Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple houdt 10 september een evenement voor vermoedelijk nieuwe iPhones

Apple heeft onder de noemer 'By innovation only' uitnodigingen gestuurd voor een evenement dat op dinsdag 10 september in het Apple Park in Cupertino plaatsvindt. Waarschijnlijk kondigt het bedrijf daar in ieder geval nieuwe iPhones aan.

Apple zendt het evenement live via zijn site uit. Apple meldt op de uitnodiging traditiegetrouw niet wat er aangekondigd gaat worden op het evenement over anderhalve week. De tekst 'By innovation only' lijkt daar ook geen aanwijzingen voor te bieden. Er gaan echter al maanden geruchten over de komst van nieuwe iPhones en het bedrijf kondigde zijn smartphones de afgelopen jaren altijd in september aan.

Volgens geruchten introduceert Apple op 10 september drie nieuwe iPhones met een vergelijkbaar ontwerp als de huidige generatie maar met betere camera's. Het zou om twee Pro-modellen kunnen gaan die de XS en XS Max opvolgen en die een derde camerasensor krijgen. Daarnaast kunnen ze omgekeerd laden en verbeterde Face ID krijgen.

Welke producten nog meer aan bod komen is onduidelijk. Mogelijk is er een bescheiden update van de Apple Watch waarvan keramische en titaniummodellen zouden kunnen verschijnen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-08-2019 • 18:52

254 Linkedin Google+

Submitter: Mixpower

Reacties (254)

Wijzig sortering
Ik hoop op een topspec toestel in een kleiner formaat. Een SE zonder bezels met OLED en FaceID zou goud zijn. X is nét te groot.
Verder zag ik dat Apple bezig was met allerlei sensoren zoals CGM, dat zou voor veel mensen een enorme hulp zijn als ze dát non-invasive voor elkaar gekregen hebben.

We gaan ‘t zien, ben benieuwd. Ben nog dik tevreden met m’n X, moet wel heel goed zijn wil ik upgraden.
Die kans is volgend jaar veel groter een SE2, want de SE gaat nog een volledig iOS jaartje meer met ios13.
En ik heb hem toevallig ook nog zakelijk en doet prima, niet veel aan te merken dat traag is vergeleken met mijn 8 plus privé.
Ik snap je logica daar niet helemaal achter. Dit gaat toch ook niet op voor ander type iPhones?

Zo jammer dat de kleinere iPhone SE 4" (1136x640, 326dpi, Lengte 123,8mm, Breedte 58,6mm, Dikte 7,6mm, 113 gram) zo'n ondergeschoven kindje is van de iPhone familie de laatste jaren omdat de norm bigger is better lijkt te zijn.

Er is toch echt (denk ik) een markt voor zo'n compact, snel, lange accuduur, gunstige prijs toestel die nog fijn in de hand ligt en makkelijk in je broekzak past en met gemak een hele dag meegaat.

Al is de iPhone XS een redelijk alternatief met specs: 5,8" (2436x1125, 463dpi, Lengte 143,6mm, Breedte
70,9mm, Dikte 7,7mm, 177 gram) al is die toch een aardig stuk breder, hoger en zwaarder.
Waarom zou Apple voor elk device wat ze hebben constant een nieuwe uitbrengen, ik denk dat ze echt wel kijken na de verkopen.
Ik zeg niet dat de SE slecht zal verkopen dat zeker niet, maar denk dat de grotere jongens meer over de toonbank gaan.

en met gemak een hele dag meegaat.

Dat gaan aller iphones ondertussen wel, zelfs mijn 2 jaar oude SE gaat nog 1,5 dag mee (8 plus van 1,5 jaar nog 2 dagen).
Hier idem. Ik blijf al die nieuwe telefoons veel te groot vinden; iPhone 5 form factor is perfect.
Voor mij persoonlijk liever terug naar TouchID, dan FaceID want ik blijf het maar een vreemde gedachte vinden.
Maar Hoogstwaarschijnlijk gaat het richting "ThoughtID" of "SoulID" zodat je helemaal gelockt bent aan het apparaat.
Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik ben grote fan van Apple, maar vind zelf dat ze iets te snel een paar stapjes te ver zijn gegaan omwille van innovatie.
Ze zullen ongetwijfeld “the best CPU in a phone”, “the best battery life in a smartphone” en “the best camera ever developed for a smart phone” aankondigen, ondanks dat de verbeteringen T.o.v de vorige versies weer marginaal zullen zijn.

Dit is niet negatief bedoeld, maar wel waar het de laatste jaren elk jaar weer op neer komt. Innovatie is in smartphone land ver te zoeken helaas.
Ze zullen ongetwijfeld “the best CPU in a phone”, “the best battery life in a smartphone” en “the best camera ever developed for a smart phone” aankondigen, ondanks dat de verbeteringen T.o.v de vorige versies weer marginaal zullen zijn.
Als je het alleen op die manier bekijkt is er wel heel weinig innovatie geweest de laatste 30 jaar. Mijn Atari met 8 Ghz 68000 cpu en losse 30MB harde schijf, Cubase, WordPerfect en Calamus deed alles wat een computer moest doen. Tja, mijn huidige computer is alleen wat sneller geworden en de harde schijf wat groter.
Mijn Ati Rage 128 Pro grafische kaart uit 2000 met 128 MB geheugen is ook alleen maar een stukje trager en stuurde wat kleinere monitoren met minder kleuren aan dan mijn huidige Vega 64.
Die al moeite genoeg heeft om het verschil te laten zien tussen mijn Nikon lenzen van 40 jaar geleden en de moderne uitvoeringen. Ja. die moderne zijn stukje lichter, scherper en hebben meer contrast.

We kunnen nu fantastische dingen doen met razendsnelle processoren en enorme datahoeveelheden omdat de technische bedrijven tientallen miljarden investeerden om hun producten iedere keer wat sneller, groter en beter te maken. Al vinden sommige mensen dat maar van weinig innovatief vermogen getuigen...
Incrementele verbeteringen hebben ook tot veel moois geleid maar innovatie voelt voor mij meer als de stap van dumbphone naar smartphone of de introductie van de eerste bruikbare tablets.

Allebei belangrijk maar het een voelt wat spectaculairder dan het ander.
Incrementele verbeteringen hebben ook tot veel moois geleid maar innovatie voelt voor mij meer als de stap van dumbphone naar smartphone of de introductie van de eerste bruikbare tablets.
Laat ik dan een ander voorbeeld geven. De stap van ASML van 'gewone' lithografie naar EUV lithografie is een geweldig complexe technologische uitdaging geweest waar meer dan 10 jaar aan gewerkt is. Daar is zeer, zeer innovatief en creatief werk geleverd door de ingenieurs. Een enkele waferstepper kost dan ook meer dan 100 miljoen euro..

En het resultaat? Een iets sneller en kleiner chipje met 7 in plaats van 10 nanometer structuren.. Dat is misschien minder spectaculair dan een opvouwbare telefoon maar er zit veel en veel meer innovatie achter.
Helemaal eens dat dat heel innovatief is - maar wel innovatief voor die markt (lithografie).

Dat Apple of Samsung een 7nm chip in een telefoon stoppen maakt voor mij die telefoon nog niet innovatief en de innovatie in de lithografie komt ook niet op het conto van de telefoonbouwer.

Als Samsung met de fold een echt goed product neer had gezet i.p.v. keihard te falen dan had ik dat bijvoorbeeld wel als innovatie van Samsung op het gebied van mobiele telefoons ervaren.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 30 augustus 2019 07:52]

En daar zit volgens mij het grote verschil tussen Apple en veel andere fabrikanten: Apple test intern veel uitgebreider of iets echt toegevoegde waarde heeft voor de gebruikers of slechts een gimmick is.

Veel Android leveranciers voegen veranderingen toe in de hoop dat ze als innovatief worden gezien en daardoor meer verkopen. Hierdoor krijg je veel geflopte innovatie.

