×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi presenteert Mi Mix 2 met verlengd 6"-scherm en dunne bezels

Door , 212 reacties

Xiaomi heeft zijn Mi Mix 2 aangekondigd, een smartphone met een verlengd scherm en dunne bezels. Het nieuwe model heeft een kleiner schermdiaognaal dan zijn voorganger, waardoor de smartphone handzamer is. Het toestel bevat de Snapdragon 835-soc.

Xiaomi stopt een 5,99"-scherm met een 2:1-verhouding in de Mi Mix 2. In het vorige model zat een regulier 17:9-scherm van 6,4". Door de verhouding en het kleinere schermformaat zijn de afmetingen van de telefoon afgenomen. Ook is de strook onder het scherm dunner geworden. Desondanks is de screen-to-bodyratio gedaald van 84 bij de Mi Mix naar naar 81 procent bij de Mi Mix 2. De randen aan de zijkant zijn iets breder. Het nieuwe model heeft een kleinere accu dan zijn voorganger, de capaciteit is 3400mAh.

Toestel Hoogte Breedte Scherm Screen-to-bodyratio
Xiaomi Mi Mix 2 151,8mm 75,5mm 5,99" 80,8%
Xiaomi Mi Mix 158,8mm 81,9mm 6,4" 84,0%
Samsung Galaxy S8+ 159,5mm 73,4mm 6,2" 83,3%
Samsung Note 8 162,5mm 74,8mm 6,3" 82,9%
LG V30 151,7mm 75,4mm 6" 81,2%

Net als bij het eerste model zit de frontcamera aan de onderkant van de behuizing en is de lens afgewerkt met een zwarte coating, waardoor de camera niet opvalt. De achterkant van de behuizing is gemaakt van keramisch materiaal, terwijl de strook rondom het toestel van aluminium is. Aan de achterkant zit een vingerafdrukscanner.

De camera aan de achterkant steekt een klein beetje uit en is voorzien van een gouden randje. Voor de camera gebruikt Xiaomi de Sony IMX386-twaalfmegapixelsensor, met pixels van 1,25µm en vierassige optische beeldstabilisatie. Het is dezelfde camera als de primaire camera van de Xiaomi Mi 6.

Xiaomi maakte in de Mi Mix gebruik van het scherm voor het weergeven van geluid, door dat te laten trillen. In de Mi Mix 2 is dat niet meer het geval, maar zit er bovenaan de behuizing een speaker en een sound guide, waardoor het geluid naar buiten wordt gestuurd.

In de smartphone zit een Snapdragon 835-soc, de snelste chip van Qualcomm op dit moment. Deze wordt bijgestaan door 6GB werkgeheugen. Het toestel moet geschikt zijn voor wereldwijd gebruik op 4g-netwerken, met ondersteuning voor 43 banden. Ook de in de Benelux gangbare banden worden ondersteund.

Xiaomi heeft alleen de Chinese prijzen bekendgemaakt. Er komen versies met 64, 128 en 256GB flashopslag voor respectievelijk 3299, 3599 en 3999 yuan. Omgerekend met btw is dat zo'n 510, 557 en 618 euro. Er komt ook een Special Edition. Deze duurdere uitvoering heeft een behuizing die volledig is gemaakt van keramiek. De speciale uitvoering krijgt 8GB ram en 128GB opslagruimte en kost omgerekend met btw 727 euro.

Verder heeft Xiaomi de Mi Note 3 aangekondigd. Dat is een grotere versie van de Mi 6, met eveneens een dubbele camera. Hij heeft echter een mid-range soc, de Snapdragon 660, in plaats van de Snapdragon 835 die in de Mi 6 zit. De Note 3 is voorzien van een 5,5"-scherm en heeft een 3500mAh-accu. De frontcamera heeft een 16-megapixelresolutie, het dubbele van de frontcamera van de Mi 6.

Update 10:09: Xiaomi heeft op zijn Chinese website de specificaties van de Mi Mix 2 gepubliceerd. Uit de afmetingen blijkt dat de screen-to-bodyratio van het nieuwe toestel iets lager is dan van zijn voorganger. Die informatie is toegevoegd in een tabel.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-09-2017 • 09:28

212 Linkedin Google+

Reacties (212)

Wijzig sortering
Voor de leek: wat is hierbij dan zoal de dekking? Wat mis je in Europa bv?
In Europa worden voornamelijk LTE 3, 7 en 20 gebruikt:
http://www.gsmhelpdesk.nl...nden-lte-frequentiebanden

Die worden alledrie ondersteund.
Volgens mij staat band 20 niet op de afbeelding, dus enkel 3 en7 ondersteund?
Of heb ik iets gemist?
Je moet zoals hierboven aangegeven naar deze Twitter link gaan en vervolgens op de afbeelding met alle banden klikken. Je ziet namelijk maar een klein deel van de afbeelding als preview, hierdoor is het wat verwarrend en zie je niet alles :)

Heb hem even geüpload, zie hier de volledige afbeelding met alle banden.

Het is erg verstandig van Xiaomi om ditmaal wel LTE band 20 te ondersteunen. De Mi Mix 1 ondersteunde deze namelijk niet waardoor je bij sommige Nederlandse providers niet overal 4G had. In de Randstad zit je altijd wel goed, maar juist band 20 is erg handig voor bijv. Vodafone en Tele2 in andere delen van het land.

De Mi Mix 2 zou voor mij het ideale toestel zijn maar helaas ontbreekt zowel een OLED paneel als een headphone jack. Ik blijf daarom toch nog even bij de Oneplus 3.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 11 september 2017 12:46]

Bedankt voor de verduidelijking!

In België is de LTE 20 Band ook heel belangrijk aangezien elke Belgische provider deze gebruikt.
Heb getwijfeld over de Mi Mix 1, voor deze reden het niet gedaan. Inderdaad een hele verbetering!
Momenteel gebruik ik de LG G6 en mis toch ook het OLED scherm..
Volgens mij mis je helemaal nergens in Europa iets, en in de rest van de wereld ook vrijwel niets. Dit is dus echt een geschikt toestel voor de wereldreiziger.
Alleen Duitsland zou ik overslaan want de douane daar weigert spullen zonder CE keurmerk.

Bij importeren lopen mensen daar regelmatig tegen dit probleem aan. Zoals bijvoorbeeld met heel veel Duitse deelnemers aan een Kickstarter waar ik aan meedeed (Unihertz Jelly) en de mi notebook Air van de site notebookcheck. Al zal je met het toestel in je binnenzak wel veel minder kans op dit probleem hebben.

Wordt toch wel tijd dat Xiaomi eens CE gaat gebruiken. Ik heb zelf de notebook Air en het is een fijn ding maar dit is wel een beetje een zorg. CE is zelf keurend (geen externe instantie nodig) dus het is toch niet duur.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 september 2017 01:36]

Zelfs B28 wordt ondersteund, de 700 MHz band die bijvoorbeeld in Frankrijk al op sommige plekken gebruikt wordt.
En band 38 die door T-Mobile zal worden gebruikt.
Voor de mensen die zich afvragen of de bezels op de renders bewerkt zijn. Nee dit keer echt minimale bezels. Zie hier:
Xiaomi Mi Mix 2
cdn.gsmarena.com/imgroot/news/17/09/mi-mix2-latest-leak/inline/gsmarena_001.png

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 11 september 2017 09:37]

Hier nog een mooi foto overzicht met alle verschillen tussen de Mi Mix en Mi Mix 2.
http://news.mydrivers.com/1/547/547974.htm
Ziet er mooi uit, maar kwa specs had ik er wat meer van verwacht.

Batterij kleiner 3400mAh (Mi Mix 1 4400mAh)
Scherm kleiner (Mi Mix 1 6,4 inch)
Geen headphone jack (Mi Mix 1 wel)
Geen OLED scherm
Geen dual camera op achterkant

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 11 september 2017 10:15]

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de software.
Mi staat er om bekend al je gegevens te uploaden naar hun servers in China.

