Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Video toont mogelijk Xiaomi Mi MIX 2S met 'notch' in hoek van het scherm

Er is een korte video verschenen die beelden claimt te tonen van de Mi Mix 2S-smartphone van Xiaomi. De video toont een smartphone met een dunne schermrand aan de bovenkant waarbij de frontcamera in de hoek verwerkt is.

Het gaat om een korte video waarin verder alleen het openen van de browser en het scrollen op een webpagina is te zien. In de rechterbovenkant van het scherm is de frontcamera zichtbaar. De video verscheen oorspronkelijk op de Chinese videosite Youku en is opgepikt door Slashleaks.

De video lijkt het ontwerp te bevestigen van de Xiaomi Mi Mix 2S, waarover al eerder geruchten naar buiten kwamen. Het toestel zou een 6"-scherm met een resolutie van 2160x1080 pixels, Snapdragon 845, 8GB ram en 256GB opslagruimte krijgen, en aan de achterkant zouden twee camera's met Sony IMX363-sensor zitten.

Volgens geruchten zit de vingerafdrukscanner achter het scherm. De Chinese fabrikant stuurde al uitnodigingen voor de introductie van de smartphone, bij een evenement op 27 maart. Er verschijnen steeds meer smartphones met een scherm dat de volledige voorkant in beslag neemt. De meeste daarvan hebben de inkeping voor frontcamera in het midden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

09-03-2018 • 08:14

69 Linkedin Google+

Submitter: ReinTheMan

Reacties (69)

Wijzig sortering
Deze info klopt niet. Het zal vast een prototype zijn maar de echte Xiaomi Mi Mix 2s zal net zoals de 2 een camera aan de onderkant krijgen. Dit gaat hem worden.
http://www.slashleaks.com...s/img_20180308_141736.jpg

Als je naar de invite van Xiaomi kijkt zie je duidelijk de contouren in terug.

In de firmware van de Mi Mix 2s is ook duidelijk uit op te maken dat de camera onderin zal zitten.
https://www.xda-developer...wireless-charging-arcore/

[Reactie gewijzigd door -Hugo- op 9 maart 2018 08:53]

Mooi ontwerp. Prima keuze wat mij betreft. Ik zat te twijfelen tussen de s9 plus en deze. Het gaat toch deze worden. Ik prefereer MIUI toch boven de samsung experrience.

Ik hoop alleen dat de camera in de buurt gaat komen van de s9.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 9 maart 2018 09:17]

Ik blijf sceptisch over de camera locatie. Dell heeft in zijn XPS laptops de camera ook aan de onderkant van het scherm geplaatst en dat is zeker geen succes..
Tweakers was er zelfs niet tevreden over:
reviews: Dell XPS 13: ultrabook met een gouden randje

Nu zit de camera hier natuurlijk lang niet zo laag maar niemand kijkt graag naar een onderkin :)
Klopt, maar de truc is dat je de telefoon, itt de laptop, om kunt draaien ;-)
Haha, inderdaad! Het zal wel onhandig zijn maar zo heb ik er nog niet over gedacht.
Het is de eerste tip die je krijgt bij de MIX 1 als je de camera opent ;)
Dat valt wel mee questie van gewenning. Heb zelf de mix met de snapdragon 821. Prima toestel goed tevreden over
Bij bepaalde socialmedia apps draait de camera niet mee. Voor sommige mensen geen uitkomst..
Helaas werkt omdraaien niet altijd. Apps zoals Snapchat werken dan niet goed omdat deze geen rekening houden met omdraaien. Ik dacht juist dat Xiaomi geluisterd had naar gebruikers, omdat de camera positie een van de grotere klachten was.
Ik heb ondertussen ook al volgende leak gezien: https://www.gizmochina.co...creen-fingerprint-sensor/

Die komt ook overeen met de firmware code welke gelekt werd op XDA-developers:
public static boolean isFrontCameraAtBottom() {
return (IS_A8 || IS_D5) ? true: IS_D5X;
}

Waar IS_D5X de interne code van de mi mix 2s is.(https://www.xda-developer...wireless-charging-arcore/)

[Reactie gewijzigd door Jenzaah op 9 maart 2018 09:10]

Doe mij ook maar dit design, een kleine bezel is beter dan een notch imo.

