Skyrim krijgt betaalde Survival Mode

Bethesda gaat een survivalmodus voor Skyrim uitbrengen via zijn Creation Club. De moeilijke spelmodus zal de eerste week gratis zijn, daarna moet er betaald worden. Hoeveel is nog niet bekend. De modus is op de pc momenteel gratis te spelen in de bètaversie.

In de survivalmodus van The Elder Scrolls V: Skyrim spelen honger, vermoeidheid en weersomstandigheden een belangrijke rol. Er is geen regeneratie van 'health', spelers moeten 'potions' en voedsel gebruiken om te herstellen. Ook is 'fast travel' uitgeschakeld en kunnen spelers minder items met zich meedragen. De modus staat verder los van de moeilijkheidsinstelling van het spel.

Als de survivalmodus is ingeschakeld, krijgt het personage van de speler na verloop van tijd honger. Dat heeft invloed op het uithoudingsvermogen en het vermogen om wapens te gebruiken. Eten dat eerst gekookt wordt herstelt meer van het uithoudingsvermogen. Spelers kunnen ook een voedselvergiftiging oplopen als ze rauw vlees consumeren.

Vermoeidheid speelt een rol bij het gebruik van potions, die zijn minder effectief als het personage moe is. Ook neemt de hoeveelheid beschikbare magie af, net als de mate waarin magie en uithoudingsvermogen regenereren. Door te slapen in het spel zijn deze beperkingen op te lossen.

Personages die rondlopen in regenachtige of besneeuwde gebieden krijgen het koud. Dat gaat ten koste van health, bewegingssnelheid en de mogelijkheid om sloten te kraken en zakken te rollen. Als de kou te veel oploopt, kan dat resulteren in de dood. Spelers kunnen zich onder andere opwarmen door bij een vuurtje te gaan staan.

Bethesda geeft een uitgebreide uitleg over de modus op zijn website. Hierin schrijft de gamemaker dat de modus een week gratis te spelen zal zijn. Hoeveel daarna betaald moet worden, is nog niet duidelijk. De survivalmodus komt zowel naar de pc-versie als naar Skyrim op de PlayStation 4 en de Xbox One. Door op Steam te kiezen voor deelname aan bètaversies is Survival Mode al te proberen. Wanneer de definitieve versie uitkomt, is nog niet bekend.

Survivalmodus in Skyrim

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-09-2017 • 08:27

137

Reacties (137)

137
131
87
5
0
36
Wijzig sortering
Frostfall (en Campfire) is toch al een tijdje beschikbaar, gratis en voor niets?
Precies, die survival mode lijkt niets meer dan een soort officiele mod. Die voedselvergiftiging zit er misschien niet in, maar honger, vermoeidheid en temperatuur wel. Waarom zou je dan betalen voor wat Bethesda nu uitbrengt?
Ik gebruik zelf iNeed, heeft voedselvergiftiging als je bijvoorbeeld rauw vlees eet.
Nee, maar wel met een zekere gestolen sweetroll... :+

[Reactie gewijzigd door erikieperikie op 23 juli 2024 20:25]

Waarom er voor betalen als er gratis mods zijn die hetzelfde (en meer) bieden?

Deze site geeft een paar voorbeelden

[Reactie gewijzigd door jastas op 23 juli 2024 20:25]

Op de PS4 is het mods gebeuren nogal gesloten, en bepaald Bethesda zelf wat er uitgebracht wordt.
Dan kun je er ook geld voor vragen...

Wel opmerkelijk; dezelfde mode zit ook in Fallout, maar daar is het als gratis update uitgebracht...
Om eerlijk te zijn, die geslotenheid ligt meer aan Sony dan aan Bethesda.
De geslotenheid wel, degene die er geld voor vraagt is toch echt Bethesda ;)
Ja, omdat dat kan...vanwege die geslotenheid.
Als die er niet was, had niemand geld betaald voor iets wat ook gratis te krijgen is
Dus sony zn schuld maar bethesda maakt er heerlijk gebruik van
Bethesda is bedrijf, geen mod clubje. Toch vrij normaal dat ze geld vragen in iets waar developer en test tijd inzit?
Je moet je realiseren dat dit uit de Creation Club komt. Dit zijn wel degelijk modders die via de Creation Club hun mods aan de man brengen. Hiervoor krijgen ze een salaris van Bethesda. De discussie over betaalde mods is een gevoelige in deze situatie. Veel mensen zijn van mening dat Bethesda niet opeens geld moet gaan vragen voor mods die vroeger gratis waren. Wat deze groep mensen zich meestal niet realiseert is dat de modders in de creation club gewoon in "dienst" zijn van Bethesda. Het is dus een manier voor modders die vroeger alles gratis moesten uitbrengen om nu geld terug te kunnen zien voor hun werk.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 23 juli 2024 20:25]

Exact dit, dat we het allemaal maar voor niets hebben gekregen moet niet betekenen dat het allemaal maar gratis moet blijven.

Sommige modders hebben het voor de lol gedaan, voor sommige was dit een portofolio waarna ze de game industrie zijn in gegaan, sommige proberen met handen en voeten wat bij te verdienen:
Patroen, Paypal donaties, merch van dingen die wel hun eigen intelectuele eigendommen zijn, maar deze laatste vorm is allemaal grijs gebied.

Als ik een shirt zou verkopen van karakter van het Khajiit ras, met een achtergrond en een unieke look, hoeveel procent van dat karakter is dan toe te schrijven aan het feit dat ik het bouw op intilectuele eigendommen van Bethesda?