Ik lees hieronder dat Mi goed bezig is, echter vraag ik me af of je niet alsnog extra betaald, met je privacy...
Heb je hier een bron van? Niet om je af te zeiken ofzo, maar ik ben geïnteresseerd. Ik dacht namelijk dat de Global ROM gewoon clean was.
Gewoon een ROM van xiaomi.eu/community er op zetten. Dat is sowieso wel aan te raden, en je hebt elke week een nieuwe update (mocht je dat willen)
Xiaomi heeft in het verleden dit gedaan ja maar zijn daarvoor flink op de vingers getikt en sindsdien hoor ik niks meer erover dat Xiaomi dit nog doen.
Dat is oud nieuws. Er heeft een korte tijd een 'bug' gezeten in de Miui-software die er voor zorgde dat er een onbekende dataconnectie bleef bestaan, ook als je in het toestel had aangegeven dat je geen data wilde delen met Mi. Dat probleem is inmiddels opgelost.

Verder wat PierreDuc zegt, gewoon de Europese Miui flashen. Dan werkt ie als een zonnetje en doet ie alles wat ie moet doen minimaal zo goed als een 2x zo dure Samsung/HTC/Pixel.
in nederland kun je sowieso beter een xiaomi eu rom installeren, voor de nederlandse taal (via webwinkels in nederland worden xiaomi telefoons meestal standaard voorzien van deze roms)
WEL headphone jack. :(

[Reactie gewijzigd door coolmos op 11 september 2017 10:47]

Waar dan? Op de plaatjes zie ik geen 3,5mm-jack en in de specs is er ook geen vermelding van te vinden.
http://news.mydrivers.com/1/547/547974.htm
Op de foto's een goede vergelijking te zien, de jack op het nieuwe toestel ontbreekt.
Je hebt gelijk. Jammer, dan wordt dit 'm niet.
Inderdaad is hier ook een dealbreaker jammer!
En als je leest wat bijv. de iPhone gebruikers vinden van het weglaten van de 3,5mm audio jack en/of de adapter cable op de nieuwe IPhone 7 dan denk ik dat dit (voorlopig?) geen goede evolutie is ...
https://www.apple.com/sho...mm-headphone-jack-adapter
Op de Xiaomi-site staat dat er een "Type-C TO AUDIO cable" wordt geleverd in de doos.
Niet standaard zoals bij de Mi Mix 1. Nu moet je een adapter gebruiken.
https://www.mi.com/mix2/specs/

Ik heb de chinese site door google translate gehaald, er staat dat er wel een adapter bij zit.
Wat een dood doener weer, geen headphone jack.
Wat een mooie smartphone, wat een scherpe prijs. Bijna de helft van wat een Note 8 of iPhone X zou moeten kosten. Echt Xiaomi is goed bezig.

[Reactie gewijzigd door Alleskunner op 11 september 2017 09:34]

Dit is vernieuwing zoals je dat van de grote merken zou verwachten eigenlijk, zeker de wijze waarop het geluid wordt voortgebracht is innovatief voor gebruik in een smartphone. Dat is dan ook tegelijkertijd wel het zorgenpunt voor mij, want bij eerste Xiaomi Mix was het geluid van de persoon aan de andere kant van de lijn echt onder de maat. Tot op het punt van onwerkbaar, bijna.

Als dat nu serieus beter is, dan hebben ze echt een ongelooflijk topproduct te pakken. En inderdaad, voor deze prijs kun je hem bijna niet laten liggen. Helaas zal hij band 20 wel weer missen, waardoor hij voor 4G minder interessant is in Nederland.

Ik ga er overigens wel van uit dat de randen iets breder zijn dan ze hier lijken. Xiaomi heeft er een bandje van om naast de bezels nog een zwarte rand rondom het scherm te hebben die op de productfoto's niet te zien is.
Ze gebruiken gewoon een normaal speakertje zet zoals andere telefoons alleen is dit speakertje niet direct verbonden met de buitenkant, maar met een duct (wat eigenlijk heel standaard is in de audio wereld) wat ze bij de mix 1 gebruikten was veel innovatiever. Het scherm gebruiken als speaker is juist een prachtig staaltje techniek. Jammer dat ze dit nu niet meer gebruiken. Hierdoor is de bezel boven namelijk ook dikker.
Jammer dat ze het niet meer gebruiken, inderdaad. Ofja, kennelijk zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze het geluid via deze methode niet op het vereiste niveau kregen. Want dat was toch wel het grootste gebrek aan de eerste Mix, het belgeluid was zacht en om te janken.
Maar ligt dat dan niet aan het volume intern? Als audio wel goed te horen is zou je zeggen dat een volume boost al voldoende is.
Nee, de kwaliteit van de audio was ook om te janken. Extreem blikkerig en veel ruis.
In het artikel wordt aangegeven dat de Xiaomi Mi Mix 2 43 banden zal ondersteunen waaronder de Nederlandse!
Betekent dit dat er maar 1 versie is die alle 43 banden ondersteunt, of dat er 3-4 regionale varianten komen met gedeeltelijke ondersteuning?
Zover ik kan zien gaat het hier om 1 versie die alle 43 banden ondersteunt.
Om Xiaomi te quoten:
"After #MiNote2 which covered almost all possible bands in the world, we took it to the next level with #MiMix2 at 6 modes, 43 bands! 😎"
Ze hebben de lte ondersteuning maximaal aangepakt met ondersteuning voor 43 verschillende banden. Waaronder natuurlijk band 20.
Ben ik nou scheel? In de post van @robcoenen met het overzicht van alle banden (plaatje op Twitter), zie ik nanelijk geen B20 staan.

Edit: Ja ik ben scheel, ik had het plaatje niet aangeklikt 8)7
YES B20!111!!!!11

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 11 september 2017 11:29]

Op t plaatje klikken. Dan zie je een stuk méér banden, waaronder ook Band 20.
Maar er staat helaas niks over de banden van de aangekondigde mi note 3. Deze vind ik persoonlijk interessanter.
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat het geluid van de Mi Mix ondermaats zou zijn, hij werkt hier perfect, nergens problemen mee en kraakhelder :)
Eigen bevinding en diverse reviews die het bevestigen. Toch hoor ik ook meer positieve geluiden. Mogelijk dat het per exemplaar erg verschilt?

Als het echt zo goed zou werken, dan zouden ze het wel gehandhaafd hebben, lijkt me.
Scherpe prijs, ja misschien als die tegenover de huidige idioot hoge prijzen van boven de 1000 euro (zo'n 2250 gulden ;-) ) van Apple en enkele andere grote spelers zet. Het is wonderbaarlijk hoe snel veel mensen wennen aan dit soort prijsstijgingen en dan een telefoon van 600 euro als een koopje omschrijven.

Voor Chinese begrippen vind ik dit eigenlijk best een hele hoge prijs en dan zijn hier nog niet eens EU import heffingen belasting bij inbegrepen. De Chinese prijs is ongeveer even hoog is als een Iphone een paar jaar terug kostte. Dat moet een vermogen zijn voor de gewone Chinees.

Ik zie een sterke opgaande trend in prijs van alle fabrikanten en begin me af te vragen of er ergens in het productie proces kartelvorming plaats vindt en illegale prijsafspraken worden gemaakt.

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 11 september 2017 10:49]

Je ziet natuurlijk dat, zeker bij dit soort liefhebber-telefoons, Qualcomm zo'n beetje een monopoly heeft. Mensen willen nu eenmaal een Snapdragon. Voor een deel omdat dat is wat ze kennen, maar voor een deel ook omdat de Community daar gewoon meer custom ROMS voor bakt.

