Apple kondigt evenement aan op 27 oktober voor vermoedelijk nieuwe MacBooks

Apple heeft een evenement aangekondigd voor volgende week donderdag. Daarop zal het vermoedelijk nieuwe modellen in zijn MacBook-lijn van laptops presenteren. De geruchten over de nieuwe apparaten gaan al maanden.

Apple gaat de keynote livestreamen vanaf donderdagavond zeven uur Nederlandse tijd, zo blijkt op de site van het evenement. Streamen kan op iOS-apparaten met iOS 7 of hoger, een Apple TV met software 6.2 of hoger, een Mac-apparaat met minimaal 10.8.5 of een pc met Windows 10 en Microsofts browser Edge.

De algemene verwachting is dat Apple nieuwe Mac-producten gaat presenteren. De hardwaremaker presenteerde vorige maand nieuwe iPhones en een nieuwe Apple Watch, terwijl het dit voorjaar nieuwe iPads liet zien. De MacBook Pro's, Mac Pro en Mac mini hebben allemaal lange tijd geen nieuwe modellen meer gehad.

Er gingen afgelopen maand vooral geruchten over de MacBook Pro, die in plaats van een balk met functietoetsen een oledscherm boven het toetsenbord zou krijgen. Op dat aanraakgevoelige gedeelte kunnen gebruikers functies bedienen. Bovendien zou Apples duurdere laptop een vingerafdrukscanner krijgen. Zowel de MacBook Pro als Air zou usb-a en MagSafe inruilen voor usb-c.

Apples laptops komen over het algemeen snel na de aankondiging beschikbaar, in sommige gevallen al op dezelfde dag.

Mock-up van MacBook Pro met oledbalk door Martin Hajek

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-10-2016 • 07:42

143

Submitter: Fiber

Reacties (143)

143
136
67
1
0
55
Wijzig sortering
De hele Mac-lijn mag wel een update krijgen (laatste updates: Mac Pro: 2013, Mac Mini: 2014, iMac: 2015). Zonde als het alleen om de MacBooks zou gaan.
Ik vind het een interessante strategie waarom Apple zo lang heeft gewacht.

Apple heeft namelijk het probleem z'n huidige omzet en beurswaarde te behouden. Eigenlijk kan het alleen nog maar naar beneden - tenminste zonder strategische truukjes. Dit is er 1 van.

De verkoop van iPhone en iPad stagneert. Tenzij je een kapotte of oude iPhone had ga je echt niet upgraden naar de 7. Dus die omzetcijfers zullen tegenvallen (gezien Apple voor het eerst niet de cijfers van de eerste verkoopweek heeft gepubliceerd). Verkoop China gaat ook niet al te best.. De watch lukt niet, de apple car ook niet. Eigenlijk is het allemaal ellende bij Apple met heel veel marketing geblaat (en wij zijn er de dupe van met onze oude macbooks!)

Dus hoe hou je de beurskoers een beetje op niveau?

De introductie van nieuwe Macs kan dit allemaal goed maken. Je wacht net zo lang totdat iedereen op oude macs zit! Ik schat zo'n 60-80% van mac owners zal gaan upgraden omdat we allemaal op oude hardware zitten te typen. Apple's cijfers zullen dus wederom record breaking zijn, en zo wordt de 'illusie dat het almaar beter gaat' in stand gehouden.

Daarna komt de iPhone 8, die we ook massaal gaan kopen met z'n nieuwe designtje en oled schermpje, omdat we tegen die tijd ook weer op oude 5, 6 en 6s zitten.

En zou hou je je omzet een beetje in stand...

[Reactie gewijzigd door badflower op 22 juli 2024 21:08]

In IT-termen is het oude hardware idd.
Echter, sinds ik mijn MBP Retina van late-2013 heb, heb ik werkelijk nog niet 1x een moment gehad dat ik dacht: "nu is 'ie wel traag aan het worden".

Daarvoor, met de non-retina versies, met standaard HDD en tragere cpu's was dat wel het geval na 3-4 jaar. VM's waren niet zo snel (dat lag voor een deel aan de HDD, maar zeker ook aan de CPU en het geheugen).

Hardware is inmiddels op het nivo dat de gemiddelde gebruiker niet iedere 3-4 jaar hoeft te upgraden. Professionele gebruikers wellicht, maar dat is al jaren niet de grootste groep van Apple.
Je kunt in MBP van voor 2013 ook gewoon een snelle SSD in zetten. Kost relatief geen drol, ietsje lichter, en het apparaat wordt een stuk sneller. Ook de RAM kun je upgraden.
Zeker aan te raden. 250GB SSDtje kost tegenwoordig helemaal niet zo veel meer en is meer dan zat voor de gemiddelde gebruiker. Vervang ze wekelijks wel en je gaat er eeeeenooorrm op vooruit.

