Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi presenteert Redmi Note 5 Pro met dubbele camera

Xiaomi heeft de Redmi Note 5 Pro gepresenteerd. Het is een variant op de eerder getoonde Redmi 5 Plus met een Snapdragon 636-soc van Qualcomm en een dubbele camera. Het toestel is bedoeld voor de Indiase markt.

De Redmi Note 5 Pro is de eerste aangekondigde telefoon met Snapdragon 636, een aangepaste versie van de eerder verschenen Snapdragon 630. Daarin heeft Qualcomm de Cortex A53-kernen van de 630 ingeruild voor de 'eigen' Kryo 260-kernen. Daarbij gaat het om acht cpu-kernen met een maximale kloksnelheid van 1,8GHz. De Kryo 260 draagt de naam van Qualcomm, maar vermoedelijk gaat het om een aangepaste versie van Cortex A53-kernen. Qualcomm laat de soc maken op 14nm. De gpu is een Adreno 509.

Xiaomi doet daar 4GB of 6GB aan lpddr4x-geheugen bij. De opslag is van het emmc 5.0-type en heeft een capaciteit van 64GB. De opslag is bovendien uitbreidbaar via een microsd-kaart. De telefoon heeft ondersteuning voor 4g, maar belangrijke banden voor ondersteuning in de Benelux ontbreken. De telefoon werkt via 4g niet op 800MHz, 900MHz en 2600MHz.

De primaire camera aan de achterkant heeft een Sony IMX486-sensor met een resolutie van maximaal twaalf megapixels, met pixels van 1,25 micrometer groot en een f/2.2-lens. De secundaire sensor is van Samsung en heeft een maximale resolutie van vijf megapixels. Xiaomi gebruikt de tweede lens om de achtergrond van foto's te kunnen blurren. De frontcamera is een 20-megapixelmodule van Samsung.

Xiaomi brengt de Redmi Note 5 Pro volgende week uit voor 13.999 roepies, omgerekend momenteel ongeveer 176 euro. Daarnaast komt het met Redmi Note 5, een Indiase variant van de Redmi 5 Plus uit China.

Xiaomi Redmi 5-serie Redmi 5 Note Pro Redmi 5 Redmi 5 Plus/Redmi Note 5
Afmetingen 158,5x75,5x8,05mm
181g
151,8x72,8x7,7mm
157g
158,5x75,5x8,05mm
180g
 Display Lcd, 6", 2160x1080px Lcd, 5,7", 1440x720px Lcd, 6", 2160x1080px
 Soc Snapdragon 636 Snapdragon 450 Snapdragon 625
 Accu 4000mAh 3200mAh 4000mAh
 Configuraties 4GB + 64GB
6GB+ 64GB
2GB + 16GB
3GB + 32GB
4GB + 32GB
4GB + 64GB
3GB + 32GB
4GB + 64GB
 Camera achter 12MP+5MP  16MP  16MP
 Adviesprijs 13.999 roepies (~176 euro)  799 yuan (~102 euro)  999 yuan (~128 euro)

Door

Redacteur mobile

43 Linkedin Google+

Submitter: Kiswum

Reacties (43)

Wijzig sortering
Jammer, bij Redmi Note 5 Pro hoopte ik op de opvolger van de Xiaomi Redmi Pro, een toestel van Xiaomi uit 2016. Dit toestel was naar mijn mening het interessantste toestel dat Xiaomi te bieden had vanwege het OLED scherm, de luxe behuizing en de gigantische hoeveelheid opslag (128GB). Vooral die eerste twee mis ik in latere Redmi Note toestellen. De behuizing gebruikt altijd van de plastic top en bottom parts, wat ik persoonlijk wat goedkoop vind ogen. Daarnaast ben ik best wel een OLED fanboy, dus als ze deze twee dingen hadden toegevoegd aan het toestel (Desnoods de prijs wat hoger) had ik hem gelijk gekocht.

De Redmi Note 5 Pro lijkt mij zeker geen slechte telefoon, maar alle Redmi Note telefoons na de Xiaomi Redmi Pro vind ik eigenlijk niet echt een wow factor meer hebben. Iets wat de Xiaomi Redmi Pro wel had.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 14 februari 2018 20:53]

Echt nette telefoon, zou deze zo erbij kopen voor erbij (2e telefoon) maar de 800mhz/900mhz frequenties vind ik een van de belangrijkste voor goede binnen dekking en in sommige landen zoals Duitsland heb je nog steeds op veel plaatsen 4G op alleen 800mhz waardoor je bijna nergens 4G hebt dan alleen grote steden.

