×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple houdt 12 september evenement 'voor nieuwe iPhones'

Door , 237 reacties

Apple heeft media uitnodigingen gestuurd voor een evenement op 12 september. Zeer waarschijnlijk gaat het bedrijf nieuwe iPhones aankondigen. Het evenement vindt plaats in het nieuwe Steve Jobs Theater in Cupertino.

Apple houdt het evenement onder de noemer 'Let's meet at our place'. Het gaat om het eerste evenement in het Steve Jobs Theater. Apple heeft deze locatie speciaal voor evenementen gebouwd bij zijn nieuwe hoofdkantoor in Cupertino.

Zoals altijd meldt Apple niet wat er tijdens het evenement wordt aangekondigd, maar al langer gaan er geruchten rond dat het om nieuwe iPhones gaat. Specifiek spreken de geruchten over een iPhone 8 met oled-scherm en zeer dunne schermranden en over updates van de iPhone 7 en 7 Plus. Daarnaast is het vermoeden dat er een nieuwe Apple Watch met 4g-ondersteuning komt en een nieuwe Apple TV met 4k-ondersteuning.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

31-08-2017 • 18:39

237 Linkedin Google+

Reacties (237)

Wijzig sortering
Uiteindelijk is het toch weer een lichte teleurstelling bij mijzelf. Je leest van alles in de media en de verrassing blijft uit. :)
Eens, maar niets aan te doen. Hardware op deze schaal produceren en verspreiden is niet geheim te houden.
dat is toch helemaal niet perongeluk, alles wordt gelekt om hype te creeren. Het levert veel meer op om maandelang speculaties te lezen dan een dagje met een verassing te komen.
Apple staat er bekend om zeer ver te gaan in hun zucht naar geheimhouding. Zelfs intern worden mensen apart gehouden, en een ander bekend voorbeeld is dat ze spionnen inzetten in bars in de buurt van de campus, om te kijken of medewerkers niet loslippig worden.

Dus nee, het is onwaarschijnlijk dat Apple bewust lekt. Wat ze wel doen is links en rechts een hint droppen bij bevriende journalisten, waarvan de WSJ de meest bekende is.

Vrijwel alle bekende lekken zijn juist indirect: iemand die bij een leverancier van een leverancier werkt, iemand die onderdeel bestellingen in de gaten houd, iemand bij een keuringsinstantie, een indirect hint die gegeven wordt in een beta van de software.
Haha...jij gelooft ook alles... :+
Nee hoor, ze laten ons van alles geloven, maar als ze na al die tijd nog steeds niets geheim kunnen houden is er toch iets serieus mis. En het zijn steeds dezelfde mensen die het publiceren. Nee, er wordt bewust gelekt door alle fabrikanten om een buzz te creëren. Zo gaat dat nu eenmaal. En de media zoals Tweakers is gewillig om mee te werken aan deze marketinggrap. Just the way the world works. Iedereen doet er aan mee.
Waar baseer je je in godsnaam op? Apple staat al jaar en dag bekend om hun geheimhouding cultuur, die bijna op het ziekelijke af is. Legers mensen die er gewerkt hebben bevestigen het, biografieen zijn er mee volgeschreven.

En wat heb jij als argument, behalve "haha".
Geen. Ik geloof gewoon geen barst van dat toevallige lekken op de juiste momenten. Niet bij een commercieel bedrijf. Bij al die techbedrijven lopen allemaal mannetjes rond die graag lekken en hele legers veiligheidsmensen zijn niet in staat dat te stoppen? Laat me niet lachen. Je kunt toch makkelijk vallen opzetten voor de lekkers en ze dan helemaal arm procederen? Lijkt me heel erg stug dat ze na al die jaren nog steeds niet in staat zijn dat tegen te houden. Als je dat echt wil, lukt dat wel.

Maar goed, jij gelooft wat jij gelooft en ik geloof mijn eigen verhaal. Helemaal goed. Ik blijf gewoon lachen om dat Apple volk dat al dagen met en erectie rondloopt.
"Bij al die techbedrijven lopen allemaal mannetjes rond die graag lekken en hele legers veiligheidsmensen zijn niet in staat dat te stoppen?"

Nee, dat is simpelweg niet mogelijk tegenwoordig. Een smartphone bevat honderden onderdelen en net zoveel leveranciers. Modellen moeten ook in ieder land langs douanes en keuringsinstanties. Dit is allemaal nodig om aan de wet te voldoen en om wereldwijd te lanceren. Er zijn simpelweg teveel spelers, teveel radars om zo'n groot stuk logistiek 100% geheim te houden.

Apple lekt. Dat doet het via bekende kanalen zoals de WSJ, en dan laat men een hint vallen. De amateuristische renders en aardappel foto's, wat 90% van de lekken zijn, komen echt niet van Apple af.
https://theoutline.com/po...e-s-global-war-on-leakers
Er wordt grof geld geboden voor goede leaks. Soms wel 3 maanden salaris. Hier kun je lezen hoe Apple op alle mogelijke manieren probeert de leaks de kop in te drukken. Het paradoxale voor Apple is dat dit ook weer uitgelekt is!
Ja het is al een flinke tijd terug dat ze iets geheim hebben weten te houden, dat haalt helaas de nieuwswaarde van de daadwerkelijke aankondiging inderdaad wel flink omlaag..
Laatste event wisten ze de iMac Pro geheim te houden tot aan de event
Je hebt gelijk, ik was het bestaan er al van vergeten. Die aankondiging kwam ook wel erg op tijd, zes maanden voordat hij daadwerkelijk te koop is (komende december).
Geldt ook voor de homepod, maar die was wel al geleakt
Dat was dan weer geheel niet de bedoeling, toch? De levering zou snel starten maar er zat een (ontwerp?)fout in waardoor de release idd maanden werd uitgesteld, als ik het me goed herinner.
Omdat er ook zoveel geruchten zijn, die nooit kunnen.
Ik wacht gewoon wat gaat komen.
Het lijkt een beetje Groundhog year, deze evenementen van Apple. Ik hoop dat er deze keer een leuke verrassing tussen zit, iets wat alle code-diggers en spionnen nog niet al hebben uitgevogeld danwel gelekt!
Het feit dat nieuws werd gelekt is geen probleem voor mij, maar de presentaties van de laatste jaren zijn enorm gerekt wanneer je bekijkt wat er gepresenteerd wordt. De rek is uit de innovatie dus worden kleine dingen die de concurrentie ook al heeft voorgesteld als een baanbrekende ontdekking.
Het probleem is mogelijk ook dat de lat voor innovatie inmiddels een beetje te hoog ligt en dat we compleet blind zijn voor de innovatie die nog gewoon wel gebeurd.

