×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Datamining iOS 11 suggereert opnieuw komst lte Apple Watch en iPhone X

Door , 227 reacties, submitter: monojack

Dataminers van 9to5Mac hebben een lading informatie geplaatst die afkomstig is uit de op vrijdag uitgelekte golden master van iOS 11. Deze spreekt wederom van de komst van drie nieuwe iPhones maar ook van een Apple Watch met LTE-connectiviteit en een kleine refresh van de Airpods.

9to5Mac doet uitgebreid verslag van de bevindingen in het uitgelekte besturingssysteem op zijn site. De komst van een Apple Watch 3 met lte-mogelijkheden wordt ditmaal verraden door de aanwezigheid van een screenshot van het Control Center van de wearable. Daarin valt een icoontje te zien dat aangeeft hoe goed het contact is met het mobiele netwerk. Ook is er een cellular toggle te vinden in de Control Center. De formfactor van de wearable zou hetzelfde blijven, waardoor horlogebandjes van vorige generaties bruikbaar blijven. Ook is een afbeelding van het mogelijke nieuwe ontwerp opgegraven.

De iPhone X, het nieuwe toestel met een nagenoeg randloos oledscherm en zonder fysieke knoppen aan de voorkant, wordt ook in deze lekken genoemd. Het scherm zou een True Tone Display worden, wat nu al in de iPad Pro zit en aan automatische witbalansafstelling kan doen om kleurechtheid te verbeteren. De resolutie van het scherm zou 1125 bij 2436 worden, veel hoger dan bijvoorbeeld de 750 bij 1334 pixels van de huidige iPhone 7.

Omdat de iPhone X geen fysieke home-knop meer zou hebben aan de voorkant, wordt extra functionaliteit toebedeeld aan de power-knop aan de zijkant. Zo zouden gebruikers met een dubbelklik op de knop naar Apple Pay gaan en een langere klik zou Siri oproepen. De functies van de knop zouden ook naar eigen voorkeuren ingesteld kunnen worden.

Op het gebied van de AirPods wordt een kleine aanpassing gedaan. Het led-lampje dat aangeeft of de draadloze oortjes aan het laden zijn, wordt verplaatst van de binnenkant naar de buitenkant van het doosje, zodat gebruiker deze niet hoeven te openen om te kijken of ze aan het laden zijn.

Tot slot introduceert iOS 11 nieuwe opties als het gaat om foto's en video's maken. De software spreekt van een functie genaamd Portrait Lighting, die modi als contour light, natural light, stage light en studio light heeft. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dit aanpassingen aan het licht van de cameraflitser die voor meer opties bij het foto's maken moeten zorgen. Op videogebied worden opties voor 1080p/240fps, 4k/24fps en 4k/60fps toegevoegd.

Apple presenteert op dinsdag zijn nieuwe producten. In de uitnodiging licht Apple niet eens het tipje van de sluier, dus het zal nog moeten blijken wat er van de geruchten in de aanloop naar het evenement allemaal waar is en wat niet.

Door Mark Hendrikman

Freelancer

10-09-2017 • 11:25

227 Linkedin Google+

Submitter: monojack

Reacties (227)

Wijzig sortering
Met 100+ games die ik gekocht heb vind ik dit toch een update die heel problematisch is voor de game liefhebbers op de ipad. Veel games waaronder echt grote namens als X-Com, Baldur's Gate, veel games van Slitherine zitten op 32 bit en gaan nog niet en de meesten waarschijnlijk nooit over naar 64 bit.

Apple heeft met ios 11 ervoor gezorgd dat je geen 32bit apps meer kan openen, ze zijn ook nog eens uit de playstore gehaald straks.

Ik heb toch echt honderden euro's aan die games betaald, velen zijn wel 15+ euro per stuk. Er is nergens een kloppende lijst te vinden met games die niet meer werken, Apple laat het nog steeds niet zien in de appstore en blijft ze verkopen en over een paar weken is ios 11 er. Wat is dat nu voor raar beleid. Ik wil graag mijn games blijven spelen, valt me echt tegen van Apple terwijl ik wel graag die producten gebruik, maar dit? Veel game ontwikkelaars hebben het geld niet meer om de apps te updaten of het is praktisch onmogelijk, dit had ook anders gekund.
Euh is dat Apple zijn probleem nee, dat is de ontwikkelaar zijn probleem. En realistisch gezien als je 15+ euro per stuk per game hebt betaalt met duizenden andere, waar is dan de financiële reserve van die ontwikkelaar heen om de app niet even naar 64-bit te zetten.

Je kan in je devices prima zien welke apps wel of niet meer gaan werken, mailtje naar de ontwikkelaar zou in principe al een mooie start zijn als je je 15+ euro apps wil blijven gebruiken.

Overigens hoef je niet te updaten he naar iOS 11, tis niet mandatory, je mag gewoon op 10 blijven.
Nee, het is de consument zijn probleem: hij/zij kan zijn/haar spelletjes niet meer spelen.
Dus Apple moet bij deze update zeer duidelijk aangeven bij het updaten welke geïnstalleerde app's het niet meer zullen doen, dat is zeer belangrijk.
En eventueel de update kunnen terugdraaien.
Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Een leverancier van brood ingrediënten gaat toch ook niet zeggen dat bij Bakker "A" het brood niet zo lekker is.
Je koopt software van een ontwikkelaar, daar moet je zijn. Als je te maken hebt met een tweederangs bedrijfje wat niet meegaat met vernieuwing is het de moeite niet waard om daar in te investeren.

Bovendien kan je ook nog kiezen om een oude iPhone te gebruiken voor de apps :). Ik heb hier ook nog een oude playstation staan aangezien de nieuwe playstation geen oude games kunnen afspelen.
Tja daar biedt Windows dan meer keuze in ;)
Ipv verplichten voor elke app/programma een dedicated PC/telefoon te kopen kan het allemaal in 1 systeem, juist iets wat je van Apple zou verwachten lijkt me.
Maar dat is de prijs voor het gemak van Apple producten :)
Het eindeloos ondersteunen van programmatuur is ook niet in alle gevallen de beste oplossing. Voor beide valt wat te zeggen.
Ja want daar werkt de compatibiliteitsmodus ook altijd. Nee dus. Sommige 32-bit applicaties falen ook keihard op 64-bit windows.
Apps die ik op m'n iPhone koop zijn ook direct te gebruiken op m'n iPad, Apple tv en Apple watch.
Dat doen ze al... Als je de app opent krijg je een waarschuwing en onder instellingen kan je een lijst van apps bekijken waarvan de luie ontwikkelaars de boel nog niet gefixt hebben.

Het is wel degelijk een probleem van zeer slechte devs, het omzetten naar 64Bit is namelijk kinderspel.
Ook jouw eigen verantwoordelijkheid;
Jij weet dat deze dag eraan komt..
Nou op Windows kan ik nog mijn 12 jaar oude spellen spelen, dus verwachten ook andere dat het zo blijft.
Ik ken ook genoeg oude windows spellen die helemaal niet meer draaien.
Je bent gewoon afhankelijk van de ontwikkelaars net als met al die printers/scanners ect.
Je hebt compatibiliteits modus om die nog te kunnen spelen.
En printers werken nog prima op vista w7 w8 en w10 hoor.
Die van jou misschien.....

En compatibiliteits mode werkt vaak ook niet.
Compatibiliteits modus is geen garantie dat het werkt.

Sterker nog het is eerder een garantie dat het niet werkt.
Compatibiliteits modus is niet een magische trucje dat er op een wonderbaarlijke manier voor zorgt dat de game ineens draait zoals die zou doen op de oorspronkelijke platform.

Als je ouder bent dan 25-30 dan heb je het tijdperk van Windows 95-ME misschien nog meegemaakt.

Zelfs met een verse Windows installatie en nieuwste drivers en updates kon je nog compatibility issues tegenkomen, laat staan als je dat dus in compatibility modus wilt gaan draaien.
Voldoende games die zelfs met die functie niet werken..
Nee dat werkt allemaal niet.
Op den duur is de rek eruit en gaan de ontwikkelaar niet alles blijven ondersteunen en gelijk hebben ze.
Nee dat zeg ik helemaal.
Ik geef niemand de schuld, dit is gewoon hoe ontwikkeling eenmaal werkt en soms is het nodig dat het oude ruimte moet maken voor het nieuwe.
Je kan anders op dezelfde bak wel verschillende Windows versies installeren om toch wel al je games te kunnen spelen (of virtualiseren). Ach ja, het niet kunnen garanderen dat App X morgen nog werkt of beschikbaar is voor je iPhone of iPad is gewoon eigen aan een gesloten ecosysteem. Dat weet je op voorhand als je voor Apple kiest.
Dan heb jij Windows 10 in 32bit draaien met minder dan 4gb ram. Anders werken 32bit games niet. Of de game moest aangepast zijn op 64-bit of in een emulator draaien.

Laar goed. Ik denk dag Apple met de Iphone X nog wel wat interessante usability features zal verwerken. Zeker nu de home button voor goed weg is. Al zijn speciale knopjes aan te zijkant toevoegen altijd lastig voor hoesjesbouwers, zeker als het meer is dan een simpel knopje maar een finger print reader + mini trackpad.

Iedereen hoopt natuurlijk ook op usb-c charging al is dat waarschijnlijk buiten het winstoogmerk van Apple gerekend want voor elke kabel die je wil koppelen met de iphone betaal je als producent licenties, zeker als het data + opladen is.

