Samsung brengt Galaxy A32 5G-smartphone in februari uit voor 299 euro

Samsung brengt zijn goedkoopste 5G-smartphone tot nu toe begin februari uit. Het gaat om de Galaxy A32, die 299 euro kost en vermoedelijk voorzien is van een MediaTek Dimensity 720-soc. De telefoon heeft een lagere resolutie dan zijn voorganger en geen oledscherm.

Samsung heeft alleen een infographic over de Galaxy A32 online gezet waarop staat dat er een octacore-soc in zit. De fabrikant zegt niet om welke chip het gaat. Volgens onder meer SamMobile gaat het om de Dimensity 720-soc van MediaTek. De door Samsung genoemde kloksnelheden komen ook overeen met de specificaties van die soc. In de soc is een 5G-modem geïntegreerd met ondersteuning voor frequenties tot 6GHz. De modem ondersteunt geen mmWave-frequenties, maar in de Benelux zijn er nog geen 5G-netwerken die daar gebruik van maken.

Samsung Galaxy A32Het toestel heeft een 6,5"-lcd met een hd+-resolutie van 1600x720 pixels. De resolutie is daarmee lager dan die van de Galaxy A31 van vorig jaar, die een 6,4"-oledscherm heeft met 2400x1080 pixels. De accucapaciteit is met 5000mAh ongewijzigd en ook de drie camera's en dieptesensor aan de achterkant zijn vergelijkbaar.

Er komen versies met 4GB, 6GB of 8GB ram. Welke variant Samsung in Nederland en België gaat verkopen, is onbekend. De telefoon heeft 128GB flashopslag en dat kan uitgebreid worden met een MicroSD-kaartje. Het toestel heeft een vingerafdrukscanner aan de zijkant en draait op Android, maar welke versie is nog onduidelijk.

Toestel Samsung Galaxy A32 Samsung Galaxy A31
Formaat 164,2x76,1x9,1mm
205g
159,3x73,1x8,6mm
185g
Scherm 6,5"-lcd, 1600x720px 6,4"-oled, 2400x1080px, 20:9
14,8x6,7cm, 99cm²
Soc MediaTek Dimensity 720
2x Cortex A76 @ 2GHz
6x Cortex A55 @ 2GHz
5G-modem
MediaTek Helio P65
2x Cortex A75 @ 2GHz
6x Cortex A55 @ 1,5GHz
4G-modem
Geheugen en opslag 4/6/8GB ram
128GB flashgeheugen
4/6GB ram
64/128GB emmc 5.1-opslag
Camera's 1. 48MP, f/1.8
2. 8MP, f/2.2
3. 5MP, f/2.4
4. 2MP dieptesensor
Front: 13MP, f/2.2-lens
1. 48MP, 30mm², f/2.0-lens, primaire camera
2. 8MP, 10mm², f/2.2-lens, ultragroothoek
3. 5MP, 6mm², f/2.4-lens, macrocamera
4. Dieptesensor
Front: 20MP, f/2.2-lens
Accu en laden 5000mAh, 15W-laden via USB-C 5000mAh, 15W-laden via USB-C
Prijs en release Februari 2021, 299 euro Juli 2020, 299 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-01-2021 • 10:35

63

Reacties (63)

63
60
15
3
0
38
Wijzig sortering
en de budget providers hebben nog geen eens 5g. Gewoon lekker een leuk 4G toestel uitkiezen, wanneer je daar op uitgekeken bent, dan is 5G pas waarschijnlijk echt begonnen. Voorlopig blijft 4G nog wel het belangrijkst.
En wat heb je sowieso aan 5g op een smartphone?
Deels mee eens, echter nu softwarde updates (en zeker beveiligingsupdates) steeds langer gegeven worden op android toestellen is 3 jaar met een toestel doen niet eens heel vreemd.