Steeds meer fabrikanten brengen dan ook 'Flagships' uit die voorzien moeten worden van de nieuwste SD8** en dat drijft de prijs natuurlijk op. Sommige fabrikanten in China die minder goede lijntjes hebben, brengen hun duurste modellen al uit met Mediatek socs of zelfs SD65*/SD66*.

En wat voor SOC geldt, geldt ook voor UFS-geheugen, AMOLED-schermen, keramiek voor de behuizingen.

Tot slot: zo lang mensen blijven betalen, gaan de prijzen omhoog. En als het prijspunt te hoog wordt, schakelen mensen terug op de hogere middenklasse waarop de fabrikant net zo veel winst per toestel maakt. Ze hebben dus letterlijk niets te verliezen met hogere prijzen, zolang ze maar onder de prijzen van Apple blijven.
De fabrikanten doen hun uiterste best niet in de 'commodity trap' te vallen. Die 'trap' ( https://berenschotstrateg...008/10/03/commodity-trap/ ) kenmerkt zich door concurrentie alleen op prijs. Daardoor krijg je een race to the bottom en zijn producten niet meer onderscheidend.

Hierom zul je zien dat a-merken nieuwe en betere producten (of in naam beter) op de markt zetten. Zodat ze niet te veel waarde kwijtraken, of zelfs een hogere prijs kunnen vragen.

Je ziet dat in de smartphone markt beiden wel gebeurt. Een aantal jaren kwamen de chinezen met name met veel goedkopere alternatieven, maar wel met bijna dezelfde specs als de anderen. Daarom zie je bijna nergens meer de echt langzame SoC's . Vroeger was een goedkopere telefoon 4x zo traag. Die a-merken moesten hierdoor juist weer innoveren en alsnog kunnen ze niet hun prijs te ver opdrijven. Uiteindelijk zijn smartphones nog steeds duur, maar bijvoorbeeld een Samsung galaxy s2 werd ook voor 720 euro geintroduceerd in 2009, omgerekend met 3% naar netto contante waarde heb je het dan over 912 euro. De S8 werd voor 800 geintroduceerd. Gecorrigeerd naar rente is de S8 dus goedkoper dan de s2. Zelfs de flagships commoditizen dus. In dit geval is dit met 1% per jaar aan waarde gebeurd.

Door een S8+ en een note probeert samsung dan een extra laag bovenop de oude flagship level te zetten. Dit om de marges en het merk te ondersteunen. Je wilt tenslotte niet als goedkoop te boek staan als A-merk als samsung. Dat de prijzen na introductie heel snel dalen heeft daar ook mee te maken. Prijs ankering heet dat. Met het idee dat zo'n toestel eigenlijk 800 euro moet kosten is 600 euro een koopje.... terwijl ze natuurlijk altijd al voor 600 bedacht waren.

Uiteraard proberen veel instappers in de markt stapje voor stapje naar een a-merk te groeien. Dat is Oneplus al bijna gelukt. Goedkoop maar goed binnenkomen, inmiddels bijna net zo duur als samsung. Zij willen de concurrentie in de commodity trap lokken, en er zelf uitkruipen.
Ik vind een iphone en een note van 2200 gulden geen race naar de bottom!
Aan de onderkant van de markt kun je veel.beter krijgen dan de topmodellen van een paar jaar geleden. Voor veel minder.

Natuurlijk. Bovenin proberen ze de boel meer premium te maken. De nieuwe iPhone is een voorbeeld. En de note ook. Maar verder is alles dus relatief goedkoper geworden.

De telefoons worden steeds eenvormiger en de prijs wordt wel.degelijk belangrijker.
2250 gulden, hoeveel florijnen zijn dat? :)
Ik weet niet bij welke geldhandelaar tweakers hun yuans koopt, maar 3299 yuan is 421 euro!
De genoemde europrijzen zijn inclusief 21% btw. Dat zal dichter in de buurt komen van wat de toestellen hier gaan kosten, mochten ze in Europa op de markt komen.
Mooie specs voor een mooie prijs, maar misschien iets te duur. Xiaomi heeft nog niet de naam hier die apple+samsung wel hebben.
Beetje vergelijkbaar met OP, maar dan weer net iets duurder.
Te duur? Waarom zou je een telefoon die net zo goed of misschien zelfs wel beter is dan de bekende flagship telefoons niet een goede prijs mogen geven? Uiteindelijk kost het toestel ook wel wat om te produceren...

Overigens is de omgerekende prijs vrijwel zeker niet de prijs die het hier zal gaan kosten, reken maar op minstens 100 euro er bovenop.
Dat mag natuurlijk best, maar ik bedoel eerder duur in de zin dat mensen misschien toch even gaan aarzelen bij zo'n relatief onbekende telefoon, ook al heeft het dezelfde specs als een nieuwe samsung S-galaxy.

Daarbij nog garantie, update-beleid, repareerbaarheid (welke toko kun je een nieuw schermpje halen?), etc.

Puur op specs is deze net zo goed als vele andere toptoestellen, En veelal wat goedkoper, maar het gaat om meer dan alleen specs en de prijs.
Updatebeleid hoef je bij Xiaomi niet bang voor te zijn. Miui wordt goed bijgehouden door Xiaomi zelf, en anders is er echt een ENORME community die fantastisch werk levert, zeker voor de Snapdragon-toestellen.

Garantie en dergelijke zijn natuurlijk wel een ding. Een enkele Chinashop heeft contacten met workshops in Europa die instructies krijgen over reparaties, maar bij de meeste is het fire-and-forget, garantie tot aan het postkantoor.

Dat is het risico dat je moet willen nemen, maar dan heb je ook wel echt iets speciaals voor een hele, hele mooie prijs.
Enig nadeel vind ik dat je nog altijd met de garantie zit. Tuurlijk heb je garantie, maar wil jij je telefoon van 500euro terugsturen richting China? Heb zelf ook spullen uit China gekocht, telefoon/laptop, maar durf daar toch niet 500euro aan uit te geven.

[Reactie gewijzigd door Fraaank op 11 september 2017 10:23]

Het is dan ook hopen dat belsimpel ze ook gaat verkopen hier in no, zo heb ik ook mijn axon 7 aangeschaft.
Misschien te duur als toestel, maar als je naar de hardware kijkt, zitten ze niet ver boven wat het toestel kost. Het verschil is wat Samsung en Apple als marge nemen. Niet omdat die kwalitatief beter zijn.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 september 2017 10:49]

Ik ben bang dat je morgen toch ongelijk gaat krijgen. Specswise gezien komt Apple ws met een SICke SOC die deze SD835 weer op een achterstand zet. Sowieso is de 835 op singlecore prestaties nog steeds geen match en op multicore moet de A10 fusion wel zijn meerdere erkennen, maar dat was ook al het geval met de Kirin 960 van vorig jaar oktober in de Huawei P10 Plus. Ik gok dat de kirin 970 hier ook al weer voorbij denderd.

Kortom. Ik denk dat xiaomi morgen toch en zware tik krijgt als het om performance aankomt. Apple staat immers al tijden bekend om haar goede SOC designs met enorm hoge prestaties. Kijkend naar de iPad pro's zien we bijvoorbeeld dat ze al on par of zelfs beter zijn dan Intels low power i5 en i7 cpus (Core M architectuur). En dat terwijl ze veel minder stroom vereisen. Ze zitten echter wel op een kompleet andere golflengte qua instructiesets.

Bronnen:
1. http://www.trustedreviews...ark-chipset-cores-2944086
2. nieuws: Huawei onhult Kirin 970-soc met 'ai-chip'
3. nieuws: Gerucht: iPhone X krijgt hexacore-processor
Kortom. Ik denk dat xiaomi morgen toch en zware tik krijgt als het om performance aankomt. Apple staat immers al tijden bekend om haar goede SOC designs met enorm hoge prestaties.
Toch een korrel zout hier. Een SD835 is meer dan snel genoeg voor alle zaken die de overgrote meerderheid van de gebruikers gebruikt op z'n smartphone. Er komt een punt waarop je je afvraagt waarom het dan nog sneller moet.

