Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda kondigt The Elder Scrolls VI en mobiele game Blades aan

Bethesda heeft een nieuw deel in The Elder Scrolls-serie aangekondigd, zonder verdere details over het spel te geven. Daarnaast verschijnt er The Elder Scrolls: Blades, voor smartphones en tablets.

The Elder Scrolls VI bevindt zich in de pre-productiefase bij Bethesda. De uitgever publiceerde een trailer, die alleen een landschap toont, zonder verdere details over het spel vrij te geven. Het laatste volledige deel in de serie, The Elder Scrolls 5: Skyrim, verscheen in 2011 voor de PS3, Xbox 360 en pc. Dat deel kreeg wel uitbreidingen en remasters.

Bethesda Game Studios werkt daarnaast aan een mobiele rpg met de naam The Elder Scrolls: Blades. Spelers zijn hierbij lid van de aloude Blades-orde en moeten hun verwoeste stad weer in oude glorie herstellen. Het gaat om een free-to-play-game die in de herfst van dit jaar voor iOS en Android verschijnt. Deze week is er een early access-programma waar spelers zich voor kunnen registreren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-06-2018 • 07:40

152 Linkedin Google+

Reacties (152)

Wijzig sortering
Ik vrees dat we nog wel even geduld moeten hebben voordat we dit kunnen spelen.
Ik heb even opgezocht wat de pre productie in houd:

The next step that needs to be done in the game development process is commonly referred to as the pre-production phase. This is where a pre-production team, which typically includes a varied number of producers, assistant producers, designers, programmers, artists and writers, will work on things such as writing the storyline, creating storyboards, and putting together a comprehensive design document detailing the game's goals, level designs, gameplay mechanics and overall blueprint.

Dus ze zitten helemaal aan het begin en aangezien ze met 100 man 6 jaar over Skyrim gedaan hebben, zal het nog een paar jaar duren voordat het spel uit is. Of ze moeten er nog een paar honderd bij zetten
Ik mag toch hopen dat ze al wel zijn begonnen en dat ze het niet pas in 2024 uit gaan brengen...
Ik denk dat ze echt vroeg in de development van TES 6 zitten ivm ESO.
ESO wordt al sinds het begin door een andere studio, namelijk Zenimax Online, gemaakt. Deze twee hebben helemaal niets met elkaars development van doen.
Nou Zenimax is de eigenaar van Bethesda, dus om te zeggen dat ze niets met de ontwikkeling van doen hebben is een beetje kort door de bocht. Zolang Zenimax ESO ter gelde kan maken staat TESVI of een laag pitje. Gelukkig gaat het hard bergafwaarts met ESO, de online performance was altijd al belabberd maar sinds Summerset is het zelfs beroerd voor de cave bears.
Zenimax Media Inc is het moederbedrijf. Zenimax Online is een gamestudio dochter van Zenimax Media Inc, net zoals Bethesda. Deze twee studios opereren los van elkaar.

Overigens een rare opmerking "gelukkig gaat het bergafwaarts met ESO". Jammer, zulke opmerkingen, maar je komt ze op Reddit ook dagelijks tegen. Er zijn nog vele mensen die dagelijks van dit spel genieten. Ten eerste wint het spel jaarlijks meerdere MMO awards. Ten tweede loopt de playerbase in de miljoenen, en ten derde staat er al content klaar voor de komende jaren. Ben zelf overigens nog bij de studio in-house geweest een paar dagen in april. Daar wordt mijlpaal na mijlpaal afgetikt sinds de heer Lambert de regie van Sage overgenomen heeft.

Het mag best een keer afgelopen zijn met de mythe dat ESO TESVI development in de weg loopt, en het wordt tijd dat iedereen van een spel in de franchise mag genieten ongeacht het genre.
Het mag best een keer afgelopen zijn met de mythe dat ESO TESVI development in de weg loopt, en het wordt tijd dat iedereen van een spel in de franchise mag genieten ongeacht het genre.
Hoezo? Ook al opereren ze los van elkaar dan wil dat nog niet zeggen dat er van hogerhand geen beperkingen worden opgelegd als de ene game de andere in de weg dreigt te zitten.

Bovendien zien we volop dat het online MMO-gebeuren de offline single player de nek omdraait. Het grootste voorbeeld is wel World of Warcraft waardoor we al 15 jaar kunnen fluiten naar een nieuwe Warcraft RTS en waar we, naar alle waarschijnlijkheid, definitief naar kunnen fluiten.

Zodra die gasten het geld proeven van de online melkkoe dan is er meestal geen houden meer aan.

Gelukkig zijn er nog wel een paar mensen met een ruggegraat en hart voor de gamers maar geld en aandeelhouders doen vervelende dingen voor de gemeenschap.

De zorgen zijn dus zeker niet onterecht. Bovendien kan het ook helemaal geen kwaad om dergelijke geluiden te laten horen aan de makers. Dat houdt ze alert en op de hoogte van de meningen. :)
Euhm... veel spelers van ESO zijn die hard fan van TES dus als er een nieuwe TES komt dan loopt ESO zo goed als geheel leeg is mijn vermoeden. Waarom is er zo'n grote onbalans tussen de verschillende facties? Omdat alle Skyrim fans zich aansluiten bij EP.

Ik weet niet over welke mijlpalen jij het hebt maar ik weet wel dat er keer op keer nieuwe 'mijlpalen' worden gehaald wat betreft slechte serverperformance. Bij iedere update weet zos weer nieuwe bugs en crashes te introduceren. Op dit moment is Summerset gewoon compleet onspeelbaar op PS4, crashes, frame freeze, loading screens, lag in de seconden, skills die niet werken, bar swap werkt niet, black characters zijn ook weer terug. Hell zelfs vissen geeft lag _/-\o_

Ja mijlpaal gehaald maar vraag je niet af wat voor een mijlpalen. Fijn dat ze jouw wel hebben weten te overtuigen op de studio in-house maar is het niet gewoon belangrijker dat de spelers een goed werkende game krijgen aangeboden?
ESO onspeelbaar op de PS4? Misschien op het eiland van Summers er zelf. Maar de Base game en morrowind zijn prima te spelen. Zowel overdag als 8 uur in de avond. Dus mijn ervaring is compleet anders.

