Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple voegt mobiele A10X-soc toe aan nieuwe Apple TV

De komende Apple TV met 4k-ondersteuning, die waarschijnlijk dinsdag door Apple wordt gepresenteerd, krijgt mogelijk de beschikking over de mobiele A10X als soc. Deze krachtigste mobiele chip van Apple zit onder andere in de nieuwste iPad Pro.

De toevoeging van deze mobiele soc blijkt volgens programmeur Steven Troughton-Smith uit de bestudering van de firmware, zo meldt 9to5Mac. Met deze A10X als soc wordt de nieuwe Apple TV een krachtige mediaspeler, die mede daardoor wellicht ook ingezet kan worden voor het spelen van games.

Door de toevoeging van A10X-soc kan het apparaat waarschijnlijk ook beelden in 4k-resolutie op 60fps afspelen. De nieuwe mediaspeler van Apple krijgt vermoedelijk 3GB aan werkgeheugen. Eerder kwamen er al geruchten met nadere details over de mediaspeler naar buiten. Het apparaat ondersteunt waarschijnlijk de hdr-formaten HDR10 en Dolby Vision.

Met de A10X wordt de nieuwe mediaspeler een stuk krachtiger dan de Apple TV die in 2015 uitkwam met een A8-soc. De A10X, die in 2017 uitkwam, heeft een twee keer zo grote rekenkracht als de A8 en de gpu is ongeveer drie keer zo krachtig. Ten opzichte van de A9 uit de iPhone 6S is de A10X wat rekenkracht betreft zo'n veertig procent sneller. De A10X wordt op 10nm gebakken, heeft 8MB L2-cache, maar geen L3-cache. De chip heeft drie Fusion-processors met ieder twee kernen, die op maximaal 2,36GHz draaien.

Door

Nieuwsredacteur

117 Linkedin Google+

Reacties (117)

Wijzig sortering
"De A10X, die in 2016 uitkwam", moet zijn in 2017 :). de 12.9 en 9.7" uit 2016 had de A9x en de 10.5 en 12.9" uit 2017 de A10x.

Anyway zeik modus uit:
Apple heeft sowieso al bewezen dat de A10x een waardig "game-platform" is met de iPad Pro waar deze in zit. Kijkende naar de prachtige games die op een vaste 60FPS en 2732x2048 resolutie gespeeld kunnen worden op de 12.9" zal gamen in 1080p (met upscaling naar 4K) meer dan in handbereik liggen. Simpelere games zelfs in 4K zonder deze upscaling vermoedelijk. Wel hoop ik dat hiermee meer games ondersteuning krijgen van een gamepad en/of muis/toetsenbord combinatie.

Wat betreft media: in de iTunes winkel zijn er al aanwijzingen te vinden naar 4K films, bijvoorbeeld Passengers is (na aankoop) geloof ik al te vinden in het 4K formaat. Een AppleTV die dit daadwerkelijk kan afspelen in 60fps met HDR is de volgende logische stap mijn inziens :).

Ik vrees enkel dat de prijsstelling zal veranderen en dat de 64 (of tegen die tijd 128gb) versie richting de ¤300/330 zal gaan.
Ik vrees enkel dat de prijsstelling zal veranderen en dat de 64 (of tegen die tijd 128gb) versie richting de ¤300/330 zal gaan.
Denk dat de prijs hetzelfde blijft of misschien iets lager (99 euro zou mooi zijn), het moet namelijk concurreren met Amazon en Roku. Ik verwacht dat Apple poogt met haar verbeterde TV diensten geld te verdienen en dan mag de Apple TV een lossleader zijn en moet deze qua prijs zodanig zijn dat er veel afgezet kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 11 september 2017 18:27]

Ajoh kan zo maar, je weet het nooit bij apple. 100% zeker dat de ipad pro duurder is om te produceren als een iphone 7 plus, toch is die pro goedkoper als een iphone. Ondanks het veel betere scherm, meer opslaggeheugen, betere chip, grotere accu, meer werkgeheugen. Ze maken het gewoon duidelijk voor je dat je genaaid wordt als je een iphone koopt eigenlijk eh. Die ipad pro is wel een geweldig apparaat.
Sinds wanneer zijn kleine technologische apparaten goedkoper dan grote???
Jij moet gewoon een laptop nemen.
Dan word je, in jouw redenatie, het minst genaaid 8)7
Hij heeft wel een punt.
De modem/GPS chip zijn de kosten niet.
Het steeds kleiner maken van technologie zijn wel degelijk kosten.
Zitten dezelfde chips in. Je denkt toch niet dat de modem van de iPad groter is. Beide een standaard qualcom chip.
Hij heeft wel een punt. De iPhone 7, qua onderdelen, kost Apple ca $220 om te produceren, voor het 32gb model. De iPad pro is geschat op productie kosten van ca $300. Dit is allemaal exclusief R&D uiteraard.
Idd exclusief r&d maar wat denk je van service etc
IPad pro heeft die niet?
Nogal kort door de bocht redenering. Eerst en vooral: gelukkig hoef je geen Iphone of B&O of wat dan ook te kopen. Genaaid worden door iemand anders is redelijk moeilijk in een vrije markt.