Wanneer ieder jaar weer de performance bijna verdubbeld, de camera beter, het scherm beter, dan vinden we dat een saaie update, we zijn dat gewoon gewend. Dat neemt echter niet weg dat er technisch gezien nogal wat innovatie aan te pas komt om dit allemaal te bewerkstelligen.

Technisch gezien is een moderne smartphone een wonder.
Dat ben ik met je eens. We zien of beter gezegd geven de credits niet waar ze horen. "meh alweer 2x sneller" Innovatie kan in van alles zitten.

De mini-jack laten vallen, gewaagd en veel mensen die zeurden terwijl ik al een behoorlijk tijd met een draadloze koptelefoon rond loop. Goed het s een Bose die redelijk is kwa geluid maar in het verkeer/trein>onderweg hoef ik nu ook niet de beste van het beste kwaliteit. Je bent in beweging, moet de wereld om je heen ook nog kunnen horen.

Er zijn zo veel innovaties op tech gebied waar we erg enthousiast over zouden moeten zijn maar helaas.
HP en Microsoft zijn ook erg goed bezig en maken super mooie producten. Ik gebruik producten van verschillende merken. Mijn werklaptop is een Zbook van HP, de gewone laptop een Macbook pro 13" die ik ook ngo af en toe voor het werk gebruik. Daarnaast ligt er een Ipad in huis en is mijn privé gsm van Wileyfox. De Desktop is zélf in elkaar gezet. Koop wat je gebruiken kunt naar je budget. Apple heeft mooie dingen maar sommige daarvan buiten mijn budget, prima. Ik hoef niet met alles mee te zijn maar kan het wel mooi vinden. Ik zal deze persco dan ook zeker weer gaan kijken als dat even kan.
Zoals ik het zie zijn we op zoek naar toepassingen voor de geweldige hardware die we inmiddels hebben. Want de hardware IS ER. Super hoge resolutie schermen, waanzinnige snelle processor, GPU, netwerktechniek, OLED, sensoren, het is een hardware wonder in onze broekzak.

Maar laten we eerlijk zijn, waar zijn die waanzinnige toepassingen? Hoeveel sneller moet WhatsApp en Facebook zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.

De enige grote doorbraak die eraankomt op dat gebied is AR/VR.
Ik voel dat ook zo aan. De A11 chip bijvoorbeeld gaat (mark my words) elke snapdragon in de schaduw zetten. Niet dat het hoeft want wie zit er nu nog te wachten op snellere hardware als Apps en OS toch al snel werken. Het voelt meer en meer aan als overkill... tot dat AR en VR in het spel komen, dan is de limiet snel bereikt en is er wel nood aan snellere en efficientere chips.

In desktop/laptop/smartphone land is de grote bottleneck de ssd. Daar kan verandering in komen. Intel Optane technologie heeft het potentieel om ssd's even snel te maken als RAM, dan zouden apps instant kunnen opstarten en switch je tussen apps alsof het niets is. Maar ook daar kan je u de vraag stellen of het wereldschokkende innovatie is sinds we hdd's al bijna vergeten zijn, dat liep pas traag.

AR zal een grote impact hebben op ons. Op gebied van autorijden, onderwijs, userinterfaces in het algemeen. Beeld je in dat je nog maar naar uw lichtknop moet kijken of je kan de insiteit al instellen of uw nieuwe keukentafel al in uw appartement plaatsen nog voor je ze koopt, of in de klas de werking aantonen van een raketmotor of mss mss wel een real life BF1 multiplayer spel spelen op een open veld! daar zie ik naar uit! :)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 31 augustus 2017 23:53]

Wanneer ik zie dat in single core performance de Snapdragon 835 van dit jaar met moeite de A9 van 2 jaar geleden bijhaalt dan word het niet lastig voor de A11 om de concurentie achter zich te laten.
De snapdragon is dan ook multicore. Singlecore is minder van belang.
Voor wie in godsnaam? Iedere real-life test heeft zo'n beetje het meeste baat bij single-core performance. De enige benchmarks waar de 835 de A10 in verslaat zijn synthetische multi-core benchmarks. Als ik naar performance bottlenecks in apps kijk dan ben ik altijd bezig alles van de main thread af te halen, zo gauw het daar van af is gaat het altijd weer als een speer. Blijkbaar wordt toch iedere keer weer echt 95% van hoe snel een app aanvoelt hoe snel de main core thread 1 kan uitvoeren, waar ook de UI mee aangestuurd wordt.
Het is toch zo dat android door meerdere kernen wordt aangestuurd hoor.
Apple programmeert iOS op zo een manier dat de cores ook echt aan het werk worden gezet.

Dat kan omdat Apple alles zelf in hand heeft en kan het OS en SOC heel strak optimaliseren.
Vele processen zijn echter nog steeds singlecore. Waardoor de performance van 1 applicatie wel kan achterblijven. Met desktop computer zie je dit ook. Voor bepaalde games kun je vaak beter een dualcore nemen met een hogere kloksnelheid dan bijvoorbeeld een octacore met een lagere klok per core.
Denk je nu echt dat de A11-chip al jaren in de kast ligt? Als ze Snapdragon konden dubbelen hadden ze dat wel gedaan ipv die chip te laten verkommeren in een glazen kast.

