Bethesda kondigt Creation Club voor betaalde content Fallout 4 en Skyrim aan

Bethesda begint met de Creation Club voor Fallout 4 en Skyrim: Special Edition. Spelers kunnen met credits nieuwe originele content voor de games aanschaffen. Volgens de uitgever gaat het niet om een initiatief voor betaalde mods.

Via de Creation Club kunnen spelers met credits onder andere wapens, uitrustingen, locaties, personages en spelmodi aanschaffen. Deze worden deels door Bethesda-studio's gemaakt, maar ook derde partijen kunnen deelnemen, waarbij de uitgever hen uitbetaalt. Het bedrijf ziet erop toe dat content in de marktplaatsen compatibel is met de games en add-ons.

Spelers kunnen credits voor de marktplaatsen in Fallout 4 en Skyrim: Special Edition aanschaffen via PSN, Xbox Live en Steam. Het gaat exclusief om nieuw te ontwikkelen toevoegingen; bestaande mods en items kunnen niet alsnog tegen betaling in de marktplaatsen gezet worden. Bethesda benadrukt mede hierom dat het niet om betaalde mods gaat.

"Mods blijven een gratis en open systeem waar iedereen kan creëren en delen wat hij wil." De uitgever zou wel gekeken hebben naar systemen voor betaalde mods, maar de voordelen zouden niet opwegen tegen de nadelen. In de zomer komt de Creation Club beschikbaar voor Fallout 4 en Skyrim: Special Edition op de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Bethesda Creation Club

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-06-2017 • 10:43

67

Submitter: Enai

Reacties (67)

67
67
47
5
0
17
Wijzig sortering
Sorry hoor, maar dit zijn zeker toch wel betaalde mods...
Toch mooi, hoe zo'n studio het een zegt in de ene zin, het complete tegenovergestelde in de volgende zin, en dat allemaal zonder in lachen uit te barsten terwijl er een doos met honderd-dollar briefjes explodeert op de achtergrond.
Stel jij stopt 500 uur in een mod waar je erg blij mee bent en waar de community dankbaar gebruik van maakt.
Heel soms krijg je zelfs een kleine donatie maar vooral is het enorm veel werk. Zeker omdat mensen ook nog support en samenwerking verwachten met de andere 15 duizend mods die er zijn...
Bethesda neemt nu dit deel uit handen. Verzorgd een platform waar support vanuit de developers komt voor dit soort mods. Dit kost geld.. qua de maker van de mod is dit erg wenselijk aangezien ze dan bezig kunnen blijven met deze mods.
Tegelijkertijd verdienen die mensen er zelf ook nog aan waardoor het aantrekkelijker blijft om Door te blijven gaan om geweldige mods te bouwen. Terwijl Bethesda jou dan Veel uit handen neemt.
Ik zie een win win hier.
Dat je als consument dan een paar euro neerlegt voor een goede mod is ineens een probleem ?
Mensen betalen honderden euros aan cosmetische producten in allerlei games en dat is doodnormaal .

Nu krijg je waar voor dat geld en is het ineens Bethesda die de boosdoener is...
Als jij je mod gratis wil blijven aanbieden moet je dat vooral doen. Er wordt niks Door Bethesda gedaan waardoor of dat je niet door kan blijven gaan met wat je doet..
Ik ben zelf modder, voor zowel models als code, en ja ik heb vele uren en frustratie er in zitten. Skyrim, Killing floor 1/2, supreme commander

Maar ik maak ze met plezier, en als ik zie dat mensen het leuk vinden geeft me dat enorme voldoening, meer zelfs als ik mijn mods op reviews voorbij zie komen.

Als mods betaald worden denk ik dat mensen een vieze smaak voor mods zullen ontwikkelen, en dat het uiteindelijk de hele scene gewoon kapot maakt,(ik zie de comments all "gierige ontwikkelaren, maken een half spel en verwachten dat de modders het aft maken, wat nog ergere klootzakken zijn want die vragen er teveel voor!")

donaties zijn prima maar ik verwacht er echt geen geld voor, het maken en de waardering voor ze is voldoende voor mij.