Mss vinden ze wel één of ander quickcharge protocol uit waar je via licenties alsnog de snellaadfactie mag activeren en krijgen we toch nog usb-c.
Dan heb jij Windows 10 in 32bit draaien met minder dan 4gb ram. Anders werken 32bit games niet. Of de game moest aangepast zijn op 64-bit of in een emulator draaien.
Waar haal je dat vandaan? zo'n beetje elke game is nog 32 bit en draait prima op een x64 installatie van Windows 10

Windows 10 bit kan niet alleen puur 64 bit apps draaien hoor, het draait vrolijk 32 en 64 bit apps, als je lager als dat gaat heb je inderdaad een emulator nodig
Nou, bij ons gaat dat niet zo goed.
(Win 10 64bit i7-3770k 16Gb ram) Er zijn heel wat games die niet lekker lopen, zelfs niet in als je Windows compatibiliteits modus gebruikt.
Op korte termijn plus punt maar houd ook innovatie tegen waar je hardware zwaar van legacy kan afwijken.
X86-64 is mooi het 32bit compatible maar je zit dan vast om ouwe manier te extenden. In plaats van nieuwe architectuur en instructe set die vooruit strevender is bijvoorbeeld IA64.
Denk dat het preferentie is. Veel legacy code kan het CON zijn. Maar wat 64bit brengt grotere en zwaardere apps met grotere mem footprint dus voor andere een PRO.
Mijn legacy gebruik valt mee en game niet op mijn gadgets . Gamen is een PS4 & PC
Mac & AppleTV lijken mij wel wat interresantter voor gamen.
Je gamed niet bedoel je?
Anders vind ik het wel erg dom om je gekochte spelen weg te gooien...
speel jij 12 jaar oude games? Ik game en heb ook wel redelijk wat games gekocht op iOS die niet meer zullen werken maar het is nu niet dat ik die games echt ooit nog zou spelen.
Dus als ik dat wil mag dat niet?
Dus volgens Apple heb je niks te zeggen over jou gekochte games en moeten andere het dus accepteren?
Dat heeft toch niks met Apple te maken? Dat is de ontwikkelaar zijn schuld. Aks ontwikkelaars ze niet willen updaten tja dan heb je gewoon pech. Je moet niet updaten, je kan het.
Het is toch apple de schuld die alles veranderd.
Spel deed het nog prima toen die uitkwam maar nu komt Apple aan en gaat die dingen veranderen.
Kan je toch niet de schuld geven aan de ontwikkelaar.
De ontwikkelaar is hier de boosdoener hoor.

Die kan makkelijk een 64 bit versie maken die ze je gratis kunnen geven als klant maar doen ze niet omdat ze het liever verkopen.

En je hoeft niet te updaten naar iOS11.
Je kan makkelijk 64bit versie maken?!??!? Dan zou ik als ik jou was naar die bedrijven gaan en jou programmeer skills laten zien!!!

En op iOS 10 blijven is ook niet echt een optie sinds over 2 jaar niks meer kan installeren omdat je iOS 11 moet hebben..
voor 64 bit programmeren is echt niet moeilijker dan 32 bit. Al mijn apps zijn standaard in 64 bit en de apps die wij op t werk schrijven zijn ook standaard 64 bit. Het is geen rocketscience.... Bedrijven die hun apps nu niet meer 64bit maken zijn of lui of willen niet teveel betalen. Di heeft niks met Apple te Maken

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 10 september 2017 14:30]

Oh dan zullen al die Playstation en Xbox ontwikkelaars wel de handdoek in de ring gooien want die moeten nu zelfs 1 spel voor 2 verschillende consoles maken.

Onmogelijk natuurlijk, gewoonweg onmogelijk.

Want je breekt er een paar natuurwetten ermee...

En ook ports van de console naar de PC en andersom zijn geheel onmogelijk want die gebruiken zoals bij de Xbox 360 een RISC architectuur, onmogelijk gewoon.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 10 september 2017 14:59]

De xbox scorpio (net als de one) is technische gezien een pc met amd gpu (polaris) en cpu (jaguar), en is backwards compatible met o.a. de xbox 360 en draait... onderliggend windows.
Maar het punt is niet of de applicaties kun emuleren (wat hier het geval is) maar daadwerkelijk software omzetten naar 64bit variant. Mogelijk komt er inderdaad een emulator in ios11 voor 32bit applicaties of komt er een 32bit emu in de store. Ik snap dat er vooruitgang moet zijn, ik snap ook de woede van de achterblijvers maar er is best een oplossing voor.
Ik noem juist specifiek de Xbox 360 omdat die een RISC CPU had waarvan de games alsnog werden geport naar de PC.

Sterker nog de developers ontwikkelden destijds hetzelfde spel voor de Xbox 360 met RISC AMD Radeon GPU en Windows NT kernel, voor de Playstation 3 met Cell CPU en Nvidia GPU en Linux, voor de Wii met RISC CPU AMD GPU en Nintendo OS en voor de PC met DirectX.

Veel spellen kwamen uit voor al deze platformen tegelijk.

En dat kon allemaal.

Het is geen emulatie maar gewoon porten van de games, niemand had het ook over emulatie.

Bovendien zijn de Xbox One en Playstation 4 hoe anders ze ook zijn 2 verschillende systemen met verschillende operating systems dus games moeten ook daar geport worden.

Ik heb het hier niet over emulatie van Xbox op een andere generatie Xbox maar games van Sony, Nintendo en Microsoft die op elkaars plarformen uitkomen.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 10 september 2017 16:38]

Het kan ook allemaal, maar het kost (veel) tijd geld en middelen, het is niet simpel of makkelijk, voor een game heb je veel zaken al als b.v. resources (modellen txtures, geluiden etc) maar om de engine van 32 naar 64 te maken komt veel meer bij kijken en betekent ook weer opnieuw testen etc.
In de xbox360 en ps cell tijdperk had je gewoon games die wel of niet gepoort werden omdat er een tweede/derde team aan de slag moest voor de andere architectuur (of ze maakten gebruik van een bestaande engine die cross platform was). Nu is alles gemaakt voor de ps4/xbox en word gewoon standaard ook op pc verkocht (exclusives/system sellers buiten beschouwing gelaten) want een poort is technisch gezien exact het zelfde onder de huid wat voorheen niet het geval was.
Als jij een game of app hebt die nu nog nauwelijks verkocht wordt is het niet rendabel om nog steeds geld en moeite uit te geven aan het aanpassen van deze app en begrijp ik het ook wel, maar als je app een paar jaar oud is ..
Ja maar voor de PS4 en Xbox One word nog steeds apart geprogrammeerd omdat ze draaien op 2 verschillende besuringssystemen en ondanks dezelfde CPU toch een andere verdeling van geheugen hebben.

De PS4 draait zelfs op OpenGL en daar komt bij kijken dat er nu dus ook rekening gehouden moet worden met de PS4 Pro eb de gewone PS4, plus nog een hele hoop andere zaken die komen kijken bij de PC versie.

En als je kijkt naar het geld dat omgaat in die industrie en de hoeveelheid games die op de verschillende platformen uitkomen is het blijkbaar niet zo moeilijk.

En daarnaast heb je dus ook soms een port voor de App store of de Nintendo.
Dat is meestal echt niet moeilijk. Als je netjes geprogrammeerd hebt zou het zelfs zo maar kunnen zijn dat je helemaal geen code hoeft aan te passen, alleen maar opnieuw bouwen, en dat is een instelling aanpassen en een druk op de knop.

(Zelf vaak genoeg gedaan)

[Reactie gewijzigd door gjmi op 10 september 2017 19:29]

Ow damn.. heb windows XP.. kan daar de nieuwste games NIET op spelen... zie je nu dat jouw opmerking niet klopt?
Dan dual boot je W7-W10. De keuze om al je games op PC te kunnen spelen is er gewoon.
"Die kan makkelijk een 64 bit versie maken die ze je gratis kunnen geven als klant "

Daar klopt niks want vaak moeten ze ook de code helemaal vernieuwen/aanpassen op basis van vernieuwde libraries/api's. Waarom uren werk besteden aan iets wat niks meer oplevert?
Nou, dat helemaal vernieuwen/aanpassen is wel overdreven.

En waarom uren werk besteden? Wel eens van service geboord? Als je in de toekomst nog meer wilt verkopen, dan verkoop je beter als je een goede naam hebt.
Service betekend niet oneindige updates/ondersteuning.
Je ziet Sony ook geen walkmans meer verkopen omwille van cassettebandjes, voor de zogenaamde service.
Dan praat je ook over een heel andere tijdlijn en investering. En het is dan andersom: cassette bandjes blijven maken omwille van de walkman.

Een fabriek tientallen jaren laten bestaan, of eenmalig je software aanpassen. Dat is ook een verschil. Geen goede vergelijking vind ik.
Hoe weet je dat het niks oplevert?

Misschien is er veel vraag naar?

En je geeft het dan gratis aan de klanten die het al gekocht hebben.

Mensen spelen zelfs nog steeds games van het 8 bit tijdperk, blijkbaar is er animo voor.
"Misschien is er veel vraag naar?

En je geeft het dan gratis aan de klanten die het al gekocht hebben."