Daarbij is de technology pace nu extreem hoog in mobile chips. Elk jaar verdubbeld de kracht. Wees maar zeker dat heel de organisatie op zijn achterste poten loopt. Ze zitten al op 10nm terwijl intel pas volgend jaar een met Canonlake (ook 10nm). Het is ergens wel logisch omdat Apple maar 1 chip maakt voor 1 applicatie terwijl Intel er tientallen versies met veel verschillende afnemers. Dus ze moeten technische implementatie-manuals maken wat hitteafvoer en voltages en stroom betreft terwijl Apple dat gewoon in het eigen team kan regelen. Wat niet wil zeggen dat indien er geen concurrentie is dat Intel het de technologie pace op een lager pitje zet om de winstmarge te verhogen en de mallen en R&D op een langere periode af te schrijven.
Precies :) Alles zit in onze broekzak. We kunnen livestreams bekijken vanuit het ISS dat de aarde laat zien. We kunnen over van alles leren en wat doen we? katten filmpjes bekijken.
heb m9
AR/VR is zeker iets om rekening mee te houden. Als ook dat "het internet" echt deel is van onze samenleving en dat mensen zich daar eens naar zouden moeten gedragen.
Onze laptops/tablets en smartphones zijn zo veel krachtiger als waar ze ooit mee naar de maan gevlogen zijn. De tijd dat NASA Katherine Johnson de antwoorden van de computer liet na-rekenen ligt al even achter ons. Bijzonder verhaal, dat zeker. Maar we zouden nu toch wel eens onze maatschappij op orde kunnen krijgen op tech gebied? En eens kijken naar de innovatie die er is. De aankomende Xbox is de meest rachtige console ooit, gaat behoorlijk over de PS4 heen kwa kracht. Microsoft die met hun Surface studio aan Apple toont hoe een desktop er ook uti kan zien voor illustrators/ content makers. Het is zeker niet slecht om in deze tijd te leven. Terwijl ik nu 32 ben en dus de opkomst van de PC vanaf begin jaren '90 heb meegekregen.Je zou er nostalgisch van worden :)
Dat laatste lijkt me lastig. Je had dan op zijn minst 40 moeten zijn indien je 1990 als beginpunt neemt. Dat ligt er echter ver voor

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 1 september 2017 01:41]

Ik weet dat de computer al langer bestaat dan dat. Maar werd het pas in de jaren '90 voor iedereen bruikbaar. Daarvoor was het toch nog echt voor die nerds op zolderkamertjes en grote bedrijven. De consument kwam pas echt toen door. Als je toen 1 pc had staan was dat luxe, hoeveel heb je er nu? Toen gingen de updates in hardware ook geweldig snel vooruit. Je kon best een computer kopen en het volgende jaar de nieuwste spellen eigenlijk niet meer kunnen spelen.
Wij waren geen nerds ik was pas 8 (1986) maar dagelijks speelde ik met mijn broertje een paar spelletjes op de commodore 64. Onze buur jongens hadden een commodore 128 en een ander vriendje een Amiga (500?) op zijn kamer staan. De Amiga was trouwens helemaal de bom destijds :9~

En even later kwam als opvolger van pa's Sincliar ZX 81 een heuse PC met wel 512mb!! Als we de kans kregen van pa dan speelden daarop oa Larry moest pa wel eerst de (engelse) vragen beantwoorden die waren bedoelt als beveiliging tegen te jonge spelers :+

Dusja de jaren 80 waren echt het begin van personal computing.
Ik denk 512KB? Larry draaide al op een halve megabyte.
hahaha tuurlijk 512KB!
Die nerds van toen, die op die zolderkamertjes. Dat zijn De echte Tweakers....
Ja, dat waren de tweakers, nu is het te makkelijk :'(
Klopt echt niet wat je schrijft. Mijn vader had al een pc staan in de jaren 80. Je had toen in heel veel bedrijven zogenaamde pc privé projecten. Kreeg je met korting een pc die via je salaris maandelijks werd afbetaald. Begin pc tijdperk voor de consument ligt ver voor 90. Met je 32 jaar heb je dat niet mee kunnen maken.
Inderdaad, via een pc privé regeling!
Dat kan inderdaad dat ik mis ben. Ik weet alleen wel dat minnooms altijd behoorlijk mee waren met de tijd en dat die inderdaad al een pc hadden in de jaren tachtig. Maar het brak pas echt door in de jaren '90 voor iedereen. Toen het betaalbaar werd zonder regelingen. Maar als ik het mis heb ook prima. Wij hadden er ook al een staan. Maar veel uit mijn omgeving niet, dat kwam pas in de jaren 90 vandaar mijn idee.
Maar mensen als je ooms had je dus heel veel, omdat vrijwel ieder bedrijf die regeling had. Vrijwel ieder gezin had er eentje. Je kon er natuurlijk veel minder mee dan nu, maar het pc tijdperk was al goed begonnen.
Software is veel belangrijker dan hardware omdat de hardware afhankelijk is van de software.

En op het gebied van software is er nog niet echt denderende oplossingen gekomen de laatste tijd.

Alleen blockchain is een stap in de toekomst.

Verder hoef je Microsoft echt niet op te noemen, die laten het zo zwaar afweten dat het me niet zou verbazen als ze over 5 jaar niet eens meer relevant zijn.
Daarom is de koers van Windows de afgelopen jaren harder gestegen dan die van Apple...
Trek jij nu conclusies op basis van aandelenprijs? 8)7

Nou dan heb ik er ook eentje voor je, de market cap van Apple is op dit moment de hoogste in de geschiedenis van de mensheid van welk bedrijf dan ook ooit.
Daar ging het niet over. Microsoft doet het beter dan Apple de afgelopen jaren. jij zei dat ze irrelevant waren. Not dus
Oja?

Waarmee doen ze het dan beter?

Laatste keer dat ik had gecheckt had Microsoft niks meer te vertellen in de smartphone industrie.

En kwa laptops hebben ze pas dit jaar de Surface book beschikbaar gemaakt in Europa en die Surface book is even duur zo niet duurder dan de Macbook.

Terwijl het gewoon Windows draait, dus bied het niets extras tegenover andere Windows laptops behalve een afneembaar scherm dat aan de verkoopcijfers te zien blijkbaar niet zo gewild is.

Microsoft brengt wat dingen uit om te laten zien wat ze kunnen bouwen maar ieder Chinese fabrikant kan dat, het gaat echter altijd om de software en daarin faalt Microsoft keihard.

Denk je soms dat Apple die hardware niet kan uitbrengen wat Microsoft nu uitbrengt? Dat kan Apple met 3 vingers in de neus maar ze doen het niet omdat ze er geen markt in zien en/of ze niet geloven in die markt.

