Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LineageOS claimt 1,7 miljoen actieve gebruikers te hebben

De ontwikkelaars achter de custom rom LineageOS claimen dat zij afgelopen drie maanden 1,7 miljoen apparaten met het besturingssysteem actief zijn geweest op de servers. De Android-firmware blijkt vooral in gebruik voor oudere smartphones.

Lineage LineageOS logoLineageOS kan functioneren op 180 verschillende apparaten, maar de populairste daarvan is de OnePlus One uit 2014. De Samsung Galaxy S III uit 2012 is daarna het populairste, zegt het bedrijf. Daarna volgen de Xiaomi Redmi Note 4, Motorola Moto G 2015 en Samsung Galaxy S5.

Met LineageOS kunnen gebruikers van oude en vaak niet meer ondersteunde smartphones nieuwe beveiligingsupdates krijgen en bovendien functies uitproberen van nieuwere Android-upgrades. Zo is Samsungs laatste update voor de S III op basis van Android 4.3, terwijl hij LineageOS 14.1 op basis van Android 7.1 draait.

Nederland en BelgiŽ staan niet in de top vijf van landen waar LineageOS het meest in gebruik is. Dat zijn India, China, BraziliŽ, Rusland en Duitsland. Volgens de stats-pagina zijn er rond 9000 actieve gebruikers in Nederland en rond 3500 in BelgiŽ.

LineageOS postte de stats vanwege het eenjarig jubileum van de custom rom. LineageOS komt voort uit CyanogenMod. Het bedrijf Cyanogen Inc stopte met de hulp voor CyanogenMod, waarna de ontwikkelaars de stekker eruit trokken en een fork maakte.

Update, 8:45: Aantal gebruikers in Benelux toegevoegd. Dank hcQd!

Door

Redacteur mobile

136 Linkedin Google+

Reacties (136)

Wijzig sortering
Geweldig OS!

Dankzij LinageOS heb ik mijn OPO gebruikt tot Android 7.1! En echt geen houtje touwtje geknutsel maar een enorm snelle en stabiele ROM. Sure ik miste dingen zoals fulltime disk encrytion omdat daar geen driver voor was voor de Snapdragon 801 maar verder wel alle features en beveiligingsupdates :)

Leuk dat je kunt zeggen dat je Android 4(.4), 5, 6 ťn 7 op 1 toestel gedraaid hebt :+

Edit:
Naar aanleiding van de post van @Bor begrijp ik dat ik blijkbaar geluk had qua bugs. Dus een aanvulling, prachtige ROM maar het vergt soms wat tunning/tweaking voor het goed werkt en soms blijft het behelpen.

[Reactie gewijzigd door sapphire op 26 december 2017 12:46]

Heb hier een OPO die al een paar maanden met de nightlies erg instabiel is. Random reboots en crashende apps (vooral snapchat en facebook). Verder werkt alles gewoon. Na het updaten van lineage lijken de problemen weer even verdwenen.

Weet niet hoe ik dit zou moeten oplossen behalve het overstappen naar een andere rom.
Nightlies zijn niet stabiel. Zijn er geen andere builds voor je telefoon? Google op "xda <typenmr>" dan kom je vaak op een stabiele rom voor je telefoon.

Forum onderwerpen met lineagos official of nonofficial moet je hebben op xda. In de startpost vind je onderaan of de builds stable/beta of alpha is. Alpha is niet aan te raden vanaf beta heb ik nooit veel problemen gehad.
Nightlies zijn niet stabiel.
Die term is uiteraard subjectief. Ik draai mijn OPO ook op de nightlies en ik ervaar ze als stabiel. Af-en-toe (~eens per maand) gebeurt er eens een reboot, in mindere frequentie dan ik eerder met OxygenOS heb ervaren. Ofwel: de nightlies zijn voor mij stabiel, stabieler dan OxygenOS. Het enige euvel is soms een reboot.

Edit: ook mijn Galaxy Tab S2 draai ik op de LineageOS nightlies zonder problemen, daar heb ik zelfs geheel geen last van reboots.

[Reactie gewijzigd door etienno op 26 december 2017 10:39]

Stabiel is een term uit de software industrie en daarmee wordt bedoelt: het is getest en wordt door de ontwikkelaars als stabiel omschreven.