Offtopic:
Kort door de bocht maar met Tele2 heb je dus niks aan dit toestel helaas omdat deze alleen 800mhz en 2600mhz op 4G heeft en deze wordt dus allebei niet ondersteunt door dit toestel.
En gezien je band 20 nodig hebt bij Tele2, die dus ontbreekt, kom je in veel gebieden terecht op 3g. En laat Tele2 nou begin deze maand de snelheid van hun 3g-verbinding verlaagd hebben naar slechts 2Mbit/s..

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 14 februari 2018 20:04]

Tele2 gaat vermoedelijk binnenkort over naar T-Mobile. Dat zou dus goed nieuws zijn voor de chinaphone liefhebbers. Band 20 is niet noodzakelijk bij T-mobile en de overige providers kunnen tegenwoordig steeds beter overweg met die bandbreedte.
Even offtopic op jou bericht:
Daar is nog niks van bekent, Tele2 blijft voor 25% van Tele2 Zweden en is straks voor 75% van Telekom Deutchland (moederbedrijf T-Mobile Nederland).

Zelf hebben partijen nog geen uitspraak over gedaan, dit zien we aan het einde van Q2 dus eind juni hebben we duidelijkheid.

Mensen die zeggen Tele2 raakt hun banden kwijt is onzin, er moet eerst een uitspraak gedaan worden door de commissie en dan weten T-Mobile en Tele2 waar ze aan toe zijn en wat ze gaan doen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 februari 2018 21:11]

T-Mobile gebruikt wel de 900Mhz frequentie, die deze telefoon ook mist.
In Duitsland krijg ik T-Mobile aangewezen waardoor mijn internet het niet doet met mijn geimporteerde Xiaomi (Redmi 3). Wel een dingetje om op te lettten. In Nederland geen problemen ondervonden.
Yep, voor de 4g ondersteuning zou dat echt heel fijn zijn.. Hopelijk zitten ze niet teveel aan de prijzen. :P
Tele2 zal hun banden kwijtraken bij een overname
Sowieso als je toestel geen band 20 ondersteund, kun je geblokkeerd worden bij tele2.

Ze hebben een 4G ready lijstje, maar in de back end wordt het via een IMEI check gedaan tegen een database van gsma.
Klopt inderdaad! Gelukkig nog niet mee gemaakt, terwijl ik al een jaartje af en toe met toestellen heb gezeten zonder band 20. Ik vraag me af hoe ze zoiets doen; wordt dat gemeten en halen ze uit die checks weer een paar gebruikers, enz..

Enig idee misschien?
De check wordt in principe alleen gedaan bij het activeren van je abonnement, dus nieuwe SIM-only abonnees, of net verlengt abonnees.

Voor mensen met een abonnement met toestel, is er geen check bijvoorbeeld.


Maar, als je dan door het niet hebben van band 20 of door het gebruiken van een 3G telefoon, te veel op 3G verbruikt, dat wordt gemonteerd en je krijgt dus een belletje van Tele2, eerste informatief/verkoop, en daarna kunnen ze verdere maatregelen nemen, in veel gevallen zijn ze wel coulant, dus als je je toestel een maand kwijt bent voor reparatie bijvoorbeeld.
Binnenkort (enkele maanden) komt er waarschijnlijk een global version met band 20 uit ;) althans dat was zo bij de Note 3 en Note 4.

Verzonden van een Note 4 Global Version met band 20.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 14 februari 2018 20:04]

Ligt er aan, dit is namelijk niet altijd het geval bij xiaomi. Dus geeft dit daarom ook nu aan.
Ik dacht dat er een logica achter zat. Elk toestel dat in Taiwan of in XXX regio wordt verkocht is een global version. Dus als een toestel daar gelanceerd wordt ben je zeker dat er een global version komt. Maar de vraag is dus gewoon of de Note 5 pro naar daar zal komen. Maar ik ben vrij zeker dat er een opvolger komt van de Redmi Note 4 Global aangezien dat toestel niet slecht lijkt te verkopen en er redelijk wat intresse lijkt te zijn in de nieuwe Redmi (note) 5 (plus/pro) toestellen. De vraag is alleen welk(e) toestel(len) dat wordt/worden.