Wel raar dat er 2 modellen lijken te circuleren, benieuwd wat het uiteindelijke design wordt of er ook effectief 2 verschillende toestellen uitkomen.
Ja dat is veel beter dan een z'n grote ding in het midden.

Maar ik ben toch bang dat net als vele andere "bezelless" smartphones, dat de rand onderin gewoon dik is.

Dat is niet perse slecht, als je scherm te laag is, is dat niet fijn typen, dan moet je een softwarematig bezel creëren net als de iPhone X, maar dan had je gewoon ook de boven rand iets dikker kunnen maken en had je dat "wink notch" gewoon niet.

Nieuwe smartphone designs lossen een probleem op die eigenlijk niet bestaat, en veroorzaken vele andere problemen.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door Luinwethion op 9 maart 2018 08:34]

Ogen detecteren sneller iets in de hoeken. Daarom zal dit storender overkomen dan in het midden. Ook verhindert een hoeknotch de UI elementen die typisch in een hoek voorkomen. Daarom is dit net geen goed idee
ogen detecteren juist beter recht vooruit.
Nee ogen vinden sneller iets (bvb een knop om een venster te sluiten) in de hoeken van een scherm dan bijvoorbeeld ergens in het midden van de rand (bvb een scrollbalk). Daarom dat belangrijkste UI elementen in de hoeken zitten.
In het midden van ons netvlies bevinden zich per oppervlakte-eenheid de meeste cellen.

Dat vervolgens de UI elementen aan de zijkanten van het scherm zitten is logisch. Het verstoort het beeld zo midden op het scherm :)
in het midden zitten de kleur receptoren, aan de randen de wit/zwart/grijs staafjes. De staafjes zijn een stuk beter in detecteren van dingen iirc.
in het midden zitten de kleur receptoren, aan de randen de wit/zwart/grijs staafjes. De staafjes zijn een stuk beter in detecteren van dingen iirc.
Klopt, en dat heeft niets te maken met een UI of UX, maar het detecteren van bewegingen ( gevaar ) wat op ons afkomt.
Het is niet belangrijk om direct iets te herkennen, maar wel een signaal te krijgen dat je moet vluchten.
Maar omdat de mens al een tijdje geen 'echte' prooi meer is, is dat gevoel wat afgezwakt
correcte toevoeging. Tevens is het zo dat het verschil van 2 cm op een scherm, horizontaal of verticaal niet het verschil maakt wat hierboven wel gesuggereerd wordt. Jij hebt het over de de uithoeken van onze ogen die gevoeliger zijn voor bewegingen. Dit speelt helemaal niet op ons kleine scherm
Het gaat niet over het feit dat je beter in de hoeken ziet of niet, het gaat over het feit dat je ogen sneller de hoeken van een scherm vinden.Daarom zitten die UI elementen daar.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 9 maart 2018 11:00]

ik denk dat het een non-discussie is. Met gaat niet met UI elementen midden op het scherm het beeld verstoren. Dat wil niemand. Dus logisch in de randen.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 9 maart 2018 11:01]

Ik denk dat mijn ogen dan erg anders werken want die brede notch in het midden van de bovenkant van het scherm is toch echt veel storender en prominenter aanwezig.
Dan kunnen ze gewoon padding gebruiken op de status bar rechts zodat die UI elementen zoals wifi er nog steeds staat.
Ik vind het juist niet. De symmetrie is helemaal weg. Liever dan de originele notch.
Maar het is helemaal waar dat het amper een probleem is. Je effectieve schermruimte is sowieso minder, dus had je ook best boven en onder twee dikkere randen kunnen hebben.
helemaal eens, maar hou de balk bovenin anders ook gewoon zwart. dan valt het niet op dat de telefoon asymmetrisch is
Of ook aan de linkerkant zo'n hoekje eruit. Hoeft niets in te zitten, maar dan is het tenminste symmetrisch... 8)7 8)7 8)7
Nieuwe smartphone designs lossen een probleem op die eigenlijk niet bestaat, en veroorzaken vele andere problemen.
Precies! De S8 heeft bijvoorbeeld geen notch nodig, maar heeft relatief toch net iets meer scherm ten opzichte van de body dan de iPhone X.

