuis werken veel intensiever is dan op kantoor. En dat mensen nu erg moe zijn aan het eind van de dag.

Maar je kunt daar echt met je team wat aan doen.
Ik bel mijn collegas nu veel sneller en ook even voor dat koffiegesprek dat helemaal niet over werk gaat. Ook om even die ingeving te bespreken om even te sparren etc.
Nu reageer je op mijn punt met betrekking tot het samenkomen, maar niet op extra ziekteverzuim, en de kinderen die thuis zijn.

Ik werk zelf ook voor een multinational en wij merken wel degelijk problemen in onze bezetting.

Daarnaast heeft elk bedrijf zijn eigen gewoontes of specifieke werkzaamheden die op een specifieke plaats en tijd moeten plaatsvinden. Het is natuurlijk geweldig dat jouw bedrijf geen problemen heeft ondanks corona, het is niet terecht dan de omstandigheden van jouw bedrijf te projecteren op andere bedrijven.
maar niet op extra ziekteverzuim, en de kinderen die thuis zijn.
Ook dat is bij ons niet van zodanige invloed dat het merkbare invloed heeft op onze dienstverlening.

Maar wellicht komt dat omdat ons bedrijf meer aandacht voor zijn werknemers heeft?
het is niet terecht dan de omstandigheden van jouw bedrijf te projecteren op andere bedrijven.
Waarom niet? Als ik geen enkele reden zie waarom de omstandigheden bij dat andere bedrijf anders zouden zijn.

Tuurlijk zijn er bedrijven die anders zijn. Dat geeft ik zelf ook aan. Maar er zijn ook heel erg veel bedrijven waar de omstandigheden zeer vergelijkbaar zijn.

Zeker bij game bedrijven is het algemeen bekend dat hun planning altijd veel te krap is en de werkomstandigheden vlak voor een release vrijwel altijd zeer slecht zijn voor de developers.

Het is volstrekt logisch om aan te nemen dat het nu acceptabel is bij management om een uitstel vanwege corona te vragen, om zo de druk te verlichten. Dat gebeurt hoog en laag en in allerlei bedrijfstakken.
Waarom zou dat bij dit bedrijf nou juist niet het geval zijn? Kun je mij daar één logische reden voor geven?
Dan wil ik het toch graag omdraaien:
Als jij beweert dat het bedrijf niet de waarheid vertelt in hun statement dan wil ik je vragen om met bewijs voor die aanname/mening te komen.

Er zijn genoeg dingen die logisch klinken, maar niet waar zijn.
Ze hebben een maand geleden nog die gameplaytrailer uitgebracht en vertel me niet dat ze toen nog 100% NIET konden vermoeden/weten dat ze toch een paar maanden achterlopen (misschien wel, misschien niet door corona). Alleen was het toen de kerstperiode en wilden ze de centjes (vroegtijdig) binnenharken.
Als het echt alleen! Corona is dan hadden ze dat al veel eerder kunnen weten & publiceren.

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 14 januari 2021 11:46]

Die gameplay trailer kwam op dezelfde dag uit als Cyberpunk. De backlash vanwege diens console versie in de dagen daarna zal wel invloed op de beslissing hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 14 januari 2021 12:25]

Kan wel zijn dat je comment on-topic is, maar het is ook een comment die gewoon gevuld is met onzin.
Frontier geeft eigenlijk nooit een te vroege datum op, eerder geen datum :p
Hetgene wat ze er nu in willen stoppen was al tijdens de kickstarter aangegeven, maar al meerdere keren uitgesteld. Nu hebben ze daadwerkelijk voortgang geboekt en zijn eind vorig jaar met wat data naar buiten gekomen alsook wat coole plaatjes en filmpjes. Ik denk dat corona daadwerkelijk een issue is waardoor de datum naar achteren geplaatst word. Van thuis uit werken met dit soort projecten is wel te doen, maar toch heel anders dan met je team een op een te kunnen sparren.

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 14 januari 2021 15:02]

vergeet nu niet dat in engeland 1 op de 20 corona heeft je mag 1x per dag naar buiten om of te sporten of boodschappen te doen, naar werk toe gaan is daar op dit moment verboden, alles is in een 10 keer zwaardere lockdown dan wij hier hebben.
Ik denk vooral dat velen thuis onderschatten hoe lastig het is een game te bouwen en te laten functioneren zoals bedoeld. En dat teams op afstand niet zo snel problemen oplossen als wanneer ze wel bij elkaar zitten.
Nee. Alleen ken ik de mensen genoeg, dat er in de meeste gevallen de makkelijkste weg resp. het makkelijkste smoesje wordt gekozen. O-)
Corona zal misschien wel een rol hebben gespeeld maar dat loopt al bijna een jaar en dan kun je je tenminste afvragen wie niet genoeg rekening mee heeft gehouden.

