×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Elder Scrolls V: Skyrim krijgt PlayStation VR-versie

Door , 85 reacties

Bethesda greep de E3-persconferentie van Sony aan om The Elder Scrolls V: Skyrim VR aan te kondigen, een nieuwe versie van de rpg die verschijnt voor de PlayStation VR. De nieuwe editie komt uit in november en bevat ook de uitbreidingen voor de game.

Dat wil zeggen dat The Elder Scrolls V: Skyrim naast de inhoud van de originele game ook de content van uitbreidingen Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn bevat. De nieuwe editie verschijnt in november. Een prijs van de vr-editie heeft Bethesda nog niet bekendgemaakt.

Bethesda hield een dag voor Sony een eigen persconferentie. Ook daar gaf het bedrijf aandacht aan de vr-games die het in ontwikkeling heeft. Tijdens de eigen persconferentie hield het de plannen voor The Elder Scrolls V: Skyrim VR echter voor zich en noemde het alleen de plannen voor Fallout 4 VR en Doom VFR. Skyrim kwam op de persconferentie van Bethesda wel voorbij. De uitgever werkt niet alleen aan een vr-variant van de game, maar ook aan een editie voor de Nintendo Switch. Bethesda ziet dus nog een flinke toekomst voor de rpg, die in 2011 voor het eerst op de markt kwam.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

13-06-2017 • 08:13

85 Linkedin Google+

Reacties (85)

Wijzig sortering
Op dit moment is Skyrym SE goed te spelen met de universele VR utility vorpx (met directvr). High settings, 1600x1200
Oculus rift + touch, Core i7 6700k, GTX 1070, 32G ram
Wordt normaal zo snel misselijk als de volgende maar hier weinig last, kan gewenning zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar dat uitmelken dat begin ik toch een beetje beu te worden. Kom toch gewoon met iets echt nieuws, een nieuwe open world game.
Ik wil een elderscrolls 6!! Heb 700 uur in skyrim gestoken op de ps3 en ik ga hem zeker niet opnieuw kopen voor dezelfde ervaring! Er is geen quest die ik niet meerdere keren heb gedaan.
En als echte belediging hebben we alleen die teleurstellende mmorpg momenteel...

Tijd voor een nieuwe elder scrolls!
Those are rookie numbers! -iemand met 1350 uur in skyrim 32bit en 130 uur in skyrim 64bit
We hebben een winnaar! Hoe blijf je gemotiveerd en hou je de lol er in als je alle verhalen met alle mogelijke uitkomsten heb gespeeld met meerdere speelstijlen?
We hebben een winnaar! Hoe blijf je gemotiveerd en hou je de lol er in als je alle verhalen met alle mogelijke uitkomsten heb gespeeld met meerdere speelstijlen?
Willekeurig gegokt antwoord: mods.
Ik heb zelf ook al menig mod gespeeld die meer story en level content toevoegde dan menig DLC die je tegenwoordig ziet voor games.
Ding ding ding. Jazeker. ik ben een zeer ervaren mod gebruiker van simpele UI mods tot volledege gameplay aanpassingen en DLC sized map expentions en ja ook heb ik mods geprobeerd van het uhm volwassen aspect van loverslab....

Daarom is hun recente poging om weer eens te verdienen op creaties van modders. In mijn mening geen slecht idee maar het moet goed uitgevoerd worden, op de manier hoe ze het nu proberen (creation club) moeten ze comptabiliteit en stabiliteit garanderen omdat het via HUN currency gaat lopen (creation coins ofzo) alhoewel ik nu al veel backlash zie opkomen en denk dat ze er weer van terug zien
Om alles te doen wat jij opnoemt in (een spel als) Skyrim heb je minstens 2000 uur nodig. De meeste mensen zullen bepaalde speelstijlen en sommige verhalen overslaan en dan kom je op iets van rond de 1000 uur uit.

Het klinkt veel, maar als je gemiddeld een uur per dag speelt (7 uur per week is best redelijk) en je speelt dat spel regelmatig en dan in totaal gedurende twee jaar (in de afgelopen zes jaar na release), dan is het heel goed te doen.

