Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi presenteert Redmi 5- en 5 Plus-smartphones

Xiaomi heeft zijn smartphones Redmi 5 en 5 Plus gepresenteerd. De kleinere Redmi 5 krijgt een adviesprijs van omgerekend ongeveer 102 euro, de 5 Plus kost in China omgerekend ongeveer 130 euro. De prijzen in Europa zullen vermoedelijk hoger liggen.

Beide telefoons hebben een 18:9-scherm. Bij de Redmi 5 heeft het display een diagonaal van 5,7" en een resolutie van 1440x720 pixels. De Redmi 5 Plus heeft een 6"-scherm met een resolutie van 2160x1080 pixels. De eerder gepresenteerde Redi 5A- en 5A Note-varianten hebben een 16:9-scherm.

De processor verschilt ook. De Redmi 5 heeft een op 14nm gemaakte Snapdragon 450-soc. Het is voor het eerst dat Xiaomi die processor gebruikt. De Plus-versie heeft een Snapdragon 625, een soc die eerder in de Redmi Note 4 en veel modellen van andere fabrikanten heeft gezeten. De 625 heeft inmiddels opvolgers in de vorm van de 626 en 630 en geldt inmiddels als verouderde soc voor een nieuw toestel. Beide toestellen draaien Android 7.1 met de MIUI 9-schil van Xiaomi.

Xiaomi biedt de telefoons in China aan voor 799 en 999 yuan, maar de prijzen in Europa liggen vermoedelijk hoger. De fabrikant vraagt in zijn Spaanse webshop voor de eerder gepresenteerde Redmi Note 5A 129 euro, terwijl de adviesprijs in China 699 yuan - ongeveer 89 euro - is. De Redmi 5 en 5 Plus zullen vermoedelijk bij release in Europa tussen 140 en 200 euro gaan kosten.

Xiaomi Redmi 5-serie Redmi 5 Redmi 5 Plus
Afmetingen 151,8x72,8x7,7mm
157g
158,5x75,5x8,05mm
180g
Display Lcd, 5,7", 1440x720px Lcd, 2160x1080px
Soc Snapdragon 450 Snapdragon 625
Accu 3200mAh 4000mAh
Configuraties 2GB + 16GB
3GB + 32GB
4GB + 32GB
4GB + 64GB
3GB + 32GB
4GB + 64GB
Camera achter 16MP 16MP
Adviesprijs 799 yuan (~102 euro) 999 yuan (~128 euro)

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-12-2017 • 13:11

86 Linkedin Google+

Submitter: Kiswum

Reacties (86)

Wijzig sortering
Leuke telefoon. Maar niet als opvolger van de RedMi 4(x)

- Flink grotere body
- Kleinere batterij terwijl er meer pixels aangestuurd moeten worden
- Nog steeds micro USB. Terwijl de SD450 ondersteuning heeft voor USB3.0 (ja ik weet het. USB2.0 kan ook type-C zijn)
- Nog steeds geen band 20 bij het standaardmodel. Is maar weer afwachten of er een Global Version komt

Tenzij je een fan bent van de 18:9 schermen kan ik dan ook de RedMi 4X (of de 4 Pro) nog steeds aanraden. Helemaal als deze dadelijk in prijs ietsje zou gaan zakken. Dit zal niet veel zijn, was bij de RedMi 3-serie ook niet veel.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 7 december 2017 16:01]

Waarom vind je de Redmi 4X met SD 435 op 28nm beter dan de Redmi 4 Pro met een Snapdragon 625 op 14nm?

De kleinere procedé en sneller chipset zou ik niet zo snel over het hoofd zien. Het enige voordeel van de Redmi 4X is dat er een internationale versie is meer Band 20 ondersteuning..

Ik zou dus adviseren om voor ongeveer hetzelfde bedrag de Redmi 4 Pro te kiezen.
In mijn review zie je overigens een directe vergelijking van de performance en accuduur van de 4X en 4 Pro.

Directe links:
productreview: Xiaomi Redmi 4 Pro Grijs review door Kiswum
productreview: Xiaomi Redmi 4X (3GB ram, 32GB opslag) Zwart review door Kiswum
Ik heb nooit echt de Pro met de X vergeleken op het gebied van performance . Ik schrik dan ook wel van het performance verschil in jouw reviews. Al geven benchmarks natuurlijk niet alles aan.