Ik verwacht dat Apple foldable iphones intern al lang heeft getest, en tot de conclusie is gekomen dat het met de huidige stand van de technologie weinig toevoegt voor gebruikers.
Nee wat Apple momenteel doet is overleven. Waarbij het geen enkele feature zelf meer bedenkt maar alleen kopieert van andere en doet alsof ze het zelf uitgevonden hebben met een prijskaartje die dubbel zo hoog is als de concurrentie. Vanaf het moment dat jobs is overleden is Apple in een overlevingsmodus gegaan en heeft tot op de dag van vandaag alleen maar geteerd op de innovatie andere bedrijven en de trouwe fans die ieder Apple product kopen wat er op de markt komt. Er zijn genoeg dingen te noemen waarbij Apple de eerste zou kunnen zijn. Ik noem draadloos laden, ik noem een front camera achter het scherm. Ik noem een vingerafdruk scanner achter het scherm, speakers geïntegreerd in het scherm... sinds Apple jobs kwijt is geraakt durft het bedrijf niks meer zelf te ontwikkelen. En borduurt het alleen nog voort op wat steve ooit heeft opgebouwd. En dit gaat op deze manier ook nooit meer veranderen. Ze hebben al.het geld van de wereld om wat dan ook te maken... ze missen alleen de man die het kan bedenken en durft uit te voeren. Wat een icoon was steve jobs! Ik ben helemaal geen fan van Apple... nooit geweest. Maar die man was een van de meest geniale mensen ter wereld.
Dat zou je kunnen denken, maar misschien zijn ze niet meer de eerste omdat ze graag iets goed willen doen en nooit teasers vrijgeven van hun ontwikkelingen.

Terwijl in Androidland elke kleine innovatie gelijk op de voorpagina staat (ook al is het pas over een of twee jaar in een consumenten product te vinden en werkt t amper en dat alleen in controlled environments)

Wil niet zeggen dat Apple niet hetzelfde al kan laten zien maar er gewoon voor kiest om het niet te doen.

Zo zijn ze nooit t eerst met de nieuwe innovatie, maar wel meestal dat t goed werkt wanneer t uitkomt (in plaats van Face Unlock die slecht werkt, under screen fingerprint scanners die langzaam zijn, draadloos laden wat erg langzaam is, folding phones die erg breekbaar zijn, etc.)

disclaimer: ben trouwe nexus/pixel gebruiker die op dit moment geen reden heeft om een iPhone te halen, maar credit where it's due
Volgens mij zijn er anders flinke stappen gemaakt sinds de iPhone 4S (laatste released iPhone voordat SJ overleed) naar de XS waar we nu zitten.
Hmm die 7nm chip, op die chip vind je:


- 4 core GPU
- 6 core CPU
- 2 high efficiency cores
- neural engine
- 7nm chips zijn ook energiezuiniger

En paar jaar geleden had je een "PC kast" nodig voor deze functionaliteit.

7nm is lithografisch gezien een aardige doorbraak, waarschijnlijk wordt deze chip op een EUV systeem gemaakt.

2cts
Ik vind zon chip qua lithografie en chipdesign ook razend innovatief, maar het maak voor mij bij een telefoon of soortgelijk niet innovatiever dat er een 7nm chip in zit.

Mijn iPad pro is qua specs ook een eind verder dan de 2018 gewone iPad van mn vrouw maar de enige innovaties die ik er op kan vinden tov de iPad van Mn vrouw zijn face id en de ondersteuning voor de pencil (voor zover dat nog innovatief te noemen is).

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 30 augustus 2019 16:08]

Dat was ook geen plotselinge innovatie: Palm had al langer organizers, Nokia had al de Communicator, het concept bestond sowieso al veel langer (Star Trek met z’n PADDs bijvoorbeeld).... tussen dumbphone en smartphone zaten talloze featurephones...

Wel kwam Apple “opeens” met een all-screen multitouch-scherm met een daadwerkelijke visie hoe apps moesten kunnen werken en hebben ze het goed in de markt weten te zetten. Eerder kwamen ze al met een iPod: ja, muziekspelers waren er al langer maar het was geen “symbool” zoals de iPod werd. Het is óók een sterk staaltje marketing geweest natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 augustus 2019 22:00]

De iPhone was toch echt wel een plotselinge innovatie. Het is het totaal plaatje dat de iPhone zo innovatief maakte. Ik heb 2 smartphones versleten voor de iPhone uitkwam. Toen Steve Jobs de iPhone voorstelde was mijn reactie: eindelijk!

Smartphones voor de iPhone kon je amper bedienen. Op de smartphones die ik toen had was er ook mail, "internet", mp3 speler, ... Het probleem was dat je zo'n smartphone toen gewoon niet kon bedienen als gewone mens. Het is me één keer gelukt de mp3 speler aan het werk te krijgen door het op te zoeken in een manual maar als ik dat daarna nog eens wou proberen zonder de manual heb ik het moeten opgeven. mail heb ik nooit aan het werk gekregen; "Internet" leek op teletekst. Pre iPhone smartphones waren gewoon een ramp. Wat Steve Jobs toen liet zien daar viel ieders mond van open. Na de keynote wist ik al direct hoe de mp3 speler werkte zonder het apparaat ooit in mijn handen te hebben gehad. Hetzelfde geldt voor de fysieke mp3 spelers, ze bestonden idd al voor de mp3 speler maar ze waren niet gemaakt voor normale mensen, het waren gewoon gadgets voor nerds.

Het is niet marketing dat de iPod en iPhone groot hebben gemaakt. De usability heeft die producten gemaakt tot wat ze zijn en dat is de innovatie die Apple altijd heeft gebracht. Ze heeft tools voor nerds getransformeerd naar tools voor normale mensen.
Wat een hoop onzin, ik heb in die tijd symbiantelefoons gehad met volwaardige browser en een hele normale en begrijpelijke MP3-speler. Daar hoefde je echt het boekje niet bij te pakken. Mijn NOKIA 5800 Xpressmusic had daarbij OVI Maps voor navigatie en een videoplayer waar ik destijds via p2p gedownloade afleveringen van South Park op zette. (Deze moesten wel eerst via de NOKIA software voor windows worden geconverteerd wat een eeuwigheid duurde)
Maar voor het normale gebruik hoefde je geen nerd te zijn, dat die smartphones onbedienbaar waren is onzin.
Haha, deze reactie is echt 100% waar het ‘Ze heeft tools voor nerds getransformeerd naar tools voor normale mensen.’ over gaat!
Wat een onzin zeg je? Lees je je eigen onzin wel? ik had het over smartphones die zijn uitgebracht voor de iPhone. De Nokia 5800 is 2 jaar na de eerste iPhone uitgebracht.
ik heb in die tijd symbiantelefoons gehad met volwaardige browser en een hele normale en begrijpelijke MP3-speler. Daar hoefde je echt het boekje niet bij te pakken.

Die 5800 was een jaar na de eerste iphone maar eerdere modellen met symbian hoefde je ook geen raketwetenschapper voor te zijn om een mp3tje af te kunnen spelen. Mijn tweede deel van de reactie ging over specifiek de 5800
Als Symbian dan toch zo gebruiksvriendelijk was waarom werd het dan geen succes? zeg nou niet "marketing van Apple" want waar je voor de iPhone amper advertenties hebt zien verschijnen zag je overal de marketing van Nokia.
Als Symbian dan toch zo gebruiksvriendelijk was waarom werd het dan geen succes?
Symbian was een succes. Het was jarenlang zeer succesvol in de smartphone markt. Echter niet in de touchscreen smartphone markt.
Symbian een succes? Als je bekijkt hoe groot de markt uiteindelijk echt was kan je het moeilijk een succes noemen toch? Het was succesvol toen nog bijna niemand een smartphone had.
Symbian was destijds een succes, ja. Destijds als in in de tijd voor de touchscreen telefoons. Nokia, dat bedrijf was ook een succes. Een groot succes, zelfs.
Het was succesvol toen nog bijna niemand een smartphone had.
Het was succesvol toen de smartphone markt in opkomst was. Om te zeggen dat 'bijna niemand' er een had, vind ik wel erg karikatuur...
Wat is daar karikaturaal aan? Kijk rond je en merk dat iedereen vandaag een smartphone heeft. Dat zou dan ook karikaturaal zijn want er zijn nog steeds mensen met een dumbphone. Je kan niet rond het feit heen dat de smartphone totaal niet populair was voor de iPhone zijn intrede deed.
Jouw definitie van "totaal niet populair" strookt niet met de mijne.
Tja dan is het wat gemierennneuk over een definitie natuurlijk en tja het woord populair heeft toch een betekenis die nauwer aansluit bij mijn definitie hoor. Nokia dumphones die waren populair, dat kan ik echt niet over hun smartphones zeggen.
Nu noem je het nog mierenneuken ook?

Nokia N95 was niet populair? Of was het geen smartphone? Je beweert hier of het een, of het ander.