Dat er zeer specifieke situaties zijn waarin je alle processorkracht wil die je kan krijgen, dat zal best zijn. En die mensen kunnen dan 1000 euro of meer voor een smartphone gaan betalen. Maar ik gok zomaar eventjes dat qua processorkracht de SD835 voor 99% van de mensen ruim volstaat, en dat Xiaomi geen substantieel marktaandeel verliest of laat liggen omdat er niet nog iets sneller in zit.

Om dezelfde reden denk ik ook niet dat Apple specifiek veel marktaandeel zal winnen omdat er een nog snellere SoC in zit.
Toch een korrel zout hier. Een SD835 is meer dan snel genoeg voor alle zaken die de overgrote meerderheid van de gebruikers gebruikt op z'n smartphone. Er komt een punt waarop je je afvraagt waarom het dan nog sneller moet.
Omdat Samsung en Apple allebei enorm op AR inzetten en daar is elk extra vermogen zeer welkom.
[...]


Omdat Samsung en Apple allebei enorm op AR inzetten en daar is elk extra vermogen zeer welkom.
Ongetwijfeld - dat valt dan onder die specifieke situaties. Ik heb zo het idee dat het gros van de gebruikers hier de komende tijd echter weinig mee zal gaan doen.

Maar ik kan natuurlijk altijd fout zijn. Tijd zal het uitwijzen.
Er komt een punt waarop je je afvraagt waarom het dan nog sneller moet.
Dat is toch duidelijk: VR en AR
Oh nee dat zal absoluut niet nee. Puur op specs gaat een android toestel het ws nog wel winnen ook, maar als puntje bij paaltje komt dan worden ze toch keer op keer verslagen op een aantal vlakken door een iPhone. Zo was de 6S de koning bij de comparison van Phonebuff (tegen alle verwachtingen in) en kon de 7 er pas overheen.

Dat het qua marktaandeel niet uimaakt ben ik wel met je eens. Het ging echter om kwaliteit en verkoopmarge. Ik denk dat die laatste bij Apple toch lager ligt dan je denkt. Zo worden R&D kosten niet meegenomen in de kostprijs berekenigen die je op internet ziet. Die weten we immers niet.

Daarnaast vind ik kwaliteit toch wel een subjectief dingetje. Op performance is Apple vaak wel de betere. Zeker in reallife simulaties.

Bron: phonebuff comparison videos.
Daarnaast vind ik kwaliteit toch wel een subjectief dingetje. Op performance is Apple vaak wel de betere. Zeker in reallife simulaties.
In real life gebruik ik nu een paar maand een SD625 en heb ik daarover bijzonder weinig (lees: niets) te klagen. Dus dat valt ook allemaal best mee... althans, voor mij.

Mijn focus gaat vanaf nu uit naar batterijduur, gezien midrange snel genoeg is.
https://youtu.be/HoeNziYYJg4

Tja in de praktijk valt het volgensmij allemaal wel mee.
Toch opvallend dat scrollen helemaal niet "smooth" is @2:13
Voor het afsluiten zijn drie taps nodig @2:35
Behoorlijke lag bij het openen van het spel @3:49 en ook hier weer een aantal taps nodig om af te sluiten
Zoomen van de webpagina gaat gepaard met lag. Niet heel veel maar wel merkbaar aanwezig @4:43.

Dus ja hij is soms wat sneller (vooral bij lichte dingen omdat daar animatie tijd ernstig meeteld), maar met apps waar de kracht echt nodig is valt het toch wat tegen bij release. Dat er lter verbetering in komt is mooi, maar helpt niet echt mee.

Ook vraag ik me af of de beste meneer gewoon scheef tikt of dat het toestel echt gewoon niet goed reageert af en toe. Dat laatste zou namelijk nogal ruk zijn.
Op 2:13 valt er niks te zien behalve dat hij het scherm niet goed aanraakt met z'n vinger, dus snap niet wat jij dan ziet.

Wat je op 2:35 ziet is duidelijk het nadeel van onscreen home knop vs dedicated home knop, hij druk eerst mis waardoor de knop niet tevoorschijn schijn komt, dan wel goed waardoor de knop tevoorschijn komt en dan moet je nog die knop indrukken.

@3:49 ja iPhone was hier sneller, wel opvallend ind want in veel andere gevallen was de S8 sneller :p .

Ik weet ook niet waar jij op 4:43 verschillen ziet, en zowiezo is het bepalen van smoothness waarbij random handbewegingen nodig zijn zoals knijpen heel lastig om te vergelijken.

In de praktijk zijn de verschillen dus niet zo groot.
Je hoort mij niet ontkennen dat op papier en in benchmarks de A11 gewoon sterker is hoor ;) ik probeer alleen maar te laten zien dat met realistisch gebruik de verschillen niet zo groot zijn zoals dit filmpje ook demonstreert.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 11 september 2017 13:28]

2:13 valt er niks te zien behalve dat hij het scherm niet goed aanraakt met z'n vinger,
En dat gaf ik dus later ook aan. aangezien er veel dingen misclicked lijken te zijn, maar dat kan ik dus niet goed beoordelen van een video.
@3:49 ja iPhone was hier sneller,
het gaat er niet om dat de iPhone sneller is, maar dat de Samsung vast "lijkt" te lopen waar het normaal direct een korte animatie geeft.
Ik weet ook niet waar jij op 4:43 verschillen ziet, en zowiezo is het bepalen van smoothness waarbij random handbewegingen nodig zijn zoals knijpen heel lastig om te vergelijken.
Heb je de YT app op je telefoon? zet de afspeelsnelheid maar eens op 0.5 of 0.25x Dan zul je duidelijk zien dat hij met zijn vinger beweegt en dat het scherm pas later reageerd. Het klopt alleen wel dat dit al eerder is dan 4:43. met name op 4:36-37 (eerste pinch in) en op 4:42 (weer eerste pinch in).

De grap is verder dat andere channels die een dergelijke vergelijking hebben op hetzelfde uitkomen als de conclusie die ik eerder al gaf: https://www.youtube.com/watch?v=OX4JucpvbJM. Naast de nogal jammere crash van Photoshop is het resultaat nog steeds significant meetbaar in het voordeel van de iPhone.

Maar dat moet je zelf maar verder interpreteren. Ik vind dergelijke tests veel meer zeggen dan een willekeurige "leg twee telefoons naast elkaar en klik een beetje random". De links die ik geef hebben een gestandaardiseerd format.
Dat filmpje zie ik vaker voorbijkomen en het mag dan wel gestandaardiseerd zijn, nauwkeurig is het niet, leg 2 iPhone naast elkaar en voer die 20 handelingen achter elkaar uit op beide toestellen en je krijgt ook verschillen.
Dat heeft gewoon te maken met de variabel van de tester zijn handeling snelheid.

Door per app te testen kan je veel nauwkeurig testen omdat je geen cumulatieve variabele hebt.

Tevens is Photoshop een zware díe voor het grootste verschil zorgt en voor de meeste gebruiker niet echt interessant.

Gooi je die uit de "benchmark" dan zijn de verschillen nihil.
Absoluut niet nihil. Check de eerdere links die ik gaf maar eens. Bij vrijwel alle games die wat meer doen dan 3 kleurtjes weergeven zijn er significante verschillen.

Overigens is je statement over de verschillen tussen twee dezelfde toestellen niet van kracht. De tests worden uitgevoerd met lege toestellen die met een test image worden ingeladen. De resultaten zullen derhalve vrij consistent zijn. Dit blijkt ook uit het feit dat beide reviewers met gestandaardiseerde test dezelfde rsultaten behalen per app en ook op het totaal. Zo wat wordt de S8 in beide tests "lapped" rond hetzelfde punt in relatieve tijd gezien en is de tijd van de iPhone op 2 rondjes de helft van de S8.

