Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

ASRock introduceert de Z170M-PIO2, een moederbord met afmetingen op basis van een dtx-variant formfactor dat over een zijwaarts gerichte pci-e 3.0-sleuf beschikt. Dit maakt het moederbord geschikt voor all-in-one-barebones met een videokaart.

De Z170M-PIO2 beschikt over udtx-formaten van 20,3x21,1cm en ondersteunt hiermee micro-atx- en zogenoemde pio-behuizingen. Pio staat voor parts-in-one en is een term die gebruikt wordt om al-in-one-barebones aan te duiden. Speciaal hiervoor beschikt de Z170M-PIO2 over een horizontaal gerichte pci-e x16-interface, die het mogelijk moet maken ook grote videokaarten in een all-in-one te bevestigen.

Daarnaast beschikt het moederbord over een m2-interface met 'Key E'- of 2230-formfactor voor wifi-modules en is er een m2 2260/2280-variant voor sata-600 en pci-e 3.0 x4. Zoals de naam aangeeft, is het moederbord gebaseerd op Intels Z170-chipset. Er zijn twee geheugensleuven voor maximaal 32GB ddr4-geheugen en vier sata-600-interfaces, terwijl op het rearpanel twee usb 3.0- en twee usb 2.0-poorten zitten. Deze zijn aangevuld met twee usb 2.0-headers en een usb 3.0-variant op het moederbord.

Voor welke adviesprijs ASRock het moederbord beschikbaar maakt, is nog niet bekend.

ASRock Z170M-PIO2ASRock Z170M-PIO2ASRock Z170M-PIO2ASRock Z170M-PIO2ASRock Z170M-PIO2ASRock Z170M-PIO2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Het was handig geweest wanneer Asrock een partij in de arm had genomen die behuizingen bouwt en een custom kast had laten maken zodat je in ieder geval weet waar je deze computer in kwijt kunt. De standaard DTX behuizingen gaan uit van risercards en die hebben het slot waar je de kaart in schroeft dan ook niet op de plek zitten waar Asrock die nu heeft geplaatst.
Dit is specifiek voor de Chinese markt en Icafe's. Andere fabrkanten zoals Asus en MSI hebben al langer dit soort moederboarden. De kasten zijn er ook al, echter horen we daar niets over omdat dit enkel op de Chinese market gericht is.
Kip/ei.

Die cases zullen er nu hopelijk wel gaan komen. Mij lijkt het iig wel interessant, die form factor, je kan dan platte systemen met een dikke GPU bouwen. Ik voel wel wat voor een volledig desktop systeem achter m'n TV ofzo. Niet dikker dan de hoogte van een PSU... niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 oktober 2016 12:35]

Kip/ei.

Die cases zullen er nu hopelijk wel gaan komen. Mij lijkt het iig wel interessant, die form factor, je kan dan platte systemen met een dikke GPU bouwen. Ik voel wel wat voor een volledig desktop systeem achter m'n TV ofzo. Niet dikker dan de hoogte van een PSU... niet verkeerd.
Ja maar waarom dan je PCI slot zijwaarts plaatsen? Met en PCI-E riser, kom je er ook. Je bespaart geen kosten (riser kost nog geen 15,-) en ook geen ruimte. Nu veroorzaak je weer versplintering qua Mobo's. Enige toepassing die ik kan verzinnen is voor All-in-1's barebones en/of OEMS. Aangezien deze partijen hiermee wel kosten kunnen besparen op grote schaal.
Je hebt al mATX Z170 moederborden voor 100. Als een riser 15 kost is dat dus een besparing van 15% (t.o.v. prijs moederbord). Dat is heel veel. De riser is daarmee n van de allerduurste onderdelen "op" het moederbord. Zeker wel nuttig dus om dat op deze manier op te lossen. (Voor diegenen die een dergelijke setup zoeken.)
Omdat risers niet perfect zijn. Daarmee wil ik zeggen dat er een klein verlies zit in prestaties wanneer je een riser gebruikt. Tuurlijk, het verschil hoeft niet groot te zijn, maar het is er wel.
Oh? Heb je misschien een mooie bron met benchmarks? Dit is de eerste keer dat ik dat hoor.
Ze zouden performance niet aan moeten passen, maar gezien de fysieke afstand naar de CPU wel groter wordt, zou het toch wel een meetbaar effect moeten hebben lijkt me. Of je dit als gebruiker ooit gaat merken is een 2de natuurlijk.
De afstand heeft geen effect op PCI-Express, dat is al meegenomen in de specs. Het verschil in tijd wordt opgevangen door de ontvangstbuffers aan elke kant, en die buffers worden op een vast tempo uitgelezen. Anders zou je ook op een normaal moederbord verschilllen zien tussen twee kaarten, alleen maar omdat de tweede kaart 10 cm verder op het mobo zit 8)7
Ik houd me er verder niet zo mee bezig. Maar het wordt bv altijd aangeraden je GPU in de slot te stoppen die het dichste bij de CPU zit. Ondanks dat die 4 of 8x sloten voor alles behalve de huidige high end GPU's gewoon geen verschil geeft ten opzichte van de16x. (laatste keer dat ik hier na keek kocht ik mijn GTX760, en de GTX780 was toentertijd nog niet snel genoeg om 8x(of 4x, paar jaar geleden ondertussen) vol te gooien, al scheelde het dacht ik nog geen 10%)