Ze zijn alleen niet zo snel als de huidige SSD's in de macbooks. Maar dat is de rest van de HW ook niet dus: LB!?!
Heb ik beide gedaan. 8GB RAM en een SSD, echter gaf dat geen oplossing voor de relatief trage CPU.
Helemaal mee eens, mijn MBP is van begin 2013 en heb nog geen redenen gevonden om haar te vervangen.
Heb al meerdere keren gekeken naar een nieuwe en er mee in mijn handen gestaan, maar kon niets verzinnen om daadwerkelijk te bestellen/betalen, hooguit redenen als:

- Het zou wel fijn zijn als ik meer geheugen en/of grotere disk heb
- 13" is misschien ook wel goed

Maar het is niet nodig, want ik heb het kennelijk niet nodig, anders had ik al wel een nieuwe gehaald :+
Ik heb nu ook een late 2013 en begin met mijn gebruik echt te merken dat de dual-core die erin zit gewoon niet meer de performance levert die ik verwacht van mijn macbook.

Bijvoorbeeld bij het renderen van WebGL dan moet mijn MBPr toch echt het onderspit delven met framerates waar een diavoorstelling z'n neus nog voor zou ophalen.

Maar dat is meer een probleem van de minder krachtige 13" line-up, waarvoor er geen quad-cores upgrades beschikbaar zijn. De 15" late-2013 kan nog een stuk beter mee.
Dat is natuurlijk geheel afhankelijk voor waar jij de pc voor gebruikt.
Ik kan me best voorstellen als jij alleen Office, Internet en misschien een specefieke niet zware app gebruikt. Je niet hoeft te updaten.

Maar als je zoals ik/jij en veel andere de Laptop voor zwaardere dingen gebruikt het best aannemelijk is om te vervangen.
Ik ben een (web)developer dus voor mij is de 13" niet meer afdoende helaas :(
Ik ben ook webdeveloper en werk nog gewoon op een MacMini (met 2x 24" schermen) en bij mijn vorige werk op een MBAir 11" met een 27" scherm.

Je zult hopelijk toch wel slim genoeg zijn om op je 13" een extern scherm aan te sluiten?

En qua CPU of geheugen (8GB) heb ik ook nooit problemen met PhpStorm, en 3 verschillende browsers elk met ~10 tabs open.
2 externe schermen, PHPStorm, Sequel Pro, de nodige browsers en de meuk zoals Franz, Spotify etc.

Wat vooral irritant is, en misschien ook de reden dat die trager aanvoelt dan die daadwerkelijk is, is dat animaties vaak haperen.

Maar goed, ik ben een zeikert wat betreft performance dus kan me best voorstellen dat andere mensen nergens last van hebben.

Overigens is WebGL echt een no-go op dat ding, deel je die ervaring?
heb precies dezelfde MBP en voor mijn gevoel nog niet aan een nieuwe toe... Mee eens.
Deel je mening dat ze de weg een beetje kwijt zijn en opzoek moeten naar iets vernieuwends.

Ik vraag mij echter wel af of 60-80 procent zijn oudere mac gaat vervangen.
De gemiddelde mac gebruiker zal zijn laptop voornamelijk voor mail/office en internet gebruiken. Mijn oude macbook van 6 jaar oud is met enkel een nieuwe ssd nog prima mee te werken.

Anyway feit is het worden interessante tijden voor Apple. Ik ga het volgen iig :)
De andere manier om je omzet op te krikken is door hardware uit te sluiten van upgrades zoals je nu ziet met bepaalde reeksen MBP's en Sierra.
Of je zou voor je zon reactie plaatst ook kunnen bedenken dat bepaalde functionaliteit / stabiliteit niet meer geheel of gedeeltelijk valt te garanderen. Bovendien kan ook meespelen dat Apple een bepaalde gebruikersstandaard aan wil houden qua gebruikerservaring en dat ze die sub par vinden op die apparaten.

Zie wat er met iOS gebeurt: ze staan (eigenlijk te) lang toe dat oudere modellen de nieuwste iOS versie draaien en wat levert het op? Dat gebruikers over trage apparaten klagen. En vervolgens complot theorieën gaan verzinnen omdat Apple dit expres doet om de verkoop van nieuwe apparaten te stimuleren.

Alhoewel nieuwe verkoop natuurlijk is waarvan ze (ook!) leven, kunnen ze het nooit goed doen. Als ze je vertellen dat je geen update mag installeren dan zijn ze gemeen en willen ze je dwingen om nieuwe apparatuur te kopen.

Als ze dan vervolgens wél toestaan dat je update maar je apparaat wordt traag, dan doen ze het expres zodat je een nieuwe gaat kopen.

Maw: wat ze ook doen, de complot theorieën blijven toch. En het grappige is, vrijwel niemand (of letterlijk niemand) die die uit werkt bij Apple. Het is dus makkelijk praten, als je geen interne kennis ervan hebt. Zowel voor jou, als voor mij natuurlijk.
Voorbeeld, de MBP 2009 reeks, verkocht van 2009 tot en met 2010 kunnen Sierra niet installeren. Zelfde geldt voor de mini's.
Daarom heeft een slimme developer een work around ontwikkeld en kan het ineens wel. Gebruikers die deze route hebben gevolgd hebben geen klachten over traagheid.

De correcte route is dat Apple of wie dan ook de keuze aan de gebruiker laat.
Als ik alleen een beetje surf op het wen en verder niks kan zo'n ding nog prima mee.
Laat gewoon een waarschuwing of modelletje zien waarbij je laat zien hoeveel de installatie aan capaciteit in gaat leveren. Bijvoorbeeld, Photoshop is 20% trager. Firefox en Chrome 5% enz enz.