Maar back on topic: dit is een kans voor modders om legaal betaald te krijgen voor een hobby waar ze normaal na 100'den uren eraan te hebben gewerkt, geen cent voor terug zien.

Dat ze die kans niet of nauwelijks hebben gehad in het verleden, betekent niet dat we ze niet de kans moeten gunnen dit wel te kunnen doen. Het is allemaal onontgonnen gebied en als we het de kop indrukken zonder het een kans te geven, misschien dat Bethesda of een andere partij die ook zeggenschap heeft in deze gewoon zegt van "dan maar met de botte bijl" en net als Nintendo alles maar offline laat halen wat ook maar enigzins inbreuk maakt op hun eigendommen.

Of vanaf de andere kant, dat modders op den duur ook gewoon zeggen "leuk voor mijn portefolio, mooi voor de lol, maar hier ga ik geen cent aan verdienen, ik heb het nu wel gehad, ik ga wat anders doen". Waarna wij het moeten doen met wat er overblijft.

Dit alles is een kans. Misschien niet een van de meest prestigieuze, maar er kunnen mooie dingen uit komen.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 23 juli 2024 06:18]

Wat je hier vergeet te vermelden, is het feit dat de betaalde mods 1:1 en soms zelfs minder dan 1 kopieen zijn van gratis mods en dat mag je best discutabel noemen. Er zijn een aantal modmakers die niks van creation club willen weten, maar hun werk wordt wel geript.

Als CC komt met eigen kwaliteitswerk, dan hebben we het over een toevoeging voor zowel de community als modders. Op dit moment is het overduidelijk een cashgrab.

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 23 juli 2024 08:58]

Als dit klopt dan zou ik verwachten dat deze nuancering ook in het artikel wordt gezet.
De Creation Club wordt genoemd in het artikel, dit kunnen ze nuanceren maar het staat ook gewoon in de FAQ van de Creation Club:

https://creationclub.bethesda.net/en
Can I become a Creator?
Whether you are a professional developer, artist, or modder; you can apply to be a Creator here. Be ready to share work you’ve already done as part of your application.

Are Creators Paid For Their Work?
Yes. Just like our own game developers, Creators are paid for their work and start receiving payment as soon as their proposal is accepted and through development milestones.

Is Creation Club paid mods?
No. Mods will remain a free and open system where anyone can create and share what they’d like. Also, we won’t allow any existing mods to be retrofitted into Creation Club, it must all be original content. Most of the Creation Club content is created internally, some with external partners who have worked on our games, and some by external Creators. All the content is approved, curated, and taken through the full internal dev cycle; including localization, polishing, and testing. This also guarantees that all content works together. We’ve looked at many ways to do “paid mods”, and the problems outweigh the benefits. We’ve encountered many of those issues before. But, there’s a constant demand from our fans to add more official high quality content to our games, and while we are able to create a lot of it, we think many in our community have the talent to work directly with us and create some amazing new things.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 23 juli 2024 20:25]

Hm, die laatste paragraaf is wel een interesante:
Is Creation Club paid mods?
No. Mods will remain a free and open system where anyone can create and share what they’d like. Also, we won’t allow any existing mods to be retrofitted into Creation Club, it must all be original content. Most of the Creation Club content is created internally, some with external partners who have worked on our games, and some by external Creators. All the content is approved, curated, and taken through the full internal dev cycle; including localization, polishing, and testing. This also guarantees that all content works together. We’ve looked at many ways to do “paid mods”, and the problems outweigh the benefits. We’ve encountered many of those issues before. But, there’s a constant demand from our fans to add more official high quality content to our games, and while we are able to create a lot of it, we think many in our community have the talent to work directly with us and create some amazing new things.
Deze update is echt hetzelfde als een hele serie al bestaande mods, en dat zou dus niet mogen?
Het kan zijn dat hetzelfde idee wel is toegestaan, maar dat ze niet code mogen hergebruiken enzo. Maar het was mij ook opgevallen inderdaad.
Maar ik ga niet de FAQ uitspitten... naar mijn idee zou een journalist dat soort nuanceringen kunnen aanbrengen
Ze moesten niks hoor, ze wouden (en 99% wil dat nog steeds) hun mods gratis uitbrengen. Daarnaast moet je niet vergeten dat modders verantwoordelijk zijn voor duizenden bugfixes die Bethesda links liet liggen.

Ook moet je niet vergeten dat veel modders Patrons hebben en daar geld mee verdienen.

[Reactie gewijzigd door JoeyPrr op 23 juli 2024 20:25]

En volgens mij kan je nog steeds gratis mods uitbrengen mocht je dit als modder willen. Deze Creation Club zie ik persoonlijk als een extra dienst die modders de mogelijkheid geeft geld te kunnen vragen voor het harde werk wat ze er soms insteken. Uiteraard zijn er dingen als Patreon en andere mogelijkheden om aan je geld te komen, Bethesda voegt daar nu een nieuwe mogelijkheid aan toe. Wel geldt: "eerst zien dan geloven", maar ik zie hier zelf het kwaad nog niet echt van in.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 23 juli 2024 20:25]

Sommige modders. De meeste modders worden niet aanvaard.
Niet helemaal waar. Bethesda heeft tijdens announcement gezegd dat er wel degelijk creation club content komt vanuit hun eigen bedrijf. Kijk maar eens naar de Prey reference mod in FO4 creation club store, en de BFG van Doom.
Klopt, een voordeel voor de modders is dat ze gewoon elke maand salaris krijgen, ook als hun mod niet zo populair is.