Vergeet niet dat Symbian op meer draaide dan enkel Nokia. Symbian was het meest populaire OS voor de iPhone uit was gekomen. Wat jij beweert is dat het nooit populair is geweest want er was voor de iPhone nagenoeg geen smartphone in gebruik. De Blackberry heb je zeker ook nog nooit van gehoord?

Ik ben klaar met deze discussie.

Om je eer niet te krenken hou ik het bij
Jouw definitie van "totaal niet populair" strookt niet met de mijne.
Symbian was nu eenmaal niet zo populair, ik snap dan ook wel dat je snel van deze discussie wil weglopen. Je kan hem toch niet winnen. :)
Oei, natrappen is niet netjes, hoor. Jammer dat je een discussie als een strijd ziet. Discussies zijn er niet om te winnen of verliezen, maar om van gedachten te wisselen, en om van elkaar te leren. Dat moment is voor ons geweest. Bedankt, en tot ziens!
Maar je wil niet leren, je wil enkel je eigen gelijk doordrukken
De pot verwijt de ketel.
ja tuurlijk, het zal mijn schuld zijn dat Symbian nooit wat geworden is :O
Een bloem die verwelkt is ooit mooi geweest. Zo is het ook met Symbian: het is ooit populair geweest. Zeker als je het relatief in de tijdsgeest bekijkt (relatief marktaandeel). De market share statistieken van destijds wijzen dat uit.

https://en.wikipedia.org/...ket_share_and_competition

Oh en het marktaandeel zegt natuurlijk niet alles. Zo is Android niet X keer beter dan iOS want heeft X keer meer absoluut marktaandeel...

[Reactie gewijzigd door Jerie op 4 september 2019 17:49]

ah voila, kijk idd naar het marktaandeel van iOS vandaag, hoeveel toestellen ze verkopen en dan kan je er echt niet omheen dat Symbian echt niet zo populair geweest kan zijn.
Eens, zelfs de n95 8GB kon je al op multitasken, had goede apps van derden zoals X-plore als bestandbeheer, officesuite waarmee je excel en word document mee kon openen. Sygic of TomTom voor navigatie. Jbaktaskman om taakbeheer te verbeteren en zelfs een alttab functie waarmee je met het potloodknopje en een pijltje snel kon wisselen van actieve app.

Helaas wisten veel mensen niet dat deze symbian phones zo veel konden. In het begin van whatsapp konden deze telefoons dat ook nog installeren.

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 30 augustus 2019 00:07]

Wat voor telefoon had je dan dat je voor de mp3 speler een handleiding nodig had? Ik heb bijvoorbeeld de nokia 6230i gehad, en daar kon ik via het geheugenkaartje wel iets van 8 nummers op zetten, maar dat was heel simpel.
Was een Ericson, vraag me niet welke versie. de stylus had een appelblauwzeegroen uiteinde dat weet ik nog wel.
Hey die had ik ook ;). Je kon er natuurlijk ook een grotere geheugenkaart in drukken, maar de gebruiksvriendelijkheid van die oude Nokia's was (zeker met de wat meer featurerijke modellen) gewoon slecht vergeleken met moderne touchscreen phones. Eindeloos knoppen drukken, minimale context op een te klein scherm en druk je de verkeerde knop in kan je opnieuw beginnen.
Die discussie weer... Ik had in 2004 een HTC Wizard met Windows Mobile. Dat bediende zeer eenvoudig. Email werkte gewoon. Internet was gewoon de mobiele versie van Internet Explorer waarop bijv de toen al bestaande mobiele site van de NS uitstekend op draaide. Muziek was met de media player een eitje (ook al was de opslagruimte nogal beperkt want het was een zakelijk toestel). Ik heb toen weinig van de iPhone hype meegekregen. Ik zag wel opeens collega's ermee rondlopen maar ik zag die dingen en dacht dat kan ik toch allemaal allang? Natuurlijk is het marketing geweest. Dat is prima overigens maar de iPhone was helemaal niet 100% technologische innovatie. Uiteraard was er 1 ding wat de iPhone bracht en dat was een goed ontworpen touch interface. Qua functionaliteit bracht het echter weinig nieuws. Ik heb toen nog enkele jaren Windows Mobile gebruikt en daarna ben ik overgestapt naar Android. Dat was ergens rond de KitKat release. En tegen de tijd dat iPhones voor mij feature complete waren waren die dingen veel te duur geworden.

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 30 augustus 2019 21:24]

Ja die discussie. Windows mobile? ok we zijn alweer uitgepraat dan want dat is nooit wat geworden
Waarom kom je dan naar deze website als je alleen maar je eigen mening wilt verkondigen en het niet op prijs stelt dat mensen andere meningen en ervaringen delen? Dat is het hele idee van een online community namelijk.

Dat gezegd hebbende.. Windows Mobile werd destijds vrij veel gebruikt. Echter was het vooral een ding in de zakelijke sfeer. Ik studeerde in die tijd en om mij heen was er een redelijke schare studenten die ermee rondliep. Windows Mobile was uiteraard niet mainstream, maar dat kwam overwegend door een gebrek aan marketing, iets waar Microsoft zeker toen geen kaas van gegeten had.

Dit is Tweakers en dus focussen we gelukkig op meer dan alleen marketing. Windows Mobile was vooral functioneel en zoals je in mijn eerdere post kon opmerken zijn tijd eigenlijk ver vooruit. Vergeet niet dat het OS al van voor het jaar 2000 was. Ik ben ingestapt bij versie 5 en dankzij XDA, die in die tijd groot was in Windows Mobile ROMs (hell daar komt de naam immers vandaan ;)), zat ik uiteindelijk op versie 6.5. Dat draaide dankzij allerlei optimalisatie uitstekend en het toen kersverse Touchwiz van HTC maakte mijn pda ook in 1 klap veel beter bedienbaar zonder pennetje. Ik was een happy camper en zag voor mijzelf simpelweg geen toegevoegde waarde in de eerste iphone. Gelukkig zijn we allemaal anders. ;)
Wel kwam Apple “opeens” met een all-screen multitouch-scherm met een daadwerkelijke visie hoe apps moesten kunnen werken en hebben ze het goed in de markt weten te zetten.
Joh. Palm ingenieurs met jaaaaaaaren ervaring in het bouwen van draagbare computers krabden zich achter de oren hoe ze op een 412MHz SoC met 128MB RAM in godsnaam een vloeiende full-screen ervaring mét desktop kwaliteit browser bovenop een volledige UNIX gedraaid konden krijgen met een enigszins tolerabele batterijduur. Zelfs vandaag nog draait iOS soepel bij 1/3 van de hoeveelheid RAM van een fatsoenlijke Android telefoon met doorgaans veel kleinere accu's.

Vandaag de dag zijn er veel meer device+software stacks die een vloeiende ervaring en een fatsoenlijke internet browser met een touch screen bieden, in 2007 was het magie. En dan nóg (maar dat is een zeer persoonlijke mening) heeft Apple als enige (sinds de echte Blackberry weg is) het concept van simpelheid wat je voorheen met Nokia's, Motorola's etc. had goed voor elkaar. Gewoon een ding waar je niet over na hoeft te denken zoals bij een Windows machine over updates, firewalls, virusscanners, "kan ik deze file wel openen?", "waarom is mijn machine ineens traag?".

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 augustus 2019 09:46]

En voor de Palm had Apple de Newton MessagePad.
Lang voor de messagepad had apple een filmpje gemaakt over hoe het toekomstige kantoor er uit zou zien. Platte schermen, touchscreens, praten met een meedenkende computer, allemaal zaken die de huidige jongeren met de paplepel binnengekregen hebben. De messagepad is lange tijd onder de radar in gebruik gebleven: met name makelaars en journalisten (onder andere scherm en ingebouwd telefoon (fax?) modem) hadden een voor die tijd optimaal gereedschap gevonden in de Apple creatie.
De Knowledge Navigator, als ik het mij goed herinner.
Maar dát was dan weer net geen succes.... ;)
Het ding was alleen dat Apple dus nog geen duidelijke visie had hoe apps moesten werken. Ze hadden juist niet ingezet op apps zoals we ze nu kennen, maar op webapplicaties. Je kon zelfs niet eens nieuwe apps installeren of je homescreen aanpassen. Later kwamen ze pas met de appstore en tools voor ontwikkelaars. Het waren juist de andere telefoons waar apps goed op werkten.