[Reactie gewijzigd door batjes op 3 oktober 2016 15:17]

En zo ontstaan dus indianenverhalen. De meeste chipsets moeten de videokaart in het eerste slot hebben, daar komt dat verhaal vandaan. Vaak wordt die ook '16x for graphics' genoemd oid.

Verder zit het allemaal point-to-point aan de chipset aangesloten niet op een bus zoals bij ISA of PCI en vervalt dus het hele idee dat een kaart 'dichterbij' moet zitten.
Ik heb me er nooit echt in verdiept, wat duidelijkheid krijgen is wel prettig :)

Toen ook al de indruk dat het niet merkbaar was, maar ik dacht dat het wel meetbaar zou zijn, want ja, afstand kost doorgaans tijd.
Meetbaar is een kwestie van hoe je meet. De ontvangstbuffers zullen de data wel op verschillende momenten binnenkrijgen, maar die worden (zoals ik al zei) op een vast tempo uitgelezen. De uitlezende partij zal dus geen verschil meten, want die ziet enkel op het vaste interval de data voorbij komen.

Net als dat het posten van een brief in de PostNL bus om 10:00 of 16:00 geen verschil maakt in hoe laat die brief de volgende dag bezorgd wordt.
Dat klopt, maar de uitwerking daarvan is problemen, niet een teruggang in performance. Denk dan aan het missen van je bus problemen op je werk veroorzaakt door wrijving met je management en collega's, niet dat jouw werksnelheid gemiddeld lager wordt.

Dit geldt net zo goed als bij overklokken. Als je bijvoorbeeld je CPU te ver pusht dan krijg je fouten, niet een lagere performance (thermal throtteling daargelaten).

[Reactie gewijzigd door Lekkere Kwal op 3 oktober 2016 17:14]

Nou, ik heb mijn kaarten in de 1e en 4e zitten vanwege het dikke custom koelblok wat ik er op heb gezet. De moederbord leverancier adviseert e en 3e trouwens. Beide R290 lopen op 8x en doen het helemaal prima, nooit iets raars gemerkt, prima performance.

[Reactie gewijzigd door BenVenNL op 3 oktober 2016 15:33]

Dat is helemaal niet waar. Bij elk moederbord dat ik tot nu toe heb gehad, was er een specifiek PCIe slot voor de GPU (s) en dat was lang niet altijd het slot dat het dichtst bij de CPU zat. Het zijn gewoon de sloten met de volledige lanes, omdat er altijd een x16 slot is. Sommige mobo's slikken de GPU desondanks ook in de andere sloten, ook als het geen 2e GPU is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 3 oktober 2016 15:40]

