Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Elder Scrolls Online krijgt uitbreiding naar Skyrim

ZeniMax Online Studios heeft in een teaser onthuld dat de volgende uitbreiding van de mmo The Elder Scrolls Online zich af gaat spelen in Skyrim. Begin 2020 zal de studio meer details over de uitbreiding bekendmaken.

De teaser zit aan het eind van de cinematische trailer voor The Elder Scrolls Online: Elsweyr, die ZeniMax publiceerde tijdens The Game Awards 2019. Die trailer is de derde in een serie voor de Season of the Dragon van The Elder Scrolls Online. Elsweyr is de uitbreiding voor ESO die in mei van dit jaar verscheen.

De volgende uitbreiding speelt zich af in de noordelijke besneeuwde Tamriel-regio Skyrim, wat ook de setting van het populaire The Elder Scrolls V: Skyrim was. 'Explore the dark heart of Skyrim' is het enige wat Zenimax tot nu toe kwijt wil. Op 16 januari maakt het bedrijf meer bekend tijdens een livestream.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-12-2019 • 10:20

36 Linkedin

Reacties (36)

Wijzig sortering
Ik snap het niet helemaal, de steden van Skyrim zitten toch al in The Elder Scrolls Online ?

Volgens mij is The Elder Scrolls Online een van de meest ondergewaardeerde game, als je kijkt hoe groot het is. Maar dat zal ook wel door het pay to win komen.
Heb TESO flink wat kansen gegeven (ben champion rank 180) maar iedere keer knap ik toch weer op dezelfde zaken af.

De wereld voelt leeg aan ondanks de vele activiteiten. Waar in de offline games de steden allemaal anders aan voelen, voelen ze in TESO vaak aan als een herhaling van de vorige stad waar je was. Het helpt ook niet dat de game eigenlijk geen "knusse" steden kent en alles breed uit elkaar heeft staan, vergelijk bijvoorbeeld Riften in TESO met Riften in TES:V. NPCs ogen vrij statisch waar ze in de offline games hun eigen leven leiden.

De combat van de offline games is niet fantastisch maar de combat in TESO voelt slechter. Je hebt weinig feedback in de vorm animaties. Vijanden zijn vaak bullet sponges hierbij helpt het niet dat de level scaling extremer is dan in de offline games.

De lage draw distance is voor mij ook nog een issue, hierdoor heb ik niet het gevoel dat ik door een grote open wereld loop wat ik wel met bijv. Oblivion (uit 2006!) en Skyrim heb. Tevens loop je sneller tegen onzichtbare muren en voelt verkennen gelimiteerder (je hebt een grote map maar daar binnen zitten toch flink wat beperkingen) dan bij de offline games.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 13 december 2019 12:06]

Ik zelf ben cp 620, ik speelde samen met een hele groep.
Maar waarom voor ons het spel verkloot is komt omdat ze alles gelijk willen trekken.

Dat het niet meer uitmaakt welke ras of class je neemt.
Dus ineens is de damage van je poppetje waar je 1jaar of langer mee bezig was ineens poef weg.
Plus nog veel andere kleine wijzigingen voor nieuwe spelers.
En dat heeft het voor ons verkloot:)

[Reactie gewijzigd door dahamster op 13 december 2019 11:20]

Ja ze willen een hoop gelijk trekken. En dat is niet altijd het beste.
Je geeft aan dat welke class/ras je neemt niet uit maakt. Voor de casuals niet nee. Daar werkt iedere combi wel. Maar welke dmg char was een jaar geleden prima mogelijk maar nu niet meer? Tenzij je min max kant op gaat?

Het enige wat ik te klagen heb zijn de server performance. Die kunnen wel iets beter.
Ik snap dit. Had hetzelfde gevoel erbij. Maar ik ben het spel echt meer als een mmo gaan zien. Want dat is het tenslotte. en dan wordt de vergelijking met skyrim bijvoorbeeld ergens ook weer krom. Maar voor een MMO moet ik zeggen dat het opzich best aardig is.