Nu is er wel het veelbelovende pwa, en dat was waar Apple toen in principe al op inzette, maar wat niet echt van de grond kwam.

Ik gebruikte toen zelf de Samsung Omnia, die ongeveer rond dezelfde tijd uitkwam. Ik vond dat echt beter werken dan de iPhone toen, ookal kon de interface wel iets beter. Maar dat was zo opgelost door een andere launcher te installeren, wat toen al heel gemakkelijk ging. Je kon apps downloaden uit verschillende bronnen, zowel native (via een cab of exe bestand) als java en flash apps (al had je daar wel eerst de juiste apps voor nodig). De eigen Marketplace kwam wel later, maar er waren al verschillende 3rd party "App stores".

Je kon ook al eigen achtergronden instellen, je homescreen indeling aanpassen (en dus andere launchers kiezen), en nog veel meer wat de iPhone allemaal niet kon.

Het touchscreen waren ze trouwens ook niet de eerste mee, de LG Prada had ook al een capacitief touchscreen.

Maar wat het succesvol heeft gemaakt is het totaalplaatje. Het multitouchscreen, de interface, en dan natuurlijk een stukje marketing.
Het ding was alleen dat Apple dus nog geen duidelijke visie had hoe apps moesten werken. Ze hadden juist niet ingezet op apps zoals we ze nu kennen, maar op webapplicaties. Je kon zelfs niet eens nieuwe apps installeren of je homescreen aanpassen.
Je kan Apple veel verwijten, maar niet dat geen visie hadden. Als iets niet 100% was hoe Jobs het wilde hebben, brachten ze het niet uit. De eerste iPhone was een kunststukje, een combinatie van – inderdaad – allerlei bij elkaar gebrachte, bestaande techniek, maar je kan pas goed gaan verbeteren als het ‘in het wild’ gebruikt wordt. Dat apps later anders werden is een logisch gevolg van voortschrijdende inzichten en technieken.
Waar ligt die stap precies? Want voor ik een iPhone had, had ik een Motorola RAZR die je op kon vouwen en die had bijvoorbeeld ook al een camera met video en spelletjes. Ik wil maar zeggen: Dat was voor mij ook meer stapsgewijs dan een totaal nieuw concept.
Ik had een SE W950 die dat ook wel ongeveer kon, maar vergeleken met de eerste iPhones en galaxys en soortgelijk was dat toch wel een HEEL andere ervaring, of vond jij het volkomen vergelijkbaar en had je niet zoiets van wow dit is echt een hele verbetering?
Jawel, maar dat had ik ook weer toen ik van m’n iPhone 3GS naar een iPhone 5 ging (zoveel sneller! Platter. Veel beter scherm. Veel betere camera. Sneller WiFi..) en toen ik zes jaar later naar een iPhone XR overstapte ook weer.

Per jaar valt het misschien niet zo op maar de meesten van ons kopen niet elk jaar een nieuwe smart phone (hoop ik).
Oh ik had dat voor het laatst toen de retina displays ingevoerd werden (iphone 4? 5?) daarna voelde het voor mij steeds als meer van hetzelfde maar dan iets beter, niet meer als een grote stap (en ik doe ook zeker 2 of 3 jaar met een telefoon).
De stap van mobiele telefoon naar smartphone was ook erg geleidelijk. Er zaten een hoop stappen tussen de Nokia 3310 en de iPhone 3G.
8MHz mag ik hopen 😜
Ha ha, klopt... Ik heb hem later opgevoerd naar 16 Mhz maar die stap naar 8 Ghz is inderdaad nooit gelukt.
Innovatie is er zeker wel alleen apple heeft de aap leren klimmen, en nu heeft iedereen apple ongeveer ingehaald. Ook de bijbehorende aanschaf prijs past niet meer in smartphone land, ... ben benieuwd of ze het tij keren...

De reden dat er absoluut innovatie is is bijv. de Z20: https://www.youtube.com/watch?v=pr11oDVmfp0
of De LG v50 https://www.youtube.com/watch?v=eIXA9qjimzM&t=3s met 5g modem en super cool inklikbaar 2de scherm hoesje...

Apple heeft wel een enorme eco landschap dus het zal jaren duren voordat het echt merkbaar is in cupertino. Aanvullend wil ik nog wel zeggen dat ook een Apple kan eindigen als Nokia en erricson, de bigger they are the harder they (can) fall :)
Als een snellere SOC of en betere camera in een telefoon geen innovatie is, waarom zou een snellere modem dat dan wel zijn.

Je kan niet van één bedrijf verwachten dat ze elk jaar een complete markt overhoop gooien. Je hoort al bij goede bedrijven als je dat één keer lukt. En Apple is het nu meerdere keren gelukt en nog doen ze op één of andere manier te weinig.
Als een snellere SOC of en betere camera in een telefoon geen innovatie is, waarom zou een snellere modem dat dan wel zijn.

Je kan niet van één bedrijf verwachten dat ze elk jaar een complete markt overhoop gooien. Je hoort al bij goede bedrijven als je dat één keer lukt. En Apple is het nu meerdere keren gelukt en nog doen ze op één of andere manier te weinig.
Innovatie komt bij bedrijven van een heel klein groepje speciale creatieve mensen.

Kijk naar de "plotselinge" omslag bij Microsoft. Of kijk naar Tesla, SpaceX, Neuralink enzo van Elon Musk (zonder hem had er geen enkele van die bedrijven bestaan). Kijk naar Apple sinds Steve Jobs dood is (en sinds hun beroemde design man weg is).

Bedrijven zijn dictaturen (niet negatief bedoeld) en je hebt goede dictators en slechte dictators... Bij een goede dictator kan er heel snel heel mooi gebouwd worden en worden heel snel knopen doorgehakt. Ineens "uit het niets" worden er producten op de markt gebracht die 10 jaar lijken voor te lopen op al het andere. Bij een slechte dictator kan alles minstens zo snel helemaal de afgrond instorten en wordt alle innovatie en talent eruit gesloopt.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 augustus 2019 00:08]

Je krijgt als bedrijf op een gegeven moment ook met de wet van de remmende voorsprong te maken en daar is uiterst lastig om overheen te klimmen.
Je krijgt als bedrijf op een gegeven moment ook met de wet van de remmende voorsprong te maken en daar is uiterst lastig om overheen te klimmen.
Hier geloof ik niet in. Tesla heeft geen remmende voorsprong. SpaceX heeft geen remmende voorsprong. Apple had/heeft geen remmende voorsprong.

Die remmende voorsprong komt pas nadat sleutelfiguren met "de X factor" verdwijnen. Een mooi voorbeeld is Apple: groeide ooit uit tot een redelijk groot bedrijf. Ging daarna ineens bijna bankroet toen Steve Jobs weg ging en fleurde weer keihard op als groter dan ooit tevoren toen Steve Jobs weer terug kwam. Hadden ze toen last van remmende voorsprong (ondanks dat ze eigenlijk altijd hebben voorgelopen op de concurrentie)? Nee.

Er bestaat geen remmende voorsprong IMO. Het is alleen een feit dat als je voor loopt op de rest, je meer te verliezen hebt dan degenen die achter lopen, maar dat is niet hetzelfde als remmende voorsprong.

Remmende voorsprong impliceert dat er iets negatiefs is aan voorlopen. Het is een slecht en zwak excuus om achterlopen (door gebrek aan innovatie/creativiteit/talent en wetgeving in het belang van startups) goed te praten.

Remmende voorsprong is wat door de verliezers (in Europa) wordt geroepen als ze geconfronteerd worden met wat er in China en California allemaal wordt opgebouwd.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 30 augustus 2019 17:07]

Dat is niet wat ik bedoelde te zeggen. Natuurlijk is een betere camera of SOC wel innovatie. Maar niet als het jaar-op-jaar verschil maar een paar procent is. De SOC wordt niet 2x zo snel, of 2x zo zuinig.
De rek is er een beetje uit, en Apple lijkt niet echt snel met nieuwe features te komen. Wireless charging heeft heel lang geduurd, fingerprint onder scherm hebben veel andere telefoons al, OLED was Apple ook relatief laat mee.

De introductie van de iPhone zelf was een enorm innovatieve nieuwe telefoon, waar we eerst op knopjes drukten ging apple over op een volledig touchscreen. Dat vind ik innovatie, niet een scherm/accu/camera van een paar millimeter groter, kleiner, scherper, helderder, etc.
5g modem is toch ook geen innovatie meer? Het is gewoon meer van het zelfde en dat is bij alle telefoons.