En als er een nieuwe TeS komt zal het echt niet massaal leeg lopen hoor. Dat zal reuze mee vallen. En de reden dat er veel mensen in EP zitten? Ik denk zelf door arginian. Omdat die voor een hoop builds toch de beste racials hebben. Iets wat je ook in andere MMOs ziet.
Argonian? Nou die zie ik juist amper rondlopen in Tamriel. Daarnaast kan je gewoon de explorer pack gebruiken om onder de racial limit uit te komen. Maar goed ik begrijp dat jij dus geen pvp speelt?
Klopt ik pvp bijna nooit. En pvp kan ook best in een rap tempo achteruit gaan. Maar er is meer dan alleen pvp.
De reden dat ik weet dat jij nooit pvp speelt komt door de uitspraak dat jij vind dat het nog speelbaar is op de PS4. Ga vandaag maar even naar Cyrodiil en dan kun je zelf zien hoe Zenimax pvp om zeep heeft geholpen met Summerset. De lag was altijd al belachelijk slecht maar ze hebben nu werkelijk nieuwe hoogtepunten bereikt. Waarom zou je als developer een online game maken als het je niet lukt om goede online performance te realiseren? Dit bedrijf is gewoon niet in staat gebleken een goed pvp platform te ontwikkelen terwijl men dat wel geadverteerd heeft. Megaserver = mega lag.
Ben jij de Woeler van Woeler.eu? Dan bent je best een grootheid in ESO land _/-\o_
Dat ben ik ja, dat klopt.
Maar hoe sta jij tegenover de huidige problemen met Summerset? Vind jij dat Zenimax een goede job heeft gedaan met het testen alvorens live te gaan? Hebben ze te weinig server capaciteit of vinden ze met name de problemen voor de pvp community niet van belang?
Nice. Wist niet dat je uit Nederland kwam. En al helemaal niet op Tweakers zat :) .
Het zijn twee hele verschillende games en zitten niet in elkaars vaar water. Echter gaat het met ESO gewoon nog steeds hartstikke goed en zal het niet snel afgelopen zijn :)
Dus het gaat ook slecht met GW2? Dat is nieuw. Voor mij.

Daily log in rewards zijn echt geen graat meter of het goed gaat met een game.

http://steamcharts.com/app/306130#1y

Ik zie hier niet echt dat het slecht gaat met de game

[Reactie gewijzigd door loki504 op 11 juni 2018 13:59]

Als ik naar de steam chart kijk zie ik niet een massieve drop in het aantal spelers. Dus in mijn ogen geen reden om het in te voeren om dagelijks een log in te doen.
Het kleine-mismoderatietopic deel XXIX

Daar kan je discuseren over mismoderatie. En kunnen mods hem ook vast zetten op een bepaalde score.
Uiteraard maar een PB met een waarschuwing komt harder aan.
Ah vandaar dat de TES opvolger zo lang op zich laat wachten. Slechts 7 jaar voordat de opvolger uberhaupt is aangekondigd. Tussen Oblivion en Skyrim zat maar 5 jaar. Tussen Morrowind en Oblivion ook maar 5 jaar. Zelfs fallout 4 heeft de opvolger eerder aangekondigd gekregen.

Het lijkt er sterk op dat TES6 op een lager pitje is gezet dankzij ESO.
Het zijn twee verschillende studio's die dit maken, Bethesda wilde eerst nog Skyrim opnieuw uitbrengen vermoed ik voordat ze met TES VI zouden komen. Namelijk Skyrim SE en Skyrim VR. Een MMO en Single Player game spelen ook heel anders en trekken ook een ander publiek.
Inderdaad dat denk ik, ik speel beide omdat de games zodanig verschillen en zo denk heel veel andere mensen.

De TES franchise is sterk en zal dus gewoon worden gekocht door mensen die TES leuk vinden!
Maar waar precies kan jij aanmerken dat het slecht gaat?, Is het minder druk of zijn er minder spelers?
Ik ben dagelijks daar te vinden, echter herken ik me in geen enkel probleem, met uitzondering van de loading screens in Cyrodiil.
Ik speel PC EU :) , dat verklaart een hoop.
Hahahaha dus dat is dus een diavoorstelling :+

Hope dat het goed komt met de console versie!
Kan prima dat ze de afgelopen tijd vooral aan de engine gewerkt hebben en dat ze nu aan content gaan werken. Dat hoop ik eigenlijk, ofwel een nieuwe engine die wel nog net zo modbaar is... Of een serieuze overhaul voor de creation engine zodat die minder janky/buggy is.
Dit zou ook verklaren waarom ze na een tijdje erg stil geweest te zijn nu ineens met een hoop aankondigingen komen (al is het nog allemaal vrij vroeg).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 juni 2018 10:47]

De rumors waren er wel dat na Fallout 4 ze aan de engine gingen werken.

Ik ben benieuwd.
Volgens Todd Howard konden ze nu eindelijk beginnen aan de nieuwe Elder Scrolls nu Fallout klaar is. Kortom, er is nog nagenoeg niets en men is hooguit enkele maandjes bezig.

Bron: Noclip docu https://www.youtube.com/watch?v=QKn9yiLVlMM (is overigens n echte aanrader)
> Of ze moeten er nog een paar honderd bij zetten

Je bent een manager? Zo iemand die denkt dat, als één vrouw 9 maanden doet over een kind, dat twee vrouwen dan in 4,5 maand een kind ter wereld kunnen brengen? :+
Nou... als ze beide een helft maken dan zou het moeten lukken.
Het lijkt mij dat de meeste tijd zit in het maken van 3d modellen en de bijbehorende texturen.
Dus hoe meer man je daar op zet des te sneller dat klaar zal zijn.
die 2 helften moeten ook nog in elkaar gezet worden ;)
Nja, je kan single thread processes ook niet echt vergelijken met multi-threaded. 4 man die elk een aantal objects maken zal idd een stuk sneller gaan dan 1 persoon alle objecten te laten maken.
Maar als die vier niet hetzelfde idee hebben over wat voor design er gebruikt moet worden bv dan ga je dat of in de game terug zien, of er moet een hoop werk over gedaan worden nadat een creative director of zo de helft afkeurt.
Heb je ook bij 1 persoon. Alleen is de verloren tijd dan veel groter.
Sommige vrouwen doen 9 maanden over 2 kinderen en er zelfs een vrouw die er in die tijd 8 kon produceren :D

Maar de mediaan ligt rond de 1 stuks per 9 maanden, tja vrouwen blinken uit in het produceren van kinderen :+
Yes deeltje 6! :) Ik hoopte hier al op. Skyrim is fantastisch, net zoals Oblivion. Ik speel beide nog steeds, zij het stevig gemod.

Ik hoop wel dat ze het combatsysteem beter uitwerken in deel 6. Wat mij betreft kijken ze goed naar de modding community van Skyrim (SE)! Neem bijvoorbeeld de Skyrim SE mods Wildcat, aangevuld met Attack commitment (no turning during attacks) en TK dodge als startpunt. Voor inspiratie m.b.t. magic mag Bethesda wel eens kijken naar zoiets als Apocalypse. Ik hoop ook dat ze ook goed kijken naar de mods conveniënt horses/immersive horses en de Follower Tweaks: EFF of AFT. Ook de mods Campfire en iNEED zijn essentieel IMHO. Zonder de hier genoemde mods kan ik Skyrim SE namelijk niet meer spelen. :)

Edit: ...En dat Skyrim (SE) spelen doe ik al jaren bijna dagelijks! :)

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 11 juni 2018 08:23]

Oh, ze hebben gekeken naar de modding community. Ze hebben een groep artists en worldbuilders ingehuurd om betaalde mods Creations te maken, en wellicht zullen ze hier voor TESVI verder de nadruk op leggen.

Uiteindelijk komt het Bethesda beter uit als de mod scene getemd wordt en omgezet in een vorm van goedkope DLC-machine. Beter een lijstje huisjes en meubilair om tussen te kiezen dan tienduizend mods waarvan een deel je savegame om zeep helpt, de helft niet met elkaar werkt en allen vereisen dat je heel goed de instructies leest.