Bij een Mac ga je na een jaar maar zeker na 2 jaar merken dan apps niet meer werken en moet je zoek naar oude versies die, he wat een verassing, in de appstore niet te vinden zijn.
Laten we het er maar op houden dat Apple dan niets voor jou is.
Vul voor Mac Toyota in en je hebt een auto die na 6 jaar gebruik langzaam disfunctioneel wordt en na 2 jaar volledig onbruikbaar is behalve voor een ritje op een boerenerf.
Nee dit is gewoon crimineel en van mij mogen daarom dit soort bedrijven een boete krijgen van 5 maal de beurswaarde.
En kom niet aan met 'je hoeft het niet te kopen'. Want zoals ik al schrijf, als een willekeurig bedrijf dit met zijn producten doet dan is de wereld te klein.
Behalve bij hardware/software, daar pikken de meeste mensen deze bull crap. En dan geven soort bedrijven ook nog op over hoeveel ze het belang van de planeet voorop stellen. Hoe duurzaam is het imn een computer in een la te moeten flikkeren omdat een of andere imbeciel in Cuppertino of Seattle het nodig vind dat de goegemeente aan een nieuwe laptop moet.
Nou nou wat een haat.

Ik ga er niet tegen in want dat heeft overduidelijk geen zin. Ondanks dat ik Apple ook niet alles goed vind doen, zijn m.i. Genoeg zaken die jij noemt die of niet waar zijn naar mijn mening, of nu wel heel negatief gebracht worden. Zoals ik eerder al zei: jij en ik werken allebei niet bij Apple, dus weten we beiden niets van de beweegredenen van dat bedrijf.

Het verschil is alleen dat jij hen van zaken beticht alsof het een waarheid is, ik trek die (in mijn hoofd) in twijfel.

Zoals ik al zei, ze kunnen het nooit goed doen. Geven ze je updates tot in het eind van de dagen dan wordt je device te sloom en is het klagen dat ze het expres doen, delen ze geen (gratis!) updates uit dan verzaken ze, limiteren ze de updates tot een door hun bepaalde acceptabele leeftijd dan discrimeren ze.

Het staat hun overigens vrij om te bepalen wat die leeftijd is, zoals ze zelf zeggen om de gebruikerservaring te waarborgen. En dan zijn er mensen die inderdaad menen dat Het daar niet om gaat, maar om geld. Geld is altijd part of the equasion, dat kan niemand ontkennen.

Maar waar hebben we het eigenlijk over. Ja, daar komt ie: als je het niets vind, dan koop je het niet (meer). Probleem opgelost. Maar ik begrijp alleen nooit waarom mensen dan hun 'haat' of hoe je het ook wilt noemen blijven verkondigen en dan met name het nog over brengen als een waarheid.

Slecht voor je hart, de 'fanboys' overtuig je er niet mee, Apple could care less en kennelijk zijn er genoeg mensen die hun apparaat prima vinden werken, ongeacht wat andere mensen roepen of vinden.

Leef en laat leven. Zullen we nu beiden weer genieten van deze mooie zonnige zaterdag? _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Zonnetje83 op 22 juli 2024 21:08]

Als jij dat haat noemt, ik noem dat kritisch. Maar goed, als je het afdoet als haat dan kun je er van weglopen zonder te hoeven beargumenteren waarom jij er anders over denkt.
Weet je, whatever. Ik heb genoeg argumenten gegeven, maar kennelijk praat ik chinees. Ik hoef je ook niet te overtuigen, doe je ding.

Have fun!
Ik ga echt mijn 2000 euro macbook niet vervangen omdat er een nieuwe uitkomt met een OLED bar... Het is overigens nog steeds een zeer vlotte machine :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 21:08]

Hooguit dat mensen het kopen van een nieuwe Mac al deze tijd hebben uitgesteld omdat je essentieel iets ouds koopt voor redelijk veel geld. Die mensen zullen nu de stap maken om nieuw spul te kopen ja. Maar dat is echt geen 60-80%, dat zijn de mensen die al van plan waren te upgraden.

Het is niet voor niets dat de 2ehands handel op mac spul zo goed loopt, het houdt redelijk lang zijn waarde en blijven ook best lang bruikbaar. Ik heb zelf heel lang op een macbook uit 2009 gewerkt, ssd erin en is vlot zat voor de meeste taken. Heb thuis een imac 27" uit 2012, die doet het ook nog perfect, die blijft daar staan tot ie echt kapot is ofzo. Een vriend van mij doet onderhoud en reparatie aan mac's en daar zie je toch echt heel veel ouder spul voorbij komen dat prima werkt. Het grootste deel van zijn werk bestaat uit SSD's inbouwen en software migreren.
Eigenlijk is het allemaal ellende bij Apple met heel veel marketing geblaat
Je hebt een heel betoog zonder échte cijfers en dus is die conclusie gewoon een mening die er niet toe doet. Al die artikelen waar je naar verwijst, zijn geschreven op basis van geruchten en/of om de pagina's te vullen met quatsch.

Ik zou je willen adviseren je wat meer te concentreren op de lange termijn, en de daadwerkelijke cijfers die Apple ieder kwartaal presenteert.

Dat je een +2 krijgt zegt veel over de onwetendheid van de moderators hier.
Ik vind het een interessante strategie waarom Apple zo lang heeft gewacht.

