×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple overweegt lcd's met dunne bezels voor volgende iPhones

Door , 199 reacties

Apple zou overwegen om voor de volgende generatie iPhones Full Active-lcd's met kleine bezels van Japan Display te gebruiken. De huidige iPhone 8 en 8 Plus hebben lcd's, terwijl de iPhone X beschikt over een oledscherm van Samsung.

Het is nog onbekend welke diagonaal, resolutie en schermverhouding de lcd's zullen hebben die Apple wil gebruiken, meldt zakenkrant The Wall Street Journal. De enige tot nu toe aangekondigde Full Active-lcd heeft een diagonaal van 6" en een schermverhouding van 18:9. Het scherm zit onder meer in de Xiaomi Mi Mix 2.

De Full Active-lcd's van Japan Display onderscheiden zich van eerdere schermen van dezelfde fabrikant doordat de bezels aan alle kanten gelijk zijn en bovendien relatief klein. Het scherm kan in theorie toe met 0,5mm aan elke kant, meldde Japan Display bij de aankondiging van Full Active in juni. In de praktijk zullen de schermranden veelal dikker zijn. De iPhone X heeft aan alle kanten meer dan vier millimeter over.

Het is gebruikelijk dat de eerste geruchten over features en componenten van volgende iPhones verschijnen rond de tijd dat huidige iPhones op de markt komen. Apple werkt over het algemeen enige jaren aan zijn telefoons, waardoor de fabrikant nu al moet overleggen met onder meer toeleveranciers.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-09-2017 • 09:58

199 Linkedin Google+

Reacties (199)

Wijzig sortering
Is het nog steeds geen tijd voor Apple om helemaal af te stappen van lcds? Ze hebben miljarden en nog zijn ze afhankelijk van andere oled fabrikanten.
Nee, LCDs hebben nog steeds hun plaats omdat OLED niet perfect is en nog steeds voor problemen zorgt.
Bijvoorbeeld: https://arstechnica.com/g...till-have-quality-issues/
Dat zijn de LG mobile OLED's, niet de Samsung mobile OLED's. De Samsung OLED's zijn op de meeste vlakken superieur aan de beste LCD's.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 28 september 2017 13:31]

Nee dat is niet zo. In het begin zeker wel maar na een tijd hebben ze last van subpixeldegradatie, retentie/burnin en dalende helderheid. Dat is inherent aan OLEDs.
Vreemd, mijn telefoon met OLED display heeft na 2 jaar nog altijd geen last van de problemen die jij opnoemt.
Persoonlijke anecdotes maken fysische wetmatigheden niet minder waar.
Zie ook aval0ne in 'nieuws: Gerucht: Apple overweegt lcd's met dunne bezels voor volg...

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 28 september 2017 14:01]

Ik denk dat er een iets grotere doelgroep moet getest worden om te constateren of het zo is of niet.
Ik heb na een jaar al een ingebrande statusbalk op mijn Galaxy S7. Dat komt omdat onder andere Chrome een zwarte statusbalk heeft. Daardoor worden die pixels niet gebruikt en zijn ze helderder dan pixels die vaker gebruikt worden. De rest van het scherm is een klein beetje geel, wat in alleen merk als ik hem in landscape modus gebruik en een wit streepje naast een gelig scherm zie.
Samsung schermt iig zelf wel met de pro voor QLED dat deze minder last heeft van image retention: https://youtu.be/ld1RqqFMZWo.

Nu is dit wel een vrij eenzijdige use case, maar zo liggen sommige toestellen ook in de winkel. Niet echt goed voor je verkoop heb ik het idee.
Dat klopt anders had ik wel gezegd álle vlakken. Maar die hebben dus niet de problemen die de LG OLED's aangehaald in het artikel hebben.
Dat zijn de LG mobile OLED's, niet de Samsung mobile OLED's. De Samsung OLED's zijn op de meeste vlakken superieur aan de beste LCD's.
Dat hoor je wel eens vaker maar in werkelijkheid is het precies andersom. De LCD's die Apple de afgelopen jaren gebruikt zijn op de meeste vlakken superieur aan welk OLED scherm, in welk apparaat dan ook. Eigenlijk zijn de OLED;s alleen superieur als het op zwartwaarden aankomt maar ook daar doet die niet enorm onder voor de OLED schermen. Kijk maar eens wat Displaymate meld over het scherm in de iPhone 7 bijvoorbeeld.

Kleine snippit uit de review: The iPhone 7 excels due to its record Absolute Color Accuracy (1.1 JNCD), which is Visually Indistinguishable from Perfect, and is very likely considerably better than any mobile display, monitor, TV or UHD TV that you have.

The display on the iPhone 7 is a Truly Impressive Top Performing Display and a major upgrade and enhancement to the display on the iPhone 6. It is by far the best performing mobile LCD display that we have ever tested, and it breaks many display performance records.

Hoeveel beter dan "Visually Indistinguishable from Perfect" kan het nog worden?

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 28 september 2017 16:01]

Hoeveel beter dan "Visually Indistinguishable from Perfect" kan het nog worden?
Nou zo:
The Galaxy S8 delivers uniformly consistent all around Top Tier display performance and receives All Green (Very Good to Excellent) Ratings in all of the DisplayMate Lab test and measurement Categories (except for a single Yellow in Brightness Variation with Average Picture Level that applies to all OLED displays). See the Display Shoot-Out Comparison Table below for all of the measurements and details. So the Galaxy S8 becomes the Best Performing Smartphone Display that we have ever lab tested, earning DisplayMate’s highest ever A+ grade.
Bron: http://www.displaymate.com/Galaxy_S8_ShootOut_01.htm
Dat is totaal geen antwoord op mijn vraag en ook totaal niet de insteek van mijn bericht. Nergens beweer ik dat er geen enkel OLED scherm beter is. Ik zeg slechts dat zijn bewering niet klopt en zijn bewering is dat Samsung OLED's (let op MEERVOUD) beter zijn dan LCD's. En dat hoeft niet zo te zijn, sterker nog dat is vaker andersom waar, om dat kracht bij te zetten draag ik het VOORBEELD van de iPhone 7 aan. Daarnaast, Wat is het nut van deze discussie die je probeert te voeren? Jouw bron geeft alleen maar aan dat het Super Amoled (geen OLED) scherm in de S8 op papier beter is.. Hoeveel beter dan iets dat visueel al niet te onderscheiden is van perfect beeld kan het nog worden? Men slaat af en toe compleet de plank mis met die specsgeilheid en nutteloze discussies van tegenwoordig.
Toch iets beter Displaymate lezen voordat je onzin uitkraamt. Super Amoled van Samsung is toch echt op alle vlakken stukken beter dan de LCD schermen van Apple. Burn in is een zeldzaam fenomeen en komt net zo vaak voor als dode pixels bij een LCD.
Misschien moet je je eigen advies eens opvolgen want aval0ne praat over OLED niet over Super Amoled. Daarnaast, geld bovenstaand antwoord ook op jouw bericht.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 28 september 2017 21:30]

Samsung (Super) AMOLED = (1 van de bestaande soorten) OLED.

En sinds het een specifieke reactie was op een quote over Samsung OLED, hebben we het vrijwel automatisch over Super AMOLED, want...

...die AMOLED panelen zijn verantwoordelijk voor bijna 90% van de wereldwijde OLED productie (rond de 550 miljoen Samsung panelen dit jaar), waarbij zelfs de goedkopere A en J klasse beschikken over vergelijkbaar (met topmodellen) gecalibreerde AMOLED schermen. Dus de stelling dat het "vaker andersom" is, is behoorlijk ongegrond.

De quote t.a.v. " Visually Indistinguishable from Perfect" ging specifiek over kleurechtheid en dat is slechts 1 aspect van een scherm. " alleen superieur als het op zwartwaarden" doet ook geen recht aan alle voordelen die daar direct uit voortvloeien of aan gerelateerd zijn:
  • Een hoger visueel contrast
  • Een betere efficiëntie bij mixed content
  • Beter in staat om AOD weer te geven/lokaal pixels te activeren
  • Veel minder verlies van helderheid en contrast onder een hoek
  • Beter leesbaar in direct zonlicht (door hoger contrast) bij gelijke helderheid
  • Beter behoud van gamma curve/contrast bij extreem lage helderheid (in het donker)
  • Nooit backlight bleeding (meer uniform zwart)
  • Zwart blijft zwart, ook in het donker, idem bij maximale helderheid (visueel grijs bij LCD in het donker, meetbaar en zichtbaar lichter grijs naarmate je de helderheid opvoert, vanwege backlight)
etc

Overige voordelen o.a.:
  • Dunner paneel mogelijk (zie opmerkingen Apple t.a.v. iPhone X)
  • Snellere pixel reactietijd (voordelen bij o.a. VR)
Voor Apple is kostprijs waarschijnlijk de belangrijkste overweging om voor LCD te kiezen. Ceteris Paribus hebben ze liever ook OLED, zie de X.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 28 september 2017 22:26]

Volgens mijn is Apple meer geïnteresseerd in micro-led en dat ze dat op grote schaal kunnen fabriceren dan OLED.
In geen enkele review van een iPhone die ik de laatste tien jaar gelezen heb word het scherm als slecht omschreven. Meestal zelfs als zeer goed. Waarom zou Apple veranderen?