Zo heb ik overigens nog weel meer hobbies waar je zou kunnen zeggen dat het net zo goed geld op kan leveren..... 1000en warhammer miniaturen schilderen
Deels heb je gelijk. Als Bethesda (of een andere game-developer) dit soort taktieken gebruikt om inderdaad op een half-gemaakt spel te kunnen cashen (wat gedeeltelijk ook al gebeurt via betaalde DLC (Activision, EA)) dan denk ik dat dit vrij snel afgestraft gaat worden.

Echter mods worden (volgens mij) niet door Bethesda gecontroleerd op compatibiliteit met de game (correct me if i'm wrong) en zeker niet op compatibiliteit met elkaar.

Met deze content is dat anders:
Het bedrijf ziet erop toe dat content in de marktplaatsen compatibel is met de games en add-ons.
Daarnaast geldt dus:
Deze worden deels door Bethesda-studio's gemaakt, maar ook derde partijen kunnen deelnemen, waarbij de uitgever hen uitbetaalt.

Waarin je ook gelijk hebt is dat deze content hoger geclassificeerd zal worden als community-mods, dat de community hierdoor de handdoek mogelijk in de ring gooit en dat, ook bestaande community-mods in populariteit zullen dalen.
Bethesda zou in deze er goed aan doen om de echt goede mods ook te promoten en de makers in het zonnetje te zetten.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 10:37]

Nee, het is geen probleem, maar ze kunnen toch gewoon zeggen: ja, we gaan betaalde mods verkopen, daar worden wij beter van, en de mod developer, en de mods.
Het is uiteindelijk wel zo. Het is een mirakel wanneer een grote mod het levenslicht ziet omdat de developers meestal tot het inzicht komen dat ze duizenden uren hebben vergooid zonder enige compensatie. (Zie Rise of Mannimarco, enz.) De Creation Club kan hiervoor een oplossing bieden.

Het enige risico is dat Bethesda de zaken te kleinschalig ziet en in plaats van grote DLC sized mods met story en nieuwe werelden de Creation Club wordt opgevuld met horse armor.

(Het andere risico is dat de community automatisch besluit dat auteurs die geld vragen voor hun werk dieven zijn en dat ze opnieuw doodswensen naar hun hoofd geslingerd krijgen zoals twee jaar geleden.)

[Reactie gewijzigd door Enai op 23 juli 2024 10:37]

Anoniem: 395592 @Marty00712 juni 2017 13:36
Het grootste probleem dat ik heb met dit systeem is dat je niet eerst de "content" kan uittesten. Ik heb vaak genoeg mods gedownload die uiteindelijk niet voor mij werkte (ik vond ze uiteindelijk ingame niet de diepgang geven of uitstraling) geven die ik wilde. Voorbeeld hiervan was een alchemy satchel mod, die uiteindelijk alleen maar meer menuutjes gaf. Met dit systeem moet ik eerst betalen voordat ik het überhaupt mag uittesten.

Ik vind het geen probleem om te betalen aan een "content" maker, maar dan wil ik het wel eerst even uittesten.
Ik heb in 2012 (na een ontwikkelperiode van ruim 3 jaar) mijn Mod 'Oblivion 4ever' voor het laatst van een update voorzien. Ik moet er niet aan denken om daar geld voor te vragen, en waarom zou ik? Ik kies er toch zelf voor om een plug-in voor Oblivion te maken en dat online te gooien? En een Mercedes hoef ik niet ;)

Edit: daarbij ben ik bang dat als er een betaalde Mod op basis van een specifiek thema uitkomt en daarna een gratis versie van een ander Mod-team met precies hetzelfde idee, men zal pogen de onbetaalde variant offline te halen: ...omdat men inkomstenderving vreest en/of iets met schending van auteursrechten en zo blablabla.... :O

[Reactie gewijzigd door John Stopman op 23 juli 2024 10:37]

En een Mercedes hoef ik niet ;)
Die zijn ook veel te storingsgevoelig en duur in onderhoud. In deze lijst staan ze op nummer 31 van de 38 ofwel, in de top 10 van slechtste fabrikanten op plaats 8 na o.a. Bentley (VW-groep), Landrover (Tata), Porsche (VW), Chrysler, Alfa Romeo, Audi (VW-groep) Ssangyong, Jaguar (Tata) en BMW.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 10:37]

Nee, honderden euro's voor voor cosmetische items vindt ik helemaal niet normaal! Dat mensen vooral kleinere kindjes die nog betalen met de centen van pa en ma dat accepteren vindt ik ook niet normaal. En daarom zal ik er ook zeker niet aan mee werken.