Qua batterijduur was ik op de hoogte dat de 4 Pro beter is. Maar die van de R4X is meer dan goed genoeg. Ik haal er op normale dagen netjes 2 dagen mee. Dus dat lijkt wel goed te zitten.

De camera van de R4X is wel een stukje verbeterd tegenover de 4 en 4 Pro. Dit samen met de lagere prijs (scheelt ruim 40 euro) en band 20 maakt de R4X een goede keus.

Maar je hebt gelijk; Je moet de 4 Pro niet over het hoofd zien. Het is maar net wat voor jou belangrijker is. Ik zal dan voortaan ook de 4 Pro aanbevelen ;)

edit: ik vergeet nog het gebrekkige ROM-aanbod van de 4 Pro

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 7 december 2017 15:51]

En de enkele flitser, geen wifi op 5GHz vergeet je op te noemen bij de 4X ;)

Ik wist niet dat de prijzen zo ver uit elkaar waren gegroeid in de afgelopen maanden en dat de 4 Pro niet meer goed leverbaar is. Hierdoor is de keuze voor de 4 Pro minder vanzelfsprekend geworden.

Het blijft bizar hoe xiaomi de producten momenteel in de winkel zet. 1 ding is zeker, dit zullen niet de laatste smartphones uit Redmi 5 serie zijn. Elke 3 maanden komt er ongeveer een andere versie van een Redmi uit. De ene keer een andere kleur, de andere keer met een andere processor en soms ook in een keer een internationale versie met Engelse beschrijving en EU adapter vanuit de Xiaomi fabriek.
Alleen jammer dat de 4 pro niet meer leverbaar is (ik kan ze iig nergens meer vinden voor een redelijke prijs en niet de laatste restjes van de gouden variant). Dit was naar mijn mening een van de beste budget opties voor een telefoon met een scherm van 5 inch. Waar nieuwere modellen steeds grotere en grotere schermen krijgen is er maar beperkte keuze voor mensen die liever een iets kleiner apparaat willen hebben.
Ik heb nu de Redmi Note 4 global version en ben er zeer tevreden over ben zelfs terug naar Miui 9 gegaan na enkele weken Lineage os te hebben gebruikt. Komt er denk je een Redmi Note 5 met 18:9 scherm?
Goede vraag. Eerlijk gezegd denk ik zelf dat de plus de nieuwe note is. of in ieder geval zou moeten vervangen.
Maar het zou zomaar kunnen dat er nog wel een redmi note komt. Maar dat deze bijvoorbeeld 6,4" word.
Eén ding is zeker; Je weet maar nooit bij Xoami.
Hele goede prijzen. Ben zeer benieuwd naar de beschikbaarheid in Nederland
Ik ben benieuwd naar de 4g banden die gebruikt gaan worden.
@iCore Volgens de spec pagina het volgende:
Both models are equipped with:

Full Netcom Bluetooth 4.2 wireless technology, Bluetooth HID
Three election two card slot
Support Nano-SIM card / Micro-SD expansion memory card
4G network
card mobile, Unicom, Telecom 4G / 3G / 2G
  • 2G: GSM 2/3/5/8
  • 2G: CDMA 1X BC0
  • 3G: CDMA 2000 BC0
  • 3G: WCDMA 1/2/5/8
  • 3G: TDS-CDMA 34/39
  • 4G: TDD-LTE 34/38/39/40 / 41
  • 4G: FDD-LTE 1/3/5/7/8
Helaas, geen band 20 dus. Of er moet nog een EU-versie komen, maar ga ik niet van uit.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 7 december 2017 13:25]

3 en 7 gebruiken we ook in Nederland (volgens GSM helpdesk). Zijn die 2 niet genoeg om het gemis van band 20 op te vangen of heb je die echt nodig?

[Reactie gewijzigd door mat.hi.as op 7 december 2017 13:32]

Band 20 maakt gebruik van de 800MHz frequentie, die veel providers in Nederland gebruiken voor 4G, dus denk het wel.
De enige die deze band niet gebruikt is T-Mobile (en daarbij dus ook Ben op het T-mobile netwerk). Als je met één van deze 2 providers tevreden bent kom je prima weg met een Xiaomi telefoon. Een vriend van mij gebruikt de Redmi Pro op T-mobile en heeft bijna overal 4G.