Misschien leuk voor vrijwilligers werk maar ik denk dat de gemiddelde baas er anders over denkt.
Nee, dat heet VOORUITGANG.. toen het van DOS over ging naar een GUI was er denk ik ook gekakel.. en denk eens na... veel laptops worden zelfs standaard zonder DVD drive geleverd en de ontwikkelaar heeft sinds 2013 de tijd gekregen van Apple, via het dev portal op Apple kan je zelfs hulp krijgen zonder extra kosten.
Tja en toch kan ik nog mijn games uit het DOS tijdperk spelen op W10 m.b.v DOSBOX. Wij zegt er dat vooruitgang niet kan met behoud van backwards compatibility?
Dosbox is weer niet van Microsoft en je kan ook tever gaan qua backwards compatibility... om 32Bit apps te kunnen laten draaien moet je dan desnoods een emulator inbouwen en dat kan weer ten koste gaan van je accu duurte, dus dat je korter met 1 accu lading kan doen.
Daarnaast is het nergens voor nodig om 32 Bit OS te blijven ondersteunen, het is een schande dat Microsoft nog steeds met een 32 Bits versie werkt.
Om 32Bit apps te kunnen laten draaien moet je dan desnoods een emulator inbouwen en dat kan weer ten koste gaan van je accu duurte, dus dat je korter met 1 accu lading kan doen.
Waarom? De emulator kan toch pas opstarten wanneer de 32bit app gestart wordt? Dat hoeft, in geval van een game, toch niet op startup? De enige nadelen aan het behoud van ondersteuning zijn dat Apple zelf wat moeite moet doen en de extra opslag die vereist is voor de 32bit dependencies (als optie kunnen die pas binnengehaald worden op moment dat er een 32bit app uit de store gehaald wordt, met duidelijke vermelding).

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 11 september 2017 12:12]

Betekend ook meer kans op lekken.. en hoezo moet je 32 Bit tot in 2017 nog ondersteunen?
Kan toch allemaal lekker in een sandbox of jail? Niks lekken. Tja, waarom zouden ontwikkelaars zitten te popelen om hun 32-bit app naar 64-bit om te zetten? Wat is het technisch voordeel voor hun, voor de gebruikers? Iedereen zit hier maar te blaten dat 64-bit moet, maar tenzij je app meer dan 4GB aanspreekt (en qua security is er zeker ook een voordeel, maar splits dit van je x64 layer en dit voordeelt valt al weer weg), waarom dan die moeite doen? We hebben het hier over games waar jaren aan gewerkt geweest is en geport zijn naar iOS, niet een 1-2¤ native spelletje van de laatste 5 jaar. Op Windows kan emulatie van 32-bit zonder in te boeten op vlak van performantie, waarom kan iOS het dan niet?
Ga jij werkelijk een systeemkast vergelijken met een telefoon?
Het zal extra van de accu vragen om 32 Bit te emuleren en een 64 Bit OS is niet alleen stukken sneller, maar ook VEEL veiliger.
Nogmaals; Sinds 2013 heeft Apple iedereen hiervoor gewaarschuwd...
De iPhone is al jaren krachtiger dan een systeemkast van 8 jaar geleden die 32-bit wel kan emuleren. Zoals ik zei, melding bij de installatie v/d 32-bit app dat het draaien van de app nadelige gevolgen voor de batterij kan hebben. Prachtig toch, heb je nog de keuze om je betaald spel te blijven spelen, desnoods aan de charger? Maar ja, keuze hebben, precies moeilijk om uitgelegd te krijgen aan Apple fans. En ja, Apple heeft sinds 2013 zitten waarschuwen. Wat heeft de gebruiker daar aan??
Hoe wil jij dat qua stabiliteit, accu en veiligheid op een hoog niveau tillen?
Als het aan jouw ligt, hadden wij geen auto's maar paard en wagen..
Hoe wil jij dat qua stabiliteit, accu en veiligheid op een hoog niveau tillen?
Als het aan jouw ligt, hadden wij geen auto's maar paard en wagen..
Laatste commentaar die ik hierop geef. Aangezien iOS nu al ver een decennialang ondersteuning heeft voor 32-bit apps, wil je beweren dat iOS al die tijd onstabiel en onveilig was, met accuproblemen? En als het ze niet lukt kunnen ze toch even aan Googl of Microsoft gaan vragen hoe het hun wel lukt? Die ondersteuning van 32-bit apps behouden is echt een non-issue. Lees je wat meer in over 32-bit vs 64-bit i.p.v zo'n idiote vergelijking te maken met paard en kar. Doei
Het is bewezen dat 32 Bit OS'en vele malen onveiliger zijn dan 64 Bit OS'en.
Je bent 4 jaar lang gewaarschuwd geweest.. eens is het GENOEG.
want nu kan je niet 32 en 64 bit gebruiken? ze kunnen het laten zoals het is maar apple wil het veranderen. en ontwikkelaars moeten volgen en apple gebruikers hebben niks te zeggen over hun eigen gekochte spellen.
Het kan beter en daarom moet 32 bit verdwijnen. En natuurlijk moeten ontwikkelaars volgen. Hebben ze geld gekregen van je voor het spel? Wel dan zouden op het minste het respect kunnen tonen hun spel up te daten maar dat hebben ze niet. Richting Apple wijzen is echt wel heel belachelijk vermits ze de ontwikkelaars tijd genoeg hebben gegeven om over te stappen op 64bit. Als jij liever met een gatenkaas van een OS werkt omdat je niet ondersteunde software wil draaien dan moet je niet bij Apple zijn. Voor een bullshit ervaring zijn er genoeg andere OSen
Dus omdat de ontwikkelaars hun games niet willen updaten moet iedereen met een iPhone met een verouderd en minder veilig OS blijven rondlopen omdat jij en een paar anderen hun spelletje zouden kunnen blijven spelen? Natuurlijk is dat de schuld van de ontwikkelaars en niet van Apple. Apple kan niet ter plaatse blijven trappelen omdat een paar ontwikkelaars niet meer bestaan of geen interesse meer hebben in hun oude projecten.
Idd ze zouden een beetje moeite mogen doen voor de klanten die in hun ecosysteem geïnvesteerd hebben. Wie zegt dat ze door 32bit apps te blijven ondersteunen met een verouderd en minder veilig OS blijven zitten? Al die 32bit troep kan toch gewoon in een sandbox/jail? Maar ja, dan moet Apple zelf aan het werk..
De ontwikkelaars zouden beter wat meer moeite doen voor de klanten die in hun games hebben geïnvesteerd. Iets wat Apple dus wel doet door hun ecosysteem te doen evolueren. Als je als ontwikkelaar kiest voor het Apple model en de centjes die daarbij komen weet je dat je je apps moeten laten mee evolueren anders zet je je klanten gewoon in het zak.
De ontwikkelaars bestaan niet meer of het is gewoon niet de moeite om over te zetten. Je mag de cijfers opzoeken, maar ik laat het je nu al weten, spellen verkopen voor het overgrote gedeelte bij launch! Dan nog, de meeste 32-bit games zijn duurdere ports van PC games, waar jaren werk in gekropen is, naar iOS en niet de 1-2¤ mobiele spelletjes die door 3 man in elkaar geknutseld zijn. Als jij denkt dat die zomaar omgezet kunnen worden naar 64-bit.. en voor welk voordeel? Ik wacht wel even tot één van jullie mij kan overtuigen waarom die absoluut allemaal naar 64-bit moeten.
Verouderd en minder veilig OS? Is een OS met 32-bit ondersteuning nu niet wat er op je iPhone draait mss? 8)7
Apple heeft sinds 2013 iedereen gewaarschuwd.. zowel de ontwikkelaars als de gebruikers....
Ja en er zijn ontwikkelaars die niet langer bestaan of de middelen hebben om de omzetting te doen. Dan maar pech als gebruiker?
Ja, dan heb je inderdaad peg gehad.. anders gaat men blaten over het aantal lekken.. en nogmaals;
Sinds 2013 is Apple 100% bereid om te helpen om apps om te zetten naar een 64 Bit versie.
Galactic civ 2, oblivion, guild wars (rond 2006), of ouder: Monkey Island x, spacequest X, indy fate of atlantis, fallout 2, theme x (hospital), Dungeon Keeper, ufo nme unknown & terror from the deep, civ X, colonization, transport tycoon ik kan door blijven gaan.
Genoeg games die echt wel de moeite waard zijn om vandaag de dag te spelen en dat zeg ik niet omdat ik nostalgische gevoelens naar die games heb.
De gameplay blijft voor volwassenen ook gewoon aantrekkelijk, graphics veranderen maar gameplay ideeën blijven gewoon goed en stuk voor stuk games uitstekend voor kinderen van nu. De meeste titels hebben relatief weinig geweld (Xcom heeft wel geweld) geen onnodige seksualiteit/seksisme (seks sells) er is eigen inzet vereist om de game goed te kunnen spelen en ze leren dingen ipv schieten, grinden meer schieten en geld uitgeven om betere dingetjes te krijgen (nieuw hoedje voor je personage) waar je eigenlijk niks aan hebt. (goh wat lijkt dat veel op onze maatschappij :+ ) Dus ik ben wel blij dat het gewoon mogelijk blijft op Windows (soms met dosbox) en kan de woede begrijpen van iemand die zijn games niet kan spelen bij een update naar andere versie van een OS.
M'n jongen:

Rollercoaster Tycoon,
AoE II,
StarCraft 1

Allemaal ouder dan 12 jaar en worden allemaal nog ziek vaak gespeeld hoor ;)
Maar dat is echt een niche markt
Ik heb onlangs Roller coaster tycoon 1 EINDELIJK voor de eerst keer uitgespeeld, en ik was héél blij dat dit nog werkte op WIN10.
Akkoord, dit is maar een fractie van de game's dat ik speel, maar soms wil ik gewoon terug een oud spel spelen...
Captain Comic bijvoorbeeld staat nog op m'n to do lijstje, nog nooit uitgespeeld (was vééél te jong daarvoor) waar zal ooit gebeuren ^^
Waarom zegt iedereen toch "games" in plaats van "spellen" of "spelletjes"
Games herspeel ik niet. Of het is binnen dat jaar of half jaar dat ik soms iets herspeel of het is unieke game. Zoals true milsim Arma dat zou ik wel nog na jaar na spelen.
Probleem is meer dat er heel veel nieuwe games uitkomen maar tijdgebrek zelfs niet aan spelen toe komt.
En met online shooters die veel tijd naar zich toe trekken . Totaal niet in retro gamen ben en meer gericht op de grotere titels.