Waarom AppleTV5 geen 300 euro zal kosten: Apple gaf vorig jaar 10 miljard dollar uit aan R&D. Dat moet ook terugverdient worden. De Ipad heeft veel componenten hetzelfde als de Iphone. Zonder de R&D van de Iphone geen Ipad want an zou die 3dubbel zoveel kosten omdat er gewoon te weinig verkocht worden om de kosten te dekken. Dusja...wanneer wordt je genaaid?

Met AppleTV moeten ze echt nog vechten voor marktaandeel terwijl ze met iphones de vraag niet kunnen bijhouden. Ook voor Ipad's is er relatief weinig vraag naar dus dan zakt de vraagprijs indien marktaandeel belangrijk is voor uw toekimstige omzet of voor het in stand houden van het ecosysteem. En dat zal zeker zo zijn bij Apple TV zijn dat relatief weinig marktaandeel heeft en ze hebben het nodig voor een ecosysteem. Simpel als dat.

Dus zal de Apple TV 300 euro kosten? Nee in geen enkel geval. Zeker als je weet dat de Homepod ook rond de 300 euro zweeft gaan ze zeker niet hun AppleTv pimpen tot hij 300 euro kost. Ze hebben immers wat AI nodig in de huiskamer voor Apple Homekit en de concurrentie aan te gaan met Amazon Echo en mediaplayers van Amazon. Het enige wat de Apple Tv mist is een speaker en ik durf te gokken dat appleTV5 een kleine speaker aan boord zal hebben. (Geleend van de Ipad natuurlijk ;-)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 12 september 2017 01:44]

Wat moet je met een speakers in een Apple TV? Dat ding staat soms ook in een kastje namelijk... ;)
Dus bij Samsung word je nog veel harder genaaid omdat Samsung ook winst maakt op de individuele onderdelen die in de Samsung smartphones zitten + omdat Apple en andere merken ook bij Samsung kopen en dus de productiekosten van Samsung betalen?
Ik zeg dat over Samsung om jou te laten inzien hoe stompzinnig jouw opmerking is.

En je geeft nu dus impliciet toe dat je gewoon een stompzinnige opmerking hebt gemaakt?

Overigens doet dat niets af aan wat ik zeg over Samsung, wat een onzin zeg tuurlijk doen hun het ook.

Alsof Apple een moord heeft gepleegd en zichzelf eruit probeert te lullen.

Het is om te beginnen al te idioot voor woorden om Apple te proberen te beschuldigen van iets wat niet eens valt onder schuld.

Je beseft dus gewoon niet eens hoe onzinnig je opmerkingen zijn.
Kerel je bent echt de weg kwijt man. Onderwerp van discussie: een ipad pro is duurder om te maken als een iphone 7 maar toch goedkoper te kopen. Dat is het fucking discussiepunt.

Ja maar louis vuiton verkoopt tassen voor 1200 euro terwijl een 300 euro tas van een ander merk meer productiekosten heeft.

Zo doe jij. Ik moet er niet aan denken om irl een gesprek te hebben met jou.

Stelling: voor x euro kan je een full option kia optima leasen, of een audi a3 met minder opties, ik zou dan liever de kia optima nemen. Meer waard voor je geld.

Jou reactie: JA MAAR MERCEDES/BMW/JAGUAR IS OOK DUURDER ALS KIA. Serieus zo reageer jij altijd. Je gaat altijd direct weg van de leidende onderwerpen in de discussie en je gaat met vingers wijzen naar anderen. Wat. De. Fuck. Is. Mis. In. Jou. Hoofd.
Jij bent niet alleen de weg kwijt maar hebt blijkbaar ook nog eens de ballen verstand van productiekosten en R&D.

Lees jezelf in voordat je jezelf voor schut zet, niet dat ik daar problemen mee heb.
Damn zit je er na 2 weken nog mee en schrijf je de slechtste comeback zonder enig argument?

Apple verkoopt meet iphones als ipads, dus verhogen ze de winstmarge. Maken ze meer winst. Is slim, niks op tegen, een berdijf dat veel geld wil verdienen.
Haha weet je wat, R&D per unit gaat juist omlaag omdat de iphone velen malen vaker verkocht wordt in vergelijk met ipads.
Ipad firmware is uitgebreider als die van iphones. Split screen, pencil software enzo.

100% dat apple meer winst per verkochte iphone maakt als per verkochte ipad.

Kijk dit hahaha gast hier komen feiten aan vriend:
reviews: Apple iPad Air 2: op de toekomst voorbereid
500 euro introductieprijs
https://www.cnet.com/news...to-make-teardown-reveals/
275 dollar om te maken.

Iphone 6 (ook 2014)
reviews: Apple iPhone 6: niet vernieuwend, wel verleidelijk
699 euro introductieprijs
https://www.google.nl/amp...uction_costs-amp-9735.php
200 dollar om te produceren!!

Ik zal het nog even voor je samenvatten:
Ipad air 2: 275 dollar productie 500 euro retail
Iphone 6: 200 dollar productie 700 euro retail.