Onzin. Elk kanaal gebruikt LVDS op een vaste bandbreedte. Als een verbinding zo slechts is dat er data dermate bschadigd raakt dat de foutcorrectie niet meer helpt dan stopt de link en krijg je niet per ongeluk een lagere snelheid of iets dergelijks.
Dit gaat vooral om all-in-one-barebones begrijp ik uit de tekst.
Die ouwe PS/2 connectors mogen er nu wel af toch? Wie maakt daar nog gebruik van?....
Ik. PS/2 connectors hebben gratis N-Key rollover terwijl dat bij USB toetsenborden een technische uitdaging is. Sommige toetsenborden hebben een adapter die bij PS/2 wel N-key rollover support geeft en via USB slechts 6-key rollover.

Als het niet op mijn toetsenbord zit, is dit geen dealbreaker voor me overigens. Ik zie liever dat toetsenborden gewoon standaard met N-Key rollover komen via usb of bluetooth.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 oktober 2016 11:29]

Dat is een goede, ik heb wel eens een USB-keyboardje gehad waarbij ik tegen de limiet zat met het aantal knoppen tegelijk indrukken en dan geen registratie kreeg in game (die deed ook geen 6 keys, slechts 3 of 4 en dat was echt een probleem voor mij). En een groot aantal jaar geleden kon je je USB toetsenbord bijvoorbeeld soms niet gebruiken in het bios :Y)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 3 oktober 2016 11:41]

Ik heb inderdaad flink lopen worstelen in Prince of Persia Warrior Within waarbij een bepaalde jump/roll/diagonale move niet wilde lukken omdat ik tegen de rollover limiet zat.
Dat heb ik met het toetsenbord op mijn surface pro 1, wanneer je wsad het touchpad en een muis knop wil gebruiken reageert 1 van die knoppen niet. Met losse usb muis erbij is het geen probleem.
Interessant. Dat kende ik nog niet. Bij het invoeren van muziek via het toetsenbord kan ik me voorstellen dat 6-key rollover onvoldoende is. Welke toepassingen denk jij aan?

Edit: ik game nauwelijks. Vandaar dat ik daar niet op kwam :-)

[Reactie gewijzigd door pmeter op 3 oktober 2016 12:40]

Ik liep al tegen de limiet van 3-4 knoppen aan in een simpele quake 3 fps game (urban terror). Ik kan me ook voorstellen dat in sommige RTS games (starcraft) maar ook action-rpgs 4-6 knoppen tegelijk in te kunnen drukken net te weinig zouden kunnen zijn. Volgens mij heb je dit probleem met de mechanische toetsenborden vaak niet, met de standaard rubber dome en scissor-toetsenborden vaak wel.
Of een keyboard mechanisch is of niet maakt niets uit. Gaat om de verwerking van de aanslagen wat doorgaans in een grid gebeurd, wat het limiet veroorzaakt.

Bij rollover keyboards krijgt zo'n toetsenbord gewoon een stuk meer van die matrixen/grids.

Een beetje fatsoenlijk -normaal- keyboard houd rekening met games/textverwerken waardoor een shift/aswd etc. vaak hun eigen grid krijgen.

Ik heb ook een los gamer keyboardje zonder rollover, maar ik kan ASWD allen tegelijk indrukken terwijl dit op mijn hoofd HP keyboardje niet lukt en het begint te piepen.

Ik ben als gamer zelf eigenlijk alleen tegen het limiet aangelopen als je met 2 man op het keyboard aan het spelen.
Dat is waar, maar veelal hebben mechanische toetsenborden dit euvel niet (behoort tot de prijs en kwaliteit zou ik dan denken) en vaak zijn ze dan ook gericht op gamers, of de veeleisende typisten.
Vaak is de prijs voornamelijk afhankelijk van het aantal grids dat een toetsenbord heeft.