Lijkt wel net de Nederlandse slome/vertraagde vaccinatie(planning/-uitvoering).
Ach ja weet je ik heb liever dat ze de tijd nemen en fatsoenlijks iets opzetten dan het hele Cyberpunk 2077 debacle. Dat komt ook wel goed CDR kennende, maar je wilt toch niet bekend staan als een ontwikkelaar met buggy game.

Frontier als ontwikkelaar kennende zullen ze best wel iets goeds neerzetten. Ik heb nog steeds wel lol aan het spel op dit moment. Dus ik wacht dit expansion met geduld af. Bovendien moet ik nog best veel geld bijverdienen om de duurdere schepen te kopen en waarschijnlijk nog geld apart zetten voor als er nog andere leuke dingen komen.

Voor mij is dit ideaal, want ik heb nog ruim dingen te doen in het spel. Wat mij ook het meest vertrouwen geeft is dat Elite Dangerous in tegenstelling tot de concurrent *kuch* Star Citizen *kuch* toch wel een fatsoenlijk speelbaar spel heeft neergezet. Met waarschijnlijk minder dan 10% van het budget?

Nou ik ging ze vergelijken en volgens Forbes had Star Citizen vorig jaar Juni al $300 miljoen USD opgehaald! Terwijl Elite Dangerous zo rond 9,6 miljoen GBP(1,6 miljoen GBP via kickstarter en 8 miljoen GBP vanuit eigen zak) dus ongeveer 13 miljoen USD.
Dat is 4,3% zelfs minder dan 5%...

[Reactie gewijzigd door Simyager op 14 januari 2021 12:24]

voor creatieve en design processen is het zeker niet ideaal om alleen online te kunnen werken, ik kan dat toch wel begrijpen hoor.
Haha .. 8)7

Ben net (half) wakker... O-)

[Reactie gewijzigd door DoctorBazinga op 14 januari 2021 11:24]

Vind je het erg als ik deze reply een keertje van je leen?
Heerlijk hoe alle ontwikkelaars een gratis lesje van CDPR hebben meegekregen.

Laten we hopen dat dit tijdelijk de kwaliteit van games zal verbeteren.
Zat net hetzelfde te denken..

Sinds CDPR van alle kanten er van moet geloven (soms iets te vind ik), regent het uitstellen.
Nu ja, de consument kan er alleen maar beter van worden. En de lockdowns zijn natuurlijk 'heel handig' meegenomen om een reden mee te geven als uitgever/developer
Ben het met je eens. CDPR wordt deels onterecht volledig vergruisd op het moment.

Naar mijn mening Niet helemaal terecht. De game is nog steeds wel 60eu waard.

En tevens kan je aan een boel details in de game zien ding dat er met passie en liefde aan de game is gewerkt.

Yes, de lockdowns en covid measures zijn nu de ideale scape-goat 😜
Hm, 1 melkwegstelsel is niet genoeg voor mij.
Ik wil kunnen jumpen naar het Pegasus- of Andromeda galaxy.
hehe, naast constante gezuer over vertragingen en brakke releases van allerlei games is dit een aangenaame aankondiging.
Ik heb SC en hoewel het vet, VET mooi spel is het komt niet erg vooruit (redenen bij spelers zijn wel bekend).

Ik ben in bezit van beide games en ED heb ik nog niet echt gespeeld, zo te zien wordt het hoogste tijd om wat tijd vrij te maken voor mensen die hun best doen en daarin slagen.

En hopenlijk ooit, ooit met pensioen is er een vlotte SC beta :)
Tsja, kan het ze niet kwalijk nemen. COVID heeft het VK zwaar geraakt en door het thuis werken gaat het werk soms iets moeizamer. Je belt minder snel naar een collega dan dat je even naar iemand toe loopt (of je stoel erheen rolt) op het kantoor om een puntje te bespreken. Hoewel we in E:D al jaren uitkijken naar de mogelijkheid om de virtuele beentjes te strekken, kunnen we ons best nog wat maandjes vermaken met wat er nu is: een hele melkweg die nog lang niet volledig is verkend.

