Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WatchOS-bèta verraadt mogelijke komst Apple Watch van keramiek en titanium

In een nieuwe bètaversie van Apples WatchOS zitten verwijzingen naar een nieuwe Apple Watch met een behuizing van keramiek of titanium. Misschien worden deze modellen aangekondigd bij de introductie van de nieuwe Apple Watch.

De verwijzingen naar de nieuwe modellen zit in een bètaversie van WatchOS 6, en de Braziliaanse website iHelp BR ontdekte daarin een aantal nieuwe animaties waarop de tekst '44mm ceramic case' en '44mm titanium case' staat, waarschijnlijk een verwijzing naar modellen die Apple nog niet heeft aangekondigd.

Apple zelf heeft dus nog niets bekendgemaakt over eventuele plannen voor een Apple Watch van keramiek of titanium, maar als de verwijzingen daadwerkelijk bedoeld zijn voor nieuwe modellen, dan worden deze waarschijnlijk bij de lancering van de volgende Apple Watch aangekondigd. Het is dan aannemelijk dat de opties voor keramiek of titanium een meerprijs betekenen.

Volgens de geruchten brengt Apple de nieuwe generatie Apple Watch in het najaar uit. Dat zou dan gaan om versie 5 van het slimme horloge.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

18-08-2019 • 11:39

139 Linkedin Google+

Submitter: robcoenen

Reacties (139)

Wijzig sortering
Maak gewoon safier standaard voor alle Watch modellen.

Krasbestendigheid van het scherm van het model, dus de aluminium, die hier verkocht wordt is drama vind ik voor horloge van 400 euro.
Dat zouden ze inderdaad moeten doen. Is het zoveel duurder eigenlijk?

Apple maakt wat dat betreft soms wel aparte keuzes. Net als een iPad zonder coating als goedkoper model. Dat is dan eigenlijk zo onaantrekkelijk. Idem met de Apple Watch. En de stainless steel editie is dan officieel niet hier te koop omdat alle providers geen eSIM willen ondersteunen.
Dit is wat mij betreft de belangrijkste reactie onder dit bericht en mist volledig in het nieuwsbericht:
Dit nieuws is niet voor Nederland van toepassing!!! De luxere materialen worden in Nederland niet verkocht vanwege het niet ondersteunen van E-Sim. Ook nu zijn alleen de aluminium modellen te krijgen, gezien de luxere modellen standaard een E-Sim hebben.
Met dank aan de vooruitstrevendheid van onze Nederlandse mobiele aanbieders...

In Nederland moet je blijkbaar bij Truphone zijn..

https://support.apple.com/nl-nl/HT209096

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 18 augustus 2019 16:32]

En die werkt dus niet met de watch.
Met dank aan de vooruitstrevendheid van onze Nederlandse mobiele aanbieders...
Noem mij ouderwets, maar de handwarematige scheiding tussen hardware en Telco vind ik anders dikke prima. Wisselen van aanbieder zonder codes, platformen of wat dan ook.
Met dank aan de vooruitstrevendheid van onze Nederlandse mobiele aanbieders...

In Nederland moet je blijkbaar bij Truphone zijn..

https://support.apple.com/nl-nl/HT209096
Je moet helaas dezelfde provider in je telefoon gebruiken als in je Apple Watch. Ik hoop echt dat de geruchten kloppen dat T-Mobile eindelijk als eerste NL provider in Nederland de e-sim voor de Apple Watch LTE en de Galaxy Watch LTE wil gaan aanbieden.
Nee. Kunstmatig saffier kost bijna niks.
De onderliggende verf liet los toen ik met een gootsteenontstopper in de weer was 8)7
Die van vriendin viel op grond voordat ze m omgedaan kreeg; gebroken scherm. Het is leuk spul (software) maar degelijkheid van het geheel best slecht. En dat voor die prijs...

