Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Foto toont mogelijk Xiaomi Mi Mix 2S met vingerafdrukscanner achter scherm

Er is een foto online verschenen waarop mogelijk de Xiaomi Mi Mix 2s is te zien. Het toestel lijkt een vingerafdrukscanner achter het scherm te krijgen. Xiaomi maakte onlangs bekend dat het toestel op 27 maart wordt aangekondigd en een Snapdragon 845-soc krijgt.

De foto die online is gezet door het Chinese Mydrivers toont een toestel met een scherm dat zowel aan de boven- als onderkant vrijwel volledig doorloopt. Op het scherm is een icoontje van een vingerafdruk te zien, wat mogelijk aangeeft dat het toestel op die plek een vingerafdrukscanner achter het scherm heeft. De frontcamera zou in de rechterbovenhoek zitten.

Als Xiaomi de Mi Mix 2s een vingerafdrukscanner achter het scherm wil geven, moet de fabrikant waarschijnlijk een oledpaneel gebruiken. Vivo heeft eind januari in China de eerste telefoon met vingerafdrukscanner achter het scherm uitgebracht. Dat toestel, de X20 Plus UD, gebruikt de Clear ID FS9500-vingerafdrukscanner van Synaptics. Die werkt met optische herkenning en dat kan alleen in combinatie met een oledpaneel. Lcd's hebben te veel lagen en elektronica tussen de pixels om genoeg licht door te laten naar de sensor.

Volgens geruchten krijgt de Xiaomi Mi Mix 2S een 6"-scherm met een resolutie van 2160x1080 pixels, 8GB ram en 256GB opslagruimte. Aan de achterkant zouden twee camera's met Sony IMX363-sensor zitten. De Chinese fabrikant heeft middels een uitnodiging onlangs bekendgemaakt dat het toestel op 27 maart wordt aangekondigd en voorzien zal zijn van de Snapdragon 845-soc.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2018 • 12:58

119 Linkedin Google+

Reacties (119)

Wijzig sortering
Kan aan mij liggen, maar er zijn best wel veel androidtelefoon op de markt momenteel die zo'n icoontje op het vergrendelscherm hebben, met een vingerafdrukscanner achterop het toestel.

Edit: Ik zie dat ik te snel gereageerd heb en niet goed gekeken.

[Reactie gewijzigd door IThom op 1 maart 2018 13:14]

Gaat niet alleen om het icoontje, in de key features staat ook beschreven: under-display fingerprint sensor.

Als dit uit komt zou het natuurlijk een stuk mooier zijn dan hoe nu alles verwerkt is.
Maar lijkt me stug. Met de Mi 7 was het ook speculeren en hadden veel gezegd komt "onder het scherm" maar nu wordt meer en meer bevestigd dat het op de achterkant wordt.
Hier een filmpje van de Vivo X20 Plus met zo'n under-display fingerprint sensor (met vrijwel dezelfde weergave op het scherm als op de foto's in het artikel), werkt prachtig: https://youtu.be/D-rLwzFXcko?t=1m27s
Ik moet zeggen dat hij er wel mooi uit ziet, en mooi van die vingerprintscanner die achter het scherm zit.

Vind het maar niks een vingerprintscanner die achter op je telefoon zit, zo als die van me vader.

En de AnTuTu Benchmark Score is ook weer wat hoger met 273741, mijn Xiaomi Mi 6 heeft een AnTuTu Benchmark v7.0.4 score van 205130 met Android 8.0.

Me AnTuTu Benchmark Score in november 17 2017 was 179050, met Android 7.1 natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 1 maart 2018 14:02]