Het gaat bij velen om de implementatie van creation club die bij launch al dure en slecht gemaakte mods verkocht waarvan meer dan de helft al een veel betere gratis versie op de nexus staat. Dus Bethesda heeft 2 keuzes, laat creation club weer door de stront zakken zoals hun eerste poging of verhoog de qualiteit van de mods
Ik geef ze ook geen ongelijk hoor. Al vind ik de creation club content op het moment mager (althans, ik ken het alleen van fo4) maar meer content wordt ik altijd wel blij van (betaald of niet).

Ik maakte deze opmerking omdat bethesda wel profijt heeft van het beperkte character van de ps4. Gratis Survival mode mods voor Skyrims zijn er genoeg te vinden, toch denkt Bethesda er geld aan te kunnen verdienen. Met name bij de ps4 users valt er wel wat te halen omdat die gewoon niet van zulke uitgebreide mods kan hebben.

Ergens een beetje lullig dat ps4 users dus gaan betalen voor wat andere platforms gratis alternatieven kan krijgen, aan de andere kant, op deze manier komen dit soort mods toch op de ps4 terecht wat je eerder simpelweg kon vergeten. Dus beetje gemixte gevoelens.

Ik maak mij er niet al te druk om, zoals ik zei, meer content wordt ik hoe dan ook wel blij van. Dit zijn geen dlc's waar je mogelijk een flink deel van het spel links zou laten liggen mocht je er voor kiezen het niet te kopen. Deze mods bieden enkel een andere of uitgebreidere ervaring, dus het blijft een keus.
Ergens een beetje lullig dat ps4 users dus gaan betalen voor wat andere platforms gratis alternatieven kan krijgen, aan de andere kant, op deze manier komen dit soort mods toch op de ps4 terecht wat je eerder simpelweg kon vergeten. Dus beetje gemixte gevoelens.
Ik begreep dat dat niet aan Bethesda ligt, maar aan Sony...

Ik ben ook zeker niet tegen die creation club, als je sommige mods ziet, daar wil ik best voor betalen. Ik vind deze alleen zo vreemd, omdat hij ook gewoon al jaren aanwezig is...
Dat ligt ook zeker aan Sony, maar Bethesda maakt wel heerlijk gebruik van de situatie, ik denk dat er anders niemand zo snel voor een survival mode zou betalen, dat is wat ik bedoel.

Deze boom aan reacties begon ik dan ook met
Dus sony zn schuld maar bethesda maakt er heerlijk gebruik van

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 20:25]

Dit is natuurlijk klinkklare onzin... Bethesda accepteert geen bestaande content of content dat niet samen met Bethesda is gemaakt. Alle content gast door de Bethesda Dev & QA cycle. Alpha, beta en dan op de CC store. Alles wordt door betaalde QA getest.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 20:25]

Ja dus? Heeft allemaal geen bal te maken met het gene dat ik beweer.
Puur omdat iets kan is het nog niet verantwoord/
dat heb je mij ook niet zien typen he?! :)

aan de ene kant vind ik wel dat ze er geld voor moeten kunnen vragen, gezien ze er wel tijd en moeite in steken, maar om prijsverschillen per platform te hanteren simpelweg omdat het kan.....vind ik niet kunnen.
Je moet een game die zwaar te modden is ook niet op een console spelen.
Het is dan ook al langer een onderdeel in de Fallout serie. In ieder geval 3 en New Vegas dan hadden dit gewoon in het spel zitten, dit was dan wel aan de moeilijkheidsgraad gebonden meen ik.
Erg goede tip, dankjewel. Als het buiten weer donker en guur is, is dat een mooi moment om Skyrim weer eens opnieuw aan te zwengelen.
Waar mensen voor betalen moeten ze toch lekker zelf weten? Het is geen verplichting ;) Overigens is je reactie wel een beetje kortzichtig.

Fans van Skyrim (of The Elder Scrolls in het algemeen) zullen dit vast wel gaan aanschaffen (of een mod proberen zoals in een andere discussie hier is aangegeven). Je kan wel zeggen 'niet meer content, niet meer monsters of extra levels' maar deze criteria zijn niet het enige dat je speelervaring kunnen veranderen.

Toevoeging van Survival modus betekent dat je het spel anders moet gaan spelen. Je zult voorzichtiger moeten zijn, helemaal als dood ook echt dood is. Je moet meer beheren (voedsel zul je bijvoorbeeld niet meer links laten liggen). Wellicht ga je opdrachten in andere volgorde doen. Zo kan ik nog wel een paar voorbeelden bedenken waardoor ik er met m'n boerenverstand wel bij kan dat mensen hier best voor zouden betalen...
Je zou toch zeggen dat ze zo een toevoeging gratis kunnen uitgeven.
In Fallout 4 zit ook een Survival mode maar die is toch echt gratis. Vind het dan erg vreemd dat je bij Skyrim daar ineens wel voor moet betalen.
Er wordt namelijk niets extra toegevoegd in de game zelf, het is gewoon een extra moeilijkheidsgraad.
Heel vreemd.