//edit; heb nodige echte horloges, seiko of eoa designer merk; die stootten, vallen en vliegen soms, werkt allemaal nog. Deze smartwatch is gewoon te fragile, een smartwatch van ali van 30euro leeft hier nog gewoon, en ding ga ik lomp mee om. Het is gewoon een slecht product voor die prijs, veel te fragile voor een dagelijks gebruiksvoorwerp

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 augustus 2019 08:46]

Een rolex barst ook gewoon als die op de grond valt :')
Dat vraag ik me af, ik heb mijn Seiko's aardig gemarteld en nooit een krasje. Ook m'n Garmin Fenix ook nog niks en die wordt helemaal brutaal gebruikt
Ik heb ook een aantal seiko's gehad, waaronder modellen met saffier en die zijn nooit gebroken. Maar ik heb ze ook nooit face down laten vallen op een stenen vloer, dus die verhaaltjes hier met +2's zijn leuk en aardig, maar als je je horloge niet face down hebt laten vallen ga dan aub niet praten over dat die niet zal barsten, genoeg foto's online te vinden van horloges met een gebarsten glas. Saffier is zeer krasvast, maar niet shatterproof, genoeg topics op reddit en andere fora te vinden waar mensen hun horloge laten vallen en hun glas breekt, hardlex breekt dan weer minder snel maar krast sneller.

[Reactie gewijzigd door Rzarect0r op 18 augustus 2019 20:22]

Dit. Mijn "every day" Seiko van 10 jaar oud blijft gewoon om bij klussen en ander ruw werk. Glas heeft nog geen krasje.
Dan weet je gelijk dat jij een neppe Rolex had ;)
Ik heb nog nooit een rolex gehad, maar doe maar even een google search voordat je gaat praten ;)
Ik heb precies hetzelfde gehad, in de badkamer. Op de tegels en dan is het pats en kun je 450 euro lappen (woon in het buitenland en heb die met e-sim..).
Wat verwacht je dan van glas? Denk je soms dat andere merken dat beter doen?
Zelfs als dat zo is maakt dat de iPhone niet per definitie meer breekbaar.

Iedere model, merk, tyoe heeft weer net een ander design dat bij een bepaalde val kan breken.

Het hoeft maar net in een andere hoek te vallen of een bepaald ondergrond en het breekt of juist niet.

Heb bijvoorbeeld mijn Galaxy S7 op een plastic ondergrond laten vallen waarbij het scherm brak maar buiten op straat ook vaak laten valleen waarbij die niet brak.

Zelfde met een Note 2 die ik had, die had ik laten vallen in de wc op tegels van 30 cm wc zit hoogte waarbij het brak en een keer door de lucht laten vliegen waarbij die op de grond kwam waarbij die niet brak.
DE ontstoppers die ik ken bevatten zwavelzuur...
Dat is geen normale omgeving.
Maak gewoon safier standaard voor alle Watch modellen.

Krasbestendigheid van het scherm van het model, dus de aluminium, die hier verkocht wordt is drama vind ik voor horloge van 400 euro.
Als Apple de schermen inderdaad van Safier maakte, want dat is gewoon pure onzin.

https://www.youtube.com/watch?v=9EBgaxFfDA0

Eigenlijk oplichting, want je betaald ergens voor wat niet zo blijkt te zijn.
Niet compleet. Apple gebruikt een mix van saffier in het glas, zelfde idee als wat ze in de cameraglas gebruiken. Wat Zack in z'n filmpje ook zegt: "Apple is using sapphire, but in my opinion it's not as pure as it should be".
Ik denk dat er nog wel wat valt te zeggen over de mix die Apple gebruikt, waardoor het waarschijnlijk een trade-off geworden is tussen krasvastheid en hoe breekbaar het glas is. Bedenk daarbij dat het glas op de Apple Watch veel dunner is dan dat van het Tissot horloge, dit zal denk ik veel sneller breken wanneer het puur saffier was geweest. Wel kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen dat het glas gewoon veel krasbestendiger is. Daar waar m'n telefoon miniscule krasjes heeft, zijn die op de stainless steel versie gewoon NIET aanwezig.
Het vervelende van het hele ding is wel dat het gewoon niet minder snel krast dan een alternatief. Wat is het nut van het saffier in het mengels als het daarna nog gewoon even snel krast als bijvoorbeeld gorilla glass.

Dit is ook niet de enige test waaruit blijkt dat het niet zo krastvast is, Apple gebruikt het op meer plekken en telkens weer krast het even snel als de plekken waar geen saffier mengsel gebruikt is.
Mijn Apple Watch 2 heb ik drie jaar altijd om. Het rvs is overal bekrast. Het glas/saffier/whatever nergens. Er zit gewoon geen krasje op. Terwijl het veel meer in de gevarenzone zit dan de rvs-kast die meer tegen de arm zit.
Hier ook, original series, draag hem elke dag sinds mei 2015. Dus ruim 4 jaar, en wel krasjes op de rvs, maar glas is echt krasvrij. Ik ben er ook niet heel zuinig op, schuur wel eens langs een muurtje ofzo (per ongeluk) en denk dan, ohjee, maar nog steeds geen krassen op het glas.
Hier een eerste versie aluminium. Meer dan drie jaar elke dag aan, ook tijdens klussen en dergelijke. Slechts 1 krasje op het glas. Verder niets, niet eens op het aluminium. Alleen de hartslagsensor is een beetje dof geworden.
Precies, je hebt al horloges van €50 met saffierglas. Kost niks meer tegenwoordig
Ik heb 3 jaar de watch 1 stainless steel gehad en geen kras op het scherm te vinden alleen wat lichte draag sporen op de behuizing.