Apple heeft namelijk het probleem z'n huidige omzet en beurswaarde te behouden. Eigenlijk kan het alleen nog maar naar beneden - tenminste zonder strategische truukjes. Dit is er 1 van.

De verkoop van iPhone en iPad stagneert. Tenzij je een kapotte of oude iPhone had ga je echt niet upgraden naar de 7. Dus die omzetcijfers zullen tegenvallen (gezien Apple voor het eerst niet de cijfers van de eerste verkoopweek heeft gepubliceerd). Verkoop China gaat ook niet al te best.. De watch lukt niet, de apple car ook niet. Eigenlijk is het allemaal ellende bij Apple met heel veel marketing geblaat (en wij zijn er de dupe van met onze oude macbooks!)

Dus hoe hou je de beurskoers een beetje op niveau?

De introductie van nieuwe Macs kan dit allemaal goed maken. Je wacht net zo lang totdat iedereen op oude macs zit! Ik schat zo'n 60-80% van mac owners zal gaan upgraden omdat we allemaal op oude hardware zitten te typen. Apple's cijfers zullen dus wederom record breaking zijn, en zo wordt de 'illusie dat het almaar beter gaat' in stand gehouden.

Daarna komt de iPhone 8, die we ook massaal gaan kopen met z'n nieuwe designtje en oled schermpje, omdat we tegen die tijd ook weer op oude 5, 6 en 6s zitten.

En zou hou je je omzet een beetje in stand...
Je vergeet wel dat Apple niet zomaar nieuwe technologie uit de lucht kan toveren. Een nieuwe laptop uitbrengen elk jaar voor de sake of releasing one is ook goed goede strategie.

Het is nu eenmaal zo dat de technologie voor laptops redelijk in een dip heeft gezeten omdat de capaciteiten meer dan zat zijn voor de gemiddelde consument. Apple is voor zijn laptops heel erg afhankelijk van intel voor zijn chipsets en dit lijkt de laatste jaren een grote bottleneck voor Apple te zijn. Het is dan ook niet raar dat Apple steeds meer chips zelf gaat ontwikkelen maar voordat je die capaciteit op gang hebt dan ben je wel een paar jaar verder.

En wees eerlijk, als Apple een nieuwe macbook had uitgebracht waar nu alleen wat usb poorten veranderd waren en er een iets grotere SSD ingezeten had, had je hem dan gekocht?

Ik heb bijna 4 jaar geleden mijn MacbookPro gekocht en die kan zich nog steeds prima meten met welke andere laptop dan ook, sterker nog de meeste laptops halen die leeftijd niet eens. Waar de MacbookPro zich niet echt in kan meten is wat betreft GPU, die loopt inmiddels achter ja maar hopelijk komt daar verandering in.
Je vergeet alleen dat het aandeel Apple erg goedkoop is in vergelijking met die van de concurrerende giganten uit Silicon Valley. Zolang Apple kan bewijzen dat het geen groei nodig heeft om de huidige winsten vast te houden, zal het aandeel niet veel kelderen. Kwestie van goede cijfers volhouden (en >70m iPhones per kwartaal verkopen zijn goede cijfers, of het er nou vorig jaar 60m of 80m maken, maakt niet zo bar veel uit).
Ik zit inderdaad te wachten op een nieuw model, maar ik werk op een beestje uit 2011. Ik heb eigenlijk niet veel anderen gehoord die hun Mac echt met spoed willen vervangen.
Vanaf midden 2012 gebruikt Apple de Ivy Bridge CPUs die op 22 nm feature size gemaakt zijn, waardoor die kleiner was en minder warmte produceerde. Eind 2013 de Haswell CPUs ook op 22 nm. Voorjaar 2015 zijn die weer vervangen door Broadwell (14 nm). En nu bijna 2 jaar later krijgen we Skylake die ook op 14 nm gemaakt wordt.

Alles voor 2013 loopt warm bij intensief gebruik (mijn front-end developer collega had er zo een), en alles na 2012 is goed te gebruiken zeker als het met 8GB intern geheugen is uitgerust. Met extra punten voor de machines na voorjaar 2015 die 14 nm chips hebben.