Tja als pure 64bit platform je bulk legecy 32 bit niet ondersteund dan is upgrade de innovatie niet voor jouw. Ik heb geen probleem om mijn smartphone voor 5 jaar of langer te gebruiken. Er komt een tijd dat gross van de apps er geen 32bit van komt en 64bit exclusive worden. Dat kan over lange tijd zijn maar ik zou dan gewoon mijn ouwe smartphone blijven gebruiken. Ik heb 2 jarig contract dus nieuwe iPhone van 2020 zal voor mij pas interresant zijn.
Ik heb ouwe pebble dus de nieuwe smartwatch trekt mij eerder.
En AppleTV 4K spreekt mij wel aan. 2017 geeft mogelijk SoC met meer kracht voor wat games
Apple geeft al zeer duidelijk aan dat je apps niet meer werken in ios11, bij elke app die je start. In het menu is een overzicht van alle apps met een button om met de ontwikkelaar contact op te nemen.
Daarnaast voert Apple een lang beleid om apps 64 bit te krijgen, de afgelopen jaren al.
Het wordt een keer tijd dat de stap gemaakt moet worden, anders blijf je zoals Windows. Half om half.
Dat is wel goed inderdaad als ze dat nu al laten zien per app.
En voor de zekerheid voor het updaten nog even een waarschuwing, dan moet het duidelijk zijn.
Dan kan iemand niet meer zeggen dat hij/zij het niet wist dat bepaalde apps niet meer zouden werken.
Dus Apple moet bij deze update zeer duidelijk aangeven bij het updaten welke geïnstalleerde app's het niet meer zullen doen, dat is zeer belangrijk.
OS-X waarschuwt je ieder paar weken bij het starten van een App dat die App het niet meer zal doen met iOS 11 en dat je de ontwikkelaar om een update moet vragen. En dat doet het al maanden.

Misschien moet je de popup eens lezen in plaats van direct wegklikken?
Ik speel sowieso geen spelletjes op de telefoon
Je denkt nu toch niet dat de verkoop van een game voor een bedrijf pure winst is? Wat denk je dat een bedrijf heeft moeten steken in de ontwikkeling ervan? Hoe zou men die kosten moeten recupereren denk je? Het is ook niet zo simpel als 1 dev enkele uurtjes te geven en je hebt een 64bit versie beet. Daar komt vaak net wat meer werk bij kijken.

En dat terwijl de titels die vandaag nog 32bit zijn helemaal geen recente titels zijn. Vele uitgevers van dat soort software bestaan niet meer of hebben al jaren niets meer gedaan met dat stukje software. En dan zou je opeens weer tijd moeten gaan investeren in een product dat je al enkele jaren zo goed als geen inkomsten meer oplvered?
ik moet vermoedelijk van mijn werkgever updaten (heb een ipad van het werk en zit met mobile iron die versies en updates vaak checkt). Ok, ik kan een eigen ipad kopen, maar had er al 3 gekocht (1 voor mijn vrouw en 1 voor elk van mijn kinderen). Dus tja, 400+ euro investeren om een paar games te spelen, dat is ook wat veel van het goede en dan heb ik 2 ipads (1 van het werk en 1 prive voor games). Dat gaat me ook wat ver. Ik baal er gewoon van...
Dan update je die van je vrouw niet en installeer je daar de games op probleem solved
Euh is dat Apple zijn probleem nee, dat is de ontwikkelaar zijn probleem...
Ja, dat is ook het probleem van Apple. Apple doet het relatief goed voor het aanbieden van een platform aan de ontwikkelaars en een goede store met veel goede content voor de gebruikers. Een van de redenen dat dit goed werkt is dat er weinig fragmentatie is. De grote meerderheid van de gebruikers zit op de nieuwste OS versie waardoor er veel compatibiliteit is. Als er ontwikkelaars afhaken en enkel content verkopen voor het "oude" platform en niet meer meegaan met het nieuwe platform begint het voor Apple ook af te brokkelen. Als de mensen dan ook niet meer meegaan naar de nieuwste versie, dan geraken security updates niet meer op tijd bij de klant, hebben de klanten geen toegang meer tot alle apps, ... (en in het einde) minder omzet voor Apple.

Dus ja, de problemen van de ontwikkelaars zijn by-proxy ook de problemen van Apple.
Ik heb toch echt honderden euro's aan die games betaald, velen zijn wel 15+ euro per stuk. Er is nergens een kloppende lijst te vinden met games die niet meer werken, Apple laat het nog steeds niet zien in de appstore
Voor je geinstalleerde games kun je in Settings -> General -> About -> Applications (of de Nederlandstalige equivalenten) kijken. Dan zie je welke het wel en niet doen.
Veel games waaronder echt grote namens als X-Com, Baldur's Gate, veel games van Slitherine zitten op 32 bit en gaan nog niet en de meesten waarschijnlijk nooit over naar 64 bit.
Veel game ontwikkelaars hebben het geld niet meer om de apps te updaten of het is praktisch onmogelijk
Voor de grote games zou ik toch echt de bal bij de ontwikkelaars neerleggen. Zo complex is de overgang naar 64-bit ook weer niet.

Voor de kleine ontwikkelaars is het vervelend.* Ik raak ook wat kleine appjes kwijt. Aan de andere kant, bij iedere iOS-update waren er wel wat apps die compatibiliteitsissues hadden, of gewoon niet meer werkten. Deze keer is de bit-rot wat heftiger, maar iedere ontwikkelaar heeft sinds 2013 de kans gehad om een versie voor 64-bit te gaan compileren. Dat is 4 jaar overgangstijd, waarvan de laatste 2 jaar het verplicht was om 64-bit te leveren. Dus ook wat dat betreft, dat is echt een keuze van een ontwikkelaar om te stoppen met support, niet zozeer een onverwachte of geforceerde zet van Apple.

*Overigens heb ik het afgelopen jaar een aantal developers van die kleine apps gemaild. Een aantal reageerden erg positief en hebben hun app in de afgelopen maanden bijgewerkt, anderen gaven aan dat er gewoon domweg te weinig interesse in hun app was voor hun om nog tijd in te steken.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 september 2017 12:05]

Ik zal er ook eens wat mailtjes uit gaan doen, goed idee, thanks.

Voor Slitherine is de overgang lastig, ik heb wel een verklaring gelezen, maar die ging boven mijn pet (ben ook geen programmeur, maar docent en niet op een ict gericht vak).
Ik ken de settings - general - applications methode, maar heb het nadeel dat ik meer apps heb dan op mijn 64GB ipad passen, heb wel een redelijk overzicht nu en het is nogal heftig. X-com komt wel met een update, maar pas over een tijd, vele anderen niet en dat zijn toch goede strategie games die ik nog wil spelen (koop geregeld meer dan ik kan spelen, irritant ook dat je moet werken in het leven om een boterham te verdienen, voor gamen te weinig tijd helaas).

Maar blijf het jammer vinden dat het niet zoals Microsoft het doet kan worden opgelost, op mijn 64 bit Windows 10 werken de oude games nog en dankzij good old games heb ik de parels uit een ver verleden ook nog werkende. Wellicht is het te lastig om op een ipad beide aan te bieden, maar ik probeer de update uit te stellen. Nadeel daarbij is vast dat mijn werkgever straks verplicht dat ik IOS 11 erop zet vanwege de beveiliging van de werkapp's en dan raak ik dus games kwijt (of ik verwijder het beheer van mijn werkgever van mijn werk ipad, maarja, mijn eigen ipads hebben de kinderen gekregen, dus dat wordt 400+ euro lappen of maar slikken. Toch jammer, wiens schuld het ook is.
Ernstig sneu voor je dat je te weing tijd in spelletjes spelen kan steken.
Of... get a life jemig
Wat zit jij te blaten?
Het is al meerdere jaren UITGESTELD.. de verplichting voor 64Bits ondersteuning.
Via de volgende link kan je zien welke apps op jouw iDevice nog 32 Bits zijn;
https://www.iculture.nl/t...biliteit-ios-controleren/
Fatsoensnormen, wat was dat ook alweer Sammiejj?
Dus Apple moet maar stoppen met updaten dan maar?
Je kan immers niet op 32 Bit blijven werken en een emulatie inbouwen zal ALTIJD ten kosten gaan van de accu duurte.. dus dat je minder lang met 1 accu lading kan doen.
Je kunt ook niet upgraden naar iOS11 natuurlijk. Dan blijft alles werken.

Verder is mijn mijn inziens onzin om dit bij Apple neer te leggen, developers worden er al sinds 2013 op voorbereid dat apps ontwikkeld moeten worden om 64 bit te ondersteunen, de meeste developers doen dit netjes (draaien nu 32bit op 32bit iOS devices en 64op64) maar als je dan als developer na ruim vier jaar nog steeds geen update hebt uitgebracht dan ga je idd je users teleurstellen.