Zie je het eindelijk?? Of ga je meer zonder feiten zonder argumenten reageren.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 30 september 2017 18:52]

De A10X is geen goedkope chip, zo'n SoC plus 64/128 GB aan flash geheugen in een 99 euro device zal een lastig verhaal worden. En Apple, die doen niet aan lossleaders :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 11 september 2017 18:11]

99 euro gaat echt niet gebeuren.. Dit apparaat kun je vergelijken qua snelheid met de nvidia shield tv. Dus ergens tussen de 200 en 300 euro is wel realistisch.
Enerzijds wel, anderzijds is momenteel zowel de iPhone, iPad als Macbook Pro duurder geworden (2016 model MBP, t.o.v. 2015). Dit door meer opslag of duurder snellere opslag, Dit geldt ook denk ik voor het scherm wat nu een P3 weergave moet kunnen leveren. Ik ga er vanuit dat de aTV5 (nee niet de zender ;)) een upgrade van 32 naar 64 en 64 naar 128gb gaat krijgen voor Apps. Dit samen met de nieuwere chip (welke net uit is en geen "overblijfsel") zal een prijsbump waarschijnlijk zijn.
Ik weet niet waar jij gen4 voor ¤99,- haalt maar mij lukt het niet
Ik heb 64GB versie en het is tov de andere apple plaformen de goedkoopste dacht meer rond de ¤200
Dus ik verwacht iets van ¤300,- toch zeker.
Is het inmiddels ook mogelijk om films in 24hz te kijken op een Apple TV?

Destijds ben ik voor de Nvidia shield gegaan om deze reden.
Helaas niet. Gelukkig gaan de betere TV's hier tegenwoordig redelijk goed mee om, zodat je er weinig last van hebt. Maar het zou mooi zijn als de nieuwe AppleTV wel gewoon 24Hz aankan...
Waarom 24hz precies, wat is het voordeel daarvan ten opzichten van 60hz ?
23,976hz (24hz/fps) geeft het filmeffect weer waardoor het beeld ook wat minder 'hard' of digitaal lijkt.
Ik dacht al dat het iets te maken had met orgineel framerate..

Maar dat snap ik wel.
Films hebben vaak 24 beeldjes per seconde. Veel tv's hebben standaard een 60hz beeldscherm of een veelvoud daarvan (maar er zijn ook tv's die 24hz ondersteunen). Het idee is dat je 60 niet door 24 kan delen, waardoor het beeld minder soepel loopt.
Games zijn gelukkig fps independent, en meestal passen ze zich aan naar de specs van het scherm.

60fps stabiel is geweldig.
Aangezien, volgens informatie die vanuit Apple zelf gelekt is, er een modus komt van 4k bij 24fps naast de al eerder gelekte 4k bij 60fps (die laatste overigens met een enorme datastream van 450mb p/s, wat de 4k kwaliteit op gelijk niveau plaats als de Lumix GH5 ...onglooflijk als het klopt), is de kans groot dat die 24 fps modus ook naar de Apple TV komt. Apple wil namelijk graag dat performance in het gehele hardware ecosysteem in een range wordt ondersteund. Filmpjes in bepaalde resolutie opgenomen op de iPhone moet je natuurlijk met de Apple TV kunnen afspelen..

Bron: https://9to5mac.com/2017/...-gm-d22-iphone-8-details/

[Reactie gewijzigd door vandenbel op 11 september 2017 19:57]

Misschien heeft deze ATV ProMotion.
Hier zouden meer fabrikanten van smart TV's nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen van hoe het wel moet.
Schaf je jezelf een smart TV aan van 4000 euro, zit er een enorm trage SOC in.
:/
iiiiiiiieeeeee.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 11 september 2017 16:58]

Dat valt behoorlijk mee.

Ik snap de meerwaarde van het apparaat niet zo goed. In de meeste recente TV's zit toch een prima Netflix app? 4K HDR kan al op meerdere modellen, ongeacht of je een trage SoC hebt of niet. Als de decoder zijn werk maar doet.

Daarnaast, een Samsung van 800 euro heeft al een prima SoC aan boord voor de dingen die je er mee kunt doen. Netflix etc lukt echt makkelijk.
"Dat valt behoorlijk mee."
Nu inmiddels al wel misschien, maar toen ik de mijne aanschafte (nu ongeveer een half jaar geleden) was dat nog niet zo voor de hand liggend.
Beetje jammer dus zeg maar, maar goed, je kan ook niet alles hebben natuurlijk.
;)
Dan heb je denk ik pech gehad met de keuze.

Ik heb meerdere TV's gezien, ook van al wat jaren oud, die prima mee kunnen komen. Philips, Samsung, Sony, allemaal meer dan prima mee te werken om simpelweg wat Netflix te kijken.

Voor al het andere heb je een Chromecast van 3 tientjes. Waarom zou je dan 300 neertellen voor een box naast je TV? (Genuine question, ik wil het graag weten wat de meerwaarde is)
Waarom zou je dan 300 neertellen voor een box naast je TV? (Genuine question, ik wil het graag weten wat de meerwaarde is)
De laatste AppleTV kost nieuw 179, en voor minder dan 50 kun je het vorige model al wel ergens op marktplaats vinden.