Ik heb zeker voor verschillende mods een donatie gedaan, en voor een aantal heb ik ook een patreon subscription lopen. Als ik de mod leuk vindt, en er graag gebruik van maak. Ja dan vindt ik dat WEL normaal.

Het verschil tussen deze twee oplossingen is dat het bij de een vrijwillig is, en bij de ander verplicht. Ik wil helemaal niet vooraf betalen, en al helemaal niet voor iets waarvan ik niet eens zeker weet of ik het wel leuk ga vinden. Een DLC sized mod leg ik zo 10 euro voor neer, geen probleem. Maar alleen omdat Ik het dat waard vindt, niet de mod author zelf.

En omdat ik een mod bijzonder vindt, en er plezier aan heb beleeft ben ik best bereid daar geld aan te geven. Maar NIET vooraf, en ook NIET verplicht.
En jij gelooft het dat ze support gaan geven voor een club mod met een gratis mod?
Club mod gaat een patch maken zodat jij toch nog je andere mods kan maken. Waar je alleen op kan hopen is dat de maker de mod compatible maakt met andere grote mods. In de hoop meer te kunnen verkopen.

Op zich waar ik dan wel benieuwd naar ben is:
Zouden ze de intro van het spel dan ook aanpassen.
Vanilla intro + scripts van andere mods is koppijn. (heel simpel op te lossen, door een langere eerste laadtijd zodat alle scripts geladen zijn voordat de intro begint)

Speel op het moment toch liever classic ivm SKSE.
Luister, het is heel simpel, als mod maker kan je zelf bepalen of je geld wil vragen voor je mod of niet, waar Bethesda/Valve in het verleden de fout in zijn gegaan met betaalde Skyrim mods op Steam is dat ze (net als met greenlight destijds) de deur open zetten voor mensen die niet toffe mods willen maken, maar gewoon geld willen verdienen, modden is iets wat je doet omdat je een game tof vind maar daar iets extra's aan toe wil voegen omdat dat je leuk/tof lijkt.

Wat er echter gebeurd is dat er een boel uitbuiters allerlei troep uit andere games gaan converteren en hier vervolgens geld voor vragen, en dat ook krijgen omdat de kwaliteit goed lijkt (de kopers weten dan niet dat het content van een andere game is)

Greenlight heeft op een vergelijkbare manier indie gaming vrijwel verziekt, vroeger waren er nauwelijks indie games, maar wat er was was over het algemeen goed/leuk, maar toen bedacht Valve 'hey hier kunnen we geld aan verdienen' en sindsdien is het 1000x makkelijker om een indie game te verkopen, met als gevolg dat er dus weer een boel uitbuiters opdagen die allerlei halfbakken troep verkopen.. (Nou is dit nu eindelijk aan het veranderen, maar een jaar of 5 te laat..)

---

Lang verhaal kort, geld vragen voor iets tofs wat iemand zelf gemaakt heeft (mod/game) geen enkel probleem mee, doe vooral wat je niet laten kan (hoewel ik zelf nooit mods zou verkopen, dat verziekt toch je playerbase, ik geef mensen liever fun dan dat ik ze daarvoor laat betalen en vervolgens maar ~1% van de geïnteresseerde bereik) waar het fout gaat is dat mensen geld vragen voor content die ze niet hebben gemaakt, en dat er allerlei partijen zijn die geld-vragen-voor-mods proberen te stimuleren, zodat ze daar vervolgens een percentage van af kunnen snoepen. Oftewel jij stopt 500 uur in een mod, en vervolgens komt Steam en de developer even 60% van je opbrengst wegkapen want ja, jij hebt dan wel 500 uur besteed, maar zij leveren het platform, en bedankt.
als je de vorige debakel met betaalde mods niet hebt gevolgd dan snap ik dit wel.
Wie weerhoudt een gebruiker ervan dan om een mod vanuit een andere bron uit te brengen op die platform? Dat is wat namelijk de vorige poging de nek om had gedraaid...
Mods worden gemaakt vanuit het hart en vanwege passie voor het spel, en de passie je eigen ervaring te willen delen met anderen.

Als dit economisch gedreven moet worden dan is de lol er wel vanaf en komt het niet meer vanuit het hart, dat geldt net zo hard voor een digitale valuta voor goederen of diensten.