Edit: Even naar Xcom gegaan op een iPad met iOS11. Daar staat juist wel bij dat de developer de game moet updaten voor hij werkt op iOS11. Xcom is echter al twee jaar niet geupdate dus dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren. Net zoals de andere 2K games matig ondersteund worden op iOS zie ik.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 10 september 2017 12:10]

En welke games zouden dan niet meer werken?
Hoe dan ook, vind ik, dat de fout bij de ontwikkelaars ligt. Het is niet zo vreemd dat iedereen naar 64bit moet, dat heet vooruitgang.
Update naar alleen IOS 64bit is al lang geleden aangekondigd. DIt betekend dat iedereen ruimschoots de tijd heeft gehad om zijn/haar app te updaten. Ik draai op IOS 11 en werkelijk geen enkel app/game geeft een probleem. Als je honderden game hebt gekocht van 15 euro per stuk (zijn er zoveel?), dan zullen ze ongetwijfeld geüpdate zijn naar 64 bit. Is dit niet het geval, dan heb je te maken met slechte software. Het kan niet zo zijn dat Apple stil moet blijven staan omdat een aantal software bedrijven te lui zijn om een fatsoenlijke update te maken.
Ongeveer 20% van mijn games gaat niet naar 64 bit. De meesten waren trouwens tussen de 2 en 5 euro, ik heb dat wat warrig in mijn bericht gezet. Maar er zitten toch wel een dertig tal games tussen die 15+ euro waren en niet overgaan omdat de developer geen tools heeft om het over te zetten (als ik het goed uitleg, Slitherine die vooral hard core tatische strategie en oorlog games maakt heeft dat wel uitgelegd in een forum, maar ik ben geen programmeur en begrijp een stuk van het artikel niet waarin ze tot details uitleggen hoe het zit).
Je krijgt al een jaar de melding in beeld als je een app opstart die niet geoptimaliseerd is voor iOS 11/64 bit.
Wanneer je deze melding niet ziet, zijn de games dus geschikt voor iOS 11.
Aangezien je deze melding lijkt te kennen, kunnen we aannemen dat veel van je games het doen op iOS 11.
Wellicht dat dit je mening over Apple een beetje bij stelt.
Dan update je niet. Het is de taak van de developers van het spel om alles compatible te houden.
en waarom.... upgrade je gewoon niet ? Ja het kan :O
de ipad is van mijn werkgever, als mobile iron of het beheer van mijn werkgever aangeeft dat ik moet updaten omdat ik anders de veiligheid van de werkomgeving in gevaar breng is dat helaas zo. Ik heb ook van de zomer gehad dat mijn wifi uitgeschakeld werd tijdens mijn vakantie op zowel mijn ipad als mijn android telefoon omdat er nog geen updates waren voor het wifi router probleem. Tja, ik kan het beheer verwijderen en ja, ik kan een ipad zelf erbij kopen (maar heb er al 3 prive voor mijn vrouw en 2 kinderen). Dus ik baal er gewoon van.

en ja, de ipad is voor het werk, maar ik mag hem ook prive gebruiken... nou, ik heb denk ik gewoon pech met een aantal games.
Volgens mij werkt het zo dat je software niet koopt zoals een fysiek product maar je koopt een licentie om de software te gebruiken. Bij software krijg je nooit de garantie dat het levenslang op iedere hardware blijft werken. Het is aan de ontwikkelaar hoe lang ze de software blijven ondersteunen. Zelf heb ik ook nog een orginele Age of Empires I voor Windows 9x liggen, die werkt ondertussen ook al lang niet meer. Daar hoor ik ook niemand meer over. Als je Age of Empires 1 wilt spelen moet je nogmaals 20 euro betalen voor de Windows 10 versie.
Eenmaal betaalde apps kun je in de toekomst ook nog steeds downloaden. En als je in de toekomst iOS 10 draait, kun je die apps nog steeds gebruiken.

Bij het starten van 32-bits apps geeft Apple nu al aan dat ze niet meer werken op toekomstige iOS-versies. Bij Instellingen vind je een overzicht van al je apps die 32-bits zijn.
Dat kan je toch gewoon checken. Settings - General - About - Applications
Daar staan alle 32bit apps.
Na 6 jaar mag Apple wel eens de knoop doorhakken om geen 32bit meer te ondersteunen.
Het is toch echt een keuze geweest om een laptop met 32bit te nemen. Omdat mensen nog 32bit kopen, zal Microsoft het aan blijven bieden.
Ho.. nu moet ik toch echt de duiveltje spelen.. je kan wel een laptop met 3 tot 4GB aan geheugen kopen, alleen is niet altijd duidelijk vermeld welke bits versie van windows erop staat.
Aan het uiterlijk kan je het niet zien.
Je kan in de winkel kijken welke type er op staat, en koop je het via een webshop kan je het vragen en anders koop je het product en stuur je het terug.
Bij producten met een licentie mag een bedrijf retour wijgeren... en raad eens?
Windows werkt met.. jawel.. licenties.
Dat is niet waar, een licentiecode valt buiten die wet. Een product met een licentie niet. Als jij een laptop koopt bij Bol.com en die ziet er toch net wat anders uit dan je dacht of er staat 32bit Windows op ipv 64bit, kan je die laptop terugsturen onder WKOA.
Nee, als hij is geactiveerd niet meer omdat hij dan niet meer door te verkopen is.. zo kan je b.v. Microsoft Office niet retour zenden na aankoop.
Natuurlijk mag de webwinkel dit alsnog accepteren, maar ook weer weigeren of kosten in rekening brengen.
Nee, als hij is geactiveerd niet meer omdat hij dan niet meer door te verkopen is..
Waarom kan de laptop niet meer worden doorverkocht?
.. zo kan je b.v. Microsoft Office niet retour zenden na aankoop.
Omdat dat een licentie code is.

[Reactie gewijzigd door Nogne op 10 september 2017 16:16]

Omdat Microsoft een nieuwe activatie kan bemoeilijken.. vaak genoeg meegemaakt wat mij o.a. heeft weggejaagd.
Hoe kan het de activatie bemoeilijken als de OEM code in de laptop zit? Al zou je een Windows 10 ISO downloaden, kan je de laptop zonder problemen herinstalleren. Je hoeft nog geen eens de licentiecode in te voeren want die haalt Windows uit je laptop
Juist en wie maakt hem dan schoon ;-)?
Dus zonder installatie gezanik van voer je DVD in?
Heb btw vaak genoeg ineens moeten bellen omdat MS weer eens moeilijk deed.
Vergeet btw niet dat voor het schoonmaken etc. de webwinkel deze gelden in rekening mag brengen.. dus krijg jij minder terug en ook kan de webwinkel zeggen dat jij de key gejat kan hebben... want ja.. zelfs BIOS key's kan je uitlezen.
Hoezo heb je een dvd nodig als de herstel patitie al op je HDD/SSD aanwezig is? En een OEM code werkt maar op 1 device en met Windows 10 is dat alleen op het apparaat waarmee het uitgeleverd is.

Dat een webshop kosten in rekening mag brengen is juist. Maar weigeren zeker niet, dat is wat je zei.

Verder apart dat Microsoft moeilijk zal doen, als jij je aan de UELA voorwaarden houdt. Zelf heb ik nog nooit met Microsoft contact op hoeven nemen want mijn activatie is nog nooit uit zichzelf gedeactiveerd. En met een herinstall is Windows 10 bij mij automatisch weer geactiveerd.
Ja dat is een retail licencie.
Een laptop heeft vaak een OS met een OEM licencie.
Groot verschil. Het laptop merk firma heeft dat erop geintalleerd
De gemiddelde persoon weet niet eens wat 32 bit inhoud.

Die kopen gewoon een laptop.

Fabrikanten maken gewoon misbruik van de onwetendheid van de consument en vervolgens vragen ze zich af hoe het nou kan dat mensen computers niet begrijpen.

Kijk als je een virus krijgt in je computer of malware is dat iets waar Microsoft weinig aan kan doen ook al proberen ze het, maar een melding krijgen van "deze programma draait niet op uw OS omdat uw OS 32 bit is" is hetzelfde als een virus voor de gemiddelde consument.

Het legt namelijk een beperking op en creeert verwarring, het is niet zo alsof het Microsoft daadwerkelijk fysiek geld kost zoals bij een monitor fabrikant die een groter scherm levert voor een hogere prijs of een DRAM fabrikant die een hogere capaciteit DRAM module voor een hogere prijs verkoopt omdat er meer chips opzitten.

Microsoft creeert zelf met extra moeite een 32 bits versie.

En vervolgens vraagt men zich af waarom mensen MacOS prefereren...

Goh hoe zou dat nou komen?
Goeie journalistiek, maar toch een beetje jammer ook dat dit soort dingen lekken. Als iemand die Apple spullen doorgaans kan waarderen, is het Apple Event van 12 september toch ook een beetje net zoals met Kerstmis: een stuk minder leuk als je de avond van tevoren je cadeautjes al uitpakt.