Maar goed deze discussie gaat hoe langer hoe verder offtopic. Het ging om het punt dat vrij vee android toestellen op papier (syntethische benchmarks) heel veel rekenkracht hebben en dicht in de buurt komen van de iPhone) maar dat ze in de praktijk vaak die performance niet kunnen bieden terwijl ze bij lichtere taken wel sneller zijn door juist animaties in te korten
zal het even filmpje even ontleden ;)

https://imgur.com/a/HPZHI
S8 links is sneller klaar met laden.. scheelt bijna niks maar oke.

https://imgur.com/a/myJ6H
Tester gebruikt double tap op Iphone maar op S8 niet, waardoor hij op de S8 nog in een extra menu de snapbericht moet aan klikken.

https://imgur.com/a/Zcuf7

Tester heeft vinger al klaar staan op afsluit bij de iphone en bij de S8 niet.

https://imgur.com/a/UkNkN

Tester gaat eerst naar verkeerde App icoon op de S8 maar wel in 1 keer goed op de Iphone.

https://imgur.com/a/92fbG
Vinger al bij de knop terwijl Instagram nog aan het laden is zodat hij heel snel kan afsluiten.

https://imgur.com/a/vw2mL
Zelfde situatie bij S8 maar vinger is nergens te bekennen en sluit instagram daardoor al langzamer af.


In de eerste minuut van de benchmark al verschillen en variabelen aangetoond ten nadelen van de S8.
Je kan het in actie terugkijken van de tijdcode staat in de screenshots, vooral even langzaam afspelen selecteren op youtube ;)

Ik kan nog wel meer dingen er uit gaan pluizen om verschillen in handelingen aan te tonen, maar je snapt het idee wel neem ik aan.

Daarom zeggen deze "ik doe 20 handelingen achterelkaar" benchmarks dus niks omdat de variabele van de tester te groot is zoals ik met de screenshot al aantoon.

Gooi er wat zware apps zoals photoshop erbij en het effect zal nog groter worden. Vraag is alleen hoeveel mensen photoshop op hun telefoon gebruiken.

voor zover het na te rekenen valt zijn er 2 Miljard actieve android gebruikers en is de adobe photoshop tussen de 50 en 100 miljoen keer gedownloads. Laten we 75 miljoen downloads nemen dan zit je op 7,5% van de android gebruikers.

respectievelijk zit Instagram tussen de 1 en 5 miljard downloads en snapchat tussen 500 miljoen en 1 miljard.

Om maar even aan te geven hoe representatief het voor de gemiddelde gebruiker is.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 11 september 2017 18:35]

Ja dat zal allemaal wel, maar dat soort miereneukerij verklaar geen verschil van een komplete ronde. Dat was ook totaal niet het punt.

Zoals ik ook al aangaf is de s8 een stuk sneller met lichtere apps als snapchat en Instagram. Dat zijn dus dingen waar het zoden aan de dijk zet. Het gaat dan ook niet om de snelheid bij klein dingen. Daar hoor je mij helemaal niet over praten. Waar je mij wel over hoort zijn hickups. Dus dat een zoomactie wat vertraging heeft waardoor je ineens te ver zit. Of dat het lijkt dat je app niet wordt opgestart. Of een software knop die niet goed reageert doordat je eigenlijk niet kunt zien waar de knop zit.

Waar je me daarnaast in eerdere posts over hoort praten is het feit dat apps die daadwerkelijk performance nodig hebben een veel groter verschil neerzetten dan je uit statische benchmarks kunt afleiden. En dan hebben we het dus over photoshop mix, lapseIt en verschillende games waar dus niet de performance gehaald wordt die redelijkerwijs te verwachten valt van de hardware (want die kan het in een benchmark wel goed).

Ergo. Android toestellen hebben dus een performance gap in de software die naar boven komt als je daadwerkelijk zware apps gaat draaien. Dat is dus het hele punt. En daarvan hoop ik dat xiaomi dit heeft aangepakt. Ze zijn met de MIUI rom vaak een van de snellere dus ik verwacht dat ze dat dan ook goed doen.
Tester gebruikt double tap op Iphone maar op S8 niet, waardoor hij op de S8 nog in een extra menu de snapbericht moet aan klikken.
Dat moet ie op de iPhone ook. Double tap gaat alleen naar dat menu ;)

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 11 september 2017 19:38]

Ja dat zal allemaal wel, maar dat soort miereneukerij verklaar geen verschil van een komplete ronde. Dat was ook totaal niet het punt.
Mierenneukerij ? Ik laat zien met bewijs dat alleen dat de eerste minuut van de benchmark er variabelen zijn die de gehele benchmark beïnvloeden... je hebt nog nooit van het woord cumulatief gehoord ?
Waar je mij wel over hoort zijn hickups. Dus dat een zoomactie wat vertraging heeft waardoor je ineens te ver zit. Of dat het lijkt dat je app niet wordt opgestart. Of een software knop die niet goed reageert doordat je eigenlijk niet kunt zien waar de knop zit.
Dingen waar de Iphone nu ook gaat tegen aan lopen nu ze de dedicated home knop weg halen.
Waar je me daarnaast in eerdere posts over hoort praten is het feit dat apps die daadwerkelijk performance nodig hebben een veel groter verschil neerzetten dan je uit statische benchmarks kunt afleiden. En dan hebben we het dus over photoshop mix, lapseIt en verschillende games waar dus niet de performance gehaald wordt die redelijkerwijs te verwachten valt van de hardware (want die kan het in een benchmark wel goed).
Je hoort mij ook niet ontkennen dat de Iphone sneller is met photoshop.
Wat betreft game performance, er wordt hier alleen getest met laadtijden niet met FPS etc. dus prima dat je wil spreken over snellere laadtijden maar trek dat niet door naar "game performance". Daarin moet je ook nog meerekenen dat de S8 een veel hogere resolutie heeft dan de IPhone.
Ergo. Android toestellen hebben dus een performance gap in de software die naar boven komt als je daadwerkelijk zware apps gaat draaien. Dat is dus het hele punt. En daarvan hoop ik dat xiaomi dit heeft aangepakt. Ze zijn met de MIUI rom vaak een van de snellere dus ik verwacht dat ze dat dan ook goed doen.
Software valt dus wel mee, meer een prestatie gat in single core prestaties zoals in geekbench ook te zien is.
Je kan het daarmee ook omdraaien, toch knap dat een android toestel even snel als een iphone is met "normaal gebruik" met maar de helft van de single core prestaties
[...]


Dat moet ie op de iPhone ook. Double tap gaat alleen naar dat menu ;)
Verklaar dan waarom hij bij de S8 wel nog via een 2de menu de snap moet openen en hij op de Iphone dit rechtstreeks vanuit het eerste menu gedaan wordt.
Laurens. Die komplete ronde gaat over 4,5 minuut verschil. Dat is meer dan 1,5x de tijd die de iPhone nodig heeft voor twee rondjes. Cumulatief hebben we het hier maximaal over twee seconden. Dat bedoel ik met een komplete ronde verschil. Dat gat ga je nooit weghalen met dat de knoppen wel werken en misclicks eruit filteren.

Qua game performance valt het allemaal wel mee. Ja de s8 heeft een hogere resoulite, maar dit is FHD vs 1440P. Daarin merk je dus een verschil, maar zelfs als je de resoluties gelijk trekt (offscreen benches draaien op FHD) dan is de winst die de S8 boekt zo marginaal klein dat je al met zekerheid kunt zeggen dat de iPhone onscreen echt wel gaat winnen en dat doet ie ook met soms een behoorlijk gat [1]. De grap is alleen dat de 1440P offscreen test (manhattan 3.1.1) als winnaar toch de iPhone heeft (1407 vs 1170 frames).