Je doet nu alsof Microsoft met iets is gekomen dat de hele industrie op zijn kop heeft gezet zoals de iPhone en iPad destijds hadden gedaan.
Dat laatste beweer ik helemaal niet, ik heb het enkel over de beurskoers. Vergeet niet dat als Microsoft Apple miet had gesteund vorige eeuw toen het bijna op zijn gat lag, Apple er nu niet meer zou zijn geweest zeer waarschijnlijk. Ze doen dus zeker dingen goed.
Ja maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde aan de discussie om het over de beurskoers te hebben.

En dat Microsoft een lening had gegeven heeft toch ook niets te maken met de situatie nu?

Wat maakt dat uit voor de situatie nu?
Je hebt gelijk dat Software het meest belangrijke is op het moment. Daar kun je iets mee maken en breken.
Daar zitten we misschien wat vast al maken Apple en Microsoft daar ook wel stappen. Niet altijd even goede maar ze kijken wel vooruit. Linux is wat conservatiever te noemen. Daarbij denk ik vooral aan CentOs en Redhat waar ik zelf wel veel mee in aanraking kom. Het is stabiel maar kwa UI ziet het er ook wel gedateerd uit, niet dat het me dat stoort of zo :)

Maar waar laat Microsoft het liggen? Hun Surface producten zijn behoorlijk goed en mooi gemaakt. En zeker op niveau van Apple. Dell is ook goed bezig evenals HP. Die blijven zeker wel relevant. Ik kijk met argusogen uit naar Server 2016 R2 en 2020.
Het is toch al sinds 1995 drama met Windows, er is werkelijk helemaal niets veranderd aan Windows.

Bepaalde haperingen en vastlopers wat ik meemaakte in Windows 95 heb ik nog steeds met Windows 10 met een Quadcore en een SSD.

Dan weet je toch wel dat er iets ernstig mis is?

Op mijn werk ook, elke dag is er wel een probleem in Office of Sharepoint.

Het is gewoon inherent aan Microsoft dat er problemen zijn met hun software.

Het zou al heel veel helpen als ze veel legacy troep achterwege zouden laten maar ook dat doen ze niet.
Je geeft een heel betoog over innovaties en dan de mini-jack noemen? Het is een keuze geweest, maar dit valt natuurlijk niet innovatie te noemen.

Ik ben wel met je eens dat we de "verdubbeling" in snelheid gewend zijn en het daarom niet meer zo bijzonder lijkt, terwijl dit het wel is.
Misschien inderdaad een foute keuze xD Maar goed, de taptic feedback is wel een stuk beter dan dat het was toen die minijack daar wél zat. Dus het is niet voor niks geweest.
Op zich zijn de draadloze earplugs van apple, die geďntroduceerd werden na het verdwijnen van de jack, dan weer wel een innovatie. Klein, te lokaliseren op afstand, redelijke accuduur,...
High-res displays, fatsoenlijke trackpads, een OS dat gewoon functioneert, een nieuwe categorie high-end notebooks, Thunderbolt, veel snellere javascript implementatie in hun browser, nieuwe programmeertaal voor Apps, stoppen met autoplay van filmpjes, tabbladen en Apps resources ontzeggen als ze niet actief gebruikt worden. Allemaal dingen waar ze gewoon de eerste mee waren in de afgelopen 10 jaar. Het is pas recent dat er Windows notebooks zijn met dezelfde kwaliteit en hardware (Zenbook enigzins, maar de Dell XPS is de enige echte vergelijkbare laptop). Apple ligt nog altijd flink voor op de rest, het enige minpunt is dat de prijs daar ook naar is.
Thinkpad Carbon X1 > XPS, MacBook

Heb zelf een Thinkpad P50 met een Xeon, 32gb (max 64gb), Quadro kaart > MacBook Pro (Stiller, koeler, sneller, steviger, (veel) beter toetsenbord, veel meer poorten, user servicable en een trackpoint (> elke trackpad, zelfs mac).

[Reactie gewijzigd door KraKa op 1 september 2017 02:58]

Zo'n P50 zit in een totaal ander segment (gewicht, batterij) en de X1 heeft dan weer geen vergelijkbaar scherm. Totaal andere doelgroep voor beide. Volgens mij is er niemand die die laptops naast elkaar houdt om te kiezen. Heb jij echt een MacBook Pro overwogen of wil je gewoon iets negatiefs over Apple zeggen?
Ik zeg niks negatiefs over Apple, prima laptops. Laatste iteratie valt wel een beetje tegen imo.

Jij stelt dat Apple voor loopt op de rest, ik zeg dat de Thinkpad X1 carbon en P51 op een significant aantal punten beter zijn dan de MacBook (Pros).

P50 / P51 zitten net als de MacBook Pro in het workstation segment.

De X1 heeft een uitstekend 2560 x 1440 ips scherm (P51 heeft 4k), veel macbook gebruikers stappen momenteel over naar dit model. Lees anders wat vergelijkingen tussen de X1 en de nieuwste MacBook (Pro), die zijn er genoeg te vinden.

Ik heb overigens een apple watch en een iphone.

[Reactie gewijzigd door KraKa op 1 september 2017 20:45]

Nee de 15" MBP is geen mobiele workstation, het is een grote ultrabook. Het gewicht scheelt 700 gram. Als je een workstation nodig hebt koop je beter een desktop of idd zo'n zwaar geval.
X1 carbon is lichter dan zo'n zware MBP. Maar wathever... gaat nergens naar toe dit. Je hebt nauwelijks argumenten en de reviews spreken voor zich.
Dacht dat het evident was om de P50 met de 15" en de X1 met de 13" te vergelijken, aangezien de procs dan vergelijkbaar zijn.

Ik wil niet beweren dat MacBooks voor alle doelstellingen perfect zijn, maar ze hebben een duidelijke niche waar mijns inziens alleen de Dell XPS 13 en 15" ook in zitten. Die zijn evident goedkoper voor eenzelfde produkt, alleen zit je dan met Windows. Veel mensen betalen blijkbaar graag wat extra voor Mac.