Ik vind het ook heel bijzonder dat juist Apple hiermee begonnen is.
De Essential PH-1 is er mee begonnen, en heeft het imo als enige elegant uitgevoerd.
Mwah, ik vind het in ieder geval al veel beter dan een notch in het midden.
Denk wel dat het mooier zou zijn wanneer het symmetrisch afgewerkt was.
Liever geen notch maar dat zal aan mij liggen. Voor de rest heeft ieder zijn voorkeur over positionering van de notch.
Denk dat de ene het wel mooi vindt en de ander niet (zowel symetrisch als asymetrisch) ;)
Ik denk dat er in werkelijkheid twee engineering samples zijn, camera onderin en een met asymmetrische notch. De leaks zou met opzet bedoeld zijn om de reacties te pijlen. Mijn voorkeur is wel de notch :)
Leaks.... Wie gelooft dat nog?
Misschien kan er een wikileaks voor telefoons komen dan kunnen consumenten alle leaks in een tabelletje vergelijken en een score toekennen :-)
Dat laatste geloof ik niet omdat hij over nog geen 2 weken wordt aangekondigd. Dan gaat men nu geen keuzes meer maken in design. Daar is het veel te laat voor.
Aangekondigd betekent niet gelijk release for sales. De release datum is nog altijd onbekend. De leaks zijn al een maand of 2(ongeveer?) online, dus dan zouden ze een ramp-up hebben van minimaal 3 maanden. En een schaarste in het begin van een release heeft al bewezen dat het positief effect heeft op sales. (Iphone's, OnePlus)
-Hugo-, dank je voor de info en juiste afbeelding. Wat een te gekke telefoon! Ik overweeg om deze te kopen als de prijs een beetje meezit.
Die notches zijn allemaal foeilelijk en het feit dat dit ontstaan is door een productieprobleem en niet omdat het nu zo cool uitziet is voor mij reden genoeg om het af te keuren.
Dan nog liever een dunne zwarte balk boven waarin alles verwerkt zit dan blijft het er tenminste gestroomlijnd uitzien en niet alsof een kleuter erin heeft zitten knippen en plakken.
Het mag duidelijk zijn voor mij geen toestel met een notch!
Elke notch is gewoon lelijk. Bij fullscreen video zit er gewoon altijd iets in beeld. Alsof je in de bios zit en er zit een hoofd de hele tijd in beeld. Deze notch vind ik misschien zelfs nog lelijker dan een grote notch in het midden. Het lijkt net iemand hem heeft laten stuiteren en dat de hoek kapot is.

Maar goed, misschien drukt dit de prijs van normale mi mix 2 weer iets.

[Reactie gewijzigd door Raziel op 9 maart 2018 09:32]

kvind dat toch forse bezels aan de zijkanten ...
denk eerder dat het een case is wat er omheen zit ;)
Als het dat was geweest ja. Maar het is niet de weibo variant.

Concept of case erom heen.
Hoe weet je zo zeker dat het niet de Weibo-variant is? Ja, tuurlijk, het zou een prototype kunnen zijn :). Alleen dat is juist het speculeren.
Heb je een video gezien van dat prototype met een uitklapbare camera en super kleine bezels? De manier waarop die persoon het toestel vasthad maakte al snel genoeg duidelijk dat een bezel nodig is om met 1 hand verder dan een cm van de rand van het scherm te geraken.
Dat ding had juist een volop dikke rand aan de onderkant. Ik begrijp niet waarom men dat allemaal ok vind maar aan de bovenkant zo'n notch een betere optie vind. Als je je dan in allerlei bochten zoals uitklapbare camera's en notches gaat wringen, zorg dan ook dat je geen bezels hebt.
Hoe vaak hou jij je telefoon horizontaal vast aan de onder/boven bezels, behalve voor het kijken van filmpjes? Mijn punt is dat bezels aan de zijkant niet zo erg zijn, zodat je niet steeds 2 handen nodig hebt om je telefoon te bedienen.
Ik vind persoonlijk bezels uberhaupt niet zo'n probleem. Maar die telefoon die hier pas op tweakers stond, met die uitklap-camera, had echt een grote bezel aan de onderkant. Dat vond ik vreemd. Dat is alles :)
dat is om je vingers niet te verbranden bij het browser gebruik.
"hete openen van de browser en het scrollen op een webpagina is te zien."