Ik zou wel een rollover keyboard willen, maar de laatste keer dat ik tegen dat limiet aanliep was met Windows 95-98 ergens toen je nog wel eens met z'n 2en op 1 keyboard speelde. En het is wel handig als je je keyboard schoon maakt zonder deze los te hoeven koppelen, gewoon 3 toetsen tegelijk indrukken :P
USB heeft een limiet van 10, niet 6. Wel een limiet van 6 non-modifier keys. Dus je kunt 6 lettertoetsen tegelijk indrukken met Ctrl+Alt+Shift+Meta en dan komt het nog goed door. Lijkt me voor vrijwel elke game afdoende, eigenlijk.
Het is een mythe dat USB het aantal gelijktijdig ingedrukte toetsen beperkt. Het toetsenbord geeft in zijn device descriptor aan hoeveel ingedrukte toetsen hij gelijktijdig kan rapporteren. De grootte van dit veld is een byte, oftewel het theoretisch maximum is 255.

De voorbeeld device descriptor in de USB spec gebruikt hier weliswaar 6, maar het toegestane maximum ligt veel hoger.
Goed, leuk stukje technische achtergrond, maar in praktijk zijn er toetsenborden die NKRO hebben met PS/2 en gelimiteerd zijn over USB. Dat dat een kwestie is van een byte instellen is niet mijn zorg en veranderd niets aan de situatie dat er toetsenborden zijn die blijkbaar toch niet een andere byte dan 6 sturen.

Additionele "bron": http://www.overclock.net/...yboard-guide#post_6009418
Feit blijft, het is niet USB die de beperking oplegt maar het toetsenbord zelf. Als het wl aan USB zou liggen, dan zou er geen enkel USB toetsenbord met NKRO bestaan. Het toetsenbord waar ik nu op typ (Corsair K70) is er zo een :)
Dat is niet waar. Veel PS/2 hebben ook vaak 2 key rollover. Het begon al met de IMB model M die op 2 keys gecapt zat.

Om het beknopt uit te leggen, toetsenborden werken via een soort matrix genaamd de keyboard matrix. Dus als je bijvoorbeeld de letters Z X en C inhoud geeft de matrix in feite aan dat de letter Z actief is (ghosting) om dit tegen te gaan is ooit de 2 key rollover bedacht.

Waarom fabrikanten nog PS/2 op hun mobo's installeren heeft te maken dat veel USB toetsenborden (de ''gewone'' standaard driverloze toetsenborden) vaak nog op het PS/2 princiepen werken en worden omgevormd naar PS/2 in het moederbord. Een andere voordeel van PS/2 is dat het altijd 100% gegarandeerd werkt terwijl USB het soms niet wil doen. (Bijvoorbeeld in Linux Kernel)

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 3 oktober 2016 19:49]

Sommige gamers of typfanaticen zweren nog bij hun ps/2 aansluiting. Technisch gezien, qua input, is een ps/2 ook veel beter in het doorsturen van de input.. Er zit vrijwel geen lag in en ghosting bestaat bijna niet.

Het is alleen ontzettend onpraktisch qua aansluiting, hotplug en uitbreidbaarheid etc. Het is amper moeite dus waarom niet ps/2 meenemen?

Less is not always more.
Mijn mobo WOL't wel van PS2 maar niet van USB.
LAN via je PS2 poort dus? Geloof ik niets van.
Sommige gamers maken specifiek gebruik van PS/2 keyboards ivm N-key rollover. Het schijnt dat usb niet meer dan 6 simultaan ingedrukte toetsen ondersteund.
Dat kun je ook heel mooi hier zien. Zoals de titel van die pagina al aangeeft is (anti-)ghosting op goedkope toetsenborden een groter probleem dan de limiet van USB. Maar goed, ik heb een fatsoenlijk toetsenbord, dus doe ik het natuurlijk over PS/2. Dan kun je lekker alles tegelijkertijd indrukken. ;)
Ik, omdat het ALTIJD werkt.
Nou, ik met mijn 18 jaar oude Trust toetsenbord :*)
Ik, tijdens de installatie van Windows 7 omdat de USB 3.0-controller niet herkend wordt door de setup, terwijl de PS/2 poortjes altijd ondersteund worden :+
Het antwoord zou je verbazen. :)
Interessant concept, kan me alleen niet zo 1,2,3 een kast voor de geest halen waar dit in gaat passen.
Kleine form-factor cases, waarbij de GPU hoe dan ook met een PCI-riser aangesloten moet worden. Ze zijn er wel, al dan niet in grote aantallen.