Initieel ging de discussie erover of Apple uberhaupt wel eens met nieuwe dingen komt of altijd na-aapt. Mijn argumentatie was dat dat onzin is. Jij viel er blijkbaar over dat ik schreef dat 'Apple voorop loopt'. Ik denk dat daar geen discussie over te voeren valt, maar hun marktwaarde zegt genoeg over het feit dat investeerders het iig wel zo zien.
Als je eens goed gaat kijken en wat spitten in het verleden zul je opmerken dat apple helemaal niet de eerst is/was de afgelopen 10 jaar. Enorm veel is na-geaapt, maar erg goed verpakt in 'The best thing we ever did'
En Apple is allang achterhaald, wellicht is je dat ook ontgaan. Ja de Iphone is top, maar nu pas met een Oled scherm? lekker laat Randloos? lekker laat. Macbooks liggen ver achter op de concurrentie, apple tv nice but not thrilling, I-mac's mooi maar very overpriced. Ipad's? tja.. elke keer hetzelfde wiel. En de Ipad Pro is er gekomen omdat de Surface Pro er is.. dus tja...
Als het allemaal achterhaald is, waarom is het bedrijf dan 800 miljard waard? Volgens heb je last van een gekleurde bril.
Nee hoor las van een realistische bril
Je kunt ook inhoudelijk reageren. Zoals je wellicht in mijn profiel kunt zien kom ik hier al 16 jaar. Ik schrijf helemaal niet dat Apple alles uitgevonden heeft, maar ik reageer op iemand die zegt dat ze helemaal nooit ergens de eerste mee zijn ("De rek is uit de innovatie dus worden kleine dingen die de concurrentie ook al heeft voorgesteld als een baanbrekende ontdekking."). Dat is simpelweg helemaal niet waar.
Ik zeg ook niet dat ze het meest innovatieve bedrijf ooit zijn, het is een vrij objectieve post lijkt me. Het is een lijstje dingen waarvan ik denk dat ze daadwerkelijk leidend in waren.
Dit soort mensen zijn echt een soort apart.

Je zou denken dat op een site als Tweakers men goede hardware en software op prijs stelt en men blij is met zulke bedrijven.

Maar zodra ze het woord Apple zien word het rood voor hun ogen en kunnen ze niet meer normaal nadenken en reageren blijkbaar.
Ik als consument heb geen ruk aan half bakken innovatie die uitvinders ontdekken. En geen goed product ervan kunnen neer zetten.
Het steve job geweest die uitvindingen van anderen in goed concept zet met grote inzicht vanuit consumenten perspectief. Ipv technerds die dingen maken volgens eigen tech kennis inzicht waar je nerd moet zijn om het uit te vogelen.

Als ik UI ontwikkel voor mijn app maakt niet uit hoe tof of achterlijk als maker weet ik er dan mee om te gaan. Zo ook betaalde testers die er dagelijk mee bezig zijn.

Maar gross consument raakt al snel gefustreerd. Moet er zelf ook veel mee bezig zijn om routine in te krijgen. De mensen die met Steve Job werkten konden hem wel schieten. Maar wel win voor de consument. Goed product is belangrijker en relevanter dan wie grootst kan patsen met imago prestige versterkende innovatie.
Het hangt voornamelijk af van wat je doet welk OS je het beste kunt gebruiken. Dus Windows, OSX en ook Linux kunnen allemaal prioriteit hebben boven een ander OS.
Het enige waar Windows in mijn ogen superieur in is, is dat ze een hoog marktaandeel had en heeft weten te houden. En het heeft de voorsprong dat mensen er nu eenmaal aan gewend zijn.
Maar ik schakel op dit moment continu tussen Windows 7, 10, Mac OS en Linux (vnl headless), en ik weet wel welke OS'en superieur zijn en welke dat niet zijn ;) als het gaat om productiviteit staat Windows bij mij ver onderaan. Ik heb nog nooit het idee gehad dat er in Windows iets is wat speciaal vanuit de eindgebruiker is uitgedacht. Gek genoeg vind ik zelf Linux wat dat betreft gebruikersvriendelijker. Niet omdat het makkelijk te leren is, maar omdat je, als je eenmaal weet hoe het werkt, het supersnel is en boordevol handige software zit die je de meest complexe taken met een paar commando's kan laten uitvoeren.
Goh, ik schakel ook veel tussen Windows 10, server 2016 en Linux en OSX. Als ik echt stukken moet typen zoals verslagen zit ik in Windows op de laatste Word omdat dat programma voor mij gewoon het beste is. Niks van de software in Linux/OSX kan eraan tippen. Zo is er nog software welke nog geen degelijke tegenhanger heeft op andere OS'en dan Windows.

Het klopt dat je op Linux ook veel kunt doen met een paar commando's en dat is heerlijk :) Het is niet voor niks server OS nr 1 over heel de wereld.
OSX heeft dan ook weer veel software en daarom kiezen veel dj's en programmeurs voor OSX of Linux. Alles heeft zijn plaats :)
Maar, maar... Word is er ook voor de Mac hoor :P

Over Word gesproken.... mijn grootste ergernis is nog wel dat hij standaard elk document (bv geopend vanuit mail) in je temp-folder of een ander niet-toegankelijke locatie op wil slaan . Of, wat ik laatst zag, een programma dat system32 als standaardlocatie had :X dat bedoel ik dus met niet gebruikersvriendelijk ;)
Overigens superhandig in OS X dat je bestandslocatie, naam en tags gewoon in je programmabalk aan kan passen. Niet dat dat in Office kan 8)7
Klopt, maar naar mijn gevoel loopt de OSX versie toch wat achter.

Ja ze doen soms rare dingen als in je temp folder dingen willen zetten. Windows is ook zeker niet heilig, maar werkt voor mij persoonlijk nog altijd prima :) Ik kwam laatst in aanraking met Qube os? linux wat alles in sandboxes zet zo ook je privé en werk mappen/programma's van elkaar houd. Ook interessant als Microsoft daar iets van kan leren.
Bij gebrek aan beter gebruikt men Windows.

Maar Windows is echt niet een OS dat mensen met plezier gebruiken, na al die jaren heeft Microsoft het nog steeds niet geleerd en geloof het of niet er zitten in Windows 10 zelfs bugs die in Windows 95 zaten.

Hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet maar het lukt ze wel, wat ook best knap is.
Mwoah de WWDC van dit jaar had zo veel content dat er echt toffe aankondigingen gewoon niet in kwamen. Normaliter zouden ze echt wel even vijf minuten over een nieuw bestandssysteem gepraat hebben maar dat kwam pas later. State of the Union was echt de moeite waard ook.

In 2016 dat was slecht....iMessages, iMessages en volgens mij ook nog stickers voor iMessages? En het ging ook nog een beetje over iMessages :O

Denk dat de hardware wel redelijk interessant is dit jaar. Vorig jaar was het meer een iPhone 6SS dan echt wat nieuws.
De concurrentie had natuurlijk ook niks. Maar ik deel @BikkelZ zijn mening dat het vorig jaar echt te flauw was. En dat het dit jaar inderdaad stukken interessanter was.
Ja maar er word altijd gedaan alsof Apple degene is die met niks komt.

Er zijn misschien wel 5 hele grote bedrijven die smartphones uitbrengen en tientallen kleinere merken.

Maar al die bedrijven brengen ook niks, bovendien worden zelfs spectaculaire ontwikkelingen vanuit Apple omlaag gepraat terwijl de concurrentie het niet eens heeft.

Zoals saffier lenzen, NVME SSD's in de iPhone, Dynamic refresh rate in de iPad en de automatische pairing van de Airpods.

Apple is maar 1 bedrijf, die moet dus meer innovatie brengen dan de tientallen andere fabrikanten anders zijn ze niet innovatief? Dat is toch een rare stelling?

Terwijl notabene Samsung en LG zelf die onderdelen produceren, Samsung maakt niet eens gebruik van veel van de onderdelen die ze zelf produceren omdat ze te duur zijn 8)7
Een leuke verassing van Apple: Een Mac Medium. Een Minitower Mac met core i7, uitbreidbaar geheugen, disks en videokaarten en dat voor pakweg ¤1500. Dan kan ik ook eens voor een Apple store in de rij staan. Je moet immers altijd blijven dromen :)
Een leuke verassing van Apple: Een Mac Medium. Een Minitower Mac met core i7, uitbreidbaar geheugen, disks en videokaarten en dat voor pakweg ¤1500. Dan kan ik ook eens voor een Apple store in de rij staan. Je moet immers altijd blijven dromen :)
En PC dus? :+
Yep. Maar dan van Apple, dus fluisterstil en met OS X. Zoiets hadden ze ooit als Mac Pro maar dan alleen met xeons en dus peperduur. Het zou mooi zijn als Apple hun oorspronkelijke core business, computer bouwer, ook weer eens wat aandacht geeft.
Als je met je oorspronkelijke core business niet zoveel verdient (er zit immers weinig groei in de PC markt, en in de desktop markt al helemaal niets) waarom zou je daar aan vast blijven houden?
Mee eens, maar voor ons developers zou het toch prettig zijn. Ik heb nu een hackintosh en het functioneert zeker goed maar zou toch graag een desktop systeem hebben die onder de 2.5k zit die ik wel zou kunnen aanschaffen voor werk. Een hackintosh professioneel gebruiken blijft toch altijd beetje iffy. En die macbooks zijn echt niet snel genoeg voor beetje size projecten om mee te compilen. iMacs zijn in feite macbooks zonder accu.
Wat voor supersized projecten draai je dan? Misschien moet je eens gaan kijken naar je architectuur als het zolang duurt.
Kan je dan alsnog last van hebben als je meerdere builds moet onderhouden om wat voor reden dan ook. Compile time van een minuutje vind ik zelf ook prima, maar moet ik continu 8 builds de CI in gooien dan vind ik het al een stuk vervelender.

Met dat soort dingen is clusteren is daarbij ook niet altijd een optie omdat je centrale infra het vaak al druk genoeg heeft met het continu opnieuw bouwen van master.
Compile time van een minuut? Wat voor lomp grote projecten heb je dan wel niet? Compilatie van grote projecten bij mij duurt 3 seconden, 5 tot 15 seconden tests draaien en klaar. En dan heb ik het over 100K regels code.

Misschien toch eens tijd om een losse CI sever neer te zetten met Git hooks.

Of de centrale infra misschien anders inregelen. Als je continu master opnieuw moet bouwen dan gebruik je geen git flow denk ik?
Tis gewoon de swift compiler, incremental builds werken natuurlijk wel maar een clean build met -whmo duurt extreem lang op een macbook.

Project zit rond de 500k lijnen code.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 1 september 2017 12:34]

Ik doe mijn Qt / C++ projecten alsook mijn Android projecten op mijn Macbook van 2015. Gaat goed, beter dan de systemen van anderen die ik om me heen heb gezien
Er zit toch een leuke iMac Pro aan te komen.
bouw jij de wereld na in code dan? Wat een onzin
Niet iedereen is bezig met kleuter-script en HTML.
Huhu... Leuk verhaal doen we niets mee
Net zo nutteloos als je reactie. Leuk dat jij wilt beslissen wat voor een environment ik nodig heb, maar jammer genoeg werkt het niet zo.
Nee klopt. Maar interessant doen over je code doet de zaak ook geen goed...
geen idee waar je het nu weer over hebt. Ik praatte over een mogelijke mac-midi die me fijn lijkt. Maar hey, dat mag ook weer zeker niet he? Moet het met laptop hardware doen.
Dat is zo'n typische dooddoener van een bedrijf wat de huidige PC markt niet snapt.

Desktop markt is booming, want al die tablets en consoles etc blijven achter met de specs, maar op desktop word er nog hard geďnnoveerd, en er zijn hele generaties 'PCMR' gamers die het maximale willen uitgeven voor de gaming PC, bedrijven merken als Alienware hebben het nog nooit zo goed gedaan als nu.