Zo bezien gaan we er met Skylake niet zoveel op vooruit (niet qua chip feature size) dus wie een Broadwell CPU heeft hoeft eigenlijk niet te upgraden.
Anoniem: 9278 @zkotz20 oktober 2016 08:18
Klopt, maar je moet nooit alles wat je te melden hebt, in één keer vertellen. Spreiden is veel beter om de volgende redenen: 1. Focus; 2 Het nieuws blijft beter hangen (mensen vergeten veel dus geef ze weinig); 3 Je hebt vaker een contactmoment met je klanten.
Opzich waar, maar het zou wel een klap in het gezicht van de pro users zijn als Apple weer niet met een update voor de Mac Pro komt. Dan kunnen ze net zo goed aankondigen dat ze ermee stoppen.
De vorige MacPro was ook heel lang ongewijzigd en toch altijd geliefd en duur gebleven. Zelfs gebruikt zijn ze nog goud waard. Ik denk dat het de Pro gebruikers minder om rauwe performance als om langdurige beschikbaarheid te doen is.
Het grote verschil is dat je de vorige Pro's nog relatief makkelijk zelf kon upgraden. De nMP werd direct al bekritiseerd om de beperkte upgradability en custom componenten, maar als Apple het nu ook nog nalaat om het ding up-to-date te houden, dan raakt ie verder uit de gratie. Ik stelde vorig jaar mei mijn aankoop al uit omdat ik wachtte op de nieuwe Mac Pro, en ik ben heel blij dat ik tegen een koopje aanliep van iemand die zijn Mac Pro kwijt wilde, want anders had ik nu nog zitten wachten.
Dat is een goed punt. De vorige was veel beter zelf up to date te houden dan de hudiige.
Mijn droom is dat Apple ooit nog de middenklasse weer gaat bedienen. Gewoon de kast van de vorige MacPro. Core i7 er in, zelf RAM en disks beheren. Maar sinds het succes van de iPhones en MacBooks lijkt Apple geen oog meer te hebben voor wat eens hun core business was.
Helemaal eens. Ik heb jaren iMacs gehad, maar wilde toch weer een los en groter scherm. Dan heb je bij Apple niet veel keus, want het is de Mac Mini die er qua hardware niet beter op geworden is, of de Mac Pro die eigenlijk overkill is. Een wat ruimer bemeten Mac Mini (ze hadden ooit een quad-core i7) of een Pro kast met mainstream hardware zou inderdaad welkom zijn.
Ik hoop ook op een Mac Pro update, maar het is wel gebleken dat Apple niet veel geeft om de pro users, daar zit nou eenmaal het grote geld niet.

Als ze de Mac Pro dan toch gaan updaten zal het denk ik enkel een hardware upgrade zijn in de zelfde behuizing, uitbreidbaarheid willen ze je toch door de strot duwen via thunderbolt.
De MacMini is nooit uitgeleverd met een 14nm CPU zoals de Broadwell en binnenkort Skylake, maar is blijven hangen op de 22 nm Haswell.

Ik werk daar nu op als web developer met 2x 24" schermen en hij voldoet eigenlijk best goed. Ik heb nog maar 1x de fan horen aanslaan.

We horen volgende week of de MacMini ook geupgrade gaat worden, hopelijk slaan ze dan Broadwell over en zetten die ook meteen op Skylake CPUs.
De "Mac midi". Maar ik vrees dat dat wel altijd een droom zal blijven ...
Het is nu eenmaal zo, de Mac is allang geen speerpunt meer voor Apple.
Ben zelf sterk aan het denken over een hackintosh. Meer gedoe bij software updates en zo, maar véél meer power, uitbreidingsmogelijkheden en aansluitingen voor dezelfde of lagere prijs.
En mocht Apple die met een truucje onbruikbaar maken, dan ga ik misschien wel over naar the dark side. ;)

[Reactie gewijzigd door wroeter op 22 juli 2024 21:08]

Ik heb sinds 10.6 een hackintosh, toendertijd met JAS kernel. Inmiddels ben ik recent ove rgegaan op El Kapitanop hardware uit 2010. Maar ben het updaten en gedoe wel inmiddels zat dat ik besloten heb om maar een Apple laptop te kopen. Het is meer een financieel dingetje. Ik kan mij nu wel een laptop veroorloven enmijn vrije tijd is mij nu ook wat meer waard. Maar hou wel rekening mee dat een hackintosh altijd werk blijft,met nieuwe updates. Of als je bv een simpule bluetooth dongle of wifi card wilt,moet je wel goed uitzoeken welke je kan gebruiken. Soms is de oude hardware dan niet meer compatibel met een nieuwe OSX.
De kast van de vorige macpro is onveilig volgens EU regels, en daarom moest ie eruit.

Bron
Dit kan worden opgemaakt uit een mailing van Apple aan zijn dealers. Hierin schrijft Apple dat de Mac Pro niet voldoet aan een nieuwe Europese richtlijn die per 1 maart van kracht wordt: “Vanaf 1 maart 2013 zal Apple niet langer de Mac Pro verkopen in de EU lidstaten en kandidaat lidstaten en EFTA landen (Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen, red.). Deze systemen voldoen niet aan het Amendement 1 van de IEC 60950-1 richtlijn, waarvan op die datum de tweede editie van kracht wordt”.

Een checklist met de nieuwe productstandaard is online beschikbaar. Deze handelt vooral over de interne componenten als de voeding en bedrading. Waarom de Mac Pro hieraan niet voldoet en welke componenten het precies betreft is nog onbekend.
De uitnodiging is 'hello again'. Dit is een duidelijke verwijzing naar de introductie van de macintosh in 1984, wat toch wel de hele vroege voorloper van de iMac is. Het kan dus niet zo zijn dat Apple hier niet ook een nieuwe iMac introduceert.
Dit is dan eerder een verwijzing naar de eerste iMac, die werd aangekondigd door Steve Jobs met op het scherm Hello again, wat juist weer een verwijzing naar de eerste Macintosh was.
Zullen we akkoord gaan met een verwijzing naar beide? :) :)
Haha dat is goed, ik denk dat er ook sowieso ook een iMac refresh aankomt met daarin waarschijnlijk een AMD RX450/460/480 of daar een mobiele variant van.