Ik gebruik de AppleTV als:

- Airplay host voor mijn iPad, iPhone, MacBook, voor audio en video. Werkt naadloos, lossless, en instantaan. Kom ik bij iemand met een Chromecast dan stottert het beeld, willen apparaten geen verbinding maken, gaat het traag, crasht de chromecast, bijna altijd is er wel iets. Met Airplay nog nooit last van gehad. Voor mij persoonlijk is alleen deze functionaliteit de prijs van de AppleTV al waard
- Als standalone spotify client
- Voor netflix, twitch, youtube, crunchyroll
- Voor digitale radio (1001 stations over de hele wereld)
- Om de vakantiefoto's etc. te laten zien, netjes als slideshow van de albums zoals ik ze georganiseerd heb op mijn andere devices
- Om af en toe zonder gezeur een film te kijken die ik niet eenvoudig via andere kanalen kan kijken

Voor games is het aanbod nog steeds vrij karig, maar dan nog vind ik alle bovenstaande functies in 1 net, klein kastje dat gewoon werkt zonder dat je er omkijken naar hebt, toch wel meerwaarde eigenlijk. Met een Chromecast kom je ook al een eind als je alleen maar wilt streamen vanaf andere devices, maar zoals gezegd is mijn indruk van de kwaliteit en stabiliteit van Chromecast gewoon beduidend lager dan AppleTV. Met andere streaming devices heb ik geen ervaring.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 september 2017 18:20]

A.ls een chromecast stottert ligt dat aan belabberde wifi, niet aan de chromecast. Mijn chromecast hapert nooit op de 5ghz wifi band.
Tja deze reactie had ik al wel verwacht, en ligt ook voor de hand natuurlijk. Toch vreemd dat mijn ervaring bij drie verschillende mensen hetzelfde is, terwijl er verder niks mis lijkt te zijn met andere WiFi apparaten, en het stotteren ook niet bij alle video's optreedt. En dat de chromecast ultra van mijn broer bijvoorbeeld regelmatig hangt... Hij vind het verder een prima apparaat en blijft volhouden dat er niks stottert of dat het aan de stream ligt, ik zie gewoon duidelijk kwaliteitsverschil met de streaming functies van de AppleTV. En ook met de AirPlay functie op mijn reciever trouwens. Ik heb sterk de indruk dat het het AirPlay protocol gewoon beter in elkaar zit...
Als je een haperende chromecast ziet is het denk ik verstandig om een speedtest uit te voeren in de buurt van de chromecast. Mijn zwager had ook een haperende chromecast met Netflix. Een speedtest op de telefoon liet dippen zien van 35 naar 2mb... Verandering vh wifi kanaal loste het probleem op. Topbeeld zonder buffer. Een toprouter helpt ook. Ik kijk iedere avond Netflix via de chromecast en heb echt nooit een buffer.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 11 september 2017 19:53]

Wat mij telkens opvalt bij chromecast is niet zozeer het bufferen, maar dat het beeld zichtbaar stottert, hakerig als het ware, alsof de framerate niet constant is ofzo. Het verschilt ook echt per video, waarbij opvallend genoeg juist vaak lagere beeldkwaliteit video minder goed afgespeeld wordt. Wat precies de oorzaak is weet ik niet en het zal vast in heel veel scenario's prima werken, maar dit is gewoon wat mijn ervaring is.
Ik stream vanaf een iPhone misschien werkt het daarom bij mij perfect ;-). Wat jij beschrijft heb ik juist ervaren met de netflix app op mijn kpn itv kastje met vaste verbinding (100mb)Even als voorbeeld de serie ozark, aflevering 3 direct in het begin. Het itv kastje haperde nogal bij het bos wat van de bovenkant getoond wordt, verder scherp beeld zonder buffer. Bij de chromecast heb ik vloeiend beeld. Ik heb trouwens de chromecast 2. Deze ondersteunt 5ghz en heeft een veel snellere processor als de chromecast 1.
Het is niet alleen stotteren, ik maak ook vaak mee dat mijn Chromecast bijvoorbeeld soms gewoon simpelweg niet werkt.

Je kan het dan natuurlijk bij de gebruiker de fout leggen maar het is wel gewoon zo dat Apple dat soort dingen ziet als een probleem en altijd gladstrijkt in hun apparaten.

En het is gewoon typisch dat andere merken het op dat punt vaak laten afweten.

Dat is dus ook de reden dat Apple de Airpods heeft gemaakt met het auto pair functie omdat ze gewoon weten dat soms met bepaalde bluetooth apparaten hoe plug and play het ook in elkaar is gezet om wat voor mysterieuze reden dan ook niet koppelt.

Technologie zou ook daar om moeten gaan, iets moet eerst goed werken en daarna komt de functionaliteit wel.
Ik verbaas me over meldingen dat de chromecast niet kan verbinden.. Wij hebben hier LG G3 Samsung A5 en S6, iphone se, Nokia Lumia 735, ipad mini 2 en alles verbindt altijd zonder enig probleem. Ik heb daarnaast een prima ac router (eerst netgear wndr3700 en nu dlink 868).
Dan heb je volgens mij gewoon een probleem met je wifi bereik en/of doorvoersnelheid qua mb over wifi of je buren zitten op hetzelfde wifikanaal.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 11 september 2017 23:13]

Dat is toch juist het hele punt?

Bij de ene persoon werkt het goed en bij de ander niet.