Probeer het eens een paar dagen zou ik zeggen, je zult zien dat achterop minstens zo goed werkt als voorop.
Nou ik wil niet iedere keer me telefoon oppakken als ik even naar me telefoon wil kijken, als ik voor me computer zit of ga maar zo door, en ja dat moet je doen als je een vingerprintscanner achter op je telefoon heb, nee vind er onder aan de voorkant veel handiger, zelfde met de aan en uit knop en volume knop, heb ik ook liever aan de zijkant boven kant dan aan de achterkant.
Dan tik je 2x op het scherm en klaar is kees. Om een telefoon serieus te bedienen moet je hem sowieso al in je hand houden.
Nee ben ik niet mee eens soms wil ik even snel naar een App of web pagina en dan wil ik niet me telefoon weer gaan oppakken, en is ook helemaal niet nodig, nee geef mij maar een vingerprintscanner lekker aan de voorkant, zie helemaal geen voordelen van eentje die aan de achterkant zit.
Pak je telefoon maar eens uit je broekzak en let eens op waar je vingers het toestel raken. Niet aan de voorkant iig.
Blijkbaar doe ik het al jaren verkeerd want ik heb de voorkant altijd vast en mijn duim al op de scanner aan de voorkant :Y)

Daarnaast heb ik deze hele discussie kunnen lezen zonder de telefoon op te moeten pakken omdat de scanner voorop zit :Y)
Misschien is dat de reden waarom ik nog nooit een gebroken scherm heb gehad, ik pak mijn telefoon gewoon halverwege vast als ik hem uit mijn zak haal. Dan tijdens de "beweging" naar mij toe raak ik de vingerafdrukscanner aan.

Hoe kom je er overigens bij dat je perse je scanner moet gebruiken om je telefoon te gebruiken?
Ik heb mijn scherm ook nog maar 1 keer gebroken, maar dat heeft niks te maken met hoe ik hem uit mijn btoekzak haal (hij was onder het autorijden er uit gegleden).

Hoe ik er bij kom? Dat is hoe ik mijn telefoon heb ingesteld en hoe het dus voor mij werkt (en nee ik hoef geen tips). Als ik verder wil komen dan het lockscreen moet ik mijn vinger of 15 karakters lang wachtwoord invoeren, dat laatste doe ik niet voor mijn plezier.
Dat is dus een oplossing voor een probleem wat je alleen hebt als je scanner aan de achterkant zit O+

Als ik de beveiliging dermate moet verlagen om mijn toestel te kunnen gebruiken zet ik de hele beveiliging wel uit.
Ik heb zowel een toestel met een FP aan de voorkant als een aan de achterkant (Glaxy A5 & ZTE Axon 7) in gebruik, voor mij is de gene achterop verreweg superieur aan die van de voorkant.
Vreemd bij mij wel, ik heb de onderkant altijd na boven gericht, dus ik raag de onderkant van de achterkant en voorkant aan.
FPR aan de achterzijde plaatsen was een noodoplossing die als "handig" verkocht werd aan het publiek omdat ze hem niet meer aan de voorzijde kwijt konden door de idioot smalle bezels.
Ergonomisch hoort deze gewoon aan de voorzijde te zitten om boven genoemde redenen en als de achterzijde de "beste" oplossing zou zijn waarom werkt iedere fabrikant nu ineens aan een in het scherm geļntegreerde oplossing?
Juist ja.
Heb nu de U11 (mooi en zeer snel toestel) en als bij de U12 de FPR aan de achterkant zit dan wordt het voor de eerste keer in 10 jaar dat er geen nieuwe HTC aangeschaft wordt en dat zegt wat over hoe doorslaggevend dat voor mij is.
Ja leuk dat jij die mening hebt, door die te vermelden maar geen argumenten te noemen die voor een ander dan jezelf ook waarde hebben ga je in ieder niemand overtuigen. En dat overtuigen lijkt toch je doel, van mij mag jij lekker vinden wat je wilt want dat doe ik ook.

Verschil is dat ik je enkel probeer te laten inzien dat jouw redenen/argumenten niet voor iedereen opgaan (ik heb er bijv. Nog geen 1 gehoord waardoor ik denk 'nou dat is handig'). Dus bij deze hou ik daar ook mee op want dat kwartje lijkt niet te vallen :)
En vice versa....
Mooie bevestiging van mijn laatste bericht, dat het kwartje gewoon niet valt :Y)