Ik heb Wildcat en Apocalypse gemaakt (en Ordinator, Imperious, enz enz), heb te horen gekregen dat de Creation Club niet geïnteresseerd is in dit soort werk en vervolgens moeten toezien hoe Bethesda een cheat chest met overpowered spells inclusief een stapel bugs uitbracht tegen betaling, en zal dus ook geen gelijkaardige mods maken voor TESVI. Blijkbaar worden honden en rugzakken meer gewaardeerd... kunnen ze honden en rugzakken krijgen.

[Reactie gewijzigd door Enai op 11 juni 2018 09:45]

Erg jammer dit! Triest! :'(

In ieder geval wil ik je bedanken voor de schitterende mods! _/-\o_

Mocht TESVI inderdaad een half afgemaakte game worden om de “creations” - eh, betaalde mods - te pushen, dan krijgt Bethesda een hele dikke middelvinger van mij en dan kunnen ze het spel stoppen daar waar de zon nooit schijnt.

Ik heb geen zin in een zelfde soort gezeik als met EA die een franchise totaal verkloot - Star Wars - puur voor geld gewin. Daar wil ik mij niet voor laten gebruiken!

Edit: tekst aangepast nav berichtgeving hieronder - zie doorgehaalde tekst.

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 12 juni 2018 07:15]

Bedankt voor je bedankje. :)

Ik denk niet dat Bethesda er met de pet naar zal gooien of de Creation Club zal pushen ten nadele van gratis mods. Het is geen cynisch bedrijf zoals EA en ze weten hoe belangrijk de mod scene is. Ik denk wél dat ze een bepaalde visie hebben over de mod scene - een marketplace met extra content - en dat de huidige wild west daar niet zo goed in past. Tja.

(Let overigens op met de term "betaalde mods". Het gebruik hiervan als een belediging omvat de connotatie dat mods knoeiwerk zijn zonder waarde. De author community is 2015 nog niet vergeten: een van de meest effectieve protestacties in de geschiedenis van het gamen, gericht op het verhinderen dat mod authors geld zouden kunnen verdienen aan mods. Niet alle authors zijn dit vergeten en hebben dan ook de community als een baksteen laten vallen toen ze een aanbieding kregen van de Creation Club. Oeps.)
Meer context graag...wat was er in 2015? Het klinkt mij als een vete tussen Bethesda en de Creation Club (hun grootouders waren zeker fout in de oorlog) enerzijds en de “hardcore modders” anderzijds.

Kan je hier meer leesvoer over verschaffen? Ik snap niet waarom mods het verdienmodel van Bethesda onderdrukken. Vaak zijn de mensen die DLC kopen toch niet hevig op zoek naar mods van derden. Kijk maar naar een game als PES, deze verliest compleet de strijd van Fifa vanwege oa. de licenties, terwijl die gemakkelijk met een gratis mod gepatcht kunnen worden. Terwijl Fifa ondanks de grote hoeveelheid microtransacties floreert. Geen perfecte vergelijking, maar het ene hoeft niet per se ten koste te gaan van het ander. Kijk ook naar de Cities skylines community: mensen kopen DLC én downloaden de mods
Meer context graag...wat was er in 2015? Het klinkt mij als een vete tussen Bethesda en de Creation Club (hun grootouders waren zeker fout in de oorlog) enerzijds en de “hardcore modders” anderzijds.
Paid mods. Een experiment van Bethesda en Valve waarbij een bepaalde groep authors de mogelijkheid kregen om mods te verkopen via de Steam Workshop.

Het was één grote shitshow. Ten eerste waren een aantal proefkonijnen tot het geniale inzicht gekomen dat je helemaal geen nieuwe mods moest maken maar gewoon bestaande mods van een prijskaartje kon voorzien. Het grootste licht in deze groep was Midas, de maker van Midas Magic, die een (niet te omzeilen) update voor de gratis versie uitbracht die ingame popupadvertenties voor de betaalde versie bevatte. Ook SkyUI kreeg niet langer gratis updates en voor verdere updates moest je de portemonnee trekken. Daarnaast had je authors die geen enkele moeite in hun mods investeerden in hun haast om geld te graaien - een armor zonder inventorymodel, een stad zonder voice acting en met dirt tiles op het plafond, ...

En toen kwam de backlash van de kant van de gebruikers: mods moesten gratis zijn en dus moesten de auteurs in de testgroep als verraders behandeld worden. Stapels beledigingen, doodsbedreigingen, piraterij (de oprichting van /r/modpiracy), flaming, doxing, mensen die troll mods instuurden voor 999 dollar om het systeem te saboteren, enz. Het "forever free"-initiatief ging van start en auteurs als ik die populair waren maar geen deel uitmaakten van de testpopulatie werden bijkans gedwongen om de badge op onze modpagina's te plaatsen of anders zouden ze ons wel een lesje leren. En toen bleek dat Chesko onbewust animaties van derden had gebruikt die geen toestemming hadden gegeven, werd zijn fishing mod, het boegbeeld van paid mods, onder luid applaus van de Workshop geknikkerd.

Deze protestactie was bijzonder succesvol: binnen de week werden paid mods afgevoerd. (Daar konden de protesten rond lootboxes in Battlefront nog een puntje aan zuigen.) Zij die werden uitgenodigd, mochten naar hun geld fluiten en hielden er enkel een boel toxicity aan over.

Deze keiharde reactie tegen het idee dat mods geld waard kunnen zijn, heeft zijn sporen nagelaten. Chesko verdween uit het zicht, Arthmoor verbitterde en Elianora sloot haar modpagina's af.

We zullen het nooit weten, maar wellicht maakte Bethesda toen de rekensom dat aangezien de mensheid gretig officiële DLC koopt (zelfs horse armor voor Oblivion maakte goed winst!) maar blijkbaar niet bereid is om een sikkepit te betalen voor vergelijkbare mods, de oplossing eruit bestaat om modauteurs in dienst te nemen en hun werk te verkopen als DLC. SSE kwam in 2016, de Creation Club begon auteurs uit te nodigen in de lente van 2017 en de rest is geschiedenis.
Vaak zijn de mensen die DLC kopen toch niet hevig op zoek naar mods van derden.
Ik ben ervan overtuigd dat mods en Creation Club naast elkaar kunnen leven; eenieder kan mods maken zonder enige beperkingen en Bethesda let goed op wie er succesvol is en vist uit deze vijver voor de Creation Club. Het enige negatieve effect is dat auteurs meer geneigd zijn om te maken wat goed in de markt ligt bij Bethesda (in mijn geval dus geen overhauls meer maar content additions). Dit kan ten koste gaan van de variëteit, ten voordele van een meer consistente ervaring voor betalende én gratis gebruikers.

Maar de reacties op Bethesda's aankondigingen op E3 ("money grubbing paid mod peddlers") doen vermoeden dat het opnieuw boel zal zijn wanneer FO76 of TESVI lanceert met de Creation Club aan boord. De mensheid is erg persistent als het erop aankomt niet te moeten betalen voor mods...