Ikzelf gebruikte even een Redmi 3 Pro op Tele2, maar deze sluiten gewoon je abonnement af wanneer ze doorhebben dat je toestel niet volledig 4G compatible is.
Andere providers zullen dat gelukkig niet snel doen, maar dan moet je er gewoon mee leren leven dat je alleen in grotere steden 4G zal vinden, daar worden namelijk vaker band 3 en 7 gebruikte vanwege de hogere frequentie(snelheid) omdat er meer dataverkeer zal zijn, terwijl 800MHz meer dient voor lange afstand.

TL;DR Deze toestellen zullen alleen bij T-Mobile en Ben volledig 4G bereik hebben. Bij de meeste providers alleen in grote steden en Tele2 zal je abonnement waarschijnlijk zelf opzeggen.
Ik heb de OPO en heb vaak 3G, ik zelf vind dat prima en 4G heb ik niet echt nodig. Wat is dan dat je abonnement afgesloten kan worden bij tele2?
Probeem is dat Tele2 roamed op 3G van T-Mobile, daar willen ze vanaf want dat kost geld dus moet iedere Tele2 telefoon op het eigen 4G netwerk, daarom is een geschikte telefoon met band 20 verplicht. Alleen als er slechte 4G dekking is zal die terugvallen op 3G. Tele2 heeft ook spraak via VoLTE over 4G lopen.
De Tele2 website heeft een whitelist waarop alle goedgekeurde phone's staan.
Dus als ik nu een abo heb bij Ben en tevreden ben over mijn 4G bereik, dan zou ik met deze telefoon prima uit de voeten kunnen qua bereik?
Ik heb een redmi note 4. Abbo bij Ben en praktisch overal in Nederland 4g
Ik loop nu bijna een half jaar met een Xiaomi Mi6 rond, maar ondanks het gebrek van Band 20, heb ik in veel Brabantse dorpen gewoon 4G.

Dat je zonder band 20 geen 4G hebt of alleen in grote steden klopt (gelukkig) al een ruim een jaar niet meer. Het is wel fijn als je binnenin je woning en in bedrijfspanden 4G hebt, maar 80% van de mensen schakelen dan toch wel automatisch over op een wifi verbinding.

De frequenties 1800 en 2100 MHz worden de laatste jaren steeds meer gebruikt door KPN en Vodafone. Waardoor je met deze Xiaomi ook met 4G kan verving een dat is niet alleen in de grotere steden, ook in dorpjes hier in Brabant (en ook in het buitenland zoals Hongarije). Alleen Tele2 maakt er een probleem van dat je niet op hun eigen 4G netwerk kan en zullen je uiteindelijk ook uitsluiten.
Just band 20 is de meest gebruikte. 4g ontvanst op band 3 en 7 is minder aanwezig zeker in het buitengebied.
Hangt er ook een beetje van af welke provider je hebt. Ik heb nog de OnePlus One die ook band 20 mist, maar heb bij KPN over het algemeen wel 4G (LTE).
Op het T-Mobile netwerk wordt de band 20 idd in het geheel niet gebruikt.
De Redmi 4 Global version (met Snapdragon 625) )heeft band 20, dus het lijkt me sterk dat de 5 (Plus)Global dat niet gaat krijgen. Het is min of meer dezelfde telefoon (qua specs) met een moderner uiterlijk en een scherm met 2:1 AR.

Overigens werkt 4G bij de Redmi 4 alleen via het nano sim slot, waardoor je geen MicroSD kan gebruiken :( Zou jammer zijn als deze telefoon dat ook zou hebben.

Ik vermoed daarnaast dat deze prijzen ex btw zijn.

[Reactie gewijzigd door ABD op 7 december 2017 13:35]

Dat gedrag wat je beschrijft is bij de 4X niet zo. Ik heb er 1 t-mobile kaartje in en een sd kaartje. En heb gewoon 4g. Dus of er staat denk ik iets niet goed in je instellingen of kan wezen dat je sim 1 slot niet helemaal lekker is. Weet niet zeker maar als alleen de instellingen is bij deze!
Ik had idd begrepen dat het bij Tmobile niet nodig was, maar bij Vodafone/Hollandsnieuwe wel.
Echt? Dat is het eerste wat ik erover lees.