Terwijl een Apple gebruiker geen zin heeft om 1500-2000 euro te betalen voor alweer achterhaalde hardware, is een niet-Apple gebruiker in staat om met dat geld een PC te bouwen die letterlijk nog een paar jaar als 'PCMR' machine te boek zal staan.
"De desktop markt is booming" :D

De desktop markt gaat al vele jaren achteruit, maar blijkbaar heb jij de voorbije jaren geen verkoopscijfers meer gezien?
Juist wel. PC componenten doen het goed, alleen al door de vele Bitcoinminers. Ook de gameconsoles beginnen wat last te krijgen van de PC. PC games zitten ook alweer een jaar of twee in de lift qua verkoop. Ik ben geen PC-gamer, maar als je op de nieuwsberichten sinds een jaar of twee let dan stijgen de verkopen binnen het PC 'pro' segment weer.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 31 augustus 2017 22:20]

Een videokaart voor bitcoining is geen PC. En gaming is een niche, en al helemaal geen "pro" segment. De PC markt krimpt structureel en blijvend, ten voordele van laptops, tablets en telefoons. De PCs die door die toestellen vervangen zijn komen nooit meer terug.
Nou ja, je hebt gelijk als het gaat om de PC markt in z'n geheel. De PC gamingmarkt groeit echter, dus in die niche valt nog wel wat te verdienen :)
Maar dat is dus niet de niche waar Apple een rol wil spelen. Of het moet via externe GPUs zijn...
In het algemeen is de desktop markt inderdaad behoorlijk achteruit gegaan, maar dat is ondertussen een beetje gestopt, en daar waar wel nog desktops worden vergekocht worden nu juist de duurdere machines vergekocht, zoals gezegd, gek genoeg hebben bedrijven merken als Alienware (waar ik echt geen fan van ben hoor) nu de hoogtijdagen.

En ja, misschien is het je om de een of andere manier ontgaan (dat hele threadripper en i9 verhaal) maar AMD en Intel zijn weer vol de strijd met elkaar aangegaan, wat zorgt voor snellere verbetering van de hardware, elkaar de loef af proberen te steken met totaal nieuwe technieken, kostendrukking, etc.

Hebben we ook nog wat aankomende ontwikkelingen zoals de samenvoeging van HDD's en RAM (lees; retesnelle hdd's & massief grote ram in 1) en nog wat ander leuk spul (quantum computing staat nu ondertussen wel op de hoek van de straat te wuiven) en dan durf ik al met al zeker wel te stellen dat het nu goed gaat met de desktop markt, en deze alweer langzaam begint te groeien.

Wat denk je ook van alle VR en AR ontwikkelingen? de meeste daarvan werken gewoon maar middelmatig tenzij je een dikke PC eraan hangt, en dat besef is er ook bij alle bedrijven die deze techniek maken, er is duidelijk een 2 splitsing tussen 'leuk voor onderweg' en 'hoge kwaliteit', met 'leuk voor onderweg' VR/AR lok je de klanten, om ze vervolgens het 'hoge kwaliteit' systeem te gaan verkopen voor thuis, wat dus weer een dikke PC nodig heeft.
AR draait tegenwoordig op smartphones. En CPUs met meer cores gaan echt de markt niet redden. Voor de meeste mensen en toepassingen is een Sandy Bridge cpu nog ok. Je verwart 'de markt' met niches...
en mooi design, en netjes de hardware en cable management, dat doen ze dan wel weer netjes.
Een zeer gebalanceerd systeem in een goede formfactor en met een interessante software. Nee, niet je doorsnee HP workstation.
Haha _/-\o_ Maar zeker ook mijn wens...

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 31 augustus 2017 19:02]

Een Mac met AMD Ryzen zou leuk zijn maar computer nieuws wordt op een ander evenementen aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 31 augustus 2017 19:30]

Dat is niet waar, MacBooks worden met regelmaat op speciale events aangekondigd, maar de behoorlijk incrementele wijzigingen van de laatste tijd hebben ze inderdaad vaak met de WWDC samen laten vallen.

Een 13 inch quad-core met Kaby Lake-R zou wel een aangename verrassing zijn. Helaas heb ik daarover geen geruchten gezien en Apple heeft het al een tijdje niet meer voor elkaar gekregen iets geheim te houden voordat het werd aangekondigd. Erg kleine kans dus helaas.
Wat kan je dan doen, wat nu niet kan als je zo'n Ryzen er in hebt zitten?
Geen idee, dat zou de toekomst moeten uitwijzen.

Ryzen is momenteel de betere allround CPU, zou het best eens willen zien inhoever Apple hiervan kan profiteren

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 31 augustus 2017 19:43]

Net zoveel als je er op een PC van profiteert. Het hangt allemaal af van de software die je gaat draaien, het OS zelf gaat er al prima mee om (met meerdere cores bedoel ik dan).

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 31 augustus 2017 21:16]

Osx kan zelfs singlethreaded software netjes schalen over meerdere cores. Sinds een paar versies terug was ik ineens heel verbaasd toen ik zag dat iedere core nog maar 25% belast was met de JVM op 120% totale cpu usage.
De crusiale daarin zijn de compilers die routines herkennen die multithreaded kunnen. Al is dat wel beperkt. JVM en Object-C en Swift. Daarnaast is als je volledig multithreaded wilt gaan toch iets wat de programmeur moet doen om threadpool aan te houden de software multithreaded te optimaliseren.
Lijkt mij dus erg sterk dat compiler single threaded omzet naa optimaal multithreaded. Zover is dat nog niet.
Simple dingen zijn eenvoudige for loops zonder side effcect en shared data . Maar op architecturisch niveau is toch programmeur ding.
Ga daar maar niet van iit hoor. Iedere amd ondersteuning die er was in macos is er n high siërra uitgesloopt. Macos high siërra installatie zal niet eens meer booten op amd processoren.
Leuke verrassing voor tig mensen zou een product zijn wat, voor wellicht een ietwat hogere prijs, zou kunnen concurreren met de Raspberry Pi. Een kleine computer voor zeg maximaal ¤120,-.
Ik snap niet waarom het allemaal zo minimalistis moet. Ik heb sinds kort een Mac mini.
Wat is dat ongelovelijk klein Dual core i5 2,6Ghz
Nog Klein is voor mij ding dat 5x zo groot is als zo een mac mini.
Dan had ik nu quad core ipv lichte CPU.
Beter nog een 6core i7 met Iris Pro.