Bethesda is zeer zeker niet meer de uitgever die het vroeger was.
" The greed is strong in this one "

[Reactie gewijzigd door Iusedto op 23 juli 2024 20:25]

Je zou toch zeggen dat ze zo een toevoeging gratis moeten uitgeven.
Skyrim is bijna 6 jaar oud. Waarom moet dat gratis geüpdatet worden?
Skyrim is bijna 6 jaar oud. Waarom moet dat nu nog uitgemolken worden voor geld? Je argument werkt van beide kanten.
Omdat intellectueel eigendom niet binnen 6 jaar vervalt? Zo werkt onze samenleving nou eenmaal. Bethesda kan nog proberen het uit te melken. Of dat gaat werken is iets anders. Op de PC lijkt het me onwaarschijnlijk. Daar zijn de mods dermate geavanceerde dat er zelfs een multiplayer mod is die best goed werkt. Maar wie weet zijn er nog genoeg mensen op de gesloten ecosystemen (lees consoles) dat het wel veel oplevert.
Ik hoop eigenlijk dat het niet werkt. Anders zal Bethesda waarschijnlijk in het vervolg ook proberen om mods van de pc versies van nieuwe games te verbannen en dat zou wel erg jammer zijn.
Ik hoop eigenlijk dat het niet werkt. Anders zal Bethesda waarschijnlijk in het vervolg ook proberen om mods van de pc versies van nieuwe games te verbannen en dat zou wel erg jammer zijn.
Gaan ze nooit doen, mods zijn zo'n belangrijk deel van Bethesda games op pc dat je bijna kan zeggen dat ze van elkaar afhankelijk zijn voor hun voortbestaan (mods en bethesda games op pc). Neem bijvoorbeeld Fallout 4, naar mijn ervaring maar een beetje een zwak aftreksel van drie en new vegas, toch hoor je nog regelmatig wat over de game omdat er bijv weer een nieuwe mod uitkomt die een heel nieuw gebied toevoegde of 1000 nieuwe meubels etc.
Jouw woord in Bethesda's oren. Het is natuurlijk mogelijk dat ze als het waren de mods op de PC als templates gebruiken om features for de gesloten systemen te ontwikkelen. Dat vereist minder tijd en creativiteit en ze kunnen op die manier makkelijk inkomen genereren. Maar onderschat niet de capaciteit van bedrijven om kortzichtige beslissingen te nemen.
Ze hebben toch al eerder geprobeerd om betaalde mods uit te brengen op pc? De community was toen ontploft en hebben ze de beslissing snel omgedraaid. Ik denk niet dat ze nog een keer zon fout gaan maken.. tenminste dat hoop ik.
Betaalde mods is heel iets anders dan modding moeilijk en onhandig maken en vervolgens simpele contect als DLC of abo aanbieden zoals dit.

En jij hebt het over een test van Valve/Steam. Dat dat niet lukte is inderdaad een grote zegen.
Daar zijn meerdere redenen voor
  • hij is ook gratis op Fallout 4
  • er zijn vele mods die dit beter en uitgebreider doen
  • Voorheen deden ze zulke dingen niet
ik brand me handen iig niet aan de creation club, zeer slechte beslissing imo
Ik zie geen argumenten waarom ze het gratis moeten doen in jouw lijstje. Hoogstend jouw mening waarom het gratis zou moeten zijn. De markt zal leren of ze een juist besluit hebben genomen.
Omdat het gewoon erg onplezierig is om voor ieder wisse-wasje extra te moeten betalen. Ik betaal in een keer voor een spel, misschien wel de volle mep. En daarna wil ik gewoon kunnen spelen, zonder na te hoeven denken: "wil ik een paard voor twee euro, wil ik een survival mode voor vijf euro, wil ik detailed textures voor 3,95".

DIt is een van de redenen dat ik gestopt ben met WoW spelen. Als Wow door was gegaan zoals het was tijdens vanilla/TBC/WLK, dan had ik het nog 10, 20 jaar gespeeld. 13 euro per maand. Maar nee, Blizzard moest zo nodig het onderste uit de kan halen. Extra betalen voor name-changes. Extra betalen voor server-migratie (en ondertussen servers express dood laten bloeden). Opeens kwam er mounts en pets waar je voor moest betalen. (En ik was een verzamelaar daarvan). No fun. Dit soort streken, om extra geld uit m'n zak te kloppen strijken mij heel erg tegen de haren. Heel erg. Op het laatste heb ik alleen nog maar verachting voor een bedrijf als Blizzard. En zijn ze me kwijt als klant. Dat scheelt ze gauw zo'n 10 * 12 * 13 = 1500 euro aan subscriptions. En ik zal nooit, maar dan ook nooit meer een Blizzard game proberen. No way.

Ik hoop dat Bethesda niet ook zulke streken gaat leveren.
Horse armor, anyone ?

Ik heb liever gewoon The Elder Scrolls VI.
Dat ze daar liever energie en tijd in steken.
Dat is een gegarandeerde 60 euro die ze aan me kunnen verdienen.
Maar je hebt toch gekregen waar je initieel voor hebt betaald? Elk wisse-wasje extra is optioneel.
Komop zeg. Je mag toch een bepaald niveau van service verwachten?

Wij kijken er toch ook raar van op als de AH ineens 50ct zou vragen als je vraagt waar iets ligt? Je betaald immers voor het product, niet de service. Toch?
Service lijkt mij meer onderhoud aan het spel voor bugfixes, stabiliteit, etc.

Dit zijn (hoe klein dan ook ) toevoegingen aan het base product waar je eigenlijk al happy mee was om wat extra omzet te genereren. Het is niet dat je brood koopt van de AH en extra moet betalen om het te laten snijden, het is brood kopen van de AH en dan klagen dat je de kaas er niet gratis bij krijgt.
Alhoewel ik het helemaal eens ben met je betoog, service is iets waar het toch flink rammelt bij Bethesda, althans bij Skyrim / Fallout. Er zitten nog steeds ziek veel bugs en dikke fouten in beiden spellen die er sinds launch al in zitten die flink de immersie kunnen breken in sommige gevallen zelfs gamebreakers zijn.