Apple geeft niet veel om specs. Ze kijken vanaf de klant naar de hardware, niet vanuit de hardware naar de klant. LCD voldoet prima, is zuinig en stevig.
De LCD schermen op de iPhone 7 & 8 zijn gewoonweg prachtige schermen!
Displaymate heeft vorig jaar uitgebreid testen gedaan op het scherm van de iPhone 7 en ze waren enorm onder de indruk.
Ze vonden het zelf 1 van de beste lcd schermen die ze ooit hebben getest!

http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htm

Ik versta niet zo goed de hysterie die sommige mensen hebben rond het scherm van de iPhone 8.
Samsung Oled is misschien op bepaalde vlakken beter, maar je zal echt niet kort komen met het scherm op de iPhone 8 (force touch & true Tone ), die gewoonweg prachtig is. Vele doen alsof je met een slechter scherm rondloopt als je een iPhone hebt |:(

[Reactie gewijzigd door REZA187 op 28 september 2017 18:37]

Het grote probleem voor Apple is dat niemand ze zou kunnen leveren in die hoeveelheid op dit moment. LG verwacht pas in 2019 de productiecapaciteit te hebben om OLED schermen te produceren in de hoeveelheid die Apple vandaag bij Samsung afneemt (Samsung, dat op dit moment 90% van de productie in de wereld bezit).
Ach als Apple het zou willen hadden zu nu een fabriek dat 4 keer de dubbele kon maken van Samsung en LG.
1. Productie capaciteit is waarschijnlijk wereldwijd te klein.
2. OLED is relatief duur. Ook Apple kijkt gewoon naar de kostprijs versus functionaliteit.
3. Een top LCD is bepaald geen straf.
4. Apple zal niet graag nog meer bij Samsung afnemen, het is al niet zo prettig voor Apple dat ze voor de X kerntechnologie bij Samsung moeten inkopen.

Opstarten van een OLED fabriek is geen optie, zelfs voor Apple is dat een krankzinnig grote investering met een enorme learning curve. Inkopen is veel logischer.
Je eerste zin heeft niet veel met je tweede zin te maken. Als Apple voor al hun smartphones over zal stappen om AMOLED, dan zijn ze alsnog afhankelijk van een derde partij. Samsung, Japan Display, of LG bijvoorbeeld. Dat is iets anders dan zelf een fabriek bouwen voor AMOLED-displays.

Ben het verder wel met je eens dat Apple altijd al gedaan heeft alsof ze ergens op moeten besparen, omdat ze zo'n 'klein' budget hebben. Maar goed, Apple heeft nou eenmaal een ruime winstmarge.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 10:10]

Besparen.. efficiënt zijn.. Het is maar net hoe je het (wilt) bekijken. Het is gewoon schofterig om zulk extreem hoge bedragen te vragen, daarvoor mag je toch wel de beste hardware verwachten. En ja, die prijzen zijn nou eenmaal zo hoog omdat Apple enorm hoge winstmarge wilt.
Het is gewoon schofterig om zulk extreem hoge bedragen te vragen, daarvoor mag je toch wel de beste hardware verwachten.
Niet de beste hardware maar het beste totaalproduct.
Dat is gebaseerd op meningen, en zeker niet op feiten.
97% "customer satisfaction". De klanten zijn klaarblijkelijk erg tevreden over het product.
Ten eerste: waar haal je dat vandaan?
Ten tweede: als je voor je leven lang bij Apple zit is het makkelijk oordelen. Voorbeeld: mijn vader was jarenlang naar volle tevredenheid een Apple-gebruiker, nu hij van de zaak een Samsung Galaxy A3 heeft, wilt hij niet meer anders.
Het 1 sluit het ander niet uit. Dat hij nu tevreden is over zijn Samsung telefoon betekent niet (zoals je zelf ook al zegt) dat hij niet tevreden was met zijn Apple product.
Het 1 sluit het ander niet uit. Dat hij nu tevreden is over zijn Samsung telefoon betekent niet (zoals je zelf ook al zegt) dat hij niet tevreden was met zijn Apple product.
Klopt. Echter, ik constateer de laatste tijd wel steeds vaker dat mensen die 'zweren bij een iPhone' gewoon al zeker 4 a 5 jaar niet anders dan op afstand naar een Android toestel hebben gekeken. Met een referentiekader van 4 a 5 jaar geleden kan ik me die voorkeur nog best indenken. Echter, ik kan me ook heel goed indenken dat als je nu de overstap maakt van iOS naar Android en de korte periode van gewenning aan een ander systeem even voor lief neemt, je al snel tot de conclusie komt dat je met een Android toestel net zo fijn, of misschien wel fijner kunt werken. Ikzelf heb wel recente ervaring met iOS en ik zou echt voor geen goud mijn Android toestel inruilen tegen een iPhone.

De 97% klanttevredenheid van Apple is volgens mij ook een wassen neus. Wij van WC-eend... Ik heb een MacBook Pro en kan inmiddels een boekwerk schrijven over de diverse onvolkomenheden van dat apparaat en MacOS. Al deze zaken zijn in veelvoud op het Apple forum terug te vinden; ik ben kennelijk niet de enige met dezelfde storende issues. Ik heb ook collega's die dezelfde problemen ervaren; een deel daarvan wuift ze weg als niet relevant; dat heeft mij zeer verbaasd, want toen ik voor het eerst ging werken met MacOS en een MacBook Pro had ik echt alleen maar positieve ervaringen gehoord. Pas als je zelf tegen dingen aanloopt en gaat rondvragen/zoeken blijken ook de mensen om je heen die dwepen met Apple gewoon dezelfde problemen te hebben. Alleen zij accepteren dat allemaal als 'normaal'... :?

Zie bijvoorbeeld:
https://eclecticlight.co/...-6-an-incomplete-summary/

Een aantal topics hieruit:

Display sleep: The workaround is to disable display sleep if affected, and rely on a screensaver which darkens much or all of the display. 8)7

Apple Magic Keyboard: I suspect the workaround is to use a wired keyboard. :D

Bluetooth: These are generally infrequent, and now seem innocuous ...but is now down to once every week or so :?

Kortom, als iets niet werkt zoals het zou moeten, dan klaag je niet, maar accepteer je het gewoon of schakelt de bewuste functionaliteit uit...

[Reactie gewijzigd door resma op 28 september 2017 20:07]

-

[Reactie gewijzigd door frevdaele op 28 september 2017 21:13]

Ik heb een Android tablet; niets huilen met de pet op. Prima functioneel; kan er alles mee wat ik wil, zonder problemen. Ook dat tablet verhaal is helemaal achterhaald (in elk geval vanuit de consument gezien).
Grappig dat je nu juist multitasking noemt; dat was in iOS eigenlijk altijd behelpen. Sinds iOS 11 met split screen en de verbeterde dock is multitasking nu eindelijk fatsoenlijk mogelijk; Android heeft al split screen sinds Nougat. Geen idee waar jij het idee vandaan haalt dat multitasking in Android niet mogelijk is? Android liep juist altijd voor op dat vlak. iOS 11 heeft hierin eindelijk sprongen gemaakt, dat is waar... misschien is iOS Android zelfs wel voorbij op dat vlak...

User management; Android biedt al enkele versies de mogelijkheid om meerdere user accounts op een device te gebruiken. Volgens mij kan dat in iOS nog altijd niet.

iPad in de klas? Volgens mij is de iPad school dit jaar opgedoekt. Ik zou overigens mijn kind ook niet graag op een school doen waar het Apple ecosystem door de strot werd geduwd.