Wel beter is dat de Redmi 5 weer gewon 2x aparte SIM slots plus een dedicated SD card slot schijnt te krijgen, niet zo'n ellendig hybride slot meer. Steeds meer fabrikanten zien het licht!
Ik heb ook de redmi 4 global, met MicroSD en heb prima 4g bij KPN
gevalletje klok/klepel. 4G werkt niet in het nano-slot bij Vodafone of Hollandse Nieuwe. Alle andere providers wel
Lees hier waar ik me al heel lang het hoofd over heb gebroken. Kwam er niet uit.
Ik heb een onplus 2, nanoslot dus volgens mij en Hollandsnieuwe... en ik heb wel 4G volgens het tekentje bovenin mijn scherm... En nu?
dat 4G niet werkt in het nano-slot bij Vodafone en Hollandse NIeuwe is alleen bij de Redmi Note 4. Daar ging mijn reactie ook ook over
Ah, dank je, sorry voor de semi spam.
Ik ga er zeker wel vanuit dat er een 'europese' versie (global version) komt. Dat hoeft niet de Redmi 5 te zijn, maar kan ook de Pro/s/x o.i.d. zijn.

Dit zal wel nog een tijdje duren zoals bij de andere modellen het geval was.
Bedankt voor de aanvullende informatie.
Ook niet onbelangrijk:)
Is nog wel geen Nederland maar er komt er een heuse Xiaomi winkel in Hamburg (Duitsland) in 2018 met waarschijnlijk ook online verkoop en 2 jaar garantie. Andere mogelijke alternatieven zijn de Spaanse en Poolse Xiaomi webshops.
Nu nog even Europese 4G ondersteuning er in prutsen, en dan verplettert Xiaomi met deze prijzen de concurrentie.
De prijzen in Europa zijn niet zo interessant. Dat komt natuurlijk door de garantie en belastingen/invoerheffingen enzo.

bv:
Redmi 5A 2GB:
¤113.68 geïmporteerd met tax pre-paid en 2 jaar garantie via verkoper (die hopelijk betrouwbaar is met garantie)
¤120,00 Xiaomi in Spanje

Maar het is eigenlijk veel beter dan ik had verwacht voor ¤7,00 zou ik toch de officiële weg overwegen.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 7 december 2017 14:25]

4000mAh met een 625 en 4GB/64GB. Dat zijn wel cijfers die een aardige middenklasser belooft. Uiteraard is het nog geen garantie dat het totaalplaatje bruikbaar en vlot is. Een collega heeft zijn Xiaomi weggedaan, want 1 in de 5 oproepen viel weg. Erg vervelend als klanten je niet kunnen bereiken, maar acceptabel voor de prijsklasse.
Begrijp niet helemaal hoe je wegvallende oproepen acceptabel kan vinden, ongeacht de prijsklasse. Basisidee van een telefoon is toch dat je een telefoongesprek kan voeren?

Desondanks, ik ben nu aan mijn derde Xiaomi en ik heb behalve bij mijn eerste toestel waar ik wat 4G banden miste nog nooit issues gehad. Prima toestellen voor een zeer nette prijs.
Nou ja, als je maar weinig belt en vooral communiceert via chat/internet, dan kan het niet zo zwaar wegen.
@Locke_
Mijn opmerking is zo geformuleerd omdat het een momentopname is en niet noodwendig op een structurele fout hoeft te duiden. Ook is het niet mijn toestel, dus vragen als hoe het werkt met Whatsapp oproepen, vertoont het gedrag zich met een oortje, Bluetooth, 2de sim enz enz enz. Het was mij wel een signaal om toch een paar cent meer uit te geven.
Hier geen problemen met mijn Xiaomi.

Snapdragon 625 met 3GB werkt super vlot met een custom ROM (en werkte met de stock ROM ook goed)
Tenzij je zware dingen gaat draaien of een goede camera wilt is Xiaomi gewoon een Oneplus killer.