Maar blijf vooral denken en doen alsog jij weet hoe een ander zijn telefoon moet gebruiken, en dat er maar 1 juiste manier is, de jouwe 8)7
Dat maak jij ervan. Ik zeg alleen dat een FP aan de achterkant minstens zo goed werkt als een aan de voorkant. En aangezien ik beide actief in gebruik heb, kan ik daar wel een mening over geven (ik neem aan dat jij dat ook doet? Een discussie voeren zonder ervaring heeft geen zin).
Volgens mij is praktijk ervaring belangrijker dan argumenten moeten bedenken waarom het fijner werk. Het voelt gewoon natuurlijker aan.
Ja precies, precies hoe ik er ook over denk.
net gedraait op oreo op mijn Mix2: 211524 :-)
Klopt wel ja dat je ongeveer de zelfde score heb als ik, je hebt de zelfde CPU/GPU, appart dat ze een totale nieuwe Snapdragon gebruiken op de S variant van Xiaomi Mi Mix 2, maar deze keer weer hebben ze geen OC versie van de Snapdragon 835 zo als de Snapdragon 836.
misschien verouderd nieuws, maar toch
https://s.4pda.to/8pGPgqCwGjRljc9Ym7aqrz1GG6DeT.jpg

[Reactie gewijzigd door comrade op 1 maart 2018 18:54]

Klopt maar de laatste afbeelding laat zien dat er op de achterkant geen vingerafdruk scanner zit zoals op de van Xioami Mi Mix 2

Verder hebben ze ook de front camera van de bezel aan de onderkant naar rechts boven in het hoekje verplaatst (ook te zien op de laatste afbeelding)

Ben benieuwd hoe ze de luidspreker (voor het bellen) hebben verwerkt.
Ja achterop het toestel, deze heeft de sensor onder het display een wezenlijk verschil.
Dit is een technologie die al is gepresenteerd op een beurs een paar weken terug.
Zie het derde plaatje in het artikel: "Under-display fingerprint sensor".
Het gaat in dit artikel denk ik om afbeelding 3, laatste regel. waarin staat dat het daadwerkelijk onder het scherm zit.
Waarschijnlijk omdat het ook standaard aanwezig is in AOSP/Stock Android
Wat ik alleen mis, heeft het nu geen front-camera? Dat lijkt mij wel een enorm gemis voor Skype of iets dergelijks.

Edit: Op het derde plaatje lijkt de camera rechtsboven in te zitten! Briljant :)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 1 maart 2018 13:06]

kijk eens rechts-boven in de derde afbeelding
Een klein stukje uit de hoek van een scherm lijkt me een stuk mooier dan zo'n inkeping in het midden. Lijkt me een goede oplossing van Xiaomi.
Waarom is dat beter dan in het midden?
Hij zegt mooier niet beter. En dat ben ik met hem eens.
Hij zegt ' een goede oplossing'. Dat wil zeggen dat die in het midden geen goede oplossing is en dus deze is beter. Snappie?
Ik vond het inderdaad 'een goede oplossing' omdat ik de andere oplossing niet mooi vind, maar je mag dat natuurlijk wel mooi vinden ;)
Goede oplossing voor de ugly notch.
In principe voor de camera is aan de zijkant natuurlijk minder, omdat je dan niet naar het midden van je telefoon moet kijken, maar ik vind inkepingen zoals de iPhone X of de Essential phone gewoon niet mooi, dan heb ik liever een volledige rand boven als de galaxy s8. Deze foto's zijn natuurlijk super onduidelijk, maar zoals ik de tekening zie zou dit wel mooi kunnen zijn. Is vooral een kwestie van smaak, dus het 'is beter' bestaat niet in dit geval. Net als dat ik (ondanks dat ik een bleutooth headset heb) ook blijf eisen dat mijn volgende telefoon een 3,5mm jack heeft. Scheelt dat er gelukkig keuze genoeg is aan telefoons.
Minder storend bij full screen applications (in mijn ogen dan). Meer ruimte op de statusbalk voor notificaties en icoontjes (zoals wifi, bluetooth,ed). Maar voornamelijk toch echt wel het minder storende effect van een 'notch'.
Dat is op de Mix 2S beter omdat het om een dual sim toestel gaat en je dus veel meer info op je taskbar hebt staan. Maakt het voor de ontwikkelaar dus makkelijker om al die informatie wat beter uit te lijnen.
Zou de front cam niet achter het scherm kunnen? De cmos sensor voor de vingerafdruk zit dat ook.
die zit rechts bovenin, in het hoekje.
Rechterbovenhoek, te zien op het derde plaatje
geweldig! vingerafdruk op voorkant, OLED, smalle bezelf, 18 bij 9 en MIUI. Deze gaat hem worden voor mij dit jaar denk ik. Nu nog hopen op betere camera dan voorheen.
Ik hoop van harte op een OLED paneel. De Mi Mix 1 en 2 hebben allebei een LCD paneel. Ik las gisteren echter een gerucht dat Xiaomi in december een hele zwik 6,01" OLED panelen bij Samsung heeft besteld. Als deze in de Mi Mix 2s komen dan wordt dit 100% de opvolger van m'n Oneplus 3 :) Als er geen OLED in zit dan laat ik hem links liggen. Dat was voor mij namelijk de reden om niet de Mi Mix 2 te halen, terwijl bij de 1 natuurlijk ook nog eens de Europese LTE banden ontbraken.