De kwaliteit van dedicated tablet apps voor Android is prima wat mij betreft. Ook dat argument is vooral bejaard. Voor elke toepassing lukt het mij in elk geval zonder problemen om een goede tablet variant te vinden. Natuurlijk zijn er ook nog heel veel droevig slechte (non-tablet) apps in de store, maar de selectie aan goede apps is net zo enorm. Binnen het iOS landschap wordt wel veel sneller geupdate naar nieuwere versies en worden app developers dus noodgedwongen hun apps moeten updaten (naar nieuwe maatstaven) of worden verwijderd. Daardoor zul je in de Apple app-store minder niet of slecht voor tablet geschikte apps vinden. Dus ja, het is waarschijnlijk net iets gemakkelijker native tablet apps te vinden binnen iOS dan binnen Android, maar met een beetje zoeken:
https://www.digitaltrends...best-android-tablet-apps/

Het TheVerge artikel is overigens stemmingmakend, wat je ook kunt verwachten van een Apple minded tech site; even resumé:
Android apps on tablets have never really been very good. They usually end up feeling like stretched-out phone apps.
Vervolgens verwijzen ze naar een 11-tal reviews van Android tablets, waarvan meer dan de helft van voor 2013 en slechts twee van na 2015. En dan in de laatste review:
Even though Android still doesn’t have the tablet app selection that iOS does, I was able to run basically everything I needed to on the Tab S3, including work apps like Trello and Slack to more powerful sketching apps like Adobe Draw.
Kortom, met de enige recente review halen ze de introductie van hun artikel aardig onderuit.
But unfortunately, multitasking is still far from elegant, and it's what separates this device the most from a "real" computer.
Ah, multitasking in vergelijk met een echte computer! Tablet multitasking is geen vergelijk met de multitasking van een echte computer. Als ik voor de vervanging van een echte computer ga, die vooral ook mobiel moet zijn, dan kies ik voor een Surface Pro. Dan heb ik echte multitasking, mogelijkheden om met een muis te werken en uitgebreidere aansluitmogelijkheden dan bij een tablet.

[Reactie gewijzigd door resma op 28 september 2017 22:41]

...want ik heb nog nooit een bedrijf tegen gekomen dat zoveel aandacht aan details spendeert.
Absoluut; Apple maakt ontzettend mooie hardware waar in elk geval aandacht aan details wordt besteed.
Maar als jij beweert dat Apple niet de beste hardware levert kan ik enkel concluderen dat je totaal geen ervaring hebt met Apple producten en gewoon een buikgevoel als mening probeert te verkopen.
Ik heb zelf de beschikking over een MacBook Pro en een Lenovo Thinkpad laptop. De MacBook wint het uiteraard op de looks, daarover is geen twijfel mogelijk. MacOS vs Windows is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur, ik zie in beide systemen een flink pakket aan voor- en nadelen. Gaan we echter verder kijken naar de functionele werking van de hardware, dan durf ik de stelling aan dat de Lenovo op vrijwel elk ander onderdeel excelleert. En nogmaals, dan heb ik het niet over persoonlijke voorkeur, maar feitelijke vergelijking; voorbeelden:

Met de MBP heb ik geregeld gezeik met Bluetooth; niet willen connecten na sleep (mensen maken zelfs scriptjes om de bluetooth kernel extensions automatisch te reloaden na sleep en dat al sinds OSX 10.10) en wegvallende verbindingen; de Lenovo pakt verbindingen direct op en houdt ze ook vast. Nooit één issue mee gehad.

De MacBook Pro wordt super heet zodra ik er een extern scherm aanhang. De fans gaan dan al snel full speed. Super irritant. Ik heb daarvoor zelfs een laptop cooler gekocht waar de MBP nu op staat. De Thinkpad heeft daar absoluut geen last van.

Het Wifi bereik van de Thinkpad is beter.

Het toetsenbord van de Thinkpad is superieur (oke, toch een klein stukje voorkeur; hoewel de Thinkpad toetsenborden in vrijwel elke review als 'top notch' worden bestempeld)

Ik heb het coating probleem op mijn Retina display van de MBP.

Kortom, ik vind dat als je stelt dat Apple de beste hardware levert, dat ze toch nog wel veel steken laten vallen.

[Reactie gewijzigd door resma op 28 september 2017 21:20]

En toch snap ik niet waarom de consument/koper design belangrijker vindt dan bouwkwaliteit en stevigheid. Zo'n scherm is ten eerste kwetsbaarder en ten tweede raak je ongewild het scherm aan. Ikzelf heb dat al met m'n OnePlus 3. Al die hypes die uiteindelijk geen functie hebben.. komop zeg.. Maar hopen dat dit soort dingen overwaaien.

Maar goed, het ziet er mooi uit, maar meer ook niet. Per consument verschilt het natuurlijk ook of je design verkiest boven kwetsbaarheid.
Google anders even wat palm rejection is. Dit is natuurlijk al sinds dag 0 een probleem met tablets en hetzelfde geld voor moderne telefoons. Persoonlijk ben ik vrij grof met m'n telefoon maar ik laat 'm niet vaak vallen en dan maakt het allemaal niks meer uit.
Ik weet wat palm rejection is (als je maar een beetje Engels kan, kun je het al weten), maar als ik nogmaals even Google gaat het vooral om tekentablets die het ondersteunen. Ik zie alsnog veel klachten voorbij komen van bijvoorbeeld OnePlus of Samsung gebruikers (en andere merken) die hetzelfde ervaren.
Omdat mensen verschillende waarden hebben. Als jij de waarde 'bouwkwaliteit' de meest belangrijke vindt dan kies je een CAT of zo. Maar veel meer mensen hechten waarde aan bijvoorbeeld esthetiek of sociale acceptatie. Dat is niet goed of fout, superieur of inferieur. Dat is gewoon hoe mensen zijn.

Een mens heeft de behoefte om een individu te zijn, om gestalte aan je eigen identiteit te geven. Om dat te bereiken heb je spullen nodig. In essentie is er geen enkele 'nuttige' reden om een schilderij aan de muur te hangen. Een t-shirt me print is praktisch gezien ook nutteloos. Maar toch hebben mensen 'unieke' dingen nodig om gestalte te geven aan hun eigen identiteit.

Verder zijn mensen sociale dieren. Ik kan bijvoorbeeld in een nachtjapon naar mijn werk gaan. In essentie is het kleding wat bescherming biedt en zedelijk is, maar toch zal ik kritiek krijgen om mij volgens de norm te kleden. Dat wordt nou eenmaal verwacht. En zo zijn er tal van dingen die jij en ik doen uit sociale overwegingen. Als je dat niet doet kan je buiten de groep vallen, en dat is niet de bedoeling.
Daarom zei ik ook "Per consument verschilt het natuurlijk ook of je design verkiest boven kwetsbaarheid." Ik kies helemaal geen CAT, omdat je ook prima een balans kan vinden. Zo groot en lomp hoeft het van mij nou ook weer niet namelijk.

Ik snap psychologisch gezien ook wel dat dat menselijk is, alleen sommigen slaan er in door en kopen het puur om er mee te showen, terwijl ze het zelf misschien niet eens mooi vinden.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Ik heb juist liever een rand om m'n scherm om eventuele klapppen op te vangen.
Ik ben het dus helemaal met je eens, maar wat ik nog erger vind de aanpassingen die gedaan worden uit naam van 'innovatie' die uiteindelijk alleen maar lastig zijn voor de consument of extra kosten met zich meebrengen. Het verwijderen van de 3.5mm heeft werkelijk geen enkele toegevoegde waarde, ook al proberen de fans je anders te doen geloven.
We zitten eigenlijk allang in een soort spec-race, terwijl de gemiddelde gebruiker die echt niet nodig heeft.
Mag ik vragen of jij met bouwkleding op straat en thuis rondt loopt? Want dat is natuurlijk een stuk stevig en bouwkwaliteit kan meerdere mensenlevens mee :p . De wereld is nou eenmaal meer en meer van het 'laten zien' aan het worden. Zo wordt ook hardware https://nl.wikipedia.org/wiki/Geplande_veroudering gepland versleten. Vroeger gebruikten veel wasmachines bijvoorbeeld metalen onderdelen en daardoor gingen deze dus gewoon 10-15 jaar mee. Nu zijn deze onderdelen van plastic en dus goedkoper, (wasmachines zelf zijn niet goedkoper geworden) en gaan ze vaak maar enkele jaren mee.
Kleding draag je om je lichaamsdelen te bedekken, een telefoon is enkel een hulpmiddel in het dagelijks leven (alhoewel ikzelf het als een must-have ervaar). Dat is dus totaal niet vergelijkbaar. Persoonlijk heb ik een pesthekel aan mensen die alles puur voor de buitenwereld kopen en dragen. Doe wat je zelf mooi vindt en niet alleen maar om te laten zien hoe rijk je wel niet bent. Zeg ik niet vanwege jaloezie ofzo (mochten anderen dat denken), maar als ik zou willen kan ik mij ook iPhones, iPads en Note 8's veroorloven. Ik geef het geld er niet aan uit, omdat er voor de helft van de prijs evengoede of zelfs betere toestellen zijn. Dan boeit het me niet of mensen denken "OnePlus, dat merk ken ik helemaal niet". Is natuurlijk wel beetje awkward om uit te leggen, maar je moet er lak aan hebben.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 10:28]

Het boeit je niet als mensen jou telefoon niet kennen wegens onwetendheid maar het boeit je wel wanneer andere een iPhone hebben. Leven en laten leven, kom op! Wat boeit het mij nou dat Henk een gloednieuwe shiiny (overpriced) iPhone heeft gekocht en daarmee loopt te showen. Van mij zal ie geen credits kriijgen omdat ie met een bepaalde telefoon loopt. Overigens zal niemand die krijgen omdat ie een bepaalde telefoon (of andere gadget) heeft.
voeger ja, nu nee. Een mobiel is net zoals computers volledig geintegreerd in de samenleving en dus onmisbaar. Zonder mobiel heb ik bijvoorbeeld geen werk.