Xiaomi is ook meer en meer aan het verkopen in Europa. Waar band 20 geen overbodige luxe is. Dus vanuit dat standpunt kunnen ze ineens een groot aantal global versions produceren om in Europa te verkopen. (Spanje, Griekenland, Polen, ... als ik het me goed herinner)

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 14 februari 2018 21:17]

Zou je zeggen, maar er lijkt geen pijl op te trekken welke telefoons wel en geen band20 support krijgen bij Xiaomi. De Redmi Note 4 heeft een globale editie en de Mi Mix 2 ondersteunt ook van 20. Maar hun flagship de Mi6 heeft het weer niet. Erg onvoorspelbaar.

Ik heb nu een Redmi Note 4 waar ik tevreden mee ben met uitzondering van een defect aan de licht-sensor voor auto brightness. Als bovengenoemd toestel uitkomt met band20 support dan zal ik er zeker een bestellen. :)
Langs de andere kant, zover ik weet had geen enkel ander flagship van hun (Mi 4, Mi 5, Mi 5S, ...) band 20.
Dus ze lijken alleen op de goedkopere toestellen dit te doen, waarschijnlijk omdat ze merken dat die veel beter verkopen dan de Mi flagships?
Bij de Mi Mix 2 werd al bij de aankondiging een global version aangekondigd (of was dat de Mi Mix 1?) En de Mix lijn is lijkt wel een soort van advertising voor hun, vandaar dat ze die misschien globaal beschikbaar willen maken. Ik denk dat er in het westen wel veel mensen de Mix (2) al gezien hebben.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 14 februari 2018 21:56]

In principe krijgen alle smartphones een global variant, als ze te koop worden aangeboden in India en een eigen productpagina op de internationale website:
http://www.mi.com/en/

Echter lijkt de Mi6 en uitzondering te zijn, want deze ondersteunt de B20 band nog niet bij de Global versie die o.a. vanuit Spanje is te bestellen: http://mobile.mi.com/es/mi6/#specs

Ik ken de logica van Xiaomi ook niet, maar er lijkt een verband te zijn tussen een global versie en een release in India. B20 wordt volgens mij ook in India gebruikt.
Grote kans dat er over een paar maanden nog een 'Global' variant komt die wel Band 20 ondersteuning heeft.
Zou best kunnen zeg ook niet dat ze dat niet gaan doen ;) .
Maar gaf het hier aan voor mensen die denken deze toestel te nemen niet van de koude kermis thuis komen.
Even geduld hebben en dan komt er een internationale versie met B20.
Ik hoop dat Xiaomi nog eens een keer werk maakt van de camera's in zijn toestellen, want die zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Wij hebben hier een 4X en een A1, maar beiden maken redelijk belabberde foto's en met weinig licht hoef je al helemaal niets te verwachten. Met band 20 komt het volgens mij ook met een paar maandjes wel goed hoor. Beide hierboven genoemde toestellen beschikken over band 20.
Heb je de google camera mod geprobeerd? Ik heb gelezen dat veel gebruikers betere foto's konden maken met hdr+ met google camera(vooral in low licht).
Ja met de Google camera mod zijn foto veel beter op pijn Redmi Note 4 al zal het nooit een top camera worden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door FlemishDroid op 15 februari 2018 03:46]

Nee die heb ik nog niet geprobeerd, maar nu je het zegt, ga ik die zeker even proberen. Bedankt voor de tip!
Geen probleem :)

Let wel dat je geroot moet hebben en de camera2api enabled moet hebben om google camera werkend te krijgen. Er zijn veel verschillende APKs van Gcam dus ik zou een beetje rondkijken wat jet beste werkt voor jou.
Ik heb net een Note 3(niet redmi) gekocht, die schiet behoorlijk goede plaatjes. Ik denk dat we er inmiddels wel zijn, ook kijkende naar de specs van deze redmi 5plus.
Als je referentiekader de laatste Galaxy S of iPhones zijn, dan geef ik je direct gelijk. Je moet ze echter vergelijken met bijvoorbeeld een Galaxy J in gedachten, die liggen namelijk ongeveer in dezelfde prijsklasse (¤200,- incl. Btw en dergelijke).