De echte innovaties waar iedereen op zit te wachten zitten er allang in. Wat moet ik nu met een inklikbaar scherm hoesje?
Dat zijn geen innovaties, dat zijn gimmicks.
Bij de Iphone XS had ik best hoge verwachtingen, de X maakte het ook maar deels waar. Het probleem bij Apple is inderdaag de marginale verbeteringen met de constante prijsverhogingen. Sinds de iphone 4 heb ik altijd Iphones gehad, maar heb net voor deze event de iphone X geruild voor de note 10+ en moet zeggen dat ik voor het eerst sinds lange tijd (na elke 2 jaar upgraden) weer even onder de indruk was van de vooruitgangen. Dat gevoel heb ik een tijdje gemist bij een nieuwe iphone. Het zal mij benieuwen of apple deze iphone het beter gaat doen, maar als ik de geruchten moet geloven, wordt hij weer duurder en weer marginaal beter.
En Android phones worden spectaculair beter zeker?

Bij Android zie je toch ook marginale verbeteringen?

En dat terwijl er tientallen Android fabrikanten er zijn en samen niet eens met iets innovatiefs kunnen komen.
De android fabrikanten gaan wat betreft trial and error een stuk sneller. Je ziet on screen finger print, uitschuifbare camera's, opvouwbare telefoons, 64mp cameras, geen bezels, waterfall screens... Noem maar op. Apple wacht vaak even af en pakt het beste concept (en maakt het vaak nog net iets beter). Maar de android fabrikanten staan zeker niet stil!
Ja maar dan moet je ze ook onderling vergelijken, je telt nu alles bij elkaar op wat 20 Android fabrikanten doen en trekt de conclusie dat die sneller zouden gaan.

Daarnaast is het inmiddels al bij iedereen heel duidelijk zoals jij zelf ook aangeeft dat Android fabrikanten functies toevoegen om het toevoegen en Apple dat alleen doet als het ook echt goed werkt.

Ik wou zelf een Galaxy S10 kopen maar toen ik na het lezen van de reviews erachter kwam dat de onscreen fingerprint scanner langzamer is dan de ouderwetse fingerprint scanner heb ik gekozen voor de Galaxy S10e.

Dus leuk dat het kan maar als het geen verbetering is heb ik er niks aan.

En ik ben de fingerprint scanner van mijn 3 jaar oude Galaxy S7 zo zat dat ik niet weer zo een slecht werkend fingerprint scanner wil hebben.

Het heeft namelijk nooit goed gewerkt ondanks dat ik alle profielen voor 1 vinger heb opgeslagen. Het werkt gewoonweg niet, ik heb jarenlang de pincode moeten gebruiken zelfs nadat het ook nog eens een keer vervangen is 8)7
Bij Android zie je dat er veel meer wordt geëxperimenteerd, wat vaak wel goed uitpakt, maar soms ook niet (vouwbare telefoons). Apple stopt pas nieuwe technieken in hun telefoon als het zich al heeft bewezen, en kondigt het dan als nieuwe technologie aan (ook al hebben ze het dan vaak wel verbeterd).
Jij bepaalt niet wat het beste werkt voor de meeste mensen.

Dat bepalen ze zelf, en gezien 90% van de wereldbevolking geen zin heeft in al dat technische geneuzel is juist een luie dombo / baby proof device het slimste wat je kan kopen.

Wat jij en heel veel tweakers ondanks kennis (of gebrek aan) van techniek niet lijken te begrijpen is dat een apparaat op de 1e plaats moet werken. Als een apparaat niet werkt, heb je helemaal niks aan al die ziljoenen ondersteunde apparaten.

Als ik als consument een Windows laptop in de winkel koop dan zal het aan mijn reet oxideren of Microsoft zoveel apparaten ondersteunt.

Dat boeit nul komma niks, als mijn laptop maar werkt wat in het geval van Windows dus maar de vraag is.
Ik las al een prijsverhoging van 15%, maar er wordt zwz al gezegd dat je deze moet skippen en op de 12 moet wachten.
Op zich is je commentaar terecht, alleen wordt dit vanuit 'de community' al decennia geroepen. Apple is meester in heel hard roepen dat ze de beste zijn met alwéér de beste specs, terwijl het eigenlijk nét niet is, kritisch kijkend onder de motorkap. Het fascinerende blijft dan wel, dat ze het zich nog altijd kunnen permitteren, kijkend naar de verkoopcijfers.

Ik ben voorzichtig benieuwd naar de nieuwtjes, maar sta zéker niet vooraan in de rij om de nieuwe iPhone (SE voldoet nog steeds prima en stiekem likkebaardend te gluren naar de Huawei 30 Pro...).
Behalve dan dat Apple niet is ingehaald.

Je vergelijkt nu 2 merken met 1 merk, wil je een vergelijking maken dan dien je 1 op 1 te vergelijken.

Beetje vreemd om de sterke punten van 2 merken bij elkaar op te tellen en de conclusie te trekken dat Apple is ingehaald.

Zomaar "functionaliteit" toevoegen is geen innovatie, dat kan elke Chinees in zijn zolderkamer.

Punt is dat je software goed moet zijn, en laat Apple daar nu heer en meester in zijn.
Wie zegt dat Apple marktaandeel belangrijk vind?

Apple probeert niet eens de 1e te worden gezien je dat alleen kan worden als je ook toestellen van 50 euro verkoopt.

Denk je dat Apple de illusie had dat ze met toestellen vanaf 400 euro nummer 1 kwa marktaandeel zouden staan?

Dus nee Apple is niet ingehaald, ze harken 70% van alle winst in deze markt binnen.

5G is niet echt een feature gezien er nog geen enkele netwerk online is met 5G.

En je combineert weldegelijk features, wanneer 1 van de vele vele Android fabrikanten iets stopt in hun smartphone begint men meteen te roepen "Apple loopt achter want merk X had dat al 6 maanden geleden"

Terwijl andere Android fabrikanten het ook pas later hebben word alleen naar Apple gewezen, beetje hypocriete en kromme vergelijkingen nietwaar?
Ondanks het grotere aanbod in meerdere segmenten heeft het wel even geduurd voordat 1 bedrijf Apple ingehaald had met hun smartphones. Dus zo'n grote illusie heeft Apple niet nodig om te denken dat ze nummer 1 qua marktaandeel kunnen zijn. En daar zullen ze ook zeker op inzetten. En het werkt blijkbaar ook, want het heeft wel even geduurd voor Apple ingehaald werd door Huawei, en Samsung heeft die 2 nog niet ingehaald.

En dat combineren hoeft dus niet, want de meeste features van een iPhone hebben veel andere telefoons ook wel. Als zo'n andere telefoon dan 1 feature heeft die anderen nog niet hebben, lopen ze dus weldegelijk voor. Ik zeg niet dat het dan altijd perfect werkt, want Apple wacht dat meestal af en implementeert het op de achtergrond in hun komende modellen, zodat het vanaf release ook goed werkt.

Je ziet ook dat bij Android meer geëxperimenteerd wordt. Features als in-screen fingerprint sensor, camera achter het scherm (zonder uitsparing), uitschuivende camera, etc. zal Apple niet zo snel doen. Ze implementeren het pas als het echt goed en betrouwbaar kan werken.
Fout, Apple zet niet in op een groot marktaandeel.

Ze zullen zoveel mogelijk proberen te verkopen maar zelfs in de tijd dat ze alleen nog high end modellen verkochten konden ze de vraag niet eens bijbenen dus dat had niet eens gekund zelfs al zouden ze het willen.

De andere fabrikanten doen er alles aan om maar het marktaandeel te kunnen verhogen, dat Apple ondanks dat ze actief zijn op het hogere segment toch een hoge marktaandeel heeft is des te knapper.

Ik heb het bovendien over het opportunisme om wanneer er ooit iets is dat een van de 20+ Android fabrikanten een keer heeft ingebouwd het direct word vergeleken met Apple omdat die dat dan niet heeft wat nogal logisch is.

Je kan als Apple zijnde moeilijk alles wat meer dan 20 merken samen in hun smartphones pleuren altijd vantevoren al in de iPhone stoppen.

Daarnaast doen die fabrikanten dat juist omdat ze zien dat blijkbaar veel mensen dat als innovatief zien.

Als 1e fabrikant 5 cameras op de achterkant ook al heeft het geen enkele nut of gebruiksdoel? Gewoon doen, krijg je gewoon publiciteit.