[Reactie gewijzigd door Enai op 13 juni 2018 18:19]

Erg jammer dat Bethesda modders die echt iets moois maken tegen de schenen schopt. Ikzelf heb altijd standaard Wildcat en Ordinator in m'n load order zitten, samen met tientalen andere mods. Als TES 6 dit soort mods niet meer toe zal laten wordt het spel door mij niet gekocht.

Leuk om zo'n "grote" modder hier op tweakers tegen te komen. Jammer dat jullie steeds meer om zeep worden geholpen in ruil voor modders met roze armor en een vlammend zwaardje.

Uit nieuwsgierigheid, wat vindt je van het nieuwe donatie systeem van Nexus? Ik begrijp het nog niet erg, maar het lijkt me voor jullie modders een stuk interessanter dan die 1 of 2 randoms donaties die je toegeworpen krijgt?
Ja en neen. Random donaties zijn inderdaad erg zeldzaam, maar de meeste grote namen hebben een Patreon en die draait een stuk beter (momenteel $581/maand). Dit is een geschenk van de goden gebleken; terwijl ik mijn loopbaan op pauze heb gezet om een extra diploma te halen, is elk inkomen meer dan welkom.

Het nieuwe systeem van de Nexus ziet er leuk uit, maar het valt nog af te wachten hoeveel dit in de praktijk zal opleveren. Uiteindelijk is de verdeling van downloads erg topzwaar, dus wellicht zal de top 20 met het leeuwendeel gaan lopen, vooral dan op de Oldrim Nexus waar de ranking een snapshot is van de toestand ergens in 2013 en de meest populaire overhaul SkyRe is, die oorspronkelijk werd ontwikkeld in cuneiform op kleitabletten.

Hoe je het ook draait, het is niet mogelijk om van mods te leven; mensen vinden ze niet goed of belangrijk genoeg (zie de rellen rond paid mods in 2015) en je wordt eigenlijk verondersteld om hogerop te gaan en een job in de industrie aan te nemen als je betaald wil worden. Dan is de Creation Club een aardige instaptrede.

Het feit dat ik een gooi wil doen naar de Creation Club tegen TESVI en dus een content portfolio opbouwen betekent dan ook niet dat ik "kwaad" ben, een verrader van het proletariaat of wat men ook zoal naar mijn hoofd heeft geslingerd. Het betekent gewoon dat het investeren van duizenden uren in mods in plaats van een echte carrière een hoge opportuniteitskost heeft en ik me dit geen tweede keer kan veroorloven. Het heeft misschien even geduurd, maar ik ben nu toch volwassen en moet keuzes maken. Tja.

Nu, in plaats van letterlijk rugzakken en honden zal ik me wellicht richten op gameplay-ten-dienste-van-immersion in de aard van Survival Mode. Denk aan bijvoorbeeld een religion expansion of spellcrafting. Geen nerdy overhauls meer, maar toch nog steeds gameplay first. Indien men uitsluitend roze armor wil, dan zal ik het roze armor laten regenen, maar nu Chesko het is afgebold, zie ik een kans om in zijn voetsporen te treden.

#YOLO
Jouw mods hebben Skyrim de diepgang gegeven die het absoluut nodig heeft. Ik wens je veel succes, man! :)
Het is goed te begrijpen dat je wat terug wilt zien voor alle uren die je in je mods hebt gestoken. Er zijn verschrikkelijk veel mods, maar echte kwaliteit ontbreekt vaak. En wat sommige modders naar hun hoofd geslingerd krijgen door verwende kindjes die denken dat ze ergens recht op hebben stuit me al helemaal tegen de borst. Ik vindt het knap dat jij, en met jou nog een aantal anderen gewoon je ding blijven doen ondanks alle ondankbare honden die gebruik maken van jullie mods.

Over compensatie voor mods weet ik niet precies wat ik er van vindt. Ik vindt Patreon wel een heel goed alternatief, maar een vast bedrag per mod vindt ik wat te ver gaan. Je weet voordat je een mod gebruikt nauwlijks wat deze te bieden heeft. Een beschrijving zegt weinig, en pas na gebruik kun je beoordelen of de mod je aanstaat.

Maar ik vindt ook dat modders niet voor niets hoeven te werken. Vooral mods die echt van toegevoegd waarde zijn, welke van ao jouw aardig op complete overhauls beginnen te lijken. Hier heb ik best een paar euro voor over, al is het maar als bedankje richting de mod maker.

Creation Club vindt ik in zijn huidige vorm echt een draak. Er zitten veel te veel restricties op, en mods die echt de moeite waard zijn worden geweerd. Daarnaast vragen ze wel erg veel geld voor een extra zwaardje of armor. Ook vindt ik het schandalig hoeveel Bethesda mee pakt over de rug van een ander.

Ik vindt Patreon daarom momenteel de beste keuze om modders te bedanken voor hun werk en inzet. Mijn keuze, mijn geld, mijn mods, en niet voor grijpgrage Bethesda.

Heb zelf ook wel eens geprobeerd mods te maken voor TES, maar het kost ZO VEEL TIJD! Heb het ook gedaan voor minecraft, en UT2004 en iedereen vindt dat ze hun mening moesten geven over wat je gemaakt had. Dit was ik vrij snel beu. Dus Petje Af voor doorzetters zoals jij. ;)
Bedankt :D

Patreon is inderdaad op papier de beste oplossing om de mod scene toe te laten ideeën te verwezenlijken die misschien minder aantrekkelijk zijn voor Betheda. Helaas doneert een heel erg klein deel van de gebruikers - minder dan 1 op 5000. :( Tja. En mods achter een Patreon-paywall zetten is vanzelfsprekend geen optie, deels om ideologische redenen, deels omdat je dan per direct een brief van het legal team van Zenimax in je brievenbus vindt. (Er is een reden dat elke Patreon van een modauteur er zo vreemd uitziet: nooit eens "blabla is creating Mods" maar altijd "Gameplay" of "Pretty things".)

De payout van de Nexus is toch best goed - $200/maand voor mij bovenop de Patreon. Dank aan iedereen die op de advertenties van de Nexus klikt. <3
Het stuit mij voor de meeste mods ook tegen de borst als ik ervoor zou moeten betalen. Natuurlijk zijn de echte game changing mods een uitzondering, maar 10 euro voor wat nieuw equipment vindt ik veel te veel. Een paywall lijkt me niet de oplossing inderdaad, maar zoals je al aangeeft is vrijwillige basis ook weinig opleveren.

Ikzelf zou graag iets van een subscription model zien. Ik betaal 20 euro per maand, dan kan ik bijvoorbeeld 10 mods downloaden die week. Het geld gaat dan naar die modders toe. Hierbij kan dan een ranking system gebruikt worden ofzo. Hoe meer werk iets is, des te meer sterren. En je subscription fee wordt naar ratio verdeeld over het aantal sterren.

Sorry voor mijn gebazel, ik hoop dat er ooit een goeie oplossing komt voor beide modders, en mod makers.
Update: het nieuwe donatiesysteem is een maand live en ik heb mijn eerste virtuele payout gekregen voor $200. Niet mis en heel erg welkom terwijl ik studeer en een woonlening afbetaal, maar ik bevind me wel in een erg goede positie met meerdere mods met een miljoen downloads. Voor het merendeel van de auteurs zit er wellicht net een koffie in.