Maar je mist waar het omgaat denk ik. Het gaat er niet om of iets onmisbaar is of niet. Vroeger kochten mensen kleding om zich te bedekken. Nu koopt men kleding om er goed uit te zien. Vroeger kon je de Ford Model T in alle kleuren krijgen die je wilde, zolang dit zwart was. Nu kopen mensen niet alleen omdat ze van A naar B moeten, want dat zou ook in skoda van 10.000 Euro kunnen. Nu is alles hip and happening and lifestyle. Dus past mijn kleding, auto, huis, eten, mobiel bij mijn hippe lifestyle. Nu hoeft neit iedereen dat te doen, maar dat is een persoonlijke keuze. Jij vindt de design van een mobiel niet belangrijk. Ik denk dat 95% van consumenten eerst kijken of t uiterlijk gaaf is of niet. Hierna kijken ze of het voldoet aan hun requirements. Waar blijkt dit uit? De nieuwe Iphones en Samsungs ;) verkopen als een tierelier. Lelijke telefoons verkopen gewoon niet, hoe stevig ze ook zijn. Bouwvakkers die bij mij langs komen hebben vrijwel altijd een iphone of ander high end spul :p, terwijl een simpel maar stevig Caterpillar android toestel de helft van de prijs kost.
Sterker nog: ik vind OnePlus beter/fijner dan iPhone :). En ja, ik heb zeker wel ervaring met iOS. Maar goed, wat ik beter vind of jij beter vind is weer een andere discussie :).
Ik koop geen Apple vanwege de volgende redenen, als je me niet gelooft:
  • Ontzettend duur voor wat je krijgt
  • Weinig aanpasbaar in iOS vergeleken met Android
  • Accessoires zijn duur en niet universeel
  • Ik vertik het om zo'n gierig bedrijf als Apple mijn geld te gunnen (dus deels heb je gelijk, maar dat is niet grotendeels de reden)
  • Lopen achter de feiten aan met bijvoorbeeld AMOLED en presenteren dan alsof het iets compleet nieuws is
  • Achterlijke beslissingen als het verwijderen van de 3mm-jack en het verwijderen van TouchID bij de iPhone X.
Omdat mensen kuddedieren zijn en ook graag met dure merken pochen. Apple is voor hen dé perfecte Brand. Apple mag dan ook nooit goedkoop zijn, het moet altijd meer kosten. Dat ze dat bij Apple helemaalniet erg vinden, is overduidelijk als je naar hun jaar/kwartaalcijfers kijkt.

Mensen met zo'n bril op, willen vaak niet verder kijken dan hun neus lang is.

En over gierig zijn. Ook ik wil kwaliteit, maar dan wel voor een redelijke prijs. Dan valt Apple als éérste
af. Hou ik nog niets eens rekening met het feit dat je voor Apple's randappatuur en accesoires de hoofdprijs betaalt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 28 september 2017 20:20]

Oh dus zelfs als je als vakkenvuller bij de Albert Heijn of een krantenwijk hebt en 40 euro per maand betaalt voor een iPhone heb je een "duur" merk?

Je loopt denk ik 9 jaar achter met het roepen van die onzin want iedere kassameisje en vakkenvuller bij de Albert Heijn kan zich een iPhone veroorloven.

Alsof er iemand onder de indruk is als die voor de miljardste keer een iPhone in iemands handen ziet.

Je leeft wel in een hele alternatieve realtiteit als je dat denkt.
Je bedoelt die jongelui, waarvan een groot deel vandaag de dag in de schulden zit ? (mede dankzei hoge telefoonkosten) O-)

Buiten dat, je redenatie raakt kant nog wal. Dat iemand zich iets kan veroorloven, zegt niets over of zo'n
produkt duur aka peperduur is. Dat kan je het beste afleiden uit wat er nog meer te koop is, op dát terrein. Wel, dan is het al snel glashelder. Voor amper 200 euro heb je al een smartphone, met vrijwel
hetzelfde genot. Voor de helft van het geld van een Apple X, heb je gewoon een heel goede smartphone. Dus ja, smartphones rond of boven de duizend euro zijn duur, peperduur.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 30 september 2017 20:23]

Ik ga niet in discussie met iemand die denkt voor mij te bepalen wat ik vind en wat niet. Ik weet zelf beter wat ik vind. Zou een beetje raar zijn als dat niet zo was.
Dat jij je niet kan voorstellen dat een OnePlus even goed kan zijn als een iPhone laat wel zien dat je inderdaad nooit een OnePlus hebt gehad. Maar goed.
Ze zijn niet evengoed of beter. Ik heb alle soort toestellen in mijn bezit gehad de afgelopen 20 jaar en basseer mij echt niet op zomaar wat. Het draait niet om de specs op het papiertje. Maar om de totale ervaring. En niet alleen wat het beeldscherm laat zien, maar ook alles eromheen. Het gevoel van het materiaal, de degelijkheid, gebruikers gemak, eco systeem etc. Een simpel voorbeeld. Plug een Android toestel in de blue&me van mijn Abarth. Doet niks. Iphone speelt feilloos alles af. Ik geef je nog een voorbeeld. iPhone schermen staan vanaf fabriek 100 procent perfect gecalibreerd. Jouw oneplus ook?

Dat je kan beweren dat jouw plastic toestel met een scherm die niet eens in de buurt komt en een bedrijf erachter met een support van 0 ook maar een beetje in de buurt komt van iphones laat mij duidelijk merken dat je gewoon nooit echt lang met een iphone hebt rond gelopen.

Ik koop wel iphones en ik doe dat niet alleen maar vanwege het show off! Ik doe dat omdat ik uit lange ervaring gewoon weet dat het de beste keuze is. Ja het kost wat meer, maar je krijgt er ook echt wat voor terug en dan bedoel ik niet alleen in specs, maar in alles. Alle iphone bezitters weg zetten als show offs slaat nergens op.
En daarmee bevestig je nogmaals je vooroordeel en onwetendheid.

Dit komt van iemand die op dagelijkse basis zowel Android als iOS gebruikt.
Oh jij leeft dus in een andere dimensie waar Android geen Android is?
iOS is gebaseerd op Darwin (BSD), wat weer gebaseerd is op Unix.
Android is gebaseerd op Linux.

Unix/Linux kent vele raakvlakken. Het grote verschil in gebruikservaring tussen iOS en Android zit hem dan ook niet 'under the hood', maar veeleer in de grafische schil die erop geladen is.

Bij iOS is er daarin één smaak, bij Android zijn er een scala aan variëteiten. Allemaal Android, maar toch behoorlijk verschillend qua gebruikerservaring.
Die verschillen in "gebruikservaring" zijn eerder negatieve verschillen dan positieve.

Door allemaal foefjes aan de telefoon toe te voegen zoals een 2e camera, grotere accu, bezelloos design enz enz proberen die merken zich te onderscheiden.

Omdat ze kwa software zich niet kunnen onderscheiden want Android blijft Android.

Dat de kernel als basis BSD of Unix heeft is toch totaal niet relevant? Dat basis is gewoon de aansturing van de hardware op low level, dat maakt echt niet zoveel uit uiteindelijk.

Het gaat erom hoe de besturingssysteem is ingericht en hoe goed de drivers zijn en op wat voor manier het OS geoptimaliseerd is.
Die verschillen in "gebruikservaring" zijn eerder negatieve verschillen dan positieve.
Voor jou misschien, voor mij dus niet. Ik ervaar bij iOS een mate van "vast zitten in een ander zijn gedachtengoed", wat ik niet prettig vind. Zo vind ik het fijn om de indeling van mijn scherm helemaal naar wens te kunnen aanpassen; om middels widgets e.d. de boel naar mijn hand te zetten.