En kan je lekker roepen dat je de 1e was en dat de iPhone het niet eens had 8)7

Geen hond die het nodig heeft? Who cares? Gewoon doen.
The best CPU hebben ze al heel wat jaartjes 😜
Benchmarks nooit bekeken....? De A12 loopt rondjes in zowel single als multicore om de SD855....

https://www.guidingtech.c...napdragon-855-comparison/

https://www.anandtech.com...ing-the-silicon-secrets/5

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 augustus 2019 19:59]

Heb je de conclussie van je bron gelezen?
When it comes to the performance, both are almost at par, with the A12 Bionic taking the lead in single core performance. But when it comes to being a future-ready chipset, the 855 fights hard for the top spot. Hopefully, the next generation Apple chipsets will challenge the Snapdragon 855 and bridge the gap.
Multicore is de A12 slechts 2% sneller, dat noem ik geen rondjes rennen. Het is trouwens slechts één benchmark en de 855 ondersteund meer nieuwe technieken. Daarnaast ben je ook meer Android aan het benchmarken. Zo zien we dat de Tegra X1 in de Nintendo Switch veel betere prestaties laat zien dan in Android toestellen. Android zit gewoon slecht in elkaar.
Toen apple met haar 64bits CPU uitkwam wist de concurrentie van gekkigheid niet hoe snel ze dit ook moesten hebben......
Alleen worden dit soort dingen Door de consument vaak niet gezien als innovatie. Omdat ze geen idee hebben en alleen maar kijken naar bijv nieuw camera functies als innovatie.
Nee, de consument wist niet hoe snel ze het moesten hebben en daardoor moest de markt mee. Apple doet het gewoon heel goed op het marketingvlak (naast gewoon prima spul te maken) en daardoor denken mensen dat ze iets nodig hebben.
Het mooiste voorbeeld, ik betaal al jaren met mijn telefoon bij winkels, dat was volgens mijn iPhone vrienden nooit nodig. Nu kan het met Apple Pay en wat denk je? Jawel, het is het beste ooit en Apple Pay is geweldig.

Helemaal niks tegen iPhones, maar de innovatie komt vooral omdat mensen denken dat Apple voorloopt of alleen geweldige dingen doet, maar ze dringen vooral heel veel op en mensen slikken dat.
Tja je hoorde dat destijds ook veel met smartphones. ik heb geen iPhone nodig, met mijn dumbphone lukt het ook wel en de rest moet ik niet mer uitleggen zeker? Niks tegen android (da's gelogen) maar de innovatie bij Android komt toch vooral omdat mensen denken dat ze gelijkwaardig of beter zijn dan iPhones en veel mensen slikken dat :)

Het hangt er gewoon vanaf in welk kamp je zit hoe je kijkt naar innovatie
Omdat Apple Pay niet hetzelfde is als "ik kan met nfc betalen in de app van mijn bank". Apple pay lijkt meer op google pay, en nou mag jij raden wie er eerder was...
Google Pay was een jaar later dan Apple Pay. Apple Pay is bij 1 bank in Nederland, Google pay nog helemaal niet. Dit zijn feiten, zoek maar op. Dat jij tevreden bent met betalen op een andere manier (via nfc via je bank-app), vind ik helemaal prima, maar dit is gewoon zoals het is.

Natuurlijk vind ik het jammer (en echt heel belachelijk) dat Apple Pay na 5 jaar nog steeds amper beschikbaar is in Nederland (behalve bij ING), maar ik vind het net zo belachelijk dat google pay nog niet in Nederland beschikbaar is.

En ik doe niet alsof ze "alles" eerder doen, maar soms wel. Zie mijn reactie ergens anders in dit topic:

"Apple is vaak zeker niet de eerste, maar ze lopen wel vaak in de kopploeg, en zo af en toe zelf echt wel voorop. En als ze iets kopieren, doen ze t wel goed, dat kan je ook niet ontkennen, toch? "
Ik meen mij te herinneren dat op een developers conference voorzichtig een overstap op de arm cpu's voor osx als mogelijkheid geopperd werd. Evenzo een mogelijk samensmelten van ios met osx. We zijn een tweetal jaartjes verder, gaat het intel tijdperk eindigen ?
Dat riep ik een paar jaar geleden op Tweakers al en werd toen massaal voor gek uitgemaakt (story of my life ;)) dus daar waag ik me niet meer aan.

maar het is wél zo ja
Specs en prestaties zijn niet ieder jaar marginaal beter.. Wellicht kun je beter jezelf wat meer informeren voordat je dit zegt.

Dat innovatie achterblijft is zeker waar, maar ik zou niet weten wat voor innovatie ik nodig hebt tbh dan een betere camera etc.
Innovatie van bestaande producten maakt deze vaak goedkoper. Misschien gebruiken ze deze slogan wel om de prijzen weer eens naar acceptabel niveau te brengen en zo een beetje marktaandeel terug te winnen.
Dit is niet negatief bedoeld, maar wel waar het de laatste jaren elk jaar weer op neer komt. Innovatie is in smartphone land ver te zoeken helaas.
In plaats van op de zaken vooruitlopen, zou je misschien ook niet kunnen reageren (is niet verplicht maar optioneel!!!) en gewoon afwachten wat er aangekondigd wordt.

Waarschijnlijk heb je gelijk, maar dit bijdehante commentaar is imho geen +2 waard.
Innovatie zat, alleen niet bij Apple en Samsung maar de Chinese concurrentie die ze links en rechts voorbij gaan.

Innovatie is iets wat ik echt niet aan Apple koppel, het is vooral de vraag wat ze deze keer 'uitvinden' van de concurrentie.
In de gequote onderdelen uit de reactie waar je op reageert gaan Chinese fabrikanten Apple noch Samsung voorbij, de specs zijn toch altijd top-notch van beiden, Apple omdat ze nou eenmaal het hardste gaan en Samsung omdat ze de beste chip van Qualcomm kopen. En voor de foto camera's wint Google (en dat zijn geen Chinezen) toch altijd eigenlijk, en voor de video Apple.
Maar dat is geen innovatie, maar gewoon sneller/beter. Dat is ook precies wat @michielonline zegt, geen innovatie maar het zelfde met betere specs.

En wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Samsungs nieuwste toestel heeft niet eens de laatste SoC van Qualcomm, terwijl er toestellen zijn die hem wel hebben.

Zaken als een indisplay vingerafdruk scanner en een notchless display zijn allemaal niet als eerste bij Apple en Samsung te vinden. En dat is zo een beetje de enige innovatie de laatste jaren.
Gelukkig maar vind ik zelf. Vroeger vond ik het superleuk om bleeding edge spul te hebben. Altijd het nieuwste van ‘t nieuwste. Maar vaak kwamen daar ook aardig wat bugs bij kijken en veel hobbyen. Geen tijd meer voor, dan is een toestel gebaseerd op goede evolutie toch wat beter dan een tjokvol met beta functies. Maar dat is maar net wat je zoekt in een toestel.

Innovatie puur om maar iets te hebben als USP: meh. Liever degelijk getest spul dat lang meegaat. Maar dat moet een ieder voor zichzelf beslissen. :)
inderdaad, ik hoor mensen vandaag zeuren over mensen die jaarlijks een smartphone kopen maar voor de iPhone uitkwam was het erger. Ik kocht jaarlijks minstens 2 telefoons en altijd de top modellen. Bleeding edge stuff dat leuk was om te ontdekken maar na een tijd wist je dat het niet de perfecte telefoon kon zijn en dan kwam er wel weer iets nieuw van een andere fabrikant uit dat totaal anders werkte dus kon je weer lekker een nieuwe telefoon leren kennen en dat was idd leuk. Dat is echt verdwenen met de iPhone. Dat is de eerste keer geweest dat er geen fabrikanten waren die iets uitbrachten dat beter leek dan wat ik had.

Het enige nadeel aan de iPhone is dat er niet echt iets nieuws te ontdekken valt, een nieuwe iPhone kopen is gewoon je informatie over zetten en dat was het dan. Je weet toch al hoe de telefoon werkt
De grap is ook dat juist Apple nog steeds weldegelijk met de echte innovatie komt en de Android fabrikanten maar functies toevoegen dat half werken om een "verkoopargument" te hebben.