Je bent haast verplicht de games te modden als je het spel van top tot bodem wilt spelen en alles wilt kunnen halen, anders komt het nog wel eens voor dat je een bepaald item / quest etc niet kan krijgen van een of andere bug. Is ook de reden waarom ik survival nooit heb aangeraakt, heb iets te vaak random game crashes gehad (ook vanilla zonder mods), vast komen te zitten op een stuk terrein of ge-instakilled wordt door een niet bewegend auto-wrak. Het idee dat je alleen kan saven als je slaapt vind ik super tof hoor, maar de games zijn er veel ste instabiel voor om goed te kunnen werken. Ik heb de neiging bijna iedere minuut te saven vanwege de vele problemen.

Bethesda heeft hier iets te veel de houding dat de community het toch wel zal fixxen met mods (de unnofficial patches, moet je eens voor de grap de readme/changelog lezen hoe ziek veel dingen die mods fixxen). Dus er wordt wel verwacht dat de community de zaken oplost wat de gamedev eigenlijk hoort op te lossen. Beetje jammer van de beperkte mod support op ps4, betekend dus dat de ps4 met redelijk brakke games opgescheept zitten waarvan de problemen gewoon nooit meer opgelost gaan worden. Hier tegen over staat dus dat mods die volop gratis aangeboden worden door de community nu Bethesda eigen varianten voor uit geeft en er geld voor vraagt. Dat wringt wel een beetje.

Blijven vette games, daar niet van. Maar het is wel regelmatig een haat/liefde relatie

/rant

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 20:25]

Ik denk dat er geen markt is voor wat je daar stelt. De game die Skyrim was op lancering is een spel dat gewoon af was. Wat bugs daar gelaten, de game opzichzelf zonder toevoegingen is gewoon af.

Daarnaast hebben ze wat puike DLC's afgeleverd voor een fatsoenlijke prijs (niet horse armor) die echt wat toevoegen voor die mensen die meer willen.

Dit is een nieche markt, waar sommige mensen graag een paar euro meer willen uitgeven voor een nieuwe ervaring, die deze game niet los kunnen laten en graag doorgaan met verkennen van de witte toppen en groene wijden in deze open world RPG.

Zolang ze niet geld gaan vragen voor onzin die gewoon in de game hoorde te zitten, mogen ze van mij zoveel rand content uitgeven als ze willen, zolang het maar werkt, overzichtelijk is en mij duidelijk kan maken wat voor content ik terug krijg voor geld wat ik er investeer.
Anoniem: 681625 @28056228 september 2017 10:08
Betalen voor server migraties heeft een reden.

Ze laten niet express servers dood bloeden.

Je kan alleen maar cosmetische dingen kopen in de store en als dat je reden is dat je weg bent gegaan dan heb je wow nooit leuk gevonden.
Dat kan jij wel willen, maar paid DLC is het businessmodel waar de meeste grote studio's naar toe lijken te gaan. Verdient duidelijk beter, want blijkbaar vind de meerderheid het niet erg.
Dit is gewoon een geval van marktwerking.
Ja, en ik vind dat een kutmodel.
En dat zal ik blijven verkondigen.
En ik zal blijven stemmen met mijn portemonnee.
Ik weet niet wat jij zoal van mods vindt, maar ik was het op den duur meer dan zat om letterlijk uren te besteden om mods in combinatie met elkaar te vinden die werken en doen wat ik wil.

Wat ik verwacht als ik hiervoor ga betalen (ongeacht of andere het "beter" of gratis doen) is dat het competable is met de rest van het spel (dus geen dingen doet die andere mechanismes breken), goed geintegreerd is, ondersteund wordt, vrijwel bug vrij of in ieder geval een vorm van support heeft en door ontwikkeld of af is.

En of ze dat voor elkaar gaan krijgn met die creation club zie ik dan wel weer.
Als dit niet zo blijk te zijn; dan hebben we vast kunnen stellen dat als we mensen betalen voor mods ze die ook niet afmaken of fatsoenlijk maken en dat we het dan maar moeten doen met wat er is en minder moeten klagen.
Als ik zie hoe ze andere mods in de creationclub aanbieden, heb ik er weinig vertrouwen in

Voorbeeld, een Armor mod uit de Nexus, compleet verhaal er aan vast, alles te vinden in logische plekken
Armor mod uit de Creation club.. ga naar je inventory en je hebt een zwaar overpowered armor in je handen zonder moeite

uiteraard is niet alles zo zwart en wit, maar in vind het wel typisch

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 11:08]

Het zal gegarandeert zijn kinder ziektes hebben en ik hoop van harte dat het niet zo'n shit fest wordt als de laatste keer dat ze betaalde mods probeerde te introduceren. Dat er met het leven assets/mods gejat werden, dat bestaande mods onklaar/offline werden gemaakt zodat ze betaald alleen nog maar te spelen waren.
Dat de hele markt werd overspoeld met nodelose mods die niets toevoegen voor prijzen waar je een auto van kan kopen.

Kortom er is vast nog genoeg te doen, ik hoop op een soort vrije DLC markt, met kwalitatief hoogwaardige mods, die wel worden onderhouden, wel competable zijn en wel goed in elkaar steken en misschien (durf ik het te hopen) echt worden ondersteund door Bethesda zelf, dus als de Skyrim engine fouten bevat die er voor zorgen dat een mod niet kan functioneren, dat ze een game patch uitbrengen die dit oplost.

Ik vindt de hele "... the greed is strong..." retoriek een beetje kort door de bocht.
Mensen spelen nog steeds massaal Skyrim een spel dat wordt geheiligd als een van de beste RPG's ooit gemaakt.