Wellicht dat het tijd is om een lange expeditie te ondernemen. Tegen de tijd dat ik terug kom is Odessey een stuk dichterbij, hopelijk de verkenningsrang naar Elite status verheven en een paar miljoen credits rijker door het verkopen van de informatie :)
Maar welk schip gaat het worden, m'n ASP Explorer of de Anaconda? Als je maanden naar de zelfde cockpit gaat kijken is het fijn om een goede keuze te hebben gemaakt.
je kon toch al landen op planeten/manen dus ik snap niet helemaal wat dit extra is (maar mooi spel, al lang niet meer gespeeld)

edit: ik heb even wat meer opgezocht, ik zie nederzettingen en derrgelijke. Er moet wel wat te verdienen zijn/te doen zijn maar ziet er wel mooi uit

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 14 januari 2021 13:54]

Landen kon je inderdaad al op "atmosfeerloze" planeten. In de update komen er dus meer typen bij. Je kunt dan ook ipv rondrijden in een "buggy" rond gaan lopen. Ze geven zelfs aan dat je het spel kunt gaan spelen door zelf nooit achter het stuur van een schip te hoeven zitten.
Daarnaast hebben ze de engine aangepast zodat het er mooier uit zal zien.
ik zie het, ik ga het maar weer eens spelen om er weer in te komen na meer dan een jaar! maar even bij het begin beginnen want er is nogal wat veranderd.
er moet wel een soort van beloning zijn, iets zeldzaams of zo, anders ben je vaak snel uitgekeken

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 14 januari 2021 16:01]

Mja, het is en blijft een sandbox game. Een simulator. Dan moet je toch echt zelf een doel stellen als "beloning" en gewoon spelen, anders haak je inderdaad snel af.

Er is genoeg te doen, maar zoals al aangegeven, stel voor jezelf een doel.
https://external-preview....3bdd41d2490b7b1d02d6b34c4
snap ik, ik vind opbouw fases altijd leuk, speel solo en ga in dit geval voor een bepaald schip. en dan maar traden en zo. Ik heb er nogal wat uren inzitten. Maar als alle planeten alleen van uiterlijk verschillen maakt het niet zo veel uit waar je landt. Maar dat zal wel mee vallen. Ik ga hem wel uitproberen denk ik.
Een keer een station binnen gehobbeld met een volledig kapot geschoten cockpit zonder hub en toch geland. Dat zijn wel leuke momenten.
Hoop dat het er voor zorgt dat de release zelf vlekken loos gebeurd.

persoonlijk hoop ik ook dat ze eindelijk die 32button limiet er uit halen .
kan nu mijn throttle niet volledig benutten.
maar frontier kende zal dat wel nooit gebeuren
Frontier kenende zal dat vast niet gebeuren :p
Bij elke update is er wel iets, maar ze lossen de grotere problemen vaak wel snel weer op.

Nog niet gehoord over een 32 button limiet?? Ah, gevonden. Dat is wel vervelend. Hopen dat ze dat in de nieuwe versie dan wel aanpakken. Beetje jammer dat je met een spel welke zoveel imput nodig heeft niet aangestuurd kan worden met een joystick die zoveel buttons heeft. Gelukkig speel ik met toetsenbord en muis en zo nu en dan met Voiceattack. Dan werken toetscombinaties ook.

[Reactie gewijzigd door PThijssen op 14 januari 2021 14:45]

probleem is dat per device max 32 inputs zijn
https://forums.frontier.co.uk/threads/32button-limit.519644/
https://www.reddit.com/r/...o_you_think_the_32button/
https://forums.frontier.c...s-virpil-throttle.443129/

XInput supports maximum of 4 axes, 10 buttons, 2 triggers and 8-direction digital pad per controller (xbox 360 controller eigenlijk)
DirectInput's support for 8 axes, 128 buttons, and full-range POV

elite dangerous gebruikt nog xinput
zelfde voor X4 foundations.
1 manier hier rond is via software alles op te splitten in virtuele apparaten.
maar dat wordt minder en minder ondersteund

[Reactie gewijzigd door Xeon_1 op 14 januari 2021 14:47]

De trailer ziet er echt goed uit. Ik heb deze game hier en daar eens opgestart wegens de VR support hype, maar het leek me toch wat eenzijdige gameplay. Ergens random opstijgen, op een leuke plek landen en rond je schip lopen zou de gameplay voor mij toch al een hele stap leuker maken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True