Singlecore prestaties is niet direct de relatie in dat geval aangezien iedere app threading heeft. UI, user input en AJAX request worden allemaal in afzonderlijke threads gedaan. Anders loopt je app vast als je hem opstart en de data nog niet is ingeladen. Terwijl je bij snapchat prima je profiel instellingen kunt wijzigen terwijl je locatie op de kaart wordt bijgewerkt en je snaps binnenkomen. Android en iOS verdelen dit netjes over meerdere cores. Dat is dan ook de reden waarom de androids de iPhones bij houden. Android is veel meer gebouwd op multicore systemen. Zo had samsung al een dualcore met de exynos 4210 in de SGS II. Alleen is dat dan ook direct het punt. Multicore score ligt meestal ongeveer even hoog als bij Apple, maar als je het daadwerkelijk gebruikt is er een beperkende factor die de relatieve verhouding in CPU kracht niet uit laat komen. Lapseit en photoshop zijn daar goede voorbeelden van aangzien die weinig GPU kracht gebruiken. Ligt het dan aan de snelheid van storage? Of werkgeheugen?

Bronnen:
1. https://gfxbench.com/comp...50x%2C+SC-02J%2C+SCV36%29
. Die complete ronde gaat over 4,5 minuut verschil. Dat is meer dan 1,5x de tijd die de iPhone nodig heeft voor twee rondjes. Cumulatief hebben we het hier maximaal over twee seconden. Dat bedoel ik met een komplete ronde verschil. Dat gat ga je nooit weghalen met dat de knoppen wel werken en misclicks eruit filteren.
Nathan, je heb toch hopelijk zelf wel door dat dat grote verschil alleen maar veroorzaakt werd door een 1 app voornamelijk en dat dat helemaal geen representatief beeld is voor de gehele linie.
Daarom zijn deze ik doe 20 dingen achter elkaar benchmark zo nutteloos. 1 brakke app of 1 app waarin de ene telefoon beter is dan de andere en er wordt meteen een conclusie getrokken dat dit voor de hele test geld.
Het ontbreekt aan objectiviteit om daaruit een algehele conclusie te trekken.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 12 september 2017 01:26]

Absoluut onwaar. Als je het eerder gelinkte filmpje bekijkt kan je zien dat de iPhone bij 10 apps significant sneller was terwijl de s8 bij een stuk of 5 apps marginaal sneller was. En dat is dan laadtijden per app. Daarnaast zie je bijvoorbeeld ook het geheugenmanagement falen.

Maar nogmaals. Het gaat er niet om welk toestel sneller is, maar dat het relatieve performance gap groter is dan de statische benchmarks doen geloven.
Grappig hoe jij de omgekeerde conclusie kan halen uit het zelfde filmpje.

En je statement dat het gat werkelijk nog groter is in de benchmarks is al helemaal uit de lucht gegrepen want het tegenovergestelde is juist waar.

Vind het best raar dat zelf met bewijs hoe onnauwkeurig deze benchmark is je nogsteeds er zo krampachtig aan vast houd.

[Reactie gewijzigd door laurens91 op 12 september 2017 11:26]

Zoals ik zei wordt er in het eerste filmpje ook gekeken naar de inviduele apps. Dat is volgens jou niet onnauwkeurig. Het gaat immers om de losse apps toch? En daar zie je een verschil van soms 50% bij het uitvoeren van de taken. Dus het cpu intensief verwerken van timelapse materiaal of het toevoegen van een rij effecten op een foto. Dan gaat het dus niet alleen om het laden van de app, maar daadwerkelijk uitvoeren van taken die je met die app hoofdzakelijk doet. En daar zit een gat wat je niet zou verwachten aan de hand van statische cpu benchmarks.

Bekijk dat filmpje[1] anders ook eens. Phonebuff is een gerespecteerd channel die deze tests al jaren achtereen uitvoerd op dezelfde wijze dat tweakers.net bijvoorbeeld ssds test (trace test is niets anders dan een standaard rijtje taken uitvoeren met een vastgestelde volgorde zoals ook hier gebruikt wordt).

Hoe je dit bewezen onnauwkeurig kunt noemen is mij een raadsel daar deze type tests juist door hele grote spelers op de markt worden gebruikt om tests uit te voeren.

Je hebt namelijk nergens bewezen dat de tests onnauwkeurig is, alleen dat de marge groter is dan een paar seconden. Op die paar seconden vallen een paar minuten echter ver buiten die marge. Dit zou bijvoorbeeld door thermal throtling kunnen komen zoals bij de HTC one met de SD810. Dat zou bijvoorbeeld kunnen verklaren waarom de s8+ na de zware apps ook de lichte apps ineens trager opstart waar deze normaal een stukje sneller is.

1. https://youtu.be/-pFpv0Im1UY
(Vanaf 03:08 worden de tijden voor de eerste ronde gegeven. Dan zie je dat vanaf lapseit de boel veranderd. Waar dat door komt is dus mijn vraag).
Hoe je dit bewezen onnauwkeurig kunt noemen is mij een raadsel daar deze type tests juist door hele grote spelers op de markt worden gebruikt om tests uit te voeren.
Ik Heb net met een paar screenshots alleen al inde eerste paar apps die gestart worden laten zien hoe onnauwkeirig het is.
Tevens heb ik hier ook een filmpje gepost die laat zien dat een s8 sneller is dan een iPhone 7, dat in jou filmpje het net even anders is laat al zien hoe onnauwkeurig deze tests zijn.

Een trace test die geautomatiseerd is wel nauw keurig, een gebruiker die 20 handelingen uitvoert op een variabel tempo niet.

En zoals ik eerder al zij hoor je mij ook niet zeggen dat de A10 chip langzamer is dan een Snapdragon 835 en dat nvme geheugen sneller is maar in dagelijks normaal gebruik is een s8 echt niet langzamer dan een iPhone en is het gat helemaal niet groot.

I
Ik Heb net met een paar screenshots alleen al inde eerste paar apps die gestart worden laten zien hoe onnauwkeirig het is.
Tevens heb ik hier ook een filmpje gepost die laat zien dat een s8 sneller is dan een iPhone 7, dat in jou filmpje het net even anders is laat al zien hoe onnauwkeurig deze tests zijn.
En daar van geef ik dus aan dat die "onnauwkeurigheid" statistisch gezien in de marge valt.

Ik heb twee filmpjes gegeven waar dezelfde resultaten worden behaald afzonderlijk van elkaar met verifieerbare resultaten in een gestandaardiseerde test. je zoomt nu in op het tweede filmpje waar je een paar onnauwkeurigheden uit haalt die volledig binnen de foutmarge van de test vallen.

Daarnaast kom je zelf aan met een filmpje van iemand die uit de losse pols een aantal random zaken met elkaar vergelijkt.

Puur vanuit wetenschappelijk standpunt heb ik op dit moment een sterker punt doordat ik twee afzonderlijke tests heb, met hetzelfde type test en met dezelfde uitkomst. Maar het maakt verder niet zoveel uit aangezien je nog steeds kompleet langs het punt heen gaat. Het heeft ook niet zoveel zin aangezien we elkaar echt niet gaan overtuigen verder. Het enige wat ik wilde aangeven is dat er een gat is tussen de statische benchmarks en de benchmarks met daadwerkelijke apps. Hoe dat gat precies ontstaat is dan de vraag en dat heeft niets met de gebruikte methode te maken. Zeker niet als deze door anderen ook gebruikt wordt.

Het gat waar ik het over heb gaat dan ook helemaal niet over dagelijks gebruik maar om gebruik bij performance demanding tasks. Dat is alles behalve dagelijks gebruik.
Het befaamde, "ach die fout valt binnen de marge" argument, een kul argument want er wordt nergens een marge berekend en aangegeven, ze werken met absoluten. Tevens heb ik niet verder in het filmpje naar fouten gezocht omdat ik in die eerste minuut al genoeg kon vinden, met wat meer tijd kan ik nog wel meer vinden maar dat zal allemaal wel binnen de marge vallen bij jou *kuch*...