Een spel waar honderden ontwikkelaars voor hebben gebikt en gezweet op deadlines in de hoop dat deze game het zo goed of beter zou doen als hun voortganger. En het heeft dat gedaan en alle verwachtingen overtroffen.

Ik vindt het niet vreemd dat een uitgever of development studio ook graag een graantje mee wil pikken van een markt waar voor hen nu niks valt te verdienen en erger nog, als ze serieus zijn over hun intelectuele eigendommen ze bijna wel verplicht zijn om hard op te treden tegen mod makers die geld verdienen aan hun game. Want misschien wordt het wel bijna onmogelijk om een vervolg uit te brengen als elke poging tot een vervolg game er binnen een paar weken in de vorige game in word gehackt middels mods.

Als mods waar ik op zit te wachten zoals Skywind daadwerklijk er komen, dan heeft de modding community bewezen, dat ze net zo groot, net zo kwalitatief goed (of misschien zelfs beter) en voor niks (afgezien van wat optionele investeringen die zijn gedaan) neer kunnen zetten. Waar Bethesda geen euro voor terug ziet.

En dat alleen omdat hun Creation Kit het mogelijk maakt.

Mijn bottom line is "let your money do the talking", als jij het niks waard vindt, dan koop je het niet, op de duur trekt alles wel weer recht.

Maar misschien brengt het wel hele mooie nieuwe dingen, misschien dat een groep aanstormend talend er binnen een half jaar wel iets uit kan persen voor een vergoeding waar de gehele game weer van opleeft en je enthousiast maakt om het te gaan spelen.

Voor mij hoeft er niet elke paar jaar een nieuwe game te komen, de engine en graphics zijn voor mij nog uitstekend toereikend. Maar ik wil nieuwe content. En ik wil geen uren doorbrengen in mod pages, downloaden, installeren, deduplicaten, load order aanpassen, game starten, er na een paar uur instabiel gamen achter komen dat er game brekende bugs inzitten waadoor bepaalde gebieden niet meer te betreden zijn of zelfs mijn savegame hebben vernaggelt.

[Reactie gewijzigd door NEO256 op 23 juli 2024 20:25]

Tegen beter weten in zal ik hier op reageren


• Fallout 4 en Skyrim is allebei de zelfde maker.. dus ja even nadenken en je snapt me punt wel hoop ik

• .... waardeloze vergelijking... sowieso de enige reden dan Skyrim nog populair is is de gigantische community er om heen die dus Mods maken (en dat blijkbaar vaak beter kunnen als Bethesda zelf)

• Ik snap niet dat ze nu opeens hun trouwe klanten willen uitbuiten terwijl ze dat nooit zo gedaan hebben, vreemd he dat ik dat jammer en raar vind
Je zou toch zeggen dat ze zo een toevoeging gratis moeten uitgeven.
In Fallout 4 zit ook een Survival mode maar die is toch echt gratis. Vind het dan erg vreemd dat je bij Skyrim daar ineens wel voor moet betalen.
Er wordt namelijk niets extra toegevoegd in de game zelf, het is gewoon een extra moeilijkheidsgraad.
Heel vreemd.

Bethesda is zeer zeker niet meer de uitgever die het vroeger was.
" The greed is strong in this one "
Ze moeten niks, vrije markt enzo. Als mensen hier niet voor willen betalen merken ze dat vanzelf :)

En als die greed zo sterk is, waarom heb ik de Special Edition dan gratis gekregen omdat ik het orgineel ooit voor 8 euro op Steam heb aangeschaft? Hadden ze me ook voor kunnen laten betalen :P

Trouwens, is het niet hetzelfde Bethesda dat onlangs alle betaalde DLC voor Doom gratis heeft gemaakt? Echt, zo hebberig die gasten... 8)7

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 23 juli 2024 20:25]

En als die greed zo sterk is, waarom heb ik de Special Edition dan gratis gekregen omdat ik het orgineel ooit voor 8 euro op Steam heb aangeschaft? Hadden ze me ook voor kunnen laten betalen :P
Waarschijnlijk omdat die special edition voor een pc gamer toch weinig toevoegd, Ik heb ooit 60 euro voor Skyrim op de xbox 360 betaald maar Bethesda verwacht wel dat ik nog eens 30 euro betaal voor de xbox one versie. Bethesda had ook de 360 versie backwards compatible kunnen maken (zoals ze gedaan hebben met fallout 3, fallout new vegas en Oblivion!)
Ik heb mijn 360 weggedaan voor de xbox one en hoopte dat skyrim ooit BC zou worden, ben er bang voor dat dat nooit gaat gebeuren..
Klopt, ik denk vooral omdat ze wouden dat er mods gemaakt zouden worden voor de special edition ,terwijl de onderhandelingen met Sony en Microsoft nog bezig waren om mods naar de console te brengen.
Zonder de pc gamers zullen er echt te weinig mods verschijnen.
Waarom zou nieuwe content in een game van 5-6 jaar niet iets mogen kosten? Het is uiteraard niet veel, dus imho zou het niet al te veel mogen kosten, maar verwachten dat zelfs na 5-6 jaar alle toevoegingen gratis zouden moeten zijn gaat mij ook wat ver.
ze hoeven dat ook gewoon niet doen, er zijn genoeg mods op deze site die hetzelfde en meer/beter doen. En tegenwoordig is het niet moeilijk om mods te installeren, daar is een applicatie voor.
Uiteraard hoeven ze het niet uit te brengen, je hoeft het echter als speler dan ook niet te kopen. En daardoor snap ik dan ook de verontwaardiging niet echt, als het nu een verplichte uitbreiding was geweest dan is ophef logisch. Echter spelers die veel met Mods spelen hebben gratis alternatieven, spelers die deze modus niet willen spelen hoeven hem niet te kopen en spelers die liever zonder 3rd party mods willen spelen en wel een spelmodus als deze willen kunnen hem nu kopen.
het is meer dat ze hier de moeite en tijd in steken terwijl ze ook aan een nieuwe game kunnen werken.
Iets wat ze eerder ook weer probeerden met de betaalde mods, nu proberen ze op zoveel mogelijke manieren geld te verdienen aan werk van modders. Dit is iets wat gewoon bij de grootste gedeelte van de community in de verkeerde keelgat schiet.
Misschien zijn de kosten die een uitgever op dit moment heeft ook wel verandert. Laten we eerlijk zijn, iedereen die gemakkelijk veel geld zou kunnen krijgen zo dat aanpakken.
" The greed is strong in everybody"
Is ook gratis, zoek de mod Frostfall maar eens op.
Nice.. dus ideeën van modders worden gebruikt om nog wat extra inkomsten binnen te trekken. Van een van de beste game ontwikkelaars naar een melkkoe bedrijf. How the mighty have fallen.. Ik zou dit trouwens allemaal oké vinden, als ze tenminste aan een opvolger zouden werken. Bijna 6 jaar later en ze zijn nog niet eens begonnen, dat wordt dus 2022 op zijn vroegst. Zonde voor een bedrijf met zoveel expertise, geld, tijd en een amazing Elder Scrolls IP.
De mmo heeft het verknalt voor single player.
Hoezo dat? De MMO is door een totaal andere studio uitgebracht (Zenimax).
Heb jij inside information? zijn ze nog niet begonnen aan een nieuw project?
Jawel, ze zijn allang bezig met iets nieuws natuurlijk. Die paar man die met deze updates bezig is staan daar los van.