Als iedereen er een probleem mee zou hebben dan was het probleem wel duidelijk maar er zijn gewoon zoveel bugs en eigenaardigheden dat het gewoon bij sommige mensen problemen geeft om wat voor reden dan ook.
Ik geef toch juist aan dat de chromecast met alle verschillende merken apparaten prima werkt? Dan betekent dat iets anders in het netwerk buiten de chromecast om niet goed functioneert, waarschijnlijk een niet al te stabiele en langzame wifi.
Nee dat is het niet, dat hoeft het ook niet perse te zijn.

Het is gewoon zoals ieder ander stukje apparatuur dat tegenwoordig word gemaakt.

Teveel bugs, teveel incompatibilities.

Als de Wifi instabiel zou zijn zou het probleem elke dag optreden maar het is eens in de zoveel tijd.

Jij kan bovendien wel aageven dat het met alle verschillende merken prima werkt maar dat is niet een universele feit, misschien werkt het juist niet prima met verschillende apparaten maar met een groot deel wel.
Als jij in een druk wifi gebied woont kan het heel goed dat de chromecast soms hapert en soms niet ...daarom is het van belang dat je een goede 5ghz ac router hebt waarbij je geen last hebt van interventie van de buren. Ik ben ervan overtuigd dat iedere normale Android of ios apparaat gewoon goed kan werken met een eenvoudig apparaat als een chromecast.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 11 september 2017 23:59]

dat idee heb ik niet, heb een shield tv, en gebruik af en toe airplay via mijn receiver (denon avr-x4100w). Maar als er iets belabberd werkt is het wel de airplay functie van de receiver. inderdaad, als het werkt is het echt top, maar heb zo vaak problemen met verbinding dat ik de google cast functie van mijn shield tv vaker gebruik als airplay (op mijn iphone 7). als het echt goed werkt miss toch maar eens n apple tv aanschaffen, maar het protocol is voor derden in ieder geval veel slechter als google cast. dat is naar mijn mening overal goed geimplementeerd (behalve bij de NPO, die app springt regelmatig automatisch op pauze tegenwoordig)
Alright.

Afgezien van je ervaring met een Chromecast die ik niet kan delen (die van mij buffert misschien 3 seconden en speelt dan prima door), heeft de Apple TV dus vooral functies die werken met andere Apple apparaten.
Ja hetzelfde geldt voor een Chromecast hč, die heeft vooral functies die werken met Android apparaten... Als je niks van Apple hebt dan heb je inderdaad minder aan een AppleTV dan als je die wel hebt... Overigens zijn van de 9 toepassingen die ik noem er maar 2 waar je andere Apple apparaten voor nodig hebt maargoed, het is niet te ontkennen dat meerdere apparaten uit hetzelfde ecosysteem voordelen heeft.

Maar dat was je vraag niet volgens mij, het ging om de toegevoegde waarde van een AppleTV, en die zijn dus wel meer dan alleen Netflix...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 11 september 2017 19:45]

Het was geen waardeoordeel hoor.

Het viel me simpelweg op dat de onderscheidende functies zich dus vooral focussen op Airplay en streamen van Photos. Spotify, Netflix en dergelijke kan allemaal ook via ingebouwde apps of goedkopere opties.

De waarde van een AppleTV zonder verdere Apple apparatuur is dus vooral afhankelijk van je gebruik van bepaalde functies en de kwaliteit van je router en/of de mogelijkheid ethernet aan te leggen.
Hoe gebruik je Spotify standalone?
Standalone is misschien niet het juiste woord, het is in feite ook gewoon AirPlay, maar omdat de AppleTV altijd aanstaat en er verder 0 interactie nodig is kan ik gewoon op elke device een playlist maken en aanzetten, en vervolgens wegleggen. Play/pause etc. gaat dan gewoon via de AppleTV remote dus je hebt niet eens meer door dat je eigenlijk aan het streamen bent.
En heb hem inmiddels dan ook al van een Chromecast voorzien, ik werd er op een gegeven moment gewoon flauw van namelijk.
En zoals jezelf inmiddels dan ook al aangeeft, is die drie tientjes nou ook weer niet de hele wereld.
En ben er dan ook erg over te spreken kan ik zeggen.
Maar toch jammer, eigenlijk zou dit gewoon niet nodig moeten zijn bij een beetje fatsoenlijke smart TV.
Maar hij werkt met de Chromecast een stuk rapper nu, dan met de standaard software.
Er ben er dan ook blij mee zo.
heb je helemaal gelijk in. Een goed apparaat voor weinig geld. Heb er nooit problemen mee gehad, en ik heb de versie 1 en 2.
Omdat het mooi samenwerkt met je Apple-producten en intuītief in elkaar zit. Bovendien kan een Apple TV als hub voor HomeKit dienen. Dat is reden genoeg toch?

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 11 september 2017 17:34]

Ik snap de meerwaarde van het apparaat niet zo goed. In de meeste recente TV's zit toch een prima Netflix app? 4K HDR kan al op meerdere modellen, ongeacht of je een trage SoC hebt of niet. Als de decoder zijn werk maar doet.
En de ervaring leert dat die app zo maar opeens niet meer ondersteund wordt. Zonder dat je enige mogelijkheid hebt om daar wat aan te doen, buiten en nieuwe TV van ¤4000 kopen die weer een netflix app heeft die zomaar weg kan vallen.