Ik heb de Watch 4 3 maanden 1 keer van me pols gevallen (productie fout in het bandje) en het scherm geheel stuk en daarvoor al krassen op het scherm.
Dat is dan ook een oneerlijke vergelijking. De stainless steel is de duurdere versie met harder saffier glas. De aluminium versie van de 4 heeft ion-x, dus geen saffier.
Er is op YouTube een test te vinden van de duurste Apple watch met saffier die niet zo best is vwb krasbestendigheid. Even zoeken
https://youtu.be/9EBgaxFfDA0

[Reactie gewijzigd door SED op 18 augustus 2019 17:39]

Jammer dat we in Nederland nog steeds geen eSIM hebben, bezijden wat geruchten over T-Mobile en een duur abonnement bij Truphone. Ik ga wellicht toch een Apple Watch halen in Duitsland al ben ik er nog steeds niet kapot van dat ik hem niet kan gebruiken om mijn telefoon thuis te laten.
De apple watch ondersteund geen roaming, dus zelfs met een Duitse eSIM kun je die niet in Nederland gebruiken.
Wel zodra eSim hier gangbaar wordt. Dan meld je een Duitse versie gewoon aan bij een Nederlandse provider.

Ik verwacht dat hij dat bedoelt.
Wel zodra eSim hier gangbaar wordt. Dan meld je een Duitse versie gewoon aan bij een Nederlandse provider.
Volgens mij kan dit helemaal niet. Heb je een bron waaruit blijkt dat dit kan?
Een Europesche Apple watch (of iPhone met e-sim) is niet regio locked. Zolang de banden te gebruiken zijn en de provider het ondersteund is hij daarom te activeren buiten het land van aanschaf.

Roamen met Apple watch kan niet. Misschien ben je daar mee in de war?
Mag dat? Een provider die internettoegang in NL biedt moet dat ook in de rest van de EU doen. Een fabrikant niet?
Wat is de reden dat je hem in Duitsland wilt kopen?
eSIM support. Daar hebben ze al jaren eSIM en dus wordt dat model daar ook verkocht.
En eigenlijk is dat onlogisch van Apple. Ik heb al drie jaar een apparaat met eSIM van Apple, een iPad Pro. Ook iPhones sinds de XS hebben een eSIM en die worden hier gewoon verkocht.

Dat de Apple Watch roestvrijstaal ("SS") eSIM heeft, vind ik een rare reden om hem niet in Nederland te verkopen. Het zou niet zo lastig moeten zijn om er nadrukkelijk bij te vermelden dat cellularfunctionaliteit (nog) niet ondersteund wordt in Nederland. Apple verkoopt tenslotte wel meer producten met eSIM.

Ik wilde een roestvrijstalen Apple Watch 4, dat was mijn Apple Watch 0 ook en die zag er na ruim drie jaar nog als nieuw uit. Dus heb ik m'n nieuwe maar in Duitsland gekocht. Je kunt daar prima een cellular Watch kopen zonder een abonnement bij een provider af te sluiten.

Net als bij m'n iPad Pro in 2016 speelde de eSIM bij die aankoop geen rol.

[Reactie gewijzigd door Canaria op 18 augustus 2019 19:36]

De iPhone Xs en Xr hebben eSIM, maar ook een gewone SIM.

Dus die hebben op die manier mobiele connectiviteit.

De watch hebben ze gewoon geen zin om uit te moeten leggen dat de mobiele connectiviteit niet werkt, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 19 augustus 2019 07:33]

Als Apple fanboy zeg ik: niet echt interessant nieuws toch? Titanium heeft een saaie grijze kleur en is in de horloge wereld helemaal niet nieuw. De keramiek daarintegen zou een mooie afwerking kunnen zijn.