Overdag kun je er prima foto's mee maken, maar Xiaomi engineers vergeten al jaren dat mensen ook weleens foto's willen maken met weinig licht. Daarin zou de Galaxy J mogelijk wel kunnen winnen.
Kon die camera echt niet er anders uitzien??? Lekke orgineel weer |:(
Ach ja dat is Xiaomi, ze worden niet voor niets de Apple van China genoemd. Als je het liever niet hebt dan koop je beter geen Xiaomi.
Mwah, dit is hoe ik het zou zien: je hebt drie ronde objecten ( de twee camera's en de flitser) die je onder één zo klein mogelijk stukje glas wil hebben vanwege kosten en bescherming van de camera's. Dan wil je het nog symmetrisch hebben, want dat is mooi. Dan kom je simpelweg altijd uit op een ovalen stukje glas met een flitser in het midden van twee camera's.
En om het symmetrisch te houden, plaats je hem boven de vingerafdrukscanner zoals ze voorheen ook regelmatig deden. Dit is eigenlijk een rip-off van Apple. Eerder deden ze dat ook bij de Mi5X en Mi A1.

Bij de Mi6 en oude Redmi varianten konden ze nog wel redelijk origineel blijven. Ze kunnen het dus wel bij Xiaomi (o.a. ook gericht aan @GoldenBE )
De redmi serie komt ook vaal met band20. Niet meteen maar een tijd erna.
"maar belangrijke banden voor ondersteuning in de Benelux ontbreken."

Kan je denk ik in plaats van Benelux dus EU van maken, meeste providers bijvoorbeeld in Duitsland hebben tegenwoordig overal 4G maar alleen op 800mhz en Telekom zelfs nog 800/900mhz en alleen in de grote steden 4G+ (combi met 1800mhz, 2100mhz of 2600mhz, ligt ook weer aan welke provider welke van deze frequenties in bezit heeft).
Dus dan zit je meer op 3 of 2G.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 14 februari 2018 20:06]

Je hebt helemaal gelijk maar ik wil nog even iets toevoegen: er zit een ENORM verschil in 3G kwaliteit.
Als ik hier in Belgie terugval op 3G dan is het huilen met de pet op. Simpelweg enorm traag, onwerkbaar. Ik was onlangs in het buitenland en daar ging 3G op netwerk IAM aan een enorme snelheid. Was wel degelijk 3G dus ik vermoed HSPA+. Had wat speedtest-screenshots maar die phone is ondertussen verdronken |:(
Ik hoop dat deze alsnog met band 20 komt. Ik heb nu een Redmi Note 4 waar ik zeer tevreden over ben daarvoor had ik altijd high-end Samsung's (S7, S5 en S3) enkel de camera is matig (wel veel beter met de modded Google camera app). Ik had gehoopt op Redmi Note 5 met een nieuwere processor en 18/9 scherm maar deze krijgt alsnog de "oude" SD 620 en iets kleinere accu.
Lekker overzichtelijk line-up hebben ze bij Xiaomi :+ Al die namen worden dubbel gebruikt, check alleen die tabel al.

Laatst ben ik eens gaan kijken naar deze toestellen maar je ziet door de bomen het bos niet.
Een Chinese telraam gaat ook maar tot zeven en dan kom je al snel in de problemen :)
Volgens mij is de Snapdragon 630 zwakker dan de Snapdragon 650 in de Redmi Note 3. Echt slecht dit.. Jammer dat dit de gewoonte van Xiaomi is tegenwoordig. Opvolgers met zwakkere SOC's op de markt zetten :/
Het toestel is dan ook gericht op India en niet voor de westerse wereld.
Het bedrag van zo ¤176 is dan ook nog eens voor de rijkere midden klasse Indiërs al zullen de beter opgeleide mensen liever een merk hebben die ergens in de top 3 thuis horen.
Het valt me op dat is de Specs van telefoons hier op tweakers nooit vermelden wat voor gpu aan boord zit. Nou weet ik ondertussen wel dat een sd 625 een adreno 506 heeft, maar das toch voornamelijk omda5 ik t zo vaak opgezocht heb dat ik t me nu wel herinner. Maar wat veel andere telefoons betreft mag je altijd nog een extra search doe naar de Specs van een soc om er achter te komen, en dan heb je t probleem dat Amerika een andere configuratie heeft dan de Europese. Bv Samsung heeft SD in zijn Amerikaanse telefoons en exynos in zijn Europese telefoons. Voor mij als retrogamer is dat heel belangrijk, vooral nu er de vulkan API voor bepaalde socs beschikbaar is (zoals de 625) wat vooral emulaties van 3D consoles een enorme boost geeft.

Het heeft er onder andere voor gezorgd dat ik een imjoo 3 heb van 225¤ Waarvan de soc vulcan ondersteund, maaar wat dus mooi niet werkt.

Kan ik alsnog, de veel goedkopere redmi note 4 aanschaffen:)