Over 2 jaar kan 't zomaar fijn zijn dat je toch 5G hebt.
Klopt, maar wat zou je dan missen als je 1 jaar langer van 4g gebruik moet maken? Ik bedoel wat kan je nu niet met je 4g telefoon dat je echt 5g nodig hebt?

Mischien voor gaming als je je smartphone als hotspot gebruikt, maar anders zie ik niet zoveel meerwaarde aan 5g op een smartphone.

En nee, dit kan je niet vergelijken destijds met 3g naar 4g, toen was het verschil namelijk wel echt aanzienlijk op veel punten.

Vergeet niet echt 5g heb je in nederland pas vanaf september 2022, en dan hebben de providers nog pas net de licenties, dus moet het allemaal nog uitgerold worden, ga er dan maar vanuit dat je sowieso al ruim in 2023 zit.

Vandaar mijn 1e bericht.

[Reactie gewijzigd door fl2001 op 23 juli 2024 04:59]

Sept 2022 pas echt 5G, kan je die opmerking verder duiden. Mijn kennis rijkt niet ver genoeg

Ik kan me wel dit artikel herinneren. Daaruit volgt dat de S20 5G, alleen 5g aangeeft als er daadwerkelijk sprake is van 5G. (zie hier )

Als ik jouw opmerking volg dan is er tot 2022 uberhaupt geen sprake van 5G :?
Dat laatste is een goed discussiepunt. 5G is door de standardisatie en leverancier ook nooit als directe opgvolger van 4G voor smartphones bedoeld maar eerder als vervanger van vaste verbindingen. De meeste use cases die 5G vereisen zijn dan ook zaken die of tot nu toe alleen middels een kabel kunnen of nu domweg nog niet mogelijk zijn via een mobiele verbinding. Maar ik snap wel weer dat het richting het grote publiek een beetje simpel gehouden moet worden. Ga aan een gemiddeld persoon maar uitleggen wat de voordelen van 5G in een fabriek zijn.
Bij de eerste verhalen over 5g ging het over alles behalve mobiel idd. Zelfs medische apparatuur zouden aan de 5g moeten, waar ik persoonlijk mijn twijfels bij heb. Maar goed ik heb er ook de ballen verstand van.
Duidelijk consessies die gemaakt zijn om toch de 5g soc te kunnen plaatsen voor deze prijs. Ik zou persoonlijk liever een beter scherm willen en dan nog maar die paar jaar op 4g.
Premium betalen zodat je 5g hebt op een budget toestel is inderdaad een beetje gek 8)7
haha leuk 5g, maar je hebt een eens een 720p scherm :P
Aan de andere kant, de iphone 11 heeft 1792x828px, dat wijkt niet zo gek veel af van de 1600x720 resolutie die Samsung gebruikt op dit toestel. Natuurlijk is de Samsung een halve inch groter, maar dan nog heb je een redelijke DPI. Natuurlijk is het crappy vergeleken met andere toestellen in die prijsklasse, maar Apple kwam er tot de iphone 12 ook gewoon mee weg. Dus why not. Genoeg klanten die het niet zien.
Verschil tussen 720p en 1080p was voor mij zichtbaar, daarboven lijkt mij niet meer. Apple heeft altijd lagere resoluties gehad, is goed voor de batterijduur, maar geen unique selling point als je het mij vraagt.
Er is wel een verschil tussen Amoled en LCD door de subpixel indeling. 720p op een Amoled scherm ziet er "karteliger" uit dan 720p op een LCD. Vandaar dat Apple er met de LCD schermen op zijn iPhones nog nét mee kon wegkomen. Het is wel zichtbaar, zeker als je naar de tekst van de icoontjes of de klok kijkt, maar toch iets minder storend. De subpixelindeling van een Amoled wordt vaak diamond genoemd en heeft minder subpixels dan een LCD. Voor het overige is Amoled natuurlijk wel een superieure schermtechniek, zolang je bij hedendaagse telefoons maar minstens een 1080p resolutie hebt.
De A32 heeft ook LCD, dus wat dat betreft nog heel veel anders eigenlijk
Het is ook maar wat je belangrijk vind natuurlijk. Ik heb geen behoefte aan meer dan 720p op mijn telefoon.
Batterijverbruik is 1 van mijn belangrijkste punten (niet iedere dag hoeven opladen..) en hoe "beter" het scherm, hoe slechter het batterijverbruik over het algemeen ook.
Daarvoor heb ik de M51 : 7000mAh 8-)