Wetenschappelijk wordt er niks aangetoond want het is geen wetenschappelijke methode.
Wil je het weteschappelijk en betrouwbaar hebben dan moet je een geautomtiseerd process hebben die ziet wanneer een app klaar is en die de volgende automatisch start.
Daarnaast kom je zelf aan met een filmpje van iemand die uit de losse pols een aantal random zaken met elkaar vergelijkt.
De grap is dat al jou filmpjes ook uit de losse pols worden gedaan, maar die van jou tellen meer mee dan dat filmpje van mij ?
Wat een stroman redenatie.

Dus nee je staat niet sterker jij denk alleen dat jou mening sterker telt, nogal een verschil.
Het gat waar ik het over heb gaat dan ook helemaal niet over dagelijks gebruik
Fijn dat je het daar mee eens bent dat in dagelijks gebruik dat gat helemaal niet groot of zelfs aanwezig is daar ging namelijk de hele discussie over.

Nogmaals kan ik ook omdraaien dat het toch knap is dat Android (hoe ongeoptimliseerd dan ook) op een core met veel slechtere singlecore prestaties toch concurreert als je naar realistisch dagelijks gebruik kijkt..
Nee denk ik ook niet.
Mensen die echt android willen gebruiken zullen nooit overstappen naar IOS en vice versa.
Wel grappig dat specs : octacore, megapixels, etc steeds werden aagevoerd als een reden om van ios naar android over te stappen, en nu de iphone eigenlijk betere socs heeft , er wordt gezegd: mweh, is toch snel genoeg?
Wel grappig dat specs : octacore, megapixels, etc steeds werden aagevoerd als een reden om van ios naar android over te stappen, en nu de iphone eigenlijk betere socs heeft , er wordt gezegd: mweh, is toch snel genoeg?
Dat kan je ook omkeren: mensen met affiniteit voor Apple-producten hebben altijd aangehaald dat snellere SoC's niet nodig waren omdat de synergie tussen hardware en software zodanig was dat ze sowieso goed presteerden. :)

Ik heb alleszins nooit iets gezegd over de snelheid van Apple-producten. Ken ik gewoon te weinig van, dat geef ik graag toe.
Die waten ook minder nodig ivm ios optimalisaties, dat is het voordeel als je je eigen os hebt en je eigen dedicated hw ontwikkeld.
Was ook niet persoonlijk bedoeld btw.
Dat is toch nog steeds zo? Waar Apple nu een BIG.little 6-core neerzet zit de concurrentie al met HMP 8 en 10-core processoren. Groot verschil. Waar je bij de BIG.little architectuur maar 1 type tegelijk kunt inzetten kun je ze bij HMP allemaal tegelijk gebruiken.

Apple heeft dus nog steeds minder cores in te zetten dan zeg een Samsung, maar haalt daar wel betere prestaties uit dankzij die software optimalisaties.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 11 september 2017 19:41]

Toch zijn veel benchmarks totaal niet relevant voor real-world performance. Dat ie snel op 1 core werkt, is leuk als je veel nadruk legt op het gebruiken van 1 core. Volgens mij zijn de systemen nu goed genoeg om meerdere cores beter te benutten. Iets wat je wel kunt merken is bij games, maar ook daar is het vrij subjectief. Plus dat de meeste games toch zo worden gemaakt, dat het op zoveel mogelijk toestellen werkt.

Qua SOC lijkt het me dan geen nadeel om de 835 te hebben (sterker, dat is gewoon de enige optie voor Android toestellen). De vraag is eerder of ze qua software mee kunnen komen en het qua support voldoende voor elkaar hebben. Een toestel van 400 euro goedkoper is mooi, maar als je nergens terecht kunt voor support, dan is dat lastig. Zeker met die kleine bezels en grote schermen zijn de toestellen veel kwetsbaarder geworden. En dan ontbreekt ook nog de waterdichtheid.

Dit toestel zal vooral opvallen door prijs/prestatie, daar waar een iPhone vooral opvalt door prestatie en presentatie. Gezien de geruchten gaan dat ie over de $1000 moet gaan kosten, speelt dat in de handen van Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 september 2017 11:43]

Klopt, maar het probleem is dat android benchmarks vaak een rooskleuriger resultaat geven dan de werkelijkheid. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Note 7. In antutu v6 [2] maakt deze gehakt van de A9 (iPhone 6S) maar toch is de 6S significant sneller in reallife vergelijkingen [1]. Ik bedoel. Zelfs een s8 houd een 6S niet bij [3]

Op software is er dus nog een enorm open gat aan prestatiewinst te behalen voor android. En ik hoop dan ook dat Xiaomi dit gat een beetje heeft kunnen dichten want dan zet het echt zoden aan de dijk.

Bronnen:
1. https://youtu.be/3-61FFoJFy0
2. https://i.ytimg.com/vi/Sx6hRQ2rcsM/hqdefault.jpg
3. https://youtu.be/3ajdZQc3q_8
Je zit nog steeds appels met peren te vergelijken. Android doet meer taken op de achtergrond, waardoor dat effect heeft op het switchen tussen apps. Verder zit er ook nog een stukje animatie tussen wat misschien sneller kan dan default of dat je niet het standaard startscherm hoeft te gebruiken maar bv iets als Nova kunt pakken, welke veel sneller is.

Zowel de benchmarks als de real-world voorbeelden zijn niet zomaar te vergelijken omdat de systemen anders werken. De hoeveelheid actieve apps, instellingen van het OS e.d. tellen allemaal mee. Het enige wat video 3 mij toont is dat beide platformen acceptabel zijn om mee te werken. Dat het uiteindelijk 3 milliseconden sneller is met opstarten van app X maakt me echt geen fluit uit en is verder niet van toepassing. Als ik echter een seconde of 10 moet wachten voor ik een toetsenbord zie bij het selecteren van een inputveld, vind ik dat veel kwalijker. Ergo: benchmarks en ook die klik-benchmarks zijn irrelevant en vragen over responsiviteit wel. Moet ik wachten op mijn toetsenbord? Heeft ie snel verbinding? Kan ik meteen de applijst gebruiken? Is er lag bij het scrollen? Etc. Dát zijn zaken die ik terug wil zien in reviews. De rest kan me gestolen worden.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 september 2017 12:12]

Die animaties zijn al significant sneller dan op en iPhone. Dat wordt ook duidelijk vermeld in de videos. Waar het met name in zit is het verschil met de wat zwaardere apps als Photshop mix, Lapse it en games. Juist performance danding tasks waar de iPhone gemiddeld een bijzonder stuk sneller is.

En dat is m.i. Juist de reden om een deftige processor te kopen toch? Dikke performance als het echt nodig is. En daar short het dus kennelijk aan doordat android meer dingen doet op de achtergrond bijvoorbeeld (waarom het dat zou moeten doen is mij een raadsel overigens).

Ik zie overigens ook niet hoe nova sneller zou kunnen zijn dan het startscherm aangezien dat echt vrijwel geen tijd kost wat ook goed te zien is. Het startscherm met bijbehorende animaties is bij Samsung significant sneller.
De hoeveelheid actieve apps, instellingen van het OS e.d. tellen allemaal mee.
Absoluut. Tot op zekere hoogte. De videos van Phonebuff gaan namelijk uit van geen actieve apps en dan zie je dus dat het ram management ernstig te wensen over laat. 6GB is bijzonder veel voor een smartphone.

En lag bij het scrollen? Dat zijn juist dingen waarvan ik hoop dat Xiaomi ze niet heeft. Want dat is iets wat ik nog wel eens zie bij android toestellen die een laag prijsje hebben, maar wel dikke specs.