Behalve dan dat geknoei aan skills en dergelijke. ik heb geen zin om iedere keer mn characters aan te passen omdat die builds niet meer werken.
Je verwoord perfect het gevoel dat ik erbij had. Toen ik Riften zag in TESO ben ik gestopt. Hier de vergelijking met Skyrim:
https://i.imgur.com/XHAk61g.jpg

Alles is veel te groot. Huizen zijn 40 meter hoog, en iedere stad ziet er hetzelfde uit qua sfeer (zelfs als de architectuur anders is). Dan heb je weinig aan die grote wereld, als alles er toch hetzelfde uitziet.
Eens dat het zeer ondergewaardeerd wordt. Maar sinds wanneer is het pay to win? Het enige wat je kan kopen zijn dingen die je ook ingame kunt krijgen op wat visuele zaken als mounts en motifs etc na.
Ik heb wel eens iets gekocht, maar kan echt niets bedenken wat een voordeel geeft ten opzichte van de zaken die je gewoon in guildstores kunt kopen.
De crown fortifying meal, als je er genoeg van wil hebben. Moet je toch het betaalde account hebben, of crowns kopen. En dat boven op het bedrag wat je al voor het spel betaald heb.

Edit: owja en de crown experience scroll

[Reactie gewijzigd door yousql op 13 december 2019 11:05]

Wat is er mis met een subscription mmo? Heeft mij bij WoW, SWTOR en ESO nooit gestoord, als ik daardoor nooit microtransactions hoef te kopen.

Scrolls, meals, crystals en ander spul wat je in de store kunt kopen, krijg je overigens ook als daily login reward waar je dus géén subscription of microtransation voor nodig hebt. Geen grind nodig, je hoeft alleen maar even dagelijks in te loggen. https://en.uesp.net/wiki/Online:Daily_Rewards ( day1: Crown Experience Scrolls ). Bovendien zijn er betere meals te koop met ingame currency.

Nee.. ESO is wat dat betreft geen P2W, zeker gezien het zelfs mét XP boosts nog heel héél lang duurt voordat je de hard cap van champion points hebt bereikt, zelfs CP160 is al een behoorlijke klus mét boosts. Echter kun je vrijwel alle content wel ervaren zónder de hardcap te bereiken.

[Reactie gewijzigd door quintox op 13 december 2019 11:39]

Runescape was 3 got 5 euro per maand ofzo. Prima voor een gratis spel.

Eso is 12 dollar tot 15 dollar afhankelijk of je per maand of jaar betaalt. Dat is bovenop je aankoop prijs van het spel. En als je op de PlayStation speelt ook nog bovenop je verplichte PSplus abbenoment.

Er vanuit gaande dat iemand geen PS+ heeft betaal je al snel 245 euro voor het eerste jaar voor een spel.
PS+ kosten kun je Zenimax niet verwijten, op PC hebben we daar geen last van. Op PC is het bovendien normaal dat je een subscription betaald voor een MMO ( WoW, SWTOR etc ) die óók 12,95 zijn.
Je hoeft met ESO plus ook geen DLC's te kopen, die zijn samen ook niet goedkoop als je ze los moet kopen.

13,- p.m. voor een product waar ik honderden uren plezier uit haal vind ik een prima balans. Een avondje bioscoop is net zo duur (of duurder zelfs) en daar heb ik 2 tot 3 uur plezier van.

Maar zelfs áls je daartoe niet bereid bent, dan kun je in tegenstelling tot WoW deze game wél volledig F2P spelen.

In mijn berekening is het overigens:
13 euro p.m. ( 15 usd ) + 20 euro aanschafkosten = 156,- voor het 1e jaar.
Ik speel al jaren, heb daar nooit voor betaald, die krijg je dagelijks vrijwel gratis. Er zijn ook beter meals gewoon met gold te koop. En psyic ambrias. Los van dat je ontzettend veel gratis scrolls krijgt en meals, dat ik ze in overvloed heb.

Ik zie echt niet hoe dit p2w is om eerlijk te zijn. Ik speel het nauwelijks meer, maar had een stuk of 5 karakters rond de 700cp. Nooit iets hoeven kopen.