Nightlies worden nooit als stabiel omschreven.
Het kan best zijn dat in het xda topic van de specifieke lineagos versie voor jouw phone een nightly als stabiel wordt aangegeven.

Wat ik wilde overbrengen is dat je het beste vanuit een official/nonofficial lineagos xda post een versie kan installeren. Je kan dan ook aan de laatste paar posts zien of alles een beetje goed draait.

Met de bonus dat er vaak een goede howto in de startpost staat om je op weg te helpen.

[Reactie gewijzigd door robkorv op 26 december 2017 11:47]

De term is niet subjectief. Het zijn geautomatiseerde builds die elke nacht de ingecheckte code compileren.
De garantie dat deze versie stabiel is is dus niet bijzonder groot.
Full wipe gedaan? Als je veel dirty flashed wil het nog wel eens misgaan was mijn ervaring.
Ik gebruik de versie van SultanXDA.
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zeer stabiel en geen reboots.

Als je hem erop zet, dan wel eerst de OPO schoon maken.
Dus:
- !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! BACKUP ALLE DATA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Install TWRP 3.1.x
- Format /system, /data, /cache vanuit TWRP ( EXT4 gebruiken, geen F2FS)
- Install ROM
- Install GAPPS (micro of nano; alleen 1 van deze 2 en geen full etc)
- klik fabrieksinstellingen.
- Reboot

https://forum.xda-develop...lineageos-14-1-3-t3626403

[Reactie gewijzigd door BushWhacker op 26 december 2017 11:31]

Ok ik durf het aan met mijn galaxy s3 mini en wil het proberen, maar ik snap van veel geen hol. Hoe en waarop moet ik dat twrp installeren? En hoe flash ik erna de ROM van linageOS met opvolgend een flash van googleapps?
Je hebt een custom recovery now g omdat je via de stock recovery alleen zips van de fabrikant kan flashen en geen Custom ROMs :)

Gapps mietbje flashen on Google zooi te krijgen. Kan je gwn na het flashen van de ROM eroverheen flashen. ( Wel goede versie selecteren)
Ik snap jouw niet. Begin eerst eens bij twrp apk file die ik heb gedownload en wat ik ermee moet. En hoe ik linageOS daarna kan flashen. De rest komt erna wel. thx!

[Reactie gewijzigd door govie op 26 december 2017 18:35]

Nou ik zal als ik jou was eens mooi googlen :). Custom recovery. Zal uitleg ^-^ kan ik niet beter vertellen. Haha
Geweldig is dit.
Niet weten wat je moet doen en dan ook nog eens zulk soort uitspraken 😂
Ik heb 1000% procent gelijk en windows bewijst het jaar na jaar. De reden waarom windows zo groot blijft op de pc is gewoon omdat je het cdtje erin stopt en dan wijst alles zich vanzelf. Dat ik overkom als een boerenpummel op een tweakerssite, maakt het feit er niet minder om dat lineage-os installeren voor 99% van de gebruikers niet om te doen is zonder hulp. De vraag is wat je wilt bereiken als lineage-os en in mijn ogen is het enige wat je met deze installatiesetup bereikt implosie van je eigen marktpotentieel, waarvan akte! Vergeet niet, ik ben een linuxmint-fanboy dus ik weet wel een heel; klein beetje af qua gebruik en installatie van linux op normale computers. Je kunt er lacherig om doen als IT-nerd-kudde, maar de feiten spreken jullie wel tegen.

[Reactie gewijzigd door govie op 2 januari 2018 14:33]

Om een stock rom te installeren is het bijna net zoveel werk, alleen dat is al voor je gedaan. Het is niet de schuld van de LineageOS developers dat het voor een beginner misschien wat ingewikkeld is. Ze zouden niet een simpele apk kunnen maken die een heel OS vervangt (en wees daar ook maar blij mee i.v.m malware). Samsung telefoons zijn zelfs een van de makkelijkste, je hebt minder kans om je telefoon te bricken met download mode en je kan zelfs rooten zonder je data te verliezen want je hoeft je bootloader niet te unlocken. Het is wel handig (lees: noodzakelijk) om een format te doen als je een hele andere os installeert

[Reactie gewijzigd door Derkades op 27 december 2017 11:42]

Het zal je verbazen, maar PC's uit die tijd zelfs van verschillende merken leken meer op elkaar als 2 telefoons van HET ZELFDE type waar een paar maanden productie tijd tussen zit....
Dus one-button installs kunnen lastiger zijn.
Odin komt vziw bij Samsung vandaan, maar er zijn verschillende varianten van. Er komt een update als er een nieuwe telefoon uitkomt,
Voor jou een ramp product..., maar voor mij een bruikbaar alternatief voor de prisons die de fabrikanten aanbieden.