Die clickbenches gaan juist heel erg in op responsiviteit aangezien alles wat ze doen juist draait om responsetijden. Je kunt nog zulke dikke specs hebben als je responsetijden kut zijn leg je het gewoon af.
Die clickbenches gaan vooral op hoe het systeem reageert op situaties waar het eigenlijk nooit in komt. Of switch jij vaak tussen 12 verschillende applicaties binnen een minuut? Kortom: dat zegt ook niks. En ja spellen kunnen misschien sneller hervatten, maar dat kan ook weer in de architectuur van applicaties zitten en zegt ook niks over de hardware. Het grootste deel draait nog steeds om iOS vs Android en dat blijft gewoon appels met peren vergelijken. Dat je de achterliggende logica niet begrijp is prima, maar om te doen alsof dat dan maar meteen slecht moet zijn, is wel erg raar. En ik denk ook niet dat die Xiaomi lag heeft bij scrollen, maar het is een voorbeeld van hoe de ervaring lijdt onder een gebrekkige performance. Er zijn vast andere zaken die beter kunnen, maar het geeft even aan over wat voor issues ik het heb. Het wisselen tussen hele zware apps is voor mij geen bruikbare usecase.
Als ik bezig ben met bepaalde werkzaamheden dan kan het inderdaad voorkomen dat ik veel switch. Zodoende typ ik hier ook wel reacties waarbij ik met Youtube en tig tabbladen heen en weer aan het gaan ben om bronnen en artikelen te raadplegen. Dit kost daarmee best wat tijd als het niet soepel gaat. Vooral scrollen zoomen en typen moet dus vlot gaan zoals je zelf ook aangaf. En daar worden ook bij highend android toestellen nog wel eens wat steekjes gelaten.
Xiaomi staat bekend om het bewerken van de promotiefoto's van de toestellen. Ben erg benieuwd of de bezels in werkelijkheid ook zo nihil zijn.
Ja, ze zijn echt zo dun.Check alle foto's hier maar eens : http://www.gsmarena.com/x...-pictures-8400.php#image0
Zelfs als de plaatjes kloppen, zijn de bezels weinig opvallend. Sterker nog: hij heeft grotere bezels dan de vorige Mix, vooral aan de zijkant. In totaal komt het uit op 80 procent screen-to-bodyratio, waarbij hij vooral grotere bezels heeft aan de zijkanten. Hij heeft ook grotere bezels dan bijvoorbeeld de Galaxy S8 in alle opzichten. Het zal zo ook in het artikel komen te staan :)
Is dit gewoon niet omdat het een kleiner scherm zelf is? Zelf met dezelfde bezels en met een kleiner scherm zal automatisch de ratio scherm/bezel omhoog gaan.
Nee. De bezels zijn niet alleen in relatieve zin, maar ook in absolute zin groter. Screenshot.
Klopt, er is al een unboxing op YouTube (hele matige kwaliteit), en de randen rond het scherm vind ik erg tegenvallen (zeker vergeleken met bijvoorbeeld het optische effect van een Sharp Aquos Crystal). Zie hier een screenshot: http://i64.tinypic.com/2dk0o61.jpg
Hier de full specs http://www.mi.com/mix2/specs/

De afmetingen van de Exclusive zijn dus nog iets compacter

[Reactie gewijzigd door pdidi op 11 september 2017 10:27]

Kleinere behuizing, kleinere scherm. Maar screen to body ratio zou groter moeten zijn. De Xiaomi Mi Mix heeft een grotere bezel aan de onderkant, dat heeft deze niet.
Toch ziet dat er niet uit als de 80% van de tabel?
Die berekening klopt gewoon niet. Daarnaast had de Mi Mix een 6.4 inch scherm waardoor je automatisch al een groter scherm ratio krijgt.
The Verge heeft ook echte foto's, daarbij zijn de schermranden wat beter zichtbaar.

@Alleskunner De berekening klopt gewoon wel :P
Als de afmetingen bekend zijn reken ik de screen to body ratio uit en zet ik die erbij in een tabel. Waarschijnlijk staan die specs zo op de website. Tijdens de presentatie ontbrak dat nog.
Hoe zit het met het update beleid van Xiaomi ? Is dat een beetje ok ?
In vergelijking met andere fabrikanten; super

Kijkend naar hoe ze de Android-versie updaten is het prima. Vaak wordt het toestel tot 1 of 2 versies geupdate. Maar de schil, MIUI, wordt op toestellen tot 5 jaar oud geupdate
Wanneer zou Oreo dan worden verwacht? Vind het raar dat ie er niet mee lanceert.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 september 2017 10:50]

De kracht van Xiaomi's MIUI zit 'm dan ook niet in de snelste update naar de laatste onderliggende android-versie (want daar zijn ze helemaal niet zo snel in) maar in héél lang zowel beveiligingsupdates krijgen, als featureupdates krijgen voor de interface etc. Je telefoon blijft heel wat jaartjes veilig, heel wat jaartjes voldoende up-to-date om eigenlijk weinig niet te kunnen wat nieuwere telefoons wel kunnen draaien, en blijft ook in de interface redelijk fris.

Het is niet perfect maar komt er aardig in de buurt. :)
Beste op Android gebied. Geen garanties, maar op basis van verleden mogelijk > 5 jaar.
Da's enkel de support op hun launcher, niet op het onderliggende Android.
MIUI is niet een launcher maar een heel OS. Onderliggend is niet altijd de laatste Android, dat klopt. Maar als voorbeeld, bij mijn MI5S heb ik bij de upgrade van Android 6 naar 7 in MIUI 8 geen verschillen gemerkt, terwijl van MIUI 8 naar 9 Android versie gelijk bleef wel een heleboel verschillen. Ook als de Android versie achterloopt zijn de security patches wel up-to-date.
Het beste wat je kan vinden, beter dan Apple tot nog toe.
Betekent dit dat ook band 20 ondersteund zal worden?
Geweldig, ik kijk al even uit naar dit toestel, maar het was nog maar de vraag of het hier optimaal zou werken op het netwerk. In dat geval is dit voor mij eeen gegarandeerde aankoop.
Yup. Het toestel heeft zeker weten ondersteuning voor band 20.
Leuke telefoon. Goed dat ze meer band ondersteuning toevoegen. Hoe zit dat nu voor ondersteuning in België en Nederland bij deze?
In de praktijk hetzelfde als elk 'europees' toestel. Dus gewoon volledige ondersteuning voor alle netwerken in Nederland en België.
Wordt in het artikel vermeld:
Het toestel moet geschikt zijn voor wereldwijd gebruik op 4g-netwerken, met ondersteuning voor 43 banden. Ook de in de Benelux gangbare banden worden ondersteund.
Mooi toestel.
Ben sowieso erg gecharmeerd van Xiaomi de laatste tijd :-)
Ik volg al jaren Xiaomi :) en zou best kunnen dat het een van mijn volgende toestellen wordt. Ik wacht alleen op een vingerafdrukscanner in het scherm verwerkt aan de voorkant want achterkant is voor mij geen optie
Een vingerafdrukscanner in het scherm zou voor mij juist een reden zijn om het toestel links te laten liggen, omdat ik dan niet de keuze meer heb om te bepalen of ik mijn vingerafdrukken wel of niet aan een vingerafdrukscanner blootstel. Daarbij blijft een vingerafdrukscanner in mijn opinie gewoon schijnveiligheid, omdat je je vingerafdruk simpelweg op je scherm (en op vele andere objecten) achterlaat en dit gegeven door kwaadwillenden misbruikt kan worden.

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 11 september 2017 11:27]

Ik zit juist te wachten op wat betere 4G ondersteuning.. heb de MI 5 thuis liggen en dat kan beter :)
Ben ook wel benieuwd naar de clean Android variate, A1 dacht ik dat hij ging heten!