Ik heb zelf een baan (eigenlijk twee), een gezin met vriendin en twee kinderen en normaal sociaal leven. Heb meerdere games meer dan 1000 uur gespeeld in de afgelopen jaren. Andere mensen zitten gemiddeld twee uur per dag voor een televisie. Dat is 2x356x5 = 3560 uur aan televisie in dezelfde tijd. Ik vraag mij meer af hoe die mensen de lol er in houden...
Ik heb zeker niet alle speelstijlen gespeeld echter wil ik niet steeds hetzelfde verhaal overnieuw beleven. Dat heb je wel gezien na een paar keer. Ik heb als stealth boogschutter / dief het spel volledig uitgespeeld met alle quests (die niet random generated zijn) en als magir met de alternatieve keuzes die je grote verhaallijnen hebt (imperials vs stormcloaks, vampiers vs dawnguard, enz). Je snapt wel dat ik niet meer zo gemotiveerd ben om hetzelfde verhaal te spelen en dezelfde dingen te ontdekken.
Ik heb het spel op de ps3 gespeeld dus mods waren er niet
Inderdaad, dat is best goed te doen. Zo doe ik het ook. En gewoon op je gemak spelen.
Wat ik wel jammer vind is dat je met een uur per dag niet echt helemaal 'erin zit'. Daarbij heb je soms geen zin om ook 's avonds achter de pc te zitten.
Daar zijn ze ook mee bezig. Maar eerst een andere IP althans het was de verwachting dat ze die op de E3 gingen tonen. Een iets meer futuristische RPG maar niks van gezien helaas :( TES 6 komt er wel maar verwacht dat niet heel binnenkort ;)
Ja idd! Het frapante vond ik overigens wel dat ze volgens de rumors bezig zijn met Starfield, een game die de ES wereld samenvoegt met die van Fallout, en dat de achtergrond van de Bethesda conference, jawel, een starfield was.
ESO is inderdaad teleurstellend voor iemand die een 'skyrim online' zoekt, maar als game op zich is het naar mijn mening niet teleurstellend. De reviews van launch zijn ook niet meer representatief, er zit inmiddels ruim 3 jaar aan updates tussen. Beetje offtopic, maar wilde ik toch even duidelijk maken :)
Van mij mogen ze het concept nog wel 1 keer uitmelken: de laatste drie spellen samen in n wereld.
Morrowind zal volledig opnieuw moeten worden gemaakt ben ik bang terwijl oblivion hooguit opgepoetst hoefd te worden. Morrowind zullen ze zeker niet doen terwijl we oblivion misschien nog zien over een aantal jaar als een remaster gaat lonen.

Maar vergoot niet dat veel mensen die spellen al volledig kapot gespeeld hebben en praktisch elk geheim weten. Daarom ben ik meer een voorstander van TES:VI
Ik wacht al een paar jaar op de release van Skyblivion en Skywind, maar deze gaan echt prachtig worden!

We kunnen nog wel een tijdje verder met de engine van Skyrim :)

https://tesrenewal.com/

[Reactie gewijzigd door 2400baud op 13 juni 2017 09:12]

Die 2 community versies zijn al meer dan 3, en respectievelijk, 4 jaar niet bijgewerkt. Projecten zijn zo te zien opgegeven.
Gelukkig is de community nog steeds hard bezig met de ontwikkeling:

https://tesrenewal.com/fo...yblivion-development/6029

Je kan evt op YouTube wat impressies zien.
... Nee, die projecten lopen nog prima en de communities worden regelmatig geupdatet. Ik weet niet waar je vandaan hebt dat het 3, respectievelijk 4 jaar niet bijgewerkt is. Is niet waar. Ze hebben laatst nog op Youtube een video geplaatst met een update.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=nYFb2kEBtqQ

[Reactie gewijzigd door unilythe op 13 juni 2017 09:36]