[Reactie gewijzigd door tweaknico op 27 december 2017 13:06]

Welkom in 2017, waar apparatuur ingewikkelder is dan in 1994. En zelfs nu kan je het OS zelf in 1 klik installeren.
Je hardware is oud en impopulair, daar is geen officiŽle LOS versie meer voor. Dan moet je het hebben van community builds, maar ik betwijfel dat er nog iemand is die dat ding heeft en er toevallig nog ROMs voor maakt. Nog stugger: na 5 minuten zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat echt bijna niemand meer iets met dat ding doet en de enige versies die er zijn vrij storende bugs hebben.

En gewoon even voor de leuk: LOS is ongeveer een 1-klik installer (2-klik als je GApps wil). Net als alle custom ROMs.
Probleem is alleen dat je een custom recovery nodig hebt en fabrikanten hebben liever niet dat je eenvoudig een recovery kan overschrijven. Daarom is TWRP zo'n werk om te installeren (hoewel je, als je een 'normale' telefoon hebt, via adb binnen 2 minuten klaar bent).
Probleem is niet zozeer hoe oud je mobiel is, het is de combinatie van een oude telefoon en de (im)populariteit van zo'n telefoon. De S2 en de S3 zijn bijvoorbeeld ouder of net zo oud en ook gemaakt door Samsung maar worden nog elke week geupdate door LOS. Daar zit bijvoorbeeld ook een officiŽle uitleg bij, die vele malen duidelijker is dan de houtjetouwtje uitleg die vaak bij de "unofficial" builds wordt gegeven. Beetje het nadeel van Open Source zullen we maar zeggen: Iemand plakt de naam op een brakke build, vermeldt niet dat het niet officieel is en je krijgt dit soort indrukken.

LOS is overigens ook gewoon android met extra functionaliteiten, geen fabrikantsskin, geen fabrieksbloatware (en als je de goede telefoon hebt, meer updates), weinig 'alternatief' aan.

Ik gebruik het zelf op een relatief nieuwe telefoon puur omdat het mij te lang duurde voor bepaalde beveiligingsupdates gepusht werden door de fabrikant. Toen het nog Cyanogenmod was ook gebruikt om oude telefoons toch nog even bruikbaar te maken met nieuwe updates.
Random reboots kunnen ook door een stervende accu komen. Daar zijn op het OnePlus Forum veel gevallen van bekend. Als je de batterij vervangt zou hij weer stabiel horen te werken.
Ik gebruik mijn OPO - velen gelukkig met mij - nog dagelijks! Tenzij ik hem uit mijn handen laat vallen zal ik hem ook nog wel een flinke tijd blijven gebruiken. LineageOS 15.1 (Android 8.1) zal ik ook zeker nog gaan draaien :)

Tijdje terug nog een nieuw toestel overwogen; na veel vergelijken tot de conclusie gekomen dat dat het niet waard is. De OPO is gewoon nog een uitstekend toestel. Het enige echte gemis t.o.v. nieuwere smartphones is voor mij de vingerafdruk-scanner. De accu gaat nog ruim een dag mee, toestel is nog heerlijk snel, de camera is "gewoon goed" en van updates ben ik nog wel een tijdje voorzien :Y)
Je noemt ook gelijk ťťn van de twee redenen waarom ik een 3T gekocht heb ;)

Voor de standaard dagelijkse dingetjes was de OPO snel zat accuduur na 2,5 jaar was wat minder maar redde een dag nog makkelijk. Camera voldoet nog en een mooi toestel nog!

Alleen werd ik knetter van die pincode (zonder unlockte hij op warme dagen in m'n broekzak) en ik gebruik mijn telefoon veel in het donker en dan is een amoled scherm echt veel fijner!
Ik heb er een jaar plezier van gehad. In mijn omgeving hebben er meerdere een OPO gekocht ik denk dat we met zijn 4en hebben liggen spelen met dit toestel. Maar hoe we ook probeerden. Niets was stabiel te krijgen.