Nu, Youtube en Twitch werken volgens hetzelfde principe en enkel de 1% kan van hun streams leven. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar voor content creators.

[Ik ging meer schrijven maar toen opeens Windows Update 15 minute ultimatum ook al staat de update service af.]
Opzich best netjes, maar ik had meer verwacht voor de grotere mods. De moeite die er in gaat is vele malen meer dan een zwaardje met een reskin, dus mag ook meer beloond worden vindt ik. Ziet er naar uit dat mod making voorlopig een hobby blijft, en niet een baan.
Serieus ben jij dat? Gaaf om een Nederlander te horen die zulke mods heeft gemaakt. Ik ken je mods van de videos die Gopher maakt. Die zal je vast wel kennen? ;)
Ja hoor, alleen ben ik Belg. :9
Het huidige systeem komt Bethesda anders ook wel goed uit. Modders hebben TES populair genaakt. En Bethesda hoeft spellen niet af te maken want modders zorgen voor een smerige hoeveelheid content.
De vraag is of ze inzien hoe belangrijk het is.
Ik ben in ieder geval niet bereid om 8 euro neer te tellen voor een paar zwaardjes / stukken armor met een reskin. Dit is wat momenteel wel gebeurd in de creation club. Mocht dit doorzetten, dan zullen ze aan mij geen geld meer verdienen.
Ik vermoed dat dit slechts een dry run is om de problemen uit de Creation Club te halen. Ik weet dat ze weten dat de prijs/produktverhouding momenteel nog niet al te best is en vermoed dat dit tegen TESVI opgelost is.
Hopelijk nu met een nieuwe engine....
Het zal nooit een volledig nieuwe engine zijn. Ten eerste kost dat teveel tijd. En ten tweede is er altijd code van de vorige titel die goed te gebruiken is in de volgende. Daarnaast is het juist het nut van een engine dat je hem kunt blijven gebruiken en niet telkens het wiel opnieuw moet uitvinden.
Niet volledig nieuw nee, maar ik verwacht wel een stap zoals van UE3 naar UE4, of zelfs Gold Source naar Source.

De Creation Engine is in feite gewoon NetImmerse 3.5, een gedrocht met duizenden hacks om het net werkend te krijgen. De engine was in 2011 al sterk verouderd. Zoveel kleine bugs die sinds Morrowind er nog steeds in zitten...

Als het ėcht weer CE is hoop ik wel dat ze tenminste terrain alpha/collision hebben (voor "echte" grotten zonder loadscreen bijvoorbeeld). Dat had UE2 al in 2001.
Ik droom al sinds skyrim van player house in een grot!
Het probleem zit 'm in de productiviteit die ze nu hebben met de CE, die kennen ze door en door. Als ze switchen moeten ze helemaal opnieuw beginnen. Een spel als TES/FO duurt al lang genoeg om te maken laat staan als je ook nog van engine/tooling wisselt.
Dat is een geldig excuus, tot op zekere hoogte.

Ze zitten al een tijdje tegen de limiet aan van wat de engine écht kan doen. Het keerpunt waar het meer moeite gaat kosten de content erin of werkend te krijgen dan om de engine opnieuw op te bouwen is al bereikt.

Het is geen verrassing dat Fallout 4 vrijwel geen stappen vooruit maakt ten opzichte van Skyrim, ondanks dat er 4 jaar tussen zit. Wat is er nu precies verbetert? 64-bit support en rain occlusion, voor zover ik weet was dat het.

Aan de andere kant zit je weer met die hacks zoals pre-combined meshes om alles een beetje lopend te kunnen houden, maar dat zit wel weer in de weg van veel mods - En dat zie je weer terug in de community.

Ik zie gewoon geen toekomst in de Creation Engine. Ze moeten écht een stap vooruit gaan maken en niet in de val trappen van 'wat de boer niet kent'.
Zouden ze niet kunnen teren op de knowledge van ID met hun laatste IDTech engine?
Het lijkt mij een uitstekende engine om, mits wat aanpassingen, een RPG mee te maken en ze zitten beide onder Bethesda.
Ik ken weinig tot geen bedrijven die nog teren op een engine uit 1998, dus het is helemaal geen gekke stelling. Engines worden niet gemaakt om 20 jaar gebruikt te worden.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 11 juni 2018 08:15]

Toch is het wel verrassend wat ze nog uit zon engine kunnen persen. Volgens mij is Assassins creed origins ook dezelfde engine als het allereerste deel. Maar wat een verschil. (al ben ik bereid eerlijk toe te geven dat vanwege de engine ieder deel om en nabij dezelfde bugs heeft)

Wat ik voornamelijk hoop is dat ze bugs en glitches op orde krijgen. en de FPS stabiel weten te krijgen. Dat was met fallout 4 soms wel een klein beetje aan het schommelen.

Maar ik kijk hiernaar uit. Skyrim staat op mijn lijst van beste games ooit. Vervangers voor je sociale leven als je niet uitkijkt. En dan heb je het spel helemaal gespeeld en dan ga je modden als een malle om het vervolgens opnieuw uit te spelen. Want dat is wel een voordeel van de engine heb ik vernomen. Modden is eenvoudig.
Assassins creed gebruikt sinds assassins creed 3 een nieuwere engine. De laatste keer dat de oude engine gebruikt was in revelations
Ik zou dat niet te hard roepen, neem bijv. de Havok engine, deze werd in 2000 geintroduceerd in z'n eerste spel, voornamelijk race spellen maakte er gebruik van zoals A2 racer.
Dezelfde Havok (natuurlijk met verbeteringen en updates enzo) is in The Legend of Zelda: Breath of the Wild en in Darksouls III gebruikt die vorig jaar uit kwamen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_using_Havok
Havok is middleware, niet perse een complete engine. Als je naar je eigen link kijkt zie je dus dat de meeste alleen de physics module gebruiken maar de hele render pipeline etc. vallen daar niet onder en dat is toch een beetje het deel wat de engine tot een engine maakt.

Een naam zegt ook niet zoveel. Het kan best zijn dat de boel in bijna 20 jaar tijd zo herschreven is dat als je het gaat vergelijken je eigenlijk met een compleet nieuw/ander product te maken hebt.

En engine bouwen is ook meer dan alleen de code die de game draait, de hele tool chain is net zo, zo niet belangrijker.
Ik zou dat niet te hard roepen, neem bijv. de Havok engine
Havok Physics middleware is heel wat anders dan een complete game-engine...

Er is wel een Havok game-engine (Havok Vision uit 2003, die tot 2011 updates heeft gehad), maar die word amper gebruikt en heeft slechts een handje vol bekende games op zijn naam staan.

Enkel Orcs Must Die 1/2, Gothic 4, Settlers 7, Stronghold 3 en Stronghold Crusader 2 zal bij de meesten hier een belletje rinkelen, maar daarnaast heeft die engine nou niet bepaald grote grafische stappen gemaakt vergeleken met bijvoorbeeld Unreal Engine door de decennia heen.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 11 juni 2018 10:32]

Unreal Engine kwam uit in 1998 en CryEngine in 2002. Morrowind kwam ook uit in 2002, en net als de andere twee engines is deze doorontwikkeld. Ik denk dat je weinig Morrowind terug zou vinden in Fallout 76.
Ik weet weinig over Fallout 76, maar waar het Fallout 4 betreft: Open de editor maar, en 99% van de techniek en workflows zijn gewoon identiek aan die van Morrowind. Er is écht weinig veranderd.