Gebruikservaring is iets heel persoonlijks.
Door allemaal foefjes aan de telefoon toe te voegen zoals een 2e camera, grotere accu, bezelloos design enz enz proberen die merken zich te onderscheiden.
Uiteraard proberen fabrikanten qua hardware elkaar de loef af te steken. En het gaat dan niet alleen maar over onzin, want als een dubbele camera en bezelloos design onzin waren, waarom komt Apple er nu dan ook mee?
Omdat ze kwa software zich niet kunnen onderscheiden want Android blijft Android.
Qua software kan men zich ook prima onderscheiden en doet dat ook. Wat mij betreft heeft een Samsung een volledig andere ervaring dan een HTC bijvoorbeeld. En waarom denk je anders dat hier op Tweakers bij de telefoon reviews steevast ook de software besproken wordt en soms als pluspunt, maar soms ook als minpunt wordt opgevoerd? Allemaal onzin zeker.
Dat de kernel als basis BSD of Unix heeft is toch totaal niet relevant? Dat basis is gewoon de aansturing van de hardware op low level, dat maakt echt niet zoveel uit uiteindelijk.
De basis van een OS is niet relevant? 8)7 Hahahaha.
Het gaat erom hoe de besturingssysteem is ingericht en hoe goed de drivers zijn en op wat voor manier het OS geoptimaliseerd is.
Drivers en hardwareoptimalisatie zijn heel belangrijk en op dat vlak had Apple met iOS in het verleden een streepje voor op veel Android toestellen. Met de huidige snelheid van de hardware is verregaande optimalisatie in de praktijk alleen nog maar in benchmarks af te lezen. Elk modern Android toestel is ook dusdanig snel dat gewoon alle zaken er vlot op draaien. En wat betreft de inrichting van het besturingssysteem; daarvoor kunnen we terug naar de persoonlijke voorkeur. Jij prefereert kennelijk iOS, prima natuurlijk. Ik prefereer Android.
Als jij geen verschillen ziet tussen zowel de hardware als de software op een Samsung, OnePlus, Sony, LG of noem maar op dan ben jij degene die in een andere dimensie leeft. Lekker stug blijven volhouden hoor, maar met types als jij ga ik geen onzinnige discussie voeren verder.
Gelukkig weet ik beter ;)
Dat denken mensen die het dus niet weten.
Dat denken mensen die denken iets te weten over andere mensen.

Vertaling: knulletje, ga lekker buiten spelen. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt en al helemaal niet over mij en wat ik wel of niet weet. Echt heel schattig dat je als een puber het laatste woord wil hebben en hoog van de toren af blaast omdat je denkt ergens wat van af te weten maar je maakt mij de pis echt niet lauw.

Je zal ongetwijfeld wel weer met een super gevatte opmerking terug komen. Weet je wat? Je krijgt het laatste woord van me, ik beloof dat ik niet meer zal reageren ok? Kan je lekker vanavond in je bedje nagenieten van je overwinning!
Je kijkt nu natuurlijk stiekem of ik niet eerst iets heb geschreven.

Foei, hou je aan je belofte en niet lezen dit?

Braaf, ga nu maar lekker slapen meid.
geen last van op mijn s8+, waar op de s7 edge de palm rejection waardeloos was werkt deze erg goed op de s8+.
Kan iemand een keer een analyse doen van alle geruchten over de iPhone x van afgelopen jaar en kijken wat er van klopt? Lijkt me wel interessant en hoeveel waarde we aan deze geruchten moeten hechten.
Wordt ieder jaar wel gedaan door meerdere sites. Search and you shall find.
Waarde hechten aan speculaties is heel moeilijk. Daarnaast is een iPhone nog steeds een hebbeding voor heel veel mensen en heeft Apple toch een enorme fanbase.
Het moeilijkste aan speculeren is dat je pas achteraf weet wat er klopte en wat niet. Dus deze speculatie kan heel goed uitpakken en de volgende 10 misschien niet.
Het is niet omdat er vandaag een gerucht gaat en het bij release niet klopt dat het gerucht vals is. Touch ID in iPhone X bijvoorbeeld. Dat zal hoogstwaarschijnlijk vorig jaar rond deze tijd wel in de planning hebben gezeten maar haalde de eindstreep niet.
Klopte best wel. Er gingen al geruchten over de iphone X rond voor de 7 gepresenteerd werd, en er waren al mensen die hadden gehoopt dat de X net als de SE niet in september maar eerder in het jaar aangekondigd ging worden.
Ik heb het idee dat de meeste info gewoon gelekt is door Apple zelf om te zien hoe mensen erop reageren. Daarom verwacht ik dat de meeste info over het algemeen genomen best zal kloppen hoor. :)
Als Apple hun plannen bijstelde aan de hand van reacties, dan klopt het gerucht toch niet langer?
"Een gerucht is een verhaal dat de ronde doet, maar waarvan de waarheid niet vast staat. De informatie in een gerucht kan variëren van een roddel tot gerichte propaganda."
Sinds wanneer trekt Apple zich iets aan van wat de mensen zeggen? HetSdcardslot en de 3.5mm audiojack zijn daar mooie voorbeelden van.
Sinds wanneer trekt Apple zich iets aan van wat de mensen zeggen? HetSdcardslot en de 3.5mm audiojack zijn daar mooie voorbeelden van.
Apple trekt zich niet veel aan van tweakers die een SD slot nodig hebben en een audiojack willen. Ze trekken zich wel erg veel aan van hun bestaande klanten en voldoen vrijwel altijd prima aan de verwachtingen van die groep. Waarom zou de trouw van Apple klanten anders te verklaren zijn?
Dacht dat het over Apple ging. Maar goed...

Er zijn wel degelijk (Android) fabrikanten die luisteren naar hun klanten. Er zijn er ook die dat niet doen.
Als er 1 fabrikant luistert naar hun klanten dan is het Samsung wel.
De klant wilde een lichtere TW: Samsung slankt TW af.
De klant wilde geen plastic meer: glass it is.
De klant wilde de sdkaart terug: alstublieft weer een sdkaart in de S7
Apple schrapt de 3.5mm jack tegen de wens in van mensen, Samsung zegt: wij niet.
Het valt mij altijd op dat we jaar op jaar vooraf eigenlijk exact weten wat het gaat worden, zo nu ook.
Geruchten komen vaak via leveranciers die al begonnen zijn met het produceren van onderdelen, of zich erop voorbereiden.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 28 september 2017 13:38]

Zie hier de reden waarom ik serieus aan het twijfelen ben om een 8 te halen. De X vind ik qua kosten te gek, de 8 is een serieuze overweging (zit nog op de 6). Maar wetende dat Apple bezig is met dunne bezels, is het in mijn ogen gewoon zonde om nu de 8 te kopen die er praktisch hetzelfde uitziet als mijn 6.

Ik verwacht namelijk dat volgend jaar, de gehele line-up kleine bezels heeft en ik denk dat dat effect gaat hebben op de restwaarde van de 8. En dan wordt het ineens alsnog een net zo dure telefoon als de X ;). Denk ik.. O-)

[Reactie gewijzigd door lolgast op 28 september 2017 10:07]

Ik denk exact hetzelfde, en dat was voor mij juist de reden om de 8 te halen, ik vind die dunne bezels (zoals op de iPhone X) eigenlijk gewoon erg lelijk. Je zit vrijwel altijd met je vingers op het scherm. Verder het ontbreken van Touch Id is een gemis en de "notch" is erg lelijk weggewerkt. Vind ik.
Mja, ik vind het (ook vanuit mijn rol als netwerk- en systeembeheerder) bizar dat TouchID is weggelaten in de X. Face Unlock faalde reeds bij diverse demo's (onstage en backstage) en lijkt me dan uit beveiligingsoverwegingen voorlopig niet acceptabel.

Apple post zelf ook al dat als alternatief de ouderwetse pin-unlock gebruikt kan worden in bepaalde twijfelgevallen.

(8x -1 ongewenst. Ik zie niet hoe dit een flamebait en/of troll is, het is een technische observatie).

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 28 september 2017 14:36]

Face Unlock faalde reeds bij diverse demo's (onstage en backstage) en lijkt me dan uit beveiligingsoverwegingen voorlopig niet acceptabel.
Het is een failsafe. Ook duidelijk in de demo van Craig Federighi: Hij heeft een false negative en daardoor moet je gewoon ouderwets met de pincode unlocken.

Het zou ernstiger zijn als je false positives had (kuch: Samsung). Dat wil je niet hebben.

Maar FaceID werkt net zoals TouchID, wanneer hij je niet herkent, dan kun je altijd je telefoon met je ouderwetse pincode unlocken. Het is vooral een 'makkelijkere' manier, die ook nog security probeert te bieden.

Let wel, wat is het doel van deze security. Niet om de NSA tegen te houden. Maar wel een vriend die in de kroeg denkt een 'grap' met je telefoon te kunnen uithalen, door hem op Koreaans te zetten. Of een iets te nieuwsgierige collega uit je email te houden. Of een telefoondief te stoppen.

TouchID bereikt dat doel vrij goed en naar mijn verwachting zal FaceID even goed dat doel bereiken. Ben erg benieuwd naar wat gebruikers prettiger vinden. TouchID vond ik echt een zegen, helemaal met de verbeterde scanners en nieuwe unlock-methodes van iOS 10.