Maar helaas, de AW is aan mij helaas niet besteed. Ik heb sleeves waardoor een van de belangrijke functies niet werkt.
Keramiek is daar in tegen dan weer niet nieuw. De S2 had dit al in het wit en de S3 in wit en grijs.

Wel erg mooi als je het mij zou vragen.
Wel erg mooi als je het mij zou vragen.
En duur. De meeste mensen hier zouden die toch niet kopen, want je zat met de Watch 2 ceramic al over de 1000 euro.

Dus tenzij ze met de Watch 5 een andere prijsstelling gaan hanteren, blijft de ceramic (en waarschijnlijk ook de titanium) buiten bereik van de meeste mensen, mezelf incluis.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 18 augustus 2019 16:40]

Duur is relatief natuurlijk. Maar verder is er in elke product groep wel een versie welke niet voor iedereen is.

Geeft niets mede daarom is er keuze en begint de Apple watch op de Apple website al bij €299,-
Bij het begrip "duur" gaat men doorgaans uit van het standpunt van de middenstander. De rest is namelijk, on onze samenleving, een outlier.
Wat werkt er dan niet? De hartslagmeter?
Helaas ja, want dat is eigenlijk ook voor mij de enige praktische reden om een AW te kopen.
Titanium is onbewerkt grijs, maar met verwarming of electriciteit krijg je hele mooie kleuren.

https://www.titaantovenaar.nl/titanium-kleuren/
Hmm, heel interessant. Dat wist ik niet. Bedankt voor de link.
Is er ook meerwaarde op zich dan van materiaal als titanium?
Mogelijk nog betere ontvangst?
voor mij zou het voor mijn metal allergie zijn,
geen wondjes meer.

Kan ik eindelijk mijn watch langer om dan een dag
Omdat het metaal sterk, licht en erg corrosiebestendig is, en bovendien bestand tegen extreme temperatuurschommelingen, worden titaniumlegeringen veel toegepast bij de constructie van vliegtuigen en raketten. Daarnaast wordt titanium veel voor sieraden gebruikt. Voornamelijk omdat het sterk, anti-allergeen en goed bewerkbaar is.
WIKI
Titanium is eigenlijk een soort "wonder" metaal.

Het is alleen moeilijk te produceren omdat het alleen als grondstof te vinden is in de vorm van Titanium oxide.

Er zijn dure en ingewikkelde processen voor nodig om het te produceren waardoor het een duur metaal is want anders was het wel meer gebruikt.

Titanium kan in principe ook voor auto's gebruikt worden waarbij je eigenlijk geen autoverf nodig hebt omdat Titanium uit zichzelf een soort matglans heeft. Het zou dus zelfs goedkoper kunnen zijn als het om te beginnen niet zo duur was.

Verder irriteert het niet op de huid en roest het niet en is zeer sterk en licht.

Ook is het de 8e meest voorkomende stof op aarde waardoor het dus ook niet zeldzaam is, mocht er dus in de toekomst een methode gevonden worden om Titanium makkelijk te onttrekken uit Titaniumoxide dan zou het staal kunnen vervangen in vrijwel alle toepassingen.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 19 augustus 2019 03:27]

Hoop eigenlijk dat Apple nog een keer met een rond design komt. Ik wil graag een smartwatch die er niet zo 'smart' uit ziet van een afstandje.

Gewoon een mooie ronde klok zou daar al een stuk bij helpen.
Als je een smartwatch zoekt kun je is zoeken naar Fossil q gen 5 hebben een rond design en weken acceptabel goed met iPhones
Dat was ook mijn mening toen de Apple Watch net uitkwam. Nu ben ik blij met het ' vierkante' design omdat je zo gewoon veel meer scherm oppervlak hebt. Op zo'n klein device maakt dat in mijn ogen een wereld van verschil. Functie over vorm in dit geval.
Oef... een titanium Watch lijkt me echt geweldig mooi!
Je zult er voor naar het buitenland moeten, want de luxere modellen worden in Nederland niet verkocht.
Vanaf nu misschien wel omdat er nu e-sim support is.
Er is in Nederland nog steeds geen e-Sim aanbieder, dus tel er maar niet op. En nee, @DigitalExcorcist, je kunt de luxere modellen ook niet bij Apple bestellen. Kijk maar op Apple.nl, daar worden alleen aluminium modellen aangeboden. Op Apple.com is de keuze een stuk groter.
Er is in Nederland nog steeds geen e-Sim aanbieder, dus tel er maar niet op.
Er is in Nederland wel e-Sim support. TruPhone doet dit.