Als Fallout 76 ook nog steeds Creation Engine gebruikt verwacht ik niets anders.
Ik ken weinig tot geen bedrijven die nog teren op een engine uit 1998, dus het is helemaal geen gekke stelling. Engines worden niet gemaakt om 20 jaar gebruikt te worden.
Je bent wellicht bekend met Microsoft? Windows 10 gebruikt code die ook al in Windows NT 4 en ouder zat. Dus ja, bedrijven zat die code van 20 jaar geleden in huidige producten gebruiken. Daar is ook niets mis mee. Als de code goed werkt hoef je het niet nog een keer te schrijven.
Verkeerd voorbeeld.

Windows 10 gebruikt nog NT4 code, net zoals de IW engine uit de nieuwste Call of Duty ook nog Quake 3 code heeft. UE4 heeft ook nog wat stukjes UE1 code erin.

Het probleem hier is dat Creation Engine geen doorontwikkeling is van NetImmerse 3.0 zoals de eerder genoemde voorbeelden, maar eigenlijk alleen maar een add-on pack. De core code is bar weinig veranderd, eigenlijk zijn het alleen compatibility patches voor nieuwere omgevingen. De rest is alles - ironisch genoeg - een stapel plugins die erop is gegooid en probeert op hetzelfde kaartenhuis alles te laten lopen.
Verkeerd voorbeeld.

Windows 10 gebruikt nog NT4 code, net zoals de IW engine uit de nieuwste Call of Duty ook nog Quake 3 code heeft. UE4 heeft ook nog wat stukjes UE1 code erin.

Het probleem hier is dat Creation Engine geen doorontwikkeling is van NetImmerse 3.0 zoals de eerder genoemde voorbeelden, maar eigenlijk alleen maar een add-on pack. De core code is bar weinig veranderd, eigenlijk zijn het alleen compatibility patches voor nieuwere omgevingen. De rest is alles - ironisch genoeg - een stapel plugins die erop is gegooid en probeert op hetzelfde kaartenhuis alles te laten lopen.
Dat is dus gewoon niet waar. De engine die Fallout 4 en Skyrim Special Edition gebruiken verschilt wezenlijk van de engine die voor de originele Skyrim wordt gebruikt. Dat zie je aan zaken als 64-bit support en DirectX 11 voor SE en FO4 vs 32-bit en DirectX 9 voor de oude Skyrim. Daarnaast haal je hogere framerates en is het een veel stabielere game die niet om de haverklap crashed. Ook kun je in Skyrim SE veel meer mods draaien voordat je tegen problemen aan loopt dan in Skyrim. Dat zijn zaken die je niet even met wat "plugins" voor elkaar krijgt.

De engine is wel degelijk onder handen genomen. Dat er nog meer dan genoeg bugs en andere problemen zijn met Skyrim SE en Fallout 4 is dan weer een ander verhaal. Bethesda Softworks is gewoon erg slecht als het gaat om bugs fixen en support leveren. Er zijn niet voor niets community patches die letterlijk duizenden issues oplossen voor Skyrim, Skyrim SE en Fallout 4.

Het is populair om Bethesda te bashen om de vele bugs in hun games. Maar we hoeven er geen dingen bij te verzinnen.
Alles wat je noemt komt (grofweg) door het aanpassen van enkele variabelen voor memory management en het compilen naar 64 bit ipv 32 bit. Niet echt een hoogstaand kunstje en iets wat ook al met Oblivion mogelijk was.

Het gaat gewoon om de talloze limitaties en bugs die in alle Bethesda games hebben gezeten sinds Morrowind en welke nooit zijn opgelost, of alleen met hacks zijn opgelost. Het is toch wel irritant dat ze zaken na 16 jaar nog steeds niet hebben opgelost. Het wordt voor mods ook steeds moeilijker om om die limitaties heen te werken.

We zijn misschien van Quake 1 naar (modded) Quake 2 overgegaan, maar we zouden toch al op Quake Champions niveau moeten zitten qua engine development.

Wat je ook gelooft, dat Bethesda verschrikkelijk achterloopt met de techniek staat buiten kijf.
Alles wat je noemt komt (grofweg) door het aanpassen van enkele variabelen voor memory management en het compilen naar 64 bit ipv 32 bit.
Van DirectX 9 naar DirectX 11 gaan is echt wel meer dan een vinkje zetten op een oude game engine en opnieuw compilen. Dat de engine die voor Skyrim SE en Fallout 4 gebruikt zijn al sterk verouderd waren toen ze uitkwamen is zeker. Dat ze er ontzettend veel bugs in hebben laten zitten is ook zeker. Maar jij onderschat de hoeveelheid werk die Bethesda er desondanks in heeft gestoken.
laat het telltale niet horen
De Call of Duty-franchise zit anders steevast op dezelfde engine. Die engine wordt echter steeds aangepast, maar uiteindelijk komt een keer de tijd dat de rek eruit is.
Game engines worden constant door ontwikkeld net zoals andere software en hebben na tig jaren bijna geen originele code meer. Alleen omdat de naam hetzelfde is betekend natuurlijk niet dat er nog met dezelfde code gewerkt wordt. Dit is ook onmogelijk want anders kan men geen enkel van de nieuwe technieken gebruiken.

Ik ben het er mee eens dat de games van Berthesda nou niet de meest hoogstaande games zijn qua uiterlijk. Maar de bugs zijn denk ik het grootste probleem. Naar mijn mening teren ze nog steeds op de oude games die de meeste mensen geweldig vonden, maar het wordt inderdaad tijd dat men wat meer uit de kast trekt en misschien over gaat naar een nieuwe engine.
WoW draait op een aangepaste Warcraft 3 engine. Nog geen 20 jaar. Maar dat gaat het zeker wel halen.
Ben je bekend met de engine die Bethesda gebruikt en de beperkingen die er al sinds de eerste delen in zitten?
Sterker nog, ieder nieuw spel kwam het geheugen probleem terug en de 60Hz bug welke weer door modders gefixt zijn. Vaak zijn de patches die modders gemaakt hebben onderdelen die ze bij Bethesda mee pakken.