Vooral problemen met mobiel internet. Haal je hem uit je broekzak, geen data verbinding. Enige oplossing is hem herstarten. Vastlopen, problemen met bellen. Problemen met camera die soms niet wil werken. Flash die zeer gedimd werkte. En de lijst kan ik nog aanvullen.

Sommige van die dingen waren afhankelijk van de rom die we gebruikten (zowat alle smaken geprobeerd die er te vinden waren). Maar die 4g connectiviteit heb ik echt proberen op te lossen omdat ik hier dagelijks last van had. Oplossing nooit gevonden.

Een van die 4 was zo dom een OP3 te kopen. Heeft nu weer een wisselvallige gsm waar je blij van bent dat ie eens een dag zonder kuren doorkomt en deze keer is hij niet rooted.

Ik wil een smartphone die gewoon werkt, altijd, maar ook echt altijd als ik hem uit men broekzak haal. Waar zogoed als elke feature probleemloos werkt. Ik heb uiteindelijk gekozen voor S8+ ipv OP5, 3 dagen later bleek het scherm van de OP5 ondersteboven te refreshen wat voor een vreemde lag zorgde. Man, ik ben zo blij dat ik van die OP trein ben afgestapt.
Raar ik heb mijn op3 al sinds de release en heb met zowel Android 6,7 en 8 eigenlijk helemaal geen issues ervaren met internet verbinding zowel rooted als zonder root
En dat geloof ik best. Anders zou OP nooit zo'n vaart hebben genomen. En ik ben blij voor jou en alle anderen die er geluk mee hebben. Maar dit verhaal geld zeker niet voor iedereen.

Ik ken slechts 1 persoon zonder problemen met een OP, dit is een OPX. Unrooted werkt perfect volgens deze gebruiker. Dit is iemand die altijd wifi en bluetooth en locatie heeft afstaan tot hij het echt nodig heeft. Zo gebruik ik mijn toestel niet.
Geweldig OS!


Leuk dat je kunt zeggen dat je Android 4(.4), 5, 6 ťn 7 op 1 toestel gedraaid hebt :+
Ik gebruik op de jiayu S3 (3 jaar oud) waar ook een Lineage voor is de Mados .
dan is het leuk om te zeggen Dat je Android 4 tot en met 8.1 gedraaid hebt
En toch is het bij veel mensen niet zo stabiel als je hier doet voorkomen, ook getuige de meldingen op het forum. Juist ook met de One Plus One. Een camera bug die er vanaf het begin al in zit is nog niet gefixed, mensen klagen over reboots bij omschakelen 4G naar WiFi en vise versa (zou opgelost moeten zijn maar is het niet, wel minder aanwezig dan voorheen), batterij gebruik en spontane reboots in het algemeen. Dit is wat mij betreft nog niet helemaal klaar voor de gemiddelde consument (hoewel die zijn telefoon doorgaans helemaal niet flashed).

Ik heb gemiddeld zeker een tot drie reboots per week. Erg irritant.

[Reactie gewijzigd door Bor op 26 december 2017 12:16]

Toch nog even diep na zitten denken welke bugs ik last van had.
Camera werkte prima, zelden reboots, 4G had ik niet maar switchen tussen wifi en 3G ging prima en batterij gebruik was juist geniaal goed.
Enige echte bug was dat ik na elke flash wat files moest aanpassen omdat ik anders niet gehoord werd door de andere kant met bellen (build.prop en 2 andere files).

Ja het vergt meer tunning en tweaking maar vond de ROM minimaal op het zelfde niveau als de ROMS van OP zelf die ook na elke release vol met bugs zaten, oa. extreme batterij drain en reboots :(

Daarnaast weet de gemiddelde consument amper dat ze Android draaien laat staan dat ze bootloaders gaan unlocken, custom recovery flashen, ROM uitkiezen en flashen en daarna nog even Gapps :+
Blijft natuurlijk een Tweakers- /noodoplossing voor gekloot van de fabrikant :(

[Reactie gewijzigd door sapphire op 26 december 2017 12:49]