Engine van Skyrim kon met fallout 4 al niet meer mee.
Het grootste werk voor Morrowind is toch al gebeurd of is bezig , daar het uitkomt als expansion voor TESO.
Misschien wel, misschien niet. Bij teso heb je totaal niet dezelfde immersie qua verhaal en detaillering van de wereld als bij skyrim. De look en feel is totaal anders. Hoewel de werelden groter zijn opgezet in teso voelen ze leger en generieker.
En dan niet multiplayer.
Ik zit ook met smart te wachten op een nieuwe TES
Allemaal leuk en aardig, maar dat uitmelken dat begin ik toch een beetje beu te worden. Kom toch gewoon met iets echt nieuws, een nieuwe open world game.
Waarschijnlijk werken ze met andere teams ook rustig verder aan nieuwe games. Wat je waarschijnlijk over het hoofd ziet zijn de potentile voordelen van wat Bethesda nu doet: ALS dit goed werkt en goed uitpakt heb je ineens een AAA game met volledige VR support, dit is momenteel belangrijk om VR meer een push te geven om mainstream te worden. Mocht VR mainstream worden op relatief korte termijn dan betekent dat je de volgende game van Bethesda ook met volledige VR kunt verwachten (de afzet markt is er dan om het vanaf het begin af aan te verantwoorden)

Hoewel ik momenteel zelf geen dure VR setup heb kan ik wel degelijk overtuigd worden om die toch maar aan te schaffen wanneer er een volgende TES game mt VR uitgebracht wordt.
Is dit de VR versie van de originele Skyrim of van de Special Edition? Ik word Bethesda een beetje beu. Skyrim wordt op het moment wel heel erg uitgemolken. Ik heb ook het idee dat deze ideen niet van Bethesda Game Studios zelf komen aangezien ze 4 jaar geleden al hadden gezegd dat ze klaar waren met Skyrim en doorzouden gaan met hun volgende game (fallout 4).

[Reactie gewijzigd door Kingapricot op 13 juni 2017 14:47]

Uitmelken of niet, dat dit soort games in VR speelbaar worden juich ik van harte toe. Ik zou nog veel meer VR remasters willen zien. Het is de meest eenvoudige manier om snel een goede VR library op te bouwen, want heel veel exclusives kan je op dit moment nog niet verwachten.
Veel mensen vragen om een VR versie. Het bedrijf gaat en vr versie maken. Hie interessant is het dan nog dat jij het beu ben. Of is dit een platform voor het luchten van irrationele irritaties?
Alle dlc zit er bij in. Bron: uploadvr
Weet ik, sorry ik bedoelde special edition.
Ik heb Skyrim nooit gespeeld. Heel gaaf dat ie naar PSVR komt, dan ga ik 'm zeker wel spelen. Als Skyrim technisch gezien mogelijk is, dan moet Fallout 4 toch ook te doen zijn?
Tijdens de eigen persconferentie hield het de plannen voor The Elder Scrolls V: Skyrim VR echter voor zich en noemde het alleen de plannen voor Fallout 4 VR en Doom VFR
De plannen zijn er al. Nu alleen nog maar wachten.
Klopt, maar nog niet voor PSVR helaas.
Ow, ik had over PSVR heen gelezen. 8)7

Foutje bedankt.
Hopelijk grafisch wat efficienter uitgewerkt. Op PC was het in ieder geval al echt belachelijk slecht gecodeerd waardoor je veel te zware hardware nodig had om het maximale eruit te halen!
De special edition draait daarin wel al een stuk beter (mede dankzij het feit dat de engine 64 bit draai i.p.v. 32 bit), en ziet er ook beter uit. Ik denk alleen dat hun eigen engine van de game te sub-optimaal is om echt super soepel te draaien zoals we van verscheidene andere games gewend zijn. Ik hoop dat we er wel vanuit mogen gaan dat ze de nodige aanpassingen hebben gemaakt om het een beetje soepel te laten draaien, zo niet dan vrees ik dat Bethesda een flinke lel om de oren gaat krijgen. Zeker na hun ontoelaatbaar slechte BE3.
Nou ja het blijft een brakke engine... Dat zal niet echt veranderen.

De melk die Skyrim heet is onderhand wel bedorven wat mij betreft...
Mensen onderschatten de modbaarheid en houdbaarheid van Skyrim.
Ja het is een game uit 2011, maar met modding is het (visueel) echt een 2017 game. Ik heb zelf een Youtube kanaal waar ik nog dagelijks videos publish over Skyrim en Skyrim (SE), en het is samen met TES4: Oblivion de meest populaire game op mijn kanaal.