En dan is het al helemaal ironisch als het bij uitstek een bedrijf is die vaak spellen op de markt zet die door de community moeten worden opgelapt omdat ze spel-brekende bugs hebben, en dan willen ze hierover ook nog geld zien terwijl het hun ten goede komt zonder kosten te maken om hun imago vanwege het spel op te lappen?

Ook als ze niet economisch gedreven zijn zullen de latten wel wat minder hoog liggen, maar ze doen tenminste wel iets creatiefs voor de lol zonder dat er hoge verwachtingen aanzitten, en de meeste echte die-hards krijgen het wel voor elkaar iets groots alleen of samen te maken en hier voldoening uit te halen door erkenning e.d.

Nja nee, doe maar liever niet en laat de modders met rust met wat ze doen, en laat modificaties gewoon voor iedereen beschikbaar zijn zonder dat dit afhangt van een of ander DRM systeem.
Dalijk gaan ze ook nog bepalen welke mods wel en niet toegestaan zouden mogen zijn, laten we dat maar voor zijn.
Net zo goed als trials/demo's voor mods die normaliter betaald zijn, het geeft mij maar een nare verkapte DLC nasmaak die vaak het geld nog niet waard zijn (of al in het spel hadden moeten zitten), deze kapitalistische wereld ook.

Krijgen we straks dan ook een Mod-season pass voor €59,- om alle mods te kunnen downloaden zonder limitatie (per spel uiteraard)? :+ Bah.
Nee, dit is zover ik kan zien veel beperkter dan betaalde mods. Met mods kan je het hele spel aanpassen, veel meer doen dan nieuwe items, personages en gebieden maken.

Doordat dit beperkter is, kan Bethesda vast meer kwaliteitsgarantie verlenen en zorgen dat de nieuwe content daadwerkelijk crossplatform werkt en weinig invloed heeft op de systeemvereisten (en geen instabiliteit en crashes veroorzaakt). Ook zal het waarschijnlijk makkelijker voor hen zijn om exploits verstopt in mods tegen te gaan.

Eerlijkgezegd denk ik dat het een begrijpelijke keuze is, en niet veel invloed heeft op de modding community, die veel vrijer zijn in het aanpassen van het spel.

(En natuurlijk doen ze dit m.n. om geld te verdienen. Het blijft een commercieel bedrijf.)
En dan hebben ze al 'gejatte' dlc uitgebracht 8)7

Bethesda kan echt de vinketering krijgen. Word bekant agressief van dit 'nieuwtje'. Gadverdamme wat een trieste bende bij bethesda is 't geworden.
En maar halfbakken slecht geprogrameerde games uit blijven brengen die zelfs op de console's problemen hebben.
Tweakers jullie vergeten nog een benlangrijke toevoeging in de Skyrim reeks: Skyrim voor de Nintendo Switch:
The Elder Scrolls V: Skyrim for the Nintendo Switch includes all-new gameplay features like motion controls for combat and lockpicking, outfits and gear from The Legend of Zelda, plus additional loot unlocked from compatible The Legend of Zelda amiibo. Take down enemies with the Master Sword, protect yourself with the Hylian Shield or look heroic in the Champion’s Tunic. The Elder Scrolls V: Skyrim for the Nintendo Switch also includes all official add-ons: Dawnguard, Hearthfire and Dragonborn.
Bron: Bethesda
Wat mij hierbij opvalt is het volgende:
  • Motion controls ala Skyward sword (Zelda BoTW had deze niet :( ).
  • Champions tunic
  • Master Sword
  • Hyrule Shield
Ofwel lekker in de huiskamer of onderweg met je JoyCon vijanden in de pan hakken :Y) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 10:37]

Dat er nog mensen zijn die dit verdedigen. Heb gemiddeld 400 uur speeltijd erop zitten fallout 3,4 en Oblivion/Skyrim. Ja ze maken echt wel leuke games, maar ze worden steeds luier en gemakzuchtiger. Alles voor de aandeelhouder.
Echt bizarre bugs in de games hebben, die ze dan door mod makers laten patchen, die Bethesda dan weer als 'officiële' update uitbrengen. Ze gaan zelfs zover dat ze populaire mods overnemen, en er een tientje voor vragen. Schaamteloos.
Net zoals dit ook weer schaamteloos cashen is, waarbij ze zelf amper kosten maken.