[Reactie gewijzigd door Inverted_World op 13 december 2019 11:25]

cp is shared, dus ik zie niet in hoe het uitmaakt dat je er 5 hebt ;-).
Je moet toch eerst naar level 50 komen voor elk karakter ;) en dat gaat prima zonder dingen aan te schaffen. En kan zelfs heel snel gezien de hoeveelheid scrolls die je gratis al krijgt.
een paar steden uit Skyrim zitten er inderdaad in. Regio Eastmarch / Riften etc. Het is juist ondergewaardeerd doordat er zoveel fout is in het spel, veel bugs, langdurige bugs die er eigenlijk al 5 jaar in zitten, meerdere onderhoudsmomenten per week doordat het spel gewoon niet draait of vastloopt etcetc.

Elder Scrolls Online is in geen enkel opzicht P2W.
Inderdaad. Heb voor enkele maanden geleden ESO weer opgepakt en het was echt een super spel. Er spelen best nog wel veel mensen ESO.

Het grootste nadeel vind ik ook de bugs. Er zijn bugs die er al vanaf het begin inzitten en waar ik nog steeds problemen mee heb (zoals het zoeken naar een dungeon wat niet altijd werkt. Als je dan 100x de queue knop indrukt begint hij een keer te zoeken).

Ook is de PvP van ESO zeer vermakelijk en er zijn genoeg dingen om te doen. Door de WoW Classic hype toch maar overgestapt naar WoW, maar daar ben ik ook klaar mee :P. Nu steek ik al mijn energie in FFXIV en dat blijf ik voorlopig ook (lang) spelen ;).
Het is terecht een game die niet gewaardeerd wordt. Gebroken beloftes tijdens de launch, een slap aftreksel van de eerdere single player games en andere MMOs en alleen maar grinden.
Dan maar een pay to win game ervan maken, en proberen daar op voort te borduren om toch maar een return on investment te krijgen.

Grootte is niets waard als er geen gevarieerde content is.
Gebroken beloftes tijdens launch zeker mee eens. Maar een paar jaar later is het toch echt flink opgepoetst en behoort het toch echt tot 1 van de betere MMO's. Kan het zich staven aan de single player TES games? Meningen daarover zullen verdeeld zijn uiteraard, storywise zou ik persoonlijk in ieder geval zeggen van niet. Op terrein van algehele gameplay doet het zich naar mijn mening niet onder voor de singleplayer TES games.

Pay to win, nee, daar kan ik mij toch echt niet in vinden. Hoewel inmiddels alweer ongeveer een jaartje geleden dat ik zelf gespeeld heb, maar de store beperkte zich toen in ieder geval tot cosmetics. Een win element was ver te zoeken.
Je krijgt extra xp voor een plus account.

Daar kun je bijv. Snel perks en skill resets mee doen. Tevens is de ingredient bag iets wat veel verzamelen en craften gemakkelijk maakt.

Ik vond het echter vermakelijk om een enkele tonnen te farmen voor m'n huisje.
Maar ESO plus is gewoon membership. Dit als pay 2 win beschouwen is net zo absurd als zeggen dat World of Warcraft of Final Fantasy XIV pay to win games zijn omdat membership je meer geeft dan trial toegang.

@Gopher Als MMO speler sinds eind jaren 90 beschouw ik ESO zonder plus toch echt gewoon als een trial van het ware ESO, met plus. En ja, ook ESO heb ik gewoon gespeeld zoals eerder dan ook al aangegeven.

Bij WoW kun je overigens ook gewoon zonder tijdslimitatie een trial spelen, de starter edition. Dit komt alleen met andere restricties. Eveneens als de FFXIV trial.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 13 december 2019 13:00]

Je hoeft geen Plus te hebben om het spel te spelen. Bij WoW wel.

Hoezo is dat absurd? je betaalt EXTRA om beter xp te farmen + andere benefits, wat best wel nuttig is in ESO.

Je hebt geen trial toegang als je geen Plus hebt, je kunt alles hetzelfde, je krijgt minder bonussen.
Heb je het uberhaubt gespeeld? ik wel inclusief de Plus Membership.
je krijgt wel 10% meer xp bij het hebben van eso+. Dat is het totaal niet waard en geeft bijna geen verschil op de gigantische hoeveelheid xp die je al krijgt. de andere benefits maken je poppetje niet beter dan dat je de eso+ niet hebt.

je hebt wel toegang tot de dlcs wanneer je deze koopt. bij eso+ betaal je ook indirect voor de dlcs en zelfs meer dan dat je geen plus zou nemen en de dlcs los koopt.
De crowns die je krijgt geven je wel voordelen. Dat jij die 10% niet waardevol vind betekent niet dat een ander er geen voordeel bij heeft. Als jij sneller kunt leveren door te betalen is dat exact een pay to win. Hetzelfde voor betaald voedsel en repair kits welke zeker wel biffs geven.