Ding ligt nu op XS4all decoder wat groter is daar onder een PS4 slim en daarnaast Full tower PC Phenom2-X4

Mac pro is mij to much en Mac tegen hanger van iMac mis ik.
Ik twijfel. M'n iPhone 6 zou ik willen vervangen naar een nieuw(er) model, met scherm van 5,5" of groter. Nieuwe iPhone zal rond de ¤1000 zijn, wat ik echt teveel vind. Misschien toch de stap zetten naar Android? Android Oreo op een Google Pixel 2 (XL) lijkt alleszins wel iets...
De 7S gaat toch echt geen $999 kosten hoor.
Een 7+ 128gb (32 lijkt me te weinig) kost nu 1.019 euro in de apple store / 950 winkels. Hij wou 5.5 inch dus een 7s zou te klein zijn
Jij denkt dat een Pixel 2 XL een stuk goedkoper gaat zijn? Think again...
iPhone 8 hoef ik (nog) niet, maar ik ben wel geďnteresseerd in de 7S. Dus ik ga zeker weer kijken :)
Ondanks dat ik nog best een jaartje vooruit zou kunnen, is de 7S voor mij ook wel een aandachtstrekker.

De 'geruchten' over de exorbitante prijs van de iPhone8 maakten het geen optie
( ik wil best wat uitgeven, maar 1000+ is iets 'te' :+ )
Vooral als volgend jaar alweer de iPhone 8S in de schappen ligt
Is dat nieuw ?
Moet je die er ook bij nemen dan ?
Bij de 6 hoefde ik iig niet te tekenen dat ik de iPhone7 zou gaan halen.

Ik mag aannemen dat bij de aanschaf van de 7S die ook wel weer een paar jaar mee gaat..
Erg benieuwd naar de iPhone 8 (opvolger van mn 5s) en de Apple TV 4k HDR (vervanging voor mn nvidia shield). Benieuwd of er misschien ook nog wat andere nieuwtjes zijn mbt de Apple Homepod. Elke keer weer een prachtig evenement, kan niet wachten!
Wat is er mis met de Shield dan? Of beter gezegd, welke features mist deze tov de nieuwe AppleTV?

[Reactie gewijzigd door vincentvdvelde op 31 augustus 2017 19:18]

Gebruiksvriendelijkheid, ik vind de Nvidia Shield niet echt prettig werken, het is allemaal wat onoverzichtelijk. Daarnaast is de Apple TV natuurlijk de perfecte hub voor andere Apple apparatuur: iPhone, iPad en wellicht ook HomePod. Zie de Apple TV HDR toch een beetje als de connecting hub van mijn living.
En Siri met Homekit ondersteuning. De Shield heeft nog steeds niet de beloofde Google Assistant ondersteuning.
De Nvidia Shield draait op Android hoor...
Alfred kreeg de Shield kado van een lieve maar wat domme tante die dat gekke robotje wel schattig vond. Maar: hij vindt het het onoverzichtelijk dus het universum klopt nog steeds.

En gelijk heeft ie, want Android TV is schokkend onoverzichtelijk vergeleken met Apple TV
Er is meer content dus maakt dat het meteen onoverzichtelijk?
Ah, ik ben de /s vergeten O-)
Zeker onoverzichtelijker, maar niet schokkend veel eigenlijk.
Dat hij de Apple TV prefereert omdat hij alles van Apple heeft, dan snap ik. Maar Android TV onoverzichtelijk noemen, vond ik ook wel erg grappig om te lezen.
Misschien is Oef wel de rare tante :+
Er is al een hoop uitgelekt maar mogelijk dat nu op eigen locatie in ieder geval de 'punten' van de presentaties nu wel geheim blijven. Hoe de nieuwe iPhone er uit gaat zien hoeft geen geheim meer te zijn, IOS 11 beta hebben we al een tijd kunnen bekijken en zo ook de nieuwe OSX dus dar hoeft het niet spannender mee te worden gemaakt... Ik vind het toch altijd wel erg leuk als tevreden gebruiker van OSX en IOS devices
De punten van de presentatie geheim? Dit is een media event waar alle uitgenodigden grote blogs/sites/journalisten zijn die ALLES live tweeten/bloggen. Daarnaast is er een dikke kans dat Apple een livestream aanbiedt voor het grote publiek zoals de afgelopen jaren...

:+
hij bedoelt waarschijnlijk dat er van tevoren niks gelekt gaat worden.
Zoals 'Cracking Cloud' aangeeft gaat het over van te voren uitlekken. Veel informatie was te herleiden naar banners/posters en routeborden die werden geplaatst in de congreszalen die veelal uitlekte. In dit geval kunnen ze mogelijk Apple personeel inzetten voor het opzetten van alles binnen de congreszalen die natuurlijk een geheimhoudings verklaring hebben en mogelijk makkelijker aan te pakken zijn dan de willekeurige lui in de congreszalen en zo wel wat meer wat nu anders kan dan voorheen
Ik ben met name benieuwd naar de (mogelijk nieuwe) iPhone(s) en de nieuwe Apple TV.
Ik vraag mij af of we kunnen praten over een niche of toch mainstream, zo'n 4K media console.

Ik heb hier nog de huidige Apple TV 4 en zelfs al had ik een 4K tv had ik nog steeds niet de Apple TV 5/4K gekocht. Ruim voldoende. Mijn media is ten slotte toch de komende jaren enkel in FullHD beschikbaar.
Heb het niet bijgehouden maar hoeveel berichten over de iPhone 8 mogen er allengs al wel niet geplaatst zijn op ook tweakers.net nog voor dat ding überhaupt voorgesteld is aan het publiek?
Elke keer als een groot bedrijf op de mobiele markt wat presenteert komt er toevallig een gerucht van dit bedrijf dat zij ook wat gaan presenteren.
Eerder andersom, Apple is heel voorspelbaar met zijn evenementen, elk jaar rond dezelfde tijd.
Anderen proberen Apple voor te zijn. Weet je nog die ontploffende samsungs?
Dit is geen gerucht maar een aankondiging.
huh? bij mijn weten organiseert apple dit al jaren lang rond deze tijd. Hoezo komen ze er dan toevallig ook mee dat ze iets gaan presenteren? of begrijp ik je nou verkeerd?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*