Hoe lang je met een lading doet is uiteraard zéér subjectief

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 04:59]

Die weegt dan ook meer dan een baksteen, dan heb je dat weer.
Bwaa, valt wel mee hoor. Zeker vergeleken met vroegah. Ik koop niet elke gen een nieuwe en een PB weegt meer. Trouwens, zo voel ik 'm altijd zitten :Y) You can't have your cake and eat it.

[Reactie gewijzigd door OxWax op 23 juli 2024 04:59]

Maar dan moet je ook niet klagen over een hoog accuverbruik als Samsung er alsnog een hogeresolutiescherm inzet.
Accu's in telefoons zijn tegenwoordig dermate groot (De accu van deze A32 ook, 5000 mAh) dat je met een 1080p schermresolutie makkelijk een lange accuduur haalt *.

* = Zie benchmarks van Tweakers :)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 23 juli 2024 04:59]

Maar niet in combinatie met 5G...
Of juist wel, aangezien 5G efficienter is dan 4G :Y)
Ja, maar kijk eens naar de prijs .... En dat is een adviesprijs en kan zakken.
Als je 'm als mobile hotspot wilt gebruiken is het natuurlijk wel aardig.
Ach Samsung lijkt voor elk type concessie een model uit te brengen. Op zich kan ieder wel naar zijn voorkeur kiezen. Dus vind het niet per se verkeerd. Dit model zou ik ook nooit aanschaffen.
De iPhone 11 begint vanaf 690€ en welke resolutie heeft die? ;)
Een te lage resolutie voor de prijs van het toestel.
Samsung stopt steeds vaker budget-onderdelen in zijn telefoons en biedt niet meer de bang-for-buck, waar ze mee groot geworden zijn. Tegenwoordig krijg je meer telefoon voor je geld als je een Chinese budgettelefoon koopt.
Ik vind het daarom geen verwondering dat Chinese merken een steeds groter deel van de markt innemen.
Tegenwoordig krijg je meer telefoon voor je geld als je een Chinese budgettelefoon koopt.
Dat is altijd al zo geweest sinds die dingen gemaakt worden, weinig nieuws...

En als je de prijsverloop bekijkt van de voorganger dan snap je dat de adviesprijs gewoon niks zegt:
pricewatch: Samsung Galaxy A31 64GB Blauw

Dus nee of die back for buck bied weten we nog niet, dat is de conclusie die je kan trekken :) En als we de prijs al weten is dat een momentopname terwijl Samsung die dingen maakt om een jaar of langer te verkopen niet enkel op dag 1.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 04:59]

Chinese telefoons moeten zich nog bewijzen en hebben maar een beperkt aanbod aan foons die ze leveren.
Samsung bedient alle lagen en heeft zich al bewezen.
Beperkt aanbod? Dan heb je nog nooit de line-up van Xiaomi bekeken zeker (en Huawei komt ook wel een aardig eind)?
Hoe kom je op deze onzin???

Chinese telefoons e.d. hebben zich allang bewezen en zijn vaak beter en goedkoper.

Kijk maar even naar de lijn van OPPO,Xiaomi als voorbeeld. Ja, als je graag teveel wilt betalen voor een Samsung e.d (even buiten Apple om) dan moet je dat zelf weten.