Mac Pro moeten ze wel updaten, zo niet dan zal de hele Mac Pro lijn wel stoppen.
Mijn 2012 Mac Mini is ook nog echt niet aan vervanging toe hoor, ontwikkeling in computer land gaat niet zo heel hard meer heb ik het idee.
Meeste vooruitgang zit in het grafische gedeelte en de connectivity (bijvoorbeeld HDMI, USB & Thunderbolt).
Mooi! Hopelijk krijgt de Macbook Pro 15" een compactere form factor en raakt ie wat gewicht kwijt.

Verschillende sites spreken over het verdwijnen van USB-A poorten ten faveure van 3 of 4 USB-C poorten. Ik geloof best dat dit "de toekomst" is, maar hoe zit het eigenlijk met de beschikbaarheid van USB-C apparatuur? Gebruik hier iemand randapparatuur (printers, flashdrives, headsets, audio/video kaarten) met een USB-C aansluiting?
Anoniem: 583079 @pimsaint20 oktober 2016 08:50
Het is een beetje een kip-en-ei verhaal. En omdat Apple de kip met de gouden eieren is, zal dat soort randapparatuur nu snel algemeen goed worden.
Grappig :)

Echter heeft apple wel als een kip zonder kop op zn eieren zitten broeden.
Omdat het zo lang geduurd heeft denk ik wel dat veel mac fans er als de kippen bij zullen zijn bij de volgende release, al is het wel zo dat de crisis sporen nagelaten heeft en van een kale kip kan je niet plukken.

Ik zal zelf een macbook pro overwegen als ze er Kaby lake in stoppen, ik ga niet de hoofdprijs betalen voor een verouderde CPU, in dat geval ga ik voor de Dell XPS met QHD 15 inch in een 14 inch formfactor.
Ik vind dat de verkoop van Macbook Pro goed stand heeft gehouden. Ik merk in mijn omgeving dat toch een aantal mensen een Macbook zijn gaan kopen omdat ze een iPhone hebben.

Als je Kaby lake wil in een Macbook Pro zal je wellicht nog even moeten wachten, een Kaby lake geschikt voor Macbook Pro is er nog niet. Of je kan wellicht een Dell kopen als je dat niet laten kunt - dan zal je wel met Windows moeten leven. Er is overigens helemaal niets verouderd aan een Skylake en een groot verschil is Kaby lake ook niet.
Wat bedoel je met:

"Als je Kaby lake wil in een Macbook Pro zal je wellicht nog even moeten wachten, een Kaby lake geschikt voor Macbook Pro is er nog niet"

Als ik je goed begrijp geef je aan dat er nog geen laptop van Apple is die deze CPU heeft?
Maar zou het niet zo kunnen zijn dat dit juist de 27e wordt aangekondigd?
Nee, de nieuwe generatie van de CPU's die Apple gebruikt in de MBP's bestaat simpelweg nog niet. De kans is groot dat het Skylake zal zijn.
Anoniem: 583079 @Mahidi0120 oktober 2016 15:43
Het is een kwestie van de juiste tdp en integrated graphics die Apple voor ogen heeft met de Macbook Pro en waarvoor Intel nog niet de processors uit heeft in 2016.

Ik vind Apple's "conservatisme" in deze overigens niet slecht: de processoren evolueren nog weinig en teveel verandering is niet goed voor betrouwbaarheid. Zie bijvoorbeeld de problemen die sommige early adopters van Skylake hadden met sleep-wake en dergelijke...
Kaby lake heeft hardwarematig schakelen van klok snelheden wat bij skylake door het OS gedaan moet worden, dit verschil is enkele milliseconden vs enkele seconden. Dit hoor je in de meeste reviews niet, echter vind ik de meest interessante feature vooral voor mobile, even die piek om dat stukje uit te rekenen dat 50ms kost in hoogste CPU stand, kost dan ook maar echt 55ms in hoge klokstand, terwijl dat op skylake zou betekenen dat de CPU 5050ms in hoge klokstand zou staan, volgens mij zou dat hittevorming en geluidsproductie moeten reduceren en positief moeten zijn voor batterijduur. Helemaal voor CPU's met een groot verschil tussen min en max clock.
Dat klopt, en dat soort "functionaliteit" is vooral interessant voor de Core-m processoren dus, die in een Macbook zitten.
Het voegt weinig toe voor een Macbook Pro, die overigens al vele jaren een uitstekende batterijduur heeft bijvoorbeeld. Het 2013 13" model had al een batterijduur van ongeveer 9 uur, en dat was met processoren van enkele generaties terug.
Denk dat mensen nu vooral adapters gebruiken. Niet sexy, maar wel nodig in veel gevallen...
Dongels!