De meerwaarde van het apparaat is dat de verwachting is dat deze langer ondersteund zal worden dan de gemiddelde app op een TV.
Daarnaast, een Samsung van 800 euro heeft al een prima SoC aan boord voor de dingen die je er mee kunt doen. Netflix etc lukt echt makkelijk.
En toch start iedere smart TV nogsteeds langzamer op dan een dumb-tv met mediaspeler, duurt het wisselen van kanaal langer en is de interface vaak niet helemaal responsief. Zeg me niet dat dat met een betere SoC niet opgelost wordt.
Nou ik vind zo'n stroperige interface (vaak in 1080p en geschaald naar 4k) niet echt bij een televisie van een paar duizend euro passen.
Ik snap de meerwaarde van het apparaat niet zo goed. In de meeste recente TV's zit toch een prima Netflix app?
Netflix is ook op nieuwe TV's gewoon bagger vergeleken met de AppleTV. Niet alleen omdat het trager is maar ook omdat de hele UI bediening veel houteriger is, de spraakbediening en zoekfuncties niet of minder goed werken, spoelen etc. krakkemikkig is. Ik vergelijk hier met een minder dan 1 jaar oude redelijk prijzige Samsung SUHD TV. Op mijn eigen Panasonic uit 2015 is de app helemaal verschrikkelijk, en op mijn KPN box en op de PS4 is de beeldkwaliteit beduidend minder.

Maargoed als het je alleen maar om Netflix gaat heb je natuurlijk geen AppleTV nodig, dat draait tegenwoordig al op een aardappel. Gelukkig doet een AppleTV nog wel iets meer dan dat... :P
Mijn Samsung TV van anderhalf jaar geleden en 950 euro kostend heeft nochtans een (quadcore!) Soc om te huilen. Smart TV functie is waardeloos, hinderlijk zelfs.
In mijn 4K Panasonic van afgelopen jaar zit slechts een HD app van zowel Netflix als Youtube. Ik gebruik nu mijn Pro om toch in 4K te kunnen kijken.
Omdat het apparaat je de keuze geeft geen Big Brother TV aan te schaffen. Ik ben zo dom geweest van een Android TV te kopen maar voor mijn volgende TV ga ik op zoek naar een TV zonder al die smartzooi waar ik mijn decoder en Apple TV aanhang. Mijn Android ervaring is zo slecht dat ik er zelfs aan denk om dit 1 jaar oud 4K toestel zo snel mogelijk buiten te werken en zodra die Apple TV er is al zo'n scherm aan te schaffen.
Beetje offtopic is het wel, maar heb laatst een Philips Android TV gekocht, maar dat is toch zeker wel een hele verbetering qua smart TV. Helaas is de tv zelf k.u.t ivm de voedingen die ze er in zetten. Dit is me tweede 65inch al binnen 2 weken :(

Maar nu even ontopic. Dit is dan wel de Apple TV waar ik eindelijk op zat te wachten. Ik vond de ATV4 het net niet qua games en hardware specs. Met deze nieuwe specs heb ik toch weer het idee een kastje in huis te halen die het verschil kan maken op de media markt zolang Kodi maar te sideloaden is (wat dus op de ATV4 wel kan, maar ik de performance toch lichtjes vond tegenvallen). Hij staat dan nu ook eigenlijk een beetje te verpieteren nu mijn Android TV ook alles kan draaien.

Maar als de prijs inderdaad rond de 300 euro gaat hangen, denk ik dat ik hem toch maar links laat liggen of er moet flinke ondersteuning komen voor spraakmakende games. Want die is er nu amper.
Als je ziet hoe snel de interface van die ATV4 is, dan wil je niks meer wat lijkt op een smart tv. De Apple TV 3 gebruik ik nog steeds en zelfs die is beter te bedienen en sneller dan de smart TV apps die ik ken. Neem mee dat de ondersteuning in bijna alle gevallen beter en langer is, en dat het platform uiteindelijk veelzijdiger is, en ik hang gewoon lekker een Apple TV aan elke tv in huis.
x2, ik heb een Sony smart TV, en de netflix app is daarop mega traag, en los daarvan, is de kwaliteit vreemd genoeg ook niet zo goed als dat ik netflix via mijn PS4 bekijken.
Korte vergelijking tussen de twee SoC's. Apple A8 in de huidige Apple TV, de A10X in de nieuwe.

Algemene info
  • Naam: Apple A8 vs Apple A10X
  • Geīntroduceerd: Sept. 2014 vs Juni 2017
  • CPU: 2 core Typhoon vs 3+3 core Hurricane/Zephyr
  • GPU: 4 clusters vs 12 clusters
  • Process node: TSMC 10nm FinFet vs TSMC 20nm planar
CPU Benchmarks
  • Geekbench 4 single-thread: 1654 vs 3887
  • Geekbench 4 multi-thread: 2816 vs 9207
GPU Benchmarks
  • Geekbench Metal: 4825 vs 27934
  • Manhattan 3.1 1440p: 4.8 vs 40.1 fps
  • Manhattan 3.1 1080p: 9.0 fps vs 62.5 fps
  • ALU 2: 35.8 fps vs 171.8 fps
TL;DR: CPU single-thread 2.5x sneller, multi-thread 3.2x sneller, GPU 5 tot 8 maal sneller.