Deze telefoon met een advies prijs van 299 euro is veel te duur! 200 euro was meer dan genoeg geweest met zulke specificaties.
Precies, Ik ben misschien wat iets minder veeleisend maar heb nu 5 jaar een Xiaomi Redmi 3S. Na 4 jaar overgestapt op een LineageOS custom rom en werkt nog prima. Volgende wordt zeker weer een Xiaomi. En heb er destijds maar iets van € 150 voor betaald.
Ze moeten zich nog bewijzen bij de massa....is een feit.
Kijk om je heen...wat zie je..??
Grotendeels alleen Apples en Samsungs. Dergelijke telefoons moeten een USP hebben en kunnen zich het veroorloven om momenteel, met een beperkt toestel aanbod, hoge ogen te gooien.
Dat zulke namen momenteel ook de hoogste verkoopcijfers hebben zegt ook niets wereldwijd gezien.
Je hebt echt geen benul waar je het over hebt en praat echt uit de onderbuik denk ik? "Kijk om je heen" Ja.. dat is een bepalende factor over wie gelijk heeft of niet? :D

Zie hier!

https://androidworld.nl/n...ken-grootste-merken-2020/

Als je naar het grafiek kijkt en die percentages m.b.t. Chinese telefoons optelt, dan verbleken Samsung en Apple daarbij! Alleen al Huawei e.d. zijn gewaagd aan Samsung

Eerst even inlezen mede Tweaker!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 23 juli 2024 04:59]

Ik reageer niet vanuit onderbuik..
Ik reageer vauit logica..
Een jaar zegt nog niets...
Hoe stond het ervoor in 2019..2018..2017..etc etc...??
Naast dat valt dit ook logisch te verklaren..
Zoals je in je eigen artikel kunt lezen heeft Huawei vooral in thuisland China flink aan populariteit gewonnen. Dat zal vast en zeker niet hiermee te maken hebben. Op dat vlak is China net zo patriotic als USA. Geen wonder dat bedrijven over algemeen een oogje dichtknijpen als het erop aankomt om zaken in China te doen. Zo een gigantische markt kun je gewoonweg niet negeren ook al gebeuren daar dingen die het daglicht niet kunnen verdragen.
720p op 6.5 inch kan echt niet, met 1080p kan je de pixels al tellen op de normale afstand
Vooropgesteld zelf zou ik deze ook niet kopen omdat 720p wel erg 2010 is. Maar pixels tellen is op een 1080p lcd bijna niet te doen (bij oled wel). Bij de in VR enorm uitvergrote LCD schermen van de Quest 2 en Reverb G2 valt me dat ook al op t.o.v. van de OLED in de Rift CV1. Heb het net even geprobeerd op een wat oudere A5 die ik heb om mee te nemen met hardlopen en fietsen (vanwege waterdicht) maar ik zie ze niet. Zelfs niet als ik het heel erg probeer. Dat scherm is wel een inch kleiner.
De A42 5G is zelfs 720p op een 6.6 inch scherm. Ik snap dat echt niet. Is een 1080p scherm echt zoveel duurder? En waarom bezuinigen op het scherm? Dat is toch wel het belangrijkste onderdeel van een telefoon waar je de hele tijd naar kijkt.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 23 juli 2024 04:59]

Omdat 5G nog niet al te energiezuinig is? Dus dan zul je iets moeten doen om het zuiniger te maken en één van die dingen is grootverbruikers inperken, zoals bijv. de schermresolutie.
Ik heb eerder op een ander artikel gereageerd dat ik een Xiaomi heb aangeschaft. Ik heb gisteren mijn Xiaomi Mi 10T Lite ontvangen. Prijs? 219 euro. Als ik dit artikel zie ben ik erg blij met mijn aanschaf.

Scherm is ook LCD, maar 2400x1080 resolutie. Tevens 120Hz verversing. Dat had mijn vorige telefoon niet en oogt erg rustig. De Xiaomi heeft 5G en een snellere SOC.
Waarom 80 euro meer betalen voor een mindere telefoon?

Dat doet Samsung toch goed, want ik weet dat genoeg klanten alleen al Samsung kiezen vanwege het merk.