Draai de officiŽle build van hun site, of een nightly build? Probeer anders ook eens de build van Sultanxda?
Ik heb nu sinds November Lineage OS en dit gaat vrij goed. Heb weleens gebrek aan mobile data TOT ik de telefoon reboot. Met Cyanogenmod had ik dit niet.
Heb net zoals jij LinageOS op mijn OPO staan, en in mijn geval toch echt zinder tuning of tweaking bij geen enkele nighlty update problemen gehad. Altijd vlot en snel en stabiel. Dit is voor mij de reden geweest om bij een nieuwe telefon weer voor Oneplus te gaan, de Lineage support/ cummunity is niet te vergelijken met andere merken, waardoor je stabiele Linage releases hebt.
Hoeveel actieve gebruikers er zijn in de Benelux, is onbekend.
9004 in Nederland, voor de andere landen kun je hier kijken.
met meer dan 1/3e van de installaties als land "Unknown" kun je denk ik toch wel zeggen dat het aantal actieve gebruikers in de benelux onbekend is.
Ongeveer 9004 / 0.667 = 13 506 :). Eigenlijk niet zoveel, als ik zie hoeveel mensen in mijn omgeving het kennen of gebruiken / gebruikten. Mijn omgeving is niet erg representatief.
Je vergeet ook dat dit niet in de statistics komt als je weigert om anonieme statistics door te geven aan LineageOS, en laten we nou weten dat iedereen in Nederland die LineageOS gebruikt daar wel even twee keer over nadenkt :P

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 26 december 2017 09:32]

En niet te vergeten alle onofficiŽle versies er van, die missen ook in de statistieken.

Zou leuk zijn hoeveel unieke apparaten met LineageOS hier Tweakers bezoeken per kwartaal ter ondersteuning van de cijfers!
Ik gebruik LOS en CM al jaren. Lekker clean en met de privacy-settings veiliger.
Ook kun je met die settings een app verbieden het device wakker te houden.

Ik heb hier 3 devices in huis met LOS 14.1.
1 met een official (OnePlus X alias OPX)
en 2 met een unofficial (OnePlus One alias OPO (met de SultanXDA versie) en Asus TF701 (met de Timduru versie)).

In mijn omgeving ken ik er een paar (allemaal mijn schuld :+ ).
3xOPX (official), 1xOPO (Unofficial)
Ja, ik heb er zo ook een paar in mijn omgeving, Samsung p7510 en ook Asus tf701
Ik weet niet waar Tweakers hier die 1,7 miljoen vandaan haalt als die statistieken pagina zelf maar 1.527.776 als aantal geeft. Met een slechte afronding is dat 1,6 miljoen ten hoogste, maar ieder normaal persoon rond dit af naar 1,5 miljoen. Zeker niet 1,7.
@jqv Dat zeggen ze niet. Ze zeggen 1,7 miljoen unieke checkins te hebben gehad in de afgelopen 90 dagen. 1,5 miljoen is het aantal actieve gebruikers. Tweakers is hoe dan ook fout; hier wordt gezegd dat er 1,7 miljoen actieve gebruikers zijn. Dat is niet waar. Het is ofwel 1,5 miljoen actieve gebruikers of 1,7 miljoen recente checkins.
Omdat dit is wat de mensen van LineageOS zelf claimen.
Volg de link maar in het artikel.
Een leuke grafische weergave met daarin een cirkel met 1,7 miljoen en eronder iets van unique devices.
Ik twijfel al lange tijd om 7.1 op mijn s4 te zetten.

Enige wat mij er van weerhoudt is dat Android 5 nog voldoende ondersteunt wordt en dat er soms toch wat bugs (voornamelijk wifi detectie) in lineage zitten voor de s4.