Een VR versie voor Skyrim:SE zou echt geweldig zijn als daar ook alle mods nog steeds werken. Zo kun je dmv VorpX wel een soort van VR ervaring hebben met Skyrim, maar de schaal klopt niet en je hebt problemen met het gebruik van een ENB. (De populairste graphics mod)

Nu nog wachten op nieuwe VR headsets met hogere FOV en resolutie, en we kunnen eindelijk geweldige VR games gaan beleven.
Het populairste en meest toegankelijke VR systeem :)
Ja en?

Fallout 4 en Doom VFR komen wel voor de betere VR systemen en dit niet? Wat een logica.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 juni 2017 08:37]

Beter is subjectief, maar wel jammer als hij niet naar Vive en Rift komt. Is niet gezegd trouwens, kan net zo goed wel komen. Het was een Sony show dus uiteraard richten ze zich alleen op PSVR.
Dat de Oculus Rift en Vive beter zijn dan de PSVR is niet subjectief, vergelijk de specificaties van de drie maar eens.
specs alleen bepalen niet of iets "beter" is...toegankelijkheid is daar ook een onderdeel in...
Valt me op dat mensen vaak de kwaliteit op specs baseren. Zo denken bbijvoorbeeld ook veel mensen dat een 15mp camera op een telefoon beter is dan een 10mp digitale reflex camera. om maar een voorbeeld te noemen.

Specs zijn handig maar zeggen niet alles. Hoevaak heeft de niet beste console gewonnen bijvoorbeeld kwa verkoop.
Hoevaak heeft de niet beste console gewonnen bijvoorbeeld kwa verkoop.
Maar het was dus de *niet* beste. De discussie gaat over beste / kwaliteit, niet over winnen. Helaas gaan merk / platform discussies hier altijd in record tempo richting het niveau van voetbalclubs en hun aanhang.
als iets hogere specs heeft betekent dat niet dat die de beste kwaliteit heeft hoor. dat is wat ik wel zeggen. dat zijn 2 verschillende dingen.

Een Kia met een 2ltr motor heeft ook geen betere kwaliteit dan een Mercedes met een 1.6
Qua specificaties wel, maar PSVR heeft bijvoorbeeld veel meer comfort en minder screendoor effect. De tracking op Vive en Rift is duidelijk beter, maar voor de rest zijn de verschillen niet zo heel groot. Ik vind de PSVR beter afgewerkt en een beter consumentenproduct, dus het is maar net waar je de nadruk op legt.
In de praktijk merk ik dat het screendooreffect op de Rift en Vive dusdanig veel meer aanwezig is (en storend) dat het wel degelijk subjectief is. Het scherm van Sony is wat mij betreft geschikter voor VR en de bril zit ook nog eens veel comfortabeler dan de Vive en Rift.

Tracking is slechter, evenals de FOV. Maar het is door de rest van de goede eigenschappen wat mij betreft de meest comfortabele VR ervaring.
vergelijk de specificaties van de drie maar eens.
Rift en Vive hebben beide een lagere resolutie dan PSVR (veel minder subpixels), dus geen idee wat je bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 13 juni 2017 09:40]

Resolutie telt men niet in subpixels.
Je kan de pixelcount niet vergelijken van 2 schermen die een andere pixelindeling hebben. Het vergelijken van resoluties wordt gebruikelijk niet gedaan in subpixels omdat het gebruikelijk is dat iedere pixel volwaardig RGB is. Wanneer dat niet het geval is, is het vergelijken van subpixels niet zo gek, en dan wint de PSVR.

De Vive en Rift zijn ook nog eens bijna 2x zo duur, als je even niet de PS4 of game PC meerekent. Waarschijnlijk gaat de benodigde game PC ook aanzienlijk duurder zijn dan de PS4 Pro

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 13 juni 2017 10:02]

Resolutie telt men ook niet in pixels waarvan de helft van de kleuren mist.
Klopt, resolutie tel je in pixels. Waarvan zowel de Rift als Vive er meer van hebben per oog. Tel daarbij op een hogere FOV, betere tracking, betere roomscale en een lager gewicht.