Ik denk alleen niet dat het weer Elder Scrolls word. Sinds 2006 wisselen ze al steeds tussen Elder Scrolls en Fallout, en spelers lijken de formule een beetje beu te raken. Zal de serie wel goed doen om 'm even te laten liggen.
Voor zowel de special edition van Skyrim als de creation club heb je lijkt mij niet je volledige team nodig.
Nadat Fallout 4 (+ DLC) afgerond is zou men wellicht dus al aan een nieuwe TES game kunnen werken.

Als ze echt stil staan en zolang door blijven hameren op betaalde content voor Skyrim gaat het mis; ze zullen eens in de zoveel jaar een grote klapper willen maken.
Waren ze ook niet bezig met een geheel nieuwe IP? Iets sci-fy achtigs, anders dan Fallout.
En daarnaast heb je inside informatie dat ze niet bezig zijn? Ze zouden best bezig kunnen zijn met de setting etc uit te werken. Er kan al veel gebeuren voordat je ook maar achter een computer gaat zitten om te gaan programmeren etc.
Waarom blijft Bethesda zoveel tijd steken in Skyrim. Zijn deze kleine upgrades van een oud spel echt wat haar community wil?
Creation Club wordt juist gehaat binnen de community, dus het uitbrengen van content via Creation Club was niet de beste keus ;)

Het uitbrengen van kleine updates daar in tegen is nooit een probleem, maar het uitbrengen van kleine updates tegen betaling die je net zo goed uit mods kan halen, dat is het probleem!

[Reactie gewijzigd door Fate_Neo op 23 juli 2024 20:25]

Ik heb het dan ook meer over: tijd besteden aan iets wat er al is of tijd besteden aan een nieuwe Elder Scrolls en daar geld voor vragen.
Snap ik helemaal, ben het ook zeker met je eens.
Echter blijft Skyrim een veel gespeelt spel.

Normal edition (14k spelers gemiddeld in de afgelopen 30 dagen per dag)
http://steamcharts.com/app/72850

Special Edition (10k spelers gemiddeld in de afgelopen 30 dagen per dag)
http://steamcharts.com/app/489830

Dat zal dus de reden zijn dat ze hier ook nog tijd aan besteden.
Voor de rest ben ik het gewoon met je eens ;)

Correctie na reactie van CCC: Dit gaat alleen om de steam spelers. Consoles zijn hier in niet meegeteld.

[Reactie gewijzigd door Fate_Neo op 23 juli 2024 20:25]

En dan zijn offline spelers op bepaalde consoles nog niet meegeteld.
Aangepast! maar je hebt gelijk, Console spelers zijn er ook nog best veel! vooral achievement hunters of mensen die het spel gewoon te gek vinden!
Ik ben zelf zo'n speler die nog regelmatig skyrim en fallout 3 speelt op de xbox 360(haha) die niet connected is aan het internet, dus er zijn ook geen statistieken van te halen .
Als ze nu met een nieuwe TES komen kannibaliseren ze TES:O en skyrim nogal dus ik denk echt dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat deel 6 wordt aangekondigd.
Ik vind het persoonlijk bewonderenswaardig dat een oude game nog ondersteuning krijgt.

Zoals Blizzard onlangs nog Warcraft 3 een update heeft gegeven.
Een spel dat nog veel ouder is dan Skyrim.

En deze update is gratis, alleen de toegevoegde speelmodus is betaald.