Vind het een zeer goed initiatief, zo kunnen oudere Android toestellen langer mee gaan. Al zit de Nederlandse consument hier niet op te wachten denk ik, die wil liever een nieuw toestel.
Ondersteuning van apps. Dat klopt.
Maar de veiligheid van Android 5 laat toch echt te wensen over nu er steeds vaker gericht op mobiele devices exploits worden gebruikt om je toestel te misbruiken.
Heel veel beveiligingslekken worden ook niet gepatched in LineageOS omdat deze in de (closed source) drivers zitten en de chipmakers geen nieuwe versies meer uitbrengen. Hier kun je zien in hoeverre je toestel is bijgewerkt.
Deze tracker is niet accuraat gezien de meeste ontwikkelaars deze niet bijwerken. Je bent met LineageOS beter beveiligd dan de stock rom. Een patch voor KRACK was er al binnen een week.
Heb je daar voorbeelden van dat daar steeds meer op getarget wordt?
Ik heb het zelf 2 maanden geleden op mijn S4 gezet. Ik moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben. De os is stabiel en vloeiend snel. Daarnaast krijg je gewoon updates. Zeker een aanrader, gewoon doen!
Lineage 14.1 android 7.1 1?
Exact :-) werkt uitstekend en je zal er geen spijt van krijgen.
Ik heb het op een S3 gehad (tot ik hem liet vallen...). Het was weer een goed werkend, licht toestel. Alle bloatware van samsung weg, veel privacy opties er bij. Hoogstens vond ik de camera wat matig, maar dat lag meer aan de leeftijd ;)
Grappig, gisteravond heb ik nog zitten kijken naar LineageOS voor mijn vrouw's OnePlus X. Het lijkt me wel wat, ook behoorlijk lightweight. Het gekke is though dat er op de downloadpagina ogenschijnlijk alleen nightlies beschikbaar zijn. Het liefst installeer ik een stabiele release gezien mijn vrouw niet zo technisch is. Heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden?
Ik draai al een hele tijd Lineage op mijn OnePlus X en het is tot nu toe heel stabiel gebleken.
Ik draai hem ook op mijn OPX. Enige manier om security updates te krijgen voor dit brakke toestel. Eerste en laatste Oneplus toestel dat ik gekocht heb.
Ik vind het toestel verre van brak maar geef je wel gelijk op je andere punt: dit was ook voor mij m'n eerste en laatste OP, vanwege die slechte ondersteuning.
Ik heb vaak problemen met het scherm dat niet aangaat en random reboots. Na veel tweaken en priberen nog niet in orde gekregen, lijkt me dan eerder een hardwarefout. Geen idee, wat het is, maar ik heb er best veel last van. Ook Spotify werkt enorm traag. Ook na een cleane install op een cleane rom. Ik moet echter wel zeggen dat het toestel in een officiŽle case best wat abuse kan verdragen. Maar toch, geen Oneplus meer voor mij.
Ik heb daar (gelukkig) nooit last van gehad. Spotify werkt ook prima. Ik behandel de telefoon wel redelijk goed, dus van abuse is bij mij nooit sprake :)
Maar desondanks: bye bye OnePlus.
Never Settle... Nou, precies, dat doen we dus niet :+
LineageOS doet alleen nightlies. Maar die zijn in mijn ervaring wel heel stabiel. Maar dat zal per telefoon verschillen, even proberen dus.
Als ze een hogere adoptiegraad willen, zullen ze toch ook wat stabiele branches moeten gaan gebruiken. Je leest in de reacties van dit artikel genoeg dingen waar ik absoluut niet tevreden mee zou zijn als ik het OS zou gebruiken.
De Nightly, eigenlijk de weekly, draait hier op 4 OPX-en erg goed.
Zeer weinig problemen mee; enige wat vervelend is, is dat afentoe (1 of 2 keer per maand) de LTE niet meer wordt opgepakt. Na een reboot werkt het weer.
Ik vind het een supertoestel; Mooi scherm, goede camera (voor de prijs van de telefoon). Dual-SIM.

Wel de preciese installatie instructies volgen.
https://wiki.lineageos.org/devices/onyx/install

Bij een toestel moest ik eerst de bootloader nog updaten. Die had nog niet de laatste versie van OxygenOS.
Ik heb zoals anderen hier de OPX nightlies al bijna een jaar draaien en tot dusver super tevreden over.
Bugs ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen in al die tijd.

Mijn advies: gewoon installeren. Sowieso een vooruitgang tov de stock firmware die al geruime tijd geen updates meer ontvangt.
Ik heb het in het verleden gebruikt op diverse devices, en het is verbazingwekkend stabiel, snel en best vaak updates.

Ze maken een soort universele android en plakken er alleen drivers in en voilla. Geen bloatware etc.

Kunnen veel fabrikanten van leren.
Gezien maar 0.001% van alle Androidgebruikers deze custom rom gebruikt denk ik dat je best eens mag nadenken of het merendeel uberhaubt een probleem heeft met de huidige situatie.
Het merendeel weet niet eens wat een custom rom is.
Wat ook aangeeft dat ze weinig problemen hebben met hoe het nu werkt...