Kom niet aankakken met het is gratis (betreffende hd packs/heruitgave's), dat is het namelijk ook voor Bethesda. Een stagiaire een texture pack laten maken, met 0 compressie (64gb?!).
Een remake van Skyrim, simpelweg ter promotie van een Skyrim uitgave op de console's. Je laat je voor de gek houden, als je denkt dat ze dit doen omdat ze het beste voor hebben met hun klanten. Ze hebben een heruitgave voor de PS/Xbone en nu Switch, waarom die dan ook niet op steam gooien zodat je game weer aandacht krijgt.

Bethesda is echt niet de enige die er zulke stinkende zaakjes op na houd, natuurlijk niet. Echter is dit erg frustrerend voor fans van hun games. Ik krijg er iig een erg pessimistisch toekomst beeld van betreffende Bethesda games.

Langzaam maar zeker glijden ze af richting Activision.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 23 juli 2024 10:37]

Ik ga even de advocaat van de duivel spelen hier maar, gezien Bethesda betrokken is bij de ontwikkeling kan dit in houden we er content uit gaat komen voor consoles die met de huidige tools niet uit zou kunnen komen. En dan zou het toch niet heel gek zijn om daar een kleine vergoeding voor te vragen?

For the record: persoonlijk vind ik het onzin dat er voor mods betaald moet worden, maar bovenstaande zou de enige gegronde reden(anders dan kassa) zijn die ik kan bedenken.
Op zich natuurlijk prima dat ze dit doen, je hoeft immers geen extra content te kopen. Skyrim is al zes jaar oud en af. Eigenlijk is het probleem met RPG’s van Bethesda dat ze enorm zijn met heel weinig diepgang. Om eerlijk te zijn zit ik helemaal niet te wachten op nog meer content, ik heb liever dat ze eens een iets kleinere maar echt goede RPG in elkaar zetten, maar dat lijkt gewoon niet in hun DNA te zitten.
Dit komt omdat het publiek waar ze zich nu op focussen geen zin heeft in complexe character building, complexe game mechanics etc. Ze zoeken een zo breed mogelijke doel groep omdat het spel dan beter verkoopt. Als TES III: Morrowind fan vind ik het heel jammer dat ze deze richting op gaan, maar het is wel begrijpelijk financieel gezien.
Ik ben het compleet met je eens. Na morrowind heb ik mijzelf echt minder vermaakt met de TES games.
Mede ook door juist de rijke fantasy die morrowind heeft zoveel diepgang geboden dat ik als een kind van net 10 jaar oud bereid was het spel met een woordenboek te spelen...
(zeker met dee tribunal en bloodmoon uitbreidingen erbij).
Het feit dat je op solstheim een compleet dorp moest helpen opbouwen en de missies van the emperial company, heerlijk was dat.

Bij oblivion waren de missies al beduidend minder, maar voelde je jezelf ook nog echt opgroeien in de ladder van de rangen binnen de guilds... (mede door de ingame badges die je kreeg en het logboek met je bounty, kills etc...)
Je werd in oblovion nog echt aangesproken als "the champion" door verschillende personen (waaronder een irritante fan) of je was echt de leider van een van de guilds...
(ik vond de thieves guild verhaallijn prachtig) en ook hoe dit "minder gewaardeerd werd" door de fighters-guild.

bij skyrim was dit echt totaal weg, een leuke game, er is nog steeds een vermaakelijke verhaallijn en de game heeft een hoge replay waarde, maar ik heb niet meer het gevoel als ik bij een van de guild bezig was dat ik echt in rang steeg.
(zolang je niet actief interactie zocht met een van de empire of the rebelion om te zeggen dat je de ander steunde of het specifieke armor droeg, deden ze je niks)

Ik zou dus inderdaad ook graag teruggaan naar de tijd van Morrowind.
(een remake met DX12, fully-voiced, en wat andere moderne technieken zoals dynamische handel en interactie met objecten van de npc's, zou ik zou kopen, al blijft de verhaallijn hetzelfde)
tja, ik speel de games vooral voor het ontdekken van de wereld. Voor een goed verhaal speel ik wel andere games. Skyrim was zo fijn omdat je gewoon een random punt op je map als doel aanwees, daar heen ging lopen en onderweg 2000 andere dingen deed. qua verhaal heeft Elder Scrolls me altijd weinig gedaan.
Ik vond dit juist hét grote nadeel aan skyrim.