Een paar voorbeelden:
pricewatch: Dan A4-SFX Zwart
pricewatch: Lian Li PC-O6S

Vraag me dan nog wel af of de positie van de PCI slot handig is. Gezien ze standaard toch beneden aan het bord zitten. Een kast waarin harde bruggen gebruikt worden gaat dit mobo niet in werken lijkt mij.
Ik dacht dat je bijvoorbeeld juist met die Dan case geen apart geplaatste pci-e slot nodig had, want hier zit al een speciale riser in en een 3m pci-e extender kabel om de kaart aan de achterkant van het moederbord te kunnen plaatsen. Het kan zo maar zijn dat je met dit moederbord dan in de knoop komt.
Volgens mij heb je gelijk. Had even 2 kasten opgezocht waarvan ik wist dat ze met een riser werken.

Lijkt me toch handig dat Asrock een lijst met compatibele cases bij de product informatie zet. Anders kan het voor vervelende verrassingen zorgen :p .
Die Lian Li kost liefst 400... 8)7
Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik er ook helemaal niks van begrijp. Hun hebben echt alleen maar dure cases. Iemand hier die de prijs kan verklaren? Waarom zou ik deze kast nodig hebben, in plaats van een goedkopere?
Ik heb enkele Lian Li kasten gehad (Q02, Q07, Q25, Q27) en de kwaliteit en afwerking zijn heel goed. Maar die 4 waren gewoon goed betaalbaar.
400 is ronduit belachelijk voor deze behuizing.
De PCI Express connector op het moederbord zit aan de "bovenkant" in plaats van aan de onderkant. Die Lian Li gaat dus niet passen, de kabel van de riser is niet lang genoeg om naar de andere kant van het moederbord te komen.

Die Dan A4 kan wel, maar dan zie ik het voordeel van dit moederbord tenopzichte van een normaal mini-ITX bord niet.


Dit moederbord is gemaakt voor de nieuwe uDTX PIO formaat, momenteel is Asrock de grootste pusher van deze formfactor, maar de verwachting is dat er nog wel meer volgen. Asrock is in ieder geval als eerste met meerdere moederborden (er is ook al de Asrock B150-PIO), kasten zullen waarschijnlijk snel genoeg wel volgen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 3 oktober 2016 13:29]

De reden is simpel: Hij hangt bovenaan omdat de gpu en de processor dan allebei bovenop hun pcb zitten wat handiger is om te koelen; namelijk elk apart via de bovenkant (plat) of zijkant (rechtopstaand) van de case.
Indien het PCI-E-slot onderaan hangt, dan zit de gpu aan de onderkant van de pcb, terwijl de processor bovenaan zit. Dat maakt je case dikker en je kan hem dan ook niet platleggen aangezien hij aan twee kanten lucht moet binnentrekken.
In een 1/2U case of veel SFF cases.
Steammachines en htpc's hebben er baat bij denk ik. Gewoon een game pc in een dvdspeler behuizing onder de tv. Of je plakt je computer achter je monitor, ook leuk.

[Reactie gewijzigd door govie op 3 oktober 2016 11:19]

In dat geval zou ASRock zich wel richten op een heel kleine markt, namelijk enkel die van de casemodders.
Dit is juist handig voor platte kasten toch? Waar de videokaart naast het moederbord komt.

Zijn wel een aantal itx kasten die dit hebben
Dit concept is ook interessant voor een custom tower kast met volledig passieve koeling met een groot koelblok aan 1 zijkant.
Je kan ook altijd zelf een kast bouwen. Zo'n mobo is ideaal als je niet met verlengkabels wilt knoeien en je je pc onder je bureaublad wilt hangen bijvoorbeeld
Grappig concept, maar is het gebruik van een PCI-E extender niet wat makkelijker? Dan ben je ook wat flexibelere wat dat betreft lijkt me. Met dit design kan je die ook niet altijd gebruiken omdat deze dan uitsteekt bij de zijkant van het moederbord waar deze normaliter recht omhoog zou staan waar je altijd ruimte voor hebt. Zo ver steekt zo'n PCI-Extender niet uit.
Nee want die bordje is ook wat kleiner, anders zit je met een ATX moederbord en daarnaast nog een videokaart neemt meer ruimte in dan deze oplossing.
Ja samen of vooral met een pci-e exterder kabel alleen al kan je wat meer. Zie de dan case maar: pricewatch: Dan A4-SFX Zwart