Hoeveel mensen wisten van illegale downloads en whatever toen er een gebrek was aan contentproviders in Nederland? Mijn halve klas was destijds bezig met warez

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 26 december 2017 12:10]

Klopt of durven er niet aan te beginnen bang hun toestel kapot te maken.
Je punt is helder maar zegt niets over het totaal aantal custom rom gebruikers wat evengoed te laag zal zijn om je standpunt onderuit te halen.
Ah cyanogenmod. Rip.
Veel gebruikt op de originele GalaxyS.
Gelukkig hebben de devs het project kunnen redden van de ondergang door het door te forken naar LineageOS.
Zo te horen zijn ze nu een beetje de Ubuntu van de Android wereld. Zal het op termijn wel weer proberen op de mi3 maar ben voor nu nog tevreden met miui en haar ondersteuning.
Ik heb zelf nog maar pas LineageOS 14.1 op mijn oude Mi4c geÔnstalleerd, echt een verademing tov de stock MIUI ROM.. Draait gewoon heel vlot en de batterij gaat langer mee. ;)
Fantastisch om te horen. De Mi4 is dacht ik de S801 versie van de Mi3?
Ze gebruiken zelfs dezelfde rom builds toen ik laatst keek.
Hoe is de camera op lineage? Boot loader is toch al unlocked, ben op zich wel nieuwsgierig naar vanilla Oreo.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 26 december 2017 11:57]

Belangrijk detail is dat de Mi4c bij mijn weten het meest recente model is van de 4 (4i heeft goedkopere hardware, 4 gebruikt oudere soc)
in de 4c zit de S808.

Mijn ROM build is de "Libra" - die van de 3 & 4 is "Cancro". De camera heb ik nog niet goed kunnen testen.
Ik ben vooral blij dat ik van MIUI verlost ben. 8)7
Ah nice!
Ik vindt miui op zich best oke, het is noob vriendelijk en wordt goed onderhouden met security patches als je op de beta zit. Je krijgt veelal ook de laatste features van miui door. Maar denk dat mijn voorkeur uiteindelijk toch ligt bij een bijna vanilla rom als lineage.
Super schoon en licht UI heeft zo ook zijn aantrekkings kracht.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 26 december 2017 14:49]

Niet alleen oudere telefoons, het eerste dat ik deed met de Nexus 5X was ook Lineage er op. Altijd up to date, praktische extra functies, het werkt gewoon goed.
Alleen zit je met de Nexus 5x nu op Android 8.1 en krijg je ook updates. Welke extra's hebben jou over de streep getrokken?
Heb met Lineage het idee dat ik meer controle heb over mijn telefoon. Met als redelijk belangrijk punt dat ik geen verplichte Google search bar prominent boven in beeld heb, zonder daarvoor een andere launcher te moeten installeren. Google doet mooie dingen, maar pushen heel erg hun eigen belang.
Nederland en BelgiŽ staan niet in de top vijf van landen waar LineageOS het meest in gebruik is. Dat zijn India, China, BraziliŽ, Rusland en Duitsland
Daar wonen ook iets meer mensen...

Prachtig project, daar kunnen veel fabrikanten wat van leren.
Fabrikanten moeten geld verdienen. Dit project niet. Jouw werkgever zou jullie werk ongetwijfeld ook gratis kunnen leveren maar dan is er alleen een klein probleempje met de uitbetaling van de salarissen....
Google Nexus 7 2013 draait als een zonnetje op Lineage 14.1
Hier een Nexus 4 en zelfs de Nexus 7 /Grouper 2012, werkt prima. De Nexus 7 is wel een unofficial, maar het werkt uitstekend.
Waar heb je de Grouper download vandaan? Bij Lineage is niets te vinden. Hier bij Reddit kom ik het dichtstbij maar een verwijzing naar download is er niet. En hebben we het dan over een oude (11.2) of juist een hele nieuwe?
Ik zou deze slak nog wel eens willen reanimeren :D

Upd. Struikel ik toch nog over deze

[Reactie gewijzigd door zaadstra op 26 december 2017 21:58]

Sorry beetje laat, deze gebruik ik tot volle tevredenheid:
www.lineageosdownloads.com/download-nexus-7-2012-lineage-os/