Meestal hoor je mensen klagen dat een game of software/firmware geen ondersteuning meer krijgt.
Het is een "verademing"" dat iemand vragentekens zet bij een lange ondersteuning .
Ik begrijp die Creation Club ook niet helemaal. Voor een DOOM armor wordt ongeveer 4 dollar (400 credits) gevraagd terwijl de community de uitgebreide Bruma mod gratis aanbiedt. Ik zit zelf niet te wachten op geklooi met ini files en mod tools. Als Bethesda de mod nou had omarmd en b.v. als betaalde DLC had aangeboden voor 5 euro, dan bespaart mij dat weer een hoop uitzoekwerk plus dat ik deze mod makers beloon voor hun prachtig stukje werk.
Zeker mee eens, ik heb ook wel eens voor Mods betaald.
Dit puur omdat de mods zo advanced waren dat ik het die 5 euro bijv. wel waard vond.
Dat denk ik niet, maar ze hangen nu al een tijdje op het succes van Skyrim. Ze zullen het spel nog wel een tijdje updates geven, het wordt immers nog steeds gekocht en is dan ook gewoon groot geld voor Bethesda.

En je moet jezelf afvragen of dat erg is, ik vind Skyrim nog steeds leuk om te spelen. Daarnaast zijn er ontzettend veel mods voor, dus bijna een oneindig aantal mogelijkheden. De graphics kunnen verbeterd worden met de "nieuwe" Skyrim (legendary edition meen ik). Het enige is dat een nieuwe verhaallijn wel weer is leuk zal zijn, maar er komt vast nog een keer een nieuwe Skyrim.
Single player rpg games zoals Skyrim en Fallout, welke mods supporten zijn tijdloos. Die kan je blijven spelen, omdat je het elke keer anders kan spelen. De ene keer als hunter, dan weer als mage, of je kan als een boer spelen die de main quest negeert.
Niet dat ze gewoon werken aan een opvolger van Skyrim. Nee, lekker uitmelken deze zes jaar oude koe |:(
Prachtig, een uitgever die nog updates maakt voor een 6 jaar oude game, en er wordt nog steeds gezeken.
Betaalde updates, terwijl ze zo goed als niks aan bug fixes doen. Ook bij de special edition ben je daarvoor nog steeds op mods aangewezen en dan heb je weer een andere nog nodig om je achievements terug te krijgen want die blokkeren ze ondanks dat het veel makkelijker cheaten is met de console dan met mods (en op Xbox of Playstation heb je gewoon pech).

Nee als je het over bijvoorbeeld blizzard hebt waar je ook wel dit soort opmerkingen over bijvoorbeeld Diablo 3 ziet dan zou ik het met je eens zijn, maar Bethesda heeft niet heel veel goodwill meer.
Toen Skyrim uit kwam was ik enorm enthousiast, helaas werd het een enorme afknapper op Bethesda na de save file problemen op de ps3. (had em voor de ps3 gekocht)
Toch vond ik de game qua sfeer en genre te gaaf om niet meer te willen spelen, helaas was het op de consoles een drama.
Ik heb er toen zelfs een game pc voor aangeschaft en de game voor pc ook gekocht.
Het is dankzij de modders (Nexusmods) de moeite waard geweest om het heel lang te blijven spelen.
Toch krijgt Bethesda geen rooie cent meer van mij en hebben ze na dat debacle met de save files op consoles voor mij echt compleet afgedaan, het is ook nooit echt helemaal goed opgelost.
Bethesda zelf doet helemaal niets! Het zijn modders die het maken, die krijgen ervoor betaal en bethesda zet er zijn eigen naam onder en verkoopt die handel. Ik vindt het echt van de zotte, maar ik speel dan ook op pc en heb toegang tot de nexus. :)
het is erger tot nu toe zijn het volgens mij niet eens modders die het maken maar devs van bethesda zelf.
Het is niet echt een update maar eerder een betaalde DLC. ;)
DLC is een te groot woord, voorlopig staan er voornamelijk reskins en kleine mods (die al *jaren* op de Nexus stonden) in de Creation Club, sommige mods zijn zelfs nagemaakt zonder toestemming van de orginele maker (stealth suit armor bijv.).
Gratis updates voor een 6 jaar oud spel = jeej, geweldig, best company ever!
Vragen ze er een keer geld voor = omg evil, de duivel is liever dan deze gasten, the greed is real etc.

Mensen willen veel maar ze willen er nooit en te nimmer voor betalen ;)
nou ja, dit is niet echt een update, er worden immers geen bugs gefixt... het enigste wat ze doen is deze DLC erin proppen. DLC die hetzelfde doet als een paar mods die al jaren bestaan.
Anoniem: 974989 28 september 2017 08:53
Skyrim: Don't Starve edition

Klinkt als een leuke idee maar wel jammer dat je er straks voor moet betalen.
Ik wil er best voor betalen, er is tenslotte werk in gestoken. Echter wil ik niet alles hebben wat daar in zit. Ik heb nu bijv. wel een mod om fast travel uit te zetten, maar het hele principe van kou vind ik een slecht idee (goh, we zitten in een gebied met sneeuw en ijs, maar je moet dan wel elke 5 minuten opwarmen want anders ga je dood!). Het idee van eten en slapen vind ik wel weer iets wat ik zou willen hebben. Het voordeel van mods is dat je het dus in delen kan toevoegen.

Het probleem wat ik hier mee heb is dat dit al jaren beschikbaar is via mods...
Het zou per ras kunnen verschillen hoe cold resistance werkt. Bijv een nord zou geen problemen moeten hebben en een Khajit of redguard wel. Zo creeer je ook een extra moeilijkheidsgraad.
Download gewoon Frostfall, die mod is al jaren gratis.
Dit lijkt wel een beetje op minecraft hardcore
Er zijn hier al jaren hele goeie mods voor en bethesda vind het wiel opnieuw uit en wil geld zien...
Ze hebben hun Creation Club tijd dus echt gestoken in een mod waar al meerdere mods voor zijn... 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.