[Reactie gewijzigd door Balance op 11 september 2017 18:16]

Dat zou wel mooi zijn. Is het eigenlijk al haast een console.
Aanbod games voor AppleTV is anders wel om van te huilen :)
Toevallig heb je die beide in Crossy Road, een leuk spel voor op de Apple TV :p.
Niet echt, de support is er nog niet volwassen genoeg voor op de AppleTV.

Games besturen met de remote is nou niet echt een pretje, en support voor game controllers verschilt nog erg per app .Verder zijn ook veel van de diensten die op andere game platformen wel beschikbaar zijn niet beschikbaar. Even streamen naar Twitch gaat op dit moment bijvoorbeeld niet lukken, zelfde voor tegelijkertijd voicechatten.
Mee eens. Totaal niet van de grond gekomen. Ik had bv graag games als The Room 1 of 2, of de recente Room of da Vinci's gezien. Of de bekende Telltale games. Porten moet niet zo moeilijk zijn.

Of Clash Of Clans.

Of de controller moet een crime zijn.

Als ik een ATV5 koop zal ik zeker niet meer de 64 GB variant of die met de meeste geheugen kopen. Gebruik hem vooral voor Netflix en films van NAS kijken met MrMMC (Kodi fork). 64 GB is alleen nuttig als er grote(re) games komen en die zijn er totaal niet.

PS: A10X is niet zeker als ik de Twitter van Steve S-T lees. Kan ook een uitgeklede A10X zijn, dus met drie cores minus de low-power cores. Of de drie low power cores uitgezet dan wel niet werkend. Voor de ATV2 of ATV3 was er een A5 SoC met 1 core ipv 2.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 11 september 2017 17:05]

Maar daar komt vast verandering in als er een A10x in zit. Niet eens zo'n duur ding. Zou op zich een redelijke console kúnnen zijn. Als er goede games komen koop ik een extra monitor voor op mijn kamer en hang ik mijn Apple TV doosje eraan om lekker te gamen. Aan de andere kant kan ik fan net zo goed een iPad verbinden aan die externe monitor en dan kan ik meteen wat word-achtige dingen doen en zo op een groter scherm, maar dan is er waarschijnlijk wel aardig wat input lag en de verbinding zou ik ook niet vertrouwen. Dan is het ook nog eens irritant om telkens mijn iPad te moeten verbinden en loskoppelen en zo'n klikstand werkt niet echt met een hoesje. Dan zou ik ook nog eens per o geluk het scherm aanraken en in een intens moment uit het spel gaan.

Ik denk dus dat ik een Apple TV zou kopen met een A10X als de games wat beter worden ondanks alle iPads in huis. Een leuk extraatje voor als ik wat geld over heb, maar niet bijzonder rendabel als console voor Apple voor de rest. Jammer, want het potentieel is er met een A10x als die er echt in gaat.
Zal nooit een populaire console worden zonder fatsoenlijke controller.
Die steelseries stratus xl is best redelijk. Wordt niet niet meegeleverd, maar er is dus soort van een Apple TV gamepad.
Snap ik, maar ik bedoel dat de Apple TV moet worden meegeleverd met een fatsoenlijke controller. Er zijn maar weinig mensen die een dergelijke controller op een later moment nog los aanschaffen.
Logi(tech) maakt daar wel wat voor. Dankzij dit bedrijf zijn mijn iPad mini's 2 en 4 ook uitstekend inzetbaar als Psion 5MX en Psion Netbook opvolgers.
:)
Een controller moet worden meegeleverd, anders is het kansloos.
Want? Bij mijn PC's heb ik ook altijd losse controllers op basis van specificaties, tests en uitproberen aangeschaft. Dat waren geen kansloze controllers.
Ik heb het niet over de kwaliteit van de controllers van derden, maar de Apple TV als console.
We gaan wel zien wat het wordt. Wordt het mij te weinig en valt er ook al nauwelijks uit te breiden dan besteed ik mijn centen anders.
Het is een console, het probleem / de uitdaging is alleen dat de spellen van het niveau "smartphone" zijn; veelal ports van de mobiele of ipad versie van games. Als Apple het als console uit wil brengen zullen ze denk ik een paar dingen doen; partners vinden die AAA games voor het platform maakt, danwel zelf het goede voorbeeld geven en de gameindustrie instappen. En goede controllers meeleveren met het apparaat, ipv soort van ondersteuning bieden voor 3rd party bluetooth controllers (wat ze nu doen). Mogelijk in een los pakket. Maar nogmaals, dan moeten ze ook de goede games hebben. De bijv. racegames zijn een goed voorbeeld, maar die zijn toch te arcade, teveel op microtransacties en dergelijke gericht. Tegelijkertijd zullen ze hun best moeten doen om spellen te maken waar mensen full price voor willen maken, het wordt nog steeds gezien als een soort smartphone ipv een console, en de mensen zijn niet bereid om meer aan games e.d. uit te geven.