Ikzelf hoop dat ze nu na al die jaren dezelfde engine uitbuiten eens een stap hebben gemaakt naar een nieuwe betere engine die die problemen niet heeft.
Wat je zegt is te begrijpen, maar ze mogen nu wel eens een ander wiel pakken of het wiel weer eens opnieuw uitvinden.
Volgens Wikipedia gebruiken Fallout 76 en ES6 dezelfde engine weer helaas (Creation Engine, een fork van Gamebryo). Maar ik zie er geen bron bij, dus ik zou het nog met een korreltje zout nemen.
Zou niet de eerste keer zijn dat Wikipedia er naast zit. ;)
Wordt deel 6 vergelijkbaar met Skyrim qua gameplay? Of is daar nog niks over bekend? Zou wel erg gaaf zijn.
Skyrim was relatief vergelijkbaar qua gameplay met Oblivion. Oblivion in zekere mate met Morrowind. Dus ik denk dat je wel redelijk safe zit. Ik verwacht indrukwekkende nieuwe graphics en vooral een beter levelingsysteem voor vijanden. Een draak doden met 1 pijl. Mwah. In Oblivion waren sommige monsters ook een max. level. Als je dan zelf level 100+ bent is het té makkelijk.
Ik vind het juist maar ruk als alle vijanden mee levelen. Haalt het hele gevoel van vooruitgang eruit. Je zou juist wat OP moeten zijn als je terug gaat naar een begin gebied.

Draken zouden daar wel een uitzondering op moeten zijn.
Begin gebieden bestaan zo goed als niet binnen Elder Scrolls games, waar de games zo goed in zijn is dat waar je ook heen gaat het altijd een uitdaging blijft. Je komt bijvoorbeeld in het zelfde gebied eerst een "Bear" tegen, kom je later op dezelfde plek terwijl jij sterker bent dan is het geen "Bear" meer maar nu een "Cave Bear". Die dan weer sterker is, meer health heeft en beter vecht.

Het probleem van Skyrim (vergeleken met Oblivion en Morrowind al helemaal) is dat een aantal vijanden zoals draken ze in het begin niet 'te' moeilijk hebben willen maken, waardoor deze uiteindelijk wel te makkelijk worden. Dit zelfde zag je ook in Oblivion in de torens om de poorten te sluiten, hier waren de vijanden buiten soms moeilijker de dan mini-boss.

Maar laten we hopen dat ze geleerd hebben van de fouten in Skyrim en dat VI gaat worden wat we er van verwachten (of meer).
Dat weet ik, maar dat betekend dus dat omdat jij beter word de vijanden ook beter worden. de monsters en bandieten in tamrial worden steeds sterker hoe meer jij je best doet.

Dus hoe harder jij werkt om alles op te lossen, hoe slechter af de mensen die er wonen zijn. hadden ze eerst wat aftandse bandieten in lederen armor, moeten ze nu dealen met een door magier geleid leger met glass armor.

en jij zelf als speler schiet er dus ook niks mee op. het is dat je wat perks krijgt buiten combat om als je leveled maar verder had je net zo goed level 1 kunnen blijven.
Draken heb je natuurlijk in vele soorten en maten. In Skyrim is het zo dat monsters een bepaald max level hebben, en dat max level bepaalt uiteindelijk hoe sterk ze zijn. Een bandit kan bijvoorbeeld tussen 1 en 15 zijn, en een standaard 'dragon' tussen 10 en 20. Je komt later in het spel nog steeds wel gescripte "dragons" tegen en als jij jezelf naar lvl100 hebt geleveld (uitgaande dat dat combat & armor skills zijn, niet geleveld dmv. lockpicking/praten/stelen/enchanting/smithing), dan zal die 'standaard draak' in twee/drie klappen neer vallen... terwijl zijn broertje de "legendary dragon" nog steeds best gevaarlijk kan zijn (totdat je ook die, lvl80 oid, uitleveld met het paragon systeem; met enchanted gear gewoon master/expert level spells spammen oid...).

Meelevelen is eigenlijk wel leuk, zei het in bepaalde mate. Zeker als je wat moeilijker speelt echter is het "hoe" van je levelen ook best belangrijk
Precies de reden waarom ik nooit op een hoge difficulty speelde. Een vijand 20 keer moeten slaan met een monster van een hamer voordat hij dood is, haalt voor mij de fun eruit.

Het zou mij mooi lijken als het combatsysteem in TES:VI complexer wordt, dat je bijvoorbeeld aanvallen moet dodgen/parryen om te overleven zoals in de Witcher of Dark Souls. In Skyrim is het simpelweg klikken en potions chuggen...

[Reactie gewijzigd door Keuning Pils op 11 juni 2018 09:24]

Ik heb sowieso ijdele hoop dat het heel anders wordt. Eigenlijk moet health eruit, en elke hit moet bepaalde damage op een punt hebben. Blokken en dodgen moet belangrijker worden, en gear ook. Een massive hamer op je hoofd zou instant death moeten zijn, net zoals een stab door het hart. Skills tijdens combat zouden belangrijker moeten zijn.

Zie het al voor me dat je bijvoorbeeld je reflex skill upgrade. Waardoor de aanvallen van tegenstanders vertragen net voordat je gehit wordt. Speed beïnvloed de snelheid van je aanvallen, en strength de impact. Magic kan hier ook goed in verwerkt worden, met bepaalde spells die damage doen. Illusion kan belangrijk worden om attacks te faken, shields ed. Zou mij supertof lijken.

[Reactie gewijzigd door Makine_31 op 11 juni 2018 10:42]

Ik houd daar ook niet van. In het begin moet het moeilijk zijn zodat je een reden hebt om beter te worden. Later moet je overal redelijk makkelijk doorheen komen om lekker vrij rond te lopen. Trolls in Skyrim kan je maar beter ontwijken in het begin, terwijl later ze vrij makkelijk worden om te verslaan. In Oblivion blijft alles moeilijk wat ik vervelend vond.
De consequentie van een open-world game is dat vijanden zullen schalen. Als vijanden niet zouden schalen, dan is de meest logische weg om de zwakste vijand als eerste uit te schakelen, daarna de op-één-na zwakste, enzovoorts tot en met de allerlaatste eindbaas. Dan ligt de route die je gaat afleggen in de game dus van te voren al vast en is er geen sprake van een open-world game.

Dus als je een beter idee hebt..
De dingen uit Oblivion die er niet meer in Skyrim zaten was de reden waarom ik het een slechte game vond, dus dat ze vergelijkbaar zijn wilt niks zeggen.
Ja, Skyrim vanilla is mij ook wat te oppervlakkig. Het mist wat diepgang. Daar had Oblivion wat meer van. Ook vind ik de quests van Oblivion over het algemeen wat beter. Oblivion is een wat diepere RPG dan Skyrim vanilla dat is. Maar met wat goede Skyrim mods is dat prima te repareren. Persoonlijk vond ik het vechten en de dertien-in-dozijn grotten/forten/ruïnes in Oblivion veel storender. Maar ik speel beide games erg graag en nog steeds. :)
Ik ga ook eens wat mods proberen. Veel dingen waren moderner in Skyrim, dat geef ik toe. Maar wat mij vooral stoorde was dat de skills zo plat waren geworden, en de Side quests waren vaak hetzelfde. Welke mods raad jij aan? Heb eens op Skyrim Nexus gekeken maar zag niks wat me echt aansprak.