Niet dat ik dit jaar op het puntje van mijn stoel zat voor de iPhone - mijn 6S gaat nog makkelijk een jaartje mee - maar vind het toch altijd leuk om alle dingen tegelijk en in context onthuld te krijgen. Het voelt een beetje als spoilers voor Game of Thrones, maar dan voor tech.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 september 2017 11:50]

Ben ik het helemaal met je eens! Het vervelende is, dat je meteen al merkt dat er overal (verschillende platforms) er over Apple word gepraat, je ontkomt er niet aan! Open je de NU.nl app, staat dit nieuws groot bovenaan de tech 'afdeling', zo nu ook op Tweakers.. En toch druk je erop en lees je het, haha!
En dat zal precies de reden zijn van de lekken: Reuring creeeren.
Die tijden zijn voorbij. Ik denk dat we nooit nog een one more thing of een echte verassing zullen zien op een Apple event. Vroeger waren het een paar enthousiastelingen die op zoek gingen naar wat er te gebeuren stond nu is er een echte economie ontstaan rond het uitpluizen van Apple aankondigen.
Vergeet niet dat de Apple TV 4 al meermaals groots op tech en Apple sites werd aangekondigd en deze er vaak naast zaten.
Met de Playstation 4 aanleiding was dat wel gewoon gelukt. ;) Dat was Breaking News op alle vlatkes.
Maar die liet zo lang op zich wachten dat er niet meer continu naar gezocht werd ;)
De iMac Pro was nog enigszins een verrassing, toch?
Veel verassing was er niet vermits alles zoals de vorm ook al uitgelekt was. Het enige dat bij de iMac Pro niet was uitgelekt was een afbeelding maar dat de iMac Pro er aankwam was op zich geen verassing.
Je hebt gelijk maar aann de andere kant weten we zoveel dingen nog niet.

In principe weten we afgezien van de 'notch' eigenlijk nog helemaal niet hoe de iPhone er uit gaat zien.
Misschien een idee voor tweakers.net om lezers een optie te geven om deze nieuws items te filteren.

Ik vind het zelf niet zo'n groot probleem maar ik begrijp je punt heel goed. Leaks zijn vaak niet eens heel leuk maar het brengt een conversatie en daarmee de hype opgang. Hoort bij ons tweakers cultuurtje eigenlijk.
Niet lezen ? Simpel toch?
Dit is geen goede journalistiek, maar betreft een bewust lek van een Apple-medewerker. Deze persoon heeft de GM gelekt naar Macrumors en 9to5mac, aldus Apple kenner John Gruber

En ja, elke jaar lekt nagenoeg alles uit, dat is te danken aan de populariteit van Apple, alsmede het feit dat het onmogelijk is om alles te beveiligen. Er is altijd wel iemand in de supply-chain die voor geld iets loslaat.
"Lekken", Apple weet precies wat er wel en niet gevonden gaat worden in de datamining. Denk je nou echt dat dit perongeluk wordt gedaan? Zo werkt het al jaren niet meer.
Als ze echt hadden gewild dat dit "geheim" zou blijven, dan hadden ze dit gewoon na de event erin gezet, had ze echt geen moeite gekost.

Op deze manier is het gratis marketing, geen geld, de fans regelen het wel.
Eens. "Vroeger" werkte de geheimhouding en kreeg je op een enkel moment tijdens het event alles over je uitgestort, waardoor mensen zowat naar de winkel renden. Een enkel moment, met een enorme impact.
Nu kijk ik er nog steeds graag naar uit, maar het is voornamelijk "wist ik al", "wist ik al". Er is geen mokerslag meer.

Wat in feite gebeurd wanneer je aankondigingen al heel lang weet, is dat de tijd er automatisch voor zorgt dat ze hun waarde verliezen, er ontstaat een "bedenktijd". En dit is goed voor ons consumenten, want dan worden we wat rationeler.

Zo heb ik ook een 6S. In theorie zou dit een moment kunnen zijn voor een 8. Maar voor wat? Een iets dieper zwart in het scherm? Terwijl het huidige scherm prima is? Is dat 1000 euro waard? Ik kijk er geen films op. En tevens de audio poort verliezen en mogelijk ook touch?

Ik kan nog verder terug in de tijd. Ik had voor de 6S een 5. Doorgegeven aan een familie lid die hem nu weer teruggeeft omdat die ook weer overgestapt is. De 5 is nu dus terug bij mijn, voor zijn 3e leven. En het voelde weer als thuiskomen. Heerlijk formaat, degelijk materiaal en gewicht en draaide nog vlot iOS 10.3.

Dus ja, het verschil tussen generaties lijkt steeds kleiner te worden als je echt kritisch nagaat wat zinnige verbeteringen zijn.
Ik vraag mij echt af waar de toutch id zit op de iPhone X.
Samsung had problemen mee waardoor het niet onder de scherm zat.
En het schijnt dat Apple terug is gegaan naar samsung voor de OLED scherm.
Er zit geen TouchID op de X/Edition als we de geruchten moeten geloven.
Dat is toch een stap terug als je het mij vraagt. Een smartphone moet naar mijn beleving gebruiksvriendelijk zijn. Een OLED scherm is leuk en indrukwekkend, maar alles behalve essentieel voor een telefoon. In tegenstelling tot een vingerscan, zelf heb ik nu twee telefoons gehad met zo'n scanner en ik zou nooit meer terug willen. Het gaat zo natuurlijk, je legt je vinger erop en hij ontgrendelt al. Maarja, Apple moet toch (blijven) innoveren.
Ach zijn allemaal geruchten tot nu toe.
De vraag is hebben ze de TouchID echt verwijderd en als dat het geval is dan moet er iets zijn dat het vervangt waarvan Apple vind dat dit even goed werkt. De vraag is of het publiek dat ook vind.

Vermoedelijk gaat dit dus FaceID worden Samsung heeft dit ook geprobeerd en die valt te omzeilen met een Foto. Nu wilt het zo zien dat een foto een stuk makkelijker is te verwerven dan iemand zijn vinger afdruk. Dus dat voelt niet goed als het de vervanger is van TouchID.
Maar iets in mij zegt me dat Apple dat nieuws wel heeft opgevangen en er een oplossing voor heeft gevonden. Je hoort verhalen over 3D beelden en warme beeld camera's om het ook in het Donker te laten werken want dat laatste zal het grootste probleem worden voor FaceID.

Nou nog even wachten en dan weten we het echt. Mijn iPhone 6 128G is aan vervanging toe en begint aardig vol te raken en die beperkte 64G aan opslag in de Android wereld is te weinig voor mij, en ik zit niet te wachten op gedoe met losse geheugen kaartjes.
Foto's kan je zeer eenvoudig tegengaan. Microsoft werkt ondertussen ook al enkele jaren met gezichtsherkenning als 1 van de ontgrendelingsmethodes voor Windows 10 en daarbij gebruiken zij een infrarood camera. Dankzij het gebruik van IR voorkom je dat een foto werkt aangezien die voor een IR camera er als een grijs vlak uitziet. Samsung heeft daarentegen gekozen voor de gewone front facing kleuren camera waardoor een foto wel gebruikt kan worden.

Voer je het dus met de juiste techniek uit, dan is het een heel goede, veilige en ook snelle manier om je telefoon te ongrendellen.
Snelle manier? Met de vingerafdruk is de phone hier al unlocked nog voor hij uit de zak is :) Ik zie echt maar weinig meerwaarde in gezichtsherkenning t.o.v. de vingerafdruk voor het ontgrendelen.

[Reactie gewijzigd door elaurensh op 11 september 2017 01:39]

Face ID ga je niet kunnen unlocken met een foto. Er staan ook al video's online van de Face ID set up. Je moet je gezicht uit verschillende hoeken scannen om Face ID in te schakelen. Een foto gaat dus niet werken en ik denk dat een perfect gelijkend masker maken toch net dat ietsje ingewikkelder zal zijn dan een vingerafdruk namaken ;)

[Reactie gewijzigd door monojack op 10 september 2017 13:04]

Je moet er in ieder geval dan zeker een hele dag in de Grime ervoor zitten :P
Gedoe met losse geheugenkaartjes ? Kaart erin van de grootte die je wilt en je hoeft er nooit meer aan te komen. Dan werkt het hetzelfde als bij een iPhone.

Voordeel in jouw geval zou zijn: kaart vervangen voor een groter type en telefoon kan weer x jaar mee. En ja , dan moet je 1 minuut besteden per 2 jaar om de kaart een keer te verwisselen.
Naar wat ik begrepen heb is dat Apple met zijn 3D face-technologie jaren voorloopt op de concurrentie (voornamelijk Qualacom als enige echte concurrent): https://www.cultofmac.com...-years-ahead-competition/

De grootste uitdaging was op het gebied van software waar men tot op het laatst nog onzekerheid had of de bugs opgelost konden worden voor de release.

Ik was eerst ook zeer sceptisch, maar als men daadwerkelijk een 3D scan doet van je gezicht die sneller gaat dan het meten van de vingerafdruk en blijkbaar dus ook betrouwbaarder is, dan is dit gewoon een hele mooie vooruitgang. De vingerafdruk is nu enkel het meest handige omdat we geen beter alternatief hebben. Je gezicht kan dat zeker wel zijn wanneer hij dus accurater, betrouwbaarder en sneller is. Met een mooi Apple-sausje zal het vast en zeker allemaal seemless werken en zal men alles weer erg goed hebben uitgedacht vermoed ik.

We zullen het zien :)

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 10 september 2017 16:26]

Tot dat het weer winter wordt en je telkens je handschoenen uit kan doen om je telefoon te kunnen ontgrendelen. Dat is met Face ID natuurlijk niet meer nodig.

Leg even uit wat precies die stap terug is?
Hoe wou jij je scherm gaan bedienen dan met handschoenen aan?