Zie ook de Apple website.
Prima, bestel je dan even een Apple watch met lte support van de Nederlandse website? Dat kan dus niet omdat er geen Nederlandse aanbieder gekoppeld is aan de watch verkoop, zoals bijvoorbeeld in Duitsland wel het geval is. Truphone is geen officiële Nederlandse aanbieder. Als ik mij niet vergis werkt deze via roaming en dat werkt dan weer niet via de watch (anders zou je een Duitse watch hier kunnen gebruiken).
Dat is een heel ander verhaal dan je eerste statement:
Er is in Nederland nog steeds geen e-Sim aanbieder, dus tel er maar niet op.
welke daarmee dus simpelweg onjuist is en daar reageerde ik alleen even op.
Dat is geen heel ander verhaal. Er is geen Nederlandse telecom provider die een e-sim aanbiedt en samenwerkt met Apple om zo de Apple producten met e-sim te ondersteunen. Truphone is een pleister, maar geen alternatief voor de reguliere nederlandse abonnementen. Dat is meer een reis-sim, waarmee je in meerdere landen voor een behoorlijk tarief een klein beetje internet hebt. Deze is ook niet af te sluiten voor de watch, enkel de iPad en iPhone.

Het is dus niet zoals bijvoorbeeld in Duitsland, waar je bij de apple watch aanschaf kunt kiezen tussen Vodafone, T-mobile en O2. Dat is wat ik eerder dan ook letterlijk zeg: er is in Nederland geen e-Sim aanbieder voor de apple watch, daarom zijn de luxere modellen, welke enkel met LTE support te krijgen zijn, hier niet te koop.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 18 augustus 2019 20:04]

En daar komt binnenkort dus verandering in.
En daar heb ik nog steeds geen bron van gezien....
Er waren al meerdere bronnen voor, maar als je écht nog niet overtuigd was is hier het definitieve bewijs dat ik het echt niet zomaar over wat losse geruchtjes had. :P nieuws: 'T-Mobile Nederland kondigt woensdag e-simondersteuning aan' - update
Hmm, interessant, maar zie ik het nu goed dat je er niet mee kan bellen? Ik zie namelijk alleen maar een databundel.
Apple watch is altijd data only toch en/of verlenging van de iPhone? Nooit stand-alone bellen heb ik wel eens begrepen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 18 augustus 2019 15:18]

Het ging mij meer om de e-sim in de XS.
T-Mobile wil ermee gaan beginnen in NL...
Het valt mij op dat T-Mobile weer uit die lijst is gehaald waar laatst nog speculaties over waren. Zou toch mid-eind augustus worden bekend gemaakt?
nieuws: Gerucht: T-Mobile begint half augustus met e-simondersteuning

Het hangt in de lucht ;) Zou alleen augustus raar vinden, September vlak voor, tijdens of na launch nieuwe phones lijkt me logischer.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 augustus 2019 18:30]

Ja dat had ik gelezen (datum is reeds verstreken overigens) maar ze hebben niet op die Apple luist gestaan toch?
Jawel, dat staat ook in ‘t artikel :P
Aah ik bedoelde dus de Nederlandse site.
De Amerikaanse Apple-site toont een lijst met providers per land die e-sim ondersteunen of gaan ondersteunen. Voor Nederland worden Truphone en T-Mobile genoemd, al ontbreekt T-Mobile op de Nederlandstalige pagina; daar wordt voor Nederland alleen Truphone genoemd.
Bij de Amerikaanse variant is helaas T-Mobile ook verdwenen. Enorm jammer gezien ik binnenkort naar de VS ga en graag had willen profiteren van een esim NL en Lyca US (bijv).
Probeer even eSIM van Airalo.com. Ik doe het net andersom. Fysieke KPN SIM en eSIM voor buitenland.
Bestellen bij Apple kan toch ook dan?

Bovendien heb ik nog genoeg aan m’n Watch 3.... 😶
Het ding kost nu al 400 euro laat staan als hij van titanium is.
Misschien tikt ie dan de 699 aan?
Misschien wel, op zich hoeft titanium niet zo heel duur te zijn..
Het lijkt me nog steeds een product dat in zijn kinderschoenen staat en ben wat dat betreft heel benieuwd waar smartwatches staan over 15 jaar. Een discussie over de materialen die gebruikt worden is heel leuk maar voor mij persoonlijk geen reden tot opwinding.
Wat denkt u zoal te kunnen met een SW over anderhalf decennium dat 't dan wél de moeite loont deze te kopen?