Oblivion was nog zo ingesteld dat je de Marker uit kon zetten (of aan kon laten) en door middel van het spreken met mensen (/raadplegen van de logs), het lezen van boeken die je vind, wat logisch nadenken je erachter kon komen wat je moest doen, en waar je moest wezen.

Voorheen: Je vind een dagboek van een lijk met daarin een kryptische omschrijving als "volg de rechter tand van de vork tot de maan schijnt in een spiegel van water", wat weer vertaald naar iets als: vanaf de boshut waar de eigenaar van het papiertje woonde, volg de rivier, de rechter tak van riviersplitsing, tot aan de waterval en wacht tot het nacht is)

Nu: Volg de marker bovenin het compas, zonder ook maar ergens op te hoeven letten, druk op F.

Prima als mensen het laatste willen, en dat dat standaard aan staat. Maar als je in Skyrim deze zelfde beleving wil hebben als in skyrim Oblivion, dan moet je de marker met veel gedoe / mods uitzetten, en vervolgens erachter komen dat die beschrijvingen die je vind / quest logs helemaal niet afdoende zijn om te achterhalen waar je heen moet.

Oftewel, bij het ontwerp van de missies zijn ze er al van uit gegaan dat mensen gewoon een compas met een marker volgen... erg lui, erg jammer.

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 23 juli 2024 10:37]

Er is een mod die quest descriptions meer descriptief maakt opdat je middels een andere mod het kompas kunt uitzetten.
Dat gevoel heb ik ook altijd een beetje gehad bij Oblivion: grote wereld, veel vrijheid, sommige coole elementen; maar de manier van vechten was dertien in een dozijn, gewoon vaak op het knopje drukken. En een grote verhaallijn waarin je een aantal poorten naar een onderwereld moet sluiten, gaap.

Dragon Age Origins had weliswaar een kleine wereld zonder vrijheid, maar die was wel zeer gevarieerd en interessant. Elk onderdeel van de grote verhaallijn was wel echt intrigerend. Jammer dat de nieuwste Dragon Age een beetje meer zoals Bethesda schijnt te zijn geworden, en ook veel meer console- en MMO-achtig...
Sowieso is een vergoeding aan Bethesda als zij de distributie regelen niet gek. Ook niet dat een maker van mods geld vraagt voor zijn werk ook al is dat niet de norm. Wat wel irritant is, is dat je het niet direct kunt kopen maar alleen met een premium currency. Dit slaat helemaal nergens op, prijzen gewoon in euro en transactiekosten apart. Dan de optie bieden om je portemonnee aan te vullen zonder/eenmalige transactiekosten lijkt mij een veel beter idee.
Het voordeel hiermee lijkt me dat je minder gedoe hebt als mensen bijvoorbeeld 2 dagen een mod uitproberen en uiteindelijk toch niet willen. Dan kun je makkelijker credits teruggeven dan echt geld.
Ik denk niet dat zoiets ooit zal gebeuren omtrent modding, niet op zn minst omdat 75% van alle betaalde mods voor alle games juist super ruk zijn en alleen maar cashen op mooie verhalen/plaatjes, als mensen geld terug kunnen vragen valt denk ik het overgrote deel van de modders die mods willen verkopen in zn geheel weg.

Dat is de grap, je hebt 0 rechten als je een mod koopt, nog een van de vele redenen waarom sommige bedrijven blijven pushen op dit soort ideeen.
Dat argument gaat voor geen enkele winkel op :)
Als jij je game wilt aanpassen met mods, ben je ook bereid het risico te lopen dat je game instabiel wordt. Elke modder weet dat, elke persoon die een mod installeert weet dat. Daar hoeft Bethesda echt niet als intermediar tussen te stappen en de risico`s afdekken ( tegen betaling ). Als ik mijn game wil modden wil ik niet vast zitten aan een stramien dat alleen via Bethesda kan en al helemaal niet tegen betaling.

Ze zouden er een wijze les uit moeten halen want de meeste mods zijn veelal een toevoeging op het origineel, dingen die duidelijk verbeterd hadden kunnen worden, maar waar Bethesda niet aan heeft gedacht, en in plaats van mods integreren in de game ( en de modder daar voor belonen ) gaan ze als een tussenpartij geld incasseren van de spelers?