Edit: heb je toevallig een bron dat OLED min-of-meer confirmed is of is het een gok/wens?

[Reactie gewijzigd door stin00 op 1 maart 2018 13:38]

Waarom maakt de overstap van niet OLED of wel zo'n impact op jou?
Ik gok dat stin00 hetzelfde gebruik van de telefoon heeft als ikzelf, met een zo zwart mogelijke interface. Dan merk je bij OLED al gauw een accuduur verschil van uren. Wat bij moderne telefoons die "zo dun mogelijk" moeten zijn een erg groot verschil maakt in hoe vaak je moet laden.
De vingerafdrukscanner zit onder het scherm volgens het plaatje en dat werkt enkel met een OLED paneel dus je mag er zeker van zijn (tenzij het plaatje niet klopt uiteraard).
Ik heb exact hetzelfde. Diverse high end samsungs gehad en die laten alle telefoons verbleken wat betreft hun schermen. Kan niemand in de schaduw van staan. en ik merk dat het scherm het allerbelangrijkst is voor mijn ervaring, naast snelheid. Dus geen oled, dan komt ie er niet in, en wordt het de oneplus 6 of s9 over een paar maanden.
oled is nog nergens bevestigd officieel meen ik.
Voor mij ook, altijd Apple gehad maar ga denk ik is de overstap wagen. Als alles een beetje naar behoren werkt dan hebben ze een voorsprong van een jaar of 3. Alleen jammer dat er een achterdeurtje is ingebouwd maar dat neem ik maar voor lief. Chinezen mogen best mijn appjes lezen :)

Wat ik me wel afvraag, hoe bel je zonder speakers?

[Reactie gewijzigd door Tothabone op 1 maart 2018 14:06]