Want anders verkopen ze helemaal niks, ze moeten de toestellen wel volproppen met "functies" omdat het niet de sterke software heeft zoals de iPhone die zichzelf verkoopt.
Helemaal mee eens. Sterker nog, van mij mag zelfs Apple nog wel wat conservatiever zijn. Ze hebben de laatste jaren zichzelf ook wel een beetje voorbij gerend, o.a. met de butterfly keyboards en de Touch Bar, en ik merk dat ik daardoor zelf wat terughoudender ben naar sommige van hun producten. Laat ze voorlopig lekker doorgaan met robuuste laptops met een goeie accuduur en scherm, en snelle betrouwbare telefoons met een robuust os. Dat heb ik liever dan die gimmicky shitstorm van sommige concurrenten. Je ziet wat er gebeurt als je prematuur een foldable telefoon wil uitbrengen.
Innoveren om het innoveren brengt ook zelden iets goeds. De Note3 had een hygrometer (waarom in hemelsnaam....), de Note4 een hartslagmeter (???), dat soort meuk zit ook niet meer in de Note10 geloof ik. Niemand die op die onzin zat te wachten.

Elk model ziet er weer anders uit, elke Android versie is weer anders... elke fabrikant moet z’n eigen bloat erop gooien tot en met advertenties aan toe - geen mens die zit te wachten op én Chrome én Samsung Internet tegelijk, laat staan 2 mailclients, agenda’s, fotogalerijen en S-Agenda naast de gewone Google meuk...

Apple blijft lang bij 1 design omdat het wérkt. Waarom zou elk model anders moeten zijn. Waarom 100 verschillende benamingen gebruiken. Ja, van iPhone 8 naar X was al raar genoeg en imho totaal onnodig... maar wat is nou het verschil tussen een Galaxy Core Prime tov. een Galaxy On 5?

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 augustus 2019 22:11]

Inderdaad, moest de Samsung van mijn broer weer "fixen" omdat de google widget de Samsung browser default opende terwijl hij chrome had.

Moet je weer in de settings duiken om te gaan zoeken waar dat nou weer verstopt zit, dat zit ook nooit op dezelfde plaats maar iedere keer weer ergens anders.
Alhoewel er zeker wel bloatware mee komt op Android toestellen (wat bij iOS overigens ook gewoon was met een aantal belachelijk opdringerige apps die je niet kon deïnstalleren terwijl ik ze echt niet gebruikte), is mijn ervaring op verschillende toestellen dat tegenwoordig vrijwel alles gedeïnstalleerd of uit gezet kan worden. Ook de diensten/apps van Samsung zelf. Aan de ene kant is de simpliciteit en duidelijkheid van Apple een voordeel, alhoewel het ook een keerzijde heeft dat je bijvoorbeeld voor vrijwel niets een andere standaard kan kiezen (denk aan browser). Ieder zijn voorkeur daarin. En dan kan ik iOS gebruikers heel goed begrijpen waar ze het voor doen, maar Android gebruikers net zo goed.

[Reactie gewijzigd door TigerHunt op 29 augustus 2019 23:58]

Dat zijn ook geen innovaties, maar meer van hetzelfde. Eerst kon je je vinger scannen, en nu kan het nog steeds, hoera. Ja, het zit dan onder het scherm, en dat zal technisch vast heel lastig zijn, maar om daar nou speciaal een andere telefoon voor te kopen... En dat gemekker over notches, boeie. Eeuwig gezeik over je gigantische scherm dat een klein beetje meer of minder gigantisch zou zijn dan die van de concurrentie. Als of dat wat uitmaakt.

Als die zaken opeens 'wel' innovatie zijn, dan zou je kunnen stellen dat een 'andere' SoC, of 'ander RAM' of een 'andere connector' meer of minder ook 'innovatie' is. Maar uiteindelijk is het gewoon progressie, en dat is ook prima.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 29 augustus 2019 23:05]

Maar dat is geen innovatie, maar gewoon sneller/beter.
Een nieuwe iPhone, is altijd innovatief. Als het product exact hetzelfde is als het vorige model, dan is het niet innovatief.

Uit de DvD:

in·no·va·tie (de; v; meervoud: innovaties) 1invoering van een nieuwigheid

Ik denk dat je een ander woord moet gaan gebruiken ipv innovatief.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 29 augustus 2019 22:20]

Huawei is anders Samsung én Apple voorbij. Het kan zijn dat het door al dat gedoe nu niet meer zo is, maar het was wel een poosje Huawei, dan Apple, en dan Samsung.
Innovatie zat, alleen niet bij Apple en Samsung maar de Chinese concurrentie die ze links en rechts voorbij gaan.

Innovatie is iets wat ik echt niet aan Apple koppel, het is vooral de vraag wat ze deze keer 'uitvinden' van de concurrentie.
Ik vind Samsung op design gebied toch zeker wel innovatief. Mooi klein gaatje voorop voor de camera en mooie aflopende randen waardoor het toestel zeer fijn in de hand ligt.
Ik mag toch hopen dat je sarcastisch bent?

Een klein gaatje innovatief?

Die gaatje is een noodzaak he?

Dus de fabrikanten die de camera uitschuifbaar hebben gemaakt zijn nog innovatiever omdat er helemaal geen gaatje is? 8)7
Ik vind de uitschuifbare camera zeker wel innovatief. Weet je ook zeker dat die niet stiekem kan opnemen.
Dat kan jij vinden, maar dat soort dingen verstaat men niet onder innovatie.

Dan is iedere scheet innovatief.
Het gaatje zelf is niet innovatief, maar het is wel een verbetering, en qua design wel redelijk innovatief. Je moet je ook niet richten op 1 enkel punt, maar op het geheel.
Jij vind het een verbetering, iemand anders vind het weer spuuglelijk.

Het is bijvoorbeeld niet symmetrisch, terwijl de notch dat wel is.

En wat bedoel je met kwa design innovatief? Het is gewoon een design.

En ik heb zelf een Galaxy S10e.
Inderdaad. Apple kijkt al tijden de kat uit de boom naar wat anderen doen, geven het een "Apple" sausje en lanceren het als een eigen uitvinding in presentaties doorspekt met "Amazing" "First ever" en "Wonderful".

Terwijl Apple van de daken schreeuwde dat niemand zat te wachten op een telefoon met een scherm van meer dan 4.6", lanceerde Samsung gewoon de note serie inclusief Note tablets mét pencil.

Jaren later verkoopt Apple met veel tamtam enorme telefoons en maken ze tablets met een Apple Pencil.

Natuurlijk voert Apple het weer fantastisch uit, maar de innovatie en risico ligt vrijwel altijd bij een ander.
Idd, niet elke "innovatie" geldt alleen voor Apple. Naast Apple zijn er tig andere merken die prima en fijne telefoons hebben. Het is maar net wat je zelf fijn vind en wat je zelf vind qua features/opties en eigenschappen voor bv camera, beeld of grootte van het scherm. Brand loyaliteit is dikke onzin.
Nou precies, Apple is zeker niet de enige die innoveert. De focus ligt, gelukkig, bij elke fabrikant ergens anders. Dat maakt het voor iedereen fijn om de keus te maken die voor hem/haar het beste is.
Innovatie zat, alleen niet bij Apple en Samsung maar de Chinese concurrentie die ze links en rechts voorbij gaan.

Innovatie is iets wat ik echt niet aan Apple koppel, het is vooral de vraag wat ze deze keer 'uitvinden' van de concurrentie.
Apple was niet de eerste met een smartphone, maar wel de eerste met een (goed) werkend multitouch smartphone, zo'n 12 jaar geleden. "Wie wil dat nou?" riep iedereen. Vlak daarna zag iedere telefoon eruit als een iPhone.
Apple was niet de eerste met gezichtsherkenning, maar wel de eerste die het goed deed met face-id, zo'n 2 jaar geleden (en ik zou bijna durven zeggen: nog steeds de enige). Iedereen vond die notch lelijk, nog geen maand later hadden veel andere telefoons een notch en probeerden face-id na te doen.
Weet je die shitload aan draadloze oordopjes die ondertussen tot in de action liggen? Allemaal gekopieerd van de AirPods, die verguisd werden toen ze uit kwamen.