Nee dank je, doe mij maar gewoon custom mod managers ( en/of file en folder based zipjes) en lekker nexusmods of weet ik veel welke modsites afstruinen naar coole mods. Hoort er ook een beetje bij vind ik!

Overigens, mochten ze dit vanaf het begin zo gedaan hebben had ik het niet zo erg gevonden, dan had je een andere community gehad, maar de community in games als Skyrim en Fallout 4
draait voor een groot deel ook op de modding community en daar probeert Bethesda nu ineens geld uit te halen.
Is leuk wat je zegt, maar het is gewoon een feit dat zowel Microsoft en Sony nog meer hun platform wel enigszins beschermd hebben en niet alle mods zomaar toe worden gelaten op de consoles. Als door hulp van Bethesda een aantal mods wel naar die platformen kan komen is dat toch gewoon winst voor de console spelers van Skyrim/Fallout?
Correct me if i'm wrong maar ik draai gewoon Mod-Nexus met een hele zwik aan coole mods voor Fallout4. Naar mijn weten is dit gewoon gratis en legaal. Ik ga me echt niet bezig houden met deze ingame marketplace voor mods. En al helemaal niet als het 'betaald' is (ook al zegt Bethesda in de ene zin dat het gratis is en vervolgens in de 2de zin dat je ervoor moet betalen). Naar mijn idee spelen ze nu Mod-Nexus in de hand?
Er komt een re-release aan van Skyrim op Nintendo, die vast niet zomaar mods ondersteund, dus misschien is dit een soort middelweg oplossing ofzo? (wel een behoorlijk slechte als je het mij vraagt)

Maar je hebt inderdaad helemaal gelijk, dit slaat gewoon nergens op, en de nexus is 1000x beter, en zal dat ook altijd blijven, weet niet of we hier kunnen stellen dat ze nexus in de hand spelen, vrijwel iedereen die skyrim (heeft ge)speelt (zelfs console gamers) kent de nexus ondertussen wel, daar valt weinig meer aan toe te voegen/uit te breiden :P
Wat houd mensen tegen om die betaalde mods te rippen en daarna als gratis mod to uploaden via Nexus?
Zodra er geripte content op Nexus verschijnt zullen de take down requests van de rechthebbenden niet lang op zich laten wachten.
Als ze geen gevolg geven aan die request, dan stuurt Bethesda er gewoon een legertje advocaten op af.
Op de PS4 was er nog de issue van External Assets die mods behoorlijk belemmerde, is dit dan een oplossing daarvoor, of zijn de ps4 gebruikers nog steeds de pineut?
Dit is grappig: Creation Club-mods mogen externe assets gebruiken, maar je mag geen bestaande mods op de Creation Club publiceren. Dus ja, je kunt de limiet omzeilen... maar enkel voor nieuwe mods.
Ik volg dit niet meer zo goed, het gaat niet om betaalde mods maar om aanpassingen/toevoegingen (mods dus?) die je kan kopen met credits die je moet kopen met echt geld.

Het enige verschil is dat Bethesda medewerkers hun plasje over deze content hebben gedaan om er zeker van te zijn dat ze ook in combinatie met alle DLC werken.

Ik snap wel dat Bethesda geld ziet aangezien Skyrim na 6 jaar nog ontzettend veel gespeeld wordt en er geen echte DLC voor is die aangeschaft kan worden, vandaar deze manier? Persoonlijk vind ik het niet erg maar draai er dan gewoon niet omheen.
Dus als ontwikkelaar heb je dan de optie om je content alleen betaald beschikbaar te maken. Maar een statement als "mods blijven gratis" kunnen ze dus helemaal niet controleren. Als iedereen ineens geld wil zien voor zijn/haar mod, blijft er aan gratis mods uiteindelijk weinig over. Ook al geldt dit alleen voor nieuwe ontwikkelingen... dan noem je het net even anders en introduceert het als nieuw.

Aan de andere kant is dit wel een manier om mensen over de streep te trekken serieus tijd te investeren in goede uitbreidingen... want er is uiteindelijk ook geld mee te verdienen. Als je een nieuw gebied toe kan voegen aan het spel met eigen quests en echt een nieuw stuk verhaal... en die uitbreiding is een daverend succes :)
Het hangt van de uitvoering af, maar dit ruikt wel heel erg naar 'we noemen het geen mods dus het zijn geen mods!'...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.