sorry kon het niet laten van het hier te zetten als commentaar. ja er is een aparte manier om dergelijke fouten te melden.
Ik vind dit echt spuuglelijk ontworpen, net als al die andere notches..maar zo'n hapje eruit stoort me nog meer dan symetrische notch..
Liever dan helemaal geen frontcamera, of zo'n uitschuif ala Apex.
Voor mijn part komt er gewoon een telefoon zonder front camera en zonder deze domme hap uit het scherm, ik heb de front camera letterlijk nog nooit gebruikt. Helaas worden telefoons primair gemarket naar aandachtsgeile tieners met instagram accounts :'(
Opvallend zeg, dat ik hier op Tweakers veel mensen zie huilen over "ja maar ik maak toch geen selfies". Er zijn zat Tweakers die misschien met familie in het buitenland willen 'cammen', of met vrienden. De frontcamera wordt niet alleen maar gebruikt om pikante foto's op je Instagram te zetten. Dat jij het niet wilt hebben betekent niet dat de andere 7 miljard het ook niet wilt.

Ikzelf gebruik de frontcamera regelmatig. Niet om foto's van mijzelf op Snapchat te zetten (hou ik zelf ook niet van, om mijzelf overal op te zetten), maar wat ik wel doe is met mensen cammen die niet in Nederland wonen.
Dat lijkt me meer iets voor op een laptop/pc met webcam om eerlijk te zijn. Misschien wat ouderwets maar dat heb ik liever dan videobellen met je telefoon, zal wel per persoon verschillen dan :o
Klopt, maar ik vind het een gedoe om telkens m'n laptop daarvoor te moeten opstarten. De webcam op m'n pc is brak. Daarbij: wat zal ik moeten gebruiken? Skype? Dat is zo onveilig als wat (tot nu toe nog zonder E2E encryptie). Daarom gebruik ik dus m'n telefoon daarvoor, om WhatsApp te gebruiken voor bellen en videobellen naar het buitenland.
Dat is dan inderdaad makkelijker. Maar voor een vergadering bijvoorbeeld met iemand uit het buitenland (ik zeg maar wat, maar een iets formeler gesprek/videoconversatie) doe ik toch liever via een laptop. Maar inderdaad, een telefoon is wat dat betreft veel handiger.
Ja want als je buiten bent heb je altijd een laptop op zak. Op mijn laptop is de webcam sinds aankoop 4 jaar geleden afgeplakt, nog nooit gebruikt.
en die op je smartphone heb je ook afgeplakt?
Ik wel in elk geval. Op de meeste toestellen zowel front als back.

Alleen op mijn iPhone heb ik de back cam open omdat ik die wel eens als gewone camera gebruik.
Toch wel met aluminium tape ?
Wan IRstraling gaat dwars door dat minuscule tapeje heen.

Mr. NSA-man hoeft niet te zien hoe je er uitziet, dat is al langer bekend, maar jouw bewegingen en omgeving, die is veel interessanter
Eh.. Nee.

IR straling gaat niet eens door gewoon glas heen. Dan zie je gewoon de temperatuur van het glas :)

Bovendien hebben smartphone camera's geen hitte-band IR behalve die CAT S60/S61 met FLIRone cam erin.
Als ik al videobel doe ik dat op mijn tablet, maar ik heb er niet zo veel mee. Ondanks dat ik al vele jaren in het buitenland woon :)

Oh en voor mijn werk op de laptop, daar heb ik een schuifje op zitten zodat ik hem open en dicht kan doen. Al heeft de nieuwste generatie Lenovo dit ingebouwd (eindelijk!!!) maar die heb ik nog niet dus ik heb er op dit moment eentje op geplakt zitten.

Punt is dat er zat mensen zijn om een apart model te verantwoorden zonder frontcam en notch. Er zijn genoeg modellen voor kleinere nichemarkten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 9 maart 2018 18:59]