Ik heb er nooit gebruik van gemaakt. Maar ontkennen dat ze voordeel geven, hoe insignificant Dan ook vind ik te ver gaan.
De crowns die je maandelijks koopt bedoel je? ;) in plaats van 10 minuten ben je 11 minuten bezig voor de zelfde hoeveelheid xp, na level 50 met al die bonussen en enlighted xp zit er gewoon echt 0,0 verschil qua levelen. Voedsel en repair kits kan je zelf krijgen en maken, hoeft niks te kosten. Tot level 50 krijg je voldoende goede food en repair kits om jezelf te onderhouden. na level 50 heb je genoeg gold om het zelf te kopen/maken.
Xp scrolls is P2Skip. Niet Pay2Win. Tevens zijn crown food etc geen BiS.
Maar vandaag de dag is alles P2W. Vroeger had je mmo's waar je met 5k dollar en 1 uurtje veel sterker als iemand die 5k uur er in stak. En dan praat je over een echt P2W probleem. Maar niet die 10% extra exp. Die je makkelijk uit gear kan krijgen

Pay2Win definitie was ooit dat je als betalende gamer sterker kan zijn als iemand die er geen geld aan uit gaf. Maar ik zit nu op cp 810. En niemand kan iets kopen waardoor ze mij ineens kunnen verslaan.
Als je alle onbetaalde versies van MMO's wegcijfert als Trials zijn er geen P2W MMO's.
Naar mijn mening is het enige 'pay to win' element dat je als ESO Plus subscriber een oneindig grote craftingmaterialen bag krijgt..Wat eerlijk gezegd ook bijna een vereiste is als je het spel wat serieuzer dan zeer casual aan wil pakken. Je loot zoveel troep en crafting items in die game dat als je geen ESO plus hebt je constant bezig bent met je inventory te managen, tenzij je voor honderden uren aan goud farmen aan de grootte van jouw normale inventory wil besteden...en zelfs dan is het nog lang niet zo goed als de crafting bag van ESO Plus
Pay2Win maakt een spel meteen waardeloos.
Alleen het oostelijke gedeelte van Skyrim zit in ESO, van Windhelm tot Riften.

ESO is zeker ondergewaardeerd, ik heb lange periodes met plezier gespeeld vanaf de beta vlak voor de launch. Vooral de combat vond ik erg goed ten opzichte van Skyrim en andere MMO's. Ben nu al ruim een jaar gestopt omdat er weinig uitdaging meer in zat, het is ook jammer om te horen dat alle skills steeds meer gelijk worden getrokken.
Zou cool zijn als de map ook hetzelfde zou zijn als die in TES 5 Skyrim zelf.
Helemaal hetzelfde zal het niet zijn, gezien Skyrim zich afspeelt rond 4E 201 en Online zich veel eerder afspeelt rond 2E 583. [1]

Je zou verwachten dat een groot deel van het terrein hetzelfde is maar een deel van de bebouwing, flora en ijsbergen/sneeuw zullen anders zijn. Ben benieuwd hoe ze dit gaan toepassen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 13 december 2019 10:45]

Helemaal cool als die een beetje opgepoetst is en verbeterd en dan te porten naar TES 5 Skyrim zelf :D
Tsja, Todd kon dus geen andere apparaten meer vinden om Skyrim op uit te brengen dus nu brengt ie het naar andere elder scroll games...

Volgend jaar Skyrim voor TES Daggerfall?
Oh my god!
Ben na 1000 uur gestopt met spelen een jaar terug, maar dit is wel onwijs vet!!!!!!!!
Welk deel raden jullie mij aan om te kopen? Heb in het verleden oblivion op pc gespeeld en Skyrim op de Xbox. Heb nu een ps4 en het lijkt me leuk om dit spel te gaan spelen. Als ik elsweyr koop zitten daar dan ook alle eerdere delen bij? Of kan ik het basisspel ESO dan beter eerst kopen?