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 7 december 2017 14:28]

Ik ben zeer tevreden met mijn eerste Xiaomi toestel een Redmi Note 4 Global version. Hoop dat er een Redmi Note 5 Global version komt want ik zou graag een 18:9 scherm hebben.
Jammer dat de Redmi5 geen FHD scherm heeft, de Redmi4 had dit al wel. Dit terwijl de Redmi4 5 inch is en de Redmi5 5.7 inch,
"Dit terwijl de Redmi4 5 inch is en de Redmi5 5.7 inch,"

De resolutie is relatief gezien meegegaan met de schermgrootte doordat deze 1440x720px is geworden ipv 1024x768 dus dat is niet slechter geworden.

Misschien komt er nog een full HD versie, maar ik ben bang dat je daarvoor gebonden aan de Plus versie bent
FHD zou ik bij een 7" telefoon wel fijn vinden, maar voegt bij een 5.7" scherm ook niet zoveel extra waarde toe, en kost meer qua stroomverbruik en aanschafprijs. Er zijn altijd tradeoffs...

(edit: uiteraard verschilt dat per persoon, en vooral hoe dicht je het scherm bij je ogen houdt).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 december 2017 14:20]

Ik vind dat FHD zeker wel wat toevoegd op een 5.7 inch scherm, mijn redmi note 3 pro heeft ook 5.5 inch met FHD, en dit is zeker geen overkill, zou een 1280x720 scherm zeker minder goed vinden voor deze telefoon.
Grote fan van Xiaomi, maar jammer dat ze het nog steeds vertikken Gorilla Glass te gebruiken zelfs de 400-500 euro kostende Mi Note 2 had geen gorilla glass. Gorilla glass is bij Xiaomi alleen voorbehouden aan hun topsegment. Naast het glas is Xiaomi de laatste jaren hier en daar aan het beknibbelen op bepaalde onderdelen. Uiteraard wel begrijpelijk gezien de prijzen en de reputatie van het merk, maar de concurentie bied toch echt veel meer voor het zelfde alleen geen Xioami, miui en bijbehorende scala aan kwaliteitsproducten.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 7 december 2017 14:49]

Gorilla Glass is alleen maar een merknaam van een Amerikaanse fabrikant, maar ook bedrijven in het verre oosten maken vergelijkbare panelen die kwalitatief net zo goed zijn als Gorilla Glass.
Kan zijn, maar je hebt geen referentie ter vergelijking.
De 625 heeft inmiddels opvolgers in de vorm van de 626 en 630 en geldt inmiddels als verouderde soc voor een nieuw toestel.
Verouderd zou kunnen, maar hij kan nog steeds mee! Die Redmi 5 Plus mag van mij wel naar NL komen voor ~ 170 euro. :9~

De Redmi Note 4 (en 4X ook dacht ik?) bieden met dezelfde soc (en een 16:9 scherm) volgens mij ook wel een goede prijs voor wat je ervoor terug krijgt.
De Redmi Note 4 is echt een goede phone voor weinig geld. De sd625 is geen snelheidsduivel maar werkt echt super vlot en super zuinig icm een 4000 mah accu.
Die Snapdragon 450 in de Redmi 5 is een knappe chip voor een budgettelefoon - bijna hetzelfde als de Snapdragon 625. Zelfde CPU-configuratie op 200MHz lager geklokt, zelfde GPU, zelfde modem, gemaakt op het zelfde proces. Alleen dus ietsje lagere kloksnelheden en de image sensor kan ietsje minder megapixels.
Ja idd, je ziet dit vaker bij Qualcomm waar ze de midrange chip met nauwelijks verandering opnieuw lanceren als budget chip, zo ook bij bv de Snapdragon 400 die vrijwel ongewijzigd ineens Snapdragon 212 ging heten.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 december 2017 22:47]

Interessante telefoon, die plus. Heb alleen de mi max 2 al aangeschaft :/ . Toch even kijken ik echt voor de 6.44 inch wil gaan of voor een maatje kleiner.
Ook al 5,7" in kleinste formaat. Persoonlijk is me dit al te groot. Waar blijven alle telefoons met een 18:9 scherm die 5,5" of kleiner zijn? Ik had gehoopt dat Xiaomi dit pad zou gaan bewandelen. Is dit een technisch limiet? Enkel de LG Q6 is voor zoveer wat hier binnen valt.
Ik had gehoopt op een Redmi Note 5(X/Global) met Snapdragon 630/660