[Reactie gewijzigd door YopY op 11 september 2017 16:58]

iPhones waren ook niet meteen fantastisch en hadden erg weinig ondersteuning. Een A10x zou wel ervoor zorgen dat goede devs hem kunnen overwegen voor een paar zwaardere games. Het potentieel van een A10x is enorm natuurlijk,dus vingers gekruist dat devs wat meer goede games gaan uitbrengen op Apple TV.
Ik denk dat de Nintendo Switch deze markt al voor een groot deel bedient. AAA games zijn er daar in ieder geval wel voor.
Kun je met een Apple TV een (eigen) MKV-bestand van een laptop op tv afspelen via WiFi?
Infuse Pro. Werkt grandioos op iOS en heeft ook een AppleTV app.
Je kan Plex client gebruiken op Apple TV en Plex server installeren op je laptop. Die stuurt alles 1-op-1 door en decoding gebeurt op je Apple TV, geen kwaliteit verlies.
Je zult dan iets als een Plex-server moeten opzetten op je laptop of een andere bak. Die sorteert/transcode het bestand dan naar mp4. AFAIK kun je met Apple TV niet even snel naar een CIFS-share/USB stick en een bestandje afspelen.
Volgens mij is VLC beschikbaar, die native mkv's kan afspelen ipv transcode meuk.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 11 september 2017 17:39]

Dan zal de prijs ook wel evenredig omhoog gaan en wordt ie eigenlijk te duur voor zijn primaire taak als Mediaspeler.
Kunt je ook afvragen hoe nuttig een mediaspeler is op een recente 4k TV. Veel consumenten komen niet verder dan de youtube en netflix app waarschijnlijk. Die functioneren prima op de meeste TV's.
Kan met voorstellen dat je behoefte hebt als je volledig in het Apple eco systeem zit. Groot nadeel van de oude Apple tv's was dat ze geen aparte formaten (mkv) afspeelde zonder jailbreak?.

(ik zelf gebruik overigens een recente NUC op mijn 4k scherm)
Hetzelfde nut als de nvidia shield nu heeft, sneller dan de ingebouwde TV apps, en toch volledige 4K/HDR en wat dan nog kijk ervaring.
Als Apple in staat zal zijn om als eerste 4k hdr films te verhuren en verkopen via itunes is er denk ik enorme vraag naar deze Apple tv. Er is namelijk geen enkel alternatief.

MKV is toch alleen nuttig bij illegaal verkregen content en dat is inderdaad niet de doelgroep van apple.
Momenteel staan er bij mij een MacMini uit 2012 en een HP DC 8300 Elite Ultaslim onder andere voorzien van Kodi, VLC en een externe BluRay-speler onder. Maar komt er een 4K ondersteunende ATV met een fatsoenlijke browser waarop iets meer dan Appstore content geinstalleerd kan worden dan kan Apple wat verkopen. Wordt dat weer jaren niks dan komt er een Windows 10//Linux-node of NVidia Shield Android console onder die daar doet wat ik wil.
De prijs is een marketingbeslissing....
Ik was aan het wachten op een update, dus dit is een mooi moment om in te stappen :)
idemdito. De PS3 houdt het nog wel een maandje of wat uit voor Netflix en films ;). Hierna lekker naar een veel kleinere en energiezuinigere aTV (mits het uitkomt en de prijs redelijk is).

[Reactie gewijzigd door Pat-Juh op 11 september 2017 16:57]

Kunnen we nou niet even gewoon wachten tot morgen, ipv vandaag nog allerlei Apple nieuwtjes beginnend met "Gerucht: " de wereld in te slingeren?
Ik vind dat Apple gewoon in de game console markt moeten instappen, AppleTV worden steeds krachtiger en komen makkelijk in de buurt van Nintendo switch misschien 6de versie even krachtig als PS4 en XBOX ONE, AppleTV 5 kan zeker Nintendo switch aan

[Reactie gewijzigd door ronka op 12 september 2017 08:24]

Dat is toch niet zo evident hoor. Apple heeft zeer weinig ervaring met gamers maar wel al een grote ervaring met consoles en die was niet echt succesvol (Pijpkin)

Ik ben een trotse Apple fanboy, ik ben muzikant en ik ben ook een gamer. Maar ik ben meer een trotse Apple fanboy als muzikant dan als gamer. Als muzikant neem ik Apple heel serieus maar als gamer niet echt. Games zit niet in het DNA van Apple en dat merk je aan hun producten. Apple had bijvoorbeeld de Switch kunnen uitvinden. Ze hadden er alle hardware voor. De iPad gekoppeld aan een Apple TV met 2 joysticks die je op de iPad kan bevestigen. Maar ze hebben dat niet gezien en ik denk dat dat ook een reden heeft. De games markt is gezond en succesvol. Apple boort liever een nieuwe markt aan zodat ze ipv zwaar moeten investeren en risico's nemen direct hun successen kunnen oogsten.

Ik denk eerder dat Apple zal inzetten op apps voor de living room dan op echte blockbuster games.
ik denk dat deze SoC zelfs veel sneller is dan de switch. Die is nog gebaseerd op de vorige Nvidia SoC, dus alweer 'gedateerd'.
Zonder alles in detail bekeken te hebben, of mij goed verdiept te hebben in het Apple ecosysteem: is sec een mediaspeler met deze specs inderdaad niet wat overkill?

Het lijkt erop dat dit de tegenhanger van de NVidia Shield moet worden in mijn beleving. Laatstgenoemde kan ook als Plex Server ingezet worden - zo ook bij mij - en dat werkt alleszins naar behoren, ook met meerdere clients tegelijk. En dat met een minimaal stroomverbruik.

Zou Apple ook een soort media / game hub in gedachten hebben...?
Er hangt een appstore aan met talloze games/apps