Van de ene kant een beetje meh, maar van de andere kant 1 kabel om je laptop aan te sluiten aan al je randapparatuur, dat is ook niet mis. Deze kosten bij apple wel weer 80 euro of meer, via andere merken is 't een beetje beter te betalen.
Met uitzondering van flashdrives (waar overigens ook USB-C modellen van bestaan) wordt randapparatuur doorgaans aan beide kanten met een kabeltje aangesloten. Voor een paar piek een USB-A naar USB-B kabeltje vervangen door een USB-C naar USB-B kabeltje en je printer of geluidskaart kan zonder dongle worden aangesloten.
Toetsenborden hebben vaak een vaste USB connector, zo ook die van Apple. Zou daar dan ook een USB-C variant van komen?
Wireless is de toekomst, net als met de headphone jack ;)
Ik denk het niet. Ze gaan er toch ondertussen wel van uit dat je draadloze invoerapparatuur gebruikt.
En maak je nog wel gebruik van het bedrade extended keyboard willen ze dat je er het nieuwe 5K cinema display (pretty please!!) bij koopt waar wel wat usb-A poorten opzitten. Dat display plug je dan met 1 usb-c aansluiting in je laptop en dan is alles verboden en wordt hij nog direct opgeladen ook.
(overigens kan dat ook nu ook al met 4K beeldschermen van andere merken)
Als ze dan eens een draadloze variant uitbrengen van het toetsenbord met numerieke keypad, dan stap ik wel over. Ik heb nu een draadloos voor aan mijn mac mini, maar ik vind dat niet fijn. Vooral de pijltjestoetsen kan ik nooit vinden.
Daar ga ik wel vanuit ja.
Anoniem: 156876 @pimsaint20 oktober 2016 08:56
Adapters voor de komende tijd, maar daar ontkom je bijna niet aan... Er komen pas meer producten zodra er mainstream machines zijn die ze ook gebruiken. Iets met een kip en een ei... :9

De huidige USB-aansluiting is wel echt een beperkende factor nu in het design van de MacBook. Je hebt amper een millimeter er boven en onder. Kan gewoon niet dunner, of ze moeten de Air achterna gaan, maar dat zie ik niet gebeuren. :N
Ik ben erg benieuwd naar dat aanpasbare toetsenbord! Verder gewoon een redelijke update, visueel en qua afmetingen natuurlijk :) Macbook Air is aan vervanging toe, dus laat maar komen!
Ja, wat betere en hogere resolutieschermen in de Airs zou ik zeer kunnen waarderen. Dat vond ik altijd het manco aan de Airs.
Die gaat geen retina krijgen hoor. Het is de instapmac voor de instapprijs. Je krijgt netjes moderne I/O en hardware, alleen dus gerecyclede TN paneeltjes.

Voordeel: op PC laptops vind je lagere resoluties en nog slechtere schermen op 15.6", zelfs soms in duurdere segmenten.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 22 juli 2024 21:08]

"op PC laptops vind je lagere resoluties en nog slechtere schermen op 15.6", zelfs soms in duurdere segmenten."

Klopt. Ik werk voor mijn opdrachtgever op een 14" Hp Elitebook. Dat toestel kost 1800 euro, maar heeft een HD TN paneel (tenminste, dat vermoed ik - het kan ook een rotslecht mat IPS paneel zijn ;) ), dat zeker niet beter is dan van een Macbook Air.
Anderzijds, als je een Macbook (Pro) retina scherm gewoon bent, wil je eigenlijk echt niet meer op dat soort schermen werken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 22 juli 2024 21:08]

Eens. Dat heb ik ook als ik mijn MBP aangesloten heb aan een Dell 22" TN monitor op kantoor en dan 's avonds nog even de Mac zelf gebruik. Retina schermen blijven echt verbluffend mooi i.c.m. macOS.
onwaar.
retina begint tegenwoordig zelfs klein te worden, als mac-user heb je natuurlijk even in een no-update vacuum gezeten dus je kan er niets aan doen.

bijna elke zichzelf respecterende laptop van rond de 1000 heeft minimaal een full-hd scherm, en vele hebben UHD of QHD, vaak gaat de prijs dan wel naar 1500 of 2000.

de allerhoogste resolutie die retina van apple in het niets laat vallen krijg je al vanaf 1260 euro

op zich vind ik apple producten zeer goed, al mijn niet technische familie leden hebben phones pads etc. van me gekregen omdat ik dan weinig tot geen onderhoud meer heb, alleen ik kan me zo ergeren aan mac-fans met oogkleppen op. kijk verder dan je mac lang is a.u.b.
Ik dacht dat de Air juist goedkoper kon zijn door te besparen op zaken als een scherm?
Ja, want in €1000,- past echt niet een paar euro voor een full HD scherm... 8)7
Mwah, het scherm van de air stemt nog uit de tijd dat retina schermen net uit waren. Nu is zelfs de "gewone" MacBook uitgerust met een retina scherm dus dan is het mooi om de gehele lijn uit te kunnen voeren met een retina optie. En dat mag imho ook wel anno 2016 :9.
De "gewone" MacBook is niet een "gewone" laptop, het is een ultra-ultrabook, een designlaptop, niet een instapmodel van Apple. Dat was de vorige MacBook (zonder toevoegingen).
Mee eens. De Airs zijn leuke machines, maar ik moest laatst even een nieuwe batterij in die van m’n vader zetten, en merkte dat ik toch erg gewend (en verwend) ben geraakt aan het sublime retina scherm.
Ik vind de resolutie op een Air wel meevallen hoor. 1440*900 op een 13" scherm kijkt echt wel prima. Tuurlijk een retina is mooier, maar gaat ook ten koste van je accu, iets waar de Air juist in uit moet blinken.
En dan de Macbook pro in dezelfde kleurlijn als de gewone Macbooks :D. Space grey jeeuuujj.
Én ‘Rose Gold’ :+
Jetblack en matzwart?