Ja je hebt ook handschoenen die kunnen werken met touchscreen maar dan kan je net zo goed nog ontgrendelen met pin code ipv scanner.

En zoals hieronder al staat aangegeven moet je straks waarschijnlijk je zonnebril, sjaal en muts af doen...

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 10 september 2017 12:15]

Hoe wou jij je scherm gaan bedienen dan met handschoenen aan? .
Met je stem natuurlijk! Hallo het is 2017 ;)
Of door in de zijkant te knijpen.
Tja nu noem je 1 voorbeeld die niet perse voor hem op hoeven te gaan toch? Misschien is het geen mietje die handschoenen aan doet (ik wel hoor) als het koud is? Misschien woont ie wel wat zuidelijker waar dat helemaal niet nodig is...

Je opmerking is net zo kort door de bocht als die van hem natuurlijk. Knap hoor 1 voordeel kunnen bedenken, maar niet kunnen bedenken dat dat misschien wel helemaal niet op gaat voor de persoon waar je op reageert, of de persoon in kwestie gewoon niet boeiend vindt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 september 2017 12:18]

Ik en zowat 16+ familieleden gebruiken geen handschoenen dus hebben we ook geen problemen mee.

Maar wat wel grappig is dat ze klagen dat de scanner achter zit en wanneer je die dus wilt gebruiken niet kan.
Hoe gaat het nu met die facelock dan?
Juist ja ze moeten elke keer dat ding oppakken...maar nu is het wel oké..........
Dan is je telefoon wel ontgrendeld, maar moet je ook speciale handschoenen hebben om het scherm te kunnen bedienen.
Is dat zo ? Hey Siri: open buienradar.
Hey Siri: bel... of speel af... of stuur een sms enz.
Wordt leuk straks in de bus en trein. Iedereen kent Siri ;p
Maar Siri kent weer niet iedereen.
Er liggen nu 3 telefoons hier op tafel, en alleen de mijne reageert, als ik dat roep.
De andere twee slapen rustig door
Dat snap ik, bedoelde meer dat iedereen ineens dingen gaat roepen in openbare ruimte waar nu iedereen stil is.

Stilte coupe is dan ook een no go :p
Dat is het nu ook al, 9 van de 10 x is het daar ook niet stil, omdat NS zijn treinen niet ruim genoeg kan laten rijden, en de boel vol zit in de spits
Dan is je telefoon wel ontgrendeld, maar moet je ook speciale handschoenen hebben om het scherm te kunnen bedienen.
En daarbij, in de trein/bus kan je je handschoenen toch gewoon uit doen ?
En daarbij, in de trein/bus kan je je handschoenen toch gewoon uit doen ?
Klopt, dus handschoenen is helemaal geen groot probleem om touch id af te schrijven.
En dan heb je in de winter alsnog handschoenen aan waarmee je het touchscreen niet kan bedienen. Ook heb je een grote groep mensen met een bril waarbij het dan allemaal nèt niet lekker werkt. Het komt vaak genoeg voor dat er licht spiegelt in een bril, in de zomer hebben mensen een zonnebril op en in de winter hebben brildragers soms ook last van een aangeslagen bril. Ohja, zou dat Face ID ook werken in een slecht verlichtte ruimte?

Eerst zien dan geloven, Touch ID heeft zichzelf al bewezen.
De geruchten spreken over een zeer geavanceerde gezichtsherkenning waarbij je de telefoon zelfs op de tafel kunt laten liggen en dat die vanuit een grote hoek je gezicht toch herkent.

Dus zelfs een zonnebril zou dan niks moeten uitmaken, en Apple kennende hebben ze dat goed op orde anders brengen ze het niet uit.
Je hebt het nog niet eens in werking gezien, maar je weet al dat het een stap terug is. Ok.
Gaat er ook aan liggen hoe goed je hoofd dan voor de telefoon geplaatst moet worden en hoe lang. Als je echt er speciaal voor moet gaan zitten dan is het wel een achteruitgang in vergelijking met snel een vinger ergens plaatsen, dat kan je zonder te kijken doen.
Uit de geruchten hoor je dat je de telefoon niet eens in je hand hoeft te houden en dat die je gezicht vanuit de gekste hoeken kan herkennen.

En ik neem aan dat de software alleen maar verbeterd word naarmate tijd verstrijkt.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 10 september 2017 14:16]

Dat vind ik ook raar want dan unlocked je toestel al wanneer je deze op tafel legt of je nachtkastjes, dat is niet wetend wenselijk.
Ik bepaal liever zelf wanneer ik mijn Telefoon unlock.
Je kan toch de aan uit knop indrukken om de telefoon te unlocken.

Dan weet die dat jij het bent.
Daar gaat het niet om, ze geven aan dat het al werkt zonder de toestel in de hand te houden.
Ja het toestel heeft jou dan al herkend. Dus wanneer je het toestel oppakt gaat die aan.

Daar gaat het om.
Dus je wordt constant bekeken door je telefoon ? Fijn om te weten....
Jij denkt dat de iPhone de enige telefoon is met een camera aan boord?
Dat zeg ik toch ook niet ? . Is nogal een verschil tussen een camera die constant zoekt naar jou gezicht en 1 die uit staat.
Dat is puur voor face unlock.

Als iemand kwade bedoelingen heeft kan het met elke camera in elke apparaat.
Wat is het probleem? Je face ID staat op de secure enclave chip op de iPhone, niemand kan eraan, ook Apple niet.
Ik hoor ook veel negatieve reacties over Touch ID van mensen die snel beschadigingen hebben aan de vingers.
Dan zou Face ID handiger zijn.
Ben wel benieuwd hoe dit gaat functioneren als je bijvoorbeeld op wintersport je telefoon wilt ontgrendelen: eerst helm, sjaal en zonnebril af ipv alleen ff handschoen uit.
Voor in die uitzonderlijke situaties heb je altijd nog een toegangscode natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door wardjj op 10 september 2017 12:04]

En je kan meedere vingers toevoegen. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met TouchID.
Ik vind juist touchID makkelijker. Mijn telefoon unlocked al als het uit mijn broekzak pak, en ready to use zodra ik het voor me heb. Ook heb ik vaak mijn telefoon naast mijn toetsenbord liggen. Als ik dan een berichtje wil lezen kan ik het gewoon laten liggen, unlocken met mn vinger en gebruiken. Nu met faceID moet je het dus oppakken voor je gezicht houden. Tegenover touchID is het een achteruitgang.
Dat is toch een stap terug als je het mij vraagt.
Dat gaan we dinsdag zien :)
We zullen Dinsdag wel zien.. wie weet toch stiekem in het scherm gekregen.. you kever know.
Nee, Touch-id is een middel niet het doel. Het gaat om gebruiksvriendelijk unlocken van je iPhone zonder de security in het gedrang te brengen. Als Apple dat met een perfecte Face-id implementatie weet op te lossen dan mag Touch-id van mij weg. Kan niet wachten op de aankondiging dinsdag!
Maar Face ID zou nog gebruiksvriendelijker moeten zijn. Met Touch ID moest je nog een handeling uitvoeren bij face ID moet je zelfs niet meer je vinger scannen. Gewoon scherm naar je gezicht richten wat je sowieso al deed voorheen en klaar.

Apple zal dit echt wel goed uitgedacht hebben anders was er dit jaar geen iPhone X geweest. Ik denk dus dat je na Face ID nooit nog een telefoon met Touch ID zal willen wegens te omslachtig.
Dan denk ik dat je toch je onderschat in hoe sommige (ik) gebruikers hun telefoon gebruiken. Ik heb vaak mijn telefoon op tafel of naast mijn toetsenbord liggen. Nu moet ik dus altijd mijn telefoon oppakken om het te unlocken waar ik met TouchID gewoon mijn vinger er alleen op hoeft te leggen
zou blijkbaar niet hoeven. Gewoon aanraken en je wordt gescand.
Die is zeer waarschijnlijk vervangen door Face ID.
Ik begin nu te begrijpen waarom Samsung specifiek voor een hardware button heeft gekozen voor de spraak assistent Bixby. Het lijkt me helemaal niks om met één knop allerlei korte of long press acties te moeten uitvoeren om iets gedaan te krijgen.
Alleen gebruik ik de homeknop echt nooit om Siri te activeren. Ik gebruik altijd 'hè Siri' wat gewoon prima werkt. Een dedicated knop is echt overbodig en alleen maar een extra bewegend onderdeel dat defect kan gaan. Zeker voor een functie die wereldwijd amper bruikbaar is (want Bixby ondersteund bv geen NL).
Dat werkt bij mij alleen als m'n iPad aan het netsnoer hangt?
Dan heb je of de optie uit staan of een oude iPad.
Bij nieuwere iOS apparaten werkt het ook zonder netsnoer :)
Dat is muscle memory. Ben je na 2,3 keer gebruiken al mee vertrouwd.
En het is ook niks om een fysieke knop te hebben voor alleen Bixby. Het zou leuk zijn als Samsung een update uitbrengt, zodat je andere acties aan die knop kan toewijzen.
Je vindt de appcompatibiliteit voor 32-bit apps als volgt:

-Open de Instellingen-app.
-Tik op Algemeen > Info.
-Kies voor het kopje Apps.
Heb je geen verouderde apps, dan is het kopje Apps niet aanklikbaar.
Inmiddels gaat het lekken gewoon door. Compleet filmpje hoe Face id op de iPhone X gaat werken:
https://twitter.com/_insi...06601860148195329/video/1

Zolangzamerhand weten we alles over de nieuwe iPhone zal Apple niet blij mee zijn
Ben benieuwd of de iphone X wel weer een audio in poort heeft.
Dat gaat dus niet gebeuren. Dat is hetzelfde als de vraag stellen: ik ben benieuwd of de nieuwe iMacs een disc-drive krijgen...
Legacy (wired 3.5mm) audio wordt via een adapter ondersteund. Vraag is wel of de iPhone X nog een lightning poort heeft. In theorie zou je met wireless opladen helemaal geen poorten meer nodig hebben eigenlijk: alles wireless! Maar ik verwacht dat er nog steeds wel een poort aanwezig is, waarschijnlijk lightning of mogelijk usb-c.
Er word gedaan alsof wireless zo een goede oplossing is maar hoeveel mensen hebben thuis nou een wireless charging dock?