[Reactie gewijzigd door Roodey op 23 juli 2024 04:59]

Play Store op die Xiaomi?
Dat is al heel lang aanwezig op de toestellen met een global rom. Op de geïmporteerde toestellen met een chinese rom zit dat niet. Alles wat je in nl koopt zit een rom op met de playstore.
Klopt. Gewoon Google apps beschikbaar.
Software. Dat is voor mij de reden om Sony te kopen.
Welke drugs gebruikt Samsung en is er nog meer? ;)

Maar goed...dit zijn natuurlijk belachelijke prijzen voor zulke specificaties, en wat heb je aan 5G snelheden (die niet overal beschikbaar zijn) met zulke specificaties.

Dat is het zelfde als snel downloaden op een laptop uit 2004!
Ik kan mij voor stellen dat 5g low latency is hele speciale gevallen nuttig/nodig kan zijn.
Fijn dat je dan ook een goedkoper toestel kan kopen.
Maar ja als de soc verder op de vertragende factor wordt heb je er ook weinig aan.
Het lijkt er eerder op dat Samsung de 5g hype train wil gebruiken
Wellicht dat deze meer bedoeld was voor een andere markt. Een markt waar al wel 5g beschikbaar is ?
Wat me altijd opvalt bij midrange telefoons is het ontbreken van draadloos laden. Is dat zo duur?
Lijkt me niet. Kan ook zo'n optie zijn die mensen over de streep trekt om toch nog eens € 100 extra uit te trekken. Snel verdient dan. Geen idee of dat zo is, maar kan me voorstellen dat er opties zijn die weinig kosten, maar toch als premium/handig worden ervaren waar consumenten graag meer (teveel) voor betalen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 04:59]

Nee, kost nauwelijks wat maar daar bezuinigen ze gewoon op.
Ze hanteren een hele rare strategie want ze kijken naar het segment en de gebruiker en schatten dan in wat die als budget heeft en wat dergelijke mensen zullen gebruiken of niet.

Bijvoorbeeld, in de diverse budget segmenten zie je opeens weer een 3.5mm jack want hun gedachtegang is dat mensen met een beperkt budget geen wireless oortjes kunnen betalen. Terwijl het in weze een luxe is anno 2021 want Bluetooth oortjes kosten echt de wereld niet meer en zijn al te krijgen voor het bedrag dat we jaren geleden nog betaalde voor een setje bedrade oortjes.

Ze zien Wireless dus als luxe en laten dat weg want dat zal die doelgroep wel niet gebruiken.
Ondertussen wel 128GB storage wat mooi is maar des te zuurder is het dat je Flagships en zelfs de Ultra dit jaar ook beginnen bij die Budget 128GB en dat slaat weer nergens op.

Samsung is al jaren de weg kwijt en doet soms echt rare dingen.
Ik kan mij heugen dat ik in 2014 een telefoon met 1080p IPS scherm kocht voor rond de €200,-.

We zijn nu zeven jaar verder en Samsung brengt een telefoon met 720p scherm op de markt voor €300,-. Ik snap dat er concessies gedaan moeten worden voor 5G, maar dit gaat in mijn ogen te ver. Daarnaast is dit gewoon een gigantische downgrade van de voorganger (A31).

5G is in mijn ogen ook gewoon geen excuus. Helemaal als je bedenkt dat Xiaomi (Redmi) momenteel 5G telefoons met 120Hz 1080p schermen heeft rond €259,-.

EDIT:

Oh en de namen van die kleuren zijn wel heel 'awesome':
- Awesome black :D
- Awesome blue :)
- Awesome violet :/
- Awesome white |:(

[Reactie gewijzigd door Jvann op 23 juli 2024 04:59]

Lekker boeiend. 5G heb je geen flikker aan gedurende de levensduur van deze telefoon. Of, áls het er is, kun je wellicht een rete duur abo afsluiten waarmee je dan uiteindelijk een snelheid kunt halen die hoger ligt dan met 4G mogelijk is. Alleen waarom dan nog kiezen voor zo’n budget telefoontje?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.