Helaas hebben de Rift en Vive wel meer last van screen door maar tijdens het gamen merk je daar weinig van, aangezien je in roomscale VR games genoeg aan het bewegen bent.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 juni 2017 09:52]

Klopt, resolutie tel je in pixels.
Een pixel heeft een rode, een blauwe en een groene subpixel. De nep-pixels in een Vive/Rift niet. Je ziet dit ook heel duidelijk want pentile schermen hebben enorm veel last van jaggies.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 13 juni 2017 09:54]

Het is gewoon een pentile display, die heeft ook gewoon rode, blauwe en groene subpixels maar de indeling is anders. Jaggies heb ik weinig last van dankzij supersampling en anti-aliasing. Het screendoor effect is wel iets beter zichtbaar maar de andere voordelen van de Vive en/of Oculus wegen daar wel tegenop.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 juni 2017 09:58]

Het is gewoon een pentile display, die heeft ook gewoon rode, blauwe en groene subpixels maar de indeling is anders.
De indeling is niet alleen anders. Het is niet alsof er voor elke 'virtuele' pixel een R, G en B subpixel is alleen in een andere config. De subpixels worden gedeeld, er zijn dus geen discrete subpixels voor elke virtuele pixel.
Tsja,
Fallout 4 komt dan weer niet naar de PSVR, en DooM VFR niet naar de oculus.
Jammer dat ze de toch al kleine VR markt zo versplinteren.
Dat Fallout 4 niet naar de PSVR komt snap ik nog, de gewone Fallout 4 draait al met moeite op 30fps op een PS4 (met framedrops), een VR versie is volgens mij niet speelbaar te krijgen.

Inderdaad jammer dat het nu al versplinterd. Als een spel technisch gezien op een platform kan draaien zou het er ook op moeten uitkomen.
Dus je mag nog eens de volle mep betalen wil je het in VR spelen? Het zou een mooi gebaar zijn van Bethesda wanneer je gratis kunt upgraden naar de VR versie.
Als alle VR compatibility gratis moet zijn dan zullen er nooit meer ontwikkelaars op die boot springen. Het kost tijd en geld om de game in VR te maken, het zou raar zijn als ze daar niet voor beloond zouden worden.

Ik ben blij met Skyrim in VR en betaal er graag voor. En misschien komt er wel een patch voor bezitters van de game (zoals bij Dirt Rally) als DLC.
Wordt het niet eens tijd voor TES VI? Ik heb laatst nog de heruitgave van Skyrim voor de Xbox One gekocht maar het kon me niet echt meer bekoren...

Gelukkig heb ik op het moment The Witcher 3 (die ik eigenlijk stiekem veel beter vindt dan Skyrim)
Tja, eigenlijk kun je ze moeilijk vergelijken, maar natuurlijk wel zeggen welke je beter vindt.

The Witcher heeft meer verhaal, betere graphics en misschien wel betere physics. Maar een paar dingen die Skyrim natuurlijk wl heeft, zijn bijvoorbeeld het upgrade-scherm, je kon ook i.p.v. maar n manier spelen, op meerdere manieren spelen, zoals mage, assassin of bijvoorbeeld warmage.
Skyrim gaf je kortom meer vrijheid om je eigen keuze te maken in speelstijl. Bij de Witcher had je dit ook, maar niet zoals in Skyrim. Bij de Witcher had je namelijk die upgrades voor potions, bombs, combat en mutagen, die overigens minder aanpassen dan in Skyrim.

En vergeet de mods niet! Skyrim heeft een veeell grotere mod community dan The Witcher
(EDIT: Ik vergat het laatste stukje :P)

[Reactie gewijzigd door CptDingo op 13 juni 2017 13:25]

Kudos voor jou, omdat je precies omschrijft waarom beide games goed zijn, maar duidelijk verschillend ondanks dat het beide open world RPG's zijn.
Leuk vooruitzicht voor TES 6. Skyrim ken ik inmiddels wel ;)