[Reactie gewijzigd door OxWax op 18 augustus 2019 19:26]

Wellicht dat er een ontwikkeling komt (en moet komen) in solar, beweging en radiosignalen die energie kunnen opwekken en de smartwatch wat meer stroom kunnen geven.

Tevens ontwikkelingen op het gebied van ultra zuinige chips met nieuwe processen zoals grafeen die zeer zuinige chips mogelijk maken en 5G of 6G waarbij de rekenkracht in de "cloud" aanwezig kan zijn en de watch niet zo krachtig hoeft te zijn waarbij de watch dus de vervanging kan zijn voor de smartphone.

Tevens kunnen met nieuwe materialen accu's mogelijk zijn die in de horlogeband verwerkt zitten waarbij je aan smartphoneachtige accucapaciteit kunt komen.
Je wil dus soort Citrix(remote Desktop) watch? BT wordt steeds zuiniger dus ik zie niet waar je die 'smartphoneachtige accucapaciteit ' voor nodig zou hebben.
Verder wel goede ideeën hoor.
Ik wil het niet, ik geef alleen aan dat wanneer men de mogelijkheden heeft met een toekomstige 6G of zelfs 7G dat het dan wellicht beter is de rekenkracht in de cloud te houden.

En dat is dan omdat de smartphone dan juist overbodig kan worden.

Als je een smartphone op zak hebt dan is het logisch dat je de rekenkracht daarvan gebruikt.
Ik hoop dat kunstmatige intelligentie tegen die tijd écht een stuk verder is zodat je ook echt instructies kan geven aan je smartwatch.
En dan heb ik het over ingewikkelde opdrachten als email, appjes beantwoorden, agenda beheren, etc.
Zoals ik het begrijp , hebt u eerder behoefte aan een teletijdmachine ;)
Haha, nou als dat zou kunnen :)
Maar ik denk dat we in ons leven jaar die vergevorderde AI nog wel gaan meemaken.
De dubbele mening in mijn reactie was eigenlijk : je kan altijd blijven wachten op iets beter ...

[Reactie gewijzigd door OxWax op 21 augustus 2019 15:13]

Mooi allemaal, maar ik wacht nog ff op de ‘verwijzingen’ naar een rond scherm. Ik wil graag een Apple Watch hebben maar ze zijn spuuglelijk (subjectief ik weet het), ze zien er uit als een goedkope ipod nano ... ook in titanium of keramiek.
IDD, persoonlijke smaak, maar voor mij tot nu toe, ook geen Apple watch omdat ze "vierkant" zijn.
Logisch gezien bij een rond scherm ga je toch inleveren op eventuele schermruimte. Nu weet ik niet of dit Apple z'n primaire reden is dat ze vast blijven klampen aan het vierkante design. Vind zelf die vierkante schermen ook niets.
Er is best al wel een hoop gaande op eSim gebied. Voiceworks biedt whitelabel support voor esim, met hun klantenbase zal het denk ik niet heel lang meer duren voordat de providers dit gaan ondersteunen.

https://voiceworks.com/nl...rovider-esim-op-de-markt/
Wat ik nou nooit begrijp: wat heeft het voor nut om in de software codes/aanwijzingen te zetten die gaan over eventuele toekomstige hardware-wijzigingen/vernieuwingen in een device? Kijk, gaat het om vernieuwingen/veranderingen in chips (en dus in functionaliteit), dan snap ik op zich wel dat je daar 'alvast' iets in de software zet.

Maar we hebben het hier in dit geval over misschien alleen nieuwe kleuren van het Apple-klokje zelf ! Wat heeft dat met software te maken? Ik snap dat niet.

Of misschien snap ik het wel: wellicht is de code een soort Easter egg of dat het 'gewoon' leuk is om dit soort geruchten te creëren, want meer dan een gerucht is dit bericht volgens mij (nog) niet.
Het OS ondersteunt bepaalde modelnummers, deze staan in de software. Aangezien deze software al getest wordt met pre-productie modellen, staan de nieuwe modelnummers er al in.

Voor identificatie doeleinden staat er soms meer info in, in dit geval de ‘human readable’ naam. Die naam verraad de materiaal-keuze.

In principe is deze informatie onzichtbaar voor beta-testers, maar er zijn altijd slimmeriken die weten hoe ze in de code moeten kijken.