Apple is vaak zeker niet de eerste, maar ze lopen wel vaak in de kopploeg, en zo af en toe zelf echt wel voorop. En als ze iets kopieren, doen ze t wel goed, dat kan je ook niet ontkennen, toch?
Het is wel leuk dat de drie genoemde verbeteringen precies de drie selling points van de Huawei p30 en mate series zijn. Lekker innovatief weer... Ik vind het vooral een beetje een misplaatste slogan voor zo'n invite.
Want jij weet natuurlijk al wat ze gaan presenteren...
Kijk, ik verwacht ook vooral evolutie en kleine verbeteringen. Maar in iOS13 zitten toch weer een paar slimmigheden die echt nog geen enkele andere fabrikant heeft en die worden ook de 10e aangekondigd.
En voordat je gaat blaten, doe zelf maar moeite en zoek ze op.
Leuk die Huawei dingen, jammer alleen dat er geen Google apps meer op mogen bij de opvolgende modellen. Zit je met leuke hardware met bagger software. Het is maar wat je wil.
Het ging om de huidige modellen die al een tijdje uit zijn waarbij Google apps en updates gewoon werken en blijven werken.
Dan is dat plaatje bij de post wel leuk ja.
Best CPU hoeft niet aangekondigd te worden, de Apple CPUs vegen al jaren de vloer aan met de concurrentie. Omtrent de camera en batterij heb je wel gelijk.
Bij Apple heeft langzaam maar zeker innovatie als doel plaatsgemaakt voor shareholder satisfaction. Managers en marketing hebben de leiding overgenomen van ontwerpers en uitvinders. Innovatie is een middel geworden om de winst te vergroten waardoor de prijs van de toestellen (veel) sneller groeit dan de functionaliteit.
Wat zijn wij eigenlijk een stel verwende consumenten die steeds maar meer innovatie verwachten en klagen als het niet snel genoeg gaat. Alsof ons een onrecht is aangedaan. Bizar eigenlijk. Tegelijkertijd zouden we niet meer kunnen leven in een wereld met de technologie van 10 jaar geleden. 8)7
en toch: toen ik mijn iPhone 7 (na lang twijfelen overigens ivm prijs) verving voor een XS voelde het echt wel weer als een grote sprong vooruit :-) dat gevoel had ik ook van 6 naar 7, dus als je (zoals ik) 2 jaar met een iPhone doet voelt het zeker nog steeds als een stap vooruit. Daarbij is mijn vrouw niet zo'n tech nerd, dus ik schuif mijn oude phone door naar haar en dat doet zij er ook nog 2 jaar mee waarna die op V&A of MP gaat. Ben wel benieuwd of ze ook nieuwe MacBooks gaan aankondigen :-)
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wat verwacht je dan? Ja, holografische projectie zou mooi zijn maar is misschien een brug te ver. Teleportatie dan... Nouja, zie Startrek.
En dan koop je weer een iPhone die weer duurder is.. dan blijft het een hoge prijs
Ja met de betere gebruikservaring en langere support.

En het geld hou je altijd, zo kan je ook stellen dat het verlies is als je goud koopt. Maar je blijft wel eigenaar van dat goud.
langere support? Mijn iPad pro krijgt inderdaad nog steeds updates.. maar of ik daar blij mee ben...
Dat ding wordt super traag met al die nieuwe updates, nergens voor nodig als het onbruik baar wordt.

De vergelijking met goud vind ik nogal raar. Het is een gebruiksvoorwerp, het heeft echt niet het eeuwige leven.
Ja en je Windows laptop word ook langzamer, evenals je Linux PC met al die updates.

De vergelijking met goud is perfect, ik heb het over de doorverkoopwaarde.

Je moet dus in die context niet kijken naar het voorwerp maar naar de waarde, al ging het om bananen en komkommers.
Een iPhone kopen van 1200, verkoop je niet voor 1300. Goud wel.
Ligt eraan wanneer je dat goud verkoopt.

Daarnaast vergelijk je een iPhone met een smartphone van een ander merk en niet met een edelmetaal.

En dan klopt het gewoon wat ik zeg.
https://twitter.com/markg.../1167108671807074304?s=19

Nieuwe kleuren voor de XR

[Reactie gewijzigd door Padvinder op 29 augustus 2019 18:56]

Graag in de dunne, subtiele behuizing van de 6/6s/7/8. De huidige Xr vind ik een lomp ding.
Of het is het nieuwe Apple-logo. Een moderne interpretatie van het oude regenbooglogo.
Eentje waar Johny Ive zich niet mee kon verenigen.

Speculaties... :)
We vragen allemaal om echte innovatie, maar wat zoeken we dan? Alles wat nu in een iPhone, Samsung of ander merk zit is al op en top innovatie. Super wide foto camera, Mêh. Omgekeerd laden, Mêh. De echte innovatie kwam van de fold telefoons en die zijn niet succesvol gebleken (of te kwetsbaar). We kunnen wel ‘meer, beter, innovatie, nieuwe dingen!’ roepen maar veel meer is er niet in een toestel te proppen dan we allemaal hebben. Beetje op het punt van de desktop of laptop; snellere processor en zwaardere accu, maar van een nog beter scherm lopen we niet meer warm..
Een accu die een stuk langer mee gaat, optische zoom in de camera, een 3D scherm dat fatsoenlijk werkt (leuk voor games), haptische feedback in het scherm, camera en sensoren onder het scherm, opladen middels beweging en/of frictie. Maar waarschijnlijk blijft het bij een iets snellere cpu, iets snellere opslag, iets betere camera, iets betere accuduur, dat soort dingen.
Dat er ergens een verklaring is doet toch niks af aan de wens?

Het punt is dus dat mensen geen nieuwe telefoon willen als er niet genoeg veranderd (lees verbeterd/innovatie), en zeker niet als de prijzen ook maar blijven stijgen (en/of niet dalen).

Wat we precies zoeken, weet ik het, dat is aan hun (daarmee doel ik op alle fabrikanten niet specifiek op Apple) om te bedenken.

Daarnaast is fold gewoon nog niet klaar voor de markt, maar de markt wel voor de fold, dat is gewoon een kwestie van tijd maar daar zijn dus nog wel grote stappen te maken, aka innovatie!
Een makkelijke en goed werkende 'Dex' mode zou innovatie voor mij zijn. Easy een monitor aansluiten en BT keyboard + muis / Wacom en werken als een normale computer. Met normaal filemanagement etc. Altijd je computer op zak..
Echte innovatie zou zijn: een uitvinding die smartphones volledig vervangt. Scherm vervangen door een lens en input dmv spraaktechnologie of gedachtenlezen of ...
Ik zou zweren dat de vijf kleuren waarmee ze voor deze gelegenheid op hun logo hebben gevarieerd, dezelfde kleuren zijn als waarin ze eind jaren negentig de iMacs introduceerden.
Transparante iPhones, wat een idee!
Oprolbare iphone, past 'ie in een pakje sigaretten :) Of de belgische variant, in een holle kies. Mini iphone met 2" scherm. Maxi iphone met OSX catalina.. Dat wordt weer hoaxes en speculeren tot de 10e!
Graag 3,5 terug, kan ik m weer fatsoenlijk in mn mengpaneel pluggen en de softsynths gebruiken
is een Macbook Air dan niet fijner? zie veel macbooks bij DJ's tenminste.
Nou sommige synths worden alleen voor de ipad/iphone uitgebracht. En sommige zijn speciaal voor touch screen ontwikkeld.
Kom maar op met die iPhone SE 2, dromen mag toch?

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 29 augustus 2019 19:12]

Ik denk dat Apple de XR toch enigszins heeft bedoeld als opvolger voor de SE, ook al is die veel duurder. Maar net als de SE is het een iets simpelere en goedkopere variant van de topmodellen.
Ach de SE gaat nog steeds een jaar mee met IOS13, dus heel misschien volgend jaar september pas.
Terugkeer van het regenbooglogo?
De regenboog heeft nu een extra (m.s. positieve) lading gekregen. Beter niet back to the roots (apple newton onder een boom).
Ben alleen geen voorstander van de hamburg enclosed apple bij dit artikel, technisch wel leuk gemaakt.
Ben benieuwd wat Apple laat zien. De geruchtenmolen voorspelt magere aankondigingen, maar wie weet :). Anders gaat m’n iPhone X gewoon nog een jaartje langer mee :P.
Waarschijnlijk gaat het ook over Apple TV+ gaan, dat gaat in de herfst live.
En misschien een nieuw Apple TV toestel om dat te ondersteunen?
je bedoelt een echte tv? Ik zie dat toch niet zo snel gebeuren. En ik zie niet zoveel ruimte voor iets wat de huidige Apple TV 4K gaat overtreffen, zeker in combinatie met Apple Arcade. Ik snap niet dat nog niet half Nederland dat ding in zijn woonkamer heeft staan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True