Hierbij kan de videokaart rechtop achter het moederbord geplaatst worden en haast kleiner kan je m-itx met een grote videokaart niet krijgen in een kast.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 3 oktober 2016 11:46]

Lijkt erop dat je met dit platte design een platte kast kun maken. En via een VESA achter op je TV kan hangen?

zo heb je ook minder hangende druk op het slot zelf

[Reactie gewijzigd door Devroet op 3 oktober 2016 11:19]

Je zal nog wel koeler van de videokaart ook moeten aanpakken, die pakt 99% van de stockkoelers lucht van de 'bovenkant'.

Andere kant, neem een doorsnee 'desktop' CPU koeler van beetje formaat, die dingen zijn niet bijzonder veel hoger (of lager) dan een staande videokaart.

Concept is interessant, met een watersetje en eigen case kan je wel aardig eind komen (zoals die lapdesk van tijdje terug).
Dat is niet zo erg toch? roostertje erboven en klaar...

Je VESA mount zal meestal aan de "onderkant" van je moederbord zitten, zodat je niet voor elke handeling je kast van de TV/monitor hoeft te schroeven.
PS/2 werkt nog altijd beter dan USB
USB werkt met een sampeling elke x ms en is driver afhankelijk.
PS/2 geeft een direct interrupt in de BIOS dus geen delay en werkt altijd.
Bijvoorbeeld handig om in de BIOS te komen als er iets mis is met de post / USB of je een heel snelle post hebt.
Aangezien USB pas later in de post cyclus begint te werken.
Vroeger toen met de eerste generaties USB optische (game) muizen had je nog geen mogelijkheid om de USB polling-rate over te clocken (125Hz naar zeg maar 250,500 of 1000hz - respectievelijk 8,4,2 en 1 ms verwerkingstijd). Ps/2 was toen 'soepeler' spelen en die bus kon je ook overclocken!
Ik ben bezig met een eikenhouten behuizing maar kon geen ontwerp maken omdat met een gewone uitvoering je meteen op een dikke rechthoekige kast uitkomt.

Dit vind ik geweldig. Vooral omdat ik nu een erg compact en dun systeem kan maken.
Je hebt ook verlengkabels voor PCI sloten waardoor je nog meer vrijheid hebt om je kaart te plaatsen.
ik vraag me altijd af hoe betrouwbaar die dingen zijn. krijg je geen problemen met timings omdat de data te lang onderweg is?
http://www.pcirisers.nl/p...x16-19CM-Riser-Cable.html
De locatie op dit bordje is perfect.

Het voordeel van een kabeltje zou SLI zijn denk ik.
Maar mooi om te weten dat die dingen er zijn.

De vraag is wel zoals @increddibelly hieronder stelt: Hoe zit het met de timing, gaat dat nog problemen opleveren?
Maar waarom is het dan naar boven gericht als het naar beneden was gericht kon je het in veel meer cases plaatsen...
De aansluiting is toch naar de zijkant gericht en niet naar boven of onder?
Ik bedoel de richting van de pci-e Lane en plaats... als ze het aan de onderkant hadden geplaatst kon het in veel meer cases
Het zijn ook leuke bordjes om mee te modden lijkt me. Bouw je dit in zo'n oude TV kast, en zie je vervolgens: GPU: GTX 1080 :Y)
Leuk dat men eindelijk bordjes met alternatieven voor de plaatsing van grafische kaarten maakt. Dat opent mogelijkheden als je een klein regulier gaming systeem wilt maken.
Nu nog wat leuke kasten zonder (voor mij) overbodige drive cages :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True