FaceID kan ik me voorstellen dat je er supersnel aan went. Praktijk zal het uitwijzen.
Ik laat eerst even een stapel whitehat hackers bepalen of er wel/geen false positives voorkomen bij FaceID. Dat is de echte test, niet een marketing verhaal van een willekeurig groot bedrijf ;)

Snowden (https://twitter.com/Snowden/status/907730980701700096) had ook al bedenkingen bij fingerprint en gezichtsherkenning, vooral het feit dat dit makkelijk toegang biedt voor authoriteiten als je bijv door douane gaat. Even vinger erop of gezicht ervoor en klaar.
ooral het feit dat dit makkelijk toegang biedt voor authoriteiten als je bijv door douane gaat. Even vinger erop of gezicht ervoor en klaar.
Zoals gezegd. Dit is geen bescherming tegen NSA.

Ten tweede, er zijn juist in iOS 11 manieren ingevoerd om makkelijk te *dwingen* dat de pincode moet worden gebruikt.

Dat werkt dan op dezefde wijze als na een reboot, dan moet je ook eerst de pincode gebruiken om de secure enclave te unlocken. (Sterker nog, de claim van Apple voor het probleem bij de demo is dat iemand die de opbouw verzorgde een aantal keer de telefoon heeft opgepakt/verplaatst, de telefoon het gezicht van deze man scande, hem (terecht) niet herkende als Craig Federighi, en daardoor in de 'pincode verplicht'-modus schoot, net als TouchID dat na te veel mislukte id's doet)
5x powerknop kort in drukken -> Panic mode.
Eerst haal je aan dat de demo faalde on stage, en vervolgend zeg je dat je wilt dat white hat hackers bepalen of het veilig is of niet. Wat maakt de hiccup op het podium dan uit?

Ik begreep overigens dat die iPhone X niet met Face ID wilde unlocken omdat hij in de tussentijd te veel andere gezichten gezien had. Voor de veiligheid dus.
vooral het feit dat dit makkelijk toegang biedt voor authoriteiten als je bijv door douane gaat. Even vinger erop of gezicht ervoor en klaar.
Gewoon de biomentrische authenticatie uitzetten voor je door de douane gaat!

btw Een pincode/password is (in sommige landen) ook geen garantie!

Man jailed 16 months, and counting, for refusing to decrypt hard drives
Apple is en blijft koning marketing.

Diverse previewers hebben opgemerkt dat FaceID (nog) niet optimaal werkt, ook niet bij in de goed verlichte demo area na the main event. Het was hit or miss, op dit moment zeker geen 1 op 1.000.000 zoals beweerd. Ook de snelheid van FaceID is en blijft een issue, zoals ook opgemerkt in de main demo en ook door previewers in de demo area. Apple medewerkers in die area hadden bijv ook problemen met het unlocken dmv FaceID.

TouchID heeft het snelheidsvoordeel nog, het weghalen hiervan (desnoods achterop het toestel plaatsen?) is helaas wederom thinning van features. Ik hoop voor Apple dat dit een gok is die zich uitbetaalt.

Verder, ik bekijk het zo neutraal mogelijk. Als dit bij een Samsung event was gebeurd, was mijn kritiek identiek geweest. Ben zeker geen Samsung fan, neig eerder naar producenten zoals HTC (mooie maar ondergewaardeerde toestellen).

Tsjah, en de lekken/geruchten over levering bij Apple... dat valt ook gedeeltelijk onder marketing om de hebberigheid bij potentiële kopers te verhogen.
Ja want het ligt natuurlijk altijd aan de fabrikant als een gebruiker iets niet snapt?

Sommige mensen hebben al moeite om het aan/uit knop in te drukken, dat wilt niet zeggen dat dat de schuld van de fabrikant is.

In zijn algemeenheid snappen mensen Android veel minder dan iOS, is ook vanzelfsprekend want een veelgehoord argument is dat Android "meer kan" of "open" is. Ja leuk allemaal maar dat gaat per definitie ten koste van iets anders namelijk de stabiliteit en het gebruiksgemak.

You can't have your cake and eat it.
Wellicht dat ze volgend jaar de techniek om de vingerscanner in het scherm te bouwen wel kunnen gebruiken. Het is al wel mogelijk iig.
Dunne bezels op en iphone x ?
Heb je de randen wel al eens goed bekeken.. Deze zijn dikker dan van een 8
Jep, maar het nadeel van bredere bezels is gewoon minder real-estate. Functioneel zijn dunne bezels voor de meeste toepassingen waarbij je met het scherm bezig bent beter.
Het is altijd zonde om een telefoon, PC, laptop, tablet te kopen. Je weet altijd zeker dat er over 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden een nieuw, beter, lichter, groter, kleurrijker model uit gaat komen.
Je gaat toch niet meer naar LCD als je OLED het gehad? Dat slaat nergens op. Vind het sowieso al heel raar dat er nog steeds LCD schermen in de iPhone 8(+) zitten. Dat kan toch echt niet meer.

Ik wil het niet geloven, maar helaas is Apple op dit gebied nog niet zo voorspelbaar. Ik ben een groot fan van OLED en kijk nog steeds vol bewondering naar mijn telefoon die wel OLED heeft. En nee... LCD gaan we niet meer doen
Apple heeft dit gedaan omdat "nu pas de tijd is aangebroken dat AMOLED-panelen kwalitatief goed genoeg zijn", aldus Apple. Dat is klinkklare onzin natuurlijk, want AMOLED-panelen in de eerste Samsung Galaxy S telefoons waren ook al prachtig (en sowieso mooier dan LCD's an sich..).
Prachtig...is nog niet hetzelfde als kleurecht. Dat was een probleem van eerdere OLED schermen, kleuren waren veel te veel opgeblazen en onnatuurlijk. Maar smaken verschillen.
OLED is natuurlijk interessant... maar is ook moeilijker te produceren, laten we het ook maar niet over de kosten hebben. Terwijl het LCD scherm wat Apple door de jaren heen heeft gebruikt en wat alleen maar beter is geworden, bepaald niet slecht was.
Uiteindelijk is OLED wel de logische opvolger van LCD, maar eerdere versies waren bepaald niet perfect.

Ander probleem is voor Apple de beschikbaarheid van OLED, daar zit een flink risico in. Het scherm voor de iPhone X is erg duur en het is de vraag of het huidige scherm met voldoende volume door Samsung kan worden geleverd. Dan hebben ze nog LG, maar dat voegt wat betreft volume niet veel toe.
Apple zal niet van 1 fabrikant afhankelijk willen zijn voordat men alle smartphones met OLED uitrust.
LG (met Apple) en Samsung zijn al druk aan het investeren in meer productie capaciteit. (Verdubbeling in 2020)
Dat ligt niet aan het scherm maar aan de afstelling ervan.
Nee, je verwart accuraatheid met consistentie. Een afstelling (kalibratie) heeft geen zin als het scherm niet consistent is. Accurate kleurweergave werkt alleen als je de kalibratie ook vast kan houden.
@OkselFris heeft het echter over te hoge kleurverzadiging, en dat is wel degelijk te wijten aan het geselecteerde kleurprofiel.
Gelukkig is kleurechtheid van Oleds allang geen probleem meer. Zie Tweaker's review van de gs6 in 2015 waar wordt geschreven dat de kleuren 'nagenoeg perfect' worden weergegeven in de basisstand.

Meer voor de hand liggendere redenen dat Apple lang heeft gewacht zijn kosten en beschikbaarheid.
Ja bij een nieuw scherm.

Maar bij een scherm die een tijdje gebruikt is zal er dus degradatie plaatsvinden.
Graag even een bron van degradatie van schermen van GS6 laten zien.

En dan niet van een enkel geval maar wijdverspreid zoals je claimt. Want degradatie treedt op als je het een tijdje gebruikt volgens jou.

[Reactie gewijzigd door Rixos op 28 september 2017 17:50]

Het is een algemeen feit dat OLED last heeft van degradatie.

Heegt niks te maken met een Galaxy S6 maar over OLED in het algemeen.

Ik ga toch ook niet roepen dat LCD even goede contrast ratio heeft als OLED terwijl dat niet zo is?

Iedere techniek heeft voor en nadelen, zo heeft OLED dus ook nadelen.

Waarom is dat zo moeilijk voor jou te accepteren? Wat maakt het voor jou persoonlijk uit wat voor nadelen een bepaalde techniek heeft?

Heb je er persoonlijk last van of zo?
Als je iets roept, dan moet je ook een bron geven om het te ondersteunen.

Anders is het slechts speculatie.

Degradatie treedt overigens in alle elektronica op over tijd, de vraag is of het toch een zichtbaar effect leidt binnen de levensduur van een telefoon.
want AMOLED-panelen in de eerste Samsung Galaxy S telefoons waren ook al prachtig (en sowieso mooier dan LCD's an sich..).
Niet mee eens, die blauw groene schijn van de eerste AMOLED schermen was echt vreselijk.
Aldus Apple... Aldus Apple hebben ook het sterkste glas ooit op een smartphone. Een keer laten vallen en de stukken glas vliegen ervan af. Niet alles geloven wat Apple je wil doen geloven is mijn advies.
Yup :P, en nog een leuke: functies die 10 jaar geleden zijn geïntroduceerd, introduceren alsof zij het eerste bedrijf zijn die van die techniek of functie gebruik maken.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 15:57]

Leg eens een S8 naast een Iphone 7 (8 heb ik nog niet in real life gezien) en doe eens wat tests.