Ps. Ben nu met een Oblivion playthrough bezig. Helemaal vanilla. Voorheen altijd met mods gespeeld, maar Damn zelfs vanilla is die game goed. Ja de grotten zien hetzelfde uit maar toch, ik schrok me laatst kapot dat ik op laag level al 2 minotaurs tegen kwam, healend wegrennen en af en toe een dremora summonen was na 4 pogingen succesvol, wat had ik plezier :D de Oblivion Gates beginnen wel wat saai te worden nu.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 11 juni 2018 14:32]

De basis die ik gebruik voor Skyrim SE:
  • Ordinator = uitgebreide skill tree mod
  • Apocalypse = extra spells
  • Wildcat = combat mod
  • Wildcat real combat damage = de naam zegt het al...
  • Attack commitment = beperking `van het draaien tijdens een aanval - het grootse gebrek in de combat van Skyrim (ook Oblivion, trouwens)
  • TK dodge = ontwijken met rol of zijwaardse stappen
  • EFF - Extensible Followers Framework - Je kunt Skyrim onveilig maken met een heel leger aan volgers mocht je dat willen
  • Immersive Movement - meer realistisch bewegen + Wildcat patch
  • Immersive Horses - verbeterde paarden (opties) en paarden voor je volgers
  • iNeed - je moet slapen, eten en drinken of anders heeft dat gevolgen voor je prestaties
  • Campfire - kamperen, fikkie stoken en koken in de wildernis van Skyrim
  • Unofficial Skyrim SE Patch - bugs verwijderen die Bethesda heeft laten zitten
  • SKSE64 - Skyrim SE Script Extender
  • SkyUI - voor PC aangepaste menu's
  • Rich Skyrim merchants - ik gebruik de optie 2x, zodat de verkopers 2x de standaard hoeveelheid geld hebben. Bij de meeste verkopers betekent dat 1500 Septim.
  • A quality world map - kaart met de hoofdwegen en je kunt de wolken weg halen
Zonder deze mods start ik Skyrim SE niet op. :)

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 11 juni 2018 18:57]

Geweldig, na oblivion eens beginnen dan!
Top nieuws!

Ik denk dat het niet heel lang op zich laat wachten hoor.

Skyrim werd destijds toch ook een half jaar van te voren aangekondigd? Of zit ik nu helemaal mis, is alweer een tijd geleden hé. :?
Een jaar van tevoren. Maar toen werd ook direct de release date genoemd. 11-11-11. Nu is er geen belofte en wordt gesteld dat de game in pre-production is, wat zoveel betekent als "we moeten de hele game nog maken". Niets staat nog vast.
Daar heb je een punt.

Krijg morgen skyrim voor op de switch binnen dus we kunnen nog ff vooruit maar mag hopen dat het geen jaren gaat duren.
Hmm. Pre-productie fase. Is het dan eigenlijk nog wel nieuws? Natuurlijk komt hij, maar hoe lang nog wachten dan....
Voor de kerst...

We weten alleen nog niet wèlke kerst...

Dit wisten we drie jaar geleden ook wel, er kòmt een keer een opvolger...

Wel leuk dat ze het zelf nu ook roepen...
Ik snap je punt, maar het is toch nieuws, we weten nu zeker dat ie komt.
In tegenstelling tot Half Life³ :X

Bovendien kunnen we nu gaan sparen voor een moddervette videokaart want die zullen we wel weer nodig hebben :Y)

[Reactie gewijzigd door Gman op 11 juni 2018 09:02]

Zeker waar... Ook benieuwd of hij in de buurt van Dragon Age 4 uit gaat komen of niet..
Ik hoop dat het dit keer meer lijkt op Morrowind. Ik mis de speer / staf en de uitgebreide variatie in magie. Ook is het veel leuker om zonder quest markers te moeten spelen. Het was in Morrowind een heel avontuur om Balmora te vinden, ook al werd het aangegeven op de bordjes naast de weg.
Al met al speel ik vandaag de dag nog graag Morrowind.
Ik snap je punt wel maar je kan de Quest marker ook gewoon uitzetten natuurlijk.
De uitgebreide variatie op magie hoop ik ook ten zeerste op.
The Elder Scrolls VI, eindelijk :)
Jaaaaaaaaaaa! Eindelijk! Kan ik eindelijk weer eens naar een ander deel van Tamriel, waarschijnlijk! Kijk al jaren uit naar het volgende deel. Skyrim blijft fantastisch, maar grafisch is het toch wat achterhaald als ik het vergelijk met andere games op bijvoorbeeld de PS4 Pro.

V.w.b. de mobiele game; ik hoop dat het goed speelbaar is zonder ingame aankopen. Ik hou wat dat betreft mijn hart vast. Mocht het zo zijn dat je zonder play-to-win ook goed verder kunt komen, dan hou ik ook mijn hart vast. Meer voor de accuduur van mijn telefoon :)

@Hieronder: Ik ben geen online gamer. Ik ben iemand die los gaat in single players. Beetje old fashioned. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 11 juni 2018 08:54]

Ik ga al sinds 2014 naar andere delen van tamriel, van Wrothgar tot Blackmarsh en van Summerset tot het vaste land van Morrowind. Prachtig is het.
The Elder Scrolls: Online? :D:D Althans, hier wordt ook nog zeer actief aan gewerkt, speel hem op de xbox one x met heel veel plezier. En nu is inderdaad oa Summerset uitgekomen. Maar goed, eerst eens de basis zien uit te spelen (volgens mij al zo'n 65 uur erin zitten, en ja dit is veel voor mij) maar dat is nog een hele lange weg te gaan.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 11 juni 2018 08:36]

Word zelf van de graphics van Skyrim misselijk. Heeft niet zo zeer met de FoV te maken, zijn echt de graphics zelf. Terwijl ik Morrowind en Oblivion gewoon normaal kon spelen. Hopelijk deze nieuwe ook.
De laatste keer dat ik echt misselijk werd van graphics, was na aanschaf van Doom op de SNES. Man, een kwartier spelen en ik hing al boven de WC. Verschrikkelijk gewoon. En dan betaal je 169 gulden voor een spel. Dat gezegd hebbende, toen was ik vooral qua 3D gaming nog vrij nieuw en alles went.. zeggen ze. Ik heb er eigenlijk daarna nooit meer last van gehad. Ja, na meer dan een uur spelen in Skyrim VR. VR vergt toch de nodige gewenning, als je het mij vraagt. Ik hoop in elk geval voor jou dat je in-game ervaring in VI beter gaat zijn dan Skyrim. Blijft een magische wereld, die van TES. :)

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 11 juni 2018 09:15]

omg, Ik had het echt niet verwacht na die Fallout aankondiging! Aan de trailer te zien in ieder geval gelukkig weer een groene provincie, en niet het doodse landschap van Skyrim... Wat een feest zeg! 32 jaar, maar als een kind aan het stuiteren op het werk! :) Sinds 2006 mod ik Oblivion en Skyrim tot in den treure, en 7 jaar wacht ik al op dit nieuwsbericht.. Geweldig!
Ik vind Skyrim juist tof door de variëteit van landschap, bossen en rotsen :p

Nietmin, heerlijke aankondiging ook al duurt het nog wel even :(
Ieder zijn ding. :) Voor de setting was het zeker prima swfeervol gemaakt inderdaad, maar het miste voor mij wel de sfweer uit Oblivion of Morrowind.

Ik ben blij met de aankondiging omdat dit voor mij een bevestiging is dat ze daadwerkelijk bezig zijn met een opvolger, en niet stiekem alleen maar focussen op Fallout of TES:O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True