ik koop iedere nieuwe iphone en iedere keer verkoop ik hem snel weer. Prima OS , maar iedere keer toch weer wat teleurgesteld over de mogelijkheden. Bij de MI MIX 1 hadden ze geen echter speakers, maar soort van resonatie door het scherm heen, dat klonk nergens naar. Zou ik niet aanbevelen dus. Hoe ze dat nu gaan doen daar ga ik scherp op letten. Verder klinkt het als het toestel van 2018 en gun het Xiaomi enorm. Toptoestellen voor een budgetprijs.
Over de mogelijkheden van de iPhone of de Mimix? Zoals eerder aangeheven heb ik al 8 jaar een iPhone. Dit is mede gewenning en het werkt gewoon altijd. Mijn grootst angst is dan ook dat de telefoon geen updates krijgt of na een jaar gigantisch traag wordt. Is dit euvel inmiddels al een beetje verholpen dat jij weet? Ik doe er niet zoveel mee, bellen, appen, filmpjes kijken alleen wil ik geen gehaper. Ach, wellicht gewoon proberen en dan zien we het wel.
Ik heb mijn Xiaomi Mi 5s al ruim een jaar en merk geen enkele vertraging. Ik zou het gewoon een keer proberen. Je kunt er geen buil aan vallen, maar zal na 8 jaar wel een paar weken wennen zijn.
Bij de Mi Mix 2 is dat al opgelost en hebben ze weer een normale (prachtig weg gewerkte) speaker
256GB opslagruimte? Dan heb je geen apart SD kaartje meer nodig voor opslag en hoeft de gemiddelde gebruiker nooit foto's te wissen / over te zetten naar andere opslag.
Ik heb nu een telefoon met 128GB opslag. 64GB zou ook zat geweest zijn voor mij, maar het is wel echt heerlijk om niet over opslag te hoeven nadenken zolang je je telefoon hebt. SD-kaartjes in een Android telefoon is het toch vaak net niet.
Als je nooit je WhatsApp media weggooit dan gaat die 256GB ook een keer op.
Ik hoop dat ik je reactie over 10 jaar nog eens tegenkom. Dan kunnen we daar samen om lachen.
Dan krijg je van mij een koud biertje :)
Hoe zit het met de 4g banden, weten we daar al iets over? Heb ooit de Mi5 gehad en was daar heel tevreden over tot ik hem liet vallen. Enkel de niet ondersteunde 800mhz band was een minpunt.
de mix 2 is het toestel met de meeste banden in de wereld, je kan het zo gek niet bedenken of het werkt. Ik stel me zo voor dat ze daar niet op terug gaan komen.
Toch grappig dat een 900 euro kostende S9 dit juist niet heeft terwijl samsung hier al jaren over loopt te praten.
De ontwikkeling van de S9 begon wss maanden vroeger dan de modellen van de andere merken (ik gok zelf juli-aug 2017 voor een beta toestel). Na het Note 7 debacle kwam buiten dat Samsung's trage bureaucratische proces een tol heeft. Snel inspelen op die sensor zit er niet bij.

Sowieso waren de modellen op MWC niet al te snel met herkennen van vingerafdrukken. Wss een extra reden om het te skippen voor S9.
Denk je? Want volgens mij speelt samsung het liever op veilig elke keer.... kan mij niet wijs maken dat ze achter de schermen die niet in een test model hebben gestopt.
Na de S7 was er, naar verluid, een sensor voor de S8. Maar Synaptics had zo'n slechte sensor dat er dan maar die scanner achteraan kwam (Samsung noemde het diplomatisch "een frustrerende ervaring"). Ik denk dat ze na die ervaring de lat extra hoog hebben gelegd: niet 50% werkend of 75% maar 100%.

De concurrenten komen nu wel met grotere velden waar je je vinger kan leggen ipv een klein vierkant, dus dat is al een verbetering. Maar het is gewoon te traag.

En ze hebben al genoeg kritiek gekregen met die last minute design change voor S8, geen probeersel voor de belangrijke S9. Het zou zelfs ontbreken op de Note 9, ze lijken idd helemaal te backpedalen op die sensor. Mss dat al hun ingenieurs op de foldable phone X zitten te werken ipv die display sensor waarmee mensen ook zonder kunnen.
Denk je? Want volgens mij speelt samsung het liever op veilig elke keer.... kan mij niet wijs maken dat ze achter de schermen die niet in een test model hebben gestopt.
phun intended? :9
Ben benieuwd naar het formaat..!
Ah, daar gaan dus die overtollige oled schermpjes heen die in eerste instantie voor apple bedoeld waren ;)
Ik hoop dat het meteen een globale versie is, want moet zeggen, vond de mi mix al mooi maar deze is echt mooi, heeft oled paneel (mijn voorkeur) en SD zelfs de laatste versie. Hopelijk ook plek voor een sd-kaart (hebben zijn voorgangers ook niet dus ik verwacht het hier ook niet) en is de camera beter dan bij zijn voorgangers. 27maart O+ ooh en natuurlijk vingerprint lezer onder het scherm, had het al bij Samsung verwacht.... Maar nee.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 1 maart 2018 13:36]

Als ze dit voor elkaar hebben, is het dan met een soortgelijke techniek mogelijk om ook de camera achter het scherm te plaatsen? Zou een hoop problemen oplossen ;)