Verschillen zijn minimaal in de praktijk terwijl de iphone zoveel mindere specs heeft. Duidelijk was dat meerdere mensen de veel hogere resolutie niet zagen, zelfs niet bij direct naast elkaar houden. Sterker nog, vond tekst op bijvoorbeeld tweakers.net beter te lezen op de iphone.

Bij websites met een witte achtergrond had de S8 een blauwe waas en was de Iphone eigenlijk mooier. Bij kleurrijke foto's was de S8 beter door het betere contrast en meer uitgesproken kleuren. Maar eigenlijk waren ook hier de verschillen minimaal.

Mijn conclusie is dus dat de meerwaarde van OLED bij telefoons niet heel groot is. Als de verschillen bij direct naast elkaar houden al zo klein zijn ga je bij normaal gebruik daar al helemaal vrij weinig van merken.
VR heeft echt wel baat bij meer pixels. OLED is zuiniger. Overige punten zijn al genoemd ;)
Allemaal waar, je vergeet alleen dat een lagere resolutie ook zuiniger is :)
Op een lagere resolutie is je GPU zuiniger, maar niet je scherm. Daarom laat Samsung je dus dynamisch de renderresolutie selecteren op de S8. Full-HD tijdens regulier gebruik, maar hoger als je dat wil of tijdens VR toepassingen.
Dat is werkelijk onmogelijk wat je zegt. Er zijn juist gigantische verschillen. Zodra er iets van zwart is te zien dan heb je meteen al door dat het OLED scherm het beter doet.

Die blauwe waas herken ik niet, maar ik kan wel snappen waar het vandaan komt. Mijn OnePlus 5 heeft instellingen voor de kleurenweergave, zo kan je kiezen voor sRGB, DCI-P3 en 'standaard'. En inderdaad, op standaard zijn de kleuren niet helemaal correct, want het wordt expres overdreven. Dat oogt vind ik wel mooier, maar dat kan ook die blauwe waas verklaren. Die zal je niet zien bij sRGB
Hou ze eens naast elkaar zou ik zeggen. De Iphone 7 heeft gewoon een prima scherm en de individuele pixels zijn simpelweg niet zichtbaar.

Het is niet zoals bij een TV waar het verschil veel groter is, dat werd me direct al duidelijk.
Ik heb het hier toch ook niet over de individuele pixels? Hoewel een hogere resolutie wel degelijk iets uit maakt. Niet voor niets zal ook Apple de resolutie omhoog schroeven in de nieuwe iPhone X
Ik zeg toch ook niet dat dat het enige is, maar dat de Iphone 7 gewoon een prima scherm heeft.

Maar hou ze eens naast elkaar en doe eens wat vergelijkende tests, je zal zien dat de verschillen minimaal zijn. Het is echt geen revolutie ofzo, meer een evolutie.

Wat het omhoog schroeven betreft, wat mij betreft niet nodig maar denk dat ze wel mee moesten gaan met de concurrentie. Daarnaast vraag ik me af of er uberhaubt dergelijke schermen met een mindere resolutie geproduceerd worden.
Het gaat niet alleen om de kleuren, maar AMOLED is daarentegen ook zuiniger dan LCD (vooral met donkere kleuren), waardoor je dus een nóg betere accuduur kan halen op een iPhone.

Een hogere resolutie dan 1080 boeit mij inderdaad ook niet. 1080p vind ik prima.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 11:03]

Is misschien niet helemaal goed verwoord, maar je snapt wat ik bedoel (iets met: het expres anders opvatten). Heb het even aangepast voor de verduidelijking.
Ik ben wel terug gegaan naar LCD, ik gebruik mijn toestel ook als desk stand met allerlei informatie en mijn S7 Edge was daardoor met 7 maanden al ingebrand.... Gelukkig kreeg die last van een paarse streep en was het scherm vervangen (gelijk verkocht en een IPhone 6plus gekocht).

Nou weet ik niet hoe de nieuwe amoled / oled is, maar je begrijpt natuurlijk dat ik enigzins zorgen hebt.

Verder lees je bijvoorbeeld bij Pokemon-go topics dat ze ook last hebben van een ingebrand pokemon balletje.....
Goh, als je daar je ervaringen met AMOLED op baseert.. :/ Je hebt 1 toestel gehad met AMOLED, dus waarschijnlijk is het gewoon een fabricagefout geweest. Bovendien ken ik echt niemand die 24 uur per dag z'n telefoonscherm aan heeft staan.
Waarom lees ik dan her en der ingebrande schermen? Zoek willekeurig op je favoriete zoekmachine;
s7 Edge screen burn in, s8 burn in screen, amoled burn in screen en je leest alleen maar zaken welke burn in moeten voorkomen en welke burn in fixes er zijn... voor mij persoonlijk, zoals ik al aangaf, is AMOLED geen optie voor mij zolang deze gevoeliger blijkt te zijn dan LCD burn in.

Ik ben ook benieuwd wat ik onder fabricatefout moet zien van een AMOLED scherm? Waarom zou de 1 sneller inbranden als de ander?

Ik ben ook niet de enige die er last van heeft, zoals je kan lezen op diverse fora's (waaronder de game afdelingen). Elke gebruiker maakt op zijn eigen manier gebruik van een toestel en met mijn gebruik moet ik daar dus rekening mee houden en is het meer dan logisch dat ik, voordat ik 900 / 1300 euro uitgeef aan een toestel, ik dan huiverig bent voor de AMOLED

Ook de Note 2, welke mijn vrouw had, was er na anderhalf jaar een ingebrand toetsenbord te zien en de rand van haar meest gespeelde spelletje (candy crush toen)
Ik ben ook benieuwd wat ik onder fabricatefout moet zien van een AMOLED scherm? Waarom zou de 1 sneller inbranden als de ander?
OLED, AMOLED, WOLED (LG TV's) hebben allemaal in meer of mindere mate van inbranden als gevolg van ongelijke veroudering van de subpixels.

Ongelijke veroudering wordt met name veroorzaak door langdurig statische afbeeldingen te tonen met hoge helderheid.
WOLED dus niet, dat zijn witte pixels met een RGB(W?) kleurenfilter eroverheen, eigenlijk een lcd scherm met OLED backlight. Doordat alle OLEDs dezelfde kleur hebben verouderen ze even snel. Het probleem met OLED is namelijk dat de blauwe subpixels sneller degraderen. Vandaar dat die ook altijd wat groter zijn dan de groene en de rode.
WOLED dus niet, dat zijn witte pixels met een RGB(W?) kleurenfilter eroverheen,
Een WOLED subpixel is niet wit maar opgebouwd uit een gele en een blauwe LED, beide componenten hebben een andere verouderings karakteristiek.

Daarnaast is de veroudering van de individuele subpixels afhankelijk van het gebruik.

Inbranden is dus nog steeds mogelijk!

Zie: OLED screen burn: with photos
Ja, het gebeurt natuurlijk niet alleen bij jou. Fabricagefouten komen vaak voor per batch, niet per toestel. Zo lust ik er ook nog wel een paar: zoek eens op Google "LCD burn in". Ik kreeg zelfs al vele suggesties van Google, los van de vele resultaten. Of zoek eens op "LCD problems".

Het is dus maar net waar je op zoekt.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 12:55]

Hoe kan burn-in een fabrikage fout zijn? Bij 2 verschillende toestellen uit verschillende jaren? Waarom valt Burn-in dan niet onder fabrieksgarantie? Enige wat je dan te horen krijgt is dat je het scherm niet zo vaak / zolang moet aanzetten en de helderheid zo laag mogelijk moet houden. Sta je dan met je telefoon van 800+ euro.

AMOLED is ook gevoeliger voor BURN-IN tegenover LCD wat je overal leest, dus blijft mijn persoonlijke keuze vallen op LCD op de telefoon.

BTW:
OLED isn’t perfect. The displays are more prone to color shifting and are very vulnerable to burn-in, meaning that if you leave an image on the screen for too long, you run the risk of it being retained on – or burned into – the screen over time.

This isn’t a problem unique to OLED – LCD screens are also susceptible to burn-in. But the vulnerability is greater with OLEDs and could shorten the life span of your phone (though according to some reports, there are clues in the iOS code that Apple has taken special steps to mitigate the burn-in effect on the iPhone X).
https://www.businessinsid...phone-x-explainer-2017-9/
Dat er binnen het AMOLED-paneel iets verkeerd zit. Zo erg ben ik niet thuis in dat fabricageproces. Denk dat het vooral komt omdat je je display de hele dag hebt aanstaan en dan is LCD een betere keuze. Ieder zo z'n keus natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd: ik kies sowieso nooit voor een telefoon van 800 euro. Heb zelf namelijk een OnePlus 3, die overigens ook een AMOLED-paneel heeft.