Vind niet dat ze nu nog met space grey aan kunnen komen, als je die met de iPhones hebt veranderd. Gelukkig maar, want vond spacegrey altijd een beetje verwassen zwart.

Heb vroeger de matzwarte MacBook gehad en dat is nog steeds de mooiste MacBook in mijn ogen. Ik zou dus nu graag een matzwarte MacBook willen zien. Jetblack is ontzettend mooi in de etalage, maar een vingerafdrukkenfeest in het echt. Matzwart dus graag!
Helemaal mee eens, ben ook in de markt voor een nieuw exemplaar, gebruik de matzwarte MacBook na al die tijd nog steeds, zou een waardige opvolger zijn dan.
Stiekem wel een beetje jaloers. Heb dat ding te snel verkocht. Er waren genoeg mensen die me voor gek verklaarden dat ik toen 120 euro meer betaalde voor een zwarte. Toen van de witte varianten de case begon te scheuren was ik blij. Toen ik mijn MacBook verkocht en aanzienlijk meer dan 120 euro meer kreeg dan wat er voor een witte werd gevraagd was ik weer blij. Toen ik de volgende dag mijn nieuwe unibody MacBook kocht was ik weer blij, maar miste ik het matzwart al een beetje...
En ik hoop ook op nieuwe iPads, bv een nieuwe Mini,
Het gerucht is dat die in Maart aangekondigd worden op een ander event.
Hmm, wel erg laat. De ipad pro 12,9 inch is al bijna een jaar oud en een opvolger kan geen kwaad dus.
Bijna een jaar. Kan nog prima mee in de markt. :-)
Alsof de iPad Pro achterloopt :') er is nog geen ander tablet dat die prestaties evenaart ... OK; dan reken ik de Surface Pro 4 niet mee, da's een verplaatsbare PC, geen tablet.
iPad Pro was juist een reactie van Apple op de Surface Pro van MS
Idd, mijn iPad Pro 12,9 gaat nog als een raket. Wat een snelheid in gebruik! Echter zijn er wel weer dingen inde nieuwere kleine ipad pro die mooi zijn.
Zoals? Daar ben ik (oprecht!) benieuwd naar. Heb me er nog niet echt in verdiept..

Heb net m'n iPhone 5S verkocht en gewisseld voor een iPhone 6; niet omdat het ook maar enigszins technisch noodzakelijk wel (de 5S functioneerde fantástisch met alle performance die je nodig hebt) maar omdat de 6 die ik kon kopen, 64Gb geheugen had ipv 16. Dat is wel erg welkom.. m'n iPad Mini 4 voldoet nog uitstekend, totaal geen behoefte om die te gaan inwisselen.
Ik denk dat hij vooral doelt op het TrueTone display, dat de kleurtemperatuur van het scherm aanpast aan het omgevingslicht.
Dat en de camera, die is op de kleine iPad Pro een stuk beter.
Dat zat toch ook al op de 'grote' iPad Pro, dat Truetone?
Nee, anders had ik het niet gezegd natuurlijk ;)
MagSafe er weer af? :| Dat is toch echt een zwakte van Apple hoor, iets subliems introduceren en dat jaren later weer als oud vuil bij de weg zetten.
Precies, deze connector heeft mijn macbook aardig wat keren gered wanner ik weer eena achter de kabel bleef hangen :(
Het zijn geruchten. Ik hoop niet dat het verdwijnt, heeft een hoop laptops gered van hun ondergang.
Magsafe is briljant gevonden. Eén van de USP's van een Macbook. Het is dat een iMac en een Mac Pro nog 'gewoon' 220 nodig hebben anders zou een Magsafe op die machines ook zeker nut hebben. Maar ja, om nu 220v onbeschermd rond te laten slingeren..
Bij een vaste setup zoals een Mac Pro of een iMac zorg je gewoon ervoor dat de kabelmeuk is weggewerkt, zodat het risico dat je erachter blijft hangen nihil is.
Ja, en bij een laptop zorg je er bij voorbaat voor dat niemand erover struikelt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. Echter, in de praktijk....
Ben zeer benieuwd naar de update. Jaren een MacBook pro gehad, toen zaten nog alle belangrijke aansluitingen er op en er aan. Met m'n MacBook air vind ik het vaak al een gemis dat ik maar 2 USB poorten heb en een gecombineerde thunderbolt / DisplayPort.

Maar 1 USB-c poort is naar mijn idee te weinig en betekend keuzes maken of een extra hub meeslepen.

We zullen het volgende week zien.
Verwacht is dat er 4 USB-C poorten en een audio jack beschikbaar zullen zijn.
Leuk, twee evenementen na elkaar. De dag ervoor, 26 oktober, staat het evenement van Microsoft in de planning. Ben benieuwd wat er gaat komen bij allebei. :)
De mijne is aan vervanging toe. Ben benieuwd.
Mocht het oled paneel er inkomen als vervanging van de functie toetsen zal ik wel de escape toets gaan missen. Vooral als een vim gebruiker. Maar ben benieuwd!
Het is een variabele balk. Lijkt me dat als je bijv een Terminal opent, de F-toetsen en ESC e.d. wel beschikbaar komen. Maar wie weet. We zullen t zien..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.