En dan moet je er dus meer dan 1 hebben want ik neem aan dat je het niet iedere keer uit de stopcontact trekt en ermee gaat zeulen naar een andere kamer.

Wireless charging is een perfecte oplossing voor in de auto, geen gedoe met kabels in de auto maar gewoon je telefoon neerleggen en klaar.

Voor thuis vraag ik me af of het ooit van de grond komt.
Je bent toch niet serieus neem ik aan?
Okay a11 chipset, tof natuurlijk, maar de a10 is al retesnel. Zie ik niet als een ongelooflijke upgrade.
De camera's zijn al top, worden vast beter, maar er zal geen bijzonder groot verschil zijn, behalve als ze de 2e camera van de plus versie nu wel eens kwaliteit meegeven, en ois.
Design blijft lomp en net 60% screen to body ratio.
Geen headphone jack blijft.
IP rating blijft hetzelfde.
Veel te lage ppi op 4.7 inch model blijft, prima ppi van de plus blijft hetzelfde.
Zelfde lcd techniek.

Je geeft zelf aan dat wireless charging een beetje een gimmick is, dus wat blijft er dan over? Fast charging. (EINDELIJK APPLE) is niet veel eh. Sneue 32gb zal ook wel gelijk blijven ipv de standaard 64 te maken zoals het hoort op 800 euro telefoons.
De 32gb versie is wel langzamer dan de versies met met meer geheugen. Dat het om nvme geheugen gaat merkt 99% van de mensen niet.
Net nog een filmpje gezien waarmee een galaxy s8 sneller is met opstarten dan een iPhone 7.

En als je het verschil tussen een oled en LCD niet kan zien tussen de iPhone en Samsung s8 bijvoorbeeld moet je echt naar een oogarts gaan want er zijn echt duidelijke verschillen wat betreft kleur en contrast, alleen de zwart waarden zijn al superieur.

Tevens wil je even herinneren de tweakers review te lezen van de iPhone 7 waarin je kan zien dat de iPhone niet bijzonder hoog scoort kwa accu duur en ook nog laag scoort wat betreft oplaad tijd.
De grote concurrent de Samsung s7 en zelfs de One plus 3 scoren beduidend beter op dit gebied

Dus je bent wel een selectief dingen aan het noemen om een roze kleurig beeld te laten zien terwijl de praktijk toch anders is.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 10 september 2017 17:49]

Wat is het verschil tussen snel en heel snel? In praktijk niets. Dus niet zeuren over de paar MBS/s verschil in sequentiële schrijfacties die in realistische gebruiksscenarios nooit voorkomen en enkel in benchmarks te zien zijn.
Ik heb ook filmpjes gezien waarin de iPhone sneller opstart dan de Galaxy S8, maar zelfs al zou de Galaxy S8 sneller opstarten je vergelijkt de Galaxy S8 met een 1 jaar oud toestel.
https://youtu.be/HoeNziYYJg4
En als je het verschil niet ziet tussen NVME geheugen en UFS geheugen moet je naar een oogarts gaan, see what i did there?
Wil je nou echt zeggen dat een oled
scherm niet zichtbaar beter is ?

Jij vind dus het nieuwe scherm op de iPhone 8 een achteruitgang ?
Jij zegt mensen merken het verschil niet en precies dat is mijn punt mensen merken het verschil tussen een OLED en LCD scherm ook niet wat ook logisch is want mensen zitten niet 365 dagen per jaar naar hun scherm met open mond te staren.
Het scherm is juist iets waar mensen constant naar kijken en die ene seconde laadtijd langer (wat in de praktijk niet altijd in het voordeel van Apple is) is juist minder relevant.

Dat jij je meer stoort aan het missen van een saffieren beschermlaagje op de vingerafdruk scanner dan het ontbreken van een oled scherm die zichtbaar betere kleuren, zwartwaarden en betere reactietijd en energieverbruik bieden zegt wel weer hoe selectief je bent.
Ik geef notabene aan dat OLED beter is, echter ziet 99% van de consumenten dat niet met het blote oog.

Daarnaast stoor ik me inderdaad aan het ontbreken van een saffieren laag omdat ik het zelf meemaak wat dat betekent, op mijn Galaxy S7 is de plastic er afgeschilderd terwijl ik de telefoon in mijn zak bewaar zonder sleutels of iets.

Mijn Galaxy S7 is alleen hierdoor al minimaal 100 euro of meer minder waard als ik het wil verkopen, ik begrijp niet dat jij dat niet begrijpt.

Ik weet nog dat Samsung fans bij de lancering van de Galaxy S6 meteen begonnen te roepen dat Samsung de bouwkwaliteit van de iPhone heeft geevenaard of zelfs overtroffen maar daar klopt dus helemaal niks van. Dat kan je dus nooit beweren als je niet een saffieren laag op dat soort belangrijke plekken hebt.

Dat is bewijs dat Samsung bezuinigt waar nodig, het is toch bizar dat Samsung de grootste producent van NAND ter wetelf is maar zelf geen NVME SSD stopt in hun eigen telefoons.

En nogmaals jouw bewering dat de scherm belangrijker is is geen feit, 99% van de mensen ziet het verschil niet tussen OLED en LCD, je zou haast denken dat jij praat over het verschil tussen een kleuren en zwart wit scherm.

Zo beweer jij dat 99% van de mensen het verschil niet merkt tussen NVME opslag en UFS opslag.

Nou dat is dus hetzelfde, de verschillen tussen OLED en LCD zijn te klein om er wakker van te liggen net zo goed als de verschil tussen NVME opslag eb UFS opslag te klein zijn om wakker van te liggen.

Het is echt niet zo klip en klaar en wereldschokkende verschillen.

En nogmaals dat zeg ik als OLED volger van het eerste uur, ik heb notabene zelf een Galaxy S7 met OLED scherm dus weet heel goed waar ik over praat
Ik geef notabene aan dat OLED beter is, echter ziet 99% van de consumenten dat niet met het blote oog.
dat kan prima jou mening zijn maar dat maakt het niet waar, de verschillen zijn namelijk zo groot dat iedereen dit wel kan zien.

dit zijn gewoon dingen die duidelijk meetbaar zijn en dus te onderbouwen zijn, en dan heb ik het niet over een paar procent verschil etc.

Maargoed ging mij ook helemaal niet om een samsung vs iphone discussie, ik wou alleen die roze ballon even doorpikken die er geschetst werd.

Ben namelijk ook geen fan van samsung want er zijn beter gebouwde android toestellen te krijgen.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 11 september 2017 00:45]

Nee man mijn 4000mah accu gaat een stuk langer mee als iedere iphone, en laadt sneller op.

Ik vergelijk enkel de iphone 7 en 8 trouwens eh, de X laat ik buiten beschouwing. Vergeleken met de 7 is de 8 een heel karige upgrade naar mijn mening. Wat andere merken doen heb ik het niet over.

En als 330ish ppi zo geweldig is, waarom heeft het plus model dan een overkill op 400ppi, en de X gaat nog een stuk hoger. Als je een hearthstone stream op twitch in 1080p opent kan je op en 4.7 inch model de tekst op de kaarten die de speler in zijn hand heeft niet lezen. Doe je dit op een plus model, dan kan dit wel. Conclusie in mijn ogen: de resolutie op het 4.7 inch model is te laag en op het 5.5 inch model goed.
Ik denk dat alleen al om de markt die graag een SD adapter er aan hangt om foto's te importeren lightning blijft. Het is een markt waar de i devices nog zeer sterk zijn.
Denk dat alleen de originele 6.35mm (1/4 inch) audio jack steker uiteindelijk over zal blijven. Als audiofiele steker is de 3.5mm nooit echt serieus genomen. Is populair geworden ten tijde van de introductie van de Sony walkman als portabel dus compacte variant. Nu anno 2017 op portable audio apparatuur wireless (bluetooth) de 3.5mm jack overneemt verdwijnt deze aansluiting vrijwel zeker van mobiele apparatuur.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 10 september 2017 16:44]

1125 bij 2436 pixels is precies anderhalf keer zo breed als 750 px. Nu wordt 2x retina gebruikt, we gaan dus waarschijnlijk naar 3x retina met met 489 PPI. De iPhone is dan even breed als de huidige iPhone 7, maar (weer) langer en scherper.
Ongelooflijk dat ze de power button WEER precies tegenover volume omhoog plaatsen, zeker nu er meer functies op de powerbutton plaatsen.
Ik wil ios 11 downloaden, maar zie m nergens, iemand weet hoe ik deze op mijn iPhone 7 krijg ?
Grote kans dat die dinsdag al wordt uitgegeven, even wachten nog ;)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 11 september 2017 07:41]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*