Al met al is AMOLED gewoonweg prima voor de gebruiker die z'n scherm niet als fotolijstje gebruikt.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 september 2017 13:32]

Ook LCD schermen kunnen hier last van hebben, als je je tablet als fotolijstje gebruikt is het zo gedaan.
8 is nog steeds LCD, alleen de X is oled.

Snap Apple wel. Oled betelend Samsung en dat is toch echt een grote conccurent en eentje die niet echt Apple wil helpen. Daaom is ook het X scherm niet echt baanbrekend. Die bewaart Samsung lekker voor zijn eigen telefoons.
Apple heeft jaren onderdelen gekocht bij samsung.... ik denk dat je onderschat hoe groot samsung als bedrijf is... apple concureert alleen met samsung mobile, wat maar een 'klein' onderdeel is.
Maar oled productie loopt nog steeds achter bij de potentiële vraag. Dus Samsung kan de meest recente schermen voor zichzelf houden en Apple heeft dan geen andere kanalen om genoeg schermen te kopen.

Daarom is Apple ook een van de weinigen die nog steeds LCD gebruikt voor hun flaggeship producten. Kleine makers kunnen wel genoeg kopen, Apple niet. Tenzij ze Samsung een groot gedeelte van hun omzet betalen want dan zouden ze Samsung moeten over tuigen om de schermen die nu naar hun eigen telefoons gaan aan Apple te verkopen.

Er staat niet ergens een oled productie lijn die even kan worden opgeschaald om genoeg schermen te produceren voor de iPhone 8. Dus hebben de makers een keuze aan wie ze leveren.
Maakt me niet uit wat voor scherm er in een telefoon zit, zolang de kleuren maar natuurlijk ogen. Het zelfde geldt voor een tv, ik hoef geen kleuren die van het scherm af spatten, ik wil dat het er uit ziet zoals het er in het echt ook uit ziet.

[Reactie gewijzigd door Finger op 28 september 2017 10:17]

Ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het is om zulke enorme aantallen OLED displays te produceren, dat is zeker een factor mbt de iPhone8. Het is niet voor niets dat Samsung én LG gigantisch investeren in OLED fabrieken. Gaan miljarden in om!
Die blinde adoratie voor OLED is een beetje storend. OLED heeft nog altijd issues met inbranden en retentie. Ook treed er langzamerhand degradatie van de gekleurde subpixels op waardoor het OLED scherm na een tijd veel minder van kwaliteit wordt. Op zich geen probleem maar de blauwe subpixel slijt 2x zo snel als de andere waardoor na een jaar de kleurechtheid en nauwkeurigheid en de helderheid veel minder wordt. Uiteraard zijn alle reviews lovend over OLED schermen omdat ze enkel de nieuwe schermen getest worden die nog geen last van subpixeldegradatie hebben. Ik zou daarom LCD nog niet afschrijven, LCD is out of the box minder dan OLED maar als je je telefoon lang wil houden dan ben je beter met een LCD dan met een OLED scherm.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 28 september 2017 13:05]

Als je in de markt bent voor een telefoon van duizend euro denk ik dat je dat inbranden voor lief neemt. Over twee jaar toch weer geld over de balk gooien.
Tijdens de presentatie werd er gemeld dat het een super retina Oled is zonder inbranden.
Ik vindt een goed ingestelde LCD scherm mooier dan een Amoled. Dit door scherpte en natuurlijke kleuren. Dit komt bij mij persoonlijk rustiger. een voorbeeld : ik heb ik zelf een philips tv en als ik dan samsung zit te kijken is dit vreselijk voor me qua bonte kleuren. Gelukkig zijn Samsung gebruikers dit gewend en zullen ze mijn beeld weer minder mooi vinden.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 28 september 2017 19:45]

Hoewel je goed begon, is het incorrect dat je de aanname maakt dat Samsung TV's OLED TV's zijn. Als je een tv-fabrikant noemt met OLED-tv's, dan kom je snel bij LG uit... ;) Desalniettemin klopt het wel dat ook bij de Samsung LCD-tv's (ook de quantum dot LCD's, genaamd QLED) een oververzadigd kleurenpallet hebben :9
Ik begrijp eerlijk gezegd die oled hype niet: een uitstekend lcd scherm doet helemaal niet onder voor oled. Je ziet het verschil alleen omdat men de kleuren oversatureert en de helderheid overdreven hoog zet om het zogenaamd oneindige contrast (in de praktijk gelimiteerd door reflecties) in de verf te zetten. Om hoofdpijn van te krijgen.
Bovendien ben je met LCD tenminste zeker dat het niet zal inbranden of verkleuren.

Maar voor bepaalde mensen is oled blijkbaar een status symbool geworden...
Dat kan heel goed zelfs. Sterker nog. Apple zal wel moeten anders kunnen ze nooit de vraag bijbenen. De displaytak van Samsung kan 130 miljoen displays per jaar fabriceren. Volgens geruchten pakt Apple hier al zo’n 15% van voor de nieuwe iPhone X. Het probleem is alleen dat de normale oplage van iPhones zo’n 200 miljoen per jaar is. Samsung kan dus nooit in zijn eentje aan die komplete vraag voldoen en daarnaast ook nog haar eigen divisies van schermen voorzien. En dat terwijl ze 90% van de markt in handen hebben qua aantallen.

Daardoor zal apple voorlopig nog wel in LCD blijven investeren.

https://www.businessinsid.../?international=true&r=UK
Mhoah, is dit nieuws? Ik denk dat Apple simpelweg geen keuze heeft en de concurrentie (Samsung, LG, Xiaomi) gaat volgen. Zelfs de Google Pixel 2 (HTC/LG) gaat de near-bezelless kant op, terwijl de eerste variant nog iPhone achtige bezels had.

De technologie is er, nu kan dit ingezet worden.

Voor het rechttrekken van de UI zal dit ook een zegen zijn, zit nu nogal een soort van fragmentatie in.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 28 september 2017 10:16]

Sorry hoor, maar wat noem je zonder bezels?
Moet je die onder en bovenkant zien van beide pixel 2’ s.
Die onder- en bovenkin is echt groot.
En ze zullen ook echt behoorlijjk duur worden.
Volgens mij begrijpt verder niemand hoe moeilijk het is om in de grote aantallen te moeten produceren zoals apple dat moet doen. Wat Bijv samsung na introductie in een hele maand verkoopt van bijv de s7 of de s8 , verkoopt apple in zijn eerste weekend van release al.
Daarnaast leek de iphone x en iphone 8 dit jaar een vreemde benaming, maar als je er zo over nadenkt. Volgend jaar komen de laatste modellen met een lcd , de zgn iphone 9 , en komt apple wellicht met een iphone x plus met oled.
Het jaar daarop, zullen alle modellen oled zijn en komen ze met de iphone x1 of iphone 11. En is de lijn in de verschillende namen weer terug.
Persoonlijk vind ik een 16:9 scherm fijner dan een 18:9 scherm. Die laatste lijkt alleen groter, maar de breedte neemt af, zoals we met de vergelijking tussen iPhone X en iPhone 8 plus hebben gezien (de eerste leek met 5.8 inch groter dan de 5.5 inch van de 8 plus, maar in vierkante centimeters is de 8 plus groter). Los van de vierkante centimeters is de breedte belangrijker omdat dit de grootte van je leestekens bepaald. Bovendien zijn je ogen op een gedeelte van het scherm gericht niet over het totale verticale oppervlak, dat is te groot en heeft daarom een beperkte functie. Ook het ‘omhoog swipen’ om bij het browsen naar een andere bookmark te gaan wordt erg oncomfortabel met een lang scherm. Bij de meesten mensen rust de telefoon op de pink. De duim doet het ‘swipe-werk’.Bij een kleine bezel wordt dat steeds oncomfortabeler bij veel webbrowsing. Dus vanuit ergonomische gedachte vind ik een 16:9 scherm met redelijke bezel aan de onderkant nog steeds geen slechte strategie, mocht Apple die blijven volgen. De bezel aan de bovenkant kan dan wel minimaal zijn en Apple kennende vinden ze die disbalans gewoon niet estetisch mooi. Dus ben benieuwd wat de uiteindelijke te volgen strategie wordt.
De Oledschermer zijn nu een te grote kostenpost en vergeet niet dat Apple een omruilprogramma heeft voor iedereen (athans in de VS) die automatisch het laatste model wil hebben. Dat kost 30 dollar per maand en dan heb je ieder jaar het laatse model. Die mensen upgraden naar de X of de opvolger daarvan kost Apple te veel, dus zal er wel een ‘9’ komen met LCD scherm vermoed ik zo..
Kom maar op met een microbezel ontwerp voor de SE. Het geld ligt al klaar, kom het maar halen Apple ;)